AYC öljyjen vaihto?

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Kuinka on noiden ayc öljyjen kanssa,voiko ne perämurikkaan tulevat öljyt vaihtaa itse ilman mitään testeriä,kun sellaiseen käsitykseen pääsin tuon ohjeen mukaan.
http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=196813&highlight=ayc+fluid+change
Minkäs öljyjen vaihdon jälkeen sitä testeriä tarvitaan,järjestelmän ilmaamiseen,kun sellaisestakin olin jostain lukevinani?
Voiko tuonne perään laittaa ihan mitä tahansa atf öljyä vai onko niille jokin tarkempi kriteeri?
Ja autonahan oli evo6.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Kuulema vaatii testerin perän ilmaamiseen ! ainakin ysissä.. en tiedä miten homma toimii kyllä mutta näin kuullut
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

RRE:n vastaus Evo8.
Ei pysty mitenkään vaihtamaan ilman sitä oikeaa "testeriä" kotioloissa. Pumppu hajoaa kuulemma hyvin helpolla jos se pyörii hetken aikaa kuivana. Ja tuo testeri on jonkinlainen työkalu millä pumpun ja paine-venttiilin saa toimimaan manuaalisesti
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Perämurikan lukkomekanismissa olevan AYC nesteen voi vaihtaa ilman testeriä. Ohjauspiirissä oleva neste vaatii ilmauksen, mutta se ei myöskään tarvitse vaihtoa lähellekään niin usein. Evoscanissa on jonkunlainen ilmaustoiminto, mutta ei ole omakohtaista kokemusta miten se toimii.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Onkos tuosta öljy laaduta mitään tietoa,että käykö ihan normaali atf öljy?
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

ATF:ää on vaikka kuinka monenlaista. Valitettavasti en osaa sanoa mikä merkki ja tyyppi varmasti sopii tuonne. Jos haet öljyä mitsulta niin saat varmaan sellaista mikä sopii. Oma kannu mukaan.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Näyttäisi olevan tehtaan suosituksena: MITSUBISHI GENUINE DIA QUEEN AYC FLUID 0,7l
Tuota lancer registerin ohjetta kun luin niin sielä puhuttiin myös dexron III ATF.stä mutta,voi olla varmin käydä merkki huollosta hakemassa tuota ayc öljyä.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Ni mutta onko tuo diaqueen se väliaine vaiko se perässä oleva ayc neste?

Selvittäkää tarkkaan ennekuin vaihdatte... eli perässä on normi peräöljyt, ayc neste sekä ayc:n väliaine (väliaineen vaihtoon tarvitsee ilmata pumppu (?) )
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Evo 4-6 speksaa lukkomekanismiin AYC nesteen ja hydrauliikkapiiriin ATF-SPII:n (joka ei sitten ole mitään Dexron luokiteltua tavaraa vaan Mitsun oma luokitus mitä aika harva ATF täyttää). Evo 7 speksaa myös lukkomekanismiin ATF:n. Kumpaakin voi käyttää.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Pumpun pystyy ilmaamaan ilman tota testeriäkin.Servicemanuaalissa on ohjeetkin tohon hommaan.
Perään menee hydrauliikka putket(2kpl rinnakkain) ,niiden ylä puolellella on ilmaus ruuvit(myöskin 2kpl).
Käytännössa ilmataan samalla lailla kuin jarrut,tarvitan vain 2henkilöä.
-Auto ilmaan ja käymään 2vaihde silmään ja renkaat pyörimään
-Toinen kaveri on auton alla ja avaa ilmausruuvin saamaan aikaan kun toinen kaveri kääntää renkaat ääriasentoon
-Pumpun pyörähtelyn kuulee selvästi,ilmausruuvi kiinni ja renkaat suoraan
-Sitten renkaat käännetään linkkuun toiseen suuntaan ja samaan aikan avataan toinen ilmausruuvi
-Toistetaan kunnes ilma on poistunut
Siinä se on pähkinänän kuoressa,ja ainakin itsellä onnistui hienosti. Perä ei pidä enää ääntä.
Tila on vaa aika ahdas ja pyöriviä renkaita kannattaa tietenkin varoa ;)
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Vähän tolla tavalla ne RRE:llä mun evon ilmasi, niillä ei ole MUT:ia. Eikä ollut kokemusta AYC-perästä ennen mun autoa...
Molemmat öljyt(väliaine/ayc) ATF SP-III. Ainakin valvolinelta ja pennzoilta löytyy öljyä.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Eilen hain öljyt tuosta mitsun varaosatiskiltä.
Eli litran pöteissä myydään Dia Queen AYC ja osanumero MZ102520 Hinta:24€
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

