1990 Lancer GLXI tyhjäkäynti seilaa ja nykii ajossa

ediedi

Member
Liittynyt
15 Syyskuu 2024
Kyseinen malli työnalla ja seuraavat toimenpiteet tehty: Tulpat vaihdettu, kipinä tulee kaikkiin, jakajan pyörijä uusittu, polttoainesuodatin vaihdettu, ilmanputsari vaihdettu, ilmakenno vaihdettu ja akun maadoitus putsattu. Tyhjäkäynti seilaa 500-1000 välillä ja auto tärisee rajusti tyhjäkäynnillä, ajossa alkaa nykiminen etenkin moottorijarrutuksessa ja vähän kovemmilla kierroksilla kiihdyttäessä
 
Onko kyseessä, 8v vai 12 v kone. Ilmakennolla visiin tarkoitat ilmamärän mittaria. Kokeileppa, ota immäärämittarin liitin irti ilmanputsain kotelosta, kone sammuksissa. Kokeile seilaako tyhjäkäynti silloin, jos ei seilaa, joko ilmamäärä mittarissa on jotain häikkää, tai tyhjäkäynti moottorissa. Valitettavasti näissä on ollut ECU vikoja juuri tyhjäkäyntimoottorin virheeliseen ohjaukseen. Kokemuksesta tiedän senkin, virheellinen sytkän perusennakko tekee tyhjäkäynnin seilausta. Miten lie, onko tyhjäkäynnin perusasetuksia ruuvattu, jos on, se voi myös tämän häikän tehdä. Vielä, jakopään ajoitus olisi hyvä tarkistaa. Tuli vielä mieleen, jos vika Ecu,n ohjauksessa, nykiminen olisi silloin pienillä kierroksila.
 
Viimeksi muokattu
Onko kyseessä, 8v vai 12 v kone. Ilmakennolla visiin tarkoitat ilmamärän mittaria. Kokeileppa, ota immäärämittarin liitin irti ilmanputsain kotelosta, kone sammuksissa. Kokeile seilaako tyhjäkäynti silloin, jos ei seilaa, joko ilmamäärä mittarissa on jotain häikkää, tai tyhjäkäynti moottorissa. Valitettavasti näissä on ollut ECU vikoja juuri tyhjäkäyntimoottorin virheeliseen ohjaukseen. Kokemuksesta tiedän senkin, virheellinen sytkän perusennakko tekee tyhjäkäynnin seilausta. Miten lie, onko tyhjäkäynnin perusasetuksia ruuvattu, jos on, se voi myös tämän häikän tehdä. Vielä, jakopään ajoitus olisi hyvä tarkistaa. Tuli vielä mieleen, jos vika Ecu,n ohjauksessa, nykiminen olisi silloin pienillä kierroksila.
1.5 12v multi eci. Kokeilen tuota ilmamäärämittarin liitintemppua huomenna kun pääsen taas auton pariin. Ostin siis tämän yksilön itselleni harjoitusmielessä että pääsee tutustumaan autojen korjuuseen, ja olenpahan ällikällä lyöty montako mahdollista tekijää tähän kyseiseen vikaan on. Auto on siis 95tkm ajettu ja alle 500km sitten edellinen omistaja tehnyt jakopään, joten pitäisi olla kunnossa. Tosin apulaitehihna vinkuu onko jäänyt vaihtamatta ja onko luottamusta edellisen asentajan ropelluksiin on toinen juttu. Onko tuon ecun poissulkuun mitään muuta mahdollisuutta kun vaihtaa uusi tai huollattaa, kilometrejä on vähän mutta seisonnassa on hapettumaa ja ruostetta kertynyt niin moneen paikkaan että mitään ei voi poissulkea. Päivällä aloin tutkia kovaa pörinää auton alta ja kappas putki on kokonaan poikki edellisen omistajan kemiskikorjauksen jäliltä katin jälkeen. Lambdahan tuossa näytti olevan heti pakosarjan jälkeen eli ei kai tuo putki aiheuta häikkää arvoihin?
 
Ei se putki vamaan tuota häikkää tee. Kokeileppa tämäkin. Avaa konepelti, laita virta pääle, seuraa tyhjäkäyntimoottorin tienoota ja kuuntele, raksutaako se koko ajan. Monesti ECU viassa se sitä rumputaa yhtenään. Tosiaan kun tuo auto on seisonut, hapetumaa voi olla liittimissä. Syttypuolen vialta ei oikein tunnu, syttyhäiriöissä nämä tyrkää vikavalon herkästi, esm, jos tulpanjohto lyö läpi. Tuo apulaitehihnan vinkuminen on näille tyypillistä jos auto seisoo pitempään, käytössä yleensä hiljenee.
 
