88 Gti Coltin sytytys

Japi

New Member
Liittynyt
29 Joulukuu 2007
Oliskohan jollakulla tietoa, mistä johtuu, että sytytys säätyy kierroksilla myöhäselle? Perusennakko on 5 astetta ja n. neljästätonnista ylöspäin se on nolla. Ei ihme että ei ole vetoja :(
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Oliskohan alunperin säädetty pieleen, ts. säädetty ilman että ECUn piuha on maadoitettu tulipellistä.
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Millä mitattu?

Eiköhän tuo 5* ole normaali,mutta jos mittavermeesi sekoaakin..
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

5+/- 2 astetta sanoi kirja, tyhjäkäynnillä siis...

Mitenkäs nuo mittavermeet muuten reagoivat hukkakipinään? Eivät mitenkään?
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Niko Päivinen sanoi
Mitenkäs nuo mittavermeet muuten reagoivat hukkakipinään? Eivät mitenkään?
Tätä juuri hain takaa..

Itsellänikin kun nostaa kierroksia tarpeeksi,"häviää" asteikko,ts "merkki" menee niin kauaksi asteikosta ettei toivoakaan edes arvailla ennakkoa.
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

ST sanoi
Tätä juuri hain takaa..

Itsellänikin kun nostaa kierroksia tarpeeksi,"häviää" asteikko,ts "merkki" menee niin kauaksi asteikosta ettei toivoakaan edes arvailla ennakkoa.
Näinhän sen kuuluis toimiakin. Mutta ennakko näyttäs kierroksilla menevän nollaan, eli myöhäselle ???
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Jos nyt oletetaan että mittalaitteisto on kunnossa, niin yksi mikä saa ecun syttyä myöhästelemään on tietysti nakutuksen tunnistin.
Mielenkiintoinen topic, kun olen omasta mielestäni itse huomannut samoja oireita. (perusennakon kun sääti kohilleen, niin auto ei oikein kulkenut)
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Slider sanoi
Jos nyt oletetaan että mittalaitteisto on kunnossa, niin yksi mikä saa ecun syttyä myöhästelemään on tietysti nakutuksen tunnistin.
Mielenkiintoinen topic, kun olen omasta mielestäni itse huomannut samoja oireita. (perusennakon kun sääti kohilleen, niin auto ei oikein kulkenut)
No siinäpä se. Kaverin Coltista kun mittailin perusennakkoa, niin se huiteli yli asteikon jossain 12-13 asteessa. Mutta kierroksilla aikaisti sitä normaalisti, toisin kuin omani. Omassa on sähköt mallia karsittu, koska laite toimittaa JM-auton virkaa. Eikä siellä (puretuissa) sähköissä pitäis olla mitään kikkaretta, mikä vaikuttaa tohon sytkään ???
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

No jos siellä karsituissa jutuissa on nakutuksentunnistin, niin ECU saattaa varmuuden vuoksi heittää ennakot uusiksi... ja todennäköisesti tekeekin niin, koska ko.kone ei ole mikään ooppeli, johon käännellään töpseleitä oktaaniluvun mukaan.
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Niko Päivinen sanoi
No jos siellä karsituissa jutuissa on nakutuksentunnistin, niin ECU saattaa varmuuden vuoksi heittää ennakot uusiksi... ja todennäköisesti tekeekin niin, koska ko.kone ei ole mikään ooppeli, johon käännellään töpseleitä oktaaniluvun mukaan.
Nakutuksentunnistin on paikallaan. Onko olemassa konstia jolla tota anturia vois mittailla että toimiikos se?
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Japi sanoi
Nakutuksentunnistin on paikallaan. Onko olemassa konstia jolla tota anturia vois mittailla että toimiikos se?
MUT (Multi-Use-Tester,mitsun).
Tai dataloggerit.

Mutta antaa se kyllä vikakoodinkin jos ei toimi.

Onko koneelle tehty mitään?

Itse olen ainakin huomannut,että 5* ei kulje mihinkään,7* kun säätää niin toimii OK.
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Japi sanoi
sähköt mallia karsittu, koska laite toimittaa JM-auton virkaa.
Ei ole diagnoositöpseleitä paikallaan enää. Ite en ole koneelle tehnyt muuta kuin vaihtanu jakoremmin, edellisistä omistajista en sitten tiedä. Peltisarja siihen on laitettu, mutta epäilen sen olevan vaan näön vuoksi.
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Meinaatko jokikseen viritellä sitä?
Pitäis varmaan selvittää onko koneelle tehty jotain, esimerkiksi vaihdettu nokka-akseli jyrkemmäksi, se voisi vaatia eri ennakon.
En tunne Coltin ecun toimintaa, mutta pitäisi varmistaa, mitkä anturit vaikuttavat sytytyksen säätöön. Ecuun voisi antaa niille kiinteät arvot, jolloin se voisi toimia. Kannattaisi varmaan kysellä tuolta sähköpuolelta, apuja voisi löytyä enemmän. En tiedä mikä 1600 kone Meriläisellä Euran moottorikerhosta on Coltissaan, mutta kulki aika hyvin Vammalan jokis-kisassa viime sunnuntaina. Sieltä kai voisi kysellä, jos sattuisi olemaan sama kone Coltissa.
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

jaska sanoi
Meinaatko jokikseen viritellä sitä?
Pitäis varmaan selvittää onko koneelle tehty jotain, esimerkiksi vaihdettu nokka-akseli jyrkemmäksi, se voisi vaatia eri ennakon.
En tunne Coltin ecun toimintaa, mutta pitäisi varmistaa, mitkä anturit vaikuttavat sytytyksen säätöön. Ecuun voisi antaa niille kiinteät arvot, jolloin se voisi toimia. Kannattaisi varmaan kysellä tuolta sähköpuolelta, apuja voisi löytyä enemmän. En tiedä mikä 1600 kone Meriläisellä Euran moottorikerhosta on Coltissaan, mutta kulki aika hyvin Vammalan jokis-kisassa viime sunnuntaina. Sieltä kai voisi kysellä, jos sattuisi olemaan sama kone Coltissa.
Sama Coltti, sama mies. En oo vikaa sen enempää selvittäny, mut näyttäis löyly riittävän tollasenaankin ;)
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Kytkennän voi kai tehdä suoraan ECU:n kyseisistä liittimistä, jolloin perusennakon pystyy säätämään. Laittaa lisäpiuhat ja kytkimen piuhojen päihin, niin on helppo tarkistaa ennakko ilman oikosulkupiuhaa tarvittaessa. En ole mitsussa asiaa kokeillut, mutta Corollassa saa samalla vikakoodit varoitusvalosta lukemalla pulssit.
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Puuttuko siitä Lambda-anturi, onko edellinen omistaja asentanut sitä peltipakosarjaan?
Lambda-anturin puuttuminen voisi aiheuttaa kyseisen ongelman, en ole asiasta varma, epäilen kuitenkin, että voisi olla vian syy.
Ilman lambda-anturilta saatavaa tietoa ecu ei osaa säätää seossuhdetta oikein. Ecu voi tällaisessa tilanteessa ehkä säätää sytytyksen myöhäiselle, tämä on oma arvaukseni, ehkä joku paremmin tietävä voi kertoa asiasta tarkemmin.
Toinen mahdollisuus on että koneen virtaukset ovat parantuneet niin paljon, että menevät säätökarttojen ulkopuolelle.
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

jaska sanoi
Puuttuko siitä Lambda-anturi, onko edellinen omistaja asentanut sitä peltipakosarjaan?
Lambda-anturin puuttuminen voisi aiheuttaa kyseisen ongelman, en ole asiasta varma, epäilen kuitenkin, että voisi olla vian syy.
Ilman lambda-anturilta saatavaa tietoa ecu ei osaa säätää seossuhdetta oikein. Ecu voi tällaisessa tilanteessa ehkä säätää sytytyksen myöhäiselle, tämä on oma arvaukseni, ehkä joku paremmin tietävä voi kertoa asiasta tarkemmin.
Toinen mahdollisuus on että koneen virtaukset ovat parantuneet niin paljon, että menevät säätökarttojen ulkopuolelle.
Eipä taida vielä ton ikäsessä Coltissa olla Lambdaa alunperin ensinkään ;)
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Eiköhän se lambda-anturi ole aika tarpeellinen, ecu säätää seossuhdetta lambda-anturin tietojen mukaan. Lambda-anturi löytyy pakosarjasta, siitä lähtee 1-2 johtoa eculle. Keskusteluissa on aika paljon juttua Lambdan aiheuttamista käyntihäiriöistä, kannattaisi varmaan lukea.
ECU säätää kapeakaistaisen Lambdan avulla seosta alakierroksilla, yläkierroksilla ilmamääräanturi.
Kapeakaistaisen säätöjännite on n. 0-1V, laajakaistaisen 0-5V.
Kannattaisi katsoa onko ECU:ssa Lambdan liitäntä, jos liitäntä on vika voi olla puuttuva Lambda-anturi.
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

jaska sanoi
Eiköhän se lambda-anturi ole aika tarpeellinen, ecu säätää seossuhdetta lambda-anturin tietojen mukaan. Lambda-anturi löytyy pakosarjasta, siitä lähtee 1-2 johtoa eculle. Keskusteluissa on aika paljon juttua Lambdan aiheuttamista käyntihäiriöistä, kannattaisi varmaan lukea.
ECU säätää kapeakaistaisen Lambdan avulla seosta alakierroksilla, yläkierroksilla ilmamääräanturi.
Kapeakaistaisen säätöjännite on n. 0-1V, laajakaistaisen 0-5V.
Kannattaisi katsoa onko ECU:ssa Lambdan liitäntä, jos liitäntä on vika voi olla puuttuva Lambda-anturi.
Japi sanoi
Eipä taida vielä ton ikäsessä Coltissa olla Lambdaa alunperin ensinkään ;)
 
Vs: 88 Gti Coltin sytytys

Japi sanoi
Eipä taida vielä ton ikäsessä Coltissa olla Lambdaa alunperin ensinkään ;)

Ei ole ainakaan 88 GTi galantissa. Ja se mitsun ecu ei sitä lambdaa hyödynnä ainakaan missään jokkiskäytössä missä lasketaan about sukka syylärissä aina. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom