Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Aloitetaan nyt tännekkin niin saa kysellä tyhmiä ja vähemmän tyhmiä.
Miten näissä toimii keskuslukitus?
Yhden dokun mukaan olis 2-johdinta, eli lukitukselle ja avauksella omansa?
Syötetään jännite niin avaa/lukitsee?

Hälyssä ois seuraavat johdot.
Lukitus +, avaus -
Avaus +, Lukitus -

Eli periaatteessa ois suoraa vaa johdot yhteen jos tässä lukitus vaan kaipaa jännitteen aina toiminnolla (lukitus +12V, avaus +12V)

edit: Tämä on selvinnyt.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Onko näissä penkeillä airbageja/sensoreita turvavöissä tms mikä sekottas tuon tai antas vikakoodin jos pitäs kuskinpenkki irrottaa?
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Niin no "selvinnyt", mulla on sähkökuvat. Vielä 100% varma ei ole niin en vielä siksi laittanut.. ole kun ei suoraa kokeileen oo päässy.
Mutta maata annetaan.
Lukitus = Maadoitetaan johdin A
Avaus = Maadoitetaan johdin B

Värit riippuu vähän paikasta autossa..
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Zeppa sanoi
Onko näissä penkeillä airbageja/sensoreita turvavöissä tms mikä sekottas tuon tai antas vikakoodin jos pitäs kuskinpenkki irrottaa?

Jos otat penkin alta piuhan irti, niin SRS valo syttyy ja sen nollaaminen ei taida onnistua muulla kuin huollossa. Ainakaan ihan joka laitteella se ei onnistu. Ei tullut testattua/selvitettyä, että jos ottaa akun kengän irti irroituksen ajaksi, niin syttyykö sitten...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Skydiver sanoi
Jos otat penkin alta piuhan irti, niin SRS valo syttyy ja sen nollaaminen ei taida onnistua muulla kuin huollossa. Ainakaan ihan joka laitteella se ei onnistu. Ei tullut testattua/selvitettyä, että jos ottaa akun kengän irti irroituksen ajaksi, niin syttyykö sitten...

Tuo olis semmonen STICKY -tieto.... esim noihin JDM peleihin kun tullu sisustoja vekslailtua niin johtoja saa irrotella, toki niissä ei sitä sivuturvatyynyä ole.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Doddii,

Laitetaan tähän vielä niin saa heitellä ideoita ja seuraavat jotka tuota keskuslukitusta pähkäilee niin tässä ois jotain tietoa.

Jos haluaa ohjata ulkoisesti keskuslukitusta se ei onnistu kuskinovelta tulevista signaaleista.
Johdinten värit on ruskea ja muistaakseni valko-vihreä.
Oven lukkomekanismi maadoittaa aina jompaa kumpaa johdinta jatkuvasti niin ei auta pukata signaalia kun se on maissa. Todennäköisesti auton ecu haistelee tästä lukkojen tilaa, ovatko auki vai kiinni.
Tämän takia ohjaus pitää laittaa joko peräkontinlukolta tai apukuskinovesta tuleviin johtimiin.
Näissä ei kannata luottaa sokeasti sähkökuviin, huomasin että niissä monet värit heittää.
Eli C-138 liitin löytyy jakoboksista kuskinpuolen ulkosivulta, tämä boksi on heti kuskin jalkotilassa, ei voi erehtyä. Liitin tulee boksissa olevaan siniseen laatikkoon(etacs-ecu).
Tässätä löytyy 2 johdinta:
Lukitus = Violetti-punainen Pinni 24
Avaus = Vuoletti-valkoinen Pinni 23
Ja jos hyppylangalla antaa maata niin lukot naksahtaa.