terve, eli perä pitää sutiessa pientä kitinää eli taitaa se pakka luistaa, kuullu että öljyjen vaihdolla hiljenis. ni vaihan perään öljyt enkä sinne ayc:n hydraulipiiriin? ja mikä öljy sinne perään ois hyvää. eikös toi litran valkoinen purkki mis lukee punasella japania
ole tarkoitettu sinne hydrauliikkaan.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

ayc2.jpg

Tuossa olinkin ylempänä laittanut sen osanumeron,sitä minulle kutosen perään myitiin,siis sinne ayc järjestelmään.
Oli kuulemma viimeinen pönttö maahantuojalla,kannattaa varautua hetken odotteluun.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Tunari-82 sanoi
ayc2.jpg

Tuossa olinkin ylempänä laittanut sen osanumeron,sitä minulle kutosen perään myitiin,siis sinne ayc järjestelmään.
Oli kuulemma viimeinen pönttö maahantuojalla,kannattaa varautua hetken odotteluun.
selvä, on mulla purnukka ollu kotona kesästä asti mut sain sellase käsityksen et se kuuluu sinne hydraulipuolelle ni enno uskaltanu vaihtaa, mutta hyvä jos sopii myös ns perään.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Hydro sanoi
selvä, on mulla purnukka ollu kotona kesästä asti mut sain sellase käsityksen et se kuuluu sinne hydraulipuolelle ni enno uskaltanu vaihtaa, mutta hyvä jos sopii myös ns perään.

siis mitä sää oot laittamas ja mihin?
Perämurikassa on ihan oil nimellä proppu mihin normi peräöljy. Sitten on ayc öljy erikseen sekä ayc väliaine.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
siis mitä sää oot laittamas ja mihin?
Perämurikassa on ihan oil nimellä proppu mihin normi peräöljy. Sitten on ayc öljy erikseen sekä ayc väliaine.

Epäilen et täs menee monel sekaisin toi ayc öljy ja ayc väli aine.selvennyksen vuoksi ayc öljy ja väliaine on samaa tavaraa.
öljyä tulee kolmeen eri paikkaan niinkuin Harri K sanoikin jo tos perä öljy on selvä tapaus Peräkontis on se säiliö sinne ayc tavaraa,ja jäljelle jää vain yksi tila mihin tulee ayc tavaraa.

EDIT:
Sehän olikin jo sanottu tuol ylempänä,no kertaus on opintojen äiti
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

frede sanoi
Epäilen et täs menee monel sekaisin toi ayc öljy ja ayc väli aine.selvennyksen vuoksi ayc öljy ja väliaine on samaa tavaraa.
öljyä tulee kolmeen eri paikkaan niinkuin Harri K sanoikin jo tos perä öljy on selvä tapaus Peräkontis on se säiliö sinne ayc tavaraa,ja jäljelle jää vain yksi tila mihin tulee ayc tavaraa.

EDIT:
Sehän olikin jo sanottu tuol ylempänä,no kertaus on opintojen äiti

onkos tää ny edes näin..

1. Perään peräöljyä ( 75W-90 ei mitään lukkoöljyä)
2. Perän AYC väliaineeksi (lukkoneste) AYC nestettä
3. Perän hydrauliikkanesteeksi ATF:ää (säiliö kontissa)

näin mun mielestä.. ja evoissa voi käyttää ATF:ää joka paikassa, mut voiko AYC nestettä käyttää hydrauliikkapiirissä?
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Oho on näköjää pyörähtäny ayc ja atf väärin päin.(jos tota tarkoitit)
Onkos toi ayc-öljy kuinka paksua?
Taitaa vaa olla halvemaa laittaa molempii tota atf:ää.
Pointin piti olla se et atf:ää voi käyttää molemmis paikois,mut ku sanat on sekaisin nii minkäs teet
Hyvä että korjasit :peukku
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
onkos tää ny edes näin..

1. Perään peräöljyä ( 75W-90 ei mitään lukkoöljyä)
2. Perän AYC väliaineeksi (lukkoneste) AYC nestettä
3. Perän hydrauliikkanesteeksi ATF:ää (säiliö kontissa)

näin mun mielestä.. ja evoissa voi käyttää ATF:ää joka paikassa, mut voiko AYC nestettä käyttää hydrauliikkapiirissä?

