Auton myynnin/oston ABC

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Mietin tuos et onkos tääl foorumilla tämmöstä juttua?
Voitais ehkä kerätä ns. tipsit talteen, voihan ne jotakuta auttaa.


Itse voisin pitää "rituaalina" seuraavaa OSTOSSA:


- bongaan auton netistä tms.
- kuvat pitää autosta olla selkeet ja rekisterinro näkyvissä.
- Googlaan piruuttanikin aina rek.nrolla tai katson et onko nettiautossa auto lähiaikoina myytyjen joukossa (tämä kertonee jo onko auto ns. kiertopokaali, jos heti myyntiin uudelleen, toki ei välttämättä asia näin ole)
- Kurkkaan omistajatiedot / historiatiedot:
http://tietopalvelu.ake.fi/AkeAtpJulkWeb/fi/ajoneuvorekisteri/ajoneuvorekisterikyselyt.html
Tietojen tarkistushinta on mielestäni halpa, on sitte kyseessä 500e tai 50.000e auto.
Historiatiedotkin kertoo jo jotain auton historiasta, onko monta omistajaa yms. Esim maansiirtokoneesta soitin edellistä edelliselle omistajallekin ja kertoi silloin koneeseen tehdystä muutostyöstä, joka oli positiivista kaikki. Tätä ei tiennyt edes nykyinen omistaja.

- AINA tarkistan onko maksamattomia veroja, vaikka ilmotuksessa lukis tai myyjä sanois ettei ole. Nythän ne näkee ilmaiseksi:
tuolta valitsette kohdan "siirry palveluun".
http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut/maksamattomat_ajoneuvoverot

Paikanpäällä auton tarkistus:

-yleisilmeen tsekkaus
- Rikkinäisestäkin pyrin lukeen vikakoodit (kertonevat jo paljon onko ecu ehjä esim)
- Käyntikuntoisen käynnistys vähintään (kuuntelu edes hetken että kone käy normaalisti)
- Ajokuntoisen koeajo pihassa vähintään (mikäli auto on "poistettu liikenteestä")
- Kilvissä ja ajokuntoisen koeajo vähintään muutama km :
* kytkimen testaus
* laatikon testaus jokaisella vaihteella (vaihteiden kytkeytyminen ja pysyminen päällä yms)
* sähkölaitteiden toiminta edes jotenkin
- pohjan tarkistus, ajamalla auto esim lankun palasten päälle niin helpottaa kummasti (AINA taskulamppu mukana)

Liikkeestä jos auton ostaisin käytettynä (puhutaan nyt vain muutaman vuoden vanhasta) niin auton haluan vähintään päiväksi koeajoon. Ikänä ei ole ollut ongelma tämä myyjäliikkeelle. Ehtii nosturilla käyttään ja ajeleen autolla.

Yksityiseltä ostaessa papereiden tarkistus ja AINA runkonron tsekkaus (liikaa varovaisuuttako, mut olkoon)
Luovarin teko myös aina (varmuus ennenkaikkee myös myyjälle, jotta auton saa poistettua omista nimistään 7pv jälkeen)
Myyjän henkkarien katsominen (että myyjä on tosiaan auton omistajakin)

Huom! Jos ostat ekaa kertaa autoa, jollaisella et ole ajanut niin suosittelen käymään ajamassa jossain samanlaista. Vaikkapa sitä autoliikkeen 5000e enemmän maksavaa, niin ehkä tiedät eron sitten siihe halvempaan kun käyt sitä ajamassa. Ja kyydissä istuminen EI ole ajamista!

Auton myynti:

- auton pesu ja aina selkeet kuvat autosta. Pyydä vaikka kaveria ottamaan, jos hänellä on hyvä kamera. Hyvät kuvat on hyvä myyntivaltti!
(molemmat kyljet kuviin sekä sisältä yksi kuva vähintään)
- varaudu esittään lisäkuvia, eli ota niitä samalla kun otat muita kuvia.

- selkeä myyntiteksti
hyviä asioita joita voi/kannattaa vaikka ranskalaisilla-viivoilla esittää:
* koska auto katsastettu
* koska jakopää huollettu (ostajan pitää tietää koska pitäs huoltaa mielestäni)
* lisävarusteet: 2 renkaat/vanteet, radio, vetokoukku
* huoltokirjan löytyminen (näkee edes onko yritetty huoltaa aiempien omistajien toimesta)
* muut huollot : esim jarrupalat juuri vaihdettu tms.

ja älä vain kirjoita kaikkee pötköön ja ilman välimerkkejä!


- Juuri hiljan katsastettu auto on aina mukavampi ja helpompi myydä! (ostajakin tietää ettei se ihan pommi ole)

- Ostajan henkkareiden katsominen ja luovarin teko!

Valmis luovaripohja : http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_b122/index.html








Tätä vois täydentää...
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Myyntitekstin selkeydestä:

Nyt kaikki mahdollinen kirjoitusosaaminen peliin. Jos tuntuu ettei kynä pysy kädessä niin kirjoittaa ranskalaisilla viivoilla tärkeimmät jutut. On nimittäin huomattavasti parempaa kun tyypillinen mongerrus jota saa lukea.

Esimerkki huonosta myyntitekstistä. Asiavirheitä, turhaa paskanjauhantaa auton ominaisuuksista ja puuttelliset kuvaukset tehdyistä huolloista. (En ole lainannut näitä mistään, luova mieli keksii)

Elikkäs myynnissä tämmöinen vähä ripeempi biturbo perhefarkku. Sporttisempi TypeS malli parempi sisusta ja ennemmän tehoo ja eri alusta (matalampi). Paljon on palikkaa laitettu ja remonttia tehtyä. ACY -systeemi pitää auton talvella tosi nätisti hanskassa ja pystyy vetää halutesssaa pitkää luisuu! Kulkee tosi hyvin! Tehoo arviolta joku 350 HV.... Turha pelätä oikeelta ajamista, muijan siskon koira oppi viides minuutis!!! Tosi lepposa ajella ku voi stiptronicista vaihdella eteen ja taa mielen mukaan. Tuotu japanista joten ei ruostetta. HUOLLETTU JUURI! Elikkäs auto EI oo pakko myynnissä, ne alta 5000 tarjoukset voi tunkee sanonko MIHIN! vaihtoo voi tarjota melkeen mihin vaan! Paitsi älkää tarjotko mitään etuvetoi! Kone vähä nakuttaa kylmänä, ei muita vikoja!!!!!

Parempi versio samasta autosta: (edistyneimmät arvaavat että olen ottanut esimerkiksi kiertopalkintojen kuninkaan, Legnumin ja edelleen tämä on ihan täysin mun mielikuvituksen ja liiallisen kahvinjuonnin tuotetta)

-katsastettu nyt kesäkuussa
-tuotu japanista 2008, ei ruostesuojattu: pohjassa pintaruostetta
-hks ssqv dumppi
-ahtopainetta nostettu kuulajousiventtiilillä noin 0.8 bar
-vaihdelaatikko remontoitu (turbiini ja kytkinpakat)
-jakopää tehty japanissa merkintöjen mukaan
-nostajat vaihdon tarpeessa
-öljyt vaihdettu juuri (öljyjä vaihdelta 5-10tkm välein)
-AYC -valo palaa ajoittain (pump failure -koodi)
-myös vaihto taka- ja nelivetoisiin autoihin

Jos tuosta 1. esimerkin huonosta tyylistä tunnistaa ittensä niin ei muuta kun petraamaan. Siihen oli tarkoituksella jätetty monta asiavirhettä yms juttuja :peukku
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Oudommissa vehkeissä voi myös auttaa, jos pääsee/viitsii koeajaa useampiakin yksilöitä. Saa paremman käsityksen miltä ko. auton "parhaimmillaan" pitäisi tuntua.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Noista koeajojen "pituuksista" vielä senverran että voihan ne olla lyhyitäkin.
Esim konevikasen dynyn ostin ja ajoin suoraa trailerii, en alkanu venavikasta kiusaan. Ja toisenlaisen oon ostanu siten ettei kone edes käynyt.
Eli toki pitää asiyhteydessä puhua erilaisesta "koeajosta" tai sen puuttumisesta.

Mutta jos ostaa kilvis olevaa ja ihan liikenteessä olevaa kulkinetta/ajoneuvoa niin hyvä on ajaa sillä senverran että lähes kaikki vaihteet tulee ainakin kelattua läpi.
Mielellään myös auton kohdalla koeajo kaupan pihassa kahdeksikkoa ajaen hitaasti samalla kuunnellen rutiseeko esim vetonivelet. Siis hitaasti kävelyvauhdissa ja ikkuna auki. Sama etu- ja takaperin.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Ostettaessa minusta olisi vielä parempi jos pystyisi järjestelemään niin että saa käynnistää auton kylmiltään.

Golffia ostaessani tätä ei päässyt tekemään kun halusi välttämättä tulla vastaan kylille -> edellinen omistaja oli käynnistänyt kaapeleilla kun akku oli sen verta lopussa.

Ja jos auto on poistettu liikenteestä niin se myös pysyy poistettuna liikenteestä omistajanvaihdon yhteydessä, eli sitä ei saa ajaa kotiin ennen kuin se on otettu liikenteeseen.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Autoliikkeet on varmaan riemuissaan näistä "koe ajajista" jotka ei oikeasti meinaakkaan ostaa autoa,vaan käyvät vaan hakemassa tuntumaa fiksatulla autolla jossain marraskuun loskapaska kelissä.
Itse en kyllä kehtaisi mennä vaan ajelemaan autoa,jota en meinaisikaan ostaa.
Tällä viittaan siihen,kun tuola kehotettiin käydä esim. jossain liikkeessä ajamassa samanlaista autoa,mitä on jostain muualta ostamassa.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Minä kun aikoinaan hain J.Puhakalle Galanttia heimoveljiltä, halusi myyjä tietää koska tulen ja sitten kun soitin olevani tulossa niin oli selitys että "lähden töistä". Noh sehän oli epäilyttävää.... Auto kun ei lähtenyt kunnolla kylmänä käyntiin niin ajoi sitten lenkin auton lämpimäksi ja tuli sitten "töistä" :D

Oon samaa mieltä että liikkeen autoja ei saisi kokeilla huvikseen kun se on ihan bisnestä, tämä näkyy sitten myös käytettyjen hinnoissa.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Minä taas olen sitä mieltä että kyllä autokaupassa saa käydä katselemassa ja koeajamassa autoja niin paljon kuin mieli tekee ja myyjät suostuu antamaan ajoon. On niillä liikkeillä sen verran hävyttömät hyvitykset vanhasta vaihdossa uuteen että kyllä ne joutaa sen auton pari kertaa pesemään. Eihän sitä tiedä jos parilla nettiauton halparuoskalla ajon jälkeen tulisikin mieleen että mitä jos sittenkin ostaisin sen vähän kalliimman ja paremman mitä kävin viikko sitten koeajamassa.

Ja kyllä olen käynyt muutaman kerran koeajamassa autoja, joita ei ole ollut mielessä ostaa vaikka lottovoiton saisi. Pitäähän sitä vähän kerätä tuntumaa muista autoista yli merkkirajojen, onpahan sitten entistä parempi mieli ajella omalla mitsulla. ;D
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Liikkeethän oikein kutsuvat sunnuntain hesarissakin ihmisiä koeajolle. Lasipalatseista päätellen ei kovin huonosti ole viime vuosina mennyt koeajajista huolimatta eli ihan puhtaalla omallatunnolla vaan jos auto yhtään kiinnostaa. Ja kiinnostaahan se jos jaksaa raahautua liikkeeseen asti sitä katsomaan.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Itse olen nimenomaan semmonen että käyn koeajamassa kaikki kynnelle kykenevät, budjetissa olevat ja ehkä vähän ylikin, kun oon ostamassa autoa. Tai vaikken olisikaan. Jos on pohdituttanut että "mimmonenkohan tommonen jaguar on ajaa" niin käyn koettaa mimmosella p*skapuheella pääsisin testirundille. Viimeeks olisin ollu menossa koeajamana SH-AWD Honda Legendiä, mut se kerkes mennä ennenkun kerkesin ilmaantua paikanpäälle :D
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Nuo koeajo kamppanjat nyt on eri juttu,silloin sielä (uudet)autot on oikein sitä varten,mutta tarkoitin lähinnä näitä käytettyjä.
Siinä tulee esim. yhden miehen "autoliikkeeseen" aika suhteettomasti töitä,jos päivän aikana käydään useampi auto vain huvikseen ajelemassa/sotkemassa.
Sen saman pesiän kun pitäisi hoitaa autojen myynnit,ostot,fiksit,monesti korjaukset ja vielä iltasella kirjanpitoa,samalla kun "chattäilee" nettiautossa "ostajien" kanssa.

Itsekkin olen muutamia autoja myynyt ja kyllä se vaan niin perseestä on,koska nykyään ne oikeat ostajat tuntuu olevan harvassa,kyselijöitä yms. vaihdokin tyrkyttäjiä on niin prkeleesti.
Jos sinulla on autossa hinta kohdallaan,niin ostajille tuntuu monesti olevan vaikea ymmärtää että siihen ei voi ottaa vaihdossa sitä niiden ylihinnoittelemaa autoa,yleensä vielä päikseen tai jollain 1ke välirahalla.

Tämä on yksi syy minkätakia ne liikkeiden hinnat on korkeammat,silloin asiakas saa mukamas autostaan hyvin vaihdossa ja viikon päästä sama auto josta hyvitettiin 5ke vaihdossa onkin myynnissä 4ke pyynnillä.
Monesti vielä on niin että auto viedään liikkeeseen vaihdossa kun se on niin paska,että sitä ei itse kehdata suoraan myydä,mutta liikkeeseen se tarjotaan ihan toimivana.
Sitten jos satutaan ostaa liikkeestä käytetty auto jossa on vikaa ja liike nikottelee korjausten kanssa,nostetaan kauhea meteli ja kirjoitellaan internetin palstoille että myyjä on täysi huijari kun ei korvaa sitä/tätä 200tkm ajettuun 10v vanhaan autoon.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Itseäni ihmetyttää nämä nykyiset myyntiteksit että "öljyt vaihdettu 5-10tkm välein". Auto on ollut myyjällä vuoden tai puolitoista ja auto tuotu vaikka japanista. Mistä se tietää miten joku nipponi on niitä öljyjä 15 edellistä vuotta vaihdellut, kun kummiskaan mitään huoltokirjaa ei ole. Tai jos on niin siinä on jotain tikku-ukkoja ja risuaitoja.
Tai "naisen käytössä ollut" eli kytkin poltettu ja peruutettu tolppaan :nykii Ei sais yleistää, mutta sanotaan että jollain naisilla voi olla noin :peukku
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Samaa mieltä Tunarin kanssa. Sitten tietysti jos oikeesti on ostamassa jotain tiettyä mallia on syytä käydä monta vaihtoehtoa läpi. Mutta itekkin vähän halveksun sitä et mennäään huvikseen koeajaan jotain tiettyä autoa. Uudet ns esittelyautot on mielestäni eri asia. :) Ja se näkyy kaikki tuo niissä käytettyjen autojen hinnoissa. Eikä ne jaksa niitä kunnolla fiksatakkaan ton takia. Turha itkeä silikonilla peitetyistä varsinkin jos tietää mitä se ihmisten auton "ylläpito" on keskimäärin...... Mun mielestä nimenomaan autokauppiaan pitäisi tunnistaa ne "paskanpuhujat" ettei tulisi niitä turhia koeajoja :peukku
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Jos on itse myymäs autoo,ja sen puunanut viimisen päälle. Sit tulee kavereita päivän välein mukamas ostoaikeissa,ajelee autolla kurateillä ja tuo sen paskasena takasin,tuumaa et hyvä peli pitää miettiä vielä. Et varmasti ole innostunut. Tuskin se autoliikkeen kaverikaan niistä muuten vaan koeajoista on innostunut! Hanski
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Hei. Se on niiden duunia. Piste. Ammatinvalintakysymys. Jos kovertaa niin aina voi hakeutua toiselle allalle.

Ja se on ihan sama vaikka ostajat olisikin aina ostamassa ja kauppa kävis. Väitän ettei mystisen mainitsema fiksausten taso tuu siitä parantumaan :D

Mut miten sä ikinä voisit tietää, haluatko vaihtaa autoa, jos et käy välillä tutustumassa eri maailmoihin? Ja mä en ymmärrä miten voisi omata mitään mielipiteitä minkään muun merkkisistä/mallisista autoista kun oman, jos ei niillä aja (olettaen että haukuttas esim. jonkun sakemannin ohjaustuntumaa pelkästään kuulopuheiden perusteella)?
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

HanskiS sanoi
Jos on itse myymäs autoo,ja sen puunanut viimisen päälle. Sit tulee kavereita päivän välein mukamas ostoaikeissa,ajelee autolla kurateillä ja tuo sen paskasena takasin,tuumaa et hyvä peli pitää miettiä vielä. Et varmasti ole innostunut. Tuskin se autoliikkeen kaverikaan niistä muuten vaan koeajoista on innostunut! Hanski
Harvemmi tääl Suomes yksityiseltä huviksee käydää koeajamas. Yleensä tuntuu et näit soittelijoita/mailailijoita on ja lupaavat tulla "huomenna katsomaan". Sitte ikänä ei kuulu edes paikalle. Tämä ainaki mua ärsyttää eniten.
Itseltäni on kyl jokainen auto vissii lähteny ekan koeajajan mukaan samantien. Yleensä toki aikaa on menny löytää se "the ostaja" mut se joka on tullu ajaan on myös ollu voittaja.

Ja kyllä, käyn autoliikkeessä koeajaan autoa. Esim uuttakin tai lähes uutta jos oon sellasta ostamassa. Se on niide homma myydä niitä. Enkä kyl hae autoo huonon kelin päivänä koeajoon, ei siitä ole mitää hyötyy itellekään sillon ku äänet yms peittyy veden tms kohinaan. Ja olenpa auton myös pestynä palauttanut liikkeeseen joskus!
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Niin ja ostajille vielä yksi vinkki,älä lupaa tulla huomenna katsomaan autoa jos et ole oikeasti tulossa,myyjällä kun voi olla muutakin tekemistä kun odotella kotona oletko tulossa vai et.
Älä tule "ostamaan" autoa jos sinulla ei ole kaikkia rahoja vielä kasassa,vaan voisit saada ne kasaan vasta 2kk päästä.
Älä tule "ostamaan" autoa jos et ole sopinut asiasta hallituksen(vaimo,äiti,isä tms.) kanssa.

Omalle kohdallenikin on sattunut sellainenkin auton "ostaja" joka soitteli autoa valehtelematta 20kertaa,kävi kahdesti(molemmilla kerroilla koeajo,tenavat hyppi penkeillä kengät jalassa...) ja vielä sillä toisellakaan kertaa ei ollut kaikkia rahoja kasassa,silloin paloi hihat ja sanoin että jos auto ei nyt lähde pihasta,niin se ei ole enään myytävänä.

Lupasi tulla seuraavana maanantaina junalla hakemaan auton,mutta ei kuulunut miehestä,paitsi että seuraavana kesänä laitteli viestiä ja kyseli autosta jälleen :seina

Mitä noihin autoliikkeiden paskoihin fikseihin tulee,johtuu ne varmasti siitä että sinne palkataan vasta ammattikoulusta valmistunut kaveri,8€ tuntipalkalla ja annetaan sille 4h auton täyteen fiksiin,vaikka se on auton myynnin kannalta se tärkein vaihe.
Toki tässäkin löytyy poikkeuksia.

Viimeviikolla juuri näin 2v vanhan hiacen,joka oli suht tehokkaasti turmeltu "fiksarin" toimesta.

Itselläni ei autokaupasta ole suurempaa kokemusta,mutta olen seurannut hommaa sivusta ja nostan hattua niille,jotka jaksavat työkseen tehdä käytetyn auton kauppaa.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Toki saa käydä ja pitääkin ajaa lenkki autolla jota olet mahdollisesti ostamassa.Eihän myyjä tiedä sinun tarkoitusta ja jos itselläsi on ainoastaan ajatus käydä ajamassa vertailukohtaisesti eikä minkäänlaista aikomusta ostaa sitä autoa,mielestäni se on jonkinlainen petos!Tämä on ainoastaan mun mielipide enkä ole ikinä moiseen käytökseen sortunut. Ainoastaan olen ajanut kun osto on kyseessä. Hanski
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Tunarilla selvästi isoja traumoja automyynnistä, kun ymmärsit viestini sisällön noin ;D Jätä myyntityö tulevaisuudessa ammattimaisille automyyjille ja älä murehdi, kyllä ne osaa laskea myyntityölleen riittävän korvauksen. Itse tosin olen onnistunut myymään joka ikisen omistamani auton itse eteenpäin, vieläpä kivuttomasti. Lähes poikkeuksetta se ensimmäinen kokeilemaan tullut on auton myös ostanut. Aina ei samalta istumalta, mutta sitten myöhemmin. Mukavia heppuja ovat olleet ja puhtaan auton ovat koeajaneet ja ostaneet. Terveisiä vaan jos joku tuntee ;D.

Ja kyllä se on autokauppiaalle tilaisuus eikä rasite, jos automallista kiinnostunut ja ostoaikeissa oleva asiakas tulee autoa katsomaan ja kokeilemaan. Asiakas kyllä palaa takaisin jos se auton haluaa. Jos kauppoja ei synny, vika voi olla tuotteessa, tuotteen arvon määrittämisessä tai myyjässä. Enkä minä maininnut mistään turhasta koeajosta tms. loskapaskoista. Kunhan sanoin ettei se ensimmäinen välttämättä ole se paras mahdollinen ja pienellä vaivannäöllä voi löytyä parempikuntoinen. Josta tosin ei ikinä olisi tiennyt, jos ekan olisi ostanut.

Itse olen pari viimeistä autoa käynyt hakemassa ihan ulkomailta asti ja etukäteen katsomisen arvoiseksi arvioitujen autojen välit olleet pahimmillaan lähes 1000km. Viimeinen oli sellainen variantti jota en aikaisemmin ollut edes kokeillut. Ei kyllä tullut mieleenkään, että ensimmäisen vastaan tulleen olisin ostanut ja hyvä niin. Kyllä siinä vaan silmät aukeaa kun saman hintaluokan vehkeitä useamman näkee ja kokeilee. Sen löydön jälkeen muut voi tuntua pommeilta. Joku niihinkin silti lankeaa.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Tämä oli kyllä paras: http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/04/20/automyyjat-kertovat-tallaisia-ovat-arsyttavimmat-asiakkaat/201227647/304
On se nyt kumma että jos on myymässä jotain 50ke vehjettä että ei nyt saisi jahkailla, menee myyjän kallista aikaa hukkaan ;D Hauskoja myös nuo pesemättömät nelikymppiset, mahtaa myyjää tosiaan vituttaa kun sitä pätäkkää löytyykin..
Ratti ei myöskään luultavasti kestä sitä, että joku tenava käy sitä vähän vääntelemässä..
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Mizushima sanoi
Tunarilla selvästi isoja traumoja automyynnistä, kun ymmärsit viestini sisällön noin ;D Jätä myyntityö tulevaisuudessa ammattimaisille automyyjille ja älä murehdi, kyllä ne osaa laskea myyntityölleen riittävän korvauksen.
En nyt tuohon sinun viestiisi varsinaisesti takertunut...
Mikä on riittävä korvaus,täälä isomman liikkeen rivimyyjä saa pienen peruspalkan päälle 80€/auto myyjäistä ja jos kauppaa hierotaan jahkailian toimesta päivä kausia,niin alkaa varmaan tympiä.
Tunari on tuumannut olla myymättä autoja,ostaa vain lisää,kun eipä tuon hintaluokan autot enään mitään sielä tallissa syö ja eipä tarvi sitten jälkikäteen jahkailla,että kun tuli se silloin myytyä.
Toki noita käyttö autoja(omega) joutuu varmaan hävittää,vaihtaessa uudempaan.
Edellisen käyttiksen kun myin,panin hinnan niin alas että ei tarvinnut sitä nettiauton chättäily rumbaa aloittaa,perjantaina illalla myyntiin ja lauantaina romaanit haki auton,maksoivat käteiselle ja veivät koeajamatta.
Elämäni helpoimmat kaupat.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Tunari-82 sanoi
Mikä on riittävä korvaus,täälä isomman liikkeen rivimyyjä saa pienen peruspalkan päälle 80€/auto myyjäistä ja jos kauppaa hierotaan jahkailian toimesta päivä kausia,niin alkaa varmaan tympiä.
Vähän ot nyt:
Aika harvinaista varmaan tuollainen, että jahkailija vie oikeasti useamman kokopäivän työajan. Miksei voi antaa jahkaajan jahkailla ja myy sillä välin auton jollekkin toiselle, jos sille ostajia riittää. Jos kukaan muu ei ole autosta edes kiinnostunut, niin ehkä siinä on jotain jahkailemisen aiheuttavaa ja hyvä kun kiinnostaa edes sitä yhtä?
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Heh. Kyllä mä oikeesti sanon että siinä on asenne ja oppi väärässä jos autokappiaan mielestä kiinnostunut (jahkaileva tai ei, koeajava tai ei) on ennemmin rasite kun asiakas :D Vähän kannattas yrittää katsoa metsää puilta, ja tehdä vaikka markkinatutkimusta :D Voin myös sanoa että jos myyjästä (yksityinen tai ei) paistaa läpi että olen hänelle rasite ja silmistä näkee ajatuksen "vi**u kun toi vielä pyörii tota autoo ympäri" niin voin hyvin jättää kaupan tekemättä. Autoja monesti on muuallakin myynnissä ja "se yks" harvemmin on se ainut siinä kunnossa ja niillä kilsoilla. Meen sit kattoo jotain muuta..

Kuten sanottu. Itse käyn monasti hienoina sunnuntaipäivinä koeajamassa autoja joissa on kiinnostuksen siemen, jotta tiedän minkälaisia ne ovat. Olen myös sellainen tyyppi että kun löydän jonkun mistä oikein pidän niin se pitää saada, vaikka se vaatisi vähän pankissa käymistäkin.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Moniko olisi innoissaan jos myisi itse autoa ja sunntaipäivänä tulisi autollinen amispoikia katsomaan/koeajamaan autoasi muka osto aikeissa.
Reiluhkon koeajon jälkeen auto palautetaan likaisena,turbo punaisena pihaan ja tuumataan että pitää nyt vähän vielä tuumata.

Yhtälailla niissä liikkeen autoissa on jonkun ihmisen rahat kiinni,kuin yksityisenkin.
Se on eri asia jos on autoa ostamassa ja koeajolla paljastuu jokin vika ja siksi jättää auton ostamatta.

Omat auton ostoni on yleensä menneet niin että olen puhelimessa tiedustellut auton kunnon/viat ja sorvannut jo hintaakin kohdalleen.
Sitten paikanpäällä jos auto vastaa sitä mitä oli puhe,eikä koeajolla paljastu vikoja,joista ei myyjä maininnut on kauppa ollut lähes kättelyä vaille valmis.
On tullut myös ostettua autoja koeajamatta,kuvien perusteella ja jopa ilman kuvia.
Siihen on hyvä asennoitua että käytetyssä autossa on aina jotain laitettavaa.

Omalla kohdalla erään tuontiauton kanssa paljastui satamassa että auto ei ole ajokunnossa,tästä ei ollut auton välittäneellä liikkeelläkään tietoa,jos olisin nostanut asiasta metelin,olisi liike joutunut ainakin osaa varmasti korvaamaan.
Kyseessä oli uunituore firma ja tämä vika oli auton ns. tyyppivika,joten annoin asian olla ja korjasin auton itse,koska liike muuten hoiti homman todella mallikkaasti ja auton minulle lähes kotipihaan asti.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

^Mistä sä tiedät mitä autoja haluut ostaa? En siis tiiä mitä kriteerejä ite pidät autojesi ostolla mutta mulle tärkeintä on ajotuntuma/fiilis, vaikka katottas perheen 2. autoa. Se ei paljon kuvia kattelemalla tai myyjän kaa puhelimitse käy ilmi :nykii
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Jos olisin itse myymässä autoa niin haluaisin kyllä jotain takeita että ostajalla on likviditeettiä hankkia auto eikä tullut vain tuhlaamaan minun aikaani ja leikkimään kivalla autolla. Liikkeet on asia erikseen enkä puutu niitten touhuihin.
Itse jos olisin ostamassa autoa niin jos en tiedä auton historiaa tai tunne myyjää niin todennäköisesti syynäisin auton melko tarkkaan, ettei tule jälkeenpäin ylläreitä. Mutta eipä ole aikaa tai halua mennä huvikseen koeajamaan autoja joita ei ole tosissaan ostamassa.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Urran sanoi
Heh. Kyllä mä oikeesti sanon että siinä on asenne ja oppi väärässä jos autokappiaan mielestä kiinnostunut (jahkaileva tai ei, koeajava tai ei) on ennemmin rasite kun asiakas :D
No täällä Oulunseudulla 90% myyjistä/asiakaspalvelijoista ja ei pelkästään autonmyyjistä on tuolla opilla ja asenteella töissä ;D Oulussa kun käy asioimassa ja sitten menee esim. Rovaniemelle asioimaan, niin palveluhenkisyys on huomattavasti korkeammalla tasolla. Sitten kun menee Kuusamoon ja Rukalle, niin siellä paistaa kauppiailta kyräily ja kateellisuus läpi, kun taas Leville menee, niin siellä saanut semmoisen fiiliksen, että puhalletaan yhteen hiileen. Vähän meni ot:ksi, mutta kaupantekoon liittyvää kumminkin :)
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Urran sanoi
En siis tiiä mitä kriteerejä ite pidät autojesi ostolla mutta mulle tärkeintä on ajotuntuma/fiilis.
Jos ostan evon,tiedän sen ajamattakin,että molempia näitä löytyy.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

^Ehkä paras kommentti ikinä :D

Mun mielestä asia on aika loppuun käyty.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Tunari-82 sanoi
Omat auton ostoni on yleensä menneet niin että olen puhelimessa tiedustellut auton kunnon/viat ja sorvannut jo hintaakin kohdalleen.
Sitten paikanpäällä jos auto vastaa sitä mitä oli puhe,eikä koeajolla paljastu vikoja,joista ei myyjä maininnut on kauppa ollut lähes kättelyä vaille valmis.