Eli kaikinpuolin nyt toimiva, paitsi etäkäynnistys juntturoi.
Etäkäynnistys toimii niin pitkälle että startti naksahtaa ja vähän pyöräyttää konetta ja sitten kaukosäätimeen tulee ilmoitus että ei olis turvallinen startata.
Siis viittaisi siihen että joku signaali ei oo ok starttaushetkellä, joko konepellille tulevalta kytkimeltä tai sitte vaihteelta...
Jos konepelti on auki niin ei anna startata ja jos vaihde on päällä ei anna startata.
Konepellin kytkin pitäs olla ok, eli jos se on maissa = konepelti auki = ei starttaa
Vaihteenilmoitun pitäs olla kyllä ok, virtalukolta startille menevässä johdossa on auton oma turvakytkin, joka antaa startille maata vain P ja N asennossa.
Hälyä varten startin johto pitää katkaista (käynnistyksen esto), Liitin tuon turvasignaalin startille lähtevään piuhaan jolloin se näkee maata P ja N asennossa...

Ei nyt millään keksi mikä vois olla ongelma..

Kuskinpenkkiä käytin tosiaan irti, SRS-valo syttyy ja täytyy käydä nollauttamassa jossain välissä. En hoksannut katsoa katoaako palamasta kun bägi on taas kytkettynä.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Onnistuuko mitsuissa opettaa avaimen siruja itsessään vai pitääkö ruinata jostai timanttitiskiltä? :seina
Tarttee vissii vara-avain piilottaa tuone virtalukon viereen että toimis tuo etäkäynnistys.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Miksi se etäkäynnistys siihen pitää saada? ??? Tuskin autosi mikään KITT on, ei se varmaan ilman kuskia sieltä parkkikselta liikahda oven eteen kuljettajaa noutamaan. Vai ihan vain siksi, koska "hieno feature" ja "koska voi"? :)
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Ei vaan jotta voi hyrskäyttää auton lämpeämään ja kesällä viilentymään.
Varsikin näin talvella mukava jos on joutunut kylmänä pitämään niin paukauttaa napista käymään ja lähteä lämpimällä autolla ajeleen :driver
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Onko kukaan koskaa kaivanu tuota sirua avaimesta tai tietääkö kukaan mitä siru tyyppiä näissä käytetään?
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Ihan normaali öljynvaihtoväli tuo kymppi on, itse vaihtelen kaikkiin autoihin juuri 10tkm välein (paitsi tonnariin 5tkm kun on turbokone) ja hyvin ovat kestäneet. Yleensä ei ole tarvinnut lisätä kertaakaan mihinkään autoon. Huolto-ohjelma muistaakseni sanoo tuolle Galantillekin öljynvaihto-ohjeeksi 15tkm välein (tosin varmaksi en nyt mene vannomaan).

Ilmanputsariksi kannattaa muuten vaihtaa K&N:n paneelimalli. 50€ sijoituksella lisähepoinen tai kaksi ja eipähän tarvitse koskaan enää filsua vaihtaa, pesee vain aika-ajoin.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Njoo, seuraavalla vaihdolla menee varmaan K&N... tais olla tuo kertakäyttönenki joku 25€.
Ei varmaan imunäänet muutu tuollasella vakioboxiin laitettavalla paneelilla?
Turbo volvossa oli joskus vaparisuodin ja alko pitemmän päälle kyllästyttään se suhina ja tuhina joka siitä lähti hukkaportteineen ja imuäänineen.

Meinas vaan rueta jo vähä naputtelee tyhjäkäynnillä äänekkäästi nostaja(t), äänekkäämpi naputtelu hävisi öljynvaihdolla mutta kevyt naputus jäi joka kuuluu ajoittain alle 1000rpm eli pääsääntöisesti tyhjäkäynnillä... tosiaan välillä häipyy ja taas palaa hetkeksi satunnaisesti. Tiedä sitte oisko forten motor flushista tms huuhtelusta apua tuohon, ei kiinnostas alkaa heittään satasia ja nostajia rueta uusiin.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Itselläni on simotan paneeli joka maksaa 39€, kun en tahtonut K&Nnää galanttiin oikein löytää silloin kun etsin. Sekin mallia pestävä.
Siellähän on putsarin laatikossa ainakin 1 mutteri oikeassa etukulmassa (kierre osa siinä akunvieressä olevassa metalliseinässä) ja on nimittäin niin hikinen irroitella se niin oon heittänyt sen mutterin pois sieltä. Kyllä se pysyy sillä kierteelläkin paikallaan siinä. Tuo ilmansuodattimen vaihto on muutenkin niin vatsentahtoinen toimenpide sen kotelon naftiuden takia...
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Minkälaiset putsarinkotelot teillä on? Vakiokoteloon kun vaihtaa niin eihän siinä tarvi kuin ne pari lukkojousta irroittaa ja raottaa koteloa ja nykäsee suodattimen pois.
 

