ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Joo-o, tuli tuossa harrastettua hieman AYC/ACD-pumpun purkua.. moottori melkosta haperoa, ei tuo muutenkaan kauheen terveeltä kyllä vaikuta. Tosin kaverin kasiin saatiin pumppu pelaamaan kun otettiin tuosta raadosta se paineanturi, vanha anturi näytti 3.5Kohm kun taas tuo toimiva näytti 4.7Kohm joka sen käsittääkseni pitäisi ollakkin, pienestä oli kiinni. Heitti siis koodia 74 kokoajan ja pumppu ei suostunu lähtemään käyntiin kaasupolkimesta, korkeintaan ihan pikkusen inahti ja sitten parin kokeilun jälkeen tuo koodi 74 ilmaantui, eli oikeaan osui.

Myöskin aika outo varaosanumero oli tuossa toimimattomassa anturissa, joku JI500155 jolla ei guuglella löydy mitään, kun taas toimivassa oli juurikin MR483948 ja noita taitaa saada ihan hyvin ostettua. Muutenkin toi kaverin pumppu on hieman erilainen ulkoakin, kehikosta puuttuu pala ja noi pari venttiiliä on eripäin kuin mun pumpussa, näkyy tossa yhessä kuvassakin.

parit kuvat tuli vielä tosta raadosta otettua, tiivisteet aivan paskana ja laakerit finaalissa, tuossa siis moottori oli leikannu kiinni ainakin. Kestäisköhän noi pidempään jos kerran vuoteen aukasis moottorin ja vaihtas tiivisteet. Kuvissa vielä putsattuna.

http://faior.miumau.net/Evo/AYC
 

epestrand

evoVIII
Liittynyt
21 Syyskuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

faior sanoi
Joo-o, tuli tuossa harrastettua hieman AYC/ACD-pumpun purkua.. moottori melkosta haperoa, ei tuo muutenkaan kauheen terveeltä kyllä vaikuta. Tosin kaverin kasiin saatiin pumppu pelaamaan kun otettiin tuosta raadosta se paineanturi, vanha anturi näytti 3.5Kohm kun taas tuo toimiva näytti 4.7Kohm joka sen käsittääkseni pitäisi ollakkin, pienestä oli kiinni. Heitti siis koodia 74 kokoajan ja pumppu ei suostunu lähtemään käyntiin kaasupolkimesta, korkeintaan ihan pikkusen inahti ja sitten parin kokeilun jälkeen tuo koodi 74 ilmaantui, eli oikeaan osui.

Myöskin aika outo varaosanumero oli tuossa toimimattomassa anturissa, joku JI500155 jolla ei guuglella löydy mitään, kun taas toimivassa oli juurikin MR483948 ja noita taitaa saada ihan hyvin ostettua. Muutenkin toi kaverin pumppu on hieman erilainen ulkoakin, kehikosta puuttuu pala ja noi pari venttiiliä on eripäin kuin mun pumpussa, näkyy tossa yhessä kuvassakin.

parit kuvat tuli vielä tosta raadosta otettua, tiivisteet aivan paskana ja laakerit finaalissa, tuossa siis moottori oli leikannu kiinni ainakin. Kestäisköhän noi pidempään jos kerran vuoteen aukasis moottorin ja vaihtas tiivisteet. Kuvissa vielä putsattuna.

http://faior.miumau.net/Evo/AYC
Oliko vanhakin pumppu?
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

epestrand sanoi
Oliko vanhakin pumppu?


Ei oo varmaa tietoa, mutta luultavasti alkuperänen vuodelta 2001, kyllähän ne tuossa ajassa tietysti huonoon kuntoon menee varsinkin englannissa.

Ja varsinainen vikahan oli siis AYC-releessä jonka liitinpinnat sisästä oli muotoutuneet niin, että kieleke joka napsahtaa kiinni ja auki, oli kaivertanut koloa toiseen osaan ja nämä kaksi sitten tarttuivat toisiinsa jolloin virta pumpulle ei päässyt katkeamaan koskaan. Käytännössä pumppu pyöri jopa vaikka auto oli sammuksissa. Tosin veikkaan, että toi moottori olis hajonnut muutenkin vähän ajan päästä kun sisäpinnat oli noin pahasti hapettuneet yms. Kannattaa noita releitäkin tsekkailla varmuuden vuoksi kun ovat vielä niin helpolla paikalla ja helppo aukasta.. itellä on edelleen tuo originaali-rele jonka pinnat hioin, mutta olis hyvä saada uusi tilalle.. tiskiltä käväsin tilaamassa heti silloin releen, mutta eipä tullut oikeanlaista vaan evo8:n bensapumpun rele jota siis käytetään AYC:ssä ja bensapumpussa, seiskassa taas on erilainen liitin.

Vois patentoida tietty jos katkasis johdot(tai pelkillä abikoilla) ja laittas abikoilla johdot kiinni releeseen, mutta saapa nähdä, melko huono viritys tuokin.


edit. ja voishan tuota kertoa kokemuksiakin AYC/ACD:n toiminnasta lumella.. kyllähän tuo näyttää pirusti eroa tekevän, että mitä asetusta niistä kolmesta käyttää.. tarmac on ehdottomasti paras driftailuun, perä lähtee salamana irti ja luisua riittää, snow:lla taas tuntuu, että luisuun pääsee kohtuudella, mutta auto tahtoo oieta melkein heti, eli luisu ei ole kovin pitkä.. Dokumentteja kun olen lukenut niin voi olla, että gravelilla sais aikaan parhaimmat driftaukset jos vaan tilaa riittää, koska sehän vähänkuin on snow:n ja tarmacin yhdistelmä, lukko kohtuu "tiukalla" ja pysyy pidempään kiinni vaikka rattia kääntää. Tietysti edellämainitut on aikalailla itsestäänselvyyksiä.. :)

+ jos donitseja yrittää pyörittää niin tarmacilla saa aikaan selvästi pienemmän ympyrän ja auto on enemmän ohjattavissa kokoajan, snow:lla taas tahtoo puskea helvetisti ja kokoajan ulos rinkulasta.

tuli myös takavakaaja säädettyä tiukimmalle asennolle keskiasennostaan kokeilun vuoksi. Saa nyt olla hiukan varovaisempi kun perä tahtoo kyllä tulla vierelle todella herkästi, mutta luisun saa aikaan ihan järkyttävän helposti, missä tahansa.

Mutta eikun vaan :driver, tulis vaan se talvi nyt kunnolla.
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

faior sanoi
edit. ja voishan tuota kertoa kokemuksiakin AYC/ACD:n toiminnasta lumella.. kyllähän tuo näyttää pirusti eroa tekevän, että mitä asetusta niistä kolmesta käyttää.. tarmac on ehdottomasti paras driftailuun, perä lähtee salamana irti ja luisua riittää, snow:lla taas tuntuu, että luisuun pääsee kohtuudella, mutta auto tahtoo oieta melkein heti, eli luisu ei ole kovin pitkä.. Dokumentteja kun olen lukenut niin voi olla, että gravelilla sais aikaan parhaimmat driftaukset jos vaan tilaa riittää, koska sehän vähänkuin on snow:n ja tarmacin yhdistelmä, lukko kohtuu "tiukalla" ja pysyy pidempään kiinni vaikka rattia kääntää. Tietysti edellämainitut on aikalailla itsestäänselvyyksiä.. :)

+ jos donitseja yrittää pyörittää niin tarmacilla saa aikaan selvästi pienemmän ympyrän ja auto on enemmän ohjattavissa kokoajan, snow:lla taas tahtoo puskea helvetisti ja kokoajan ulos rinkulasta.

tuli myös takavakaaja säädettyä tiukimmalle asennolle keskiasennostaan kokeilun vuoksi. Saa nyt olla hiukan varovaisempi kun perä tahtoo kyllä tulla vierelle todella herkästi, mutta luisun saa aikaan ihan järkyttävän helposti, missä tahansa.

Mutta eikun vaan :driver, tulis vaan se talvi nyt kunnolla.

Ihan hyviä pointteja :). Katsoin tuossa seiskan acd ecun säätökarttoja ja kyllä se noin on, tarmacilla pienin paine ja lukkoa vapautetaan herkemmin ohjauskulman funktiona kuin muissa moodeissa. Gravelilla lukko on kaikista kolmesta moodista pisimpään päällä ja sillä käytettävä paine on hieman suurempi kuin tarmacilla. Suurin paine eli korkein lukitusaste on snowlla ja se vapautetaan ohjauskulman funktiona suunnilleen samoilla ohjauskulmilla kuin tarmacilla mutta itse kartta on erilainen.
 
M

Mark78

Guest
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Dodii, vikakoodit taas selätetty hetkeksi uuden paineanturin ja uusien hydrauliputkien voimin. Että ei muutakuin perä sivulla kohti uusia koodeja. ;D
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

MJ sanoi
Dodii, vikakoodit taas selätetty hetkeksi uuden paineanturin ja uusien hydrauliputkien voimin. Että ei muutakuin perä sivulla kohti uusia koodeja. ;D
miksi putket vaihdettu? Rikkoutuivat irroitettaessa tms?
Kova ruoste ulkopinnassa?
 
M

Mark78

Guest
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
miksi putket vaihdettu? Rikkoutuivat irroitettaessa tms?
Kova ruoste ulkopinnassa?
Toinen putkista painunut melkein kokonaan kasaan, perän läheisyydestä. Oisko kivi tms. osunut ???
 

terhaap

New Member
Liittynyt
11 Helmikuu 2012
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Itsellänihän myös E7 syttyy palamaan nuo ACD:n kaikki valot kun on 0-500 metriä on ajanut. Onkos tilanne se että kun nuo valot syttyy niin pumppu menee vikatilaan heti että ei toimi sen jälkeen ollenkaan.
Sillä vaan ihmettelen kun autossa lähtee perä kyllä todella herkästi irti. Tietysti talvi olosuhteet mutta silti tuntuu ehkä enempikin siltä että siellä olisi lukko päällä koko ajan.
Auto on kyllä noin 140tkm ajettu että kyllähän kilometrit viittais siihen että pumppu on entinen ellei sitten ole jossain jo vaihdettu englannin aikaan.
 

simeoni

New Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2011
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Onko kellään Kouvolan seudulla vikakoodinlukijaa? Kaikki ACD:n ledit palaa taulussa. Ihan heti ei huvittais Timanttikauppaan autoa viedä. Evo 9 kyseessä.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

simeoni sanoi
Onko kellään Kouvolan seudulla vikakoodinlukijaa? Kaikki ACD:n ledit palaa taulussa. Ihan heti ei huvittais Timanttikauppaan autoa viedä. Evo 9 kyseessä.

Koodithan saa ulos ilman lukijaakin.. ota jostain 20-30cm pitkä johdonpätkä ja kuori molemmat päät, työnnä toinen pää OBD-portin 1-pinniin ja toinen pää vaikka tupakansytyttimessä olevaan runkoon. Sitten vaan lasket montako kertaa ACD valot vilkkuu, pitkä vilahdus on 10 ja lyhyt 1.. eli esim. 8 pitkää ja 2 lyhyttä on koodi 82 (pump failure)

Vehicle-OBD-Connector-Pins.gif


http://www.evoscan.com/technical-vehicle-manuals/62-acd-ayc-sayc-at

Koodit saa nollattua kun otat akun irti hetkeksi..

edit. http://pastebin.com/7Z2jnKJ1 tosta kattavampi lista koodeista.. näky olevan aika vaikee löytää googlella kaikkia koodeja nykyään ???
 

simeoni

New Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2011
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Tänks! Pitääpä tutkailla miten vilkkuu.

Hyvinhän ne vilkkuivat! Valolotossa numerot kahdeksan ja kaksi. Kiva kiva!
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Joo elikkäs täältä taitaa löytyä seuraava surullinen pumppu mies. eli E9 ajettu 65tkm ja valot palaa kivasti... Nyt sit vaa parit kysymykset et jos tohon nyt sit uutta tai korjattua alkaa hommaamaan niin mistä kannattais kysellä? Deltan timanttitiski on vaihtoehto last one ;D ja täs karkkila lähistöllä ketää kel hajua noista vikakoodeista ja sitä lukijaa? Koska jos noilla johdoilla rupeen tota sorkkii ni se varmaa viellä mun tuurilla palaa koko laitos... :-\ Ja kuinkas vaarallista tolla ajaminen nyt sitten on?
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi sanoi
Joo elikkäs täältä taitaa löytyä seuraava surullinen pumppu mies. eli E9 ajettu 65tkm ja valot palaa kivasti... Nyt sit vaa parit kysymykset et jos tohon nyt sit uutta tai korjattua alkaa hommaamaan niin mistä kannattais kysellä? Deltan timanttitiski on vaihtoehto last one ;D ja täs karkkila lähistöllä ketää kel hajua noista vikakoodeista ja sitä lukijaa? Koska jos noilla johdoilla rupeen tota sorkkii ni se varmaa viellä mun tuurilla palaa koko laitos... :-\ Ja kuinkas vaarallista tolla ajaminen nyt sitten on?

Pystyy ajamaan ihan normaalisti vaikkei pumppu toimiskaan, tokkopa edes kesällä huomaat eroa jos nyt ei ihan rata-ajoon lähdetä vertailemaan. Ja jotkut sanoo että voi aiheuttaa piitkällä aikavälillä jotain ongelmia voimansiirrossa, mutta itse en oikein tuohon usko.

Kannattaa englannista kysellä pumppuja.. esim Ross Sports ( ross (miukumauku) rosssport . com ) on hyvä paikka kysellä pumppuja, veikkaisin että 500-800euron väliin saa toimituskuluineen hyvän pumpun ostettua englannista.(nimimerkillä 1½ vuotta 10tkm käytetyllä evo ix pumpulla menty.. ja kilometrejä on tullu reilusti(30tkm?) ja edelleen pelaa mahtavasti ilman yhtäkään vikakoodia pumpun vaihdon jälkeen) Mutta kannattaahan se ensin kattoa ne vikakoodit josko siellä joku muu aiheuttais tuon joulukuusen..
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Kiittää tästä ajattelin tässä juuri alkaa etsimään jotain kyläpajaa että pääsisi nuo koodit lukemaan ja tarkistamaan että se sitten kanssa on se pumppu... Ja varmaan tuolta englannista korjatun ostan jos sen saa kerran 6 kertaa huoekammalla hinnalla ni ostetaa sit vaikka 6kpl niitä jos vaikka pääsis sit sen saman 60tkm... ;D Se on sentää plussaa et tolla voi viellä liikkua
 

simeoni

New Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2011
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi: Huoletta voit tökkiä sillä johdon pätkällä ne vikakoodit esille. Itse tein saman viikko sitten. Print sportilta tilasin uuden pumpun. Ei huvittanu asioida vieraalla kielellä. Halpaa ku saippua, 1800€ ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

simeoni sanoi
Divi: Huoletta voit tökkiä sillä johdon pätkällä ne vikakoodit esille. Itse tein saman viikko sitten. Print sportilta tilasin uuden pumpun. Ei huvittanu asioida vieraalla kielellä. Halpaa ku saippua, 1800€ ;D

Millaisen takuun saa uuteen pumppuun ?
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

No pitänee käydä jossain lukemassa nuo kun itse lähden huomenna reissuun ainakin toivottavasti jos jostain auton saan hommattua.. mutta tuossa 40-50km testiajoa ajelin ihan sekalaisesti niin valot eivät syty!!! Varmaan jotain vikaa... Voisko toi tänpäivän lämmin ilma tehdä jotain tepposia vai onko tuo luultavasti jonkin sortin varottelua että ala jo keräämään niitä rahoja siihen pumppuun ;D Ja tossa kun noita tekstejä lueskelin niin joku sanoi että anna sille vähä monoa ni annoin sille vähän monoa ja mitää erikoista siihen nähden että se sutii niinkuin nomaalistikkin mitä vakio evo 9 nyt yrittää enempää ei sit kehdannu että ei vaan satu mitään 8). en tiedä sitte... mutta erittäin mystiset valot ovat.
 

simeoni

New Member
Liittynyt
22 Tammikuu 2011
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

-JP- sanoi
Millaisen takuun saa uuteen pumppuun ?

Tais jäädä takuu kysymättä tilaushuumassa. Huomenna pitäs olla Matkahuollossa. Pitää katella mitä kuitissa lukee. Kerron kun on tietoa.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi sanoi
Voisko toi tänpäivän lämmin ilma tehdä jotain tepposia vai onko tuo luultavasti jonkin sortin varottelua että ala jo keräämään niitä rahoja siihen pumppuun ;D

kyllä se kuuma kelikin on varsin mahdollinen aiheuttaja. mullakin sytytteli toissa kesänä valoja, tosin silloin taisi olla yli 30 lämmintä. autossakin oli takuuta vielä, eivätkä löytäneet veholla mitään vikaa järjestelmästä. tuon jälkeen ei ole kertaakaan sytyttänyt valoja.
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Okei. en nyt sit ihan heti hötkyile tuon uuden pumpun kanssa mutta varaudun pahimpaan.. pitänee ainakin nuo nesteet vaihtaa melkee vlittömästi koska eivät montaa kymppiä muistaakseni maksa niin vois vaikka seki vähän auttaa viellä.. ja tuo asia että kun ne syttyi palamaan ja ajelin sitten parkkiin ja käynnistin uudestaan niin noin kilometrin jälkeen syttyi uudestaan mutta kun auto oli himassa noin tunnin parkissa ja lähdin testailemaan niin ei vaikka miten yritti... voisko noi nesteet lämmetä ja alkais herjaa jostain sellasesta ???
 

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

nahkuri sanoi
kyllä se kuuma kelikin on varsin mahdollinen aiheuttaja. mullakin sytytteli toissa kesänä valoja, tosin silloin taisi olla yli 30 lämmintä. autossakin oli takuuta vielä, eivätkä löytäneet veholla mitään vikaa järjestelmästä. tuon jälkeen ei ole kertaakaan sytyttänyt valoja.

Mulla ainakin keli vaikutti aivan selkeesti asiaan. Aina kun oli kuuma kesäpäivä niin valot syttyi palamaan kojetauluun ja sitten kun keli viileni illaksi niin alko taas pelaamaan täysin normaalisti.
 

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi sanoi
Okei. en nyt sit ihan heti hötkyile tuon uuden pumpun kanssa mutta varaudun pahimpaan.. pitänee ainakin nuo nesteet vaihtaa melkee vlittömästi koska eivät montaa kymppiä muistaakseni maksa niin vois vaikka seki vähän auttaa viellä.. ja tuo asia että kun ne syttyi palamaan ja ajelin sitten parkkiin ja käynnistin uudestaan niin noin kilometrin jälkeen syttyi uudestaan mutta kun auto oli himassa noin tunnin parkissa ja lähdin testailemaan niin ei vaikka miten yritti... voisko noi nesteet lämmetä ja alkais herjaa jostain sellasesta ???
Kyllä noi oireet kyllä aika samalta kuullostaa kuin mitä mullakin oli eli kyllä voit alkaa varautumaan aika pian uuden pumpun hommaamiseen mikäli meinaat ilman ylimääräisiä valoja ajella.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia


niin, kaipa se on jokaisen jossain vaiheessa varauduttava pahimpaan. :( omalla kohdalla noiden valojen suhteen edelleen ihmetyttää se, että silloin vajaa pari vuotta sitten se joulukuusi syttyi tosi monta kertaa putkeen, muttei tosiaan kertaakaa sen kesän jälkeen, vaikka viime kesänäkin ajelin +30 kelissä. mystistä..

mikähän muuten mahtaa olla ennätys evolla ajetuissa kilometreissä ennen pumppuongelmia?
 

Lamaro

Evo IX -07
Liittynyt
27 Tammikuu 2006
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Viimekesänä valot sytty lämpimillä keleileillä ja talvella kovilla pakkasilla. "Normaali" lämpötiloilla n.20/-20c ei valoja vilkauttele. Eilen sain ekaa kertaa valot syttymään kun lämpötila nousi yli 20c. En ala vielä miettimään uutta pumppua =))
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Niin, tuota pumppuahan kannattaa kuulostella kaasupoljin-menetelmällä, että kuulostaako enää terveeltä ja miten kauan esim aamulla ennen ekaa käynnistystä pumppu jurraa paineet ylös.. (tähän toki vaikuttaa myös huono akkukin) heikkohermoisimmathan voi vaikka alkaa kirjoitella sekuntiaikoja paperille niin tietää alkaako moottori/pumppu olla kulunut kun aika pitenee. Omassa autossa paineet nousee todella nopeasti myös kylmänä ja ei kovin kauaa surraa.. näppituntumalla n. 10 sekuntia ja pumppu sammuu.. ja toimiessaan normaalistihhan pumpun äänen pitää juuri ennen pysähtymistä hieman vaimentua/hidastua(korkea paine). Ja jos pumppu ei sammu 25-30 sekunnin kuluttua itsestään niin pumpun päärele naksauttaa sen pois päältä turvallisuussyistä.. tällöin paine ei nouse tarpeeksi korkealle tai sitten itse paineanturi on rikki.

Jos ylläolevaa keinoa koettaa esim ajon jälkeen, pumppu ei välttämättä lähde päälle ollenkaan koska paineet on vielä ylhäällä.. mutta odottamalla pari minuuttia pitäs pumpun taas surrata, mutta ei kovinkaan kauaa koska paineakussa on tällöin vielä painetta niin paljon jäljellä.. eli jotain 1-5sekuntia pitäs pyöriä jos näin kokeilee. Kylmänähän paineakku on sitten yleensä tyhjä.

Kerrataan viel kerran miten sen saa kokeiltua, eli eikun virrat päälle että mittaristoon syttyy valot ja sitten kaasupoljin pohjaan niin pitkäksi aikaa että pumppu lähtee surraamaan.. polinta ei tarvi sitten enää pitää pohjassa. Evoscannilla voi myös samalla kattoa pumpun paineen myös numeroina jos osaa.. omassa kotterossa tuo tosin vaatii hieman oudon kikkakolmosen että sen saa loggaamaan ACD-välilehteä kun normaalisti yhdistäessä se ei siihen suostu yhdistämään mitenkään.
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

faior, sulla oli seiska? Tuota loggausta valitelleet muutkin seiskan omistajat, miten se kikkaillaan toimimaan? Senhän vois raportoida evoscannillekin.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Pietari sanoi
faior, sulla oli seiska? Tuota loggausta valitelleet muutkin seiskan omistajat, miten se kikkaillaan toimimaan? Senhän vois raportoida evoscannillekin.

Juu seiska on.. se on aika hankala juttu kyllä ja oudommaksi tekee sen, ettei kaikilla läppäreillä pysty tuota edes tekemään.. kolmesta läppäristä yhellä onnistuu itsellä, ja pitää olla Evoscan 2.8 versio käytössä(en oo kyllä testannu vielä 2.9ä, kun se on minusta vähän sekavanlainen käyttää). Ko. läppäristä löytyy Intelin i3 2.7GHz prosessori joten en tiedä onko tuo nopeus sitten osasyy miksi se toimii.. miniläppärillä en oo tuota saanu toimimaan ja vähän siitä tehokkaammallakaan ei toiminut.

Mutta siis se menee näin:

1. Laittaa kaikki asetukset niinkun loggais normaalisti vaikka ihan vaan moottorinohjausta.

2. Valitsee ACD-valinnan "ECU"-kohtaan.

3. Paina nopeasti "Start datalogger"-nappulaa kaksi kertaa, eli tavallaan menee loggaus päälle ja pois

4. Valitse AYC-valinta "ECU"-kohtaan, nyt sitten tässä pitää olla tosi nopea ja siirtää hiiren kursori välittömästi siitä AYC-valinnan painamisen jälkeen "Start datalogger"-kohtaan ja painaa siitä loggaus päälle, ennenkuin nuo Data itemit muuttuu siinä allaolevassa boksissa AYC-valintoihin.

5. Jos kaikki onnistui niinkun minulla niin nyt sen pitäis yhdistää onnistuneesti ja loggauksen pitäisi alkaa, "Event-log":n pitäis muuttua vihreäksi ja "Items to data log":n valinnat pitäisi olla ACD-välilehdestä, mutta näyttää silti oikein.


.. siinäpä se, tuolleen näkyy kaikki nuo ACD-välilehdellä olevat arvot ja kyllähän nuo paikkaansa pitää, esim handbrake arvo muuttuu niinkun pitää samoin kuin pyörien nopeudet muuttuu oikein ja pitää paikkansa, samoin kuin pumpun paine muuttuu kun pumppu lähtee päälle yms.

Ja kokeilin tätä samaa kaverin Evo kasiin, toimi siinäkin vaikka normaali yhdistämistapa ei toiminut.


Jos saat pietari ton toimimaan niin raportoi mullekkin mitä sulla näyttää nuo pumpun paineet kun pumpun laittaa polkimesta käyntiin.. kiinnostais tietää onko kaikilla samoja arvoja, itellä menee maksimissaan "75" arvoon ja sitten siitä taas laskee hiljalleen jonnekkin 60-62 tietämille jossa yleensä pumppu lähtee itsestään taas päälle, ainakin talviajossa kun hieman revitti. Kylmänä tuo lukema on "25" ja nousee aika nopeasti tuonne 75:een.


edit. AYC-valinnalla ja AYC-dataitemeillä jos loggaa tuota omaa autoa niin arvot näyttää ihan mitä sattuu.. tai ainakaan en ite noista mitään tolkkua saa..
 

CusCo

Member
Liittynyt
1 Tammikuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Omakin seiska vilauttelee kolmea lediä aika usein, ajattelin jossain vaiheessa kesällä irrottaa pumpun ja kattoa mitä on syöny. Muistelisin että joku täällä foorumilla kertoi tehneensä saman, oli saanut purettua pumpun rikkomatta mitään ja kasauksen jälkeen AYC/ACD pelas hyvin. Toivottavasti saa purettua ehjänä... :)

Toinen asia: Entinen Evo4 jossa oli AYC pumppu vikatilassa auto vaan puski jopa märällä asfaltilla, eli taka-akselin lukko auki jatkuvasti. Siihen löyty onneksi toimiva pumppu TOSI halvalla. :)

Nykyinen Evo7 ja ACD vikatilassa auton kuitenkin saa linttaan, eli taka-akselin lukko ilmeisesti toimii, osaako joku sanoa mistä moinen johtuu? Eikö lukon pitäisi olla samalla tavalla auki myös näissä uudemmissa ACD versioissa jos pumppu on vikatilassa?
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Noniin asiaa tänään jonkinverran selvitellen ainakaan mitään vikakoodeja ei autosta löytyny mutta valot palaa... eli ajattelin sitten seuraavaksi koittaa noilla poppakonsti piuhoilla saada joko jonkinlaista selkoa tai sitten ainakin savua jostain... :seina mutta ei tässä mitää ressiä oteta asiasta kun muillakin vilkkuu komiasti kerran valot ni voidaan sit alkaa jotain kimppatilausta noille pumpuille järjestämään 8)
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi sanoi
Noniin asiaa tänään jonkinverran selvitellen ainakaan mitään vikakoodeja ei autosta löytyny mutta valot palaa... eli ajattelin sitten seuraavaksi koittaa noilla poppakonsti piuhoilla saada joko jonkinlaista selkoa tai sitten ainakin savua jostain... :seina mutta ei tässä mitää ressiä oteta asiasta kun muillakin vilkkuu komiasti kerran valot ni voidaan sit alkaa jotain kimppatilausta noille pumpuille järjestämään 8)

katsopa se sulake plusnavan päällä, josko se olis palanut.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi sanoi
Noniin asiaa tänään jonkinverran selvitellen ainakaan mitään vikakoodeja ei autosta löytyny mutta valot palaa... eli ajattelin sitten seuraavaksi koittaa noilla poppakonsti piuhoilla saada joko jonkinlaista selkoa tai sitten ainakin savua jostain... :seina mutta ei tässä mitää ressiä oteta asiasta kun muillakin vilkkuu komiasti kerran valot ni voidaan sit alkaa jotain kimppatilausta noille pumpuille järjestämään 8)

Miten luit vikakoodit? Esim perusvikakoodien luvullahan noita koodeja ei saa ulos ACD-järjestelmästä.. pitää olla mitsun oma MUTII-laite tai sitten evoscan(joissain tapauksissa..) tai sitten varmin keino tuo johdolla testaus josta jo selitinkin aiemmin. Mitsuliikkeissä onnistunee koodiluku, hinnasta en tiedä..
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Siis ei hajuakaa itseasiassa tosta lukijasta kyl kun veli sen käytti jossain mut eipä tuo kustantanutkaan mitän. Mutta nyt on sulake katsottu ja vähä kuunneltu pumpun surinoita ni kyllä omasta mielestä melko pitkää keräilee paineita kun 30 sekunttia tuli tyteen ja sammui.. eli siis suomeksi katkaisi itse virrat ilmeisesti kun äänet pumpussa ei osoittanut minkäänlaista "paineen" nousua.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi sanoi
Siis ei hajuakaa itseasiassa tosta lukijasta kyl kun veli sen käytti jossain mut eipä tuo kustantanutkaan mitän. Mutta nyt on sulake katsottu ja vähä kuunneltu pumpun surinoita ni kyllä omasta mielestä melko pitkää keräilee paineita kun 30 sekunttia tuli tyteen ja sammui.. eli siis suomeksi katkaisi itse virrat ilmeisesti kun äänet pumpussa ei osoittanut minkäänlaista "paineen" nousua.

Kuulostiko pumpun ääni terveeltä vai vaikeroivalta? Jos kutakuinki terveenkuuloinen niin _vois_ olla vaan paineanturivika, eli anturi ei tunnista vaikka painetta on.. toinen vaihtoehto onkin sitten että joko moottori tai pumppu rikki.
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

faior sanoi
Kuulostiko pumpun ääni terveeltä vai vaikeroivalta? Jos kutakuinki terveenkuuloinen niin _vois_ olla vaan paineanturivika, eli anturi ei tunnista vaikka painetta on.. toinen vaihtoehto onkin sitten että joko moottori tai pumppu rikki.
No siis ei se ääntele mitenkää erikoisemmin tasainen surina kuuluu ihan alusta loppuun ja sit rele naksahtaa ja pumppu pois päältä. vois se tuurilla tuo anturikin olla. pitänee nyt käydä viellä varmistamassa tolla johdolla mitä se sanoo.

Dodih kyl se se 82 on. kuuluuko ton abs valon muuten vilkkua siinä ohella?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Abs vilkkuu koodien luvun aikana vai aina? Jos aina niin sit on abs vika ja myös vaikuttaa lukon toimintaan.
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Abs vilkkuu koodien luvun aikana vai aina? Jos aina niin sit on abs vika ja myös vaikuttaa lukon toimintaan.

Jeps kun tolla johdolla kokeilin niin se abs valo vilkkuu siinä samassa tahdissa :) muidenkin valojen kanssa.. alkaa kohta olla nii paljo noita vilkkuvia valoja et huolestun jo tosissaan laskun suuruudesta ;D mutta käyn viellä varmistamassa asian 3 kerran...
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Noniin elikkäs abs valo vilkkuu tahdissa 2 pitkää ja 4 lyhyttä... ja pumpun valot 8 ja 2
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Manq sanoi
Nykyinen Evo7 ja ACD vikatilassa auton kuitenkin saa linttaan, eli taka-akselin lukko ilmeisesti toimii, osaako joku sanoa mistä moinen johtuu? Eikö lukon pitäisi olla samalla tavalla auki myös näissä uudemmissa ACD versioissa jos pumppu on vikatilassa?

On siitä jossain aiemmilla sivuilla juttua että voi toimia lähes normaalisti.
Mulla palanut valot 25tkm, mutta auto tuntuu normaalilta ja niin hyvältä ajaa kaikilla alustoilla etten ota asiasta stressiä tai laita rahaa uuteen pumppuun.
Mielenkiintoista olis tosin tietää miten auto menisi radalla ehjällä pumpulla vai huomaisiko mitään.
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

JaniB sanoi
On siitä jossain aiemmilla sivuilla juttua että voi toimia lähes normaalisti.
Mulla palanut valot 25tkm, mutta auto tuntuu normaalilta ja niin hyvältä ajaa kaikilla alustoilla etten ota asiasta stressiä tai laita rahaa uuteen pumppuun.
Mielenkiintoista olis tosin tietää miten auto menisi radalla ehjällä pumpulla vai huomaisiko mitään.

Juu ajettavuudessa en kyllä itsekkään huomaa juurikaan eroa oikeastaan.. ehkä radalla saattaa sit olla jo kun vauhdikkaampaa menoa.
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi sanoi
No siis ei se ääntele mitenkää erikoisemmin tasainen surina kuuluu ihan alusta loppuun ja sit rele naksahtaa ja pumppu pois päältä. vois se tuurilla tuo anturikin olla. pitänee nyt käydä viellä varmistamassa tolla johdolla mitä se sanoo.

Samat oireet kaverin kasissa ja syynä oli moottorin ja pumpun muun osan välinen niin voimakas korroosia että pumppu oli revennut irti kiinnityksestään ja kääntynyt sen verran vinoon että moottorin kara ei enää saanut välitettyä vetoa itse pumpulle ja kun pumppu ei pyöri niin painekaan ei nouse. Tuon kaveri sai silloin fiksattua ilman uutta pumppua pienillä koneistuksilla, projektikertomuksissa taitaa olla jotain juttua.
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

faior sanoi
Juu seiska on.. se on aika hankala juttu kyllä ja oudommaksi tekee sen, ettei kaikilla läppäreillä pysty tuota edes tekemään.. kolmesta läppäristä yhellä onnistuu itsellä, ja pitää olla Evoscan 2.8 versio käytössä(en oo kyllä testannu vielä 2.9ä, kun se on minusta vähän sekavanlainen käyttää). Ko. läppäristä löytyy Intelin i3 2.7GHz prosessori joten en tiedä onko tuo nopeus sitten osasyy miksi se toimii.. miniläppärillä en oo tuota saanu toimimaan ja vähän siitä tehokkaammallakaan ei toiminut.

Mutta siis se menee näin:

1. Laittaa kaikki asetukset niinkun loggais normaalisti vaikka ihan vaan moottorinohjausta.

2. Valitsee ACD-valinnan "ECU"-kohtaan.

3. Paina nopeasti "Start datalogger"-nappulaa kaksi kertaa, eli tavallaan menee loggaus päälle ja pois

4. Valitse AYC-valinta "ECU"-kohtaan, nyt sitten tässä pitää olla tosi nopea ja siirtää hiiren kursori välittömästi siitä AYC-valinnan painamisen jälkeen "Start datalogger"-kohtaan ja painaa siitä loggaus päälle, ennenkuin nuo Data itemit muuttuu siinä allaolevassa boksissa AYC-valintoihin.

5. Jos kaikki onnistui niinkun minulla niin nyt sen pitäis yhdistää onnistuneesti ja loggauksen pitäisi alkaa, "Event-log":n pitäis muuttua vihreäksi ja "Items to data log":n valinnat pitäisi olla ACD-välilehdestä, mutta näyttää silti oikein.


.. siinäpä se, tuolleen näkyy kaikki nuo ACD-välilehdellä olevat arvot ja kyllähän nuo paikkaansa pitää, esim handbrake arvo muuttuu niinkun pitää samoin kuin pyörien nopeudet muuttuu oikein ja pitää paikkansa, samoin kuin pumpun paine muuttuu kun pumppu lähtee päälle yms.

Ja kokeilin tätä samaa kaverin Evo kasiin, toimi siinäkin vaikka normaali yhdistämistapa ei toiminut.


Jos saat pietari ton toimimaan niin raportoi mullekkin mitä sulla näyttää nuo pumpun paineet kun pumpun laittaa polkimesta käyntiin.. kiinnostais tietää onko kaikilla samoja arvoja, itellä menee maksimissaan "75" arvoon ja sitten siitä taas laskee hiljalleen jonnekkin 60-62 tietämille jossa yleensä pumppu lähtee itsestään taas päälle, ainakin talviajossa kun hieman revitti. Kylmänä tuo lukema on "25" ja nousee aika nopeasti tuonne 75:een.


edit. AYC-valinnalla ja AYC-dataitemeillä jos loggaa tuota omaa autoa niin arvot näyttää ihan mitä sattuu.. tai ainakaan en ite noista mitään tolkkua saa..

Aika kikkailu, ysissä on toiminut ja oletan että toimii kasissakin mutta en ole kokeillut (vain bliidannut jne). Uusimmassa evoscannissa pitäis nuo yhtälöt logattaville itemeille olla paremmassa kuosissa, ulkomuistista tuolle paineelle x/5 [bar] eli pumppu pysäytetään 15bar paineella ja käynnistetään taas siinä hieman alle 12 bar.
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Pietari sanoi
Samat oireet kaverin kasissa ja syynä oli moottorin ja pumpun muun osan välinen niin voimakas korroosia että pumppu oli revennut irti kiinnityksestään ja kääntynyt sen verran vinoon että moottorin kara ei enää saanut välitettyä vetoa itse pumpulle ja kun pumppu ei pyöri niin painekaan ei nouse. Tuon kaveri sai silloin fiksattua ilman uutta pumppua pienillä koneistuksilla, projektikertomuksissa taitaa olla jotain juttua.

Tällä hetkellä nyt askarruttaa toi abs valon vilkkuminen luettaessa noita vikakoodeja.. ja aikaisemmin kait juuri tässä topic oli juttua siitä että abs anturi tsm saattaa aiheuttaa että pumppu menee ns vikatilaan.. ja ei vana nosta niitä paineita. en sitten tiedä odotan että joku minua paljon viisaampi osaa auttaa itse aivan pihalla näistä valoista ja koodeista :nykii
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi sanoi
Tällä hetkellä nyt askarruttaa toi abs valon vilkkuminen luettaessa noita vikakoodeja.. ja aikaisemmin kait juuri tässä topic oli juttua siitä että abs anturi tsm saattaa aiheuttaa että pumppu menee ns vikatilaan.. ja ei vana nosta niitä paineita. en sitten tiedä odotan että joku minua paljon viisaampi osaa auttaa itse aivan pihalla näistä valoista ja koodeista :nykii

Jos moottori pyörii esim. kaasupoljin kikalla mutta sen ääni ei yhtään muutu esim. 20 sekunnin aikana niin ei ongelma ole ainakaan valojen vilkkumisessa...
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Pietari sanoi
Jos moottori pyörii esim. kaasupoljin kikalla mutta sen ääni ei yhtään muutu esim. 20 sekunnin aikana niin ei ongelma ole ainakaan valojen vilkkumisessa...
Joo ei siinä olen siihen vähä varautunut jo että se pumppu ois sökönä.. mutta miksi se herjaa tota abs valoa vikakoodia 24 (24 Pyörän nopeusanturi <RL> järjestelmän katkos tai oikosulku 22A-9) Tuolta edellisellä sivulla olevasta linkistä googlella suomennettuna... ja tuolla viellä aikaisemmin puhetta että se abs anturi vaikuttaa tuohon lukkojen toimintaan. siis itse näistä en h.... ymmärrä ;D niin kumpaa tässä pitäs lähtee ostelemaan abs anturia vai uutta pumppua :)
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Divi sanoi
Tällä hetkellä nyt askarruttaa toi abs valon vilkkuminen luettaessa noita vikakoodeja.. ja aikaisemmin kait juuri tässä topic oli juttua siitä että abs anturi tsm saattaa aiheuttaa että pumppu menee ns vikatilaan.. ja ei vana nosta niitä paineita. en sitten tiedä odotan että joku minua paljon viisaampi osaa auttaa itse aivan pihalla näistä valoista ja koodeista :nykii

ABS koodi 24 on takavasemman renkaan anturi.. eli jotain häikkää siellä, mut ei pitäis vaikuttaa AYC-pumpun toimintaan jos ei kerran ABS-valo pala muuten jatkuvasti ajaessa.. Todennäkösesti korroosioitunut johto sisästä tai sitten jotain muuta vastaavanlaista häikkää johdossa jos ABS-valo ei pala jatkuvasti mutta tuo vikakoodi tulee esille..

Mutta siis tosiaan, jos tuo pumppu ei sammu kaasupoljin kikalla itsestään ja ääni muutu vaikeammaksi 15-20s kuluttua käynnistyksestä niin jotain vikaa siellä pumpun päässäkin on.. 30 sekuntia tais tosiaan olla se turvaraja jolloin katkasee pumpun jokatapauksessa. (ja releen naksahdus kuuluu konehuoneesta)
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

no vetää jo hiljaseksi.. Tossa käväsin kuuntelemassa taas niin ekan kerran kun pisti virrat + kaasun pyöri noin 15sekunttia ja sammui toisella kerralla ehkä 4. mutta minkä takia tuossa aikaisemmin illalla se sit pyöri loppuun asti..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Millä nyt luet noita vikakoodeja?
Meinaan ABS saattaa vilkutella vikakoodin luvun aikana ihan niitä näitäkin... Yleensäkin noi valot syttyilee ku viskaa obd lukijaa kiinni.

Millon viimeks on perään vaihdettu peräöljyt,AYC väliaine + työaine?
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

Harri K sanoi
Millä nyt luet noita vikakoodeja?
Meinaan ABS saattaa vilkutella vikakoodin luvun aikana ihan niitä näitäkin... Yleensäkin noi valot syttyilee ku viskaa obd lukijaa kiinni.
Noo jos kuulisit et haluis tietää :D siis tolla johdolla sörkin ton nyt. että eihän tuokaan varmaan mikään 100% menetelmä ole. perjantaina pääsen käymään deltaautossa niin siellä varmaan saa sit jo 100% jollei tässä jollai lähellä satu olemaan kyseistä vehjettä ja himoja vilkaista.
 

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

ABS valon kuuluu vikakoodin luvun ajan vilkkua lyhyttä limputusta kokoajan tasasen tappavaan tahtiin jos yhtään vikakoodia ei ole, ja näin se tekee toimiessaan oikein.. samoin kuin ACD-valot.
 

Divi

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2011
Sijainti
Karkkila
Vs: ACD-ongelmia ja niiden korjauksia

ok. noh katsotaan mitä tää vehje alkaa herjailemaan sit ku pääsee kunnon laitteiden ääreen mutta jos noita oikein tulkitsee niin vikakoodit 24 ja 82 tulevat tuolla johto patentilla. eli abs anturi ja pumppu. :(
 
Ylös Bottom