crankwalk

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Moro,

Voisiko joku tarkentaa minulle mikä tämä kuuluisa "crankwalk" ilmiö on suomeksi?

Olen itse käsittänyt että se tarkoittaa kampiakselin vaihdelaatikon puoleisen päätylaakerin nopeaa kulumista jonka jälkeen kampiakseli pääsee liikkumaan sivuttaissuunnassa. Olen viemässä nelostani rallipajalle huoltoon/tarkistettavaksi ja kerroin tämän, niin mekaanikko ihmetteli ja sanoi ettei ole moisesta ikinä kuullutkaan. Epäilin kuitenkin etten osannut asiaa kertoa oikein, koska kyseessä on Lohjalla sijaitseva paja, jonka palveluita monet täälläkin kirjoittelevista käyttävät.
 
Vs: crankwalk

Olet ymmärtänyt ihan oikein. Rallipojat ei tosiaan tunnu ilmiötä tunnistavan. Johtunee siitä, että kilpureissa konetta avataan säännöllisesti joka tapauksessa, eikä ongelma näin ollen kerkeä syntymään.
 
Vs: crankwalk

weedee sanoi
Olen itse käsittänyt että se tarkoittaa kampiakselin vaihdelaatikon puoleisen päätylaakerin nopeaa kulumista jonka jälkeen kampiakseli pääsee liikkumaan sivuttaissuunnassa.

Tarkemmin sanottuna kampiakseli on pitkittäislaakeroitu keskimmäisen laakeripukin kohdalta ja laakerointipinnat ovat yhtä palaa keskimmäisen runkolaakerin kanssa. Tästä laakerista toinen puoli kuluu riippuen siitä onko kytkin vetävä vai painava. Sitten kun laakeri on kulunut tarpeeksi tulee vastaan kovempaa materiaalia joka kuluttaa kampiakselin laakeripinnan pilalle.
 
Vs: crankwalk

ast sanoi
Tarkemmin sanottuna kampiakseli on pitkittäislaakeroitu keskimmäisen laakeripukin kohdalta ja laakerointipinnat ovat yhtä palaa keskimmäisen runkolaakerin kanssa. Tästä laakerista toinen puoli kuluu riippuen siitä onko kytkin vetävä vai painava. Sitten kun laakeri on kulunut tarpeeksi tulee vastaan kovempaa materiaalia joka kuluttaa kampiakselin laakeripinnan pilalle.

Kiitos tarkennuksesta. Täytyy löytää joku paja missä tuntevat kyseisen asian niin tulee tuo tarkistettua.
 
Vs: crankwalk

ast sanoi
Eiköhän ST Motors ole noita ainakin mitannut?

Soitin ST-Motorssille ja tiesivät heti mistä on kyse. Vien auton mittaukseen parin viikon päästä kun lomat alkaa.
 
Vs: crankwalk

Evo 6 manuaalista löytyy tieto että päittäis/pitkittäislaakeri on erillinen liuska, kuten yleensä eikä ole kiinni runkolaakerissa. Olettaisin että tämä pätee myös evo 4:jään. Evo 3 ja vanhemmista en tiedä missä liuska on.
Se kampiakselin päittäisvälys on n.0,05-0,25mm ja limit arvo 0,4mm. Vähän vaikea mitata ilman heittokelloa.
Mutta suuntaa saa jos evossa kun on vetävä kytkin niin painaa sen ensin pohjaan ja sitten kampeaa kampiakselin hihnapyörää pois päin koneesta, vaikka vääntöraudalla tai isolla meisselillä. Voi myös mitata toisin päin eli kampeaa ensin sen kampiakselin hihnapyörään päin ja sitten painaa nopeasti kytkintä mutta vaikeampi niin todeta.
Jos kolahtaa todella vaimeasti niin ollaan ohjearvossa ja jos liikkeen tuntee/näkee niin on vaihtokunnossa. Tämä omaa kokemusta ja vaikea neuvoa hyvin kun ääni pitää kuulla/nähdä mutta toivottavasti jotakuta auttaa.
Ainut keino todeta kunnolla/varmaksi on mitata se heittokellolla.
 
Vs: crankwalk

jappes sanoi
Evo 6 manuaalista löytyy tieto että päittäis/pitkittäislaakeri on erillinen liuska, kuten yleensä eikä ole kiinni runkolaakerissa. Olettaisin että tämä pätee myös evo 4:jään. Evo 3 ja vanhemmista en tiedä missä liuska on.

Väärä oletus. ;) Evo1-4 ovat keskimmäiseen runkolaakeriin integroidulla päittäislaakerilla. Vitosesta eteenpäin erilliset liuskat kuten yleensä. Sattumoisin juuri E1-4 kärsivätkin crankwalkista... Tosin vanhat 6-bolt moottorit ovat myös samantyyppisellä laakeroinnilla eivätkä crankwalkkaa, joten vika on lähinnä suunnitteluvirheessä vanhempien 7-bolt koneiden päittäislaakeroinnin voitelussa.

Silmällä jo käytännössä näkee jos crankwalkkia on epäterve määrä, nimim. 1,4mm jota ei voi olla silmällä huomaamatta.
 
Vs: crankwalk

Tuleeko toi crankwalk kaikkiin evo1-4 moottoreihin ennemmin tai myöhemmin vai voiko tuolta säästyä jos käy hyvä munkki?
 
Vs: crankwalk

Jaa-a.. veikkaisin että ennemmin tai myöhemmin kaikkiin mutta käsite "myöhemmin" on varsin venyvä. Ehkä jokunen onnekas säästyy täysin.
Puhtaasti suunnitteluviasta (tai laajalle levinneestä koneistus tms. ongelmasta) vaikuttaisi olevan kyse. Laakerihan kuluu vain silloin kun se jää ilman voitelua.
 
Vs: crankwalk

jcarlson sanoi
Väärä oletus. ;) Evo1-4 ovat keskimmäiseen runkolaakeriin integroidulla päittäislaakerilla. Vitosesta eteenpäin erilliset liuskat kuten yleensä. Sattumoisin juuri E1-4 kärsivätkin crankwalkista... Tosin vanhat 6-bolt moottorit ovat myös samantyyppisellä laakeroinnilla eivätkä crankwalkkaa, joten vika on lähinnä suunnitteluvirheessä vanhempien 7-bolt koneiden päittäislaakeroinnin voitelussa.

Silmällä jo käytännössä näkee jos crankwalkkia on epäterve määrä, nimim. 1,4mm jota ei voi olla silmällä huomaamatta.

Oletus metsään ja hyvä että varmistit.
Vaikuttaa varmaan laakerin kulumiseen myös se millainen paineasetelma autossa on eli jos jäykkä niin kuluu nopeammin.
Voisiko se olla syynä myös ettei noissa 6-pulttisissa kulu jos asetelma löysempi!! Noista koneista en tiedä missä käytetty edes tai millainen kytkin mutta varmaan vaikuttaa... Ja voitelullahan se suurin merkitys on laakereista puhuttaessa.
 
Vs: crankwalk

jappes sanoi
Voisiko se olla syynä myös ettei noissa 6-pulttisissa kulu jos asetelma löysempi!! Noista koneista en tiedä missä käytetty edes tai millainen kytkin mutta varmaan vaikuttaa... Ja voitelullahan se suurin merkitys on laakereista puhuttaessa.

Vanhemmissa vr4:issa ja turbo eclipseissä. Mutta eipä se tuskin paineasetelmastakaa johdu, on noitakin viritelty vaikka millä mitalla eikä näytä vaikuttavan vaikka kytkimiä vaihdellaan tms. Ei tota 6-pulttista turhaan kutsuta godboltteriksi ;). Onhan jengi jenkkilässä vaihtanutkin noita 6-pulttisia uudempien tilalle vaikka millä mitalla.
 
Vs: crankwalk

Jooh, omasta irrotin loppuun ajetun täysin vakiokytkimen ja totesin crankwalkin. Evo5-6 on jäykempi asetelma samoin seiskasta eteenpäin vielä jäykempi joten en usko että sillä on ratkaiseva vaikutus walkkaako vai ei. Todella jäykkiä viriasetelmia on myös monesti 6-pulttisissa käytetty ongelmitta, etenkin jenkkilässä.

Omaan aion ainakin kokeilla ast:n mainitsemaa laakeripukin viilauskikkaa jolla saadaan hieman parempi voitelu päittäislaakerille.
 
Vs: crankwalk

Ääh...tänään tuli tuomio.

Kävin ST-Motorssilla mittauttamassa kampiakselin päittäisvälyksen. Mitattu välys oli 0,3mm. Mittaus maksoi 70€.

Sanoivat että tuo välys on vielä toleranssin rajoissa, mutta suosittivat tekemään ensitilassa laakerin vaihdon, jolle tulee sitten hintaa "yli kolmesataa". :seina
 
Vs: crankwalk

No vähällä vielä pääsit kun välys on vielä noin pieni ja pääset pelkällä laakerinvaihdolla. Itse olisin ollut tuossa tilanteessa onnellinen, omassa laakerinvaihdossa mittasin 1,58mm ja kampura entinen. Uusi laakeri kuluu nyt paikallansa pikavauhtia..
 
Vs: crankwalk

jcarlson sanoi
No vähällä vielä pääsit kun välys on vielä noin pieni ja pääset pelkällä laakerinvaihdolla. Itse olisin ollut tuossa tilanteessa onnellinen, omassa laakerinvaihdossa mittasin 1,58mm ja kampura entinen. Uusi laakeri kuluu nyt paikallansa pikavauhtia..

No totta turiset. Se äijä sieltä motorssilta sano että vähän aikaa sitten joku oli tullut myös evo nelosen kanssa sinne ja mittasivat välykseksi 1,0mm. Kuulema sekin meni kampuran vaihtoon, koska siihen oli kertaalleen vaihdettu laakeri mutta se meni kans pikavauhtia.

Millanen homma toi kompuran vaihto oli? Menikö paljon aikaa/rahaa?
 
Vs: crankwalk

weedee sanoi
No totta turiset. Se äijä sieltä motorssilta sano että vähän aikaa sitten joku oli tullut myös evo nelosen kanssa sinne ja mittasivat välykseksi 1,0mm. Kuulema sekin meni kampuran vaihtoon, koska siihen oli kertaalleen vaihdettu laakeri mutta se meni kans pikavauhtia.

Millanen homma toi kompuran vaihto oli? Menikö paljon aikaa/rahaa?

Ei ole vielä kampuraa vaihdettu saati hommattu. Kyllä siinä moottori pitää pois nostaa ja purkaa kun kampura vaihdetaan, samalla aion itse laittaa virikanget ja -männät koneeseen.
 
Vs: crankwalk

Teoriassa kampuran voisi kai vaihtaa alakautta lohko paikallaan, mutta taitaa olla huomattavasti nopeampaa nostaa moottori suosiolla pois. Maksaa maltaita korjaamolla joka tapauksessa.
 
Vs: crankwalk

Oma auto menossa kai keskiviikkona ST-Motorsille laakerin vaihtoon. Eipä taida paljoa lisäaikaa antaa. Vituttelee kyllä valmiiks, laittaiskohan seisontaan koko romun ja kasais rahan kanssa sit...
 
Vs: crankwalk

weedee sanoi
Ääh...tänään tuli tuomio.

Kävin ST-Motorssilla mittauttamassa kampiakselin päittäisvälyksen. Mitattu välys oli 0,3mm. Mittaus maksoi 70€.

Sanoivat että tuo välys on vielä toleranssin rajoissa, mutta suosittivat tekemään ensitilassa laakerin vaihdon, jolle tulee sitten hintaa "yli kolmesataa". :seina

Eipä tuo tosiaankaan kovin paljoa ole, aika halvalla pääsit. Alapa virittää autoa, niin puhutaan ihan eri lukemista ;)
 
Vs: crankwalk

jcarlson sanoi
Ei ole vielä kampuraa vaihdettu saati hommattu. Kyllä siinä moottori pitää pois nostaa ja purkaa kun kampura vaihdetaan, samalla aion itse laittaa virikanget ja -männät koneeseen.

No mut sittenhän siitä tulee entistä ehompi :) Ja varmaan föönistä ahtoja isommalle?

Duunikaveri on mersu-kuski ja vittuili miten mesen koneet kestää avaamatta 1,5 miljoonaa ja ei tämmösistä vioista ole tietoakaan.
 
Vs: crankwalk

markho sanoi
Eipä tuo tosiaankaan kovin paljoa ole, aika halvalla pääsit. Alapa virittää autoa, niin puhutaan ihan eri lukemista ;)

Siltä näyttää. Täytynee varmaan olla vain hiljaa tyytyväinen...

Jotenkin sitä vain hyväksyisi tämän helpommin jos kyse olis vain jostain satunnaisesta hajoamisesta, mutta kun jonkin asteisesta pahasta suunnittelumokasta näyttäisi olevan kyse.
 
Vs: crankwalk

weedee sanoi
Duunikaveri on mersu-kuski ja vittuili miten mesen koneet kestää avaamatta 1,5 miljoonaa ja ei tämmösistä vioista ole tietoakaan.

Onpa ihme kun kolmelitranen 80hp diiseli kestää pidempään kuin kakslitranen 280hp bensa..
 
Vs: crankwalk

weedee sanoi
Duunikaveri on mersu-kuski ja vittuili miten mesen koneet kestää avaamatta 1,5 miljoonaa ja ei tämmösistä vioista ole tietoakaan.

Ja 10 vuotta vanhat on usein lähes puhkiruostuneita ;)
 
Vs: crankwalk

Laakerinvaihto ei kuitenkaan paranna sitä että kyseinen kohta ei saa moottorissa voitelua. Onko kellään mittaustietoa millaisena välys on pysynyt jos laakeri vaihdettu sillon kun välys on ollut alle 1,0mm.
 
Vs: crankwalk

Haulla löytyy modaus jolla öljynkiertoa voidaan parantaa (britin mielestä 100%), ast:lla ainakin muistaakseni oli hyviä kokemuksia modista. Tein omaani, mutta vaikea sanoa vielä mitään koska kampiakseli oli pilalla johon ei mikään modi auta.
 
Vs: crankwalk

Vink vink: Olisko evoilijoiden aihetta kasata crankwalkista FAQ-tyyppinen kooste...

-näin ilmenee/oireilee
-näin todetaan
-mahdollisia aiheuttajia
-näin (yrität) ehkäistä
-näin korjaat
-jne..
 
Vs: crankwalk

jcarlson sanoi
Haulla löytyy modaus jolla öljynkiertoa voidaan parantaa (britin mielestä 100%), ast:lla ainakin muistaakseni oli hyviä kokemuksia modista. Tein omaani, mutta vaikea sanoa vielä mitään koska kampiakseli oli pilalla johon ei mikään modi auta.

Muistan kyllä tuon artikkelin ja koitin hakea haulla mutta eipä heti löytynyt. Olisiko hyviä hakusanoja tai suoraa linkkiä?
 
Vs: crankwalk

Tänään meni kolmonen ST-Motorsille, huomenna varmaan jotain tuomiota sitten..
 
Vs: crankwalk

Täytyy kiittää foorumia ja tänne kirjoittavia ihmisiä siitä, että tuo ongelma on tullut näin hyvin tunnetuksi. Itse olisin ajellut varmaan ajellut tyytyväisenä kunnes kampiakseli poikkeaa.

Jäsenhakemus on jo vetämässä, tälläistä toimintaa pitää tukea.
 
Vs: crankwalk

jcarlson sanoi
Haulla löytyy modaus jolla öljynkiertoa voidaan parantaa (britin mielestä 100%), ast:lla ainakin muistaakseni oli hyviä kokemuksia modista. Tein omaani, mutta vaikea sanoa vielä mitään koska kampiakseli oli pilalla johon ei mikään modi auta.

Rempan jälkeen tuli pyyhkäistyä reilut 20 tkm eikä sinä aikana tapahtunut muutosta välyksessä. Enkä ole kuullut että nykyiselläkään omistajalla olisi ollut ongelmia.

Yksi vinkki laakerin säästämiseen on käynnistää auto vapaalla ja kytkinpoljin ylhäällä. Kannattaa opetella samalla painamaan kunnolla jarrua ettei auto karkaa jos vaihde sattuisikin jäämään päälle.
 
