97 vuosimallin lancer ei käynnisty enää.

Mitsulancer1997

New Member
Liittynyt
15 Tammikuu 2022
Morjens. Peltoautona 4g13 tekniikalla oleva lanceri meni rikki. Lämpimäks koneen ajelin ja sitten kun aloin "rallia" ajamaan ja painoin reilummin kaasua auto vaan hyytyi kokonaan. Jokaseen tulppaan tulee kipinä, bensaa menee sylinteriin kun tulpat kastuu. Puristuspainemittarilla mitattiin 12 kg/cm2. Mikä ongelmana?
 
Viimeksi muokattu
pyöriikö kone? muistan omina peltoauto aikoina solenoidi ku jummas nii startti pyöri tyhjää
 
pyöriikö kone? muistan omina peltoauto aikoina solenoidi ku jummas nii startti pyöri tyhjää

Aika huono siitä on esimerkiksi puristuspaineita mittailla jos ei kone pyöri tai katsella tuleeko kipinää jne.

Startti pyörii kevyemmin miten? Tuskin se tyhjää pyörii tai olisit sen jo huomannut ja jos puristuksiakin on.. Toki jos olet vajaan akun vaan ladannut täyteen tai vaihtanut paskan parempaan niin voi se iloisemmin sillon pyörittää.

Ei oo itellä käytännössä mitään tietoa tosta koneesta mutta veikkaisin jotta seos siellä on pielessä tahi sytty. Anturit, suuttimet/kaasari, virranjaka/puola akselilta asioita tutkimaan. Kaikki alipaineletkut jos on jne jne.
 
Olisko jakopää hypänny hampaan tai pari?
Sen verran että ei käy enää, mutta kone pyörii, eikä ole ventiilit solmussa, kun sai puristukset mitattua jne...
 
Aika huono siitä on esimerkiksi puristuspaineita mittailla jos ei kone pyöri tai katsella tuleeko kipinää jne.

Startti pyörii kevyemmin miten? Tuskin se tyhjää pyörii tai olisit sen jo huomannut ja jos puristuksiakin on.. Toki jos olet vajaan akun vaan ladannut täyteen tai vaihtanut paskan parempaan niin voi se iloisemmin sillon pyörittää.

Ei oo itellä käytännössä mitään tietoa tosta koneesta mutta veikkaisin jotta seos siellä on pielessä tahi sytty. Anturit, suuttimet/kaasari, virranjaka/puola akselilta asioita tutkimaan. Kaikki alipaineletkut jos on jne jne.
Sama akku on, ei siitä johdu. Virranjakaja, anturit, ruisku testattu ja katsottu että toimivat. Alipaineletkutkin on okei. Voiko seos tai sytty noin vaan kesken ajon mennä sitten sekaisin ettei toimisi? Omana ja tuttujen keiltä olen kysellyt niin epäilyksenä olisi jakopään hyppäys.
 
Sama akku on, ei siitä johdu. Virranjakaja, anturit, ruisku testattu ja katsottu että toimivat. Alipaineletkutkin on okei. Voiko seos tai sytty noin vaan kesken ajon mennä sitten sekaisin ettei toimisi? Omana ja tuttujen keiltä olen kysellyt niin epäilyksenä olisi jakopään hyppäys.
Nyt olisi ajatuksena katsoa ajoitukset. Jos joku tietää mistä löytyy niin kertokaa toki
 
No tottakai ne voi jos joku ei enää toimi. Tosin jos niitä kerran on jollain fiksulla tavalla katsottu toimivaksi niin varmaan se jako kannattanee seuraavaksi vilkaista.

Se ei siis enää lähde ollenkaan tulille?
 
No tottakai ne voi jos joku ei enää toimi. Tosin jos niitä kerran on jollain fiksulla tavalla katsottu toimivaksi niin varmaan se jako kannattanee seuraavaksi vilkaista.

Se ei siis enää lähde ollenkaan tulille?
Jep. Ei mitään elonmerkkejä ja tosiaan se startti pyörii nopeammin kun ikinä ennen niin äkkisiltään siinä jakopäätä syylliseksi luulis.
 
Nyt olisi ajatuksena katsoa ajoitukset. Jos joku tietää mistä löytyy niin kertokaa toki
ajotus merkit nokkapyörässä ja kampiakselille omansa, lohkossa "nuoli" kampiakselin merkille ja nokkapyörän merkki pitäs olla 90 asteen kulmassa oikealle, laitan tähän kuvan vielä liitteeks, ja muista että suhdanne on 2:1 eli nokkapyörä pyörii puolikierrosta missä kampiakselin ratas menee koko kierroksen

1642355553104.png
 
Voiko seos tai sytty noin vaan kesken ajon mennä sitten sekaisin ettei toimisi?
jos mutterit sytkän päässä löysällä niin kyllä se voi kääntyä mutta jos et siihen ole koskenut niin tuskin ne mutteritkaan löysällä on, mutta voithan sen tarkistaa, siellä on aika paljon säätövaraa kummiskin molempiin suuntiin ennakkoon ja myöhäselle
 
jos mutterit sytkän päässä löysällä niin kyllä se voi kääntyä mutta jos et siihen ole koskenut niin tuskin ne mutteritkaan löysällä on, mutta voithan sen tarkistaa, siellä on aika paljon säätövaraa kummiskin molempiin suuntiin ennakkoon ja myöhäselle
Kiitokset kovasti kaikista neuvoista. En oo sytkän muttereita kyllä näplännyt. Huomenna sitte pitää ohjeitten mukaan katsella onko ajotukset mennyt sekaisin. Onkos se sitten niin jos ajotukset on mennyt niin venttilit tai männät on ottanu pahastikkin vahinkoa?
 
Kiitokset kovasti kaikista neuvoista. En oo sytkän muttereita kyllä näplännyt. Huomenna sitte pitää ohjeitten mukaan katsella onko ajotukset mennyt sekaisin. Onkos se sitten niin jos ajotukset on mennyt niin venttilit tai männät on ottanu pahastikkin vahinkoa?
jos yhellä hampaalla heittää nii ei ota kanteen männät kii, todennköisesti kiristin rulla pettänyt jos hypännyt tai sitten huonokuntoinen jakoremmi, jos jakopää rempaksi menee nii vaiha vesi pumppu samalla, tohon moottoriin helppo tehä jakopää eikä tartte mitään erikois työkalujakaan
 
jos yhellä hampaalla heittää nii ei ota kanteen männät kii, todennköisesti kiristin rulla pettänyt jos hypännyt tai sitten huonokuntoinen jakoremmi, jos jakopää rempaksi menee nii vaiha vesi pumppu samalla, tohon moottoriin helppo tehä jakopää eikä tartte mitään erikois työkalujakaan
Okei. No jos siinä muu kun jakopään on mennyt niin joutaa paaliin..
 
Viimeksi muokattu
Okei. No jos siinä jakopää menny on niin paaliin joutaa.. Tai jos kanteen joku tullut niin sillonkin joutaa niin olis nyt hyvä tietää jos on halpa ja helppo korjata.
jakoremmi sarja maksaa about satasen, kantsis ainakin harjotella tuohon jossei kokemusta ole jos autojen laitto kiinnostaa, ite hommasin ekan oman auton 9vuotiaana, nyt melkee 30 vuotiaana korjaamo alalla, alan paperit ja oma korjaamo, arvostaa sitä kokemusta mitä saanu sillon niistä autoista missä se oli hälläväliä
 
jakoremmi sarja maksaa about satasen, kantsis ainakin harjotella tuohon jossei kokemusta ole jos autojen laitto kiinnostaa, ite hommasin ekan oman auton 9vuotiaana, nyt melkee 30 vuotiaana korjaamo alalla, alan paperit ja oma korjaamo, arvostaa sitä kokemusta mitä saanu sillon niistä autoista missä se oli hälläväliä
Juu kyllähän se hyvää harjotusta olisi.
 
Viimeksi muokattu
No, jos olisi varmuus ettei ventiili vaurioita, nuo puristukset kuitenkin viitaisi ettei ole. Motonetistä pelkkä jakohihna ilman kiristinrulaa, 30e jos kiristinrulla vaikuttaisi ehjältä, hihnan lykkäisi, silloin vielä pelolla menisi, täyttä häkää. Vesipumppu pyörii apulaitehihnalla.
 
No, jos olisi varmuus ettei ventiili vaurioita, nuo puristukset kuitenkin viitaisi ettei ole. Motonetistä pelkkä jakohihna ilman kiristinrulaa, 30e jos kiristinrulla vaikuttaisi ehjältä, hihnan lykkäisi, silloin vielä pelolla menisi, täyttä häkää. Vesipumppu pyörii apulaitehihnalla.
Kyllähän tuon hintasen vielä uusis. Näkiskö venttiilikopan avaamalla josko siellä on vahinkoa?
 
Kyllähän sieltä ventiilikopan altakin jotain näkee, tässähän on vissiin vielä perinteisillä säädöillä olevat ventiilitkin. Ensimmäisenä pois ne jakohihnan kopat , jos siellä vielä hihna paikoilaan pyörittelee sitten kampiakselin pultista konetta myötäpäivään, seurailee sulkeutuuko ventiilit kunnolla. Kampiakselin ajoitusmerkki ei vissiin näy ennenkuin apulaitehinapyörä on irti. Vanhemmissa koneissa oli kyllä pieni lovi yläkuolomerkkinä apulaitehinapyörässä, vastamekki siinä alakopassa, ilmeisesti tässäkin koska säädettävä jakajakin.
 
Kyllähän sieltä ventiilikopan altakin jotain näkee, tässähän on vissiin vielä perinteisillä säädöillä olevat ventiilitkin. Ensimmäisenä pois ne jakohihnan kopat , jos siellä vielä hihna paikoilaan pyörittelee sitten kampiakselin pultista konetta myötäpäivään, seurailee sulkeutuuko ventiilit kunnolla. Kampiakselin ajoitusmerkki ei vissiin näy ennenkuin apulaitehinapyörä on irti. Vanhemmissa koneissa oli kyllä pieni lovi yläkuolomerkkinä apulaitehinapyörässä, vastamekki siinä alakopassa, ilmeisesti tässäkin koska säädettävä jakajakin.
Okei, mikäs on helpoin reitti päästä purkamaan sitten sitä jakopään alempaa koppaa? Äkkisiltään voisi veikata pyöränkotelosta tonkimalla, onko nopeampaa ja helpompaa reittiä?
 
Tuolaisesta 4g13 koneesta en ole purkanut jakopäätä. Jakopää itsessään samalainen, kuvien perustella mitä 4g15. 4g15 pystyy alakopankin ruuvaaman irti yläpuolelta, sen apulaitehinapyörän irrotus on helpompaa pyöräkotelon puolelta. Vanhemmissa lancereissa ainakin on siitä pyöräkotelon puolelta kumitulpalla tulpattu reikä josta saa pitkälä jatkovarrella hylsy avaimen, siihen isoon pulttiin. Ainakin jos pulttipyssy niin aukeaa kyllä helposti. No silloin kun sellaista hienoutta ole ollut saatavilla , sopiva lenkkiavain siihen pulttiin, varsi alaspäin, muutama napakka isku sopivalla vasaralla avaimen varteen niin auki on. Ps ja tuon jakohihnakuvan perusteella tuossakin on tuon ison keskipultin irtiottamisen lisäksi siitä kehältä otettava ilmeisesti 10mm hylsällä neljä 6mm pulttia, että apulaitepyörä irtoaa jakohinapyörästä.
 
Tuolaisesta 4g13 koneesta en ole purkanut jakopäätä. Jakopää itsessään samalainen, kuvien perustella mitä 4g15. 4g15 pystyy alakopankin ruuvaaman irti yläpuolelta, sen apulaitehinapyörän irrotus on helpompaa pyöräkotelon puolelta. Vanhemmissa lancereissa ainakin on siitä pyöräkotelon puolelta kumitulpalla tulpattu reikä josta saa pitkälä jatkovarrella hylsy avaimen, siihen isoon pulttiin. Ainakin jos pulttipyssy niin aukeaa kyllä helposti. No silloin kun sellaista hienoutta ole ollut saatavilla , sopiva lenkkiavain siihen pulttiin, varsi alaspäin, muutama napakka isku sopivalla vasaralla avaimen varteen niin auki on. Ps ja tuon jakohihnakuvan perusteella tuossakin on tuon ison keskipultin irtiottamisen lisäksi siitä kehältä otettava ilmeisesti 10mm hylsällä neljä 6mm pulttia, että apulaitepyörä irtoaa jakohinapyörästä.
Noniin. Hihna oli kunnossa, ajotuksista ei vielä selvää kun en kerennyt purkamaan enempää. Kiitokset vielä kaikille neuvoista.
 
Tuolaisesta 4g13 koneesta en ole purkanut jakopäätä. Jakopää itsessään samalainen, kuvien perustella mitä 4g15. 4g15 pystyy alakopankin ruuvaaman irti yläpuolelta, sen apulaitehinapyörän irrotus on helpompaa pyöräkotelon puolelta. Vanhemmissa lancereissa ainakin on siitä pyöräkotelon puolelta kumitulpalla tulpattu reikä josta saa pitkälä jatkovarrella hylsy avaimen, siihen isoon pulttiin. Ainakin jos pulttipyssy niin aukeaa kyllä helposti. No silloin kun sellaista hienoutta ole ollut saatavilla , sopiva lenkkiavain siihen pulttiin, varsi alaspäin, muutama napakka isku sopivalla vasaralla avaimen varteen niin auki on. Ps ja tuon jakohihnakuvan perusteella tuossakin on tuon ison keskipultin irtiottamisen lisäksi siitä kehältä otettava ilmeisesti 10mm hylsällä neljä 6mm pulttia, että apulaitepyörä irtoaa jakohinapyörästä.
Noniin, tänään kasasin jakopään ja ajotus oli hampaan pielessä mutta lähti silti tulille ja kävi heikosti ja kuului kova imuääni. Sitten laitoin täysin oikein ja ei enää lähtenyt tulille.. Kellään enää mitään ideaa mikä voi olla?
 
Oliko siinä virranjakajaa? Sekin kannattaa varmistaa että kone YKK ja sitten jakajasta merkit kohdalleen.
sama kone ku cb korin 1.3 mut vaa toisin päin, eli on v.jakaja
Noniin, tänään kasasin jakopään ja ajotus oli hampaan pielessä mutta lähti silti tulille ja kävi heikosti ja kuului kova imuääni. Sitten laitoin täysin oikein ja ei enää lähtenyt tulille.. Kellään enää mitään ideaa mikä voi olla?
merkit kohilleen ja jakajalta katot ensin piuhojen sytytys järjestyksen et oikein tulpille, kato myös että jakajan kontaktit tai pyörijä ei oo hapettunut/rikki, 2:lla 12mm mutterilla jakaja kii, avaa iha vaa sen verta muttereita että jakajaa pystyy käsin kääntämään, jakaja noin keski asentoon ja siitä säädät ennakkoa, muista kiristää mutterit ennenkuin lähet ajamaan ja merkkaa uusi kohta jakajan kiinnitys laipan reunaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom