Autot vahaan!

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

BO:n yleisimmät viat: Huono pesuteho ja vieläkin huonompi liukuvuus = naarmuja.

Tosta voi kattoo mun mielipiteen siitä:
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?p=11371#p11371

Käytännössä kun pinta ei oo vahattu eikä vahan lähtöä tarvii pelätä niin seosta voi toki isontaa, mutta sitten varmasti paremmat shampoot on jo halvempiakin..

Uskon että AutoFoam on tehokkaampi kuin Arikasin liukkari. Se on toistaseksi ollut normi likaan tehokkaampi kuin mikään liukkari mitä oon testannut sillä (Uni-Clean Cocos, Bilt-Hamber Surfex HD ja Pineline Tehopesu)
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
BO:n yleisimmät viat: Huono pesuteho ja vieläkin huonompi liukuvuus = naarmuja.

Tosta voi kattoo mun mielipiteen siitä:
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?p=11371#p11371

Öööh mikä asteikko on -2 pistettä. (-3 - 1) joka on tullut pesutehosta? Eli onko -3 parempi vai huonompi kuin -1 vai onko tuo 1?

Urran sanoi
Käytännössä kun pinta ei oo vahattu eikä vahan lähtöä tarvii pelätä niin seosta voi toki isontaa, mutta sitten varmasti paremmat shampoot on jo halvempiakin..
Aika reilulla seoksella olen pessyt enkä ole mitään korkillisia mitannut.

Urran sanoi
Uskon että AutoFoam on tehokkaampi kuin Arikasin liukkari. Se on toistaseksi ollut normi likaan tehokkaampi kuin mikään liukkari mitä oon testannut sillä (Uni-Clean Cocos, Bilt-Hamber Surfex HD ja Pineline Tehopesu)
Koitan tuota arikasin liuotinta lancella sen takia kun mulla on ko. ainetta 25L pönttö :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Autofoam ei tunnu olevan helpoin mahdollinen levitettävä kun tuulee... Vai teinkö jotain väärin? Ainetta oli auton lisäksi siellä täällä muuallakin mukaanlukien omat vaatteeni.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Autot vahaan!

ast sanoi
Autofoam ei tunnu olevan helpoin mahdollinen levitettävä kun tuulee... Vai teinkö jotain väärin? Ainetta oli auton lisäksi siellä täällä muuallakin mukaanlukien omat vaatteeni.

Älä kuse vastatuuleen :)

Joo foamissa on mielestäni tiettyjä rajotuksia, jos vetää jäähän älä käytä. jos auto on auringossa, älä käytä-> aine kuivuu heti pintaan eikä puhdista mitään ja pahimmassa tapauksessa jähämähtää kiinni. Ja toi kova tuuli on yks mutta saa kyllä aika kovaa tuulla tai sitten sulla on väärät seokset. Sulle on vissiin pro näyttänyt miten lance toimii.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

evo6 noi kaikki jutut on perusteltuna siinä BSTE ekassa postauksessa. Siis Shampoon tehtävä on puhdistaa auto eli jos se suoriutuu hyvin (kuten sen pitäisi) -> 0 pistettä. Jos jotenkin ihan über mahtavasti niin 1 piste. Jos ok niin -1, jos huonosti niin -2 jos kelvoton niin -3. Eli -3 on huonompi kuin -2.

Eli mielestäni BOn pesuteho on aivan riittämätön, siis huono.

Just tota suhdelukua tarkotin. Jos käytät sitä esim. tupla-annoksella (mikä sekin on vielä oikeesti tosi huono, mut ei oo enää ees vahaturvallinen) niin jo esim. Bilt-Hamber Auto-Wash on halvempaa ;) Ja on muuten aivan törkeen paljon parempaa. Joka aspektilta.

Tuo liuotin. No se :D

ast onks sul kuvia/videoo tapahtumasta? Kuulostaa oikeen hauskalta 8)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Autot vahaan!

noni pro vedäkintaasee tyypit:
http://www.ebay.com/itm/Karcher-Foam-and-Car-Care-Nozzle-Lance-Bottle-2641847-/150865752845?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item23204cb30d#shId

tekeekö tuolla saman asian? On halvempi (ainaki mitä minä oon löytänynnä)...
tuossa vissii juttua: http://www.forum-bmw.fr/lance-canon-a-mousse-t45240.html

jaa löytyki jo:
http://www.siivous.fi/yellowservice/tuote/7019/2641-847-vaahdotussuutin-06l
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Autot vahaan!