Garveldeth

-98 2.5 V6 man.
Liittynyt
3 Heinäkuu 2010
Sijainti
Joensuu
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Ainakin 2.5 mallissa se tila on niin ahdas että ei sitä meinaa saada raotettua niin paljon jotta saisi suodatinta vaihdettua. En tiedä liekkö sitten faceliftissä järjestelty hieman paremmin jotta mahtuu paremmin tai jotan muuta muuttunut? Sitten tietysti meikäläisellä kun on tuommoinen mieto 50mm hifikaapeli vielä tuolla sivulla tiellä ja Webasto akun alla niin mahtuu vielä vähemmän ::)

p3250206.jpg
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Juurikin 2,5 -98 malli oli itselläni ja muutaman suodattimen siihen vaihdoin enkä kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Tosin siinä ei ollut mitään extraa konehuoneessa, liekkö siinä syy...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Kyllä se on munkin mielestä aina hieman v-mäinen väkerrettävä (varsinkin normisuodatin, ei kn niinkään). On nääs aika sumpussa siellä, ei meinaa riittää että avaa kotelon kun neloskoneessakin se kaasuläpältä tuleva letku painaa aika tehokkaasti maffia ja kuoren takaosaa.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Jep, ahdasta on... ensin just aattelin että lähtiskö järkevästi se etupuoli tuosta kotelosta vaan se oli kiinni vielä siitä akkutelineestäkin niin en jaksanut akkuakin alkaa ruuvaamaan irti että ois sen kiinnikkeen saanut pois, samaten v-mäisen ahdas se toinen ruuvi josta se on vaimeninkumin kanssa korissa kiinni. (joku on joskus jo irroittanu vissiin ja pistänyt hukkaan tuon ottoaukon reunassa olevat kiinnittimet niin sitte tuo ei ois ollu enään ku sen vaimenuskumin varassa kiinni.)
Takapuolta kotelosta ei saa niin paljon "venytettyä" taaksepäin että vakio filtteris tulis ehjänä ulos sieltä välistä saatika uus paikalleen, kokeilin sitä kumiputkeakin irrottaa klemmareista josko sais sen maffista irti ja sitä myöten pois puolet kotelosta vaan se on ollut siinä niin kauna kiinni ettei viitsinyt alkaa meisselillä kampeamaan irti maffista.
Joten päädyin irrottamaan ne neljä ruuvia jolla maffi on putsarin takapuolessa kiinni, näin takakuoren nostettua pois ja sitten suodattimen. Ruuvit on puhtaita niin saa sormin nätisti pyöriteltyä, 10mm lenkillä niin ettei itekseen pyöri auki niin saa ens kerrallaki ne irti.

Kuvasta tulikin mieleen että pitää muistaa lisätä jäähynestettä huomenna..
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Kyllä sen suodattimen vaihtaminen on aika sieltä suomalaisesta tangolavojen perinnesoittimesta minunkin mielestäni. Ei nyt pahimpia asennuksia mihin voi joutua, kyllä sen vaihtaa, mutta kun kyseessä on homma jonka kuitenkin muissa autoissa tekee parissa minuutissa niin kyllähän se ketuttaa nyhrätä moninkertainen aika.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Pari vuotta aikaa kun viimeksi aukonut suodatinta joten onkohan aika kullannut muistot. Ymmärränkö kirjoituksista oikein että irroitatte moottorin puoleisen kotelon kokonaan? Itse aukaisin ne jouset ja käänsin koteloa siten että yläreunaan tulee suodattimen mentävä väli. Sen kotelon alaosassahan on ikään kuin sarana (ohjaritapit) jonka varassa kotelon alareuna pysyy paikallaan.
 

Zeppa

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2012
Vs: Zepan potkulauta Mitsubishi Galant 2.5L V6 STW

Ylimääräset naputtelut kadonnu nyt koneesta, kehrää ku kissa... ei tartte nostajia miettiä vielä ;D
 
Ylös Bottom