Wlooffy Galant GDI

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Voisi tännekin tehdä pienen turinoinnin.

Oltiin tuossa vuosi sitten etsimässä emännälle EA Galanttia farkkuna, kun olisi pitänyt saada myös ajoittain koirat kyytiin. Aika kauan oli nettiautossa hakuagentti voimassa, mutta ei oikein tullut mitään sopivaa vastaan. No sitten viime vuoden keväännä tuli foorumilaiselle sedan galantti myyntiin. Mutta koska tämä oli sedani niin osto päätöksen kariutui alkuunsa. Kunnes kesäkuussa hinta tippui puoleen, koska leima oli menossa kuukauden sisään umpeen. Tätä markkinoitiin varaosa-autoksi, mutta vikoina oli:

Jarrujen lukkiutuminen pohjaan, jos ABS pumppu puuttui peliin.
Putki vuosi takapöntön ja keskiputken liitoksesta.
Takakaaret olivat ruosteessa, mutta tähän tuli korjauspalat mukaan.

Noh, auto on tosiaan vuosimallia -99 ja sillä oli ajettu silloin noin 347tkm ja ajoaikaa olisi vähintään kk + vikalistalla 2kk. Koska hinta oli vähintään edullinen, niin tämä tuli ostettua vähintään kesäautoksi.

Ensimmäisenä tuli ostettua toiselta foorumilaiselta käytetty ABS pumppu, koska veikkaus oli että ABS:ien vika korjaantuisi sillä. Ja niinhän se korjaantui.
Seuraavaksi kävin ostamassa motonetistä uuden tiivisteen takapöntön ja keskiputken väliin, mutta tämä ei ollutkaan ihan niin yksinkertainen. Sekä keskiputken, että takapöntön laipat olivat totaalisesti ruostuneet, niin että kiinnityspultit ei pysynyt enää mukana, ja tätä oli koitettu aikaisemminkin jo korjailla jollain massalla.
Noh, koska ei ollut varmuutta että mitä kaikkea muuta vikaa tästä autosta löytyisi, niin kävin motonetista hakemassa 55mm yhdysputken ja leikkasin rälläkällä vanhat laipat kokonana pois ja liitin putket tuolla.

Ja näin ajeltiin sitten sen noin kuukausi, kunnes viimeisenä päivänä leimalle. Hylkysyiksi tuli silloin että toinen takakaari pitäisi hitsata ja päästöissä O2 liian korkea sekä korjauskehotus vasemman ylätukivarren pallonivelen suojakumi oli rikki, itse pallossa ei kuulemma ollut välystä.

Takakaaria varten tuli tosiaan korjauspalat mukana, mutta koska minun hitsaustaidoilla ja tuolla bilteman halvimmalla mig-hitsillä ne korjauspalat menisi ihan hukkaan, niin päätin että teen sen itse pieni pala kerrallaan. Ei siitä kaunis tullut, mutta välttävä.
Päästöissä vikana oli tuo minun patentti, se pääsi falskaamaan liikaa, joten laitoin siihen lisää pakoputken asennusmassaa väliin ja vedin pultit kireemmälle, jonka jälkeen korjaamolta hakemaan päästölappu. Tällä yhdistelmällä saatiin O2 arvoksi 8,xx joka riittää tuolle GDI:lle. Nopeasti hakemaan leima jolloin tuo pallonivelen suojakumi jäi silloin vaihtamatta.

Kuva tuosta putken liitoksesta on juuri otettu, ja aika huonoon kuntoon tuo on näyttänyt menneen vuodessa.

Keskustelu: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=61230.0
 

Liitetiedostot

  • IMG_20170603_213511.jpg
    IMG_20170603_213511.jpg
    346.9 KB · Lukukerrat 353
  • IMG_20170810_200741.jpg
    IMG_20170810_200741.jpg
    368.8 KB · Lukukerrat 356
  • IMG_20180520_090705.jpg
    IMG_20180520_090705.jpg
    422.7 KB · Lukukerrat 355

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Wlooffy Galant GDI

Noh, tällä sitten vaimo ajoi töihin ja takaisin 35km per suunta. Enemmän tai vähemmän ongelmitta. Cruisella ajaminen nyki hieman pienellä loadilla, niin ajattelin että kaasuläppä on karstoittunut ja sitä tulikin putsattua muutamaan kertaan kaasarin puhdistusainettä hyväksi käyttäen. Kerran sitten päätin kuvata että miltä siellä imusarjassa näyttää, niin järkytys oli melkoinen

https://www.youtube.com/watch?v=OIbaoxp-qRs

Video siis kuvattu, kun autosta ottaa virrat pois, niin kaasuläppä käy hetken kokonaan auki. Mutta koska vaimo tarvitsi tätä autoa jokainen arkipäivä, niin ei huvittanut alkaa pesemään kunnolla kaasuläppää / imusarjaa jos/kun jotain menee pieleen, niin sitten vaimo ei pääse seuraavalla viikolla töihin.

Kostealla kelillä tuntui siltä että kipinä lyö tulpanjohdoista lävitse ja syksyllä siihen vaihdettiinkin tulpat, mutta noiden suorasytkä puolien kanssa ei sitten tapahtunut mitään ihmeellistä. Oireet helpotti, kun tuli pakkaset ja ilma kuiveni. Noh talvella oli kuulemma ongelmana se että vaihteet ei tuntunut pysyvän silmässä. Mitä itse tätä autoa ajoin silloin tällöin, niin minä en moista huomannut. Tämä tosin esiintyi kuulemma silloin kun pakkasta oli lähemmäs -20c.

