1991 2.0 8v Galantista hävisi tyhjäkäynti

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitsui
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Sijainti
Oulu
Ajelin eilen maantiellä ja syttyi Check Engine valo. Käyntiin ja ajoon sillä ei ollut vaikutusta, mutta kun tulin risteylseen, niin ei käynyt tyhjäkäyntiä enään. Kaasulla pidin kierroksia, niin kävi hyvin. En ole vielä ehtinyt rakentamaan tuota vikakoodin lukijaa, mutta tyhjäkäyntiin liittyviä erilaisia sensori vikakoodeja näyttää löytyvän vikakoodi listasta. Ajattelin kysäistä vain, että mitkä noissa ovat olleet tyypillisimpiä vikoja, kun tyhjäkäynti häviää?
 
Tyhjäkäyntimoottori menee rikki / oikoseen jonka jälkeen polttaa ecusta pääteasteen / konkat yms. Siinäpä ne.
 
Meneekö ecusta heti pääteaste? Tuo siis edelleenkin käy hyvin kaasulla. Jos ecusta on pääteaste ja konkat hajonneet, niin ei kai se enään kävisi ollenkaan? Pystyykö sitä tyhjäkäyntimoottoria korjata? Onko siis siellä jotakin, mitä uusia? Minkälainen paketti se tyhjäkäyntimoottori on eli millainen kokonaisuus sieltä irroitetaan? Niin ja pystyykö tuon tyhjäkäyntimoottorin mittaamaan, että onko oikosulussa tai yleensäkin, että mistä voi mitata, että onko kunnossa ja millaisia arvoja antaa kunnossa oleva tyhjäkäyntimoottori?
 
Viimeksi muokattu
Voihan olla että tyhjäkäyntimoottorin, esm hiili on hajonnut, moottori ei toimi. ei työnnä karaa. Silloin tyhjäkäynti ei käy. Mitä ilmeisemmin tuossa on samanlainen mutikka mitä saman ikäluokan Lancerissa. Siinä läppäkotelon tulipellin puoleisella reunalla tököttää sähköliittimet, pienempi siinä ylempänä, alempana vieressä isompi . Tuo murika irtoaa siitä kotelon vierestä kun napaa irti kaksi 12mm kannalla olevaa pulttia. Kun moottori on hyppysissä pitäisi moottorin päässä kumihaitarin sisällä olevan karan tehdä liikeen kun laitaa virran päälle. Ps uskoisin että on samanmoinen mitä Lancerissa sillä aikoinaan ostin romikselta Lanceriin Calantin tyhjäkäynti mosan. Silloin meikäläisen tyhjäkäyntimosan tuo moottoriosa oli kärsinyt tuon hiilivaurion.
 
Onko se tuo musta mötikkä, johon päälle tulee 2 johtoa ja yksi menee alle? Silloin se olisi 2 ristipää ruuvilla kiinni.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0105.JPG
    DSC_0105.JPG
    186.1 KB · Lukukerrat 126
Näytti tulevan vikakoodi 15 eli idle speed control motor position sensor fault. Pystyyköhän tuon pelkän asento tunnistimen vaihtamaan?
 
On, tuo musta mötikkäkin siihen liittyvä, tuo kuvassa pilkistävä kumihaitarin sisälä on osa joka hoitaa kasuläpän raottamista. Tuo moottori on eilainen mitä kuvittelin, vaan tuollainen mosa oli kyllä Japanin tuonin NG15 koneessakin. Tuossa mustassa osassa on se varsinainen moottori, kahteen suuntaan pyörivä, ECU ohjaa tarpeen mukaan. Tuon mutikan alapuolelta lähtee kierrekara joka taa pyöräyttää tuolla alla pilkistävässä alumiini kotelossa jonka päässä kumisuojus sitä säädöosaa. Tarkkaan saa selville kuvasta, onko tuo moottorikokonaisuus kiinni tuolla rautakehikolla vai onko tuolla pesunestesäiliön puolelta vielä tuo moottorin runko kiinni, ilmeisesti tuolla säiliön puoleisessa päässä pitäisi olla vielä se toinen sähköliitin josta lähtee enempi piuhoja.
 
Mitenkä tuossa muuten virranjakaja, onko tyyliin 12v kannen päässä vai etupuolelta katsottuna kannen tulipellin puolella kuljettajan puoleisessa reunassa, jos on silloin ainakin asentotunnistin homma on jakajan sisällä, siitä menee piuhat tulipellissä olevaan liitimeen, joskus on ollut hapetuneita piuhan päitä siinä liittimen rajassa.
 
Tulin jo tallilta pois, mutta saako tuosta kuvasta selvää, mitä meinasit tuolla virranjakajan sijainnilla?
 

Liitetiedostot

  • DSC_0091.JPG
    DSC_0091.JPG
    442.9 KB · Lukukerrat 130
Hyvinkin selvä kuva, tuossa jakajassa asentotunnistin on jakajan sisällä, siitä menevät piuhat liittynee tuohon liittimeen joka on tulipellissä tuossa jarru ja kytkineste säiliön välissä. Yleensä tuolla jakajan sisällä oleva asentotunnistin on aika" pomminvarma" olen muutaman jakajan purkanut, tunistin siellä pohjalla, sellainen metallikiekko jossa eriaisia hahloja, sitten aivan pohjalla se tunnistinmurikka josta piuhat lähtee. Kasasin ensimmäisen kerran sen metallilätkän väärin päin käynnistyi kyllä, vaan kävi tosi huonosti. Uuusi operaatio niin taas mentiin tasaiseen tahtin. On muuten siisti konetila Callussa,:) nuoremmissakin autoissa näkee sotkuisempia konetiloja.
 
Viimeksi muokattu
En tiiä onko noissa 8v samanlainen tyhjäkäyntimosa ja/tai kaasuläppäkotelo kuin 16v mutta jos on niin multa saa ostettua vanhan mutta ehyen.
 
Hyvinkin selvä kuva, tuossa jakajassa asentotunnistin on jakajan sisällä, siitä menevät piuhat liittynee tuohon liittimeen joka on tulipellissä tuossa jarru ja kytkineste säiliön välissä. Yleensä tuolla jakajan sisällä oleva asentotunnistin on aika" pomminvarma" olen muutaman jakajan purkanut, tunistin siellä pohjalla, sellainen metallikiekko jossa eriaisia hahloja, sitten aivan pohjalla se tunnistinmurikka josta piuhat lähtee. Kasasin ensimmäisen kerran sen metallilätkän väärin päin käynnistyi kyllä, vaan kävi tosi huonosti. Uuusi operaatio niin taas mentiin tasaiseen tahtin. On muuten siisti konetila Callussa,:) nuoremmissakin autoissa näkee sotkuisempia konetiloja.
Juu kun on menossa museotarkastukseen 16.6, niin autohan pitää olla kohtuu siisti myös konehuoneen osalta :) Tuon takia alkaa olla kiire saada tämä tyhjäkäyntiongelma ratkottua. Käytin nuo kaasuläppäkotelon takana olevat kaikki 4 kpl liittimiä auki ja laitoin WD40 liittimiin, mutta ei ollut välitöntä vaikutusta check engine valon palamiseen. Samoin käytin auki tuosta jarrunestesäiliön vierestä tuon yhden pienenliittimen auki sekä nuo rintapellissä olevat maa johdot ja puhdistin nekin myös WD40:llä, mutta ei vaikutusta. Jos kerta tuo tyhjäkäynti moottorin asentotunnistin on lähes ikuinen, niin voiko jonkun muun osan vikatila aiheuttaa tuota vikakoodi 15? Tuo liitin, mikä on kaasuläppäkotelon kyljessä ja näkyy tänne eteenpäin moottorikuvassa, niin on vissiin sen tyhjäkäyntimoottorin johto? Sen kun irroitti ja laittoi auton käyntiin, niin ollut käyntiin mitään vaikutusta. Ilmeisesti tyhjäkäyntimoottori on siis pois pelistä.
 
Viimeksi muokattu
En tiiä onko noissa 8v samanlainen tyhjäkäyntimosa ja/tai kaasuläppäkotelo kuin 16v mutta jos on niin multa saa ostettua vanhan mutta ehyen.
Olisiko laittaa kuva siitä, niin voisi ihmetellä, että onko samannäköinen? Vai olisiko täällä foorumilla suoraa tietoa asiasta?
 
Semmoinen vielä jossain moottorimallissa tuo 15 vikakoodi on motor position sensor ja se on virranjakajassa. Käsittääkseni tämä on tuo non obd2 malli jossa 15 vikakoodi on tuo idle speed control motor position sensor fault, joten mahtaneeko se olla jossain muualla?
 
