ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

^kiitos tuosta :) no ne nyt on sit ok.
MUTTA nyt tässä lainaus tuolta linkistä,niin tulkitkaa nyt muutkin,tää tais ratketa tää juttu...

Since i am in Germany, and all Evos here have the Full ACD and AYC package, i may give you a few hints.
We have MANY pumps failing, and i am also doing repairs of them.

First , Errors 80,81 and 82 belongs to "pump doesnt built enough Pressure"
There are 3 reasons for that:
1: it takes too long to built the Pressure up
2: Not enough pressure
3: Sensor doesn't show pressure built up ( very uncommon on Pumps Evo 7 to 9 EDM/JDM )

First test the pump in following manner:
Let the car sit over night. Try to make test in an closed, QUIET room or area.
Switch IGN on, DO NOT START, wait 5 seconds, Floor the throttle for 3 seconds.
The pump should start now. You should hear that the sound changes after 4-5 seconds ( pump built up pressure ) and should sound that the pump has to work harder.
after 10-12 seconds it should switch off, and the ACD lights will NOT lit ALL.
If this works like described, the pump is fine for COLD fluid, and pressure is built up.

If its doesn't change the sound, or all 3 Lights go on, or the pump is running 25 seconds before shutting off, there is no pressure built up and the Pump has an mechanical issue an has to be overhauled ( The pump should look White on the main aluminum Block due to Salt / Water corrosion.)

If the sound changes, but still running for 25 seconds and the light go on, its supposed to be the Sensor.
To check that, its the best to have an Mitsubishi MUT III diagnostic. You can read the pressure sensor values with the MUT III when the Pump running, and diagnostic its state.

If the Lights going on only during cornering driving AND after acceleration:
It is supposed the Pump Block corrosion issue as above, but in an earlier stage.
If the fluid heats up, the pressure inside is lost quicker and the pump is running more often, making the fluid even hotter.
This is the first sign of that corrosion fault. Overhaul will be needed.

WHAT IS NEVER AN ISSUE ( no accidents assumed)
Pump Pressure accumulator ( the black Bubble on top )
Pump Motor ( lower side of the pump RED/BLACK or RED/WHITE heavy gauge wires )

Check all Pump electrical connectors is advised on USDM ( unlock and connect back app. 5 times to take care the have contact )
Check Connectors in the drivers footrest area left at bottom of A-pillar( block of 4 or 5 connectors ) that there are no Water , salt or anything like that. UNLOCK them ( Battery disconnected ) and look inside for green layers inside plastics.
This happens when you route something ( Tubes, Hoses, wiring through the Drivers side fender to inside ) and water/salt enter to the inside wiring loom.

by the way, Pump itself is sitting Front Drivers side behind front fascia on USDM cars with ACD only ( Upright accu sump ) and in the rear drivers side below Trunk for ALL EDM,JDM and AUDM Cars with full AYC and ACD.

Steffen
Just - Solutions

ELI NYT kun teen tuon testin,eli virrat päälle ja painan kaasupoljinta,pumppu lähtee pyörimään,tasainen surina noin 20 sekunttia,jonka jälkeen kaikki valot syttyy...ELI PUMPPU PASKANA mikäli tuohon yllä olevaan juttuun on uskominen...

toistin tuon kokeen 4 kertaa peräkkäin ja kävin ajamassa...pääsin 50m pidemmälle kuin ennen ja sit oli taas valoshöy valmis...että sillee :seina
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Varmaakin tuo Saksa tieto pitänee paikkansa ,mutta tuossa nuo viralliset vika koodit numeroilla 80 ja up :

81 Electric pump relay : Open-circuit or short-circuit of electric pump relay system
82 Electric pump relay : Electric pump malfunction or pressure sensor defect
84 AYC control : AYC control defect
85 ACD control : ACD control defect

Kannattanee käydä ne vikakoodit lukaisemassa.
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

-JP- sanoi
Varmaakin tuo Saksa tieto pitänee paikkansa ,mutta tuossa nuo viralliset vika koodit numeroilla 80 ja up :