Kevään tullen sitten etupäässä alkoi kolahtelemaan enemmänkin, kunnes vaimo meinasi että nyt se lahoaa alle ja kävi ostamassa itsellensä toisen auton. Auton mittarissa oli tässä vaiheessa 370tkm. Itselläni on/oli tuolloin käyttöauton Subaru Legacy GT-B ja tämä olisi jäänyt ylimääräiseksi. Vaimo sitä kaupittelikin töissä 200e hintaan, mutta suurin tarjous oli 100e, niin kaupat jäi syntymättä.

Noh, minähän sitten ajattelin että käydään piruittaan näyttämässä sitä katsastus miehelle, että mikä sen tuomio on, niin sehän löi leiman pahviin ilman mitään vikaa. Etupään kolina jäi edelleen mysteeriksi. Noh, nyt näyttäisi että meidän vanha talomme menee kaupaksi, tosin vähän toivottua pienemmällä hinnalla, niin näyttää siltä että minä kunnostelen tästä itselleni auton seuraavaksi vuodeksi ja myyn subarun pois että saa vähän käsirahaa seuraavaa taloa varten.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Wlooffy Galant GDI

Noh, nyt kun on vielä tuo subaru tuossa pihassa, niin päätimpä että nyt olisi hyvä aika putsata tuo imusarja. Noh näkyhän on melko järkyttävä. Nyt kaivattaisiinkin neuvoja, että millä tuon töhnän saisi parhainten pois. Kaasuläppä nyt menee melko helposti kaasarinpuhdistusaineella, mutta mihinkäs tuo liukenisi parhainten että saisi mahdollisimman hyvin putsattua tuon imusarjan mutkat ja millä tuon kannen saisi putsattua irroittamatta sitä?

Mahtaisikohan tuo liueta esim dieseliin? Imusarjasta sen voisi vaan kaataa pois.
Kannesta voisi koittaa liuottaa niin että katsoisi että imuventtiilit on kiini ja sitten kaataisi sitä dieseliä -> antaisi yön yli liota imaisisi dieselin pois.

Mahtaisikohan toimia
 

Liitetiedostot

  • IMG_20180519_190836.jpg
    IMG_20180519_190836.jpg
    261.3 KB · Lukukerrat 310
  • IMG_20180519_191532.jpg
    IMG_20180519_191532.jpg
    118 KB · Lukukerrat 312
  • IMG_20180520_185047.jpg
    IMG_20180520_185047.jpg
    286.3 KB · Lukukerrat 310
  • IMG_20180520_185912.jpg
    IMG_20180520_185912.jpg
    211.6 KB · Lukukerrat 309

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: Wlooffy Galant GDI

Uuninpesuvaahdolla, muutama kerta ainetta pinnoille, kyllä se sillä lähtee.
Lopuksi huuhtelu painepesurilla niihin paikkoihin jonne kestää sitä käyttää... :driver
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Wlooffy Galant GDI

Tätä on työstetty aina välillä kun on ehtinyt ja tuli puhallettua tuota kannen puolta tuolla pähkinärouheella. Kyllä se sillä tuntui hyvin lähtevän, mutta kun tuossa motonetin halvimmassa hiekkapuhalluspistoolissa on melko lyhyt tuo suutin niin ei sillä hirveän syvälle päässyt.

Tänään sitten tuli laittua tämä nippuun, ja voi että kuka ihme on keksinyt sijoittaa tuo imusarja - egr pultit tuonne alapuolelle. Helppohan ne on ruuvata jos motti olisi irti, mutta tuolla konehuoneessa on kyllä melko ahdasta.

Ja sitten kun loppujen lopulta sain kaikki takaisin kiinni, niin eipähän tuo suostu enää lähtemään käyntiin. Kuullosti vähän siltä, että puristukset kateissa. Eli sinne on varmaan sitten jäänyt jotain moskaa venttiilin päälle ja nyt se ei sitten suostu toimimaan jippii.

Pitänee katsoa koska olisi taas motivaatiota irroitella tuo imusarja uudestaan.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Wlooffy Galant GDI

Noh, lähtihän se käyntiin vihdoin, mutta sittenkun olin saanut sen käyntiin niin pakoputkesta pukkasi aika paljon sinistä savua. Ajattelin että liotuksessa käytetyt dieslit palaa pois.
Käyttelin sitä siinä sitten hetken aikaa korkeilla kierroksilla. Kun tyhjäkäynnillä humppasi aika paljon.
Noh savu siitä kirkastui, mutta tyhjäkäynti ei parantunut.

Seuraavaksi kävin ostamassa vielä yhden uuden tiivisteen imusarjan ja egr väliin ja nyt käy tyhjää nätisti.

Mutta mutta. Tuossa kun polttelin noita dieseleitä pois, niin unohdin että olin laskenut jäähdytysnesteet pois. Niin nyt sitten pulputtaa paisarissa. Eli kansipahvi tai kansi mennyt.
Ei riitä enää motivaatio.

https://www.nettiauto.com/mitsubishi/galant/9864048
 
Ylös Bottom