-89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
tänään teki vaihteeksi (-29,7 pakkasta) tuon käynistys ongelman ja akkuhan ei kestä pitkiä startteja tällä ilmalla.

eli tekee satunnaisesti seuraavaa oli keli +25 tai -30 oli kone kylmä tai 15sek seissyt ajon jälkeen...
virrat päälle ja starttaamaan niin kuuluu BOWFFFFF ja kone pysähtyy kuin seinään melkein pyörähtää väärään suuntaan.

tämän jälkeen saa sahata tunnin että lähtee tulille ja käyntiin lähtee yhdellä kahdella sylinterillä
hetken röpöttäessä ja kaasua polkiessa lähtee käymään normaalisti kaikilla.

ja tuo bofff ääni kuulostas imusarjaan yskäisyltä... ja ei lupaakkaan kuin pitkän sahaamisen jälkeen...

ideoitahan saa heittää...

viime kesänä vaihdettu uudet tulpat ja tulpan johdot....
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Mr mmc sanoi
tänään teki vaihteeksi (-29,7 pakkasta) tuon käynistys ongelman ja akkuhan ei kestä pitkiä startteja tällä ilmalla.

eli tekee satunnaisesti seuraavaa oli keli +25 tai -30 oli kone kylmä tai 15sek seissyt ajon jälkeen...
virrat päälle ja starttaamaan niin kuuluu BOWFFFFF ja kone pysähtyy kuin seinään melkein pyörähtää väärään suuntaan.

tämän jälkeen saa sahata tunnin että lähtee tulille ja käyntiin lähtee yhdellä kahdella sylinterillä
hetken röpöttäessä ja kaasua polkiessa lähtee käymään normaalisti kaikilla.

ja tuo bofff ääni kuulostas imusarjaan yskäisyltä... ja ei lupaakkaan kuin pitkän sahaamisen jälkeen...

ideoitahan saa heittää...

viime kesänä vaihdettu uudet tulpat ja tulpan johdot....

Kastuiskohan tulpat. Mites CAS anturin johto ja liitin? ECU huollettu?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Ilotalo sanoi
Kastuiskohan tulpat. Mites CAS anturin johto ja liitin? ECU huollettu?

oletettavasti kastuu tulpat, tuo saattaa tehä tuon ehkä kerran kuukaudessa/viikossa tyyliin.
ärsyttävä vain näin kylmällä kun ei akkussa riitä puhti...

ecua en ole tutkinu, cas on kiinni ja liitin ihan siistissä kunnossa.
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Itsellä on nyt myös tullut käynnistyshäiriöitä sen jälkeen, kun auto kävi huollossa jakopään remontissa, jonka yhteydessä olivat kyselemättä vaihtaneet myös tulpat. Onko tämä moottori herkkä erilaisille tulpille? Bensansäädöt on aika rikkaalla tuossa eli voiko toisenlaiset tulpat kastua herkemmin tai antaa liian pientä kipinää, joka hankalaoittaisi auton käynnistystä? Nyt ei eilen saanut autoa käyntiin ollenkaan vaikka oli lämmityspiuhan päässä ollut, ennen lähti vaikka lämmittämättä samantien käymään.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

tuohon vaihdoin uudet tulpat viime kesänä... ja itse asiassa sen jälkeen on alkanu tuo
imusarjaan phosss... ääni satunaisesti ja sahata saa...

voisi siis hyvinkin olla tulppien vika... eli tulpat kastuu...
 

dani

Galant VR4 6G
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

JanOks sanoi
Itsellä on nyt myös tullut käynnistyshäiriöitä sen jälkeen, kun auto kävi huollossa jakopään remontissa, jonka yhteydessä olivat kyselemättä vaihtaneet myös tulpat. Onko tämä moottori herkkä erilaisille tulpille? Bensansäädöt on aika rikkaalla tuossa eli voiko toisenlaiset tulpat kastua herkemmin tai antaa liian pientä kipinää, joka hankalaoittaisi auton käynnistystä? Nyt ei eilen saanut autoa käyntiin ollenkaan vaikka oli lämmityspiuhan päässä ollut, ennen lähti vaikka lämmittämättä samantien käymään.