81 Electric pump relay : Open-circuit or short-circuit of electric pump relay system
82 Electric pump relay : Electric pump malfunction or pressure sensor defect
84 AYC control : AYC control defect
85 ACD control : ACD control defect

Kannattanee käydä ne vikakoodit lukaisemassa.

jep...täytyy käydä ennen seuraavia toimenpiteitä,kiitos paljon avusta jo tässä vaiheessa :peukku
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

M.V sanoi
Kyllähän tolla uskaltaa ihan normaalisti ajella kuitenkin vaikka valot palaa?
Valot taulussa pumppu pois päältä,ei sen kummempaa!Voi ajaa normaalisti.
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Liityn joukkoon tummaan, luin "vilkuttamalla" nuo koodit ja sain seuraavanlaisia

82 Electric pump relay : Electric pump malfunction or pressure sensor defect

Sekä

41 tps open or short circuit

:seina :seina :seina

Ei auta ku lähteä kokeilemaan liittimiä auki ja kiinni, mutta kai se on henkisesti valmistauduttava tuon pumpun ostoon,
viime kesänä olivat st-motorssilla mittailleen paineet / vaihtanee nesteet ja olivat kuulemma ihan normaalit, eli yhdessä talvessa varoittamatta meni nyt sitten tuo pumppu. No tälläistä se on valssi talvella ja "evoilu" kesällä :)
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kapteenivamma sanoi
Liityn joukkoon tummaan, luin "vilkuttamalla" nuo koodit ja sain seuraavanlaisia

82 Electric pump relay : Electric pump malfunction or pressure sensor defect

Sekä

41 tps open or short circuit

:seina :seina :seina

Ei auta ku lähteä kokeilemaan liittimiä auki ja kiinni, mutta kai se on henkisesti valmistauduttava tuon pumpun ostoon,
viime kesänä olivat st-motorssilla mittailleen paineet / vaihtanee nesteet ja olivat kuulemma ihan normaalit, eli yhdessä talvessa varoittamatta meni nyt sitten tuo pumppu. No tälläistä se on valssi talvella ja "evoilu" kesällä :)
Juu ja sopivan kallista :seina
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Tossa luin tuota mlr:ää ni siellä kehottivat ensimmäiseksi ilmaamaan tuon järjestelmän. Monella on juurikin tuo koodi 82 hävinnyt kunnon ilmaamisella ::) uskon, että itselläni ei ole niin hyvä tuuri, mutta kannattaahan kaikki kokeilla ennenkuin lähtee kallista pumppua ostamaan.
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kapteenivamma sanoi
Tossa luin tuota mlr:ää ni siellä kehottivat ensimmäiseksi ilmaamaan tuon järjestelmän. Monella on juurikin tuo koodi 82 hävinnyt kunnon ilmaamisella ::) uskon, että itselläni ei ole niin hyvä tuuri, mutta kannattaahan kaikki kokeilla ennenkuin lähtee kallista pumppua ostamaan.

kuinkas tuo ilmataan??? meinaa että tarviiko välttämättä evoscanin avuks,niinkun jostain olin lukevinani???
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kapteenivamma sanoi
Liityn joukkoon tummaan, luin "vilkuttamalla" nuo koodit ja sain seuraavanlaisia

82 Electric pump relay : Electric pump malfunction or pressure sensor defect

Sekä

41 tps open or short circuit

:seina :seina :seina

Ei auta ku lähteä kokeilemaan liittimiä auki ja kiinni, mutta kai se on henkisesti valmistauduttava tuon pumpun ostoon,
viime kesänä olivat st-motorssilla mittailleen paineet / vaihtanee nesteet ja olivat kuulemma ihan normaalit, eli yhdessä talvessa varoittamatta meni nyt sitten tuo pumppu. No tälläistä se on valssi talvella ja "evoilu" kesällä :)


Muistaakseni Vitoseen onnistuu tuo anturin vaihto ysiä helpommin. MLR:ssä ohjeet.
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

cantoona sanoi
kuinkas tuo ilmataan??? meinaa että tarviiko välttämättä evoscanin avuks,niinkun jostain olin lukevinani???