Ei ayc-nestettä enää taida edes saada? Sen tilalle myydään SP-III:sta.
Ja uudempiin evoihin 7-> on specsattu molempiin paikkoihin SP-III:sta...
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

overboost sanoi
Ei ayc-nestettä enää taida edes saada? Sen tilalle myydään SP-III:sta.
Ja uudempiin evoihin 7-> on specsattu molempiin paikkoihin SP-III:sta...

AYC-nestettä sai ainakin vielä viime viikolla Muuralan Vehosta.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Sit mulla on väärä tietoa, mutta kuitenkin Mitsubishin ayc-nesteen tilalle voi laittaa SP-III:sta.
Ja niinkuin olen kirjoittanut, uudemmissa ei edes specsata "ayc-nestettä", vaan ATF:ää.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Yeppe sanoi
RRE:n vastaus Evo8.
Ei pysty mitenkään vaihtamaan ilman sitä oikeaa "testeriä" kotioloissa. Pumppu hajoaa kuulemma hyvin helpolla jos se pyörii hetken aikaa kuivana. Ja tuo testeri on jonkinlainen työkalu millä pumpun ja paine-venttiilin saa toimimaan manuaalisesti
Onko toi ayc pumppu sama kuin acd?Omaan 8:iin vaihdettiin toi pumppu ja ilmaus ei tahtonut onnistua edes testerillä,koska acd poxsi oli vakio eikä siinä näin ollen ole kovia paineita,mutta kun vaihdettiin ohjelmoitu poxsi niin homma hoitui helposti.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

epestrand sanoi
Onko toi ayc pumppu sama kuin acd?Omaan 8:iin vaihdettiin toi pumppu ja ilmaus ei tahtonut onnistua edes testerillä,koska acd poxsi oli vakio eikä siinä näin ollen ole kovia paineita,mutta kun vaihdettiin ohjelmoitu poxsi niin homma hoitui helposti.

Korjaan : kyllä siis pumppu on sama. AYC hoitaa perän lukkoa ja ACD kulman (keskilukkoa)

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/175195-acd-article-answers-everybody.html
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

OZVR4 foorumilla on myös kohtuu hyvä ohje oikein kuvien kanssa.

http://ozvr4.com/forums/showthread.php?t=1885

(ja jälleen kerran yksi rekisteröityminen lisää jos ei ole jo ennestään)

-k-
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
Korjaan : kyllä siis pumppu on sama. AYC hoitaa perän lukkoa ja ACD kulman (keskilukkoa)

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/175195-acd-article-answers-everybody.html
No niin!Nyt selvis koska mun autoon ei tullut kuin yhdenlaista öljyä ja sitä tuhraantu noin 2 litraa kaiken kaikkiaan. :peukku
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Pietari sanoi
Miten usein AYC nesteet tulee vaihtaa Evo IX:ään?

Ainakaan vanhemmissa Evoissa ei ole "virallista" suositusta ollenkaan, eli lähinnä tarpeen mukaan. Tuskin ysissä vielä ajankohtaista jos mitään ongelmia ei ole.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Perässä olevan AYC nesteet vaihdetaan Englannissa huolto-ohjelman mukaan 9 tuhannen mailin välein (noin 15000 km).
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

ast sanoi
Perässä olevan AYC nesteet vaihdetaan Englannissa huolto-ohjelman mukaan 9 tuhannen mailin välein (noin 15000 km).

Onko tosiaan näin? Koskeeko vain uudempia vai myös vanhempia? Ei nimittäin ainakaan euro kasin manuaalissa moista löytynyt eikä niitä myöskään oman 25000 km kestäneen omistuksen aikana vaihdettu.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

nokonzok sanoi
Onko tosiaan näin? Koskeeko vain uudempia vai myös vanhempia? Ei nimittäin ainakaan euro kasin manuaalissa moista löytynyt eikä niitä myöskään oman 25000 km kestäneen omistuksen aikana vaihdettu.

http://www.rgmotorsport.co.uk/services.htm

http://www.euro-spec2000.co.uk/Mitsubishi/Evo/
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Kyllä se näin on, mutta kuulostaa kyllä aika lyhyeltä väliltä minustakin. Ehkä varmuuden vuoksi laitettu tiheä väli?

Tuo 4500 mailin välein tapahtuva vaihto ja ilmaus tuossa toisessa linkissä on kyllä jo hätävarjelun liioittelua.

