4G93 tyhjäkäynti kylmänä +3t mahdollinen korjaus.

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Tuli tutkittua tätä kylmänä huutavaa tyhjäkäyntiä. Säädetty on "uge"n ohjeella ja tyhjäkäynti moottori mitattu ehjäksi.
Ja jos on ollut roikassa, lämmityksessä, niin tyhjäkäynti on ok.
Ajatuksen sain tästä topicista http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=11940.msg73807#msg73807

Joo eli kaasuläppä irti. Jouduin poraamaan nuo ristipää kannat pois. M5 kuusiokolot tilalle 4kpl n.35mm ja 1kpl n.20mm.


Alotuskuva olis voinu olla kokonaisesta läpästä, mut tuo on se läpän pohja missä tk.moottori sijaitsee.
Näkyyhän tuossa sentään tuo vipstaakkeli mihin kaasuvaijjeri laitetaan.

Tässä tutkittiin tuon termostaatin liikettä. Ensin kylmällä vedellä ja sitten kuumalla vedellä. Jousi liikuu sen muutaman millin.



Ja tämän "vesimarkan" alta löyty se bakeliitti tulppa.



Tuossa keskellä on se reikä mistä ilma kulkee ja kara minkä tuo termostaatti sulkee. Nuista 3mm koloista
kärkipihdeillä sain juuri käänettyä puoli kierrosta kiinnipäin. Ekana vaan kuumailmapuhaltimella lämmitin kyljestä.

Aloittaessa tulpan syvyys oli n.17mm ja sit se jäi n.17.7mm syvyyteen.

Pitää tehdä enskerralle semmonen työkaluhylsy missä on 4kpl 3mm tappia, 18mm kehällä, tasa jaolla.



Tuon "markan" laitoin takas, kierrelukitteella varmistettuna.

Olisko termari jotenki löystyny ajan saatossa tai pyöriny tuo tulppa auki tai kulunu tuo reikä...
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4G93 tyhjäkäynti kylmänä +3t mahdollinen korjaus.

Tämmönen työkalu. 24mm akselin tumppi. Porasin 2.5mm reikiä ja tein M3 kierteet ja katkasin pultit tuolleen.

Tällä oli kevyt kääntää. Eikä lipsunu niinku seegeri pihdit viimeksi.

Ongelma parani ekalla kerralla jo jonnin verran. Kylmänä, lämpötila pikkusen alle nollan,
niin nousi vain vähän yli 2t rpm ja ilmeisesti tk.moottori pudotti siitä parilla pykälällä n.1.5-1.3t.

Käytin vielä kerran auki ja käänsin puol kierrosta syvemmälle. Tulpan syvyys nyt n.18.1mm. Kattellaan miten sitten talvella toimii.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: 4G93 tyhjäkäynti kylmänä +3t mahdollinen korjaus.

Tuo on kyllä jännä kapistus kun ecussakin nostetaan koodilla tyhjäkäyntiä moottorinlämpöanturin perusteella.

Ite oon monesti miettiny että jos vesilintua nakkais.. Toki ongelmia vois tulla kovilla pakkasilla ja varsinkin jos tyhjäkäyntimoottori hajoaa.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4G93 tyhjäkäynti kylmänä +3t mahdollinen korjaus.

Tällä säädöllä, +5º kylmäkäynnistyksellä kävi alta 2t ja pudotteli alle 1t tyhjäkäynnille...

Tuli mieleen et sen vesimarkan reikä on 28mm, niin jos viimisen kerran käyttäs koko hoitoa irti ja vääntää siihen
M30x2 kierteen ja ostaa/tekee kierretulpan, niin voi ruuvata sitä bakeliitti tulppaa imusarjassa paikoillaan...
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4G93 tyhjäkäynti kylmänä +3t mahdollinen korjaus.

Jaa tämä on todettu nyt toimivaksi. Joutunu kylmänä kampeamaan -21 käyntiin.
Eipä se sen kummemmin huutanu ku mitä viimeksi kirjottelin.

Tosin ei tuohon kierroslukumittariin ole ihan luottamista, kun joskus lämpimänä tk:llä makaa nollassa...
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: 4G93 tyhjäkäynti kylmänä +3t mahdollinen korjaus.

Tuo on kyllä jännä kapistus kun ecussakin nostetaan koodilla tyhjäkäyntiä moottorinlämpöanturin perusteella.

Ite oon monesti miettiny että jos vesilintua nakkais.. Toki ongelmia vois tulla kovilla pakkasilla ja varsinkin jos tyhjäkäyntimoottori hajoaa.

