Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Miixxa sanoi
Voi olla tyhmä kysymys mutta...

Milläs ihmeen tempulla nuo etupään iskarien ylämutterit saa ylipäätään kiristettyä? Koitin tuskailla ja kiristää vaan ei oikein onnistunut kun iskari pyörii/kääntyy mukana kun mutterista vääntää...enkä ainakaan toistaiseksi millään onnistunut sieltä jousen välistä pitämään itse iskarista kiinni.

Onks siin iskarin päässä sellaiset lovet siinä tukitangossa? ..siitä saa vaikka jakarilla kiinni, sitten ei vaan mahdu hylsy siihen, jotta pitää olla kiinoavain tai joku edistyneempi avain, millä sen saa sieltä kiristettyä..
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Kun ei tossa caritzmassa ole kuin muovihatun alla pelkkä mutteri...ja jos sieltä vaseliinin ym. sonnan alta jotkut lovetkin löytäis niin saa olla jo melkonen työkalu kun nyt siihen reikään menee tasan se hylsy eikä mitään muuta ;D
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Kyllä siinä pitäis olla joku kavennus tai edes jotain mistä saa kiinni, vaihdettaviks ne kuitenkin on tarkoitettu.
Ja puhutaan siis yläpäästä. Lenkki eka läpi ja sitten jollain yläpäästä kiinni. Vai olisko siellä kuusiokolo?

Jos ei ole, niin tekeekö kipeetä iskarille jos laittaa jotain jämäkkää pahvia väliin ja lukkopihdeillä kiinni? Mietin vain...

http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_209868&feature=iv&src_vid=uzjRXHii5Bc&v=J6bFD0vU-VY

7:20--> ainakin jonkun iskarin irroitus.
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Pulttikone on aika hyvä apuvälin tuohon iskarin mutterin kirimiseen. Ei ehdi varsi pyöriä samaa vauhtia kuin mutteri. Ja ihmeellinen iskari tosiaan on, jossei siellä ole mitään koloa/lovea mistä pitää vartta kiinni, että saa ihan käsityökaluillakin kirrattua.
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Noniin tutkimpas asian kunnolla ja ei, ei siellä yläpäässä ole muuta kuin se iskarin kierretappi jossa on prikka ja mutteri ja thats it. Prikan alla näkyy jo laakerit...Eikä kierretapissa ole loven lovea eikä koloa.
Eli ainut tapa kiristää tuo carisman mutteri on ilmeisesti napata koko helahoito irti että pääsee putkipihtien kans tuonne yläkupin juureen... :seina

Ainiin, pulttikoneesta en tiedä kun ei ole mahdollisuutta käyttää, mutta iskuruuvarilla jäi tulokset aika laihoiksi. On meinaan sen verran hyvin jämähtänyt tuo mutteri...ja tarkoitus olisi vain kiristää tuo kolinan aiheuttaja :(
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Nimet%C3%B6n.jpg

Kuva skannattu Alfamerin Colt/Lancer oppaasta.
Muista autoista kuin omista ei ole kokemusta, mutta oudolta kuulostaa jos tuo iskarin varsi pyörii jousilautasen reiässäkin vapaasti.
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Niinno...ainakaan mistään raosta ei tuohon loveen pääse käsiksi vaikka siellä sellainen olisikin. Ja mitä nyt yletyin vääntäessä kurkkimaan niin mutteria vääntäessä se iskari/iskarin suojaputki kääntyy mukana...ei siis pyöri vapaasti, mutta antaa periksi sen verran ettei kehtaa/pysty kirimään ::) Taisiis jos tuolla se lovi jossain on, niin se on kyllä täysintuon ylälautasen sisuksissa...
Pitänee huomenna vielä kokeilla saisko öljynsuodatinlenkillä pidettyä tuosta ylälautasesta kiinni.
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

En kyl tajua mite sulla ylälautane pyörii mukamas? Eikös se ole pulteilla kiinni iskaritornissa (eli korissa)
Ja jos olet mutterin saanu irti ja kiristettyä senjälkee ni ei se välys siellä kyllä enään ole.
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

galantti -91 automaatti 2.0 kyseesesä. mikäs osa oireilee, lähdin aamulla töihin toimi normaalisti kun kone lämpeni niin kone katkasee vedon kun kierrokset nousevat 2000rpm? pystyy kyllä kiihdyttää kenguru tyylillä mutta sekuntin välein pätkäsee, työpäivän auto seiso ja sit ei tehny sitä? eli ei ilmeisesti kylmällä koneella? nooh kun lämpesi kone johan tuli takas paluu matkalla kotiin. kierrokset on tyhjäkäynnilllä n.1300rpm. yhdissä valoissa sitten huomasin kun oli D päällä ja kierrokset nytkähti vähän alaspäin? sen jälkeen toimi normaalisti kotiin asti, eli veikkauksia mikä osa siellä on prakaamassa? tossa vielä pieni video kooste jos siitä saa jotain ideaa, videossa siis tasa kaasulla ajetaan ja sitten hiljalleen lähdetään kiihdyttämään vauhtia.

http://www.youtube.com/watch?v=jOwLeB5xS9g&feature=channel&list=UL
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Harri K sanoi
En kyl tajua mite sulla ylälautane pyörii mukamas? Eikös se ole pulteilla kiinni iskaritornissa (eli korissa)
Ja jos olet mutterin saanu irti ja kiristettyä senjälkee ni ei se välys siellä kyllä enään ole.
No tarkempaa sielun elämää en tuolta iskarijousiosastolta tiedä, olen vain aina olettanut että se koko torni pyörii samaan tahtiin eturenkaan kanssa. Oli miten oli niin mutteria en ole irti käyttänyt vaan monen kuukauden hakuammunnan jälkeen epäilen että nuo etupään kolaukset kuuluu juurikin tästä löysästä mutterista ja sen haluaisin kiristää. Kysymys siis kuuluukin etteikö tuota pirun mutteria tosiaan saa kirittyä muuta kuin irrottamalla koko hässäkän rungosta että saa jostain kohti iskarista pideltyä kiinni. Todettu on ettei se yläkautta onnistu...
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Ajattelin sivuuttaa nyt koko paukkeen kun ei sitä lähdettä järjellisin keinoin löydy.

MUTTA, mistäs voi johtua jos jarrut ulisee hitaassa vauhdissa tiukasti käännyttäessä. Esim. parkkipaikalla veivatessa?
Palat loppu? Pyöränlaakerit paskana?
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

galant2.0auto sanoi
galantti -91 automaatti 2.0 kyseesesä. mikäs osa oireilee, lähdin aamulla töihin toimi normaalisti kun kone lämpeni niin kone katkasee vedon kun kierrokset nousevat 2000rpm? pystyy kyllä kiihdyttää kenguru tyylillä mutta sekuntin välein pätkäsee, työpäivän auto seiso ja sit ei tehny sitä? eli ei ilmeisesti kylmällä koneella? nooh kun lämpesi kone johan tuli takas paluu matkalla kotiin. kierrokset on tyhjäkäynnilllä n.1300rpm. yhdissä valoissa sitten huomasin kun oli D päällä ja kierrokset nytkähti vähän alaspäin? sen jälkeen toimi normaalisti kotiin asti, eli veikkauksia mikä osa siellä on prakaamassa? tossa vielä pieni video kooste jos siitä saa jotain ideaa, videossa siis tasa kaasulla ajetaan ja sitten hiljalleen lähdetään kiihdyttämään vauhtia.

http://www.youtube.com/watch?v=jOwLeB5xS9g&feature=channel&list=UL

ei taida kyllä johtua alustasta eli teeppäs uusi viesti vähän parempaan ketjuun ni hävintän tämän sitten myöhemmin
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Kokeillaas tähän vääränmerkkisen ongelmaa.

Elikkä subaru legacy 2010 vuodelta napsuttaa oikealta edestä (ainakin kuulostaa sieltä tulevan) hitaasti käännyttäessä, esim parkkipaikalla.
Napsuttaa liikkeessä käännettäessä ja jos esim. parkkiin ajaa ja palauttaa renkaat suoraan jo pysähtyneenä, niin silloin.
Kun poistun parkista pakittamalla, en myöskään kuule napsutusta.
Eikä kuulu jos paikallaan veivaa rattia.

Totesin vetarin olevan hieman väljä ja vaihdoin. Auttoi hieman ääniin, jotka kuului huonolla tiellä ajettaessa hitailla nopeuksilla (toine oire).
Nyt kuitenkin uskon tuonkin olleen vain plaseboa, vika on siellä edelleen. Napsutus ei siis hävinnyt missään vaiheessa.

Kokeilin laakerin väljyyttä useaan otteeseen heiluttelemalla rengasta vertikaalisti, mutta en huomaa mitään liikettä.
Voisiko se kuitenkin olla väljä niin, ettei sitä käsin heilutellessa huomaa?

Jarruja meinasin seuraavana rasvat, aika vaan on koko ajan niin kortilla, että kun auton saa ylös niin se jo melkein pitää laskea alas...

Raidetangon ulompi pää päästi rasvaa ulos, kun vaihdoin vetaria ja päästin navan ja levyn kääntymään liikaa, se menee vaihtoon, mutta tuskin siitä on moinen napsutus kuulunut muutenkaan?
 
Vs: Auton alustan kolinat ja paukahdukset, yleistä ihmettelyä/ämpylöintiä?

Iskarin yläpään laakeri.
 
Lancer 2006 CS3A sedan kolisee takaa aika rajusti, hiekkatie riittää. Koiranluut ja vakaajan kumit uusittu, ei vaikutusta. Ajettu takakontti tyhjänä, ei ole vanerilevystä, työkaluista tms. johtuvaa. Leimalla ei mitään ongelmia.

Vetokoukun päällä hyppiminen ei saa aikaan mitään ääniä, ei pompahtele oudosti tms. Renkaasta voimakkaasti repiminen ei aiheuta mitään ääniä.

Mutta kun lähdet ajamaan niin jatkuva kolina kuuluu takaa.

Ei viitsisi turhaan ostaa jousia ja iskareita mutta tuskin tuolla enää muuta vikaa voi olla, no iskarin yläpään laakeri tietysti.

Tuossapa nuo osakuvat josko niissä olisi jotain uutta ideaa;


 
Kolinan syy oli takajarrusatuloiden alemmista liukutapeista puuttuvat puslat/kumitötteröt. Satulat siellä on kolisseet toista vuotta. Ai että on mukava ajaa kun kolina loppui.
 
Nyt sitten kolisee etupää, hankala vähän sanoa mistä johtuu mutta eteen on melko hiljattain (50tkm sisään) vaihdettu etuiskarit/jouset, alatukivarret, koiranluut sekä vakaajan helat. Iskarien yläpäät näyttää ainakin moottoritilasta katsoen alkuperäisiltä (lue ruosteisilta). Lisäksi kun autoa heiluttaa konepelti auki, nuo iskarien yläpäät aavistuksen heiluu, liekö normaalia vai ei. Kolinaa ei saa kuulumaan kuin ajamalla hiekkatietä.

Mutta jos nuo iskarin yläpäät vaihtaa, meneekö ohjauskulmat v-tuix? Vai voiko tehdä esim niin että piirtää nykyisten mutterien ulkolaitoja pitkin merkit, ja laittaa sitten mutterit samaan kohtaan? Vai onko aivan toivoton juttu?
 
Luutavasti hieman muuttuu ohjauskulmat, et jos vaihdat yläpäät ja ajelet hetken ja katsot vaikuttaako jotenkin ohjaus erilaiselta, ja jos tuntuu erilaiselta niin vie suosiolla kulmiensäätöön, noi merkkien piirtelyt ei auta.
 
Takaisin
Ylös Bottom