Autot vahaan!

BamBu^^

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Espoo
Vs: Autot vahaan!

Milläs kannattaa mattapintaset vanteet käsitellä enne ku ottaa käyttöön?
Tämmösen löysin.. Kokemuksia?
http://www.shineld.fi/product/131/nanolex-matte-paint-sealant-100ml
 

Wolfie

Mitsubishitön mies
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Autot vahaan!

Tuo Nanolexin matta-sarja on käytännössä ainut tähänastistista tuotteista joka ei oikeasti lisää yhtään kiiltoa.
Toinen mitä on suositeltu useasti siellä ja täällä on Swisswaxin mikäsenytolikaan, mutta empiirisessä tutkimuksessa vierekkäin laiteltuna samalle pinnalle Swisswax lisäsi huomattavasti kiiltoa pintaan.
Nanolex tummentaa hiukan tummia värejä mutta ei tuo kiiltoa lisää. Kestävyys on hyvä. Nanosealantilla vielä parempi. Ei nanollakin saanee suht kivuttomasti parista kuukaudesta puoleen vuoteen kestoa.
Erittäin helppo käyttää. Tummille pinnoille kannattaa vedellä pariin kertaan niin ei jää laikukkaaksi. Itse on tullut leviteltyä niin maalatuille kuin teipatuille kuin plastidipatuille pinnoille. Toimii jokaisessa. Levittelen pienellä mikrokuituliinan palasella tai puuvillalapulla. Puuvillan voi nakata roskiin käytön jälkeen, mutta isommilla alueilla ei välttämättä kestä esim koko autoa yksi lappu. Mikrokuitu kestää, liukuu vähän paremmin ja voi pestä käytön jälkeen.

Shineldiltä tai Projectechiltä jos tilaat niin saat erinomaiset käyttöohjeet ja asiantuntevan palvelun kaupan päälle sekä yleensä erittäin ripeän toimituksenkin :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Tuli toista kertaa elämässäni ostettua uudet vanteet ja tällä kerralla mattamustat. Onko tuo yllä mainittu nanosealant oikea valinta myös radalla ajettavaan autoon? Kestää lämpöä?

Kelpaako joku nomaali rasvanpoisto esipuhdistukseen vai pitääkö olla linkissä mainittua erikoisainetta. Kannattaako vanteet pinnoittaa ennen vai jälkeen renkaiden asennuksen?

Tavoite on mahdollisimman helppo puhdistettavuus, kiiltoaste tai täydellisenä mattana säilyminen ei ole niin olennaista.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Autot vahaan!

Mulla on vanteissa(Alleggerita, Titanium tech) Sonaxin vannepinnoite. Vanteet on saanu huomattavasti helpommin puhtaaks myös Alastarolla pöristelyn jälkeen. Itse laittaisin ennen kumien laittoa, koska jos puhdistus vaiheessa jää käymättä joku kohta missä on rengasrasvaa jää se kohta myös pinnoittamatta. Kävisin varmuuden vuoksi ainakin vanteen reunat uudelleen läpi renkaiden laitoin jälkeen. En tiedä paljonko kestää lämpöä tai miltä näyttää mattapinnalla mut so far so good.
 

Wolfie

Mitsubishitön mies
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Autot vahaan!

Jos ei ole niin tärkeää se täydellisen mattapinnan pysyminen mattana niin ihan näitä kvartsipinnotteita voisin melkein suositella. Muistaakseni oliko CQuartzia ja ehkä Opticoattiakin on jotkut laittaneet mattapinnoille ilman merkittävää kiiltoasteen lisääntymistä. Ja nämähän on ihan rehellisiä SiO2 pinnotteita eli kestävät sitten jämeriäkin kemikaaleja huoletta. Käytännössä nuo SiO2 pinnoitteet kunnolla kuivuttuaan kestävät valmistajien mukaan mitä tahansa ph 2-14 eli reippaasti happamasta reippaasti emäksiseen ilman merkittävää heikentymistä. Toki jos joka kerta pesee raa'alla hapolla niin ei se pinnoite vuosia kestä :)