Ei se putki vamaan tuota häikkää tee. Kokeileppa tämäkin. Avaa konepelti, laita virta pääle, seuraa tyhjäkäyntimoottorin tienoota ja kuuntele, raksutaako se koko ajan. Monesti ECU viassa se sitä rumputaa yhtenään. Tosiaan kun tuo auto on seisonut, hapetumaa voi olla liittimissä. Syttypuolen vialta ei oikein tunnu, syttyhäiriöissä nämä tyrkää vikavalon herkästi, esm, jos tulpanjohto lyö läpi. Tuo apulaitehihnan vinkuminen on näille tyypillistä jos auto seisoo pitempään, käytössä yleensä hiljenee.
Tänään kopasin tuon ilmamäärämittarin liittimen irti ja käynti muistutti sen jälkeen mazdan wankel moottorin rapatusta, ja sen lisäksi kierrosten heittelyä. Tyhjäkäyntimoottorilta ei kuulu mitään, ja muutenkaan moottoritilasta ei kuulu juuri muuta kun suutinten äänet. Jakopään yläosan purin ja huomasin että sinne on tehty omat merkinnät aivan eri kohtaan missä tehtaan oma lovi on,? mutta tosiaan sinne on vesipumput ja muut hilppeet laitettu aivan juuri. Tuossa kaasun asentotunnistimessa huomasin jonkinlaisen säätövaran ja sitä on näköjään ajan saatossa siirrelty, voiko olla vaikutusta asiaan ja kuuluuko tuon kaasuläpän vaijerimekanismin liikkua kokoajan, heijaa kierrosten mukana.
 
Se kaasuläppä mekanismi heijaa kun tyhjäkäyntimoottori sitä heiluttaa, eli jostakin syystä tyhjäkäyntimoottori tyrkii sitä koko ajan. Seuraava koe. Siinä kaasuläpän mekanismin luona on pystyssä se tuhjäkäyntimoottori, musta mutikka jonka yläosasta lähtee kaksi johtoa, napaa se liitin irti, koneen olessa sammuksissa, mielellään lämmin, miten sitten käy, kierrokset ei silloin pitäisi heijata. Jostakin syystä tyhjäkäynti moottori hakee koko ajan. Silloin kun tyhjäkäynti moottorin liitin on irti lämpimässä koneessa pitäisi käynnin olla tasainen, noin 650-700 kierrosta ei sen korkeampi.
 
Viimeksi muokattu
Se kaasuläppä mekanismi heijaa kun tyhjäkäyntimoottori sitä heiluttaa, eli jostakin syystä tyhjäkäyntimoottori tyrkii sitä koko ajan. Seuraava koe. Siinä kaasuläpän mekanismin luona on pystyssä se tuhjäkäyntimoottori, musta mutikka jonka yläosasta lähtee kaksi johtoa, napaa se liitin irti, koneen olessa sammuksissa, mielellään lämmin, miten sitten käy, kierrokset ei silloin pitäisi heijata. Jostakin syystä tyhjäkäynti moottori hakee koko ajan. Silloin kun tyhjäkäynti moottorin liitin on irti lämpimässä koneessa pitäisi käynnin olla tasainen, noin 650-700 kierrosta ei sen korkeampi.
Kokeilin tuota tyhjäkäyntimoottoria irti, heijaa kierrokset vaikka vaijeri on paikallaan. Samoin kokeilin kaasuläpän asentotunnistinta, ei vaikutusta. Mikä tuo kolmas musta pötikkä on kaasuläpässä jossa vähän paksumpi liitin?
 
Se musta mötikkä mistä lähtee useita piuhoja, on,eräänlainen säädölaite sekin, tyhjäkäyntimoottorin akselin takapää menee sen sisälle, vastaa siellä sellaiseen tappiin, jota sitten tyhjäkäyntimoottorin liikkeen mukaan painelee, tai löysää, en sitten tiedä mitä se sitten säätelee. Joku muu syy ilmeisesti on tuohon heijailuun koska tyhjäkäyntimoottorin poisulkeminen ei sitä poistanut. Onhan ne ohuet letkut ehjiä, yksi siinä mutkalla kaasuläppäkotelon päällä, toinen menee sitten tulipellissä olevaan mutikkaan.
 
