Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Heip,

Huomasin tuossa eilen vaihtaessa uuden hukkaportin mitsuuni, että ahtopainesäätimen solenoidi (jos nyt oikea termi) päästää paineen läpi ja nostaa ehjälläkin kellolla 1.5bar. Tulppasin solenoidin vuotoletkun ja paineet tippui 1bar (niin kuin pitikin).

Kysymys: Onko Evo 6 mahdollista säätää Ecusta solenoidin toimintaa? Vai onko kyseinen solenoidi rikki?


Mietin myös sitä, että jätän tulppauksen paikalleen. Ei nyt luulis ainakaan rikottavan mitään.. eihän? :)

Kyseinen solenoidi löytyy vaihdevivuston yläpuolelta/vakio airboxin alta.

Kiitos nyt jo etukäteen tiedosta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

cubeqtio sanoi
Kysymys: Onko Evo 6 mahdollista säätää Ecusta solenoidin toimintaa? Vai onko kyseinen solenoidi rikki?
Mietin myös sitä, että jätän tulppauksen paikalleen. Ei nyt luulis ainakaan rikottavan mitään.. eihän? :)

On mahdollista säätää.

Ei riko mitään, mutta tarkista että knock sum on nyt järkevällä alueella.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

ast sanoi
On mahdollista säätää.

Ei riko mitään, mutta tarkista että knock sum on nyt järkevällä alueella.

Kiitos jälleen kerran.

Ja kiitos avusta aikaisemminkin.


PS. tänään taas vetää vetoja ja kattoo nakuttaako.. Kaapeli tilaukseen tod näk tänään..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

Kun saat rommin luettua niin laitapa tulemaan, mielenkiintoista nähdä mitä se on syönyt.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

ast sanoi
Kun saat rommin luettua niin laitapa tulemaan, mielenkiintoista nähdä mitä se on syönyt.

Kaapeli tilattu eilen.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

kävi mielessä että onko solenoidissa letkut oikein päin?

mulla tuli vastaan omassa sellanen solenoidi joka vuosi ulos osittain painetta
jos oli letkut väärinpäin...
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

Mr mmc sanoi
kävi mielessä että onko solenoidissa letkut oikein päin?

mulla tuli vastaan omassa sellanen solenoidi joka vuosi ulos osittain painetta
jos oli letkut väärinpäin...

Ah, hyvä pointti. On aika helpossa paikkaa niin voi koittaa. :)

Tosin vaikuttais että boxissa on säädettu 1.5bar, meinaan nyt uudella kellolla se pysähtyy kuin seinään siihen 1.5bar. No katsotaan. Nyt tosiaan tulpattu ja rajoitettu 1bar ja siinä pysyy.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

Lainataan tätä valmista topicia.

Eli kutosessa ECU säätää solenoidia mut mites kolmosessa? Säätääkö ECU sitä? Voiko pakoputki muutokset hämmentää ECUa/solenoidia jotenkin että sen takia paineet karkaavat kierroksilla?

Tämä ehdotus tuli erittäin pätevältä turbo-mieheltä joka oli sitä mieltä et kolmosen vakio ahtimessa ei pitäisi olla mitenkään "huono" hukkaportti. Niinkuin täällä foorumilla on monesti puhuttu... ???
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

lancer evo-r sanoi
Lainataan tätä valmista topicia.

Eli kutosessa ECU säätää solenoidia mut mites kolmosessa? Säätääkö ECU sitä? Voiko pakoputki muutokset hämmentää ECUa/solenoidia jotenkin että sen takia paineet karkaavat kierroksilla?

Tämä ehdotus tuli erittäin pätevältä turbo-mieheltä joka oli sitä mieltä et kolmosen vakio ahtimessa ei pitäisi olla mitenkään "huono" hukkaportti. Niinkuin täällä foorumilla on monesti puhuttu... ???

Itse en osaa sanoa onko 3:ssa solenoidia vai ei, mutta ei se hukkaportin kello huono välttämättä ole. Se voi olla rikki kuten mulla. Se oli sisältä RUOSTEESSA ja kellon kalvo ihan repeytynyt auki. Etenkin 5-6 kello on suoraan keulalla ja kaikki lika valuu sinne sisään.
 

Kapteenivamma

Kapteenin pakasta puuttui kortteja..
Liittynyt
27 Toukokuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

lancer evo-r sanoi
Lainataan tätä valmista topicia.

Eli kutosessa ECU säätää solenoidia mut mites kolmosessa? Säätääkö ECU sitä? Voiko pakoputki muutokset hämmentää ECUa/solenoidia jotenkin että sen takia paineet karkaavat kierroksilla?