Juuri näin pitäisi toimia. Eli ensin hinta kohdilleen ja sitten ajo hommat , jos niitä pitää suorittaa. Rahat myyjän käteen ja Morot perään.

Jos ei tiedä mitä haluaa ostaa niin lukee vaikka ensin viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalta kaikki Tekniikanmailmat ja Tuulilasit. Varmaankin joku auto jää mieleen. Turha niitä autoja on käydä huvikseen ajelemassa siinä muuta tuhlaa kuin omaa aikaansa.

Kyllä noi autolehtien Sedät on niitä autoja jo testannu , kyllä ne aika tarkkaan osaa kertoa miltä jokin auton ominaisuus tuntuu.

Koeajo autoa ostaessa suoritetaan mahdolliseten vikojen selvittämiseksi , jos auton mittarissa on jo lähes satatonnia niin ei siinä paljoa enää niitä tehtaan ajo ominaisuuksia ole jäljellä , ennen pientä remppaa.

(yllämainittu koskee lähinnä käyttettyjä autoja , poislukien KIA ,Hyndai , Dacia yms. kulkineet.)
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

-JP- sanoi
Kyllä noi autolehtien Sedät on niitä autoja jo testannu , kyllä ne aika tarkkaan osaa kertoa miltä jokin auton ominaisuus tuntuu.

Meinaat että jos autolehden setä sanoo et on hyvä ajoasento, niin se on kaikille 150-210cm henkilöille hyvä?
Ja jos auto on vaikka meluisa lehden mukaan niin ainakin omastamielestäni kaikki uudet normiautot on hiljasia kun on evolla ajanut.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

-JP- sanoi
Kyllä noi autolehtien Sedät on niitä autoja jo testannu , kyllä ne aika tarkkaan osaa kertoa miltä jokin auton ominaisuus tuntuu.

Ja paskat osaa. Ajokokemuksen miellyttävyys on niin henkilökohtainen asia, että sitä ei kykene kukaan toimittaja toisen puolesta kertomaan.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Autokauppahan on liiketoimintaa siinä missä mikä tahansa muukin. Jos autoja saa myytyä paremmin siten, että niitä antaa reilusti koeajolle, eikö se ole nimenomaan kauppiaan ja työntekijän etu? Uskon, että autokauppiaat ovat laskeneet ja tutkineet hommaa sen verran, että joku perusta on sille miksi näin kuitenkin yleisesti toimitaan.

Se, että auto on vähän likainen, minkäs sille voi? Sitä vartenhan ne fiksaajat sinne palkataan ja heille maksetaan asianmukainen palkka siitä. Se tietysti nostaa auton hintaa jonkin verran, mutta autoja voi ostaa muillakin tavoin.

Itse olen sitä mieltä, että jos auto vaan annetaan koeajoon ja pieninktäkään kiinnostusta on, tottakai sen voi koeajaa. Eihän sitä tiedä vaikka sen innostuisi ostamaankin. :)
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Pluto, DaJackal, Harri ja masa on selkeesti oikeilla linjoilla. Mun mielestä on ihan naurettavaa että joku uskoo mielummin (mahd. maksetun) lehden arvostelun kommentteja jostain autosta eikä omaa ajokokemusta. Vielä enemmän mua naurattaa se että SÄ TIEDÄT että joku auto on tosi hyvä ajaa niin sit sen voi ostaa ilman koeajoa :D :D :D :D :D

Tää on just se syy miks liikenne on täynnä sellaista p*skaa että huh huh. "Mutku kaikki muutkin ajaa tämmösellä ni kai tää sit o hyvä?"

Tää keskustelu nousi mun mielestä jo sille tasolle kun "paras auto ajaa" topicissa, kun mä en kuulemma tosissaan voinu olla sitä mieltä että mun riisikippo oli mun mielestä parempi ajaa kun 2000-luvun vaihteen saksanseisoja?

En oo mode mut mun mielestä voitas kunnioittaa Harrin alkuperäistä topicin aloitusta (mikä on muuten aivan loistava, kiitos!) ja jatkaa siltä pohjalta. Ja kuten Harrikin toteaa niin tuo liikkeestä koeajo, tulisi olla niin reilu että kerkeisi auton käyttää nosturilla/pukeilla ja tutkia teknisesti vähän paremmin kun mitä näkee fikkarilla parkkiksella. Ylläreitä kun usein tulee vastaan mitkä vähintään auttavat tinkaamaan hintaa alaspäin.

Vieläkin paremmat vielä oli Harrin ja mystisen ohjeet myynti-ilmon tekemisestä.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Juu,tästä vois poistella nämä juupas eipäs väittelyt,lopetetaan siihen että Urran on oikeessa ;D
Ne jotka haluaa autossaan olevan ajotuntuman ja fiilikset kohdallaa,voivat valkata omansa tuosta Urrannin allekirjoituksesta,jos näistä autoista ei mielestäsi jompaa kumpaa löydy,olet väärässä ;D :peukku
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Tunari-82 sanoi
Juu,tästä vois poistella nämä juupas eipäs väittelyt,lopetetaan siihen että Urran on oikeessa ;D
Ne jotka haluaa autossaan olevan ajotuntuman ja fiilikset kohdallaa,voivat valkata omansa tuosta Urrannin allekirjoituksesta,jos näistä autoista ei mielestäsi jompaa kumpaa löydy,olet väärässä ;D :peukku

Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että ajotuntuma ja -fiilis ovat edelleenkin henkilökohtaisia asioita, joista ei voi kukaan muu sanoa toisen puolesta (eikä Urran ole tätä yrittänytkään, mikä käy minun mielestäni vähintäänkin selväksi hänen edellisestä viestistään)? Kyllä minullakin yksi tuttu on sitä mieltä että 10v vanha VW Passat on ajettavuudeltaan maailman paras auto, vaikka on koeajanut vaikka minkälaisia (puhutaan nyt kuitenkin edes lähelle saman hintaluokan kipoista, toim. huom). Pidän miestä hieman kummallisena, mutta kunnioitan hänen mielipidettään enkä yritä lähteä asiasta väittelemään.

Tunari-82 sanoi
Jos ostan evon,tiedän sen ajamattakin,että molempia näitä löytyy.

Ja viimeeksi kun katsoin niin topicin aihekentässä luki edelleen "Auton myynnin/oston ABC ", ei "Evon myynnin/oston ABC".
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Tunari-82 sanoi
Juu,tästä vois poistella nämä juupas eipäs väittelyt,lopetetaan siihen että Urran on oikeessa ;D
Ne jotka haluaa autossaan olevan ajotuntuman ja fiilikset kohdallaa,voivat valkata omansa tuosta Urrannin allekirjoituksesta,jos näistä autoista ei mielestäsi jompaa kumpaa löydy,olet väärässä ;D :peukku

+1 :peukku
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Joo kyllä minäkin olen sitä mieltä, että auton oston ABC:hen kuuluu mahdollisuus kunnon koeajoon ja olen myös sitä mieltä, että ei se esim. TM:n koeajoraportti anna mitään muuta autosta kuin testaajan oman fiiliksen. Testaaja yleensä ylistää saksalaiset kivireet maailman parhaiksi autoiksi ajaa, mutta semmoinen joka tykkää ajaa mukava alustaisella autolla leppoisasti ja ei tarvi pystyä pujottelemaan keilaratoja maksiminopeudella, niin ei semmoinen välttämättä halua kivirekeä. Kyllä itekki olen aina käynyt koeajamassa kaikki potentiaalisten autojen merkit ja mallit, mitkä voisivat tulla kyseeseen, kun autoa olen hommannut. Käytettyjä kun olen esim. aikoinaan emännälle kattonut, niin riitti kyllä nopeimmissa tapauksissa koeajoksi se, kun istui sisälle ja pystyi toteamaan, että on jo liian käytetty ;D
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

DaJackal sanoi
Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että ajotuntuma ja -fiilis ovat edelleenkin henkilökohtaisia asioita, joista ei voi kukaan muu sanoa toisen puolesta (eikä Urran ole tätä yrittänytkään, mikä käy minun mielestäni vähintäänkin selväksi hänen edellisestä viestistään)? Kyllä minullakin yksi tuttu on sitä mieltä että 10v vanha VW Passat on ajettavuudeltaan maailman paras auto, vaikka on koeajanut vaikka minkälaisia (puhutaan nyt kuitenkin edes lähelle saman hintaluokan kipoista, toim. huom). Pidän miestä hieman kummallisena, mutta kunnioitan hänen mielipidettään enkä yritä lähteä asiasta väittelemään.
Tottakai auton koeajo kuuluu auton ostotapahtumaan,tuola ekassa viestissäni kritisoin sitä että käydään koeajamassa ihmisten(jollaisiksi automyyjätkin luetaan) autoja,joita ei meinatakkaan olla ostamassa(liian kallis,väärä väri,huono kunto jne.),joten miksi tuhlata omaa ja muiden aikaa tälläiseen?
Jos bongaa auton joka täyttää vaatimukset,on hinnaltaan sinun budejttiin sopiva ja olet autoa ostamassa,niin tietysti silloin pitää auto koeajaa ennen ostoa.

Fiilis on toki henkilökohtainen asia (vaikka en henkilökohtaisesti ymmärrä mitenkä joku saa kiksejä/"fiiliksiä" perus perheautosta),ajotuntuma taas ei muutu miksikään vaikka kuljettaja ratin takana vaihtuu,jos autossa on tunnoton ohjaus on se sitä vaikka autoa ohjastaisi itse jeeveli ;D
Sen ymmärrän että fiilistelyyn ostetaan jokin vanha,tehokas,avoauto,urheiluauto tms. :driver


Ja viimeeksi kun katsoin niin topicin aihekentässä luki edelleen "Auton myynnin/oston ABC ", ei "Evon myynnin/oston ABC"
Kyllä ne jotkut kehtaavat evoakin autoksi väittää.


Jos ostan evon,tiedän sen ajamattakin,että molempia näitä löytyy.

^Tässä vastasin Urranin kysymykseen ;),kun hän tiedusteli että:
^Mistä sä tiedät mitä autoja haluut ostaa? En siis tiiä mitä kriteerejä ite pidät autojesi ostolla mutta mulle tärkeintä on ajotuntuma/fiilis, vaikka katottas perheen 2. autoa. Se ei paljon kuvia kattelemalla tai myyjän kaa puhelimitse käy ilmi
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Ratsastetaanpa aiheella hieman,minkähänlainen vastuu myyjäliikkeellä olisi omassa tapauksessani,eli tuo -04 lanccu jolla ajettu nyt 209tkm (ostettaessa muutama kk sitten 201tkm),ja kytkin/lodju äänteli jo ostosta lähtien.

Kytkimen jo vaihdoinkin omaan piikkiin,mutta eipä tuo lodjukaan ehjä ole..

Eli kuinka korvausvelvollinen on myyjäliike?
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

ST sanoi
Ratsastetaanpa aiheella hieman,minkähänlainen vastuu myyjäliikkeellä olisi omassa tapauksessani,eli tuo -04 lanccu jolla ajettu nyt 209tkm (ostettaessa muutama kk sitten 201tkm),ja kytkin/lodju äänteli jo ostosta lähtien.

Kytkimen jo vaihdoinkin omaan piikkiin,mutta eipä tuo lodjukaan ehjä ole..

Eli kuinka korvausvelvollinen on myyjäliike?
Kyllä on korvausvelvollinen siinä tapauksessa, että auto on myyty sinulle ehjänä ja aikaa on vähemän kuin 6kk. Ei kaikki autonostajat pysty arvioimaan auton kuntoa kuulon perusteella välttämättä. Autonmyyjän taas oletetaan olevan ammattilainen näiden asioiden suhteen ja on velvollinen tuomaan esille jos autossa on esim. laatikkovika, joka ei oireile kuin lievästi ääntämällä. Autonostajan ei voida olettaa taas olevan ammattilainen, joka pystyy heti arvoioimaan laatikon kunnon jos vika ei ole hyvin ilmeinen. Vaihdelaatikkoahan ei yleensä nimitetä kulutusosaksi, mutta laatikon kestoonhan vaikuttaa pääasiallisesti edellinen/edelliset käyttäjät. Oikein käytettynä/huollettuna vaihdelaatikko kestää auton eliniän. Todennäköisesti tässä tapauksessa (autoniästä ja ajokilometreistä johtuen) myyjäliikettä ei voitaisi velvoittaa 100% kustantamaan remonttia, mutta ainakin osittain tulemaan vastaan ellei myyntipapereissa lue, että auto myydään laatikkoviallisena.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

ST sanoi
Ratsastetaanpa aiheella hieman,minkähänlainen vastuu myyjäliikkeellä olisi omassa tapauksessani,eli tuo -04 lanccu jolla ajettu nyt 209tkm (ostettaessa muutama kk sitten 201tkm),ja kytkin/lodju äänteli jo ostosta lähtien.

Kytkimen jo vaihdoinkin omaan piikkiin,mutta eipä tuo lodjukaan ehjä ole..

Eli kuinka korvausvelvollinen on myyjäliike?
Uskoisin että riippuu hyvin pitkälle myyjän halusta hyvitykseen.
Jos menee tappeluksi niin väittäisin että olet aika heikoilla,koska autolla on ajettu jo 200tkm=katsotaan normaaliksi kulumaksi.
Tuolta pääsee selailemaan esimerkkitapauksia eri vioista ja korvaksista:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhetilanteet/
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

No olihan tuolla esimerkki, että 171 tkm ajetusta autosta kun laatikko porsi, niin tuli ihan tuntuva korvaus ja se hajoaminen ei katsottu normaaliksi kulumiseksi. Jos menee riitelyksi, niin on tuurinkauppaa mille kannalle lautakunta päätyy. Mutta itse en pidä 200 tkm ajettua laatikkoa normaalisti loppuunajettuna. Itsellä on Galantissa 300tkm ajettu laatikko ja ei ole vieläkään mitään oireita tulevista laatikko rempoista.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

MitsuMi sanoi
No olihan tuolla esimerkki, että 171 tkm ajetusta autosta kun laatikko porsi, niin tuli ihan tuntuva korvaus ja se hajoaminen ei katsottu normaaliksi kulumiseksi. Jos menee riitelyksi, niin on tuurinkauppaa mille kannalle lautakunta päätyy. Mutta itse en pidä 200 tkm ajettua laatikkoa normaalisti loppuunajettuna. Itsellä on Galantissa 300tkm ajettu laatikko ja ei ole vieläkään mitään oireita tulevista laatikko rempoista.
Itselläni taas meni evon laatikosta laakeri 95tkm kohdalla.

Vastaavasti tuola esimerkeissä oli 220tkm ajettu auto josta oli laatikko hajonnut ja siinä tapauksessa lautakunnan mielestä autossa ei ollut virhettä ???
Toki tuo oli ollut hinnaltaan edullinen ja 3v vanhempi kuin st.n auto.
Taitaa olla hieman hatusta vedeltyjä nämä päätökset,aina parempi jos pääsee myyjän kanssa edes johkin 50/50 sopimukseen.

Eräs tuttava osti cx-jotakin "maasturi" volvon ja siitä paljastui miltei samantien,öljynvaihto huollossa että jakolaatikko oli rikki ja auto pelkästään etuveto.
Myyjä tarjosi väännön jälkeen 50/50 sopimusta korjauksesta ja kuluttaja neuvoja oli suositellut tarttumaan tähän,auton mittarissa oli tuolloin 170tkm paikkeilla.
Remppa tuli kustantamaan jotain +2ke
Hyvin todennäköistä tässäkin oli että rehellinen kuluttaja oli vienyt auton liikkeeseen ehjänä vaihdokkina ja siitä joutui kärsimään niin myyjä kun ostaja,eli tarkkana pitää olla.
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Takaisin aiheeseen. :kuningas

Kohtuulisen hyvä esimerkki miten EI PIDÄ TEHDÄ myynti-ilmoitusta.
http://www.nettiauto.com/honda/civic/5091811#yritys=turbik
 
Vs: Auton myynnin/oston ABC

Itse olen kyllä kertonut aina myynti-ilmoituksissa kaiken mitä olen autosta myyntihetkellä tiennyt, kuten nyt viimeisimpänä Skodaa myydessäni sen, että starttimoottori alkaa olla tiensä päässä, tuulilasissa on halkeama ja raidetangon päässä on tuntuva välys mutta kori on erittäin hyvä ja koneessa vedot tallella. Tätä autoa autoliikkeestä ostaessani ainoa vika oli tuo tuulilasi, kunnes koeajolla autosta hävisi jarrut ja ajelin nosturille selvittääkseni muutkin viat...

Kesän alussa ostin mersun, joka oli kolmannelta omistajalta ja täydellisellä huoltokirjalla, öljynvaihdotkin tehty merkkihuollossa. Niin vaan parin kuukauden aikana siitä porsi vetoakseli, absit ja viimeisimmäksi kannentiiviste, ja selvisi että autosta oli takaosa maalattu uudestaan sekä vetoakseli oli HITSATTU kasaan ilmeisesti edellisen katkeamisen seurauksena. Näistä ei tietenkään ollut mitään mainintaa huoltokirjassa.

Tämä sitten meni vikoineen reilulla tappiolla myyntiin, ja vaihdokkina tuli 240 volvo, josta oli tuulilasi halki mutta ei muuta vikaa. Paitsi se, että kaikki jarrulevyt oli alimittaisia, jarrukilvet puhkiruostuneet, pyöräkoteloita paikattu pellillä+porakärkiruuveilla+sikamassalla, helmat tunkattu ruttuun ja hyvin ruostuneet rei'ille, ilmanputsari puuttui... Myöhemmin auton myyjää nähdessäni mainitsin asioista niin sanoi vaan että "no ootpa tarkkaan tutkinut". No joo niin tein, yleensä kiinnostaa tietää missä kunnossa auto on. Volvo meni ennen leiman loppumista myyntiin, taas reilulla tappiolla, mutta rehellisen vikaselvityksen kanssa.


Ei pitäisi olla niin kauhean vaikeata olla rehellinen noissa myyntiasioissa? Kun kertoo suoraan että nämä viat on tiedossa, niin selviää paljon vähemmällä. Kyllä sana kiertää ennen pitkää niin, että paska kaatuu omaan niskaan, jos jotain oleellista on jättänyt kertomatta.
 
Takaisin
Ylös Bottom