Se musta mötikkä mistä lähtee useita piuhoja, on,eräänlainen säädölaite sekin, tyhjäkäyntimoottorin akselin takapää menee sen sisälle, vastaa siellä sellaiseen tappiin, jota sitten tyhjäkäyntimoottorin liikkeen mukaan painelee, tai löysää, en sitten tiedä mitä se sitten säätelee. Joku muu syy ilmeisesti on tuohon heijailuun koska tyhjäkäyntimoottorin poisulkeminen ei sitä poistanut. Onhan ne ohuet letkut ehjiä, yksi siinä mutkalla kaasuläppäkotelon päällä, toinen menee sitten tulipellissä olevaan mutikkaan.
Ovat ehjät, huomenna koitan töiden jälkeen syynätä tuon kaasuläpän ja virranjakaja on tilauksessa
 
Mikälainen on kierroluku kun käynnistät moottorin kylmänä, antaisi viitteitä toimiiko tyhjäkäyntimoottori yleensä. Pitäisi käväistä kylmänä siellä 1500 hujakoilla. Tuo monipiuhainen mutikka on helppo kyllä käyttää irti, kahtella 8mm pultilla kiinni. Jos otat sen irti, ota sen verran varoen ettet tiputa sitä pitkää kierrejousta, yleensä se kyllä jää sinne tyhjäkäynnin säädöakselin reikään. Säätöakselin pää on kuusiokanta 10mm asentaissa kääntää sitä mutikaa sen verran että kanta loksahtaa sinne mutikan sisään. Jousi tulee siinä mutikassa keskellä olevaan tappiin, siellä vieressä aivan sen kuusiokolon reunassa on se ohut tappi jonka pitäisi liikkua sisäänpäin kun sitä sopivalla työkalulla painaa, ja myös palautua takaisin.
 
Mikälainen on kierroluku kun käynnistät moottorin kylmänä, antaisi viitteitä toimiiko tyhjäkäyntimoottori yleensä. Pitäisi käväistä kylmänä siellä 1500 hujakoilla. Tuo monipiuhainen mutikka on helppo kyllä käyttää irti, kahtella 8mm pultilla kiinni. Jos otat sen irti, ota sen verran varoen ettet tiputa sitä pitkää kierrejousta, yleensä se kyllä jää sinne tyhjäkäynnin säädöakselin reikään. Säätöakselin pää on kuusiokanta 10mm asentaissa kääntää sitä mutikaa sen verran että kanta loksahtaa sinne mutikan sisään. Jousi tulee siinä mutikassa keskellä olevaan tappiin, siellä vieressä aivan sen kuusiokolon reunassa on se ohut tappi jonka pitäisi liikkua sisäänpäin kun sitä sopivalla työkalulla painaa, ja myös palautua takaisin.
Ei käy todellakaan noin korkealla, tonni maksimissaan ja sitten pudotaan taas niin että kone juuri ja juuri pyörii ja seilaus alkaa. Tuo tyhjäkäyntimoottori näyttäisi aika yksinkertaiselta kapineelta, tuskin ois pahitteeksi nykäistä irti ja katsoa mitä se sisältä sanoo jos huomenna otan tuon läpän auki
 
Joo, tuo tyhjäkäyntimoottori kannattaa huoltaa täysin. Sehän on kiinni siinä läppäkotelossa vain kahtella 12mm kantaisella pultilla.
 
Joo, tuo tyhjäkäyntimoottori kannattaa huoltaa täysin. Sehän on kiinni siinä läppäkotelossa vain kahtella 12mm kantaisella pultilla.
Tsekkaan sen, mutta eikö viallinen tyhjäkäyntimoottori pyörisi joko liian korkeaa tai alhaista tyhjäkäyntiä?
 
Kannattaa myös tarkistaa jakopäästä että jakohihnan ajoitusmerkit on NIMENOMAAN tehtaan omissa merkeissä.
 
Ajelin auton nosturille että tsekkaan sen jakopään nyt ajan kanssa nikn huomasin että ratin kun kääntää ääriasentoon niin kierrokset tippuu lähes sammuksiin?
 
Ajelin auton nosturille että tsekkaan sen jakopään nyt ajan kanssa nikn huomasin että ratin kun kääntää ääriasentoon niin kierrokset tippuu lähes sammuksiin?
Tuokin johtuu tuosta tyhjäkäynti ongelmasta, normaalisti tyhjäkäyntimoottori kohottaa kierroksia rattia kääntäessä.
 
