Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Koetin hakea vanhoja topicceja aiheesta, muttei ainakaan heti silmään pistänyt.
Eli ongelma on seuraavanlainen:
Coltti kävi normaalia tyhjäkäyntiä vielä perjantaina, viikonloppuna vaihdoin siihen kansipahvin. Vuoti öljyä kannen välistä.
Nyt autoon on tullut aivan uusi ominaisuus; liian matala tyhjäkäynti(mittarin alaviivalla ja vaivaista...). Tämä kuitenkin vain rullatessa, kun auto pysähtyy se nostaa pienellä viiveellä tyhjäkäynnin reiluun 1000r/min!?

Auton ollessa pukeilla pahvinvaihdon jälkeen, sitä lämpimäksi käyttäessäni havaitsin saman ilmiön.
Eli kun etupyörästä pyöräytti(ilmassa), se meinasi sammua.
Voin kuvitella, että se osaisi katkaista polttoaineensyötön moottorijarrutuksella, mutta kun ei se edes sammu, käy vain tuota surkean matalaa tyhjäkäyntiä. Enkä ole mokomaa aiemmin havainnut. Ainakaan tuota viivettä ei ole ollut, vaan moottori on käynyt nätisti valoihin pysähtyessäkin.
Vikaan ei tunnu vaikuttavan moottorin lämpötila. Eilen -5 asteessa aivan samanlainen, tänä aamuna lohkolämmittimestä lähtiessä ja lämpimänä vielä työpaikalle tullessakin.

Ai niin! Tulihan siihen toinenkin vika: Lämpömittari ei toimi. Sen "yksikarvaisen" anturin jo mittasinkin ja antoi lämpimässä koneessa n. 450 Ohmin vastusarvon. Uskoisin, että viat voisi olla kytköksissä, mutta antaako tuo anturi ECUllekin tietoa?
Alfamerin opuksen kytkentäkaavion mukaan se on vain lämpömittarin anturi. Koetin tuon anturin liitintä rapsutella puhtaaksi, mutta kontaktia ei tuntunut syntyvän. Ainakaan mittari ei ole herännyt.
Ei ymmärrä... ??? :seina
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

oliko sulla mahdollisesti akku irti työn aikana?sillon ecu nollautuu ja kestää hetken että oppii uudelleen . ja mulla oli sama vika tuon lämpömittarin kans,ja ongelma oli että johdin oli hävinnyt pikkumatkan sieltä liittimen päästä vaan kuori oli ehjä.siinä sitten pari iltaa tuli turhaan vaihdettua anturia ja kokeiltua toista mittariakin :peukku
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

OK! Irtihän se tietysti oli.
Kauankohan tuo opiskelee? ???
Tänä aamuna tuntui, että ei enää nostaisi ollenkaan kierroksia...
Mutta työpaikalla kattelin kiekkamittaria, niin olihan se jo jossain 600-700r/min nurkilla :p
Jospa se siitä.
Oli tarkoitus eilen mitata tuo piuha, mutta olipa sitten muita hommia, niin jäi.
Pitänee tänään katsoa. Enpä ihmettelisi, vaikka olisi poikki.

Illalla näytti, että vuoto kannen välistä jatkuu :seina :seina :seina
Onko tuttu ongelma? Eli vuotaa kannen takapään öljykanavasta ulos. Oli sotkenut öljyä jäähdytysnesteisiinkin aikalailla :eek: Siis öljykanava kannen takapäässä, etunurkassa. Se kuparirengastiivistyksellä oleva.
Olipas ihmeellisesti ilmaistu ;D
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

olipa kerran mulla sellanenkin kone jossa vedet ja öljyt sekasin,no ajattelin että kansipahvi sökö ja vaihdoin mutta eipä auttanut.jostain oli sökö että tunki paineella öljyä vesitilaan--- no siinä kun vitutti turha remontti niin vaihtoon meni koko kone ja nyt pelaa

niin ja oliko sulla jakaja irti? se sytkä kun pitää säätää maadoittamalla yksi liitin siitä tulipellistä,muuten ecu yrittää korjata samaan aikaan kun säädät jakajaa ;D
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

Aina akun irroitamisen jälkeen olisi suositeltavaa säätää sytytys ja säätää tyhjäkäynti uudelleen.

tässä viestiketjussa on jonkinverran asiaa ja löytyypä muutama ohjekin joilla pääset alkuun:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18759.0
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

mikko412 sanoi
olipa kerran mulla sellanenkin kone jossa vedet ja öljyt sekasin,no ajattelin että kansipahvi sökö ja vaihdoin mutta eipä auttanut.jostain oli sökö että tunki paineella öljyä vesitilaan--- no siinä kun vitutti turha remontti niin vaihtoon meni koko kone ja nyt pelaa

niin ja oliko sulla jakaja irti? se sytkä kun pitää säätää maadoittamalla yksi liitin siitä tulipellistä,muuten ecu yrittää korjata samaan aikaan kun säädät jakajaa ;D
Kuulostaa surkean tutulta :mad: Jäähdytyskierrossa oli tosiaan aikalailla öljymöhnää, eikä sinne painetta kuitenkaan tullut.
Saatanpa avata tuon kannen vielä toistamiseen ja laittaa tuohon kanavaan O-rengastiivistyksen. Ellei sitten löydy halkeamaa kannesta :seina
Konetta ei tee mieli vaihtaa, kun on alle 200tkm ajettu ja hyvin huollettu.

Jakaja ei ollut kannesta irti(eikä muuten ole koskaan ennenkään ollut: Tehtaan paperiteippi on vielä ruuvin yli)->perusajoitus pitäisi olla kohdallaan , mutta pitää varmaan katsoa tuokin, kun vaihdan jakoremmin ensi viikonloppuna.
Vielä en sitä tehnyt, kun hikoili aika raskaasti nokan stefalta hihnalle, olisi ollut heti öljyssä uusi hihna.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

T. Kiili sanoi
Aina akun irroitamisen jälkeen olisi suositeltavaa säätää sytytys ja säätää tyhjäkäynti uudelleen.

tässä viestiketjussa on jonkinverran asiaa ja löytyypä muutama ohjekin joilla pääset alkuun:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=18759.0
Tuota tavailin jo aiemminkin, mutta yksi(tai kaksi) pikku juttua jäi epäselväksi:
Mikä johto tulipellissä pitää maadoittaa sytyn säädön yhteydessä?
Mikä 2-johtoinen liitin pitää irroittaa joutokäynnin säädön yhteydessä? TPS:ltäkö?

Pahus kun ei pääse vilkaisemaan pellin alle samalla kun näitä naputtelee...
Eikä VIELÄ ulkoa muista. Legacyn rassaaminen kävisi silmät ummessakin, mutta Mitsu on uusi tuttavuus.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

tulipellistä löytyy pari "irtonaista" johtoa jossa on semmoset kohtalaisen isot mustat päät, toisessa lukee pump check tai vast ja toisessa ign adjust. nämä molemmat ovat samassa yhteydessä, sijainti on noin siinä jarrutehostimen äärettömässä läheisyydessä jos en väärin muista, mulla kun hynyssä ne on melkein jakajan edessä..

tyhjäkäynnin säädössä pitää irroittaa se 2 johtoinen liitin joka on siinä kaasuläppäkotelossa. ne ovat konepelti auki katsottuna heti siinä mihin ilmanputsarin putki tulee kiinni niin siinä, semmoinen yksi isompi riviliitin (5 johtoinen muistaakseni) ja sitten se pienempi liitin jossa vain kaksi johtoa, heti siinä vieressä.
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

coltissa se piuha löytyy siitä kaasuläpän kohdilta joka pitää maadoittaa,liitin on kaksinapainen mutta tulee vain yksi johto(muistaaksen keltainen jossa pun raita tai jotain sinnepäin) suojattu liitin.
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

Nyt on sytty säädöissään. Kiitos ohjeista :-*
Oli mielenkiintoisesti käännetty aivan niin myöhäiselle, kuin mahdollista.
Oliskohan ollut aiemmin jako pielessä(myöhässä) yhden hampaan verran, mitä olisi sitten kompensoitu tuolla jakajan kiertämisellä ???
Saattaa olla, että on ollut, kun auto ei tunnu ihan yhtä ruudikkaalta kuin aiemmin.

Joutokäynti ei ole palautunut. Otin vielä akunkengänkin säädön jälkeen hetkeksi(minuutteja) pois, että nollaisi "harhaoppinsa".
Pitää katsoa sen säätöä viikonloppuna, tuon toisen topicin ohjeiden mukaan.
Katsastus painaa päälle, niin pitää laittaa kuntoon vaikka hampaat irvessä :mad:

Pakkasesta käyntiinlaittaessa hakee hetken parempia säätöjä, mutta lämmetessään laskee joutokäynnin taas sinne kierroslukumittarin alimmalle viivalle ajon jälkeen. Pysähdyttäessä käy hetken noilla pienillä kierroksilla, jonka jälkeen nostaa n.700-800r/min lukemiin. Tämä on kytköksissä vain auton liikkeeseen :driver, ei kaasunkäyttöön ??? ??? Kaasua saa polkea paikallaan ja päästää pois, niin aina jää järkeville kierroksille käymään.

