'95 Eclipse polttaa mittariston/takavalojen/parkkien sulaketta, ideat vähissa!

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Tuo alicen '95 USDM Eclipse Chryslerin 420a koneella kyseessä. Alkoi yhtäkkiä polttaa takavalojen 15A sulaketta. Samassa sulakkeessa on myös etuparkit ja mittaristovalot. Noh, äkkiä tulisi mieleen että jossain joku johto hankautunut rikki ja lyö maihin, vai mitä? Niinhän minäkin luulin. Vian erittäin epälooginen käytös kuitenkin ihmetyttää suunnattomasti.

Olen nyt 4 kertaa luullut korjanneeni tuon (paranneltu takasumarin piuhoituksen eristeteipit, korjattu orkkisjohtosarjan katkenneet piuhat, eristetty kunnolla stereoille menneet orkkisjohdot, paranneltu takavalojen liitossätöksiä) ja joka kerta olen ollut väärässä. Työtunteja on takana varmaan lähemmäs 20, joten alkaa pikkuhiljaa riittämään. Asiaan:

Jokaisen "korjauksen" jälkeen olen testaillut parkkeja, laittaa radion päälle ja viimeisimpänä myös laittaa auton ihan käyntiinkin ja kaikkien kolmen yhdistelmiä. Toimii pienen hetken (1 - 3 min) kunnes palaa sulake. Tämän jälkeen jos vaihtaa sulakkeen ja kokeilee laittaa ihan pelkät parkit päälle niin sulake palaa sekunnissa. Sitten kun autoa purkaa tarpeeksi ja taas tekee jotain isompaa mikä omasta mielestä auttaa asiaa niin saa taas sulakkeen kestämään pelkkien parkkien räpsyttelyä miten paljon vain ja oikeaa käyttöä minuutin tai kaksi. Takavalojen releenkin kokeilin vaihtaa päikseen toiseen etusumuvalojen (joita ei autossa ole) releen kanssa mutta ilman tulosta. Riskipelinä kokeilin viime yönä myös 20A sulaketta mutta ihan samalla tavalla se napsahtaa, joten ei voi olla kyse siitä että tulisi vain karvan verran liikaa kuormaa.

Hyviä ideoita mistä lähteä metsästämään? Sulakeboksi tms, vai voiko ECU aiheuttaa moista (auto on alkanut käymäänkin vähän huonosti ihan viime aikoina ainakin heti startin jälkeen)? Hermot, motivaatio ja sulakkeet loppumassa. :seina
 

Hemppis

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2008
Sijainti
Joutsa
Vs: '95 Eclipse polttaa mittariston/takavalojen/parkkien sulaketta, ideat vähissa!

Kokeillaampa johdonmukaista vianselvitystä:
Kokeile seuraavia vaihtoehtoja, yksitellen!:
- Virrat päällä / auto käynnissä
- Parkit päällä
- Ota takavalojen rele irti
- Palaako se muuten vaan
- Jos omistat yleismittarin, tökkää DC virtamittausasennossa piikit sulakkeen liittimiin ja katso mitä se ottaa sähköä.. Ei kannata kokeilla alle 10A mittarilla

Löytyi tuommoinen interneettin ihmeellisestä maailmasta:
http://www.dsm-club.org/doc/pdf/2g/electrical/96_ELECTRICAL_WIRING.pdf
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: '95 Eclipse polttaa mittariston/takavalojen/parkkien sulaketta, ideat vähissa!

Ei varmaan tarvi sanoa mutta oothan kokeillut ilman mankkaa? tai katsonut mihin se on maadoitettu :D
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: '95 Eclipse polttaa mittariston/takavalojen/parkkien sulaketta, ideat vähissa!

Hemppis sanoi
- Virrat päällä / auto käynnissä
Kuten yllä todettu, joskus palaa heti ja joskus kestää hetken pidempään. Jos on kestänyt pidempään ja palanut niin tähän asti joka kerta palaa sen jälkeen heti uudestaan ennen kuin ropaa sähköjä urakalla.

Hemppis sanoi
- Parkit päällä
Edelleen kuten yllä todettu, isomman ropaamisen jälkeen kestää ainakin parkkeja räpsytellä melkein miten vain (en ole kokeillut pitää päällä 15min tms). Sitten kun palaa ekan kerran niin sen jälkeen palaa heti kun vain parkkeja edes väläyttää.

Hemppis sanoi
- Ota takavalojen rele irti
Hmm, tätä en muuten olekaan testannut. Jos tuon releen nappaa irti niin pitäisikö virtojen kadota takavaloilta mutta jäädä mittaristoon?

Hemppis sanoi
- Palaako se muuten vaan
Ei.

Hemppis sanoi
- Jos omistat yleismittarin, tökkää DC virtamittausasennossa piikit sulakkeen liittimiin ja katso mitä se ottaa sähköä.. Ei kannata kokeilla alle 10A mittarilla
Omistan parikin mutta ovat muistaakseni max 10A (eivät todellakaan mitään ammattilaismalleja).

Hemppis sanoi
On noita sähkömanuaaleja koneella minullakin varmaan 3 kpl, mutta eipä niistä ole oikein ollut apua.

J. Puhakka sanoi
Ei varmaan tarvi sanoa mutta oothan kokeillut ilman mankkaa? tai katsonut mihin se on maadoitettu :D
On kokeiltu ilman mankkaa, ilman varashälytintä jne ilmiselvimmät. Maadoitukset ovat jees ja mankka oikein kytketty.

Kyllä minä nyt jotain näistä sähköongelmien selvittelystä tiedän, mutta kun ongelma on juuri tuo että on niin %/¤#%/¤" epälooginen vika. Jos se edes polttaisi sulaketta saman tien joka #¤ #(& kerta niin sitten olisi paljon helpompaa, mutta kun tuntuu vaikuttavan hetkellisesti aina kun "korjailee" jotain osa-aluetta piuhoituksessa. :mad:
 
Ylös Bottom