1000004178.jpg
1000004177.jpg
 
1000004206.jpg
Vielä voisin ammattilaisilta varmistaa, onko tämä heitto normaali vai pitääkö saada tuolle punaiselle kohdalle, koitin ratasta sommitella uusiksi niin että lovi on tarkalleen tuossa kannen merkissä mutta hihnaa ei saanut kireäksi kyllä sitten millään
 
Tyhjäkäynnin seilaaminen liittyy oman kokemukseni perusteella aika vahvasti tyhjäkäyntimoottorivikaan.

Kierroksilla nykiminen ei välttämättä johdu samasta syystä kuin minulla, mutta siis oli mennyt bensatankissa pumpussa oleva siivilä aivan tukkoon ruostemönjästä. Alkoi oireilemaan vuosia sitten tilanteessa, kun polttoaine oli vähissä, niin imaisi varmaan kaikki tankissa olleet ruostehippuset tuohon siivilään. Sen jälkeen auto kävi, mutta ei kestänyt kuormitusta yhtään.
Koko tankki piti irrottaa, että siihen pääsi käsiksi.

Joku viisaampi voi ottaa kantaa tuohon kuvassa näkyvään puolen hampaan heittoon.
 
Viimeksi muokattu
Tyhjäkäynnin seilaaminen liittyy oman kokemukseni perusteella aika vahvasti tyhjäkäyntimoottorivikaan.

Kierroksilla nykiminen ei välttämättä johdu samasta syystä kuin minulla, mutta siis oli mennyt bensatankissa pumpussa oleva siivilä aivan tukkoon ruostemönjästä. Alkoi oireilemaan vuosia sitten tilanteessa, kun polttoaine oli vähissä, niin imaisi varmaan kaikki tankissa olleet ruostehippuset tuohon siivilään. Sen jälkeen auto kävi, mutta ei kestänyt kuormitusta yhtään.
Koko tankki piti irrottaa, että siihen pääsi käsiksi.

Joku viisaampi voi ottaa kantaa tuohon kuvassa näkyvään puolen hampaan heittoon.
Tuo pumpun sihti vois kyllä tuonikäsessä olla ihan hyvä tarkistaa. Muistatko/tiedätkö onko siihen pääsyä jostain takapenkin taikka kontin kautta vai pitääkö tankki tiputtaa?
 
Tuo pumpun sihti vois kyllä tuonikäsessä olla ihan hyvä tarkistaa. Muistatko/tiedätkö onko siihen pääsyä jostain takapenkin taikka kontin kautta vai pitääkö tankki tiputtaa?
Vain bensa-anturin kohdalla on luukku takapenkin alla ainakin pykälää uudemmassa lancerissa. Pumpun kohdalle tein itse tulevaisuutta ajatellen reiän kun tankki oli irrallaan ja siihen kannen päälle. Tälle uudelle pumpun kohdalla olevalle luukulle on ollut jo tarvettakin.
Mun projektipäiväkirjasta löytyy kuvia.
 
Tyhjäkäynnin seilaaminen liittyy oman kokemukseni perusteella aika vahvasti tyhjäkäyntimoottorivikaan.

Kierroksilla nykiminen ei välttämättä johdu samasta syystä kuin minulla, mutta siis oli mennyt bensatankissa pumpussa oleva siivilä aivan tukkoon ruostemönjästä. Alkoi oireilemaan vuosia sitten tilanteessa, kun polttoaine oli vähissä, niin imaisi varmaan kaikki tankissa olleet ruostehippuset tuohon siivilään. Sen jälkeen auto kävi, mutta ei kestänyt kuormitusta yhtään.
Koko tankki piti irrottaa, että siihen pääsi käsiksi.

Joku viisaampi voi ottaa kantaa tuohon kuvassa näkyvään puolen hampaan heittoon.
En ole yhtään viisaampi, vaan noin tuon jakopään pitää olla koska puolta hammasta ei voi siirtää näissä koneissa joissa hammaspyörät on lukittu kiilalla. Tuohan on tosiaan puoli hammasta aikasella, vaan jos siirtää hampaan nokka on myöhäisellä, sen aiheuttaa selvää nykimistä kovemmassa vetossa. Tuon ropleeman kanssa olen muutaman kerran pähkäillyt. Tuossa vielä korostaa tuota heittoa tuo kuvakulma, moottori on kuvassa reilusti kallelaan etuviistoon.
 
