-89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (kaasarikone! Ei ongelmaa).

J

Jone

Guest
Eli omistajan käsikirja ja internet sanoo, että moottorin vikavalon tulisi palaa jossain vaiheessa ennen moottorin käynnistämistä tai sen aikana. Oma Mitsu ei sitä tee, mutta eipä tuo ole muutenkaan valoa koskaan näyttänyt kuten ei bensavaloakaan.

Mikähän siinä sitten on vikana ja kannattaako tuosta edes murehtia kun auto toimii lähes normaalisti? Bensavalostakaan en tiedä toimiiko se.

Vikakoodit olisi tarkoitus katsoa kunhan jaksaa värkkäillä.

Edit: otsikko muokattu ja kovaa ajoakin suoritettu jonka johdosta huomenna puskurinkorjausta, mutta ainakin keli oli hyvä! 8)
 

Liitetiedostot

  • IMG_5693.JPG
    IMG_5693.JPG
    407 KB · Lukukerrat 113
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

Eikös tämä ole kaasarikone, eikait siinä mitään ce-valoa edes ole, kuten koko ecuakaan eikä vikakoodeja.
Katsohan ohjekirja tarkemmin, tarkottaako kohta 2.0l konetta, mikä on ruiskulla?
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

korsma sanoi
Eikös tämä ole kaasarikone, eikait siinä mitään ce-valoa edes ole, kuten koko ecuakaan eikä vikakoodeja.
Katsohan ohjekirja tarkemmin, tarkottaako kohta 2.0l konetta, mikä on ruiskulla?
Olen luullut tämän olevan ruiskumoottori, mutta nyt asiaa tutkittuani uskoisin sen olevan kaasarimoottori. Aloittelevana autoharrastajana en kuitenkaan osaa varmaa tietoa antaa vaikka moottoria aikani taskulampun kanssa tutkinkin. Jonkinlaisen säätöruuvin (seosruuvi tai tyhjäkäyntiruuviko?) löysin polttoainejärjestelmän luota joka viittaisi sen olevan kaasutin. Lisäksi taisin löytää autosta EGR-venttiilin. ???

CE-valo löytyy mittarista, mutta löytyyhän sieltä muitakin valoja joita ei autossani tarvita.

Ohjekirja kertoo vain, että valon tulisi syttyä "kun virta-avain käännetään "ON"-asentoon ja sammuu muutaman sekunnin kuluttua", mutta ei kerro erikseen ruisku- ja kaasarimoottoreista mitään.

Auton malli on 1.8 GLX.

Jos joku tietää tästä autosta tai moottorista niin otan mielelläni kaikenlaisen informaation vastaan.
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

Ruiskukoneesta taietaan puhua, kantsii ksttoo sulakerasia, sielä on "ce valolle" oma sulake, ja millään obdII testerillä ei koodeja saa pihalle että tässä kohtaa kun ce valo ei syty ei pysty pinneistä lukemaan joten pitäs merkkiliikkeeseen jossa vanha mitsun testeri viiä jos mitään vikakoodeja haluaa tietää, mutta sen verta vanha kikotin että autotoimii maalaisjärjellä, ja voihan se mittariston valokin voinut kärvähtää, tuosta tais suht helppo mittaristokin irrottaa, ja kyllähän se ce valon paikka siellä näkyy vaikka valo olisi pimeä ja jos se siellä on niin
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

Olisikohan helpoin jos otan moottorista kuvan? Voin räpsiä kuvia tarkemmin myös polttoainepuolelta jos siitä olisi apua.

Edit: Kuva moottorista lisätty.
 

Liitetiedostot

  • IMG_5638.JPG
    IMG_5638.JPG
    375.6 KB · Lukukerrat 211
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

Ahdas paikka kuvailla, mutta laitan nyt tämänkin jos siitä jotain apua olisi.
 

Liitetiedostot

  • IMG_5642.JPG
    IMG_5642.JPG
    285.6 KB · Lukukerrat 197
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

Ei kannata kauempaa etsiä mitään obd-pistoketta tuosta, eikä ce-valoa sen enempää
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

korsma sanoi
Ei kannata kauempaa etsiä mitään obd-pistoketta tuosta, eikä ce-valoa sen enempää
Eli on kaasari?

Autowiki kertoisi kyseessä olevan Aisan sähkökaasutin, 63 kW (86 hv) / 5500 kierr/min, säädettävä katalysaattori kun katalysaattori auton alta löytyi. Tässä ei ilmeisesti ole käsikäyttöistä rikastinta eli "ryyppyä"?

CE-valolle ei sulaketta löytynyt joten ei varmaan kannata sen toimimattomuudesta murehtia?

Kertokaa viisaammat jos olen väärässä!
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

mun moka, sekotin uuempaan,, joo tää on täys kaasutin vehe, eli eiku kovaa ajoo, tuossa ei ole ajotietokonetta eikä ce valoa, syy miksi itsekkin siirryin takas kaasari vehkeisiin :D
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

Sellanen loppukevennys täytyy laittaa että ajotietokonetta noissa malleissa ei ole vaikka olis ruiskukoneellakin... :)
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

samitsu sanoi
Sellanen loppukevennys täytyy laittaa että ajotietokonetta noissa malleissa ei ole vaikka olis ruiskukoneellakin... :)

pitäähä ruoskulle ruiskuboxi olla joka on ajotietokoneen ohjainlaite :D
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

TuplaNokka sanoi
pitäähä ruoskulle ruiskuboxi olla joka on ajotietokoneen ohjainlaite :D
Olisiko hetki aikaa puhua k-jetistä ;D
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

Alkuperäiseen kysymykseen, mittariston Check Engine -valoa ei ole kytketty vaikka sieltä polttimo saattaakin löytyä. Autossasi on ihan rehellinen kaasutinmoottori, jonka kaasutin on varustettu automaattiryypyllä. Hyvä ja toimiva yhdistelmä, kaasarin ainoa varsinaisesti kuluva osa on kiihdytyspumpun mäntä joka sekin kyllä kestää isältä pojalle jos autolla vaan ajaa eikä seisota pitkiä aikoja. Eikä ole huolta että ainakaan ECU lahoaisi vanhuuttaan :)
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (Check Engine)

nostokurki sanoi
Alkuperäiseen kysymykseen, mittariston Check Engine -valoa ei ole kytketty vaikka sieltä polttimo saattaakin löytyä. Autossasi on ihan rehellinen kaasutinmoottori, jonka kaasutin on varustettu automaattiryypyllä. Hyvä ja toimiva yhdistelmä, kaasarin ainoa varsinaisesti kuluva osa on kiihdytyspumpun mäntä joka sekin kyllä kestää isältä pojalle jos autolla vaan ajaa eikä seisota pitkiä aikoja. Eikä ole huolta että ainakaan ECU lahoaisi vanhuuttaan :)
Tämä selvä. Kiitos asiallisesta vastauksesta! 8)
 
Vs: -89 Galant 1.8 4G37 ei sytytä moottorin vikavaloa (kaasarikone! Ei ongelmaa).

Saattaa se kaasari purkamisen ja puhdistuksen joskus näin vanhana vaatia, mutta jos hyvin toimii niin raakaa ajoa sen puolesta vaan.

Kaikkien kaasarin ympärillä risteilevien alipaineletkujen kuntoa kannattaa silmäillä, saattavat olla päistä haljenneet.
 
Takaisin
Ylös Bottom