Olisiko laittaa kuva siitä, niin voisi ihmetellä, että onko samannäköinen? Vai olisiko täällä foorumilla suoraa tietoa asiasta?
Nämä kuvat on jo myydystä, mutta mulla taitaa hyllyssä/autossa olla pariakin vähän erilaista liittimiensä/alipainelähtöjen osalta olevaa mutta jotka saa kyllä keskenään ainakin 16v koneisiin sepitettyä.

Jos näyttää että on edes sinnepäin tai jos joku täältä tietää niin voin lähipäivinä kaivella esille mitä tuolta löytyy.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20220410_152626.jpg
    IMG_20220410_152626.jpg
    145.6 KB · Lukukerrat 121
  • IMG_20220410_152623.jpg
    IMG_20220410_152623.jpg
    157.5 KB · Lukukerrat 126
Onhan tuo ilmamärämittarin johtoliitin kunnola kiinni siinä ilmanputsarin kannessa. Ilmeisesti tuossa on ilmamäärämittari siinä ilmanputsarin sisällä ? jos ilmamäärän mittarin liitin on esm irti, tyhjäkäyntimoottori ei toimi.
 
Pitääpä tarkistaa tuo ilmamäärämittarin liitin, kun menen tässä illalla taas ihmettelemään tuota. Luulisi, että ilmamäärän mittarin toiminnan puutteesta olisi tullut vikakoodi myös. Tuosta listasta olen tuota without OBD2 koodeja tavannut https://www.troublecodes.net/mitsu/ ja ilmeisesti tuo vikakoodi 32 olisi tullut myös, jos ilmamassamittari olisi ollut pois pelistä (eikös se ole MAP sensor)?
Kai tuo on se oikea lista tuolle autolle?
 
Tästä en tiedä millä nimellä tämä ilmamäärämittari coodiloissa kulkee. Muutenkin tämän ikäluokan ilmamittari on utoopista rakennetta, viisaat puhuu barometristä, mittari kun muuttaa urtraäänen sähköiseen muotoon ECU,lle sopivaksi. Joskus tyhjäkäynti ongelmia ratkoessa käyttänyt tuon liittimen irti, silloin tyhjäkäyntimoottori ei toimi, sytytää kyllä vikavalon. Oletko muuten miinuskaapelia käyttänyt irti, joskus vois korjata tilannetta jos ECU olisi saanut jostakin virhetiedon pitää sitä sisukaasti päälä. Kaapelin irtikäytön jälkeen käynistää auton kaasupolkimeen koskematta, jos käynistyy pysyy jotenkin ontuen käynnissä antaa käydä lämpimäksi, sitten vasta ajamaan.
 
Nyt on viimeyön ollut - kaapeli irti ja pitää katsoa tuo ilmamassa anturin johto ja sitten testata onko vaikutusta https://images.app.goo.gl/4RMqd2om4DqnEHSB6 Tämmöisen kuvan löysin netistä ja tuossa alemmassa sohc moottorin kuvassa olisi tuo tyhjäkäynnin asentotunnistin helposti irroitettavissa kaasuläppäkotelon kyljestä, mutta oman muistin mukaan tuommoista ei tuossa omassa autossa ollut ainakaan noin helpossa paikassa. Tuonko asentotunnistimen saisi paikallistettua tuosta, niin saattaisi olla yksi ratkaisu askel eteenpäin.
 
Tuossa ylemmässä kuvassa oikealla on kaasuläpän asentotunistin, alemmassa kuvassa sama motikka oikealla. Varsinainen tyhjäkäynnin moottori alakuvassa oikealla. Mitä ilmeisemmin sinulla Caladissa on samanmoinen tyhjäkäyntimoottori mitä tuo alakuvassa oleva, sillä erolla että tuo vaihemoottori, kahteensuuntaan pyörivä, on erilaisella kiinityksellä, peltisanka yli, kanten pultin kiinitys, tuo kuvassa oleva on neljällä pultilla kulmista kiinni. Noita kaasuläpän tunnistimiakin on ainakin kahta mallia, tuossa kuvassa jonka laitoit oleva, sekä nim. outonaapuri,n laittamassa kuvassa oleva.
 
Pystytkö siis näkemään noista minun digikuvista, joissa on joko koko moottorikuvasta tai siitä, missä on se pelkkä tyhjäkäyntimoottori sitä asentotunnistinta? Mulla ilmeisesti tuo tyhjäkäyntimoottori on peltisanka kiinnityksellä tai niin tuosta minun ensimmäisestä kuvasta päättelin, mikä on pelkästä tyhjäkäyntimoottorista.
 