Viimeksi muokattu
Vielä tuosta jakopäästä. Kun hihna asennetan ja kiristinpyörä vapautetaan jousipaineensa varaan, käännetään nokkapyörää pari hammasta vastapäivään että hihnan suora sivu varmasti kiristyy, silloin nokkapyörä siirtyy aavistuksen myöhäisemmälle. Sitten vielä painetaan käsin kiristyspyörää että hihna varmasti on kiristetty, löysätään jousen varaan ja kiristetään kiristimen pultit. Vaan jos tuo nokan kääntäminen vastapäivään olisi jätetty tekemättä tuskin ajoitus siitä muutuisi, hihna vaan vois olla hivenen löysällä.
 
Viimeksi muokattu
1000004258.jpg
Jakopään kasasin samoihin ajoituksiin missä se olikin, pelaa samallatavalla kun ennenkin eli +-0 onpahan nyt sekin opeteltu. Tänään irrotin tuon imuläppäkotelon ja puhdistin läpän kaasarinpesuaineella, siinä ei paljoa tavaraa ollut mutta jonkinverran töhnää oli tuolla tyhjäkäyntimoottorin pohjalla, eli sillä varmasti jotain vaikutusta asiaan on! Huomenna auto kasaan ja katsotaan sitten. Jos nypytys jatkuu niin sit lähtee tankki tyhjennykseen.
 
Bensatankin tyhjennys meni näppärästi ja siististi, kun avasin konehuoneessa ennen bensakiskoa bensalinjan ja jatkoin sen jollain muulla letkulla suoraan kanisteriin.
Sitten vaan virrat päälle ja ja auton oma bensapumppu pyörimään.
On mulla siellä tankin pohjassa tyhjennusproppu, mutta varmaan mukavampi pumppaamalla tyhjentää.

Suosittelen siis tankin tyhjennystä, ennen sen irrotusta.
 
Bensatankin tyhjennys meni näppärästi ja siististi, kun avasin konehuoneessa ennen bensakiskoa bensalinjan ja jatkoin sen jollain muulla letkulla suoraan kanisteriin.
Sitten vaan virrat päälle ja ja auton oma bensapumppu pyörimään.
On mulla siellä tankin pohjassa tyhjennusproppu, mutta varmaan mukavampi pumppaamalla tyhjentää.

Suosittelen siis tankin tyhjennystä, ennen sen irrotusta.
Hyvä idea, mulla vaan on se täys 50 litraa joten pitää kanistereita vaihtaa välissä niin meinasin penkin alta tuosta anturin reiästä ehken käsipumpulla tyhjentää, saa samalla sit vähän näkyvyyttä miltä siellä sisällä näyttää
 
Se musta mötikkä mistä lähtee useita piuhoja, on,eräänlainen säädölaite sekin, tyhjäkäyntimoottorin akselin takapää menee sen sisälle, vastaa siellä sellaiseen tappiin, jota sitten tyhjäkäyntimoottorin liikkeen mukaan painelee, tai löysää, en sitten tiedä mitä se sitten säätelee. Joku muu syy ilmeisesti on tuohon heijailuun koska tyhjäkäyntimoottorin poisulkeminen ei sitä poistanut. Onhan ne ohuet letkut ehjiä, yksi siinä mutkalla kaasuläppäkotelon päällä, toinen menee sitten tulipellissä olevaan mutikkaan.
Vielä tähän palatakseni meni letkut ja piuhat sekaisin, mikä tuo toinen letku on? Kaasuläppään meni 2 jäähdytinputkea ja yksi ohut letku oli päällä joka muistaakseni meni venttiilikanteen mutta mitään muuta en muistaakseni irrottanut liitinten lisäksi?
 
Ei siinä muita olekaan. Tosiaan ne kaksi liitintä, vesiletkut ja se yksi ohut tekee sellaisen kaaren siihen kannen kulmaan, huomaat kyllä kun siinä tököttää sellainen ohut metalliputki putki. Tökkää se siihen.Se putki jatkaa sitten siinä kannen takapuolella, siitä taas ohutputki siihen tulipellissä olevaan mutikaan.
 