Tämä ehdotus tuli erittäin pätevältä turbo-mieheltä joka oli sitä mieltä et kolmosen vakio ahtimessa ei pitäisi olla mitenkään "huono" hukkaportti. Niinkuin täällä foorumilla on monesti puhuttu... ???

Jostain olin lukevinani, että ainakin näissä 3tuuman putkistonvaihdoissa, jos nuo paineet karkaavat, niin on auttanut, jos tuossa elbowissa hukkaportilta tulevaa putkea on jatkettu siten, etteivät ne yhdisty välittömästi turbon jälkeen. Jos jollain olisi 3 tuumanen putkisto ja esim. screamerpipe evo3:ssa niin pystysi varmaan väitteen vahvistamaan/ kumoamaan.
 

frede

Member
Club Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

cubeqtio sanoi
Itse en osaa sanoa onko 3:ssa solenoidia vai ei, mutta ei se hukkaportin kello huono välttämättä ole. Se voi olla rikki kuten mulla. Se oli sisältä RUOSTEESSA ja kellon kalvo ihan repeytynyt auki. Etenkin 5-6 kello on suoraan keulalla ja kaikki lika valuu sinne sisään.

Selvennykseksi: lancer evo-r- tarkoittaa varmaankin että hukkaportti on liian "pieni ",siis ei hukkaportin kello
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

cubeqtio sanoi
Itse en osaa sanoa onko 3:ssa solenoidia vai ei, mutta ei se hukkaportin kello huono välttämättä ole.

Joo kolmosessa on solenoidi.

frede sanoi
Selvennykseksi: lancer evo-r- tarkoittaa varmaankin että hukkaportti on liian "pieni ",siis ei hukkaportin kello

Tätä juurikin hain. :D

Kapteenivamma sanoi
Jostain olin lukevinani, että ainakin näissä 3tuuman putkistonvaihdoissa, jos nuo paineet karkaavat, niin on auttanut, jos tuossa elbowissa hukkaportilta tulevaa putkea on jatkettu siten, etteivät ne yhdisty välittömästi turbon jälkeen. Jos jollain olisi 3 tuumanen putkisto ja esim. screamerpipe evo3:ssa niin pystysi varmaan väitteen vahvistamaan/ kumoamaan.

Muistaakseni nim. jcarlson on juurikin tämmöisen tehnyt.

Itseäni nyt lähinnä kiinnostaa se että karkaavat ahdot varmasti tuon turbon/hukkaportin takia vai jonkun muun?
Oma kokoonpano on: vakio elbow, dp ekat n.10cm 2.5" ja koko loppu putki 3". Ahdot pysyvät 0.7-0.8b aina 5000 kierrokseen asti josta karkaavat 1.2-1.4b.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

lancer evo-r sanoi
Joo kolmosessa on solenoidi.

Tätä juurikin hain. :D

Muistaakseni nim. jcarlson on juurikin tämmöisen tehnyt.

Itseäni nyt lähinnä kiinnostaa se että karkaavat ahdot varmasti tuon turbon/hukkaportin takia vai jonkun muun?
Oma kokoonpano on: vakio elbow, dp ekat n.10cm 2.5" ja koko loppu putki 3". Ahdot pysyvät 0.7-0.8b aina 5000 kierrokseen asti josta karkaavat 1.2-1.4b.

Eräältä mitsumieheltä kuulin, ettei (evo3) ecu ohjaisi solenoidilla ahtopainetta, muuten kuin sulkemalla sen että hukkis ei raottele pienillä kierroksilla.

Toi vakio turpo on aika pieni, joten se vaatii hukkikselta kuitenkin aika paljon kun toosas on kuitenkin 300hp. --> ylimääräinen kaasu yrittää tulla pienestä hukkiksen reiästä mutta kun ahdot nousee, tehot nousee ja kierre jatkuu siihen asti että kierrokset ovat taas pienet. Asia on AIVAN eri jossain 150hp vag autoissa.

Omas huomasin vastaavaa asiaa etenkin kun oli "turboruuvi". Ahdot kun nous nii ei meinannu saada kuriin millään.


Tämä on juurikin boost creep, jonka kompensoinnista on asiaa foorumilla. :)
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

osku sanoi
Toi vakio turpo on aika pieni, joten se vaatii hukkikselta kuitenkin aika paljon kun toosas on kuitenkin 300hp. --> ylimääräinen kaasu yrittää tulla pienestä hukkiksen reiästä mutta kun ahdot nousee, tehot nousee ja kierre jatkuu siihen asti että kierrokset ovat taas pienet. Asia on AIVAN eri jossain 150hp vag autoissa.

Itse korvasin orggis (joka oli jopa ruostunut sisältä jumiin) hukkiksen alumiinisella jossa vaihdettava kalvo + jousi ja mäntä on 50mm. Tolla ainakin pysyy ahdot just siinä missä haluan eli 1bar. 6-7000rpm kohdilla se kohoaa just ja just 1.1bar. Tosiaan jousella mikä sisällä on niin on tarkoitettu 1bar ja se toimii kuin kello. :)
 

evo4

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2010
Sijainti
porvoo
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

auto on evo iv. eilen motarillla kun ajoin ja kun lähdin kiihyttää niin ahdot pomppasi yht. äkkiä 1,5bar vaikka olen säätäny (ahtopaine ruuvista ahdot 0.9bar) miten mahdollista että yht. äkkiä meneeki sitten 1,5? oliskos jotain vikkejä mistä kannattaa lähteä vikaa hakemaan? :seina
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

evo4 sanoi
auto on evo iv. eilen motarillla kun ajoin ja kun lähdin kiihyttää niin ahdot pomppasi yht. äkkiä 1,5bar vaikka olen säätäny (ahtopaine ruuvista ahdot 0.9bar) miten mahdollista että yht. äkkiä meneeki sitten 1,5? oliskos jotain vikkejä mistä kannattaa lähteä vikaa hakemaan? :seina
Hukkaportin kello jumittaa

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=26240.0
 

evo4

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2010
Sijainti
porvoo
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

kattelin tuolta camskililtä niin mitä eroa nillä on ku oli ihan perus malli tai sit oli muita vaihtoehtoja:
15PSi YELLOW SPRING
18PSi BLUE SPRING
20PSi RED SPRING

10PSi GREEN (Standard Boost on EVO 4)

kannattaako tuolta tilata vai jostai muualta? ???
 

maurichia

Märkämake
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2009
Sijainti
Lahti
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

evo4 sanoi
auto on evo iv. eilen motarillla kun ajoin ja kun lähdin kiihyttää niin ahdot pomppasi yht. äkkiä 1,5bar vaikka olen säätäny (ahtopaine ruuvista ahdot 0.9bar) miten mahdollista että yht. äkkiä meneeki sitten 1,5? oliskos jotain vikkejä mistä kannattaa lähteä vikaa hakemaan? :seina
öö tuli vaan mieleen että eikös tuo 0.9bar ole aikalailla noin niinkuin vakio ahtopaineet... aattelin vaan et jos sul on siel ihan turboruuvi mistä ne on käännetty siihen niin siinähän niiden paineiden pitäisi pysyä ilman ruuviakin, tai ainakin minulla kun on elektrooninen säädin omassa nelosessa niin vaikka siitä säätäis ahdot 0,4bar niin siltikin ahtaa sen 0,8 - 0,9bar..
 

evo4

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2010
Sijainti
porvoo
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

öö tuli vaan mieleen että eikös tuo 0.9bar ole aikalailla noin niinkuin vakio ahtopaineet... aattelin vaan et jos sul on siel ihan turboruuvi mistä ne on käännetty siihen niin siinähän niiden paineiden pitäisi pysyä ilman ruuviakin, tai ainakin minulla kun on elektrooninen säädin omassa nelosessa niin vaikka siitä säätäis ahdot 0,4bar niin siltikin ahtaa sen 0,8 - 0,9bar.


mulla kun ottaa tuon turboruuvin pois niin ahdot ovat 0.6bar eikä yhtää enempää :eek:
 

maurichia

Märkämake
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2009
Sijainti
Lahti
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

minkäslainen ahtopainemittari sulla on... ??? meinasin vaan ettei siinä vois olla häikkää, vai onko jollain muilla hyviä ehdotuksia :nykii
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Ahtopainesäätimen solenoidi Evo 6

Vika: Paineet nousee rajusti

1. Hukkaportin kello jumitta = ruosteessa sisällä ja jumissa -> vaihtoon
2. Ulkona todella kova pakkanen (-30c tms..)
3. Hukkaportin tanko liikkuu suht helposti -> Ahdot alle vakion (vakio about 0.8bar jos muistan) = sisällä oleva pännijousi on paskana -> vaihtoon
4. Solenoidia räpelletty = Paineet seilaa

Tossa tollee pikasesti mitä vois olla. Itselläni oli hukkaportin kello sökönä ja piikitti sikana paineita (1.6-1.7bar). Nyt uus äftermarketti jossa 1bar jousi. Paineet säädetty vakioecusta solenoidilla. Toimii. :peukku
 
Ylös Bottom