Erkka, Evolution VII

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Terve vaan kaikille!
Voisin kirjotella tänne hieman tuosta omasta autosta, kun sille on jotain tullut tehtyäkin tässä parin vuoden aikana.
Loppu vuodesta 2015 oli "hieman" autokuumetta ja sehän ei lähde, kuin autoa vaihtamalla. Minulla oli silloin E36 M3, joka oli ollut omistuksessani jo yli 3 vuotta. Suoralla kaupalla se ei tuntunut kiinnostavan, joten tarjosin sitä pariin autoon vaihdossa. Yksi Subaru impreza minulla on joskus ollut. Ostin sen konevikaisena, laitoin sen kuntoon, ajelin vähän aikaa ja myin pois. Sen myynti jäi hieman harmittamaan, niinpä katselinkin erilasia imprezoja ja evoja, BMW:tä minulla on ollut useampia aiemmin ja nyt halusin jotain erilaista. Tarjosin vaihtoa tähän aiheen evoon ja myyjä suostui vaihtokauppaan. Joulupäivänä ajelin sitten Loviisaan, M3 jäi sinne ja takaisin tultiin evolla.

Kuva autosta seuraavana päivänä

20160101_105430 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Autohan on aikalailla vakio. Listaa hieman vaihdetuista osista:
Putkisto, Blitz Nur spec.
AEM imuputki ja k&n suodatin.
Joku kopio HKS ssqv dumppi

Lähes kaikki alustan puslat violetit Powerflexit
Bilstein alustasarja (ei tietoa tarkemmasta mallista)

Evo 9 takapuskuri
Evo 8 takasiipi
Evo 9 etuvalot ja takavalot
Hiilikuituiset kattoevät
RalliArt vaihdekepin nuppi

Mitään isompia juttuja ei ollut tarkoitus autolle tehdä, ajaa ja huoltaa (niin aina ;D). Käyttöautoksi tämän hommasin. Kauaa ei iloa riittänyt, kun kytkin hajosi helmikuussa. Rauhallisesti kiihdytin risteyksestä ja kolmoselle vaihtaessa joku pamahti ja kytkinpoljin meni oudon tuntuiseksi. Alussa hirvesti tyhjää ja ei irroita kunnolla, aikamoista rohinaakin piti. Olin vain parin kilometrin päässä kotoa, niin pääsin kuitenkin ajamalla takaisin. Vähän aikaa siinä tutkin ja päällepäin kaikki näytti ehjältä. Koitin ilmatakin kytkintä, mutta turhaan. Ei auttanut kun ottaa auto talliin ja alkaa purkamaan laatikkoa irti.
Täältä löytyikin hyviä ohjeita tuohon hommaan. Ihmettelin kuitenkin kun kytkinhaarukka/painelaakeri ei lähde millään irti. Aikani tappelin sen kanssa, mutta ei irtoa. Sain laatikkoa kuitenkin sen verran irti moottorista, että asetelman pultit pystyi avaamaan ja sain laatikon pois. Sieltä löytyi sitten tälläinen:

20160215_140754 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Asetelma on hajonnut tuosta jousen takaa ja tuo jousi on ollut siellä välissä, siksi en saanut sitä painelaakeria irti.
Koko homma tuli tehtyä tasalattialla tunkin kanssa. Nyt jälkeenpäin kun miettii, niin olisi varmaan kannattanut tiputtaa koko paketti kerralla tuolta pois...

20160215_143257 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Paikalleen meni uusi vakio kytkin. Luulin, että saan sen nopeasti ja auton äkkiä takaisin ajoon. Sitä joutui kuitenkin odottamaan yli viikon, sen kun olisi tiennyt jo heti, olisin laittanut jonkun vahvemman kytkimen samantien.
Siinä osia odotellessa olikin sitten hyvää aikaa maalata nuo hirveän näköiset vanteet hieman siedettävämmiksi.

20160302_130725 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20160311_155408 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Parit tarrat ilmestyi autoon ja xenonit laittelin lyhkäsiin ja pitkiin, mutta muuten talvi tuli aikalailla vaan ajettua.

Keväällä sitten auto oli pari viikkoa nettiautossa, mutta ei se ketään kiinnostanut, niin otin pois sen sieltä. Kattelin sitten vanteita tähän kesäksi ja lötyikin ihan kivat. BBS LM 9x18 ET20. Aika sisälle kaariin ne noin jää ja kun keskiö on kasattu kehän päälle, niin siirsin sen kehän taakse, jolloin niistä tulee omien mittausten perusteella ET4. Samalla tuli poistettua lakat lipoista, kun ne oli jo hieman hilseilleet irti ja sitten kunnon kiillotus. Vanteilla oli 245/35 renkaat ja liian korkeaksi auto jäi sitten omaan makuun. Foorumilla sattui sopivasti olemaan myynnissä BC Racing BR alustasarja, joten se oli saatava samaan konkurssiin.

20160419_130840 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20160424_094039 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20160523_054619 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Takarengas sitten osui kaareen ja siitä halkesi kitti. Sieltä löytyikin sitten ihan mukava yllätys kun vähän alkoi kaivelemaan sitä. Ruoste reikä oli paikattu sillä kitillä :seina

20160424_112130 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20160424_112946 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ja sitä kittihän olikin sitten laitettu koko takakylkeen ihan reilusti :nykii

20160425_090712 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20160425_090732 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

No ei muuta kuin uusi kylkipala marmorilta tilaukseen. Aluksi meinasin vaihtaa tuon itse, mutta yksi kaveri on on käynyt korikorjauspuolen koulun, niin se oli innokas vaihtamaan tuon. Annoin sitten sen homman sille. Se onkin ainoa homma mitä joku muu on tälle autolle ja oikeastaan millekkään minun autolle. Kaikki hommat olen pyrkinyt tekemään itse.
Kylki oli vaihdettu, saumat siistitty ja kaaren reuna mankeloitu, joten sitten pääsi maalaamaan.

20160621_004113_LLS by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tilasin maalin värikoodilla ja itse maalasin (tietenkin) tallissa. Siinä sitten ovea takaisin laittaessa huomasin, että eihän se sävy ole sinne seinällekkään.

20160625_003626 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

No mitäs nyt?! Koska tätä oli jo joskus aiemmin maalattu vähän sieltä ja täältä, niin suunnilleen kaikki osat olivat keskenään eri värisiä. Siispä ylimaalaus koko autolle. Ja koska tuo valkoinen on hieman tylsä väri, niin samallahan sen nyt vaihtaa tässä vaiheessa. Toki hommaa on vähän enemmän kun pitää maalata ovenvälit, yms... Joten tuumasta toimeen ja auto osiksi.

20160629_231005 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Väriä tuli pitkään mietittyä (liikaa hyviä vaihtoehtoja) yhden auton meinasin joskus maalata oranssiksi, niin päätin että tästä tulee nyt oranssi. Sitten piti enää keksiä sopiva sävy. Muistin, että toisella foorumilla joku maalasi oman auton hienolla oranssilla, niin valitsin tähän sen saman.