Viimeksi muokattu
Tuo molikka on vissiin se asentotunnistin. Vieläkö keksii miten tuo alempi ristipää ruuvin saa irti. ECU ainakin toimii järkevästi. Putsasin sen ilmamassa anturinkin ja laitoin - johdon kiinni. Laitoin vikakoodinlukijan paikoilleen ja virrat päälle. Hetken vilkutti nopeaa kun vikakoodit oli tyhjänä ja sitten taas diagnosoi tuon vikakoodi 15.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0109.JPG
    DSC_0109.JPG
    282.5 KB · Lukukerrat 112
Kyllä tuo on kaasuläpän asentotunnistin. Onko nuo ruuvit yksistään ristipääle, monesti niissä kulmat nurkissa 8mm hylsälle vaikka ei heti huomaisikaan. Kävisikö pienen sarjan räikkä hylsä, hivenen noita johtonippuja siirtäen
 
Siinä se olisi. Oli onneksi 8mm lenkilläkin aukaistava. Nyt pitäisi jostain tuommoinen toimiva löytää. Pystyyköhän tuon kunnon yleismittarilla mittaamaan?
 

Liitetiedostot

  • DSC_0110.JPG
    DSC_0110.JPG
    136.2 KB · Lukukerrat 115
Viimeksi muokattu
Ainakin 16v vehkeissä tosiaan se itse moottori yleensä kuolee ja vie mennessään sitten ajan kanssa ecunkin, joten en sitten tiedä tuleeko tuon anturin mittailusta hullua hurskaammaksi. Kovin monimutkaisia vikakoodejahan nuo wanhat ei osaa antaa, eli olettaisin että rikkinäinen tyhjäkäyntimosa voi aiheutella asentotunnistimen koodia.
 
No kysytään sitten näin, että pystyykö jostain mittaamaan yleismittarilla, että onko tyhjäkäyntimoottori rikki? Luulisi, että pystyy, kun jostainhan ECU:kin tunnistaa sen viallisuuden ja varsinkin, kun on ollut juttua, että se menee oikosulkuun ja se polttaa sitten ECU:n. Tämä kiinnostaisi tietää jo senkin takia, kun noita tyhjäkäyntimoottoreita ei uusia saa ja olisi mukava pystyä testaamaan käytetty moottori, että onko se jo valmiiksi rikki.
Lisäksi kiinnostaisi tietää, että jos viikossa ei löydä tuohon korjausta, niin mikä johto kannattaa irroittaa, kun lähtee museo tarkastukseen viemään, jotta mahdollinen tyhjäkäyntimoottori vika ei polta ECU:a? Tuonhan saa käymään tyhjäkäyntiä ilman tuota moottoriakin, kun pyörittää ruuvista hieman kaasuläppää auki, mutta check engine vain palaa.
 
Eli onko tuo kuitenkin se kaasuläpän asentotunnistin eli TPS, minkä irroitin? Sillehän on omakin vikakoodi eli 14. Onko se tyhjäkäyntimoottorin sisällä se tyhjäkäyntimoottorin asentotunnistin ja sitä ei voi edes vaihtaa?
 
No, itsellä 16 venaisissa tyhjäkäyntimosa on yleensä oireillut sillä tavoin, että tyhjäkäynti on ollut epäloogista. Itse olen ne jo siinä vaiheessa vaihdellut, niin ei ole koko tyhjä kadonnut. @T. Kiili varmaan tietäisi paremmin mitä sitten tapahtuu kun ecu kärähtää.

Varmaan pitäisi nyppiä johdot irti sen ecun ja tyhjäkäyntimoottorin väliltä, joko liittimeltä tai ecun päästä pinnit pois.

Jos arvelet että toi 16v tyhjäkäyntimoottori ja/tai koko kaasuläppäkotelo olisi kelpoisa, niin voin posteja vastaan laittaa sellaisen ihmeteltäväksi (jos sitten pidät sen niin ostat sen, jos et niin postitat takaisin). Varmasti toimiva se on, kun sillä on vielä viime talvena ajettu.
 
Riittääkö tuon johdon liittimen irroittaminen, mikä on tuossa tuon kaasuläpän tunnistimen päällä suojatakseen ECU:n? Jos tuo mustamötikkä on se tyhjäkäyntimoottori, niin siihen ainakin nuo johdot menevät.
 
Olettaisin että riittää, mutta en tiedä sitten onko sen kautta kierrätetty jotain muutakin jolloin sammahtaa sitten muutakin pois pelistä samalla
 
Kyllä, tyhjäkäyntimoottorin puolella tuo vika on. Kävin juuri nypäämässä 1990 lancerista kokeeksi kaasuläpän tunnistimen liitimen irti. Istuin autoon, mitä nyt tapahtuu kun startaan,:siisti: auto käynistyi normaalisti ja kävi tyhjäkäyntiä, kaasua en kyllä polkaissut. Tietä siten mitä tekee jos viallinen tunnistin johtojen päässä. Tuo tyhjäkäyntimoottori on helposti purettavissa osiin, huoltomielessäkin olen mokoman käyttänyt auki, voitelut liikuvat osat,siinähän on se moottoriosan hammaskara (muovinen) samoin säädöakselilla muovinen pyörä joka liikuttaa mesinkistä säädöosaa. Siten siellä moottorirungon takapäässä on se murikka josta lähtee useita piuhoja, messinkisen säätösan takapää menee sen mutikan sisään, siellä on ohut tappi jota tuo mesinkiosa liikutaa, kelautuesaan eteen tappi pääsee nousemaan, taas sisään kelautuesaan painaa tappia. Omaa tymällä järjellä ajateltuna, tuo tappi antaa käskyä ECU,lle antaa joko enempi tai vähempi evästä.
 
Toki ainakin 16v stepperimoottorin kanssa ecu käskee tota moottoria eikä toisinpäin ja neljällä johdolla
 
Nyt sain toimivan tyhjäkäyntimoottorin tai siis kokonaisen kaasuläppäkotelopaketin. Miten tuon saa tuosta kaasuläppäkotelosta irti, kun tuo yksi mustajohto menee tuonne sisuksiin? Kävi mielessä vaihtaa koko läppäkotelokin, mutta kun ei ole uutta tiivistettä tuohon.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0112.JPG
    DSC_0112.JPG
    262.6 KB · Lukukerrat 117
Viimeksi muokattu
Onko se tuon haitarikumen päässä tuo kärki se kytkin mikä tunnistaa, että milloin pitää siirtyä tyhjäkäynnille?
 

Liitetiedostot

  • DSC_0113.JPG
    DSC_0113.JPG
    127.5 KB · Lukukerrat 108
No minä vaihoin koko läppäkotelon, kun en keksinyt miten tuon yhden johdon saa katkomatta irti. Lähti tiiviste ehyenä irti, niin laitoin vanhalla tiivisteellä ja näyttää hyvin toimivan nyt. Olisi vain hyvä tietää miten saisi pelkän tyhjäkäyntimoottorin irti ja siten kunnostettua entisen kotelon jos jostain saisi ehyen pelkän tyhjäkäyntimoottorin. Outonaapurillahan oli vissiin toimiva tyhjäkäyntimoottori, niin jos olisi samanlainen, niin voisi tuohon omaan kotelon runkoon vaihtaa. Läppäkotelo oli minusta erilainen siinä 16v koneessa. No tulipahan nyt hyvin putsattua tuo uusi vanha kaasuläppäkotelo ja voideltua kaasuläpän akseli.
 
Viimeksi muokattu
Nyt sain toimivan tyhjäkäyntimoottorin tai siis kokonaisen kaasuläppäkotelopaketin. Miten tuon saa tuosta kaasuläppäkotelosta irti, kun tuo yksi mustajohto menee tuonne sisuksiin? Kävi mielessä vaihtaa koko läppäkotelokin, mutta kun ei ole uutta tiivistettä tuohon.
Olikos tämä nyt sellanen, että musta johto pitää irrottaa johtosarjan puoleisen liittimen päästä (pinni irti liittimen sisältä).

Mullakin olis yksi kokonainen ja ylimääräinen 8V kone nostettu autosta ulos, imusarja läppäkoteloineen paikallaan. Vaatii todennäköisesti venttiilikoneiston läpikäynnin ennen ajoon laittoa, mutta muuten nätisti käyvä kone kyseessä. Et varmaan koko pakettia halua pelkän tyhjäkäyntimosan vuoksi, mut jos sattuu kiinnostamaan. Motti on -89 valmisteesta, joten todennäköisesti toi kaasuläppäkotelo antureineen on erilainen kuin -91 mallissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom