Vs: asx kiven iskemät takapyörän kaaressa
Itselläni ei ole ASX:ää mutta ongelma on tuttu Evossakin ja roiskeläppien asennus ei asiaan juurikaan auttanut vaan roiskeläpistä huolimatta tuo takaoven taaempi alareuna ja takapyörän kaaren etuosa hukkasi maalinsa kiveniskuihin edelleen ikävän herkästi. Kun olet hoitanut maalipinnan kuntoon niin paras vaihtoehto nähdäkseni on suojata tuo alue kunnollisella kiveniskukalvolla tai vaihtoehtoisesti olla välittämättä asiasta, vaihtaa autoa tai ajella vain hissukseen pelkästään hyväkuntoisilla teillä. Viimeinen ehdotus ei tietty ole nykysuomessa edes mahdollista, joten valinta helpottuu hieman
Itselläni on ollut jo yli 7 vuotta takaovien koko alareuna pokkaukseen asti ja takakaaren etuosa samaan korkeuteen saakka teipattuna läpinäkyvällä kiveniskukalvolla eikä ongelma ole enää vaivannut. Viime kesänä vaihdoin kalvot uusiin kun toisesta takaovesta piti maalata iso naarmu. Kalvo lähti siististi ja helposti irti ilman liimajäämiä paljastaen altaan virheettömän pinnan. Kalvoa ei erota ovesta kuin läheltä katsomalla kun sen laittaa huolellisesti ilman ilmakuplia ja sovittaa kalvon reunan oven pokkaukseen. Alkuperäiset kalvot oli 3M:n tavaraa ja melko hintavaa kun tilasin haluamieni mittojen mukaan mutta helposti halvempaa kuin oven maalaaminen tai aiheesta murehtimisen aiheuttama stressi. Uudet kalvot tilasin täältä:
http://www.verkkari.fi/product_details.php?p=3694
Hinta oli sopiva, järkeviä valmiita kokoja ja vaihtoehtoina paria eri paksuutta sekä nopea toimitus. Aika näyttää kestääkö yhtä hyvin suomen olosuhteita kuin 3M:n kalvo mutta toistaiseksi kaikki on kunnossa ja vajaan vuoden jälkeen olen toistaiseksi ollut tyytyväinen. Alunperin laitoin kalvoa myös muihin maalipinnan kulumiselle alttiisiin paikkoihin, kuten esimerkiksi takakontin stoppareiden alle, ilmansuodattimen suulakkeen alle ja noissa paikoissa on edelleen alkuperäiset kalvot paikallaan hyvässä kunnossa eikä maali ole enää kulunut pois.