20160707_021233 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20160715_072910 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20160809_093320 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Sävy on siis KIA:n techno orange. Auto oli työn alla toukokuun lopusta elokuun puoleen väliin asti, tein tätä töiden ja kaiken muun ohella rauhalliseen tahtiin. Onneksi harrasteauto oli ajokunnossa, niin pystyi seisottamaan tätä. Jossain vaiheessa autoon oli vaihdettu lasikuituinen puskuri eteen, niin sen vaihdoin tässä samalla muoviseen. Valoista oli tullut sanomista katsastuksessa kun valokuvio oli väärinpäin. Otin valot auki ja modasin niitä hieman. Käänsin tuon peltiläpyskän eri asentoon, jolloin se kuvio muuttuu toisinpäin.

20160729_192718 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ja samalla hieman maalasin noita tuolta sisältä, vasemmalla ennen ja oikealla jälkeen.

20160729_201034 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ikkunoiden ympärykset teippasin, kun ne olivat jo hieman kärsineen näköiset ja jo valmiiksi irti.

20160814_022240 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tällä lookilla sitten ajettiin loppukesä ja syksy.

20160821_100127 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

BBS:t myin syksyllä ja autolle ei hirvesti mitään tapahtunut, toimitti alkuperäistä käyttötarkoitusta eli oli jokapäiväinen käyttöauto.
Joulupyhinä tummensin takaikkunat miedolla kalvolla ja maalasin sisustan verhoilut mustaksi.

20161220_201238 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20161225_064215 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Alkuvuodesta tylsät 17" vanteet vaihtuivat Speedline corse 8x18" ET35 vanteisiin. Maalasin nuo BMW:n Nogaro silber sävyllä. Koska noissa on 5x120 ja 5x112 jaot ostin 25mm jaonmuutos adapterit, niin sain ne käymään tähän ja samalla hieman lähemmäs kaarien reunoja. Renkaiksi tuli 215/40 kitkat.

20170215_124528 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20170319_085905 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Talvi ja kevät vaan ajettiin taas. Uusia kesä vanteita aloin etsiä jo lopputalvella, mutta mitään sopivaa ei löytynyt vielä kesälläkään, niin nuo vanteet jäi sitten alle. Jossain vaiheessa alkukesää rankaat vaihtuivat 225/35 kesärenkaisiin. Helmamuovit ja etupuskurin lipan maalasin uudestaan talven vaurioiden takia. Helmoista lähti alareunoista maalit, kun kivet hakkasivat niitä ja puskurin lippa osui jääpattiin ja maahan pari kertaa. Samalla laitoin isot roiskeläpät, jotta helmoissa säilyisi nyt maalit.
Jotain piti taas autolle keksiä. Tein sitten lasikuidusta lipat puskureihin ja helmoihin.

Vanerin päälle teippiä lippaa mallina käyttäen,

20170528_051427 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

sitten siihen lasikuitumattoa ja hartsia

20170528_060831 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

ja leikkaus sopivan kokoiseksi. Hiilikuituteippiä päälle ja ruuveilla kiinni puskurin lippaan.

20170602_101527 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Samalla tavalla sitten lipat helmojen alle ja takapuskurin kulmiiin.

20170616_220922 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20170618_043853 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tällä lookilla tuli sitten käytyä ensimmäisessä autonäyttelyssä ikinä, Kalis Car Showssa Kuopiossa. Keulamerkin vielä teippasin punaisella lamppukalvolla, sopii paremmin tuon värin kanssa.

Kalis (7) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Sitten olikin radalle.com tapahtuma Motoparkissa. Ajattelin käydä koittamassa, millainen tämä on radalla ajaa. Yhden kerran olen aiemmin radalla käynyt ajamassa, sillä M3:lla. Siitä oppineena uusin jarrut tähän ennen ajoja. Tilasin valmiin paketin missä tuli levyt ja palat. Palat on brembot ja levyt on kinetix. Samalla laitoin uudet orkkis käsijarru osat ja hain motonetistä brembon jarrunestettä.

20170720_110728 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Vanhat olikin jo aika huonot.

20170721_125940 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20170720_100748 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Huippua oli ajaa radalla ja jarrut pelasivat hyvin. Näihin aikoihin tuli myös kylkiin isot EVOLUTION tarrat.

36136501005_3f2634c211_k by Erkka Hämäläinen, on Flickr

IMG-20170624-WA0011 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Radalla ajessa etukilpi oli kojelaudalla ja en enää halunnut laittaa sitä coolerin eteen, vasten aikaisempaa mielipidettä laitoin sen sitten tuonne sivulle. Tässä kuvassa näkyy nuo lipat aika hyvin.

20170729_142448 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Sittenpä taas autolla vaan ajettiin. Kouvola Night Cruisingissa se oli näytillä.

_full64645 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

_full57434 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ja heti perään Mikkelissä, EC Car Showssa.

JAPE6651 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Sitten päästäänkin tähän hetkeen. Leima loppui 2.10. En katsasta autoa nyt, vaan se menee talliin. Alustaan pitää vaihtaa pari niveltä ja takalattian nurkkiin pitää hitsata pienet paikat. Ajatelin tiputtaa koneen pois ja maalata tuon konehuoneen, kun se jäi viimeeksi maalaamatta. Samalla ainakin laakerit vaihdan koneeseen, jakopään tein vasta muutama tuhat km sitten, niin se on kunnossa siltä osin. Mielessä on myös pyörinyt koko auton uudelleen maalaus, ehkäpä jollain muulla värillä. Myös tuo AYC olisi mukava saada toimimaan, se kun ei ole toiminut ikinä minun aikana, eikä ilmeisesti koko suomessa olon aikana. Kun saan auton valmiiksi ja katsastettua, ajattelin käyttää tämän amw:llä maatsilla säädettävänä.

Huhhuh, aika pitkä teksti tuli. Muutama tunti (~5) vierähti tätä tehdessä ;D Ja jotain jäi varmasti kertomatta.

Tähän perään saa ihan vapaasti kommentoida ja kysellä. Minun mielestä on helpompi jälkeenpäin lukea tätä, kun ei tarvitse kahta topicia selata samaan aikaan ja koittaa arpoa missä kohdalla on minkäkin kysymyksen vastaus. Ja näihin projektikertomuksiin kun ei yleensä hirveästi kommentteja tule.
 

Hepetzu

Evo VII
Liittynyt
29 Toukokuu 2017
Sijainti
Oulu
Vs:

Huh. Kyllä oot saanu hienon tuosta!

Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Erkka, Evolution VII

Kuten jo tuolla toisessa topikissa tuli sanottua niin hieno massasta poikkeava auto! Tuo kittiylläri pisti kyllä vihaksi eihän tossa ole taidettu edes poistaa ruosteita ennen kittausta. En viitsi sanoa mitä sen tekijälle pitäisi tehdä. Nyt vaan ehdottomasti se AYC kuntoon.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Vs: Erkka, Evolution VII

Basbarduu sanoi
Kuten jo tuolla toisessa topikissa tuli sanottua niin hieno massasta poikkeava auto! Tuo kittiylläri pisti kyllä vihaksi eihän tossa ole taidettu edes poistaa ruosteita ennen kittausta. En viitsi sanoa mitä sen tekijälle pitäisi tehdä. Nyt vaan ehdottomasti se AYC kuntoon.

Kiitoksia! Minulla on autot aina ollu sellasia et ne tunnistaa parkkipaikalla muustakin kun rekkarista ;D Oli siihen kaareen vähän koitettu jotain hitsata, mutta ei varmaankaan ole tarttunut siihen ruosteeseen, niin laitettu kittiä päälle. Pari valittua sanaa vois kyllä tuon "korjaajalle" sanoa... Siitä AYC pumpusta pitää varmaan tutkimukset aloittaa.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Vs: Erkka, Evolution VII

Ei tää homma menny nyt ihan niinku alunperin piti :) Alkoi kyllästyttää yksi pyörä vetoisella autolla ajo, niin päätin ottaa tämän kuitenkin ajoon jo nyt. ::) Varsinainen harrasteauto tuntuu vievän kaiken vapaa-ajan, niin ei oikeen kerkeä kahta autoa rakentaa samaan aikaan. Ja talli on sen verran pieni, että sinne ei mahdu kuin yksi auto kerrallaan, niin senkään takia ei voi molempia tehdä samaan aikaan. Tein tästä vain pakolliset jutut ja perjantaina kävin hakemassa leiman, että pääsee ajamaan.

Uutta osaa tuli mm. toinen etutukivarsi, murroksen suojakumi, raidetangon suojakumi ja takatukivarsiin puslat ja nivelet.

20171216_124758 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20171218_171237 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20171205_111454 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20171207_094231 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Auton mukana tulleille ja toissa talvena alla olleille vanteille pyöräytin 225/40/18 nastakumit. Vaihdoin myös ostaessa alla olleen kiinteän alustasarjan, niin ei tarvitse pelleillä muutoskatsastuksen kanssa ja tuo on muutenkin parempi talvella.

20171224_112238 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Hiukan meinaa edessä olla ahdasta jarrujen kanssa noilla vanteilla. 3mm spacerin kanssa mahtuu just ja just ;D Ostin jo syksyllä aiemmin paksummat pultattavat spacerit, kun oli uudet edullisesti myytävänä. Ne pitää vaan käyttää kaverilla sorvattavana, kun niissä on liian pieni keskireikä.

20171218_145502 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Loppuun vielä kuva tämän talven lookista.

20171229_120557 by Erkka Hämäläinen, on Flickr
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Vs: Erkka, Evolution VII

Päivitelläänpä tännekkin pitkästä aikaa. Talvi meni melkeinpä ihan vaan ajellessa. Termostaatin vaihdoin juuri ennen kovia pakkasia, kun ei enää lämmöt noussu puoleen väliin edes pikkupakkasilla.

Parit kuvat talvelta

20180207_120003 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20180122_1012202 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Pääsiäisen lumisateen seurauksena sain tuhottua etulipan. 15cm tuli märkää lunta ja ajoin auraamatonta tietä, niin lippa irtosi, jäi auton alle ja meni kolmeen osaan. En alkanut sitä korjaamaan enää, kun se oli jo ottanut osumaa muutenkin. Niinpä tein ihan suosiolla uuden.

20180409_033852 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

BBS LM:ien myynnin jälkeen olen kytännyt koko ajan käytettyjä vanteita kesärenkaille. Mitään sopivia ja sopivan hintaisia ei ole tullut vastaan. Uusiakin vanteita olen välillä katsellut ja nyt viimein löytyi mieleiset. 7twenty Style 55. 9,5x18" ET15

20180328_184826 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Viime kesän vanne vs. uusi ;D

20180409_052334 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tällä viikolla sit aloin noita sovittamaan alle. Samalla vaihdoin BC racing alustan. Takana ei mitään ongelmaa, mutta edessä... ei mahdu mitenkään, ottaa todella rankasti satulaan kiinni.

20180409_191519 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

25mm spacerilla menisi niin että satulan ja vanteen väliin mahtuisi raamatun sivu. 3mm spaceri vielä tuohon kaveriksi niin jää vähän enemmän rakoa.

20180411_183211 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Seuraava ongelma olikin sit, että tulee kaaresta aika reilusti pihalle :seina

20180409_192046 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Onneksi tuossa BC:ssä on säädettävät yläpäät, niin sai ihan hyvin renkaat mahtumaan kaarien sisään.

20180410_170930 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Koska 14.4 oli tarkoitus mennä tuulokseen cdlc:n kauden avaus miittiin, niin tilasin pidemmät pyöränpultit ja laitoin nuo viime kesänä olleet jaonmuutos spacerit niillä. Pultit tilasin maanantaina ja ne tuli keskiviikkona. Eteen ne meni senkun vaan laittoi, mutta taakse niitä ei saanut mahtumaan suoraan. Niinpä tein reijän jarrukilpeen, josta ne saa pujotettua navan taakse. Reikään laitoin sitten kumitulpan, ettei mene paskaa jarruihin.

20180412_173331 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20180412_173816 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Taakse ei oikein mahtunut se 25mm spaceri, vaikka camberit on niin paljon miinuksella kun saa. Siellä on nyt 18mm, 10mm ja 8mm päällekkäin. :-\ Ei ollut tähän hätään muuta. Pitää tilata sinne 20mm ja etuvanteista sipaista lamellilaikalla hiukan tavaraa pois, niin ei tarvitse pitää monia lättyjä päällekkäin.

Tältä se näytti perjantai aamuna

20180413_061244 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20180413_061542 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Pahemmin en kerennyt testiajoa ajamaan, vaan lauantai aamuna sitten suoraan kohti tuulosta. Eturenkaat raapii kaariin jonkun verran, mutta paikalle päästiin. Tuo raapiminen varmasti vähenee, kun saa ne 3mm spacerit pois tuolta.

Muutamat muiden ottamat kuvat tuuloksesta. Kiitokset kuvaajille!

40565233305_45da402d6b_k by Erkka Hämäläinen, on Flickr

IMG_1761 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

41417790472_a155aa128d_o by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ja mitään erillistä kommentointi topicia ei ole, joten tähän saa heittää kommenttia :peukku
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Erkka, Evolution VII

Ja mitään erillistä kommentointi topicia ei ole, joten tähän saa heittää kommenttia :peukku

Hieno evo kyllä. :peukku Vanteet sopii yllättävän hyvin ja uskomattomasti sait ne mahtumaan kaarin sisälle. ;D

Kanttaa muuten tehdä erillinen kommentti topic niin pysyy päiväkirja siistinä. ;)
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Vs: Erkka, Evolution VII

lancer evo-r sanoi
Hieno evo kyllä. :peukku Vanteet sopii yllättävän hyvin ja uskomattomasti sait ne mahtumaan kaarin sisälle. ;D

Kanttaa muuten tehdä erillinen kommentti topic niin pysyy päiväkirja siistinä. ;)

Kiitoksia. 8) Itekki tykkään kyllä noista vanteista :p Vielä vaatii pientä hienosäätöä, ni sit on hyvä.

Helpompi lukea tätä sitten joskus myöhemmin, jos joku sattuu jotain kommentoimaan. Hankala kahdesta topicista koittaa ottaa selvää, että mikä vastaus on mihinkin kysymykseen.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Vs: Erkka, Evolution VII

Autolle ei ole paljoa tapahtunut, lähinnä tankattu ja ajettu. :driver Tai no, alkukesästä ajattelin hiukan tiputtaa perää alemmas. Ruuvasin vaan tolppia lyhyemmäksi, virhe! Toinen vanne tietenkin otti kaareen kiinni ja kaari meni lommolle sisäänpäin. Naputtelin sen takas muotoonsa, niin kitithän siitä oli jo siinä vaiheessa halki. Kaivelin ne lohkeilleet palaset pois ja laitoin uutta tilalle. Pari ruostekuprua avasin samalla, putsasin ja kittasin nekin. Pienellä siveltimellä laitoin maalia korjattuihin kohtiin ja paukkupullosta vähän lakkaa. Tämän pikakorjauksen piti olla vain väliaikainen, mutta samalta se näyttää vieläkin ;D

20180519_170926 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20180605_004846 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tuon jälkeen vaihdoin jäykemmät jouset taakse, että pystyy ajamaan hiukan matalamalla ilman kaari kontaktia.

Etuvalojen kalvot on ollu paikallaan 1,5 vuotta. Jotain pientä kuprua oli reunoilla jo melkein heti asennuksen jälkeen, mutta nyt muutamassa viikossa nuo alkoi kuplimaan ihan kunnolla. Valoteho alkoi olla jo aika heikko, joten nappasin nuo nyt pois. Täytyy vielä suunnitella mitä noille nyt tekee, laitanko uudet vai kokeilenko jotain kiillotusta, koska umpiot on aika naarmuiset. Osittain sen takia kalvot silloin laitoinkin, että saisi ne naarmut piiloon.

20180709_192905 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Muutama viikko sitten kaveri halusi kuvata tätä. Ja hienoja kuvia sieltä tulikin. :peukku Tässä parit niistä:

Lightroom (18 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (48 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (15 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (29 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (56 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (61 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (59 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (65 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (69 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (74 of 83) by Erkka Hämäläinen, on Flickr
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Erkka, Evolution VII

Tää alin kuva on kyllä todella hieno :peukku
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Vs: Erkka, Evolution VII

Tää alin kuva on kyllä todella hieno :peukku

Tuo on kyllä hyvä. Sain tuosta kuvasta 100x65cm kokoisen tulosteen. :cool:


Jotain päivitystä tännekkin pitkästä aikaa, paljoa ei kyllä ole tapahtunut. Mutta kuvia on reilusti :p

Auto oli joku aika sitten viikon verran lainassa Iisalmessa. Siellä se sai kunnon pesut sisälle ja ulos. Muutamat kuvatkin oli tarttunu kameraan sen jälkeen.

Lightroom (11 of 11) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (6 of 11) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (10 of 11) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (5 of 11) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Samalla reissulla auto kävi mutkan Oulussa ja hötsissä. Se oli esillä radalle.comin osastolla. Olisihan tuolla ollut mukava itsekkin olla, mutta onpahan auto nyt ainakin käynyt siellä :D

JAPE8215 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Vähän tuon jälkeen sain tilaisuuden saada tälläisen taiteellisemman kuvan, niin pitihän se tilaisuus käyttää. :cool:

IMG_3025(1) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Hiukan tuli perää laskettua tuossa muutama viikko sitten. Nyt ei ole ihan niin paljoa etukenossa, kuin aiemmin.

20181015_143131 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Löytyi 100m päästä kotoa tommonen mukavan näköinen paikka, niin piti käydä siinä syksykuva ottamassa.

20181015_144318 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Maanantaina tuli vuosi lisää leimaakin, niin passaa taas ajella. Päästöjen kanssa meinasi olla vähän ongelmia, mutta sai nekin kohdalleen.

Ajattelin laittaa talveksi viime kesänä alla olleet Speedlinen vanteet. Ne on edelleen saman väriset, (tumman harmaat) kuin silloinkin, niin olen suunnitellut niihin uutta väriä. Tuntuu, että tuon korin värin kanssa ei sovi oikein mikään ja olenkin photoshopissa pyöritellyt kaikkea mahdollista ja mahdotonta. :D Tänään sitten ostin purkin spray maalia ja suihkin yhden vanteen kokeeksi, ilman mitään pohjatöitä. Nuo vanteet pitää kuitenkin puhaltaa soodalla ennen lopullista maalausta, niin pieni kerros maalia tuossa päällä ei haittaa mitään.

20181031_110016 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Voisi olla aika hyvä.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Päivitystä tännekkin pitkästä aikaa.

Jarrupalat tuli vaihdettua, kun edestä alkoi kuulua ylimääräisiä ääniä jarruttaessa. 2/3 osaa lähti yhden palan pinnasta irti :eek: aika vaihtokunnossa nuo jo olikin.

20181210_184923 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Nastapyörät heitin alle kun lumet tuli, samoilla vanteilla kuin viime talvenakin.

Lightroom (3 of 26) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tuota vanneprojektia tein aina sillon tällöin, kun aikaa oli.
Hion koneella sen mitä pystyi tuosta naamapuolelta ja nuo puolien välit yms. ahtaat kohdat puhalsin soodalla. Huomattavasti nopeempi ja helpompi oli ottaa hiomakoneella kaikki mitä vaan pystyi.

20181217_143349 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Jouluna oli tarkoitus kuvata autoa, niin viikkoa ennen joulua päätin, että nämä vanteet on oltava alla silloin. Hommat oli aika pahasti vaiheessa vielä silloin ja joka päivä (yö) piti käydä töissä, niin unet jäi aika vähiin. :rolleyes:
Tiistaina illalla oli kaikki vanteet maalaus valmiina. Tallissa ei vaan mahtunut maalaamaan, kun siellä oli yksi auto (evo III) levällään. Piti vähän siivota paikkoja ja tehdä uusi maalauspaikka.

20181218_172946 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Maalasin vähän seiniä ja kattoa, tukin pressulla pari aukkoa ja laitoin muutaman ledivalon. Keskiviikkona aamupäivällä oli vanteet pohjamaalissa.

20181219_103941 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Illalla ennen töihin lähtöä vedin pintavärin ja torstaina aamulla lakan.

20181220_092018 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20181220_092234 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20181220_092246 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Sitten ne sai kuivua rauhassa pari päivää. Lauantaina iltapäivällä pyöräytin auton alla olleilta vanteilta kumit näihin.

20181222_154031 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20181224_164120 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tapaninpäivänä kävin jäällä pitämässä hauskaa. Kuvaajakin oli sattuneista syistä mukana. :) Tässä parit kuvat

Lightroom (1 of 1)-1 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (4 of 28) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (19 of 28) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (23 of 28) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (25 of 28) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Etulippa ei tykäänny siitä lumen määrästä :confused: yhdessä kohdassa se haukkasi vähän liikaa ja päätti lähteä irti, sekä tietysti jäi samalla auton alle ja murtui parista kohtaa. Toinen taka roiskeläppä myös meni melkein poikki, niin piti repiä se riekale pois siitä. Nekin pitäisi uusia kaikki, kun niistä puuttuu paloja ja ne on halki useammasta kohtaa jokainen. Suosituksia hyvistä läpistä?

20181226_163639 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Etulipan voisi tehdä taas uuden samanlaisen tai ostaa jonkun valmiin joka ei madalla keulaa kovin paljoa, eikä maksa miljoonia. :p

Edit. tähän voi siis kommentoida, erillistä kommentti topicia ei ole.
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Missä päin uskaltauduit jäälle? Rallyflapz on yksi ok vaihtoehto kuraläpiksi.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mulla ne kesti ihan hyvin Coltissa. Läppien ja maankamaran välissä oli kylläkin useampi senttimetri tilaa.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Viikko sitten maanantaina auto alkoi pitää pahaa ääntä. Ensin ulahti kerran, kun kiihdytin rampilta motarille. Siitä noin 150km eteenpäin alkoi pitää pientä ulinaa pienillä ahdoilla ja ääni hävisi ~kilon paikkeilla, toimi muuten ihan normaalisti. Siitä muutama kymmenen kilometriä, ääni paheni ja ei enää ahtanut kunnolla. Loppu matkasta ääni alkoi olla jo aika kova, mutta kotiin pääsin kuitenkin vielä.

Kuvaa klikkaamalla video.

20190107_135826 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ensimmäisenä imuputki irti ja turboa tutkimaan, ihan väljähän se oli.

Video:

20190108_152905_1 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Turbo irti ja miettimään mitä sitten. Keskiviikko aamuna kävin näyttämässä sitä Fin-Turbolla Kuopiossa. Se oli jo niin loppuun ajettu joka puolelta, niin halvin ja helpoin ratkaisu oli ostaa uusi. Otin samanlaisen, tuo on vaan jotain uudempaa mallia. Pakopesä on vähän isompi, hukkaportin kanavat ja läppä vähän erilaiset ja kompurakotelo ulkomitoiltaan hieman suurempi. Tuo kompurakotelon koko aiheuttikin hieman lisä hommaa. Fin-Turbolla sanoivat, että ahtoputken lähtö käy vanha kunhan vähän lyhentää sitä ja niin tein.

20190115_195342 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Mutta eihän se käynyt tuollaisenakaan sinne, vaan oli melkein kiinni startin solenoidissa. Siihen väliin ei olisi mahtunut silikoni ja klemmari. Koitin jos olisin saanut väännettyä tuota putkea vähän, mutta ei se onnistunut. Se oli hieman väärään suuntaan muutenkin ja vieläkin liian pitkä, sekä todella ruttuinen. Joku ilmeisesti joskus sitä rutistellut? Niimpä katkaisin sen poikki ja hitsasin pätkän suorasta putkesta tilalle.

20190116_211257 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Nyt mahtuu mukavasti kaikki olemaan tuolla.

20190116_212841 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Myöskään vesiputket eivät mahtuneet, vaan ottivat kompurakoteloon kiinni. Ei tullut otettua kuvaa alkutilanteesta, mutta pienellä vääntelyllä ne sinne asettui.

20190115_204117 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ahtoputken lähtöön ja öljynpaluuseen tein uudet tiivisteet.

20190115_203234 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tänään sain tuon kasattua loppuun, samalla vaihtelin uudet öljyt ja suodattimen. Myös tuo lippa tuli laitettua takaisin paikalleen, näytti aika kaljulta kun sitä ei ollut ollenkaan. Vähän kärsinythän se on, mutta saa olla nyt talven noin. Kesäksi voisi tehdä uuden.
Kun aloin starttaamaan, kone pyöri "tyhjää" puristuksia ei ollut ollenkaan. Vähän aikaa kun pyöritin konetta, niin sitten alkoi olla jo puristuksiakin ja kohta se lähtikin käyntiin. Kävin koeajolla, niin isommilla kierroksilla ja ahdoilla nykii jonkun verran. Olisiko vanha ahdin työntänyt sen verran öljyä, että tulpat on entiset. Pitää ne ainakin vaihtaa ensimmäisenä.
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Onko ahtopaineet suuremmat? Nykiminen voi johtua tosiaan tosta pätkimisestä ja tulpat kannattaa tosiaan vaihtaa.
 

Roba

2006 Evolution IX GSR Electric Blue/Carbon
Club Member
Liittynyt
6 Elokuu 2016
Sijainti
Helsinki
Pitipä lukasta läpi sun kertomus ja ei voi kun hattua nostaa, jotenkin en oikeen oo tykänny tästä autosta näin ulkonäöllisesti mutta hienoa miten hyvin oot laittanu ja pitäny! Turbo olis pitäny hakea Maasilta suoraan, päivitetty ysin ahdin :p Mutta ei se mitään. Oma ysi pätki myös kiihdytellessä kun tulpat oli entiset. Mulla tietysti oli myös liian rikkaalle säädetty jostain syystä, mutta toimi kuin unelma Maatsin säätöjen ja tulppien uusimisen jälkeen.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Pitipä lukasta läpi sun kertomus ja ei voi kun hattua nostaa, jotenkin en oikeen oo tykänny tästä autosta näin ulkonäöllisesti mutta hienoa miten hyvin oot laittanu ja pitäny! Turbo olis pitäny hakea Maasilta suoraan, päivitetty ysin ahdin :p Mutta ei se mitään. Oma ysi pätki myös kiihdytellessä kun tulpat oli entiset. Mulla tietysti oli myös liian rikkaalle säädetty jostain syystä, mutta toimi kuin unelma Maatsin säätöjen ja tulppien uusimisen jälkeen.

Kiitoksia! Joo, ei kaikki varmasti tykkää, eikä tarvitsekaan :) Tommonen ysin ahdin ois ehkä ollu paras vaihtoehto.
Tuo pätkiminen ei loppunut vielä uusilla tulpilla. Laitoin dumpin tähän samalla kun tuon uuden turbonkin.
Tälläisen:
51pAKVsO-UL.jpg


Tuo O-rengas ei istunut oikein hyvin tuohon laippojen väliin, niin en sitä aluksi laittanut ollenkaan. Ajattelin että tommonen liitos on riittävän tiivis ilmankin, :rolleyes: vaan eipä ollutkaan. Ahdoilla kuului ihan suhina, kun vuosi tuosta välistä. Laitoin sen tiivisteen siihen ja se pätkiminen loppui, myös tyhjäkäynti on parempi nyt. Ostin palan jotain tiivistekumia, pitää siitä leikata parempi tiiviste tuohon.
 

Roba

2006 Evolution IX GSR Electric Blue/Carbon
Club Member
Liittynyt
6 Elokuu 2016
Sijainti
Helsinki
Kiitoksia! Joo, ei kaikki varmasti tykkää, eikä tarvitsekaan :) Tommonen ysin ahdin ois ehkä ollu paras vaihtoehto.
Tuo pätkiminen ei loppunut vielä uusilla tulpilla. Laitoin dumpin tähän samalla kun tuon uuden turbonkin.
Tälläisen:


Tuo O-rengas ei istunut oikein hyvin tuohon laippojen väliin, niin en sitä aluksi laittanut ollenkaan. Ajattelin että tommonen liitos on riittävän tiivis ilmankin, :rolleyes: vaan eipä ollutkaan. Ahdoilla kuului ihan suhina, kun vuosi tuosta välistä. Laitoin sen tiivisteen siihen ja se pätkiminen loppui, myös tyhjäkäynti on parempi nyt. Ostin palan jotain tiivistekumia, pitää siitä leikata parempi tiiviste tuohon.

No hyvä että sait jotenkin toimimaan! Jos tuo dumppi ei tahdo pelata kunnolla tai jos tulee tarve vielä myöhemmin vaihtaa, niin suosittelen Mitsun Ralliart versiota, minkä Maatsi myös asensi mulle. Onhan se kuin tehty sinne.. :p
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
No hyvä että sait jotenkin toimimaan! Jos tuo dumppi ei tahdo pelata kunnolla tai jos tulee tarve vielä myöhemmin vaihtaa, niin suosittelen Mitsun Ralliart versiota, minkä Maatsi myös asensi mulle. Onhan se kuin tehty sinne.. :p

Kyllä tuo tuntus nyt pelaavan. Tuo malli on toimivaksi todettu useemmassakin autossa, mitä oon juttuja lukenu, ni siks sellasen ostin itellekin. Eikä ollu kallis, 27€ kotiin kannettuna suoraan kiinasta :D Jos tuo vähän säästäs ahdinta, ennen kun ei ollut mitään dumppia tai by-passia :rolleyes:
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Eilen 2.3.2019 oli Paltamossa Suomen Volvokerhon järjestämä jääratapäivä. Sinne pääsi ajamamaan myös muun merkkisillä autoilla, niimpä piti lähteä Evolla koittamaan, kun ei ollut kauhean kaukana ja en ole tällä autolla vielä ikinä päässyt jääradalle. Koska noilla kultaisilla 18" vanteilla olevat renkaat on jo aika huonossa kunnossa, vaihdettiin perjantaina Nooran vanteilta uudet 17" nastarenkaat minun toisille vanteille. Niissä on samat speksit kuin noissa kultasissakin, (8" leveet, ET 35 ja 5x120 jako) mutta nuo on vaan tuumaa pienemmät, niimpä ne meni heittämällä alle noiden jaonmuutos spacereiden kanssa.

20190303_132243 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20190303_130637 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20190302_110410 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20190302_110358 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Mukavaa oli jääradalla, reilu puoli tankkia meni ainetta. Siellä oli jaettu porukka kahteen vuoroon, piikkirenkailla ajavat ja nastarenkailla ajavat. Vuorotellen oli noin puolen tunnin ajovuoro. Puolen kymmentä autoa oli molemmilla ajovuoroilla. Aika paljon joutui hidastelemaan niiden takaveto volvojen ja yhden bemarin seassa. :p Ohituspaikkoja oli vähän huonosti, vaikka leveä rata olikin. Lunta kertyi jonkun verran ajourien ulkopuolelle ja siellä oli todella liukasta, mutta kyllä ne antoi latua nopeemmalle. :) 130km/h sai parhaimmillaan vauhtia pienellä suoran pätkällä, niin että ei tarvinnut vielä penkoille ajaa.
Heti piikkirengasvuoron jälkeen oli todella hyvä ajaa nastarenkaillakin, pitoa oli ihan mukavasti ennen kuin ne volvot taas kiillotti sen radan :D Keli oli vähän huono, lunta satoi koko ajan ja kaikki oli aika tasaisen harmaata.
Muutamat Nooran ottamat kuvat ja video.

Lightroom (12 of 33) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (15 of 33) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (13 of 33) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (10 of 33) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Lightroom (32 of 33) by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tästä: Youtube video
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Emäntä askarteli kumimatosta uuden tiivisteen dumpille, paremmin auto sen jälkeen toimi, mutta tyhjäkäynti välillä humppaa silti.

IMG-20190316-WA0000 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Syylärin flekti tässä ei ole varmaan ikinä toiminut minun aikana. Ilmastoinnin flekti on riittänyt pitämään lämmöt kurissa, jos ei yli 10 minuuttia käytä kuumalla kelillä paikallaan. Siitä oli sitten sulake jossain vaiheessa palanut ja nyt kun kelit oli lämpimämmät ja auto kävi hetken aikaa paikallaan, syyläri antautui ihan huolella kunnon höyrypilven kera.

20190429_160517 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Siinä sitten pikapatentilla kaverin subarun vanha vähän vuotava syyläri nippusiteillä paikalleen, että pääsi kotiin ja töihin.

Uusi syyläri olikin vähän erilainen kun vanha, olikohan tuo vanha jostain normi lancerista? Joskus tilasin uuden syylärin korkin orkkis numerolla, niin se ei käynyt tuohon vanhaan syyläriin, mutta tuohon uuteen se kävi ja laitoin sen nyt.

20190410_093655 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20190410_093945 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ylävesiletkun tein kahdesta letkusta. Katoin kaverin evo 8 konehuonetta, niin siinä ainakin oli sen näköinen ylävesiletku että se kävisi tuohon. Pitää sellainen joskus tilata.

20190412_100350 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Jääratapäivän jälkeen tuli vaihdettua vielä nuo 18" vanteet takaisin. Pari kuvaa pesun jälkeen, eikä tarvinnu edes itse pestä. :p

IMG-20190330-WA0007 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20190330_151311 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

IMG-20190330-WA0004 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Viime tiistaina sitten otin auton pois liikennekäytöstä. Edellisenä sunnuntaina moottori sanoi työsopimuksen irti, todennäköisesti kiertokangen laakerit meni. :(
Varmaan loppukesästä tai syksyllä otan työnalle ja ainakin maalaan koko auton uudestaan, väri on vielä mietinnässä. Näkee sitten mitä kaikkea muuta tälle keksii.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Jotain edistystä täälläkin.
Auto on seisonut keväästä asti, ensin jonkun aikaa autokatoksessa ja kesällä siirsin sen latoon betoni lattialle, ettei ruostu ihan puhki asti joka puolelta.

20190730_174452 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Eilen aloin purkamaan osia irti. Kaikki mitä tuosta päältä saa irroitettua, on jo otettu pois. Seuraavaksi pitää nostaa autoa ylöspäin ja purkaa loput mitä tarvitsee. Ajattelin jättää koko tekniikan apurunkoon kiinni ja nostaa korin siitä päältä pois.

20190825_144419 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Auto on tällä hetkellä Juvalla ja kuukausi sitten tuli muutettua n. 300km päähän Vieremälle. Välillä viikonloppuisin pääsee käymään auton luona ja kun saan moottorin irti otan sen mukaan tänne Vieremälle, niin voi viikollakin tehdä sille jotain. Ensin ainakin purkaa se ja katsoa mitä on käynyt, sitten tietää tarkemmin vieläkö siitä kunnostaa vai pitääkö etsiä kokonaan uusi moottori.
Nyt samalla siistin tuota konehuonetta ja maalaan senkin, ehkä jollain kivalla värillä joka sopii korin värin kanssa. ;)

(Kommenttia saa heittää tähän, erillistä kommentointi ketjua ei ole)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vähän ahistas tehdä koneremonttia nuissa olosuhteissa. Vaikka ilmeisesti otat moottorin matkaan johonkin vähemmän pölyiseen paikkaan sinne Vieremälle. Jään seuraamaan mielenkiinnolla että mitä sieltä paljastuu.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Vähän ahistas tehdä koneremonttia nuissa olosuhteissa. Vaikka ilmeisesti otat moottorin matkaan johonkin vähemmän pölyiseen paikkaan sinne Vieremälle. Jään seuraamaan mielenkiinnolla että mitä sieltä paljastuu.

Juu, ei ollu tarkotus kun ottaa kone pois tuossa. Juvalla olevaan talliin mahtuu vaan 1 auto ja harrastepeli makailee nyt siellä. Nyt kun on vielä hyvät kelit (+20 oli sunnuntaina), niin mikäs tuossa on touhutessa. :D Koneremontin teen kyllä ihan tallissa. Ja koneen laitan takaisin paikalleen jommassa kummassa tallissa, koska silloin on todennäköisesti talvi. :)
Pitää sitten päivitellä tänne, kun avaan koneen.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Anna apurungon olla paikallaa niin auto on rullaava. Kone mahtuu sen editse tuleen pois kyllä (syyläri ja ahdin vain irti vaikkapa niin on hyvinkin tilaa. Laatikoineen päivineen tulee alas sieltä.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Anna apurungon olla paikallaa niin auto on rullaava. Kone mahtuu sen editse tuleen pois kyllä (syyläri ja ahdin vain irti vaikkapa niin on hyvinkin tilaa. Laatikoineen päivineen tulee alas sieltä.

Okei. Noin se vois olla järkevin, en ajatellut että se mahtuisi siitä välistä tulemaan. Saisihan tuo koppa rullaava olla, kun se pitää tuosta kuitenkin siirtää. Kiitos vinkistä!
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Okei. Noin se vois olla järkevin, en ajatellut että se mahtuisi siitä välistä tulemaan. Saisihan tuo koppa rullaava olla, kun se pitää tuosta kuitenkin siirtää. Kiitos vinkistä!
Tääl jossai klubin jutuissa on mun kirjoittama täysi ohje mitä pitää poistaa ensin jne step by step.
Kulmavaihde pois ainaki ja sen irrotukseen tarvii konetta vedättää edestä alhaalta yöspäin (eli kone vain sivuista enään korvaikkeissa kiinni ja sitte liinalla vetää laatikon alareunasta konetta siten että kone kääntyy yläreuna vähän kohti rintapeltiä) Tämä siksi koska kulmavaihde makaa muuten korissa kiinni kun kone keinuu .
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Tuli tänä viikonloppuna käytyä Juvalla purkamassa evoa. Öljyt laskin koneesta pois, ei äkkiseltään näyttänyt että olisi seassa mitään ihmeellistä. En sitä kyllä kovin tarkkaan tutkinut.
Otin kuitenkin koko paketin alas kaikkine apurunkoineen.

20190915_115909 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Sitten vaan apurunko irti vaihdelaatikosta ja apurunko takaisin paikalleen, niin sai kopan taas rullaavaksi. Pakosarjan otin ahtimen kanssa irti, vain yksi pultti katkesi. Samalla lähti myös ohjaustehostimen pumppu ja ilmastoinnin kompura.

20190915_141212 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ens kerralla pitää ottaa loput osat irti moottorista ja alkaa sitä purkamaan.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Eilen kävin Juvalla purkamassa moottorin palasiksi. Alunperin oli tarkotus ottaa kone mukaan Vieremälle ja purkaa täällä, mutta kun oli vielä hyvä keli ja olin henkilöautolla liikenteessä, niin purin sen tuossa ladossa.

20191020_135900 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Öljypohjan kun otin irti, niin sieltä löytyi merkkejä laakeri tuhosta.

20191020_135957 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ja kun kiertokanget ja kampiakselin otti pois, vika löytyi.

20191020_144617 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Ykkösen kiertokangen liuskat oli lähteneet pyörimään kampiakselin mukana. Tätä vähän arvelinkin. Kampiakseli ei näytä ihan hirveen pahalta. Runkolaakereissakin oli pientä jälkeä, yhdessä vähän syvempi naarmu. Pitää käydä näyttämässä tuota akselia koneistamolla, ammattilainen saa kertoa mielipiteensä vieläkö tuosta saa käyttökelpoisen.

Sylinterit on hyvässä kunnossa. Hoonausjäljet näkyy selvästi, eikä yläreunassa ole yhtään rappua. Ihan vähän on sivuilta kiillottunut, ei aiheuta toimenpiteitä. Koitin ottaa kuvaa, mutta vähän huonosti näkyy.

20191020_140217 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Helmikuussa -16 vaihdettu kytkinkin oli näköjään jo hajonnut.

20191020_121037 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Edellinenhän hajosi ajosta melkein samalla tavalla, toiselta puolelta vaan.

20160215_140754 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Aika ohuet tikut on nuo kiertokanget tälläisessä koneessa. En ainakaan tollasia enää sinne laita. Männät on vähän mietinnässä, kasaisko noilla vakiolla ja samoilla renkailla, vai päivittäskö nekin vahvempiin.
Kampiakselin otin mukaan ja kaikki muut osat jäi vielä Juvalle talliin odottamaan, ei ole tuossa ladossa enää. :D Pitää tuo varsinainen harrastepeli rakennella ensin ja sitten vasta keskittyä tähän paremmin. Osien metsästystä ja speksailua tulee varmasti tehtyä tässä sivussa kokoajan.

Kommenttia voi heittää tähän jatkoksi.
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Hyvää iltaa. Pitkästä aikaa pävitystä tänne, kun evoluutio 3.0 tämän auton kohdalla on alkanut.



Viime viikonloppuna käytiin kaverin kalustolla emännän kanssa hakemassa koppa Juvalta Vieremälle talliin. Mulla ei riitä kortissa kirjaimet ajamaan laillisesti tuollaista yhdistelmää, niin Noora sai toimia kuljettajana.

20201205_145755 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Konehuonetta olen jo jonkun verran purkanut. Siellä on enää muutama jarruputki, polttoaine letkut ja putket.

20201211_212512 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Sähköjä purkaessa tuli huomattua, että tähän on laitettu joku jälkiasennus ajonesto/hälytin. Oikeen vimosen päälle asennus on tehtykin. Huhhuh.. o_O Ihme että tämä auto on ikinä edes toiminut. Pitää purkaa tuo pois ja koittaa parsia johtosarja takaisin kasaan.

20201211_183212 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Sisältäkin on lähtenyt lähes kaikki. Kattoverhoilu, käsijarru ja taakse menevät johdot on vielä paikallaan.

20201211_212450 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Bitumitkaan ei ole kovin tiukassa lattiassa. On ne vielä jostain kohdista kiinni, mutta etulattioista lähti isoja paloja kun tökkäsi ruuvimeisselin väliin.

20201211_214052 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Melko karmeaan kuntoon on tämä kori päässyt. (2 kuvaa kesällä otettuja)

20201211_212939 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20200708_160718 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20200708_122519 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Kaikki alustan pultit on todella tiukassa ja jumissa. Melkein kaikki pienemmät pultit mitä olen irroittanut on katkenneet.
AYC pumpun otin irti jo kesällä ja nyt koitin purkaa sitä ihan mielenkiinnosta. Eihän sitä saanut purettua. Se mureni käsiin koko paska. :LOL: Sen kyllä tiesin jo aloittaessa että toimivaa kampetta siitä ei enää saa.

Jotain osia olen jo hankkinut. Lasikuituiset etulokasuojat tilasin vähän aikaa sitten, ne ei ole vielä tulleet. Foorumilta ostin Toyotan denso puolat johtosarjan kanssa ja "uuden" kytkimen. Kiitoksia myyjille!

20200116_120119 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Suunnitelmista sen verran, että koppa pitää purkaa ihan ensimmäisenä hylsyksi. Mulla on E30:lle tehty "korigrillli". Eli kaksi pukkia, sitä täytyy muokata että saa tämän sopimaan siihen, varmaankin yhdistää ne pukit ja laittaa pyörät siihen. Sen jälkeen kaikki ruosteet pitää poistaa, hiekalla varmaankin. Jonkin verran on hitsattavaakin. Keulaan pitää vaihtaa ainakin tuo alempi poikkipalkki ja ehkä lukkopelti. Koria pitää levittää uusille vanteille sopivaksi. Ostin ne vanteet jo maaliskuussa, mutta ne on odottaneet Venäjän rajan takana yli pääsyä jo keväästä asti. Nyt ne kuitenkin pitäisi olla tulossa. Tästä lisää kun vanteet saapuvat. Myöskin takakaaria nostan ylemmäs, ne kun on todella paljon alempana verrattuna etukaariin. Tuo ero korostuu, kun vanteet on kaarella ja auto on matala. Sellainen tämä tulee olemaan tulevaisuudessakin. ;) Ne kuitulokarit on "vakiot," muokkaan niitä ja laitan sellaisenaan paikalleen, tai otan muotit ja teen kokonaan uudet. Näkee sitten kun sinne asti pääsee. Takakylkien levitykset teen pellistä. Tarkoitus olisi tehdä kaikista levityksistä "samanlaiset" kuin vakiotkin on, mutta vaan leveämpänä.

Moottorin osalta suunnitelmat on vielä hieman auki. Pakosarjan teen itse uuden, ehkä eri ahtimelle. Nokat pitäisi hommata jotkut muut kuin vakiot, en vielä tiedä mitkä. Kiertokanget ainakin menee vaihtoon, maxpeeding kangista on hyviä kokemuksia itellä ja monella muulla. Ja ne on todella edulliset. Kampiakselia pitäisi käydä näyttämässä koneistamolla, jos siitä saisi vielä käyttökelpoisen.

Erillistä keskustelu topicia ei ole, tähän saa kirjotella jatkoksi omia ajatuksia. (y)
 

EeZka

Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2016
Sijainti
Vieremä/Juva
Jotain pientä välillä tehnyt. Koppa on nyt tyhjä sisältä ja kontista. Konttiin laitoin joskus vaimennusmattoa, jotta olisi ollut hiljaisempi sisältä, mutta eipä se paljoa mitään vaikuttanut. Aika työmaa oli nyt repiä ne kaikki pois. :rolleyes:

20201225_230312 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

20201225_230253 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Katossa oli tälläinen viritys. Tuo oikean puoleinen on akku. Oiskohan tää joku seuranta laite?

20201213_164703 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Kaveri joka vaihtoi tuon toisen takakyljen, korjasi samalla ruosteet pyöräkotelosta. Noh, olisihan tuo voinut paremminkin tehdä. Muutama hitsitäppä siellä täällä ja liimaa vedetty vaan päälle, esim tuossa kohtaa ei ulkoreunasta ollut hitsattu ollenkaan. :confused:(n)

20201214_210146 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Vanteetkin tuli. :cool:

20201215_182518 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Eli Work Emotion CR Kai 10,5"x18" ET15 kaikki neljä. Ostin joskus 4kpl 35mm spacereita, kun oli halvalla myynnissä. Niissä vaan oli liian pieni keskireikä tähän autoon. Kaveri sitten pyöräytti niitä sorvissa ja nyt ne sopii tähän.

20201225_230414 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Mallasin vanteita paikalleen 25mm spacerin kanssa, kun sellaiset on tuossa nyt paikallaan ja nuo toiset oli vielä sorvattavana. Eli tästä tulee vielä 10mm ulospäin.

20201215_182804 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Just sopivasti (y) Kyljestä tulee leveän näköinen, mutta ei liian överi. :unsure:

Tässä riittää työmaata

20201230_202333 by Erkka Hämäläinen, on Flickr

Tankki oli myöskin aika surkeassa kunnossa. En ole vielä päättänyt mitä sen kanssa teen. Jos löytyisi kohtuu hintaan ehjempi vakio sellaisen voisi laittaa hyvin suojattuna tonne vakio paikalle. Toinen vaihtoehto voisi olla turvatankki konttiin, mutta en ehkä halua tankkia sinne. :unsure: Uusi vakio on melko kallis.


Pystyykö tämän topicin siirtämään tonne julkiselle puolelle? Jos pystyy, niin saa siirtää.

Kommenttia saa heittää tähän jatkoksi.
 
Ylös Bottom