Nyt ois kaasuläppä lyöty kasaan ja noh. Käynnistys ja tyhjäkäynti käy paljon jouhevammin, nyt on kiekat kylmällä semmosta 1000-1700, ennen 500-1000. Aika korkealta kuulostaa, ja kierrosten pomppimiselle ei tapahtunut juuri mitään, mutta nykiminen tuntui vain vahvistuvan hieman? Pahimmat nypyt tulee 1500-2500 alueen tasakaasulla ja kiihdytyksissä, kokoajan joutuu kaasua säätämään että saisi mahd. tasaista kyytiä. Huomenna kopasen uuden puolan kun ei ole kallis vaihto ja viikolla sit siirrytään polttoainejärjestelmään
 
Olisikohan tuon auton perusasetusta ruuvailtu. Kokeileppa, vaan ole tarkkana. Löysää noin 5 minuutin verran, näin kellotauluun veraten, sitä kaasuläppäkotelon päällä olevaa peruskäynti ruuvia, älä koske siihen CAS ruuviin tähän hätään joka on siinä kaasuvaijerin liikuttamassa osassa, se on asetettu tehtaalla oikein. Oletuksella ettei sitäkin olisi ruuvattu. Jos se 5 minuutin säädö ei vaikuta mitään, käännä se takaisin alkuasentoon ettei tilanne pahene. Tuota aaltoilua olen huomannut tulevan jos perusäätö on ruuvattu liian isolle kierrosluvulle. Kun tuota peruskäynti ruuvia säädetään, heti ei välttämättä tapahdu mitään, vaatii useamman käynnisdyksen ja koneen käyttämisen lämpimäksi. Eihän kaasuvaijeri ole liian kireällä, sen saa löysättyä siitä liukukiskosta löysäämällä kahta 10mm kannalla olevaa pulttia.
 
Välikevenyksenä. Minulla on vuoden 89 puolella rekisteröitu hp lanceri, tosin valmistukseltaan 90 mallia, on vielä 8v kone, samanmoinen nelipiste ruisku mitä 12v. Kertynyt kokemuksia roppakaupalla, tuskin siinä autossa montaa ruuvia on jota en ole avannut. Autolla on ajettu paljon, tällä hetkellä mittarissa 585 tuhatta kilsaa, siitä vaan puuttu liki 800 tuhatta, niissä ajoissa vaihdoin mittariston, samalla moottorin. Ohjausyksikkö, nykyinen on 4 yksi mykistyi täysin, seuraavalla mentiinkin pitkään, nykyinen ollut pari vuotta, sain sen purkuautosta. Ilmamassa mittari kerran ja tyhjäkäynti moottori. Tuo kolmantena ollut ohjausyksikkö oirehti samoin mitä tässä ketjussa on käsitelty, tyhjäkäynti aaltoili, kova nykiminen taajama ajossa, vaan maantienopeuksissa toimi hyvin. Ei ole tullut vietyä tai lähetettyä sitä huoltoon, Iisamessa on korjaus huolto ainakin vielä noille. Heidän sivustolla oli yleisempiin Ecu vikoihin mainitty, virheellinen tyhjäkäynnin ohjaus. Nykyään tuo Lanceri on kesäautona, talvet lepäilee. Kesäkuussa kun käytin katsastuksessa kehui katsastusmies sitä vuolaasti. Paljon ajettu auto, vaan paljon on huollettu, koriltaan kuin uusi.
 
Välikevenyksenä. Minulla on vuoden 89 puolella rekisteröitu hp lanceri, tosin valmistukseltaan 90 mallia, on vielä 8v kone, samanmoinen nelipiste ruisku mitä 12v. Kertynyt kokemuksia roppakaupalla, tuskin siinä autossa montaa ruuvia on jota en ole avannut. Autolla on ajettu paljon, tällä hetkellä mittarissa 585 tuhatta kilsaa, siitä vaan puuttu liki 800 tuhatta, niissä ajoissa vaihdoin mittariston, samalla moottorin. Ohjausyksikkö, nykyinen on 4 yksi mykistyi täysin, seuraavalla mentiinkin pitkään, nykyinen ollut pari vuotta, sain sen purkuautosta. Ilmamassa mittari kerran ja tyhjäkäynti moottori. Tuo kolmantena ollut ohjausyksikkö oirehti samoin mitä tässä ketjussa on käsitelty, tyhjäkäynti aaltoili, kova nykiminen taajama ajossa, vaan maantienopeuksissa toimi hyvin. Ei ole tullut vietyä tai lähetettyä sitä huoltoon, Iisamessa on korjaus huolto ainakin vielä noille. Heidän sivustolla oli yleisempiin Ecu vikoihin mainitty, virheellinen tyhjäkäynnin ohjaus. Nykyään tuo Lanceri on kesäautona, talvet lepäilee. Kesäkuussa kun käytin katsastuksessa kehui katsastusmies sitä vuolaasti. Paljon ajettu auto, vaan paljon on huollettu, koriltaan kuin uusi.
Arvaappas mitä. Tuossa puolan vaihdoin nyt hiljaisessa hallissa ja korviini kantautuu virrat päällä jatkuva nakutus tyhjäkyntimoottorilta..
 
Mutta ei kyllä pomppiminen laske vaikka liittimen irrottaa
Tuo on vähän outoa kyllä. Kun minulla se yksi ohjauyksikkö huojutti tyhjäkäyntiä ja aiheutti nykimistä, tyhjäkäynti kävi tasaisesti kun ilmamassamittarin ja tyhjäkäyntimoottorin johdot oli irti, nykiminen säilyi kyllä. Minkalaista kierroslukua tuo seilaa tyjäkäyntimoottorin liitin irti. Oletko käyttänyt akun miinuskaapelia irti, senkin vois kokeilla, vaikka molemmat + ja- järjestyksessä miinus ensin sitten + paikoileen ensin plus sitten miinus.
 
Joo miinusta olen käyttänyt irti jokaisen vaihdetun sähköosan kohdalla, mutta tarkoititko että tuo ilmamassa ja tyhjäkäyntimoottorin liittimet pitäisi irroittaa yhtäaikaa? Olen kokeillut vain molempia yksinään
 
700-1100 on kiekat ilman tyhjäkäyntimoottoria
Tuo on vähän outoa kyllä. Kun minulla se yksi ohjauyksikkö huojutti tyhjäkäyntiä ja aiheutti nykimistä, tyhjäkäynti kävi tasaisesti kun ilmamassamittarin ja tyhjäkäyntimoottorin johdot oli irti, nykiminen säilyi kyllä. Minkalaista kierroslukua tuo seilaa tyjäkäyntimoottorin liitin irti. Oletko käyttänyt akun miinuskaapelia irti, senkin vois kokeilla, vaikka molemmat + ja- järjestyksessä miinus ensin sitten + paikoileen ensin plus sitten miinus.
 
Ainiin, ja tuossa vielä vanhat tulpat jos noista osaa jotain sanoa. Autohan siis putputtaa kuulostaen että kama palaisi vähän huonosti, ja haisee törkeän paljon.
 

Liitetiedostot

  • 20240921_183708.jpg
    20240921_183708.jpg
    413.7 KB · Lukukerrat 20
Joo miinusta olen käyttänyt irti jokaisen vaihdetun sähköosan kohdalla, mutta tarkoititko että tuo ilmamassa ja tyhjäkäyntimoottorin liittimet pitäisi irroittaa yhtäaikaa? Olen kokeillut vain molempia yksinään
Joo, yhtä aikaa, mitä sitten tekee, vieläkö pompii millaista tyhjäkäynti nopeutta. Tuon koneen pitäisi kyllä jos Ecu ja muut on kunnossa käydä tyhjäkäyntiä liittimet irti vaikka perusennakko olisi 500-600 tuntumissa, vieläpä tasaisesti. Näille on myös ominaista, kun akun jotoja käytetään irti voi tyhjäkäynti olla melkein katoksissa, tulee vasta muutaman ajolenkin ja käynnistysten perästä takaisin. Turhan korkea tuo tyhjäkäynti on liitin irti.
 
Joo, yhtä aikaa, mitä sitten tekee, vieläkö pompii millaista tyhjäkäynti nopeutta. Tuon koneen pitäisi kyllä jos Ecu ja muut on kunnossa käydä tyhjäkäyntiä liittimet irti vaikka perusennakko olisi 500-600 tuntumissa, vieläpä tasaisesti. Näille on myös ominaista, kun akun jotoja käytetään irti voi tyhjäkäynti olla melkein katoksissa, tulee vasta muutaman ajolenkin ja käynnistysten perästä takaisin. Turhan korkea tuo tyhjäkäynti on liitin irti.
Menee käynti ihan kaoottiseksi kun molemmat irroittaa, melkeimpä sama mikä oli kun pelkän ilmamäärämittarin irrotti, rötköttää tosi pahasti ja heijaa. Nyt kääntäessä ei kiekat tipu laisinkaan tuon tyhjäkäyntimoottorin pestyä eli en todellakaan tiedä mistä vikaa metsästää
 
Ja nyt olen huomannut että check engine jää palamaan sekunniksi kahdeksi startin jälkeen
No,se valo ainakin on kunnossa, kyllä se näissä tahtoo sen sekunnin pari palaa startin jälkeen. Jos ototaa virrat päällä että se samuu, sen jälkeen ei startin jälkeen pitäisi palaa. Näitä syntyjä syviä, eihän pakokaasun hajua tule konetilaan, ettei pakosarja olisi halki ennen lambda anturia. Pakosarjan halkeilukin on yksi tyyppivika. Vaan eihän sen anturin pitäisi mitään höpistä jos senkin liittimen käyttää irtaallaan. Se pakosarja halkeaa yleensä siitä etupuolelta, se suojapelti on van monesti työntakana päästellä irti jos ne pultit on ruosteessa. Ne isommat etupuolella 12mm mutterit totelee hyvin esm vd40 sellä voitelua, ne pienet pultit siellä sivussa on joskus hankalia.
 
No,se valo ainakin on kunnossa, kyllä se näissä tahtoo sen sekunnin pari palaa startin jälkeen. Jos ototaa virrat päällä että se samuu, sen jälkeen ei startin jälkeen pitäisi palaa. Näitä syntyjä syviä, eihän pakokaasun hajua tule konetilaan, ettei pakosarja olisi halki ennen lambda anturia. Pakosarjan halkeilukin on yksi tyyppivika. Vaan eihän sen anturin pitäisi mitään höpistä jos senkin liittimen käyttää irtaallaan. Se pakosarja halkeaa yleensä siitä etupuolelta, se suojapelti on van monesti työntakana päästellä irti jos ne pultit on ruosteessa. Ne isommat etupuolella 12mm mutterit totelee hyvin esm vd40 sellä voitelua, ne pienet pultit siellä sivussa on joskus hankalia.
Voisi olla ihan aiheellinen tsekata, mutta eikö tuo olisi korvalla kuultavissa? Auto tosiaan käryää eestä takkaa ja vähän sisältäkin
 
No,se valo ainakin on kunnossa, kyllä se näissä tahtoo sen sekunnin pari palaa startin jälkeen. Jos ototaa virrat päällä että se samuu, sen jälkeen ei startin jälkeen pitäisi palaa. Näitä syntyjä syviä, eihän pakokaasun hajua tule konetilaan, ettei pakosarja olisi halki ennen lambda anturia. Pakosarjan halkeilukin on yksi tyyppivika. Vaan eihän sen anturin pitäisi mitään höpistä jos senkin liittimen käyttää irtaallaan. Se pakosarja halkeaa yleensä siitä etupuolelta, se suojapelti on van monesti työntakana päästellä irti jos ne pultit on ruosteessa. Ne isommat etupuolella 12mm mutterit totelee hyvin esm vd40 sellä voitelua, ne pienet pultit siellä sivussa on joskus hankalia.
Ilmoittaakos tämänikäinen vikavalolla jos lambdassa on jotain vikaa? Tuonhan pystyisi näköjään yleismittarilla kokeilemaan vaan kun tietäis mistä johdoista katsoa, kun muilla on 4 ja mulla 2. Sama ongelma oli kun olisin kataonut tuon kaasuläpän asentotunnistimen, muilla on 3 johtoa mistä keskimmäinen on punainen johon mittari pitäisi lyödä kiinni ja tässä on 3 johtoa 4 eri liitinreiässä ja kaikki vihreitä
 
Ihan täältä sivusta huudeltuna. Onkos pcv vena ja letku tsekattu ettei vuoda tai ole tukossa ja toinen huudahdus eli, jarrutehostimen ja imusarjan välinen letku ja venttiili tsekattu toimiviksi.
Molemmat venttiilit ja letkut kun vaikuttavat myös tyhmäkäyntiin.
 
Kyllä tuo ainakin meikäläisen vm. -91 Lancerissa sytytteli joskus muinoin check engine -valoa ja koodi kohdistui lamda-anturiin. Syynä tuolloin oli oletettavasti pakosarjassa ollut halkeama. Vissiin varsin yleistä näissä 12 venttiilisissä Lancereissa tuo pakosarjan halkeaminen.
 
Kyllähän siitä tosiaan pitäisi jonkinlaista sirinää, pihinää kuulua, jopa höyry huntua suojapellin välistä. Kyllä vikavalo syttyy jos lambda on esm mykkä. Vaan jos lambda antaa tietoja vaikka liiallisen hapen tulon takia, jotka eivät ole lookisia ilmamassamittarin lukemiin, ecu yrittää vain niitä korjata, ei välttämättä sytytä valoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom