-99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Galant99

New Member
Liittynyt
19 Syyskuu 2006
Hei !

Kiitokset muuten hienoista ja asiallisista kerhosivuista.
Itse pian jäseneksi liityn. Kolmas Mitsu itsellä menossa.

Nyt kuitenkin yks ongelma, joka odottais edullista ratkaisua:
Mulla on Galant 99 2,4 GLSi GDI. Ongelmana on ollut, kun äkkiä kiihdytän, kone sammuu. Kaasuläppäkotelossa vissiin se ongelma ja puhdistus ei auta. Onko kellään vastaavanlaisia ongelmia ja onnistuuko korjaus vai pitääkö hankki kotelo, joka on
kallis noin 1400 euroa.
 
M

MetalMan_

Guest
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Oletko tuota haku-toimintoa käyttänyt ;)

Muistaakseni yleinen ongelma on ollut kaasuläppäkotelon juotokset (?) jotka pettävät ja homma pitäisi korjaantua uudelleentinauksella... mutta asiasta pitäis haulla löytyä tarkempaa tietoa :peukku
 

Galant99

New Member
Liittynyt
19 Syyskuu 2006
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Hei MetalMan...ja kiitokset neuvosta. Olen haku toimintoa käyttänyt, mutten vastaavaa tapausta ole löytänyt :)
Mitsuhuollossa olen autoa käyttänyt pari kertaa, mutta vastaus on aina ollut sama..uusi kaasuläppäkotelo pitäisi hankkia..ja kallis sellainen :(((
Onko tietoa, kuka voisi todella tutkia mitsuongelmani ja tarkistaa ne juotokset?
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Katsoitko nämäkin threadit?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=7127.0

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5172.0

Tuolla on aika lailla samoja oireita mainittu eli että kone nykii/sammuu kiihdytettäessä. Mahdollisesti sinulla nuo oireet ovat vain päässeet pahemmaksi.

Laitapa vähän tarkennusta viasta, eli onko oireilu alkanut esiintymään pikkuhiljaa pitemmän ajan kuluessa vai lyhyen ajan sisällä? Tai pian jonkun huollon jälkeen? Ettei vain olisi huollossa ropellettu kotelon sisuskaluja vähän huolimattomalla otteella...?

Mainitsit myös, että kaasuläppäkotelo on puhdistettu vikaa etsittäessä, mutta onko myös suuttimet puhdistettu? Samoin etummainen lambda-anturi alkaa iän myötä temppuilemaan, mutta aiheuttaako sammumista ilman, että Check Engine-valo syttyy, niin sitä hieman epäilen...

Vaikeaa tämä arvailu, mutta tosiaankin halvempia vaihtoehtoja on tarkistettavaksi, ennen kuin tilaat uuden läppäkotelon. Eli lukaise nyt nuo em. threadit läpi ja toivottavasti konsteja löytyy! :peukku
 

Juggis

BMW e91 xDrive
Liittynyt
11 Toukokuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Galant99 sanoi
Hei MetalMan...ja kiitokset neuvosta. Olen haku toimintoa käyttänyt, mutten vastaavaa tapausta ole löytänyt  :)
Mitsuhuollossa olen autoa käyttänyt pari kertaa, mutta vastaus on aina ollut sama..uusi kaasuläppäkotelo pitäisi hankkia..ja kallis sellainen :(((
Onko tietoa, kuka voisi todella tutkia mitsuongelmani ja tarkistaa ne juotokset?

Se uus kotelo on huomattavasti vanhaa parempi. Ittelle se on vaihdettu ja moitteetta on sen jälkeen pelannut. Kerran kun sen vaihtaa, niin pitäisi olla huolettomia kilometrejä loput edessä.
 

Galant99

New Member
Liittynyt
19 Syyskuu 2006
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Skydiver..ongelmat alkoivat pikkuhiljaa. Lisäksi tyhjäkäynnissä on myös epätasaisuutta, joka on myös
tullut nyt häiritseväksi.
Ongelmat alkoivat jo ennen huoltoa, mutta huollosta
ei ollut kyllä lainkaan mitään hyötyä :mad:
 

ristor

Member
Liittynyt
26 Toukokuu 2004
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Käykö muuten toi uusi, paranneltu kaasuläppäkotelo ihan suoraan sen vanhanmallisen tilalle (jos sen joskus haluais vaihtaa)? Hommasitko sen muuten ohi maahantuojan jostain vähän halvemmalla?
 

Myxi

530xdat & Galant_2.5_V6_Avance
Liittynyt
5 Elokuu 2003
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

ristor sanoi
Käykö muuten toi uusi, paranneltu kaasuläppäkotelo ihan suoraan sen vanhanmallisen tilalle (jos sen joskus haluais vaihtaa)?

Heittämällä....

EDIT: Merkkiliikkeessä teetettävä, TPS:n säätö pitää tehdä MUT-II:n kanssa.
 

ristor

Member
Liittynyt
26 Toukokuu 2004
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Oukei :) Jos vaikka joskus... Onko sulla varaosanumero vielä tallella siitä...?
 
M

mikada

Guest
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

No niin kaivetaanpa tämmönen juttu esille. No mulla alko kanssa nyt nopeasti kiihdyttäessä kone sammumaan. No vika oli samanlainen kuin aikaisemminkin, mutta silloin korjasin liimauksella kotelon. No nyt ajattelin, että liimaukset olivat pettäneet, mutta eivät olleet ja tiukasti läppä pyöri akselin tahdissa. Mutta tarkemmin tutkittuani huomasin, että kun kaasuläppä on vapaatilassa, niin se meneekin tiukasti kiinni ja ei jää hieman ravolleen, kuten se on aikaisemmin tehnyt. Uskoisin, että tässä on nyt se ongelman aiheuttaja. Mikä tuossa GDI Galantin kaasuläppäkotelossa on mekanismina, joka saa sen jäämään hiemen ravolleen?
 
M

mikada

Guest
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

No niin itse itselleni vastaten. Eli oli se liimaus kuitenkin pettäny ja se harmaa jutska oli liikkunut hieman akselilla. Eli kun käänsi sen akselin taas oikeaan asentoon ja nyt liimasin vielä lujempaan niin eiköhän se tästä taas ala vörkkimään :peukku Ainakin se pikku rako tuli takaisin kaasuläpälle eli idioottivarma tuo kaasuläppäkotelo on kunhan saa sen liimauksen riittävän hyväksi.
 

Juggis

BMW e91 xDrive
Liittynyt
11 Toukokuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Kaasuläppäkotelosta kysymys!

Kuuluuko tosiaan auton ollessa seis läpässä olla pieni rako eli ei täysin kiinni? Kuuluuko läpän olla hiukan "jähmeä" liikkeeltään?
 

tumppimies

New Member
Liittynyt
18 Kesäkuu 2011
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Kyllä sen kuuluu olla raolleen ja liikkua siinä itekseen.. säätää ite tyhjäkäynnin koska siinä ei ole tyhjäkäynti moottoria
 

McLyde

Ex: Galant -gdi 2001, -98 Carisma
Liittynyt
9 Toukokuu 2006
Sijainti
Kokkola
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Kyllä sen pitää olla hieman auki. Sen pitäisi palautua käännettäessä kummastakin ääriasennosta siten, että jää hieman raolleen. Puhtaan läpän liike ei ole jähmeä.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

McLyde sanoi
Kyllä sen pitää olla hieman auki. Sen pitäisi palautua käännettäessä kummastakin ääriasennosta siten, että jää hieman raolleen. Puhtaan läpän liike ei ole jähmeä.

ja oikeasti puhdas läppä palaa aina samaan asentoon, päästipä sen mistä kohti tahansa irti :) carismassa oli parin millin ero, painoiko kiinni vai auki. Kun käytti kotelon osissa ja puhdisteli, niin nyt palautuu aina tarkalleen samaan asentoon.
 

Juggis

BMW e91 xDrive
Liittynyt
11 Toukokuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Tossa laitoksessa on alkanu nyt olemaan sellainen ongelma, että auto ei käynnisty ja moottorin vikavalo palaa. Puran hiukan putkea edestä ja tökkään kaasuläppää sormella tai jollakin. Taas pelittää. Myös vikavalo sammuu samantien.

Ilmeisesti siis läppä jää jostain syystä väärään asentoon jossain vaiheessa eikä siksi starttaa.

Mikähän tossa tahmaa? Ajossa ei mitään ongelmaa. Kerran kaasuläppä oli aivan jumissa ja nytkähti liikkeelle. EGR on tosiaan tulpattu. Se on ilmeisesti jollain pienillä ruuveilla siinä se akseli kiinni. Hämärää hommaa...

Läppää on putsailtu mutta onko sitten tarpeeksi ???
 
M

mikada

Guest
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Juggis sanoi
Tossa laitoksessa on alkanu nyt olemaan sellainen ongelma, että auto ei käynnisty ja moottorin vikavalo palaa. Puran hiukan putkea edestä ja tökkään kaasuläppää sormella tai jollakin. Taas pelittää. Myös vikavalo sammuu samantien.

Ilmeisesti siis läppä jää jostain syystä väärään asentoon jossain vaiheessa eikä siksi starttaa.

Mikähän tossa tahmaa? Ajossa ei mitään ongelmaa. Kerran kaasuläppä oli aivan jumissa ja nytkähti liikkeelle. EGR on tosiaan tulpattu. Se on ilmeisesti jollain pienillä ruuveilla siinä se akseli kiinni. Hämärää hommaa...

Läppää on putsailtu mutta onko sitten tarpeeksi ???
Veikkaanpa, että syy miksi jää vääränasentoon, niin se läppä on irronnut siitä akselista, mutta sen pystyy helposti varmistamaan, kun käyttää kotelon irti ja avaa sen. Liimaamalla sen saa kuntoon jos on irronnut.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

MitsuMi sanoi
Veikkaanpa, että syy miksi jää vääränasentoon, niin se läppä on irronnut siitä akselista, mutta sen pystyy helposti varmistamaan, kun käyttää kotelon irti ja avaa sen. Liimaamalla sen saa kuntoon jos on irronnut.

eipäs kun magneetti on irti akselista :) läppähän on ruuveilla kiinni.
 
M

mikada

Guest
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

nostokurki sanoi
eipäs kun magneetti on irti akselista :) läppähän on ruuveilla kiinni.
Jep juuri niin. Ei ole vissiin vielä toipunut tuosta kellonsiirrosta, kun kirjoittelee mitä sattuu :)
 

Juggis

BMW e91 xDrive
Liittynyt
11 Toukokuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Noniin. Minkäslaisella liimalla ootte noita liimailleet?
 

Juggis

BMW e91 xDrive
Liittynyt
11 Toukokuu 2004
Sijainti
Espoo
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Hiukan updatea.

Kun ei enempää infoa irronnut niin gallu on nyt ollut pajalla jonkin aikaa. En alkanut itse tekemään. Ovat kuulemma saaneet kaasuläppäkotelon kuntoon ja läpän paikalleen. Lasku oli pelkästä korjauksesta sen verran suolainen, että toivon tosiaan sen sitten myös pysyvän :nykii

Sähkäri oli löytänyt myös jostain bensanpaineensäätimestä jotain ongelmaa, joten laittoivat senkin kuntoon samalla. Sen takia kuulemma hörppinyt vähän liikaa bensaa. Mä tossa viimeisen kerran mietinkin kun ajelin tuolla mökille, että tuntui vievän selvästi enemmän löpöä kuin tuo melkein 3 -litrainen kutoskone BMW (jonka muuten myin juuri pois). Sikäli siis ehkä tuo kustannus on linjassa. Kuitenkin huomattavasti alle tonnilla selvittiin, ja mittarissahan on jo 330tkm ;)

Kuitenkin huomattavasti edullisempi kuin uusi kaasuläppäkotelo. Uusi kotelo on Deltalla jotain päälle tonnin 8)
 

Tonis

New Member
Liittynyt
7 Syyskuu 2013
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Noniin täällä olisi samaa ongelmaa kuin tässä topicissa ollut. Lusikka pohjaan, niin sammuu. Vikakoodia antoi kaasuläppäkotelosta... Auttaakohan tuohon enää putsaus vai mistä löytäisi uuden kotelon ja tps anturin samalla? Ja olisiko hämeenlinnan seudulla ketään innokasta imusarjan, kaasuläppäkotelon ja egr tulppaajaa. Auto kun jäi pajan pihaan hämeenlinnaan ja ite oon tampereella. Ja siellä ne sanoo, että hanki uus kotelo... Auto on sunnuntaihin asti tuolla ja haen sen sitten pois ja putsailen ite, mutta tarvis vaan saada pian kuntoon :seina
 

Tonis

New Member
Liittynyt
7 Syyskuu 2013
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Auto saatu pihaan. Olisiko vinkkejä asiansa osaavasta huollosta Tampereella? Että onko tuolle kotelolle mitään tehtävissä vai auttaisiko tps anturin vaihto ongelmaan? Paikalliset foorumilaiset saa myös auttaa... Ja onko tuo kotelo vaihdettava deltalla ohjelmoinnin takia?
 
M

mikada

Guest
Vs: -99 Galant GDI kaasuläppäkotelo

Kaasuläppäkotelon pystyy aika monissa tapauksissa liimaamalla ja juottamalla saada kuntoon ilman asentotunnistimen vaihtamista. Liimauksesta ja yleensäkin korjauksesta löytyy haulla jopa kuvallisiakin ohjeita tältä foorumilta useista eri topiikeista. Nimimerkillä itsekkin moisen liimaamalla korjannu ja edelleenkin pelaa. :)
 
Ylös Bottom