Tuli jo aikapäivät sitten. Myynti jatkuu Euroopassa.Onko jo tullut selkoa Mitsun myynnin jatkosta Euroopassa ??
Sen perusteella voi miettiä PHEV asiaakin.
Eli ei lämmitä moottoria vaan pelkästään ohjaamon?2. Sähköinen ~4kW lämmitin joka ottaa virran ajoakulta.
Kun autokuume iskee, kyllä sille auton vaihdolle aina joku syy keksitään. Ainoa taloudellisesti järkevä on ajaa vanha ns. loppuun. Autokuume vaan ei niin hellitä. Voi tulla ihan autokorona.Käyttökulujen laskulla vrt pääoma / akkukulut on vaikea vaihtoa perustella.
Minulla on 2008 Outtis ja ei todellakaan ole huoleton.Joo tarkennuksena siis, että auto on vaihtunut tähän asti 2-3 vuoden välein. Ikinä tuskin tulen ajamaan mitään autoa loppuun, saati omistamaan sitä. Olen ajatellut maksavani auton käytöstä tietyn summan /kk plus polttoaineet, huollot, vakuutukset, verot jne. Mitsun kuukausierä menee about samoihin mitä avensiksen. Näidenkin pitäisi ilmeisesti olla melko huoletttomia pelejä, joten kuukaudessa autoon menevän euromäärän luulisi tippuvan jonkin verran. Toki tässä on mukana myös jokunen aste kuumettakin. vaikka toyota on varma ja huoleton, on se myös äärimmäisen tylsä auto
1. Perusjuttujen lisäksi kannattaa tarkastaa se akun kunto (SoH), jos kiinan OBD alkaa yhteistyöhön Watchdogin kanssa. Lisäksi kannattaa tarkastaa että luvatut varusteet on, myyjät on näistä monesti harvinaisen pihalla.Hei uusi foorumilainen täällä, ensimmäistä Mitsua ostamassa ja olisi pari kysymystä.
Kiikarissa olisi siis -16 PHEV Outlander. Ko. autolla ajettu n140tkm.
1. Mitä näistä kannattaa tarkastaa koe ajolla? Itseltä löytyy joku kiinasta tilattu bt OBD, jolla tuskin saa akun tietoja ulos, mutta aina voi kokeilla.
2. Tuosta remote controllista tai lähinnä siitä lämmittimestä. Onko se sähköinen vai ihan normaali "webasto" eli polttoaineella toimiva lisälämmitin? Ymmärtääksen toi "remote" ei oli kovin remote, eli käytännössä pitää olla auton vieressä, että saa yhteyden.
3. Mites tuo neliveto, ymmärsinkö oikein, että on sähkömoottori toisella akselilla ja polttomoottori toisella? Sen saa lukittuaa napista käyttöön?
4. Onko toi 140tkm liikaa vai kannattaisko etsiä vähemmän ajettua? Noita ku löytyy aika laajalla rangella.
5. Näkeekö mistään tuontiautosta onko noi takaisin kutsut tehty? Auto on ilmeisesti uitettu hollannista niinku 70% näistä.
Ko. auto on tarkoitus hakea päiväksi koeajoon huomenna (ti 10.8)
Kiitos jo etukäteen.
Kappas, itse tein juuri saman liikun ja muutenkin samat speksit käytön suhteen.Terve! Tässä jokunen tovi poltellu vaihtaa nykyinen avensis phev outlanderiin. Isoimpana syynä käyttökulujen lasku ilman, että tilasta täytyy tinkiä. Ajoista suurin osa on kaupunkiajoa, missä avensis hörppii vajaa 10l/100km. Työmatkaa tulee ajettua kimppakyydin ansiosta joka kolmas työpäivä 50km ja yhteensä autolle tulee kilometrejä n. 15tkm vuodessa. Nettiautoa on tullut seurattua aktiivisesti ja nyt nämä pari autoa kiinnostaisi n. 20k€ budjetissa.
Mitä mieltä asiaan perehtyneet on? Tekeekö noilla mitään vai jatketaanko etsintää?
Nonni, nyt se kuume vaan nous. Pitänee alkaa kysellä tarjouksia anjoviksesta, harmi kun tuo ensimmäisen linkin auto meni hetiKappas, itse tein juuri saman liikun ja muutenkin samat speksit käytön suhteen.
Ei voi kun olla tyytyväinen. Päivittäisajot menee sähköllä alle 1€/pv kuluilla. Automaattibensa Anjovikseen verrattuna kulut tippui roimasti ja tilaa on oikeaeti enemmän, eikä tarvi kompromisseja lastenistuimien kans.
Auton olen sattuneesta syystä käpistellyt monta kertaa täysin läpi eikä 150tkm ajettuna juuri huomautettavaa ole.
Etupäähän iskaritolppien ylälaakerit uusin kun takertelivat ja etuvetarit ronksuu sen verran että vaihtoon menee (ei kovin yleinen vika onneksi, järkyttävän hintaiset vetarit kun niveliä ei Pheviin saa erikseen...)
Ja näinhän siinä kävi, että ruotsista on tulossa -17 vm phev 77tkm ajettuna. Parin viikon päästä auto pitäisi olla omissa näpeissä, josko se kuume nyt laskis.Nonni, nyt se kuume vaan nous. Pitänee alkaa kysellä tarjouksia anjoviksesta, harmi kun tuo ensimmäisen linkin auto meni heti
Laita paikkakunta mihinpäin tarve niin voisi jollekulle sopia.Harkitsen Outlanderin ostoa. Kiinnostaisi tuo akun kunnon testaus. Onko jollain lainata/myydä toimivaksi todettua obd-lukijaa? Tai tiedättekö, mistä niitä saisi suht nopealla varoitusajalla? Kiinasta jos tilaa, menee toimitukseen yleensä viikkoja.
Tjoo.Laita paikkakunta mihinpäin tarve niin voisi jollekulle sopia.
Juu, toki.Oliko ajamattomissa Ruotsin ALV (25 %) mukana?
Tuntuu että jokaisessa PHEV on eri softat jne kun seuraa tätä palstaa. Joten varusteetkin ollenevat postinumerokohtaiset.Tervehdys!
Vanha sotaratsu alkaa olemaan kohta eläkeiässä ja miettinyt auton vaihtoa. Bemarilla audilla ym on hieman eri varusteet pohjoisimaiden, venäjän ja Kanadan markkinoille kuin esim keski eurooppaan ja Usaan. Esim nykyisessä käyttiksessä 520 BMW on huohotinputken lämmitys mitä keskieruopan autoissa ei ole. Kun kävin erään PHEV outlanderin varustetasoa läpi VIN koodin perusteella, niin löytyi maininta for Nordic countries (vm2019) On ruotsi auto. Onko tietoa mitä eroa näissä pohjoisen outlandereissa on etoa keski euroopan malleihin verrattuna?
Olen aika skeptinen noiden huoltojen vaikutukseen auton kuntoon, toki öljyt nyt vaihdetaan kun polttomoottorista kyse. Tuppaavat vaan autot yleensä hajoamaan sellaisista paikoista ja osista mitä ei mitenkään huolloissa huolleta. Se että "tarkistetaan" sitä ja tätä ei kuitenkaan siitä sen varmenpaa peliä tee. No yksi on, tuo 12v akku takakontissa, se yleensä ei ilmaise itseään muuten kuin jättämällä auton yllättäen käynnistymättä, riippumatta onko ajoakku ladattu. Autohan starttaa ajoakun voimalla joten startin äänestä sitä ei voi arvata.
Maasto-ominaisuuksista sen verran että ihan oikeasti näiden pohjaa on syytä varoa, jo pelkkä jostain autosta etupyörän takaa pudonnut jäinen paakku pelottaa jos akun kohdalle osuu, voi tulla kalliiksi.
Pääseehän sillä nimenomaan paremmin kuin etuvetofarkulla, varmaan pesee minkä tahansa AWD:n tai muun leikkinelivedonkin (oikealle jatkuvalle nelikolle ei sitten pärjääkään). Tiukassa paikassa Phevi vaatii aika paljon kikkailua luistoneston, "virtuaalilukkojen" ja charge moden kanssa ettei meno hyydy.Nojuu lähinnä se että ne huollot on tehty valmistajan vaatimalla tavalla, jotta takuu pysyy voimassa kun alle 5v vanhasta on kyse. Hyvä huomio tuo 12V akun kunto!
Joo ei tosiaan mihinkään kivikkoon ole tarkoitus lähteä rytyyttämään, lähinnä se muta/loska/syvempi hanki niitä mistä olisi kiva päästä läpi paremmin kuin perus etuvetofarkulla missä maavaraa 5-6cm vähemmän niin tästä kokemukset kiinnostaa.
Ei kai tuo nyt kuitenkaan ihan helpolla jää/lumipaakusta voi hajota kun on siinä akkupaketissa jonkinmoinen teräslevy suojana pohjassa? Ja näkyy tuolla ainakin kuvien perusteella olevan esim. pakoputkea ja muuta osaa alempana kuin tuo akkupaketti. Enkä muista hirveästi nähneeni otsikoita että sorateiden kivenmurikat ois akustoja puhkoneet sähköautoissa, muutenhan niitä ei ostaisi kukaan
Katsoppa rullaratojen eroja niin huomaat missä vedätetään !! Kyllä 4 vetoisen pitää lähteä liikkeelle ilman heijaamista. Tässä videossa heijaamisen avulla päästään lähtemään.
Jotenkin arvasin että tämä video nostetaan esiin. Enempää tuon videon tuotosta kommentoimatta, sanon vain että rullatesti harvoin kuvastaa tositilannetta."Pesee minkä tahansa AWD:n"
En oikein näe tätä realistisena ajatuksena. Sähköautot jatkavat kulkuaan ja kehittymistään.Nyt puhutaan jo vetytalouteen siirtymisestä Euroopassa. Koerekat jo ajelee siellä. Käykö niin että akkuautoilu päättyy 2035 ? Akkuautoilun loppu jo häämöttää vaikka ei ole edes vauhtiin päästy.
oilu mihinkään lopu, mutta hybridiautoilu kyllä. Polttokenno on käytännössä ainoa keino raskaalle kalustolle, jossain oli laskettu että rekka tarvitsisi n. 8000kg akkua ja se on liikaa pois rahdilta.
Vastaanpa itse itselleni. Se olikin jokin Ruotsin oma autovahinkovakuutus/takuu mikä oli sen 3v voimassa. Tehdastakuu 5v ja löytyi toisesta paperista. Eli ei apinaa koijattu, apina ei vaan osannut ruotsia.Tuli laitettua viimeviikolla Sakalta Outlanderi. Tyytyväinen olen ollut mutta nyt alkoi mietityttää takuuasiat. Myynti-ilmoituksessa oli maininta, että tehdastakuuta olisi vielä 06/23 asti jäljellä ja siinä uskossa se sitten ostettiin. Auto on Ruotsista tuotu MY17 Instyle Navi ja ensirekisteröity 06/18. Ruotsin myyntipapereissa kuitenkin luki, että takuu olisi ollutkin vain 3v. Tätä en tietenkään hoksannut tarkistaa koeajolla. Onko nyt apinaa koijattu ja pumpattu? Vai muuttuuko takuu, kun auto tuodaan Suomen puolelle?
600 KWh kuorma-autossa ei riitä ns mihinkään. Mistään ei ole saatavissa nykyisiä akkumateriaaleja edes 3% maailama autokannasta. Lisäksi ne akut loppuvat aikanaan ja mistä sitten uutta materiaalia tilalle- ei mistään.Tuohan oli tietysti laskettu (tarkoitushakuisesti?) väärin.. noin 4000kg on arvioitu esim Tesla Semin akun painoksi. Kapasiteetiksi on ilmoitettu 600kWh, kyllä se paino siitä on laskettavissa vaikka autoa ei tietenkään vielä olekaan julkaistu.
Lisäksi huomioitava että normi rekassa on iso ja painava polttomoottori ja voimansiirto, jotka jäävät pois sähköautossa.
Lisäksi EU sallii sähkö- ja vetyrekoille 2000kg enemmän kokonaismassaa. Tuo kyllä nipistää sen viimeisenkin eron kantavuudessa, saattaa olla jopa niinpäin että sähkörekalla saa viedä enemmän kuin diisselillä.
En itse oikein usko vedyn läpimurtoon henkilöautoissa. Ladattavaan autoon tottuneelle vety on askel taaksepäin. Sähköauton saa ladattua kotona itsestään, ei tarvitse jonotella missään tankkauspisteellä..
Lisäksi vetysäiliöt ovat aika painavat ja tilaa vievät. 700bar painesäiliö kuitenkin, seinämää oltava jonkun verran. Esim Toyota Mirai painaa lähes saman kuin Tesla Model S vaikka on selvästi pienempi auto.
Polttokennon kotilataus saattaisi kyllä olla mahdollista tulevaisuudessa. Vetyä syntyy sähkövirralla vedestä. Jenkeissä myydään kotikäyttöön polttokennoja varavirtalähteeksi, ne toimivat noin että latautuu itsestään sähkövirralla ja sitten sähkökatkon aikaan tarjoaa varavoimaa.