9000 mailia esiintyy myös MLR:n Evo Buyer's Guidessa.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Vaan tästä tullaanki kysymykseen onko Veho vaihtanut niitä nesteitä? ja tässäkö on syy miksi kaseista ja yseistä paukkuu ny pumput? Onko kenellekää kerrottu syytä miksi ne NIIN hanakasta ovat uuden pumpun vaihtamassa aina? (tätä on pitäny kysyä ihan pääkallonpaikalta mutta on unohtunut) Jokin syyhän tähän on oltava kun pumppu/järjstelmä ei kuitekaa ole mitään uutta tekniikkaa....
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
Vaan tästä tullaanki kysymykseen onko Veho vaihtanut niitä nesteitä? ja tässäkö on syy miksi kaseista ja yseistä paukkuu ny pumput? Onko kenellekää kerrottu syytä miksi ne NIIN hanakasta ovat uuden pumpun vaihtamassa aina? (tätä on pitäny kysyä ihan pääkallonpaikalta mutta on unohtunut) Jokin syyhän tähän on oltava kun pumppu/järjstelmä ei kuitekaa ole mitään uutta tekniikkaa....

Sen tiedän, että kasiin ei ainakaan vaihtaneet eikä virallisessa huolto-ohjelmasssa myöskään sellaisesta mainintaa ollut.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Kysyin Legnumiin AYC-öljyjä vaihtaessa Vemixiltä tuosta vaihtotiheydestä ja sanoivat että vuosittain olisi hyvä vaihtaa, eli jotain käryä on siellä asiasta tai sitten oli vaan hyvä arvaus ;D
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Juuri tuon 9000 mailin vaihtovälin huomasin itsekin lancerregisterissä mainitun mutta Suomessa ei tosiaan huollot taida tuota harrastaa koska sitä ei huolto-ohjelmassa ole? Tuo 9000 mailia oli mielestäni nimenomaan niille perässä oleville öljyille jotka voi siis helposti vaihtaa itsekin, itse sain sen käsityksen että ne pumpussa olevat öljyt eivät tarvitse noi tiheää vaihtoa. Itse tosin taidan varmuuden vuoksi vaihtaa/vaihdattaa nekin jossain vaiheessa. Ilmeisesti Evoscannissa oli tuo ilmaukseen vaadittava toiminto, onko täällä kukaan käyttänyt sitä? Toinen vaihtoehtohan oli nostaa auto ilmaan jne jne.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

miikka sanoi
Kysyin Legnumiin AYC-öljyjä vaihtaessa Vemixiltä tuosta vaihtotiheydestä ja sanoivat että vuosittain olisi hyvä vaihtaa, eli jotain käryä on siellä asiasta tai sitten oli vaan hyvä arvaus ;D
Jep ja mun galantin huoltohistorian mukaan myös on lähes vuosittain vaihdettu. Ja pelaa kuin unelma edelleen :driver
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Harri K sanoi
Vaan tästä tullaanki kysymykseen onko Veho vaihtanut niitä nesteitä? ja tässäkö on syy miksi kaseista ja yseistä paukkuu ny pumput?
Brittien lyhyt vaihtoväli koskee perässä olevaa ayc-öljyä, joka ei ole pumpun kanssa tekemisissä.
Ayc/acd-putkiston, pumpun ja säiliön vaihtovälisuositus on 18000 mailia.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

overboost sanoi
Brittien lyhyt vaihtoväli koskee perässä olevaa ayc-öljyä, joka ei ole pumpun kanssa tekemisissä.
Ayc/acd-putkiston, pumpun ja säiliön vaihtovälisuositus on 18000 mailia.

selvennäs ny...ayc-öljyä joka ei ole tekemisissä ? just ayc muljunha kans pumppu on tekemisissä....peräöljyjä ei sitte pumpata mitenkään vaan ovat normi peräöljyä.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Pumpun kautta kiertää käsittääkseni ohjauspiirin neste (säiliö takakontissa). Perässä AYC mekanismissa oleva neste on samaa tavaraa eri osastossa eikä kierrä pumpun kautta.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

ast sanoi
Pumpun kautta kiertää käsittääkseni ohjauspiirin neste (säiliö takakontissa). Perässä AYC mekanismissa oleva neste on samaa tavaraa eri osastossa eikä kierrä pumpun kautta.
Jep..ja mielestäni jos Veho vaihtaa ni se vaihtaa pelkän peräöljyn (eli 3.nen nesteen tässä tapauksessa) eikö?
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Tuli tänään vaihdettua omaan 35tkm ajettuun noi perässä olevat ayc öljyt, öljyksi kävin hakemassa mitsun omaa ATF SPIII öljyä. Vaihtotyö on helppo tehdä itsekin, ainoa hankaluus on saada täyttö/tarkastuproppu takaisin paikalleen, sen verran ahdas rako siellä on. Tyhjennyspropun magneettiin oli jonkun verran kerääntynyt likaa eli jatkossa kyllä vaihdan vähintään tuon 15tkm välein, itse öljyäkään tuonne ei mene kuin vajaa litra joten suurista kustannuksistakaan tuossa ei puhuta.

Nyt jos joku kertoisi vielä kuinka toimii se (kuulemma) Evoscannista löytyvä ilmaustoiminto niin voisi kokeilla vaihtaa noi pumpunkin öljyt kunhan saa kaapelin hankittua... Eli onko joku käyttänyt tuota ilmaustoimintoa ja millä menestyksellä?
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Kysyin Veholta mikä on Mitsubishin suositus noiden öljyjen vaihtoväliksi:
Ayc ja Acd nesteille ei ole ilmoitettu vaihtoväliä, kaikki muut esim vaihteisto ja perä öljyt vaihdetaan 60 000 km välein.

Ystävällisin terveisin,
Veho Autotalot

Ilmeisesti Suomen olosuhteet on niin paljon suotuisammat kuin esim. Britannian että täällä noita öljyjä ei tartte olemassa olevan ohjeistuksen mukaan vaihtaa. Hajoileekos briteilläkin noita pumppuja yhtä paljon kuin Suomessa?
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Suomessa suotusammat olosuhteet ::) Ei ne vaan yksinkertasesti tiedä siel vehossa, ei olis eka kerta :seina
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Tulipa kaiveltua tuota asiaa hiukan. EVO IX 2006 korjaamokirjassa sanotaan että: 20.000 km välein öljymäärän tarkastus ja 40.000 välein "Change gear oil in front and rear differential. (Including torque transfer differential.)"
Suomen huolto-ohjelmassa lukee että 45.000 km välein AYC-öljyn vaihto.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Jos vaihtaisi AYC öljyjä useammin esim n.15-20tkm välein, niin saataisiinko sillä pidennettyä pumpun käyttöikää ?

Vai onko se vaan siinä että ne pumput on p**koja jo tehtaalta lähtiessä, että niillä ei oikeasti ole käyttöikä kuin joku 50-100tkm jollain ei edes sitäkään ? kun tuntuu että kaikki tappelee tämän AYC pumpun kanssa, tai usealla on ollut ongelmia.

vai onko jo selvinnyt järkevää syytä pumppujen huonoon toimimiseen ?
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

Itse en oikeen usko tohon "öljyteoriaan". Pumppu ei nyt kovin useasti pyöri maantieajossa.
Ja miten paljon kovemmalla öljyt on esim. työkoneissa ja automaattilaatikoissa...
Mulla tuli ihan puhdasta ja punaista öljyä 66tkm jälkeen. Ei silti, on ne hyvä vaihtaa,
eikä öljyä niin paljon mene järjestelmään.
Ps. 310tkm tulee kohta täyteen automaattilaatikolla, eikä öljyjä koskaan vaihdettu.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

muistakaa välil vetää rinkiä kuivallakin asfaltilla ni joutuu pumppu töihin :peukku

no ei vaa, paskoja kyl jos on jotai laatuongelmii näis.. itel 57tkm eikä viel mitää oireit, toivottavasti ei tuukkaa.
talvel vois kyl ne öljyt vaihdattaa isomman remmakan seassa.
 
Vs: AYC öljyjen vaihto?

uge sanoi
Tulipa kaiveltua tuota asiaa hiukan. EVO IX 2006 korjaamokirjassa sanotaan että: 20.000 km välein öljymäärän tarkastus ja 40.000 välein "Change gear oil in front and rear differential. (Including torque transfer differential.)"
Suomen huolto-ohjelmassa lukee että 45.000 km välein AYC-öljyn vaihto.
Jep, sama vahvistettiin myös Veholta asiaa tarkemmin selvittäessäni. Eli Suomen huolto-ohjelman mukaan noi AYC-ölpät vaihdetaan 45tkm:n välein.
 
Takaisin
Ylös Bottom