Harri K sanoi
noni pro vedäkintaasee tyypit:
http://www.ebay.com/itm/Karcher-Foam-and-Car-Care-Nozzle-Lance-Bottle-2641847-/150865752845?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item23204cb30d#shId

tekeekö tuolla saman asian? On halvempi (ainaki mitä minä oon löytänynnä)...

Ymmärsin, että tuo kärherin oma on tosi hyvä esim. kukkien kasteluun mutta ei vaahdon levittämiseen.
 

SpoonCivic

Celsior UCF31, Pajero Mini, Z50J's
Liittynyt
14 Maaliskuu 2009
Sijainti
Fagersta, Porvoo
Vs: Autot vahaan!

evo6 sanoi
Ymmärsin, että tuo kärherin oma on tosi hyvä esim. kukkien kasteluun mutta ei vaahdon levittämiseen.
TÄYSIN sama mieltä!!! Minulla on juuri toi sama Kärcherin vaahdotussuutin (tuli painepesurin mukaan) ja se ei vaan kelpaa. Oikea Lance on kaikkein paras.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Autot vahaan!

evo6 sanoi
Koitan tuota arikasin liuotinta lancella sen takia kun mulla on ko. ainetta 25L pönttö :)

Koitin tuota arikasin liukuria lancen läpi ja siitä tuli aika paksua vaahtoa jopa paksumpaa kuin biltistä. En osaa lancetetun arikasin pesutehosta sanoa verrattuna biltiin mutta kai sitäkin voi välillä käyttää.

Sitten varsinkin kesällä kun bilttihän ei saa kuivua auton pintaan mutta arikas taas saa niin kesä helteillä tuo voi olla ihan hyväkin vaihtoehto. :popcorn
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

Harri K sanoi
noni pro vedäkintaasee tyypit:
http://www.ebay.com/itm/Karcher-Foam-and-Car-Care-Nozzle-Lance-Bottle-2641847-/150865752845?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=item23204cb30d#shId

tekeekö tuolla saman asian? On halvempi (ainaki mitä minä oon löytänynnä)...
tuossa vissii juttua: http://www.forum-bmw.fr/lance-canon-a-mousse-t45240.html

jaa löytyki jo:
http://www.siivous.fi/yellowservice/tuote/7019/2641-847-vaahdotussuutin-06l

Tossa hyvä vertailuvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=hrhb-UQ3Jtw

Mielestäni toi Kärcherin/Nilfiskin lance on melko turha tuote. Jopa rahan tuhlausta.

Mut taas varotus videosta: Älkää lisätkö vettä siihen Lancen pulloon, säätäkää nupista jos tarvis.

evo6 se vaahdon valuvuus Auto-Foamissa on osa puhdistustehoa. Seuraappa miten se skeida valuu sen mukana alas. Monilla kilpailijoilla tulee suorastaan partavaahtoa minkä voi jättää vaikka puoleksi tunniksi. Mut mitä se auttaa jos ne ei puhdista puolikskaan yhtä hyvin?

Voin sanoa että jos biltti vähän kuivuu pintaan niin se lähtee huuhtelemalla. Mut jos bioliukkari (saati oikea liukkari) kuivuu pintaan niin ne jäljet lähtee sitten myllyttämällä. Nimimerkillä kokemusta on.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Tossa hyvä vertailuvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=hrhb-UQ3Jtw

Mielestäni toi Kärcherin/Nilfiskin lance on melko turha tuote. Jopa rahan tuhlausta.

Mut taas varotus videosta: Älkää lisätkö vettä siihen Lancen pulloon, säätäkää nupista jos tarvis.

evo6 se vaahdon valuvuus Auto-Foamissa on osa puhdistustehoa. Seuraappa miten se skeida valuu sen mukana alas. Monilla kilpailijoilla tulee suorastaan partavaahtoa minkä voi jättää vaikka puoleksi tunniksi. Mut mitä se auttaa jos ne ei puhdista puolikskaan yhtä hyvin?