On kyllä erikoisin vika, mihin olen törmännyt... Ja se on paljon se :peukku
Lämpöanturin piuha oli hapettunut poikki kuoren sisältä, nykäisin liittimestä, niin sormiinhan se jäi. Olisi joutunut etsimään hetken ilman tuota vinkkiä...
 

AWD

Member
Liittynyt
5 Marraskuu 2007
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

Nonniin!

Joutokäynti säädetty, sai kiertää ruuvia ihan kunnolla tiukemmalle :D Ihme homma ???
Miten noihin säätöihin joutui noinkin paljon puuttumaan.

Pakokaasutestissä kävin; kaikki kunnossa(hyvässä...)
Konttoriltakin tuli leima ensi yrityksellä:
Takaiskarit huonot(42/47%), mutta ei aiheuttanut toimenpiteitä vielä ja kuskinpuolen helmassa pikku reikä. Joku aiemmista omistajista ilmeisesti kaatanut alkuperäiseltä tunkilta alas... ja ruttu on lähtenyt ruostumaan.
Tästähän taisikin saada edullisen kulkupelin 8)

Suuret kiitokset asiaan vaikuttaneille.

Nyt pitää Mitsuun ihastuneen alkaa miettimään seuraavaa siirtoa:
Joko kovempaa konetta(ja jarruja, ym.) tuohon hyväpeltiseen aihioon, tai kovempi aihio ;D
Edelliset kokemukset matalista autoista on turbo Subarusta ja viritetystä 2.2 vaparista :driver, niin tuntuu hiukan hengettömältä tuo 1.5...
Kyllähän tuo nyt dieselmaasturin hakkaa kiihdytyksessä, mutta tuntuu että kulkua saisi olla enemmänkin. :peukku
 

colt1300

Carisma 1.6 -96
Liittynyt
20 Huhtikuu 2004
Sijainti
Mikkeli
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

AWD sanoi
Pakkasesta käyntiinlaittaessa hakee hetken parempia säätöjä, mutta lämmetessään laskee joutokäynnin taas sinne kierroslukumittarin alimmalle viivalle ajon jälkeen. Pysähdyttäessä käy hetken noilla pienillä kierroksilla, jonka jälkeen nostaa n.700-800r/min lukemiin. Tämä on kytköksissä vain auton liikkeeseen :driver, ei kaasunkäyttöön ??? ??? Kaasua saa polkea paikallaan ja päästää pois, niin aina jää järkeville kierroksille käymään.

Mulla tismalleen sama ongelma -96 1,6 carisman kanssa. Ja vika tuli sen jälkeen kun akku oli tyhjentynyt. Pitäisikö sen opiskella se tosiaan itse? :) vai vaatiiko jotain toimenpiteitä?
 

mikko412

Active Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

kyllä se ite opiskelee ;D

ja myös huono latausjännite voi aiheuttaa huonoa tyhjäkäyntiä ;)
 

colt1300

Carisma 1.6 -96
Liittynyt
20 Huhtikuu 2004
Sijainti
Mikkeli
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

No latausjännitteen sen ei pitäis olla, just huollettu laturi... mitenköhän nopea tuo sitten on oppimaan?
 

peukaloinen_81

New Member
Liittynyt
2 Helmikuu 2008
Sijainti
Pori
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

itselläni on vm-90 1.5 glxi lanceri se opi käymään tyhjäkäyntiä noin 20 minuutin opiskelun jälkeen..
 

jarmoharju

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2008
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

Tervehdys.

Olen ihan uusi Mitsu perheen jäsen. Hankin itselleni kesäautoksi Mitsubishi Lancer 1,5 Gli HATCHBACK 1990. Siinä kävi myös niin että akku tyhjeni yöllä. Uusi akku paikalleen, oli aikakin vaihtaa. Kierrokset ei taas olleetkaan kohdillaan. Ajossa ei ongelmaa jos ei koskenut kytkimeen. Kun kytkimen painoi pohjaan, auto sammui. Satunnaisesti auton ollessa paikallaan pystyi laittamaan vapaalle ja painamaan kaasua eikä se sitten kaasun löysäämisen jälkeen sammunutkaan, mutta ehkä minuutin päästä kyllä. Olin ihmeissäni ja menin korjaamolle. Minulle myytiin ensiavuksi sitä STP fuel injektor cleaneria, jota laitoin korjaajan ohjeen mukaan koko putelin tankkiin ja kävin lisäämässä bensiiniä niin ttä tankki tuli puolilleen. Ajelin noin 30 kilometriä edelleen sama ongelma päällä, kunnes auto alkoi pelaamaan. Käynti normalisoitui.

Ihmehomma.

Jos teillä jollakin kokemuksia samanmoisen auton kuten minulla takavakiokaiuttimien irrotuksesta niin otan siitä tietoja auliisti vastaan. jarmo.harju@gmail.com
 

metanolman81

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

jarmoharju sanoi
Tervehdys.

Olen ihan uusi Mitsu perheen jäsen. Hankin itselleni kesäautoksi Mitsubishi Lancer 1,5 Gli HATCHBACK 1990. Siinä kävi myös niin että akku tyhjeni yöllä. Uusi akku paikalleen, oli aikakin vaihtaa. Kierrokset ei taas olleetkaan kohdillaan. Ajossa ei ongelmaa jos ei koskenut kytkimeen. Kun kytkimen painoi pohjaan, auto sammui. Satunnaisesti auton ollessa paikallaan pystyi laittamaan vapaalle ja painamaan kaasua eikä se sitten kaasun löysäämisen jälkeen sammunutkaan, mutta ehkä minuutin päästä kyllä. Olin ihmeissäni ja menin korjaamolle. Minulle myytiin ensiavuksi sitä STP fuel injektor cleaneria, jota laitoin korjaajan ohjeen mukaan koko putelin tankkiin ja kävin lisäämässä bensiiniä niin ttä tankki tuli puolilleen. Ajelin noin 30 kilometriä edelleen sama ongelma päällä, kunnes auto alkoi pelaamaan. Käynti normalisoitui.

Ihmehomma.

Jos teillä jollakin kokemuksia samanmoisen auton kuten minulla takavakiokaiuttimien irrotuksesta niin otan siitä tietoja auliisti vastaan. jarmo.harju@gmail.com

Kuinkas kauan sulla oli akku pois paikaltaan? Tuossa on hyvinkin käynyt niin, että kun kyseessä on ruiskumitsu, niin ECU eli moottorinohjausyksikkö on virran puutteen vuoksi nollaantunut ja siinä menee hieman tapauksesta riippuen tunnista muutamaan tuntiin ennenkuin ECU hakee asetukset takaisin kohdalleen. ;) Se ei heti toimi kunnolla joten 15-30 min pitäisi antaa ensin käydä joutokäyntiä ihan pihassa paikallaan ennenkuin lähtee ajamaan ECUn nollaantumisen jälkeen :)

Tämän ketjun noista edellisistä viesteistä löytyy myös hyviä vinkkejä.
 

akkrut

Lancer 1.5 HB -91
Liittynyt
3 Heinäkuu 2007
Sijainti
Suonenjoki
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

AWD sanoi
Onko tuttu ongelma? Eli vuotaa kannen takapään öljykanavasta ulos. Oli sotkenut öljyä jäähdytysnesteisiinkin aikalailla :eek: Siis öljykanava kannen takapäässä, etunurkassa. Se kuparirengastiivistyksellä oleva.

Joo mulla vuotaa kanssa kannentiiviste öljyä pihalle moottorin vasemmasta etukulmasta edestäpäin katsottuna. Ei ole laskenut öljyjä kuitenkaan nesteiden sekaan. Hyllyssä oottaa uus kannentiiviste vaihtoa.
 

rooz

Galant -91 2.0i A exe, Lancer -91 1,5i glxi
Liittynyt
23 Huhtikuu 2007
Sijainti
Järvenpää
Vs: Colt 1.5 GLXi -90 joutokäyntiongelma

Mulla on Lancer 1,5 glxi:ssä samantapainen ongelma. Kylmänä käynnistettäessä joutuu muutaman kerran käynnistämään ja kun juuri ja juuri se pysyy käynnissä niin kaasua painamalla sammuu. about viidennellä starttauskerralla sillä pystyy lähteä ajamaan ja lämpimänä auto käynnistyy kuin unelma.

Akkua on koitettu irti ja tyhjäkäynnillä on pidetty jotta oppis, mutta ei. Vika taitaa olla tyhjäkäyntimoottorissa, koska kun siitä vetää johdot irti ei tapahdu mitään. Auto temppuilee samalla tavalla.

Luulen, että Lankku pysyykin käynnissä tällä hetkellä vain "vararuuvin" varassa (joka taitaa olla ruiskulancereissa), eli kaasuläppä on kokoajan hieman auki..? Olenkohan ihan hakoteillä, en tiedä, kertokaa te.

Olisiko tähän mitään muuta ratkaisua kuin uusi kaasuläppäkotelo + tyhjäkäyntimoottori?

Kiitos
 
Ylös Bottom