Tässä "uudessa" evossa huomasin et mitä kylmempi ilma, niin alko tyhjäkäynti nousemaan mitä lämpimämmäksi kone kävi ja sitten lopulta pakkasen 5º puolella alko humppaamaa kierrokset sen n.1t. ja n.2t rpm väliä.

Huomasin et oli tämä "vahaventtiilli" ohitettu. Kaasuläpstä oli vain letkut yhteen. Että ei lämmennyt tämä venttiili ollenkaan ja sulkenut tuota ilmareikää. Kylmänä tämä kävi ihan ok.

Moottorin puolelta oli vesilähdöt hitsaamalla tulpattu. No onneks ne meni moottorissa paikoillaan porata auki. Kaasuläpän käytin irti ja tutkin vähän. Oli se ruuvvi millä kans säädetään ilmaa ohi läpän, niin ruuvattu kokonaan kiinni.

Tyhjäkäynti askelmoottorin mittasin, niin näytti kolmesta pinnin välistä 38 jotain (oomia?) ja yks väli ei mitään. Tämänki käytin sievästi auki, puhalsin ja mittasin uudestaan, niin kaikista löyty se 38. Olisko ollu ihan vähän jotain ihan pientä rauta hilua, niin näyttäny mittari oikosta tai jotain?
Muistelin että se piti olla lähempänä 30 se lukema, mutta aikani kuuklea lukiessa jossakin oli että saattaa jossakin uudemmassa tk mallissa olla tuota luokkaa tuo lukema niin on ok. Romut nippuun ja kokeilemaan.

Nyt korjauksen jälkeen käy nätisti alta 1t. tyhjää ja flektikin lähti pyörimään(y)

Että kai se tarpeellinen osa on:unsure::sneaky:

Tämä siis 4g63
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Hmm, pitäiskö tuota itekkin jaksaa purkaa tuo ja katsoa että mikä sitä vaivaa. Nyt varsinkin kun kippasin RVS:t koneeseen niin tuo tyhjäkäynti on ihan mahdoton. :D Ihan lämpimänä vasta lopettaa sen 2000rpm katkomisen.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Kovin homma tuossa oli tekassa tuo "säätöavain"...

Tai sitten ei vain vesi kunnolla kierrä tuossa kaasuläpässä. Voihan siellä olla jotain tukosta, niin lämpenee hitaasti...

Oletuksena että kaikki muut säädöt on ok, niin eikai siellä muuta paikka ole mistä menis ilmaa kaasuläpän ohitse... Tai no jos kaasuläpän ja imusarjan välinen tiiviste vuotaa tai oliko jossakin että kaasuläpän akselin tiivisteen läpi kisko ilmoja.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Mulla ei omassa gtissä ole edes käytössä tuota vesikiertoa eikä tyhjäkäynnin kanssa ole ongelmia. Tosin ei ole ihan vakiokaan.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Niin eikös noita kaasuläppiä ole "kahdenlaisia" osassa on tuo ja osassa ei. Jotain tolle omalle on kyllä tehtävä kun ei jaksa kuunnella tuota humppailua.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Joo tässä tapauksessa tuo ST:n ehdottama vaikuttaa kaikista fiksuimmalta operaatiolta, monestakin syystä. Eka syy on se että sen pakkaspropun kun irrottaa niin siinäkin on riskinsä että se käy vuotamaan. Toka syy on että tykkään että autossa on ehjä ICS ja nuo nuo tyhjäkäynnit löytyy ihan kartoistakin. Kolmas syy on se että siitä ei oo mitään takeita etteikö vittuilu alkas uusiks vaikka sen ruuvaiskin nyt kiinni.

Ainut syy miks lähtisin tolle tuon säätämislinjalle on se että en tykkää tehdä mitään sepityksiä, mutta toisaalta tuosta ei oo ollu ikinä mitään muuta kun harmia tuossa autossa, kaivelen sit vaikka silikonit veke sieltä ja nielen tappioni jos tuun toisiin ajatuksiin. :D

Vesi saa kyllä mun puolesta jatkossakin käydä kääntymässä tuolla läpässä, se on ihan kiva että sitä lämmitellään. Ainakin talvella.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Itellä ei ole mitään softan säätö mahdollisuuksia,
niin tuo bakeliiti kierretulpan syvyyden säätö on ainoa.
Ei ole tarvinnut 4g93 gtissä tehdä mitään tuolle sen -17 jälkeen.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
No mutta joku syyhän siinä on että se on ylipäätään auennut itsekseen, miksei se osais tehä sitä uudestaankin.
 

outonaapuri

Active Member
Liittynyt
13 Kesäkuu 2011
Noh, nuo omat gti vermeet ei sisänsä maailman parhaiten pideltyjä ole olleet ja jokainen on vähän kylmänä humpannut korkean ja matalan välillä, mutta on nuo yleensä ilman sen kummoisempia kommervenkkejä saanut kaikki säädettyä käymään lämpimänä ihan normaalia tyhjää. Yhteen taisin vaihtaa eri kaasuläpän jne kun ei asettunut millään käymään matalaa vaan kiersi sen 2000 koko ajan.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
No mutta joku syyhän siinä on että se on ylipäätään auennut itsekseen, miksei se osais tehä sitä uudestaankin.

No totta se on tuokin, mutta samallalai sen voi ruuvata takas ja lukita jollain kierreliimalla jos ihan päntiönään pyörii. Sillä laitoin tuon syvyyden (n.18mm) tuonne että voin siitä tarkistaa jos alkaa taas nousemaan kylmäkäynti.

Foorumilta monta aihetta lukenu että on autossa ihmetelty tätä kylmänä yhtämittasta huutamista joka on asettunut lämmettyään.

Se viittaa että tämä venttiili on kylmänä liikaa auki, (jos kaikki muut säädöt on tehty oikein.)

Tämä omakohtanen (evossa) kokemus tuosta huutamista pätkimällä lämpimänä johtuu siitä kun venttiili ei sulkeutunut ollenkaan kun vesi oli poissa.

Ecu mittaa että kone lämmin ja siitten rajoittaa tyhjäkäynnin sinne alle 1t. Ja jos se nousee jonnekkin 2t niin luulee että on vaikka moottorijarrutus käynnissä ja katkaisee polttoaineen syötön, kiekat laskee, bensat auki ja kiekat ylös jne. kierto valmis.

Kylmällä koneellahan se ecu antaa huutaa vaikka tuon 3t. rpm pätkimättä.

Evo korjaanu pelkästään tuon vesikierron palauttamalla. Ei tarvinnut tulppaa kiertää...

Sitä en tiedä onko se tulppa nuissa kylmänä huutavissa pyörinyt, kun itellä sitä sai ihan voimalla kääntää...
Tai siis siihen voimalla nähden että on muovia ko. osat.

Että olisko tuo reikä tai se kario joka sen sulkee vain kulunut ja vetää enemmän ilmaa kuin 25v sitten...

Tai sitten se aukenee kylmässä (-20) enemmän kuin lämpimässä +10...

My two cents o_O
 
Viimeksi muokattu

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Niin joo tuli mieleen että nämä omat kokemukset on ihan vakio ja 98 bensalla käyviin tehty. Yht. 2kpl o_O

Saattaa olla parempi tuo tulppaus jos viinalla ajaa ja muutekin pystyy / osaa sitä ecua säätää.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Joo pitää nyt ainakin testata, tuo tukkiminen pitäis olla kuitenkin myös poistettavissa kun en sentään ihan täyteen silikonia ruutannut koko kanavaa. Testit jäi oottelemaan sitä kumitiivistettä kun se oli niin venynyt että jos sillä ois koittanu läjätä niin ois humppaillu varmasti lämpimänäkin. :D:rolleyes:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Noniin, kumilirpake tuli japanista ja löin eilen kaasuläpän kasaan.

Ensikäynnistys oli vähän raskas kun olin ruuvannut tyhjäkäyntiruuvin ihan kiinni kun tuo kävi jotain 1200rpm lämpimänäkin tyhjäkäyntiä sen typerän FIAV takia. Säätelin ruuvin loggeria kytäten suhtkoht hyväks siinä ensikäynnistyksen yhteydessä ja jätin auton pihalle mököttämään.

Tänään oli -5 aamulla pakkasta ja ei muuta kun kylmiltään kokeilemaan että miten käynnistyy ja käy. Ja hyvin käynnisty ja kävi.
Galant-5FIAVblocked.JPG


Ei humppaillut mitään, aluksi kävi ehkä hieman raskaasti mutta pitää muistaa että pelkkää etanolia tankissa ja kylmäkäynnistyskartat on tehty sen vuotavan FIAV venan mukaan. Tuosta pääteltynä ei varmaan tarvitse itse tyhjäkäyntikarttaankaan tehdä muutoksia kun tkmotti oli 120 stepissä parikymmentä ensimmäistä sekuntia.

Olen tyytyväinen, tuntu oikeestaan ihan oudolta kun auto käy nätisti eikä humppaile, tuohon oli jo niin tottunut. Ennen tota muutosta se ois humpannut ihan koko tuon ajan siihen asti että jäähdytysneste on normaalilämmössä ja silti jäänyt käymään tyhjää liian korkealla vaikka tyhjäkäyntiruuvi ja tyhjäkäyntimoottori oli kummatkin kiinni.
 
Ylös Bottom