Voin sanoa että jos biltti vähän kuivuu pintaan niin se lähtee huuhtelemalla. Mut jos bioliukkari (saati oikea liukkari) kuivuu pintaan niin ne jäljet lähtee sitten myllyttämällä. Nimimerkillä kokemusta on.
Urran : riippuu vähän auton väristä tuo jäämien näkyminen :D Jounilla kun on tuo valkoinen niin ei ole niin kovaa stressiä :)

Autofoamin kun ajaa oikeassa lämpötilassa niin kaikki pelaa eli ei yhtään auringon lämmittämä pelti. Toimii ihan pakkasille asti. Sitten näkee kuinka se valuva vaahto on jo ihan ruskeeta. Ulkolämpötilasta /kuivumisesta riippuen huuhtelu sitten. Aika pitkään saa huuhdella autofoamin jäljiltä autoa, varsinkin jos vahapinta ei ole kovin hyvä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Autot vahaan!

Käytännös toi foam:in määrä/laatu riippuu vain suuttimien/sisäisten letkuje läpimitoista/virtausmäääristä mitä tuossa laitteessa on. On meinaa firmassa tehty foamii ihan tarkotuksella elintarviketeollisuuteen pesuihin. Välil ollu hallin hallialla testauksen jäljiltä foamia vuorokausikin ;D
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

mystinen ei se mitään riipu. Se kohta ei kiillä missä on jäämä. Eli kun se on siellä niin se on siellä vaikka auto olis pinkki.

Toi on muuten hyvä huomio toi autofoamin huuhtelu. Se tosiaan on vähän hankala huuhdella vs. muut testaamani foamit.

HarriK periaatteessa, mutta rakenne ei oo kovin yksinkertainen. Se Foam Lance ei meinaan todellakaan ole T-haara vaan siellä on vaahdotusverkkoa, ilmakanavaa, eri kokoista haponkestävää venttiiliä (minkä kokoluokka veden määrästä riippuen on yleensä joko 1.2mm tai 1.4mm) ja säädettävää suutinta (kaks rosteri/haponkestävä liuskaa mitkä on taivutettu vähän käyrälle). Näin yksinkertaistettuna.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
HarriK periaatteessa, mutta rakenne ei oo kovin yksinkertainen. Se Foam Lance ei meinaan todellakaan ole T-haara vaan siellä on vaahdotusverkkoa, ilmakanavaa, eri kokoista haponkestävää venttiiliä (minkä kokoluokka veden määrästä riippuen on yleensä joko 1.2mm tai 1.4mm) ja säädettävää suutinta (kaks rosteri/haponkestävä liuskaa mitkä on taivutettu vähän käyrälle). Näin yksinkertaistettuna.
rust me, I know it too ;D . Verkkojen,venttiilien ja erikokoisten turbulenssi/kierrejuttujen kanssa on pelattu kun tehty vaahdotusasemia. Hakemalla ne oikeat on haettu tuohoki joskus.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Voin sanoa että jos biltti vähän kuivuu pintaan niin se lähtee huuhtelemalla. Mut jos bioliukkari (saati oikea liukkari) kuivuu pintaan niin ne jäljet lähtee sitten myllyttämällä. Nimimerkillä kokemusta on.

No sitten ne puhu mulle puppua siellä arikasilla josta sen aineen hain koska ne ihan useampaan otteeseen totesi, ettei haittaa yhtään vaikka kuivuu pintaan.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Autot vahaan!

evo6 sanoi
No sitten ne puhu mulle puppua siellä arikasilla josta sen aineen hain koska ne ihan useampaan otteeseen totesi, ettei haittaa yhtään vaikka kuivuu pintaan.

Samaa mullekkin on sanottu. Sanotaanko näin että siellä pesuhallilla voikin ehkä antaa kuivua pintaan mutta ulkona kun on normaalisti vähän erilaiset joko aurinko paistaa tai tuulee vitusti tai sitten sataa...
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

No sit puhutaan merkillisestä tuotteesta. Kaikki bioliukkarit mitä mä olen käyttänyt omaa saman ominaisuuden eli varotellaan hitosti ettei saa kuivua pintaan -> ja ihan oikeestikkin jää jäljet jos kuivuu. Oon meinaan joskus poistellut noita jälkiä. Eniten ne v*tuttaa lasissa.

