Öljykorkissa maitokahvin väristä juostetta

Tumppi76

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2006
Autona siis Lancer -91 Glxi. Ajattelin tässä kysäistä ennen kuin huolto alkaa konetta purkamaan, että onko tossa oikein muita vaihtoehtoja kuin, että öljy ja vesi menee koneessa sekaisin. Tänä talvena ajot on jääneet melkopaljon pätkäajoksi eli kylmänä oon tallista auton startannu ja lyhyitä matkoja ajellu, eli olisko voinu mönjät tulla siksi korkkiin. Ulkoisesti kone on tihuttaanut pidemmän aikaa tuolta akun puoleisesta kulmasta.

Auto toimii kyllä erittäin hyvin. Sattumalöydöksenä noi mönjät huomasin ja ehkä viimeksi joulukuussa lisänny öljyjä koneeseen. Silloin en huomannut tuota mönjää.
 

Tumppi76

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2006
Autona siis Lancer -91 Glxi. Ajattelin tässä kysäistä ennen kuin huolto alkaa konetta purkamaan, että onko tossa oikein muita vaihtoehtoja kuin, että öljy ja vesi menee koneessa sekaisin. Tänä talvena ajot on jääneet melkopaljon pätkäajoksi eli kylmänä oon tallista auton startannu ja lyhyitä matkoja ajellu, eli olisko voinu mönjät tulla siksi korkkiin. Ulkoisesti kone on tihuttaanut pidemmän aikaa tuolta akun puoleisesta kulmasta.

Auto toimii kyllä erittäin hyvin. Sattumalöydöksenä noi mönjät huomasin ja ehkä viimeksi joulukuussa lisänny öljyjä koneeseen. Silloin en huomannut tuota mönjää.
Eipä tuossa näytä moottorinlämmötkään ihan normaalit olevan, kun viisari ei nouse yhtään ajossa. Tai sitten toi mittari on rikki. Ohjaamoon tulee lämpöä kuitenkin normaalisti mikä taas ei viittaisi kansivikaan.
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Eiköhän se ole pätköajot ja lähellä nollakeliä huiteleva sää pää syyllisenä. En olisi huolissani mutta termarin jne tsekkaisin että moottori nousee oikeaan käyntilämpöön paremmin.
 

klm

Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2010
Voi olla mittarin anturikin syynä viisain nousun puutteeseen, se anturi termarikotelon luona johon tulee yksi piuha. Se isompi on moottorinohjaukselle. Tuo kylmälima on voinut hyvinkin tulla pätkäajosta. Onko nestettä vajunut enemmälti paisuntasäiliöstä. Tuo akunpuoleinen kannen kulma mehii öljyä herkästi, siinä on öljykanava lähellä reunaa. Noihin kulmiin olen kannentiivisteen vaihtossa lipaissut vähän tiivisteliimaa, sitten on säilynyt kuivana. Muuten ei kannentiiviste ole vuotanut, ihan huoltohommia on ollut nuo kannen irrotukset. PS putsaa se huohotinletku joka ventiilikopasta lähtee. Siihen jos mönjä jähmettyy, lykkää sitten herkästi öljyä mistä vain ulos pääsee.
 

Tumppi76

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2006
Vähän puolivälin alapuolella oli paisarin nestepinta, eikä sielläkään töhnää näkyny, ei liiemmin öljytikussakaan. No korjaamolle mä ton kuitenki vein kun itellä ei huoltoresursseja eikä kunnon paikkaa ole tehdä.
 

klm

Member
Liittynyt
2 Huhtikuu 2010
Ei ilmeisesti ole nestevuotoja, tuossa paisarissa kun ylärajan merkkikin on aika lähellä puolta väliä. Eipä silti jos kannentivisteen vaihtoon alkavat, siinä ei kauan nokka tohise. Sen verran helppo purkaa vielä tämä kone.
 

Tessulandia

New Member
Liittynyt
13 Marraskuu 2015
Jos kylmänä käy niin termostaatti tarkistukseen ja tai nokkaa tukkoon,jos ei vieläkää lämmlöt nouse sitten on jo vikaakin.
Pätkäajosta tulee usein tuota töhnää,huohottimet kannattaa katsoa jokaisen kun kerkiää,se kun tukkontuu niin öljyä kyllä pursuaa mistä vaan pääsee!
Kokemusta on,jopa katsstuksessa kerran puhalti öljyä tikunreijästä!
 

Tumppi76

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2006
Eipä sille autolle sitten tarvinnu mitään tehdä. Ei kuulemma kuplia syyläristä tullu kuten kansivikaisella on tapana. Ja lämpömittarin viisarikin oli ruvennu toimimaan korjaamon koeajolla :) Eli näyttäisi siltä, että tuo töhnä jota siis oli öljykorkissa on tuota kylmäajon sivutuotetta. No lähen tästä huomenna ajaa 500 km taivalta, joten eiköhän ne pienemmät karstat pala ajossa.
 
Ylös Bottom