Mitä tuohon Nanolexin mattakamoihin tulee niin tuo ihan sealantti kestännee vanteissa kyllä. Sealantit eivät eivät ole hirveän kranttuja lämmöille. Mutta ei kestä kovinkaan paljoa kovinkaan tujuja kemikaaleja. Nanosealantti taasen kestänee paremmin kemikaaleja ja varmasti lämpöäkin, nimenomaan kiinnittymisvaiheessa onkin suotavaa jättää vaikka suoraan auringonpaisteeseen kiinnittymään, aina parempi. Mutta ei sekään varmasti niin hyvin kuin nuo SiO2 pinnoitteet.

Tietysti jos pitää yhtään huolta vanteistaan eli peseskelee abaut joka kerta ratareissun jälkeen eikä paljoa haittaa vaikka kerran kuussa tai parin kuukauden välein vetelisi uuden kierroksen suojaa pintaan niin mikä tahansa näistä riittänee helposti.
Puhdistuvuuden kantilta jokainen noista toiminee yhtä hyvin, SiO2 pinnoitteet vaan kestää parhaiten härskejä kemikaaleja. Mutta SiO2 pinnoitteet on myös hankalimmat "asentaa" ovat erittäin kranttuja puhtaille pohjille ja vallitseville ympäristön olosuhteille levitys- ja varsinkin kuivumisvaiheessa.

Käytännössä noille kaikille riittää ihan normaali rasvanpoisto riittävän tarkasti tehtynä. Ne "erikoisaineet" on käytännössä suurimmalti osin IsoPropyyliAlkoholia höystettynä vähän paremmin purevilla ainesosilla myöskin. Mutta käytännössä maalarilaatuiset silikoonipoistot ja panelwipet ja prepaint kliinerit ajaa saman asian. Kunhan sen suorittaa mielellään pariin kertaan ja tarkasti sekä pyyhkii aineen jämät pinnasta pois ennen suoja-aineen levitystä.
 

Lesea

But did you die?
Liittynyt
26 Tammikuu 2014
Sijainti
Nurmes
Vs: Autot vahaan!

Vahausta täälläkin taas tehty ja nyt kun alkaa maali näyttää hyvältä niin alkoi häiritsemään nuo takakontin merkit. Osaisko joku sanoa mistä löytäisi kohtuu hintaan tuon mitsu, lancer ja evolution IV merkit uutena?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Autot vahaan!

Kuvissa Turbo Saab.
 

Liitetiedostot

  • WP_000911 (1077 x 807).jpg
    WP_000911 (1077 x 807).jpg
    135.1 KB · Lukukerrat 857
  • WP_000909 (1077 x 807).jpg
    WP_000909 (1077 x 807).jpg
    141.5 KB · Lukukerrat 862

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Autot vahaan!

En muista nähneeni aiemmin nuin hyviä kuvia saapista.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Autot vahaan!

Meni muuten yön yli että tajusin mitä tuossa JP:n kuvassa on. Eilen illalla mietin, että onpa paskalla kameralla otettu kuva ja vielä jostain syystä käännetty peilikuvaksi.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Opticoat vedettiin noihin uusiin mustiin vanteisiin ja saunotettiin vähän pinnan kovettumisen parantamiseksi. Todella hienosti hylkii vettä nyt. Väri ei ollut kovin matta eikä se optilla oikein mihinkään muuttunut.

Aika näyttää mahdolliset hyödyt, tuskin se ainakaan huonompi on kuin joku vaha.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Autot vahaan!

ast sanoi
Opticoat vedettiin noihin uusiin mustiin vanteisiin ja saunotettiin vähän pinnan kovettumisen parantamiseksi. Todella hienosti hylkii vettä nyt. Väri ei ollut kovin matta eikä se optilla oikein mihinkään muuttunut.

Aika näyttää mahdolliset hyödyt, tuskin se ainakaan huonompi on kuin joku vaha.

Tallikaveri joka ajaa Subbella veti jotkut samantapaiset mömmöt vanteisiin. Mitä olen kesän seurannut niin nätisti kiiltelee vaikka ratapäiviä takana ainakin neljät.

jos vaikka itsekkin innostuisi ensi keväänä ?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Autot vahaan!

Minä pinnotin kans kesävanteet tänä kesänä ennen ku lykkäsin alle ja on ollu selkeästi helpompi pitää puhtaana.
 

Vehkis

Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2012
Sijainti
Hki
Vs: Autot vahaan!

Kokeilkaapa Prestan tuotteita. ;)
Valkoiset vanteet lähtee hyvin puhtaaksi jopa kilpureista tire&weel pesuaineella ja hyvä vahapinta ylläpidetään Ultimate shampoolla tai Ma-Fran polish expessillä.
Ja silloin tällöin Imperial vaha käsittely. :peukku
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Autot vahaan!

lancer evo-r sanoi
Puolitoista kuukautta sitten vahattu Collineten Super Sapphirella ja nyt kaksi viikkoa pesemättä.

_img900.jpg


Tuntuu kyllä paremmin pitävän pintansa toi Collinette kuin Autoglym mitä on ennen tullut käytettyy.

Sain tätä Mamasanilta lahjaksi pullon ja koitin autoon muutama viikko sitten.
Ihmettelin että tulipa paska lopputulos kun koko auto näyttää kuin olisi läästitty Oivariinilla.
Jälleen voi syyttää vain itseään kun en lukenut purkkia tarkkaan ja katsoin vasta jälkikäteen tuotteen tietoja http://www.collinite.com/automotive-wax/sapphire-liquid-cleaner-wax/
Not recommended for dark clear-coat paints
:iws

Sen sijaan valkoisten vanteiden puhdistukseen tavara on uskomattoman tehokasta, koitin piruttaan melko pinttyneisiin vanteisiin ensin Glymin punaista jolla ei ollut mitään vaikutusta mutta tällä lähti ilman mitään liuottimia tai raudanpoistoja todella kevyesti. Suosittelen.
 

puerco

VW Scirocco R look
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Autot vahaan!

Tässä olisi meen kiillottelu sessiot. En nyt kauheasti satuile, videolta näkee paremmin mitä tuli touhuttua.

http://www.elpuercosi.fi/2014/10/25/vw-scirocco-full-detailing-wolf-chemicals-bodyguard-nano-surface-coating/

Tarvikkeet:

1-step aka alkusavotta Flex PE14-2 150 rotaryllä, Flexipads Merino villalaikalla ja Scholl S3 Gold.
2-step Flex 3401 VRG pakotettu epäkesko, 5.5″ sininen Hex-Logic vaahtomuovilaikat ja Scholl S17+.

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=Rkw77_ioo44
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Autot vahaan!

Onko sellaista kuivauslastaa olemassa, mitä voisi käyttää ilman naarmujen pelkoa? Olis kätevä kuivailla ainakin suurimmat lastalla ja vaikka sitten perään säämiskällä.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Vs: Autot vahaan!

Teemu T. sanoi
Onko sellaista kuivauslastaa olemassa, mitä voisi käyttää ilman naarmujen pelkoa? Olis kätevä kuivailla ainakin suurimmat lastalla ja vaikka sitten perään säämiskällä.
Ei. Eikä myöskään sellaista säämiskää.

Mutta ajallisesti oikeaoppinen pitkäkarvainen mikrokuitu kuivausliina on kyllä ihan yhtä nopee/kätevä kuin em, sillä erotuksella että ei tee naarmuja niin helposti.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Autot vahaan!

Tänks. Mistä saan tollasen liinan? Saako jostain motonetistä? Ja onko tarkempaa "mallimerkintää"?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Autot vahaan!

[elle] sanoi
nyt kun mikrokuituliinasta puhutaan... onko kokemusta mikrokuituliinan erikois-pesuaineesta? Kannattaako käyttää? Vai miten pesette niitä?
Koneessa oon pessy Sonaxin liinoja. Eka pesu irrottaa aika paljon väriä niistä.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

En käytä - mutta olen harkinnut hankkia. Normi pesuaine käy (siis zeoliititon) mutta MF pesuaineilla ilmeisesti kuidut saa puhtaammiksi. Rehellisesti sanottuna en ole jaksanut nähdä sitä vaivaa että olisin metsästänyt mistä noita saa ;D

Käsittääkseni erikoispesuaine vie paremmin "tukkeet" mikrokuiduista pois jolloin mikrokuitu toimii paremmin.
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
En käytä - mutta olen harkinnut hankkia. Normi pesuaine käy (siis zeoliititon) mutta MF pesuaineilla ilmeisesti kuidut saa puhtaammiksi. Rehellisesti sanottuna en ole jaksanut nähdä sitä vaivaa että olisin metsästänyt mistä noita saa ;D

Käsittääkseni erikoispesuaine vie paremmin "tukkeet" mikrokuiduista pois jolloin mikrokuitu toimii paremmin.

Ainakin projectech myy...
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Autot vahaan!

Jos viittasit noihin Sonuksen Wundereihin ja CG kamoihin niin en ole niistä ns. saanut sitä vaikutelmaa että ne olisi oikeesti ns. speciaali aineita vaan perus markkinointi tuotteita - mutta mene ja tiedä ;D

Mä oletin että puhutaan noista special (kuten siivous teollisuuskäyttöön tarkoitetuista) mikrokuitu-erikoispesuaineista kuten Micro-Restore mistä pitäisi selvittää saatavuus ja hinta ;D
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Vs: Autot vahaan!

Urran sanoi
Jos viittasit noihin Sonuksen Wundereihin ja CG kamoihin niin en ole niistä ns. saanut sitä vaikutelmaa että ne olisi oikeesti ns. speciaali aineita vaan perus markkinointi tuotteita - mutta mene ja tiedä ;D

Mä oletin että puhutaan noista special (kuten siivous teollisuuskäyttöön tarkoitetuista) mikrokuitu-erikoispesuaineista kuten Micro-Restore mistä pitäisi selvittää saatavuus ja hinta ;D


;D en mie tierää... en ainakaan näistä asioista tiedä mitään. siksi kysyin :p
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Autot vahaan!

Pesin tukivarret. :)
 

Liitetiedostot

  • WP_001333 (816 x 612).jpg
    WP_001333 (816 x 612).jpg
    110.3 KB · Lukukerrat 581

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Autot vahaan!

Tuli tuossa tilailtua uutta vahaa (Dodo Juice Hard Candy) ni ajattelin et kait sitä vois sit ostaa koneeseen kunnolliset laikat. Minkälaisia kannattais jos vaikka kaksi-kolme laikkaa ostais? Motonetista sais Flexipadsin laikkoja ja sinne tästä äkkiä kurvaisin hakemaan. Hitto en tajunnut tilatessani AutoDudelta tavaraa et tää homma vie koko käden ennenku on saanu aineita edes kotiin, olisin siis sieltä ottanut tietysti samassa mut mut.. :)
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Autot vahaan!

Flexipadsit ja Chemical Guysin Hex-Logicit on olleet itsellä kiillotushommissa hyviksi todettuja.
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Autot vahaan!

Juu mut mitkä ois parhaimmat ns. Yleislaikat? Eli levitykseen ja kiillotuksen esim.? Varmaan pro-ukoille tyhmiä kysymyksiä mut tälleen räteillä aina kiillottaneena niin kiinnostais tuo seuraava siirto, kuitenkaan ihan älytöntä summaa kuluttamatta :)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Autot vahaan!

Jos siis ihan vahan levitykseen niin ite oon tykänny käyttää pinnotteisiin ja vahan levittämiseen Sonaxin levityssientä SO 417 641.
Tolla pääsee hankaliinkin paikkoihin. Myydään 6kpl pakkauksissa.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Autot vahaan!


millähän myrkyllä lähtisi vanteista sellainen musta pistemäinen paska puolien välistä? onko toi nyt sitten kiinni palanutta jarrupölyä vai mitä, mutta joka tapauksessa vanteita ei liene kolmeen kesään koskaan putsattu kunnolla.

kokeiltu on jo raudanpoistajaa ja paria erimerkkistä wheel cleaneria. kyllähän ne paremmiksi muuttuivat, mutta ei puhtaiksi vielä. ja onko noissa aineissa yleisesti ottaen suositeltavaa, että antaa niiden ensin vaikuttaa pinnassa, minkä jälkeen vasta mekaaninen hinkkaus?
 

Petterii

New Member
Liittynyt
21 Huhtikuu 2014
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Sonus Alurestore, jos ei muut auta. Tuolla olen saanut pahimmatkin pois. Suihkuttelee pintaan ja antaa vaikutta hetken. Harjasutia perään. Jäykemmillä harjaksilla.

Edit: Jos olet PK-seudulla niin saat multa testiin tuota. Ei tarvitse turhaan ostaa putelia, jos sekään ei auta. Pinnan pitää olla sitten rasvoista puhdas, että tämä auttaa. Hiilivetyä tai muuta rasvanpoistajaa ensin.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Autot vahaan!


onko näiden vanneaineiden (esim. bilberry wheel cleaner) ongelmana siis se, etteivät ne sisällä happoa?

kysytään nyt tässä samalla, että kuinka pitkäkestoisia nämä nykyiset "kestopinnoitteet" ovat ja onko sellaisen laittamisen jälkeen jopa kiellettyä tai ainakin turhaa vahailla autoa, ainakaan pitkään aikaan? eli miten "jatkohoito" tapahtuu noiden laittamisen jälkeen?

tuossa saksantuonti mersussa (tummanharmaa metalliväri :mad:) on oletettavasti tehty pikamyllytys jobbariliikkeessä, minkä seurauksena maalipinnassa on tietyssä valossa näkyvät hologrammit (en tiedä, onko oikea termi, en ole alan asiantuntija) vähän joka puolella autoa. kulkine on kuitenkin vain kolmisen vuotta vanha ja oletettavasti kolaroimaton (= suht ehjä maalipinta), joten oletan, että ne osaava kaveri saisi poistettua(?). itsellä ei tällä hetkellä ole aikaa/mielenkiintoa/uskallusta/kokemusta ruveta laikkojen kanssa leikkimään, joten mitähän vaihtoehtoja tuossa mahtaisi olla, siis käsittelyn suhteen?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Kyllä vahaus ainakin punaisen metallinhohtopinnan kiiltoa syvensi ja teki pinnasta liukkaamman. Alla on Opticoat 2.0 pinnoite. Vaha ei ehkä pysy kovin hyvin tuossa? Saa nähdä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Autot vahaan!

nahkuri sanoi
onko näiden vanneaineiden (esim. bilberry wheel cleaner) ongelmana siis se, etteivät ne sisällä happoa?

En sanoisi ongelmaksi. Vaan mielestäni tuo hapottomuus on selkeästi hyvä asia. Joskus sitä happoakin toki tarvitaan mutta silloin kannattaa kuunnella Urrania:
Urran sanoi
Hetken vaikutus on sit max 60sec, ei missään tapauksessa minuutteja

Pinnotteita on useita erilaisia eri valmistajilta ja kesto riippuu paljolti käytettävästä aineesta, olosuhteista ja etenkin pohjatöistä. En näe mitään ongelmaa pinnoitetun pinnan vahaamisessa.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Autot vahaan!

eli nämä opticoatit ym. vastaavat pinnoitteet voisi siis tavallaan ajatella ikäänkuin ohuena lakkakerroksena, joka suojaa auton omaa maalipintaa, mutta jota saa halutessaan / pitää vahata normaalisti?

noissa mersuissa tuntuisi viime vuosina olleen jo tehtaalta melko hyvin käyttöä kestävä lakkakerros päällä (tehdas taitaa puhua nanolakasta), esim. japseihin verrattuna. tiedä sitten, onko se saatu jo pilalle tuosta uusimmasta hankinnasta.. ei kai noissa autojen maalipinnoissa varmaan kuitenkaan suuria eroja ole eri merkkien välillä, esim. jatkokäsittelyn kannalta?!
 
M

mikada

Guest
Vs: Autot vahaan!

nahkuri sanoi
eli nämä opticoatit ym. vastaavat pinnoitteet voisi siis tavallaan ajatella ikäänkuin ohuena lakkakerroksena, joka suojaa auton omaa maalipintaa, mutta jota saa halutessaan / pitää vahata normaalisti?

noissa mersuissa tuntuisi viime vuosina olleen jo tehtaalta melko hyvin käyttöä kestävä lakkakerros päällä (tehdas taitaa puhua nanolakasta), esim. japseihin verrattuna. tiedä sitten, onko se saatu jo pilalle tuosta uusimmasta hankinnasta.. ei kai noissa autojen maalipinnoissa varmaan kuitenkaan suuria eroja ole eri merkkien välillä, esim. jatkokäsittelyn kannalta?!
Itse puolivuotta sitten ympärimaalauttaneena harrasteajoneuvon ammattilaisella, niin täytyy sanoa, että parempi maalipinta kuin yhdessäkään näkemässäni uudessa autossa, jossa normi tehdas maalaus. Maalipinta paksumpi ja appelsiinipinta loisti poissaolollaan. Ihan sama onko uusi Mersu vai japanilainen, niin appelsiinipintaa löytyy tehdasmaalauksessa.
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Autot vahaan!

MitsuMi sanoi
Itse puolivuotta sitten ympärimaalauttaneena harrasteajoneuvon ammattilaisella, niin täytyy sanoa, että parempi maalipinta kuin yhdessäkään näkemässäni uudessa autossa, jossa normi tehdas maalaus. Maalipinta paksumpi ja appelsiinipinta loisti poissaolollaan. Ihan sama onko uusi Mersu vai japanilainen, niin appelsiinipintaa löytyy tehdasmaalauksessa.

juu, en tarkoittanutkaan maalauksen laatua noin yleensä (esim. mersujen maalipinnat ovat hyvinkin appelsiinia tehtaalta), vaan maalin/lakkapinnan kovuutta. esim. konepellit tuntuu kaikissa japseissa, mitä itellä on ollut, olleen täynnä kiveniskemiä hyvinkin pienillä kilometreillä verrattuna vaikkapa mersuihin. pakkohan tuossa on joku ero olla tehtaiden käyttämissä materiaaleissa.

omat uudet/uudehkot japsit ovat olleet muuten hyvin maalattuja, mutta jotenkin jäänyt vähän sellainen fiilis, kuin ne olisi maalattu vesiväreillä.
 

Petterii

New Member
Liittynyt
21 Huhtikuu 2014
Sijainti
Järvenpää
Vs: Autot vahaan!

Ei niitä pinnoiteita tarvitse "vahata" päälle. Jokaisella valmistajalla on oma buusterisealantti, jota suosittelevat käytettävän. Saa käyttää jos haluaa. Ei ole pakko.
 
M

mikada

Guest
Vs: Autot vahaan!

nahkuri sanoi
juu, en tarkoittanutkaan maalauksen laatua noin yleensä (esim. mersujen maalipinnat ovat hyvinkin appelsiinia tehtaalta), vaan maalin/lakkapinnan kovuutta. esim. konepellit tuntuu kaikissa japseissa, mitä itellä on ollut, olleen täynnä kiveniskemiä hyvinkin pienillä kilometreillä verrattuna vaikkapa mersuihin. pakkohan tuossa on joku ero olla tehtaiden käyttämissä materiaaleissa.

omat uudet/uudehkot japsit ovat olleet muuten hyvin maalattuja, mutta jotenkin jäänyt vähän sellainen fiilis, kuin ne olisi maalattu vesiväreillä.
Väittäisin melkein, että enemmän noiden kiveniskujen syntyyn vaikuttaa korinmuotoilu kuin maalien ero. Eli mitä enemmän otsapintaa näkyy suoraan edestäpäin, niin sitä enemmän ja nopeampaa tulee kiveniskuja. EA Galantti on oikein hyvä esimerkkin suuresta otsapinnasta. Vaikka missä maalaisi Galantin konepellin, niin parin vuoden päästä se on ruvella.
 
Ylös Bottom