No tässä tilanteessa, voi olla, ettei tuo ilmaaminen onnistu ns. mekaanisesti. Normaalistihan se onnistuu pukittamalla auto, ja vaihde päällä kääntää renkaan linkkuun ja avaa tuon ilmausruuvin. Mut tässä tilanteessa kun menee tuo ayc tohon vikatilaan niin eikö tuo silloin sammuta tuon pumpun. Joten jos näin on niin vaatii evoscannin jotta saa pumpun "väkisin" päälle.
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kapteenivamma sanoi
No tässä tilanteessa, voi olla, ettei tuo ilmaaminen onnistu ns. mekaanisesti. Normaalistihan se onnistuu pukittamalla auto, ja vaihde päällä kääntää renkaan linkkuun ja avaa tuon ilmausruuvin. Mut tässä tilanteessa kun menee tuo ayc tohon vikatilaan niin eikö tuo silloin sammuta tuon pumpun. Joten jos näin on niin vaatii evoscannin jotta saa pumpun "väkisin" päälle.

sammuuhan se kyllä,ja ei se käynnisty ennen ku sammuttaa auton uudestaan ja laittaa virrat päälle uudelleen...nii ja kaasu tietty pohjaan...eli ei se joo onnistu ilman sitä..
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

cantoona sanoi
sammuuhan se kyllä,ja ei se käynnisty ennen ku sammuttaa auton uudestaan ja laittaa virrat päälle uudelleen...nii ja kaasu tietty pohjaan...eli ei se joo onnistu ilman sitä..

Ei kyllä kannata kaasua painaa pohjaan ,jos auto on pukeilla ja vaihde päällä. :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

-JP- sanoi
Ei kyllä kannata kaasua painaa pohjaan ,jos auto on pukeilla ja vaihde päällä. :)

kaasu pohjaan ja virrat päälle ni pumppu nostaa täydet paineet "lukolle"
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
kaasu pohjaan ja virrat päälle ni pumppu nostaa täydet paineet "lukolle"
No minua neuvottiin nostamaan auto ilmaan ,käyntiin 2 pesään ja rattia samaan aikaan kääntelemällä ja kyllä saatiin ilmattua!Niin ja asetus snow tilaan.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

epestrand sanoi
No minua neuvottiin nostamaan auto ilmaan ,käyntiin 2 pesään ja rattia samaan aikaan kääntelemällä ja kyllä saatiin ilmattua!Niin ja asetus snow tilaan.

Tämän minäkin olen kuullut.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Koittakaas tuo että kaasu pohjaan ja pelkkä virrat päälle ja toinen henkilö kuuntelee ayc pumppua...pitäs kyl nostaa paineet sillon. Autoa siis ei käynnistetä ollenkaan.

edit: ainakin ACD:n ilmaus tehdään näin. Sitä en tiedä avaako se AYC:n venttiileitä, eli niitä taka-akselille meneviä. Joku vois kokeilla. Senhän tietää että nestettä tulee jos siellä on paine päällä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Koittakaas tuo että kaasu pohjaan ja pelkkä virrat päälle ja toinen henkilö kuuntelee ayc pumppua...pitäs kyl nostaa paineet sillon

Harri : Jos on vikaa järjestelmässä niin ohjelma keskeyttää todennäköisesti pumpun pyörimisen. Jotenka et ehdi ilmaamaan järjestelmää. Jos jokin on pielessä ja tulee vika koodi niin pumppu pyörii 20s.

Toki tuo temppu toimii muuten koska kyseessä on vian etsimiseen käytetty menetelmä jolla käynnistetään pumpun ja antureiden testi. Johon voi käyttää MUTII tai valon lukua ,kun testin jälkeen valot jäävät palamaan koetauluun.

Ilmaamiseen tiedossa kaksi tapaa : moottorin käydessä vaihde päällä tai testerillä pakottamalla pumppu pyörimään jatkuvasti.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

JP. se 4sek riittää ilmaukseen aivan mainiosti. Niin tehdään ralliautoissa aina. Useempi otto vain. Ei jarrujakaan ilmailla ku sen pari sek kunnes poljin on pohjassa.
Eli aina uusiks vain siten että ilmausnippa kiinni takaisin ja virrat pois ja sitte virrat taas päälle...
Tuo pumpusta ilmat pois jos siellä sitä on koska sama pumppu käyttää AYC:tä.

ps. tämä ilmaus olisi AINA tehtävä jos jakolaatikko on ollut irti....

http://forums.evolutionm.net/evo-how-tos-installations/489221-update-acd-bleeding.html
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
JP. se 4sek riittää ilmaukseen aivan mainiosti. Niin tehdään ralliautoissa aina. Useempi otto vain. Ei jarrujakaan ilmailla ku sen pari sek kunnes poljin on pohjassa.

http://forums.evolutionm.net/evo-how-tos-installations/489221-update-acd-bleeding.html

OK. :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Jep..olin oikeassa:
There is one proposonal valve for ACD and another one for AYC
Addittionally a direction valve for AYC is behind the propotional valve to bring the fluid to the right/left side of the AVY clutch.

Eli ilmeisesti AYC venttiili ei avaudu eli se piiri ei ilmaudu. Mutta jos ilmaa on niin mielestäni se on pumpussa ja ACD ilmaus vaikuttaa siihenkin, joten sitä kautta on myös ilmattavissa.

Toki jos syöttää AYC venttiilille 12V niin saahan sen auki ::)

http://www.aktivematrix.com/forum/album_pic.php?pic_id=30
http://www.aktivematrix.com/forum/album_pic.php?pic_id=31


edit: typo volttimäärässä ::)
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
JP. se 4sek riittää ilmaukseen aivan mainiosti. Niin tehdään ralliautoissa aina. Useempi otto vain. Ei jarrujakaan ilmailla ku sen pari sek kunnes poljin on pohjassa.
Eli aina uusiks vain siten että ilmausnippa kiinni takaisin ja virrat pois ja sitte virrat taas päälle...
Tuo pumpusta ilmat pois jos siellä sitä on koska sama pumppu käyttää AYC:tä.

ps. tämä ilmaus olisi AINA tehtävä jos jakolaatikko on ollut irti....

http://forums.evolutionm.net/evo-how-tos-installations/489221-update-acd-bleeding.html
Nyt puhut ralli vehkeistä jossa paine on aivan eri kuin siviilikäytössä!Uskallan lyödä vetoa et ei kerkiä ilmata(ei herneitä) :peukku
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

epestrand sanoi
Nyt puhut ralli vehkeistä jossa paine on aivan eri kuin siviilikäytössä!Uskallan lyödä vetoa et ei kerkiä ilmata(ei herneitä) :peukku

ja miksei ehtis?
Yhtälailla se pumppu kyl nostaa paineen hetkessä..vai meinaatko että ajossakin joudut sekuntteja odottaan "kas..tekeekö se pumppu painetta nyt vai heti?" ;D
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
ja miksei ehtis?
Yhtälailla se pumppu kyl nostaa paineen hetkessä..vai meinaatko että ajossakin joudut sekuntteja odottaan "kas..tekeekö se pumppu painetta nyt vai heti?" ;D
Vaan eipä virrannut ölppä samaan tahtiin vakio ecu:lla mut kun vaihdettiin niin jo onnistu ilmaus mutt2sella pitkät on sekunnit.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

epestrand sanoi
Vaan eipä virrannut ölppä samaan tahtiin vakio ecu:lla mut kun vaihdettiin niin jo onnistu ilmaus mutt2sella pitkät on sekunnit.

Because while pushing the ACD button you don't have to keep cycling the key on and off. You have the to let the pump prime more than once to get all the air out of the system. If you look around, a lot of the threads on the subject people were having a hard time getting the pump to run for more than a second after the first key cycle. This way allows you to run the pump as much as you want without fighting with it.
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Noniin, sen verran päivitystä et yritin tänään vaihtaa nuo ayc nesteet, mutta eipä onnistunut koko homma kun ilmeisesti tuo openport kaapeli on pas**na.

Mutta sen verran olen nyt pannut merkille, että kun lähden aamulla puoleen 7 töihin ei yuo aycn valo pala. Eli ilmeisesti on riippuvainen tuosta ilmanlämpötilasta. Sen tapaisia ongelmia imeisesti on mlr:än miehilläkin, kun olivat teheen gallupin, etä kun ilmat lämpenee niin kenen ayc:n pumppu porsii ;D

Menisikö tuo atf:ä "kuumassa" kelissä senverran notkeemmaksi jottei paineraja juuri ja juuri ylity, kun taas ilma on viileä niin paksumpi öljy suurempi paine.
Auton seisominenkaan ei oikein voi vaikuttaa asiaan, kun auto seisoo kuitenkin työmaan pihassa saman ajan kuin yöllä autokatoksessa.

Hullulta tosin tuntuu, että atf:än ominaisuudet muuttuisivat niin paljon kun kyseessä on kuitenkin vain noin 10 asteen heitto (+15 - +25) ::)
Oireet kyllä ilmestyivät kuin taikaiskusta, kun lämpömittari kohosi yli +20 asteen.
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Because while pushing the ACD button you don't have to keep cycling the key on and off. You have the to let the pump prime more than once to get all the air out of the system. If you look around, a lot of the threads on the subject people were having a hard time getting the pump to run for more than a second after the first key cycle. This way allows you to run the pump as much as you want without fighting with it.
Heh!Mitä suurempi paine sen nopeampi virtaus!Näin se vaan on.... :peukku
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

epestrand sanoi
Heh!Mitä suurempi paine sen nopeampi virtaus!Näin se vaan on.... :peukku

niin? ..satun noi tietää kyl ku päivittäin toimin hydrauliikan parissa ja lasken ja suunnittelen noita ;)
Mut sullaki koitettii siis ilmata ilmeisesti ayc:tä? eikö..sanoin ettei se toimi sinne, koska siel on venttiili joka ei aukea virtalukko kikalla...
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kapteenivamma sanoi
Noniin, sen verran päivitystä et yritin tänään vaihtaa nuo ayc nesteet, mutta eipä onnistunut koko homma kun ilmeisesti tuo openport kaapeli on pas**na.
Vai olisko EvoScan probleemi ? Koita tolla moottori käyntiin vaihde sisään systeemillä.
 

cantoona

EVO-1**
Liittynyt
7 Marraskuu 2009
Sijainti
Askola
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

tässä vikakoodien luku hetkeä(joku ilta) odotellessani, MIETIN että kun tuon pumpun elin ikä tuntuu olevan pitkälti kiinni siitä että öljyjen ominaisuudet heikkenee...NIIN voisiko tuota öljytilavuutta kasvattaa ihan itse,ilman että siitä koituisi mitään sivuvaikutuksia...koska jos öljysäiliössä olisi enemmän öljyä joka kiertäisi,niin silloinhan se kaiken järjen mukaan öljy olisi pitkä kestoisempaa-> pumppukin tykkäisi varmasti :peukku
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

cantoona sanoi
tässä vikakoodien luku hetkeä(joku ilta) odotellessani, MIETIN että kun tuon pumpun elin ikä tuntuu olevan pitkälti kiinni siitä että öljyjen ominaisuudet heikkenee...NIIN voisiko tuota öljytilavuutta kasvattaa ihan itse,ilman että siitä koituisi mitään sivuvaikutuksia...koska jos öljysäiliössä olisi enemmän öljyä joka kiertäisi,niin silloinhan se kaiken järjen mukaan öljy olisi pitkä kestoisempaa-> pumppukin tykkäisi varmasti :peukku

Olikos se uk:ssa että huolto-ohjelmaa siellä vaihtavat ne öljyt 10 000miles (eli 16000tkm välein??)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Olikos se uk:ssa että huolto-ohjelmaa siellä vaihtavat ne öljyt 10 000miles (eli 16000tkm välein??)

Perässä olevat 7500 Km , putkistot ja säiliö 45 tKm TAI kun menee MUSTAKS. Eli kannattaa tosiaan niitä nesteitä vaihdella. Ja jos kun käyttätte jossain autoanne nesteiden vaihdossa niin katsokaa ,että ne myös vaihdetaan.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

-JP- sanoi
Perässä olevat 7500 Km , putkistot ja säiliö 45 tKm TAI kun menee MUSTAKS. Eli kannattaa tosiaan niitä nesteitä vaihdella. Ja jos kun käyttätte jossain autoanne nesteiden vaihdossa niin katsokaa ,että ne myös vaihdetaan.

Niin perässä olevat oli 6lle ja alle ton 7500km ja sitte 7-9 15tkm? näin jossai luki ainakin....mä mistää mitää tiiä ::)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Niin perässä olevat oli 6lle ja alle ton 7500km ja sitte 7-9 15tkm? näin jossai luki ainakin....mä mistää mitää tiiä ::)

No määki vaan arvailen... :) No samaa sanos 9 kuin tuo kuutonenkin.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

-JP- sanoi
No määki vaan arvailen... :) No samaa sanos 9 kuin tuo kuutonenkin.

enivei..pointti taitaa olla että vaihteleekohan ne näit tarpeeks ees "veholla" tms ;D
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Jostain tuolta mlr:än syövereistä sain sellaisen käsityksen, että tuo "rajapaine" venttiili, jonka kuuluisi sammuttaa pumppu kun haluttu paine on saavutettu, yleensä porsii / alkaa oireilemaan ja pumppu käy oikeastaan jatkuvasti, joka sitten loppujenlopuksi tuon pumpun särkee. Voin kyllä olla aivan väärässäkin kun en tähän hätään lähdettä löytänyt.
Mutta tosiaan tuo öljyjen vaihto / ilmaus kannattaa aika-ajoin tehdä.

Ja senverran tilanne updatatea, että kun läksin kotonta paloi aycn valo taukoamatta. Kun alkoi satamaan ja lämpötila laski 14 asteeseen niin vaikka annoin runtua ei ayc valo edes vilkkunut :)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
enivei..pointti taitaa olla että vaihteleekohan ne näit tarpeeks ees "veholla" tms ;D

Siis kokemuksesta tiedän ,ettei ne vaihda vaikka veisit autos sinne AYC öljyjen vaihtoon... Eli tarkkana saa olla. :peukku Niin ja vastahan ACD öljyjen vaihto lisättiin huolto-ohjelmaan joku aikaa sitten... Kuitenkin autoja myyty 2004 vuodesta alkaen Suomessa. Vaiko jo aiemmin...

Eli näin meillä. :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kapteenivamma: joo eikös kutosessa ole "toisinpäin" se anturi? Eli NC anturi ja uudemmissa on NO anturi?
(normal open vs normal closed) tai toistepäi ;D

edit: koskaha mä saisin ekan AYC pumpun käpälöitäväks, tahtoo avata ja purkaa sen ja katsoo mitä siel ois tehtävissä "rikkoutuneelle" pumpulle :)
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Kapteenivamma: joo eikös kutosessa ole "toisinpäin" se anturi? Eli NO anturi ja uudemmissa on NC anturi?
(normal open vs normal closed) tai toistepäi ;D

koskaha mä saisin ekan AYC pumpun käpälöitäväks, tahtoo avata ja purkaa sen ja katsoo mitä siel ois tehtävissä "rikkoutuneelle" pumpulle :)

Tätä olen itekkin miettinyt. Koska ihminenhän tuon pumpun on suunnitellut, niin tuntuu hurjalta, ettei kukaan suomalainen "pelle peloton" ole näitä vielä purkanut/korjannut ja alkanut tehdä bisnestä. Olisi kiva kyllä purkaa ja tutkailla mikä tuolta pumpusta hajoaa ja eikö se todella ole "normaalin" ihmisen korjattavissa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Kapteenivamma: joo eikös kutosessa ole "toisinpäin" se anturi? Eli NO anturi ja uudemmissa on NC anturi?
(normal open vs normal closed) tai toistepäi ;D

edit: koskaha mä saisin ekan AYC pumpun käpälöitäväks, tahtoo avata ja purkaa sen ja katsoo mitä siel ois tehtävissä "rikkoutuneelle" pumpulle :)

Jotain kuvaa katsoin joskus niin näytti niitatulta kokoonpanolta. No kait sen nippuun saa... RalliArt raamatun mukaan paineakun toimattomuuskin aiheuttaa paineen alenemista ja vika valoja... Ei nuokaan ikuisia ole.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

-JP- sanoi
Jotain kuvaa katsoin joskus niin näytti niitatulta kokoonpanolta. No kait sen nippuun saa... RalliArt raamatun mukaan paineakun toimattomuuskin aiheuttaa paineen alenemista ja vika valoja... Ei nuokaan ikuisia ole.

ei ole..just pari paineakkuvikaa tänää diagnosoin työkoneesta ja muista laitteista...toki niitäki saa tarvikkeena eivätkä ole kalliitakaa välttämättä.

kutosen pumppu yms: http://www.lancerregister.com/attachment.php?attachmentid=111867&stc=1&d=1216935168
tommone akku maksaa jotain 50-80e painetäytettynä. Tarvis tietää vaa mikä on oikee bar määrä...ja kierreki varmaa normaali tuossa.

säädettäviä painekytkimiäkin saa..tarviikin pyytää kaverilta sen ottama painekytkin irti ja vähä mittailla sitä..nytku tuli mielee!!
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

OT:

http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=320710&highlight=AYC+pump

250 € !!!
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

-JP- sanoi
OT:

http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=320710&highlight=AYC+pump

250 € !!!

Tässäkin tapauksessa, kun ei ole mitään varmuutta missä kunnossa tuo pumppu on, kun nuo kuitenkin varoittamatta hajoavat :-\
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
niin? ..satun noi tietää kyl ku päivittäin toimin hydrauliikan parissa ja lasken ja suunnittelen noita ;)
Mut sullaki koitettii siis ilmata ilmeisesti ayc:tä? eikö..sanoin ettei se toimi sinne, koska siel on venttiili joka ei aukea virtalukko kikalla...
Juu juu!Ja sanon viel että normaali boxilla etupäästä hyvä jos lorahti ölppä mut Kostin evosta otetulla boxilla lähti öljy vikkelästi tulemaan,niin että ero on huomattava. :peukku
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kyllä se onnistuu se ilmaaminen myös vaikka vika olisi päällä. Eli ei muuta kun 20sek välein vaan uudelleen käynnistys ::)
Ja kuten arvailin ei vastaavaa hyötyä.

Öljy oli aivan pikimustaa, vaikka St-motorsilla vaihtoivat öljyn viimesyksynä ja sen jälkeen ajettu vajaa 10tkm. ???

Ja se lämpötila hommakin tuli varmistettu, tosin vasta ilmauksen jälkeen :seina eli kun pumppua "jäähdytti" vesiletkulla jonkun aikaa niin pystyi taas ajamaan ilman valoa, kunnes taas seuraavan kerran käynnisti auton uudelleen jolloin tuttu ja turvallinen "ayc" valo loisti taas olemassaolollaan.
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kapteenivamma sanoi
Kyllä se onnistuu se ilmaaminen myös vaikka vika olisi päällä. Eli ei muuta kun 20sek välein vaan uudelleen käynnistys ::)
Ja kuten arvailin ei vastaavaa hyötyä.

Öljy oli aivan pikimustaa, vaikka St-motorsilla vaihtoivat öljyn viimesyksynä ja sen jälkeen ajettu vajaa 10tkm. ???

Ja se lämpötila hommakin tuli varmistettu, tosin vasta ilmauksen jälkeen :seina eli kun pumppua "jäähdytti" vesiletkulla jonkun aikaa niin pystyi taas ajamaan ilman valoa, kunnes taas seuraavan kerran käynnisti auton uudelleen jolloin tuttu ja turvallinen "ayc" valo loisti taas olemassaolollaan.
No vika on selvillä!Uutta pumppu hommailemaan :seina
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Joo, kyllä mie mittaan ne pumpun paineet ja varmistan ihan viimeseen asti et se on rikki. Sit tässä vakavasti harkitsen, että ostan tuola rogerallyltä uuden pumpun ilman että lähetän oman takasin, ja sitten ryhdyn "laboratoriossa" :) purkamaan tuota pumppua ja päättelemään mikä näissä paskoissa oikein mättää.
 
Ylös Bottom