Väärä lämpöarvo kyllä vaikuttaa.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

ja teki taas saman... eli poshados ja akussa ei riitä puhti pakkasella käynistymiseen... pitää sahata niin pitkään...
vähän lupaa lupaa mutta ei kumminkaan nyt ekan kerran lähti karstat putkestakin....
löy vähän ketunhäntää... ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

eli kyllä tuo tulpat kastelee... ei vaan kipuna riitä ei...

kävin kokeilemassa toisen kerran jakaisko akku vielä kieroksen pyöräyttään niin lähtihän se...
tosin tais hajeta ehkä putkikin ylitys kohdasta... kuin haulikolla ammuttu ;D
pitää kokeilla ottaa kuva miten maa mustu 2metrin matkalta putken takana ;D


edit: oli ihan pakko ottaa kuva... heikosti vain sai puoli pimeessä mutta kyllä tuosta nyt vähän näkee
mitä auton takana tapahtu käynistäessä... ;D
 

Liitetiedostot

  • lieskat.jpg
    lieskat.jpg
    117.2 KB · Lukukerrat 320

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Nyt katselin kuitista osia, niin autoon on vaihdettu NGK BPR7ES tulpat. Onko kokemusta/tietoa että ovatko nuo hyvät tulpat tähän moottoriin? Pitää kaiva jossain vaiheessa vanhat tulpat esiin, jotka sain huollosta mukaan, ja katsoa minkä merkkiset ne ovat.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

JanOks sanoi
Nyt katselin kuitista osia, niin autoon on vaihdettu NGK BPR7ES tulpat. Onko kokemusta/tietoa että ovatko nuo hyvät tulpat tähän moottoriin? Pitää kaiva jossain vaiheessa vanhat tulpat esiin, jotka sain huollosta mukaan, ja katsoa minkä merkkiset ne ovat.

mulla on denso w20epr-u11 tulpat....
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Oisko se Galantin tyyppivika että suuttimet vuotaa....
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Näköjään ollu nuo entiset tulpat samanlaiset eli tuskin johtuu nyt sitten tulppien vaihdosta. Eipä lähteny auto tänäänkään käyntiin vaikka pari päivää tuossa nyt seissy, kai ne tulpat ois siinä ajassa kuivunu. Joku muu vika sitten iskeny tuohon, täytyy odotella että kelit lahtuu jos onkin joku pakkasesta johtuva elektroniikkahäiriö tms.
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

JanOks sanoi
Näköjään ollu nuo entiset tulpat samanlaiset eli tuskin johtuu nyt sitten tulppien vaihdosta. Eipä lähteny auto tänäänkään käyntiin vaikka pari päivää tuossa nyt seissy, kai ne tulpat ois siinä ajassa kuivunu. Joku muu vika sitten iskeny tuohon, täytyy odotella että kelit lahtuu jos onkin joku pakkasesta johtuva elektroniikkahäiriö tms.

Mikä moottoriboksi ja mitä muuta on syönyt? Näkyy olevan GTI/VR4.
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Joku ralliartin lastu tuossa moottoriohjauksessa ja seokset on säädetty rikkaalle. Nyt sain auton illalla käyntiin kun stattailin sitä tarpeeks pitkään kaasu pohjassa niin pikkuhiljaa lähti yskien käyntiin ja kävi käynnistyksen jälkeen kolmella monta minuuttia mutta rupesi sitten toimimaan normaalisti. Pitää seurata tilannetta että jatkuuko samat ongelmat vastaisuudessakin. Onneks ei ollu sit tuon pahemmasta viata kyse.
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Vika iski sitten taas uudelleen tänä aamuna. -28 pakkasta ja auto ollut melkein 3 tuntia piuhan päässä ja tuntuu junnaavan ihan tyhjää vaan eli ihankuin mikään sylinteri ei sytyttäisi. Noin siinä kävi viimeksikin eli auto oli ollut lämmityksessä ja ei mitään luvannut, sittenkun myöhemmin kävi kylmänä koittamassa niin alkoi muutamalla sylinterillä aina vähän lupaamaan. Voiko tuollainen auton lämmittäminen näillä pakkasilla häiritä jotain antureita tai moottorinohjausta ja väärän seoksen takia ei sitten lähtisi käyntiin?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

JanOks sanoi
Vika iski sitten taas uudelleen tänä aamuna. -28 pakkasta ja auto ollut melkein 3 tuntia piuhan päässä ja tuntuu junnaavan ihan tyhjää vaan eli ihankuin mikään sylinteri ei sytyttäisi. Noin siinä kävi viimeksikin eli auto oli ollut lämmityksessä ja ei mitään luvannut, sittenkun myöhemmin kävi kylmänä koittamassa niin alkoi muutamalla sylinterillä aina vähän lupaamaan. Voiko tuollainen auton lämmittäminen näillä pakkasilla häiritä jotain antureita tai moottorinohjausta ja väärän seoksen takia ei sitten lähtisi käyntiin?

mulla tekee samalla tavoin, mutta vain jos yskähtää imusarjaan... saa sahata akun tyhjäksi että lähtee käyntiin...
pitäs kokeilla laittaa tuo MSD puolapaketti josko sais parempaa kipinää ku alkuperäsellä... pitää kehitellä joku liitin härdelli siihen...
puuttuu liitin ku tuli vahingossa väärän mallinen puola paketti aikoinaan hommattua....
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

ei varmaan sama juttu kun mun jäärassis (1,8 4wd kaasari koneella)joka kävi viimeks kesällä.no nyt kun piti mennä rällää ni ladattu akku pellin alle ja lupaa lupaa ja lupaa... ei vaan lähe no sit osia yks kerrallaan vaihtoon puola, jakajan anturit, bensat,kaasari,tulpat .sama juttu lupaa ja lupaa..vaan ei lähe.pihisee vaan kampikammioon :seina

lopulta raotin piruuttani pakosarjaa :eek: ja sehän lähti heti kun palmun alta---->vika oli tukkeutuneessa äänenvaimentimes :p eipä tullu heti mieleen,3-4 päivää tuli tapeltuu ja ainakin 4 akkua sahattua tyhjäksi.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

eipä tuo msd sovi joten laitettiin myyntiin...

onkohan näistä tälläsistä mihinkään? :
http://tunersnation.com/ZenCart/index.php?main_page=product_info&cPath=474_475_477_479&products_id=1188
 

vph

Member
Liittynyt
7 Helmikuu 2011
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Mahtaisiko jäädä venttiilit auki? Omakohtainen kokemus 4G63 koneesta on että hydraulinostajat jättää joskus venttiilit kantamaan, varsinkin kun on kylmä tai jäykät öljyt. Oireet ainakin on ihan samanlaiset...
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Mr mmc sanoi
mulla tekee samalla tavoin, mutta vain jos yskähtää imusarjaan... saa sahata akun tyhjäksi että lähtee käyntiin...
pitäs kokeilla laittaa tuo MSD puolapaketti josko sais parempaa kipinää ku alkuperäsellä... pitää kehitellä joku liitin härdelli siihen...
puuttuu liitin ku tuli vahingossa väärän mallinen puola paketti aikoinaan hommattua....

GTI puolapaketti riittää yli 500hv joten ei ole siitä kiinni kipinän hukkuminen jos on ehjä.
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

vph sanoi
Mahtaisiko jäädä venttiilit auki? Omakohtainen kokemus 4G63 koneesta on että hydraulinostajat jättää joskus venttiilit kantamaan, varsinkin kun on kylmä tai jäykät öljyt. Oireet ainakin on ihan samanlaiset...

Tuo kuulostaisi kyllä ihan järkeenkäyvältä. Mitään isoa vikaa tuossa tuskin on. koska sillon kun toimii niin tehot on tallella, eikä muutenkaan vaikuta mitenkään omituiselta. Öljyt on 5w-50, lieköhän sitten liian jäykkää näille -30 pakkasille? Noh eiköhän nää pakkaset kohta helpota.
 

Shawn89

New Member
Liittynyt
22 Helmikuu 2011
Sijainti
Oulu
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

JanOks sanoi
Nyt katselin kuitista osia, niin autoon on vaihdettu NGK BPR7ES tulpat. Onko kokemusta/tietoa että ovatko nuo hyvät tulpat tähän moottoriin? Pitää kaiva jossain vaiheessa vanhat tulpat esiin, jotka sain huollosta mukaan, ja katsoa minkä merkkiset ne ovat.

ei missään nimessä ngk:n tulppia. niillä ei tee mtn. osta bosch nelikärki tulpat ni jo pelaa. kokemusta on.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Shawn89 sanoi
ei missään nimessä ngk:n tulppia. niillä ei tee mtn. osta bosch nelikärki tulpat ni jo pelaa. kokemusta on.

mulla taas boschin tulpista että joutavat noihin saksalaisiin pommeihin ja niiden mukana kierätykseen...
8valve galantissa toimi tasan kuukauden nelikärkiset.... normit ngk toimi paremin, densot tuntuu toimivan ihan hyvin...

mut nää nyt on on niin auto kohtasia kumminkin.


tuota venttiilin auki jäämistä epäilen kyllä suuresti, mulla ainakin kastelee tulpat että Harrin idea aukijäävästä suuttimesta voisi olla
paljon luotettavampi vika kuvaus, jos pako tai imu venttiili jäisi auki niin pöhinä kuuluis startatessa koko ajan yskimisenä pako tai imusarjaan
mutta tuo kun ei tee mitään pyörii vain kunnes alkaa yskimään ja lähtee käyntiin kahdella tms..
ja tuossa hukkakipinä puolessa kun vaikuttaa yhden tulpan kastuminen toiseenkin...
 

Shawn89

New Member
Liittynyt
22 Helmikuu 2011
Sijainti
Oulu
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

tuo on kyllä ihan totta tulppa siinä kastuu. ootko kokeillu säätää polttoaineen painetta?
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Shawn89 sanoi
tuo on kyllä ihan totta tulppa siinä kastuu. ootko kokeillu säätää polttoaineen painetta?

Ei kannata korjata vian oireita vaan itse vika. Eli ehjät suuttimet tilalle ja menoksi.
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Mites muuten tuo venttiilien auki jääminen käytännössä tapahtuu? Eli jos autolla on ajettu reilummin ja moottori on lämmin pysäytettäessä niin eihän ne sillon varmaan auki jää eli varmaan sitten kylmänä startatessa rupeaa kantamaan? Voiskos tuota yrittää estää jollain, esim. laittais sisätilan lämmittimen hurisemaan moottoritilaan lämmittämään lisäks?

Käsitänkö tämän muuten oikein, eli jos venttiili jää vähän auki niin sylinterissä ei pääse tapahtumaan syttymistä vaikka tulppa saisikin kipinää aikaiseksi, koska ventttiilin aukiollessa ei saada tarpeeksi puristuspaineita? Ja näin tapahtuu varmaan kaikissa sylintereissä samanaikaisesti, jos tuntuu ettei auto edes lupaa mitään, vaan junnaa tasaisesti vaan starttimoottorilla? Voiko tästä tulla autoon jotain vaurioita, jos monesti joutuu näin starttailemaan?

Eihän tällainen vika voi johtua siitä, että jakopään remontissa olisi mennyt hihnan kohdistus hieman pieleen? Tasapainohihnan kohdistuksenhan olivat onnistuneet ryssimään ja aiheutti kunnon värinät 3000 kierroksen tienoille, mutta se korjattiin sitten kuntoon. Auto kuitenkin tuntuu toimiessaan normaalilta eli varmaan pitäisi huomata normaaliajossa aika helposti, jos venttiilien ajoitukset olisivat pielessä?
 

UITTO-

Active Member
Club Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

JanOks sanoi
Mites muuten tuo venttiilien auki jääminen käytännössä tapahtuu? Eli jos autolla on ajettu reilummin ja moottori on lämmin pysäytettäessä niin eihän ne sillon varmaan auki jää eli varmaan sitten kylmänä startatessa rupeaa kantamaan? Voiskos tuota yrittää estää jollain, esim. laittais sisätilan lämmittimen hurisemaan moottoritilaan lämmittämään lisäks?

Käsitänkö tämän muuten oikein, eli jos venttiili jää vähän auki niin sylinterissä ei pääse tapahtumaan syttymistä vaikka tulppa saisikin kipinää aikaiseksi, koska ventttiilin aukiollessa ei saada tarpeeksi puristuspaineita? Ja näin tapahtuu varmaan kaikissa sylintereissä samanaikaisesti, jos tuntuu ettei auto edes lupaa mitään, vaan junnaa tasaisesti vaan starttimoottorilla? Voiko tästä tulla autoon jotain vaurioita, jos monesti joutuu näin starttailemaan?

Eihän tällainen vika voi johtua siitä, että jakopään remontissa olisi mennyt hihnan kohdistus hieman pieleen? Tasapainohihnan kohdistuksenhan olivat onnistuneet ryssimään ja aiheutti kunnon värinät 3000 kierroksen tienoille, mutta se korjattiin sitten kuntoon. Auto kuitenkin tuntuu toimiessaan normaalilta eli varmaan pitäisi huomata normaaliajossa aika helposti, jos venttiilien ajoitukset olisivat pielessä?
Eikai sulla ole letkulämmitin kiinni ennen käynnistystä?
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

UITTO- sanoi
Eikai sulla ole letkulämmitin kiinni ennen käynnistystä?

Öö? Toki on lohko- ja sisätilanlämmitin päällä tunnin pari yleensä ennenkuin näillä pakkasilla lähtee johonkin. Tietty ennen käynnistystä otan johdon irti. En nyt oikein tiedä mitä haet takaa tällä?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

JanOks sanoi
Öö? Toki on lohko- ja sisätilanlämmitin päällä tunnin pari yleensä ennenkuin näillä pakkasilla lähtee johonkin. Tietty ennen käynnistystä otan johdon irti. En nyt oikein tiedä mitä haet takaa tällä?
Letkulämmitin on eri kuin lohkolämmitin..eli onko lämmitin varmasti lohkon kyljessä vai onko ns. vesiletkussa oleva letkulämmitin kyseessä?
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Harri K sanoi
Letkulämmitin on eri kuin lohkolämmitin..eli onko lämmitin varmasti lohkon kyljessä vai onko ns. vesiletkussa oleva letkulämmitin kyseessä?

Jaaha, no tähän en kyllä osaa vastata. Mitenkäs tuo sitten voi käytännössä vaikuttaa tähän tilanteeseen?
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

venttiili kantaa niin vähän jos kantaa ja kyllä silloinkin palo tapahtuu, se vain yskii ja paukkuu joko
imu tai pakosarjaan.

niin nämä kyselevät tuosta letkulämmittimestä sen takia että jos on letkulämmitin, pitää se ottaa pois
~5-10min aijemin ku starttaa, se voi vaikuttaa lämpöttila anturin toimintaa
luulee koneen olevan kuuma ja pa-määrä on tosi pieni ja siksi ei jaksa lähteä käyntiin kylmänä

sellanen kysymys että pitääkö kesä helteella lämpöisellä koneella sahata käyntiin vai lähteekö
heti kun kone pyörähtää ensimäistä puolta kierosta?

sillä jos pitää sahata kesällä satunnaisesti käyntiin tuo suutin vuoto olis se diagnoosi...

mulla voisi hyvinkin pitä paikkansa tuo suutinvuoto, menee liikaa bensaa kastuu tulpat
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Voihan se hyvinkin olla mahdollista, että ajotukset pielessä. Pakokaasu mittaus saattas paljastaa tuonkin ongelman. Tai sitten ihan rehellisesti tarkastaa sen.
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Kesän käynnistyvyydestä en osaa sanoa mitään, koska ostin auton vasta joulukuussa ja hyvin lähti aina käyntiin nollakelistä -25 asteeseen samantien kun avaimesta kääntää. Huollon jälkeen toimi noin viikon normaalisti kunnes parilla kylmäkäynnistyksellä teki sitä että sai sahata 5-10sec että lähti käyntiin ja taas noin viikon päästä ei sitten käynnistynyt ollenkaan.

Päästötesti ei ehkä tässä tapauksessa auta koska tuossa on säädöt niin rikkaalla normaalisti, että päästötestiin pitää sitten bensapaineita säätämällä saada päästöt sallittuihin rajoihin. Koitin äsken bensapaineruuviakin käännellä vähän molempiin suuntiin mutta ei tuntunut olevan vaikutusta. Ei ole huollon jälkeen tullut tarkastettua paineita, jos olisivat siellä jostain syystä ruuviin koskeneet.

Ehkä voisi käydä testimielessä ostamassa jotkut toiset tulpat tai laittaa nuo vanhat tulpat takaisin ja testata auttaako. Kun vaan hellittäisi nämä pakkaset että tuolla viitsisi jotain räpeltää...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

tänään teki mulla 2 kertaa peräkkäin tuon härön...

normaalisti lähti käyntiin pihasta kylmänä ilman lämmitystä, ajelin ~17km
kylille ja kaupan pihaan sammutin, reilun 5min sammuksissa niin startatessa "poffff" ja koneen pyöriminen pysähty, ei jaksanu startti pistäää vastaan
melkein jopa väärinpäin pyörähti kone... (kuulosti siltä)
siitä sahata käyntiin lähtee käymään kahdella ja pikkuhiljaa kaikilla. (~20sek)
siitä 5min perään toisen kaupan pihaan, muutama minuutti jouto käyntiä ja kauppaan...
ja toisen kerran sama sahaamalla käyntiin mutta nyt possahdos kuulu empi pakoputkeen....
sahauksella käyntiin ja 2 käydessä polkasi kaasua niin kieroksilla otti kaikki pytyt mukaan mutta vähän köhi vielä joutokäynilla (muutaman sek.)

ennakot on mulla kunnossa, konekin pitäs olla kunnossa (106kw vakio mistä mitattu 110,2kw viime kesänä, teki kesälläkin samaa)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Mrmmc: mun mielest toi on selvä suutinvuoto sulla. Lämpösenä ei lähde käyntii mut kylmänä lähtee ku kuivanu pytty vähän. Samaa tekee mun dyny et lämpösenä starttauttaa pidempää, mut ei kyl kovi pitkään onneks.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Harri K sanoi
Mrmmc: mun mielest toi on selvä suutinvuoto sulla. Lämpösenä ei lähde käyntii mut kylmänä lähtee ku kuivanu pytty vähän. Samaa tekee mun dyny et lämpösenä starttauttaa pidempää, mut ei kyl kovi pitkään onneks.

tekee joskus ihan kylmänäkin tuon, mutta olen samaa mieltä pitää testailla uusilla suuttimilla...
pitäs vaan etuvastus paketti saada 8)
 

JanOks

Galant Dynamic-4 GTI / VR-4 -90
Liittynyt
24 Marraskuu 2010
Vs: -89 Galant doch 16v (GTi) käynistys härö

Meinasin tänään sitten kokeilla vanhoilla tulpilla ja irrottelin sen muovisuojan ja tulpanjohdot pois mutta eihän tuo mun tulppa-avain mahtunukkaan sinne ahtaaseen koloon. Noh laitoin piuhat takasin kiinni ja menin koittaan starttia ja lähti samantien käyntiin, tosin kävi pitkään vaan kahdella tai kolmella. Eli varmaan jotain häiriötä vaan noissa tulpissa tai johdoissa. No kun sai ajettua auton lämpimäksi niin eipä pysyny enää tyhjäkäynnillä käynnissä. Muistin että olin bensapaineita säätäny ja niitähän oli hankala saada kohdilleen kun ei kone pysyny itekseen käynnissä. Pienen jäähdyttelyn jälkeen kone kuitenkin kävi hetken hyvin tyhjäkäynnillä ja sain paineet kohdilleen mutta silti sammuu nyt tyhjäkäynnillä, antaisko sitten niin huonoa kipinää sillon ettei sytytä aina kaikilla tms. Täytyy varmaan nuo tulpat ja johdot tuohon vaikka uusia, ja hommata sellainen avain millä pääsee nuo tulpat edes vaihtamaan.
 
Ylös Bottom