Olis mielenkiintosta testata tota Arikasia, jos näin on.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

Ei oo kokemusta mut Nanolexin tuotteet yleisesti ollut hyviä. Yks huikeimmista jutuista joskus oli Reactivating shampoo, mikä oikeesti tuo ihan huikeen beadingin/sheetingin pinnalle vaikkei pinnalla ole ennestään mitään ::)

Multa tulossa jossain välissä testiä vähän Nanolexin pinnotteista ja Foam sealantista mattapinnoilla jne..
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
No sit puhutaan merkillisestä tuotteesta. Kaikki bioliukkarit mitä mä olen käyttänyt omaa saman ominaisuuden eli varotellaan hitosti ettei saa kuivua pintaan -> ja ihan oikeestikkin jää jäljet jos kuivuu. Oon meinaan joskus poistellut noita jälkiä. Eniten ne v*tuttaa lasissa.

Olis mielenkiintosta testata tota Arikasia, jos näin on.

Tuu multa sitä hakemaan ja tee testit.
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: Autot vahaan!

Tulipas hommattua tuossa tuo foam lance cleanyourcarilta ja mittailin tuossa vedellä sitä seosta kohdalleen. Piti olla melkeen täysillä plussalle päin tuo säätö. Aloin sitten kokeilemaan sitä emännän autoon tuolla säädöllä, niin tulos oli vain valkoista vettä oikeastaan. Piti kääntää melkeen miinukselle tappiin tuo että jonkinmoista vaahtoa tuli. Vaikuttako tuohon tuo autofoamin viskositeetti vai olisko taas käyttäjässä vika?
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

Siis mittailit seoksia mutta miksi sitten asetit sen? Kuten sanottu ne "plussa ja miinus" on monesti väärin päin. n.4% seos on lähes joka pesurissa jommasta kummasta ääripäästä n. puoli kierrosta taaksepääin.

Jos on tullut valkoista vettä niin homma ei rokkaa.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Autot vahaan!

Mulla lance piti säätää kokonaan miinukselle josta sitten käänsin täälläkin ohjeistetut puol kierrosta takasinpäin.
 

Bazeeba

Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2007
Sijainti
Soini
Vs: Autot vahaan!

Juu, kyllä tässä semmonen käyttäjäpohjainen vika oli. Kyllä se siellä miinuspäässä lähellä oikeaa on.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

Lasipinnoitteista vielä että mun mielestä tälläisellä käsittelyllä saa jo 95% tapauksista radalle riittävän pinnan:
-Lasinpesu omalla valitsemallaan (ei household, vaan autokäyttöön tarkoitetulla) lasinpesuaineella -> pyyhintä perään
-Samalla kamalla lasi märäks ja hobbyllä n. 45° kulmassa pinta kauttaaltaan läpi -> pyyhintä
-Sama kuin yllä mutta claylla läpi -> pyyhintä
-Lasin pohjustus muurahaishappo pohjaisella tai muuten äärimmäisen tehokkaalla lasi cleanerilla (esim. GTechniq G4) puuvilla liinan kera
-Rasvanpoisto, jos em. tuote ei ole tarkoitettu pinnoitteen pohjusteeseen. Tähän hyväksi havaitut: IPA, Maaliliikkeiden Silicone tai Wax Remover jne..
-Valitsemansa lasipinnoite. Kesäpeliin voin ainakin aika varauksetta suositella GTechniq G5:sta ja ympärivuotiseen G1:stä. Edellä mainitulla pohjusteella mulla kestänyt G1 lasissa 1,5 vuotta ja edelleen >80km/h nopeuksien jälkeen pyyhkijät on kelillä kun kelillä turhat. Tosin uutena toimi jo ~50km/h nopeuksista.

Jos laskee hinnan noille olettaen että sulla ei ole mitään niin:
-Muutama mikrokuituliina esim. Tarjoustalon iiSi liinoja: n.4e. Ja vielä parempi jos revit vanhan lakanan liinoiksi koska puuvillaliinat toimii lasin kanssa paremmin.
-Lasinpesuneste n.10e (ihme jos jollain ei jotain lasinpesunestettä ole jo valmiina)
-Hobby n.2e
-Clay omasta valitsemastaan paikasta esim. Sonuksen clay n.10e
-Cleaner, esim. GTechniq G4 n.10e
-Lasipinnoite, esim. GTechniq G1 tai G5 n. 13e

Ja laitoin hinnat puntina koska noi saa todennäköisesti halvemmalla briteistä ovelle kun suomesta mistään mitenkään. Tulee kotiovelle (sis. clay) siis: 8+8,5+11+6=£27,5 = 39e

Hintaahan saa alaspäin jos omistaa tarpeita etukäteen tai tyytyy vähempään. Uskon että 5-sateestakin mahdollistaa jo aikamoisen helpotuksen radalle mutta laiska tosin ostaa G1:stä ja levittelee 2 vuoden välein, jos ei ole vaihtanut autoa jo ennen sitä :) CleanYourCar.co.uk:stahan saa settinä ton G4+G1=£16,90

Mä en periaatteessa usko ettei mitä tahansa lasia saa hyväksi. Tiedän että Laurilla on ollut ongelmia saada pysymään ainakin normipinnotteet lasissa mut oliks se sama homma lasipinnotteilla? Näin referenssiksi mulla on 245tkm ajettu Lancerin OEM lasi pinnotettuna ja kesto G1:ellä reilusti yli valmistajan, noilla pohjilla. Tosin se ei oo nähny näitä "Japanin happosateita".
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Autot vahaan!

Osa nuista pinnotteista saa sit aikaan ns. harmaan kalvon. Ihan vaan varoituksena ja saattaa aiheuttaa sulkien pomppimista.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

Basbarduu on oikeessa, ja siis harmaa n. 1sec pyyhinnän jälkeen. Mutta ainakin GTechniqin pinnoitteella se hävis n. 1kk käytön jälkeen (ei siinä taida montaa pyyhintää olla). Myöhemmin PK.comissakin myönsin että se on hävinnyt. Tohon tosin vaikuttaa sulat. Perus kumisulilla ei tule mutta ainakin rungollisilla silkkarisulilla (Denson Hybridit) tulee tuoreen pinnoitteen kanssa. Mutta radalla ajamisen kannalta irrelevantti fakta.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Autot vahaan!

Bilt hambereita voin suositella. Pesin Galantin äsken ekan kerran sitten varmaan syyskuun ja pinta oli kohtalaisen liukas vieläkin, vahattu joskus viime syksynä. Vaakapinnoilta vesi pakenee vieläkin kuten olisi juuri vahattu.

Finiswax on jopa kestävämpi kuin perinteinen Simoniz ja n. 10% työmäärällä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Vanteet pitäisi saada puhtaaksi. Aloitin useammalla käsittelyllä Bilteman vanteenpuhdistusaineella (http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Pesu-ja-puhdistus/Puhdistus/Vanteenpuhdistusaine-361717/) . Tuote sisältää oksaalihappoa ja sen pitäisi olla ihan kelvollista googlauksen mukaan. Sillä lähti jotain, mutta puolien väliin jäi ikäviä mustia kertymiä. Jonkun verran ne lähtivät ja niistä liukeni tummaa kun hinkkasin karhunkielellä tuon pesuaineen kanssa, mutta hermot menevät jos nuo pitäisi tällä metodilla kokonaan saada pois. Tärpätin, liuotinpesun ja spray liuottimen vaikutus oli +/-0 eli mitään ei niillä irronnut.

Mustat kerrostumat ovat radalta peräisin eli niissä on varmaan ties mitä jarruista tullutta töhnää. Millä nämä saadaan puhtaaksi?

Entä millä saan liimapainojen tarrojen jämät poistettua?

Kuvissa on tämän hetken tilanne. Jos nuo mustat saa jotenkin putsattua pois niin töpöttelen vähän paikkamaalia niihin kohtiin mistä maalia on lähtenyt ja saa luvan välttää sitten tuollaisena.
 

Liitetiedostot

  • Vanne ulko.jpg
    Vanne ulko.jpg
    41.8 KB · Lukukerrat 791
  • Vanne lähi.jpg
    Vanne lähi.jpg
    25.2 KB · Lukukerrat 784
  • Vanne sisä.jpg
    Vanne sisä.jpg
    42.4 KB · Lukukerrat 842

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Autot vahaan!

Liimapainojen jämät lähtee parhaiten "toffeelaikalla". Eli porakoneeseen laitettavalla liimanpoistolaikka, mikä sit lienee oikea nimi. ?

cs134_002E_008_m.jpg
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Autot vahaan!

Hae ast apteekista sitruunahappoa ja ei kun kokeilemaan. (laimenna vedellä ja kokeile varovasti)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

lancer evo-r sanoi
Liimapainojen jämät lähtee parhaiten "toffeelaikalla". Eli porakoneeseen laitettavalla liimanpoistolaikka, mikä sit lienee oikea nimi. ?

Hyvä pointti, olen joskus vuosia sitten käyttänytkin tuollaista helmojen tarrojen liiman poistoon, mutta ei muistunut nyt mieleen. Pitääkin ostaa uusi.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

Lähtee joo, mutta toffeelaikalla lähtee perin helposti myös maalit vanteista ::) On mullakin toffeelaikka, mutta se on ns. "last resort"

Oletettavasti astilla tuo musta on ihan rautaa jarrupaloista/levyistä, kun kerta radalla tullut. Mennyt maalin huokosiin ja malmiksi palautuessaan laajentunut jumiin. Hapolla (vaikutusajan puitteissa, sehän ei saa kuivua pintaan) mekaanisesti avustettuna esim. nylon harjalla lähtee varmasti. Sitruunahappo on omasta mielestä melko vastaavaa kun oksaalihappo, tosin jos sitä saa raaempana niin toki parempi. Sonuksen Aluminum restore sisälsi jotain rajumpaa happoa, sillä lähtee monesti aika pahatkin pinttymät pois.

Mut kysymys: Jos nää tulee ratakinneriin alle ja maalipinnalla ei ole niin 100% väliä niin miks ne täysin pitää saada pois? Ja maalipinnalla ei niin väliä arvio tuli siitä, että jos niihin voi koskea karhunkielellä (mitä en veisi lähellekkään kenenkään vanteita, ellen karhentaisi niitä maalausta varten).
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Se musta lika näyttää rumalta kauas asti ja siihen karheaan kohtaan tarttuu koko ajan uutta likaa. Mielelläni vahaisin tai pinnoittaisin vanteet sen vähentämiseksi. Karhunkieli ei näkyvää haittaa maalipinnalle tehnyt.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Autot vahaan!

Itselläni on yksi vanne mitä on oikein paha,sisäpuolelta,eikä sitä saa kyllä enään millään puhtaaksi.
Ilmeisesti ajettu jarrupaloilla joissa on ollut jo rauta rautaa vasten,ja niistä tullut sellainen tasainen ruskea pinnoite sinne vanteen sisälle,niinkuin spraylla olisi maalattu.
Olen koittanut vaikka ja mitä vannepesuaineita ja turhaan,viimeksi liotin annitrollilla tunninverran,aina välillä harjalla hinkaten,siitäkohtaa tuli vähän parempi,mutta ei likikään puhdas.
Sitten voisi lähteä jos upottaisi koko vanteen johkin sitruuna/fosforihappoon pidemmäksi aikaa,mutte ei ole jaksanut,käyttiksen vanteet kyseessä.

Sen olen pannut merkille että vanteet kannattaa pestä pikkimiten rata-ajon jälkeen,muuten alkaa tarttua lujaa kiinni.
Joskus oli kahdet ratapäivät muutaman viikon sisään ja annoin vanteiden olla pesemättä,niin jo oli lujaan ehtinyt paska tarttua.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Sitruunahappo on omasta mielestä melko vastaavaa kun oksaalihappo, tosin jos sitä saa raaempana niin toki parempi.

En tiedä vahvuuseroista tarkemmin. Tiukan paikan tullen tuota rahtikalustoa pestään välillä ihan suolahapolla. Seokset vaihtelee 1:4 ja 1:10 väillä.
Tiukimmat seokset toki vain maalaamattomiin RST osiin.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

Joo. Siis ehdottoman hyvä idea. Isossa maailmassa on todettu että rataspec vehkeissä ei pinnoite estä silti täysin pinttymistä, se jarrupöly kun tulee eri lämpösenä kun normaalisti niin "palaa kiinni". Mutta kyllä uskon että helpottaa silti.

Mut yks ihan varteenotettava vaihtoehto on esim. Bilt-Hamber Deox Gel. Sitä oon käyttänyt jos on oikeesti ollut pahaa rautajäämää. Tosin usein semmonen oikein pinttynyt jarrupöly ei oikeesti oo 100% rautajäämää, vaan esim. Galantin vanteita entisöidessä huomasin että pienpoistoaine (tosin dedikoitu) ja nylonharja -> vaikutusta, jynssäystä -> vaikutusta, jynssäystä -metodi toimi parhaiten ja se kellertävä/harmaa kerros mikä jäi alle lähti sitten hapolla. Se vaan vaatii sitä kuuluisaa "time & patience". Mulla meni Galantin talvivanteiden putsaukseen ehkä sen 10h :D

Tossa on hyvä postaus esimerkkitapauksesta missä on vaikea jarrupölypinttymä & Deox Gel:
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?p=107722#p107722

Deox Gel siis skulaa niin et reilu kerros pintaan -> 15min-30min vaikutusaikaa elmukelmun alla -> nylon harjalal jynssäystä -> lisää vaikutusaikaa -> jynssäystä -> vaikutusaikaa jne. kunnes rautajäämät on poissa. Ja tolla voi putsaa siis pintaruosteita erinomaisen hyvin esim. hiekkapuhalletulta tai muuten hiotulta pinnalta, siis maalihuokosista.

Tunari olen erimieltä kanssasi, etteikö sitä saisi enää millään puhtaaksi. Eri asia kannattaako. Jos 25 vuotiaat Galantin todennäköisesti ikinä pesemättömät vanteet (niitähän ei ulkopuolelta pääse pesee sisäkehältä) saa ns. uutta vastaavan puhtaiksi, niin eiköhän ne saa ne sunkin. Se myös vaatii oikeat aineet ja sitä time & patiencea ;) Jos Annitrol tehoaa edes vähän, niin ehdottaisin Deox Geliä (vaivattomampi) tai jopa sopivan kokosta astiaa ja Deox C:tä.

Vannepesuaineet ja hapotkaan ei toimi, jos pinnalla on _yhtään_ mitään muuta pinttymää tai etenkään rasvaa. Ne pitää saada pois muilla aineilla ensin.

pexi joo mullakin on pahan päivän varalle (ihmeen paljon tullut tarvetta) hyvä sortimentti eri happoja että pärjää näiden likojen kanssa ;D Sillon kun söpömmät lentoruosteen poistoaineet ei auta niin otetaan isosta kannusta oksaalihappoa raakana ;)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Lähtee joo, mutta toffeelaikalla lähtee perin helposti myös maalit vanteista ::) On mullakin toffeelaikka, mutta se on ns. "last resort"

Vitut lähde maali mihinkään. Tai jos jyräät niin että sauhu nousee niin sitten ehkä. ::)
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

lancer evo-r sanoi
Vitut lähde maali mihinkään. Tai jos jyräät niin että sauhu nousee niin sitten ehkä. ::)
Oletko kokeillut, minä olen :) Tää on vähän sama kun väittelisi siitä että onko autossa naarmuinen vai ei..

Täytyy muistaa että toffeelaikka on erittäin tahmea ja se on sama kuin myllytystahnalla ja laikalla vetäisi pintaa, missä kitkaa olisi tosi paljon -> lämmöt nousee kovaksi -> voi maali mennä puhki.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Oletko kokeillut, minä olen :) Tää on vähän sama kun väittelisi siitä että onko autossa naarmuinen vai ei..

Täytyy muistaa että toffeelaikka on erittäin tahmea ja se on sama kuin myllytystahnalla ja laikalla vetäisi pintaa, missä kitkaa olisi tosi paljon -> lämmöt nousee kovaksi -> voi maali mennä puhki.

Kyllä olen kokeillut. Liimapaino jämiä, kylkiteippauksia, kylkilistojen liimoja ym. Ikinä ei ole maali mennyt puhki. Legun kylkiteipit lähti leveällä laikkalla ja paineilma käyttöisellä koneella.

Tottakai pölhöilemällä kaikki on mahdollista. ::)
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

Hyvä että olet onnistunut. Pointti on että sen käyttö on aika rankka keino, kun valtaosan sen tarvitsemista töistä voi harrastaja tehdä kemiallisesti ja minimaalisella mekaanisella koskemisella. Niinkuin sanoin, omistan ja olen käyttänyt, mutta en välttämättä suosittele jos ei ole välttämätöntä. Eri asia kun tehdään työkseen, mutta kun tehdään harrastuksena niin mihinkään ei ole kiire. Jokainen saa toki tehdä omille laitteilleen mitä haluaa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
kun tehdään harrastuksena niin mihinkään ei ole kiire

Jotenkin epäilisin että jos ast:lla on ratavanteisiinsa vaihtoehtona joko a) laulattaa toffeelaikkaa 10min tai b) hinkuttaa erinäisillä aineilla tuntikausia niin epäilisin valinnan kohdistuvan vaihtoehtoon a. Kyllä minulla ainakin on vapaa-aika sen verran vähäistä että harrastuksissakin pyrin minimoimaan asiaan x kuluvan ajan. Nimittäin se aika minkä x:stä säästää on tällöin käytössä asioihin y ja z ja tuloksena voi olla se, että projektit saa joskus liikenteeseenkin asti etenee. ::)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Tänään jatkoin operaatiota. Hain pariakin eri pesuainetta kaupasta kokeeksi.

- Auto+ vannepesu (Tarjoustalo, alle 4 euroa) jossa on fosforihappoa ei saanut enää oikeastaan mitään aikaiseksi
- Bilteman vannepesu millä aloitin homman tuiossa muutama viesti sitten ei myöskään enää saanut mitään aikaiseksi
- Sonaxin vannepesu alkoi välittömästi "bleedaamaan" eli rautaa noissa tummissa kohdissa on runsaasti

Sonaxilla siis jatkettiin, hammasharjalla ei saanut juuri mitään aikaiseksi. Karhunkielellä vähän, mutta tuskaisen hitaasti. Olin varmaan jo 10 kertaa suihkuttanut Sonaxit vanteeseen ja edelleen oli mustia kohtia, joskin merkitävästi pienempiä. Silloin Urranin kauhuksi otin pienen ruuvimeisselin ja sen kärjellä rapsaisin kevyesti mustat kököt irti. Vielä kerran pari Sonaxia ja valmista alkoi olemaan.

Toinen vanne, joka oli lähtökohtana selvästi parempi lähti paljon pienemmällä vaivalla puhtaaksi. Resepti tuntui olevan Bilteman vannepesu ensin ja sen jälkeen mustien kohtien kimppuun Sonaxilla ja hankauksella. Tähän vanteeseen meni ehkä puoli tuntia eli murto-osa tuosta pahempaan käytetystä ajasta.

Puhdistettuani vielä kaksi muuta jatkan Urranin kauhistuttamista toffeelaikalla ;D
 

Liitetiedostot

  • Vanne bleed.jpg
    Vanne bleed.jpg
    30.1 KB · Lukukerrat 636
  • Vanne puhdas1.jpg
    Vanne puhdas1.jpg
    52 KB · Lukukerrat 634
  • Vanne puhdas 2.jpg
    Vanne puhdas 2.jpg
    27 KB · Lukukerrat 636

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Tästä tasolta lähdettin ja tähän on nyt päästy
 

Liitetiedostot

  • Likainen.jpg
    Likainen.jpg
    38.6 KB · Lukukerrat 641
  • Puhdas.jpg
    Puhdas.jpg
    34.8 KB · Lukukerrat 654

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Autot vahaan!

Onkos kellään kokemusta Swissvaxin vahoista?
on ainakin hinta kohdillaan noissa.


http://www.swissvax.fi/category/24/vahaus
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Autot vahaan!

Puolitoista kuukautta sitten vahattu Collineten Super Sapphirella ja nyt kaksi viikkoa pesemättä.

_img900.jpg


Tuntuu kyllä paremmin pitävän pintansa toi Collinette kuin Autoglym mitä on ennen tullut käytettyy.
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Autot vahaan!

lancer evo-r sanoi
Puolitoista kuukautta sitten vahattu Collineten Super Sapphirella ja nyt kaksi viikkoa pesemättä.

Tuntuu kyllä paremmin pitävän pintansa toi Collinette kuin Autoglym mitä on ennen tullut käytettyy.

mulla tollanen jälki 6h vahauksen jälkeen kun satanut vettä, viimeisin "kiillotus".... ;D emt millä mystinen veti viime marraskuussa ton mun auton pinnan, mut 4-5kk se kesti sitä kaunista helmeilyä, kunnes alkoi ottaa itseensä kovemmista liukkareista kun piti saada autoa puhtaaksi suolasta jne.. :)
 
Ylös Bottom