Vs: crankwalk

ast sanoi
Yksi vinkki laakerin säästämiseen on käynnistää auto vapaalla ja kytkinpoljin ylhäällä. Kannattaa opetella samalla painamaan kunnolla jarrua ettei auto karkaa jos vaihde sattuisikin jäämään päälle.
Tämä tapa opeteltu heti auton saadessani.Omastani suomeen tullessaan mitattiin välys niin taisi olla 0.12-0.13 paikkeilla.Nyt 12tkm myöhemmin en ole mitannut enkä tiedä haluanko edes mitata.
 
Vs: crankwalk

ST-Motorssilla eivät tienneet tälläisestä laakerin modauksesta öljynkierron parantamiseksi. Mitenköhän mahtavat suostua asentamaan jos vie niille tuollaisen muokatun laakerin...
 
Vs: crankwalk

Modaus on laakeripukkiin sekä laakeriin. Viimeinen postaus sisältää kuvien kanssa informaatiota: http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=134800&page=2

Ei ole tuo lisäöljykanava sinänsä mikään uusi keksintö, on käytetty iät ja ajat myös jenkkikaseissa joissa on monesti samantyyppinen päittäislaakerointi ja ongelmia sen kulumisen kanssa etenkin ilokaasuilla.

Itse ajattelin lisäksi laittaa myös keraamipinnotteiset runkolaakerit päittäislaakeroinnin lisäsuojaksi mahdollista kuivana pyörähtämistä vastaan, luulisi ainakin hidastavan kulumista vähintään. Tällainen mahdollisuus päällystää laakerit löytyy ainakin maperformancelta jenkeistä (ACL Race Series runkolaakerit ja optionaalinen dry film coating).

Klubijäsenet löytää kuvia ja tietoa modauksesta myös projektithreadistani jäsenpuolella.
 
Vs: crankwalk

Jep ja jep. Nyt mitattu välys 0,8mm ja kampiakseli kulunut kuulemma noin 0,3mm. Aika laihaksi käy mahdollisuudet että ESV olisi asian hoitanut kunnolla ja kampiakseli olisi ollut ehjä silloin kun he ongelmaa korjasivat. Kuulemma 1,7mm oli välys heillä ennen remonttia.. Kummassakohan välissä kampiakseli kulunut ::)
 
Vs: crankwalk

MakeM sanoi
Kuulemma 1,7mm oli välys heillä ennen remonttia.. Kummassakohan välissä kampiakseli kulunut ::)

Kyseessä oli asentajan muistikuva liki parin vuoden takaisesta tapauksesta jolloin autoon tehtiin laakeriremontti ja jonka jälkeen auto olis taas ihan ajokunnossa.
Muistikuva lähinnä siksi kun asiakas itsekin oli ilmoittanut mittauttaneensa välyksen suuruusluokaksi liki 5mm ;D eikä meidän asentajamme ollu ajatellut tarvitsevansa moista tietoa enää laakerirempan tehtyään ja todettuaan että homma tuli valmiiksi ja laitteet toimi.

Eli 100% varmaa muistikuvaa ei tapauksesta enää ole, asentaja kun ei enää ole töissä ja korjaamon puolella olleesta tietokoneestakin on jäljellä enää rikkoontunut kovalevy.

Joka tapauksessa, tarkoitus oli saattaa taas auto ajokuntoon ja ilmeisesti hyvin on toiminutkin koko tämän ajan?
 
Vs: crankwalk

MakeM sanoi
Jep ja jep. Nyt mitattu välys 0,8mm ja kampiakseli kulunut kuulemma noin 0,3mm. Aika laihaksi käy mahdollisuudet että ESV olisi asian hoitanut kunnolla ja kampiakseli olisi ollut ehjä silloin kun he ongelmaa korjasivat. Kuulemma 1,7mm oli välys heillä ennen remonttia.. Kummassakohan välissä kampiakseli kulunut ::)

Voi p***a. Ehkä toisen kampiakselin vaihto alakautta pelastaa päivän? Vaihtoivatko ne sulle kuitenkin uuden laakerin?

Laitoin tänään tiedustelua ST-motorssille siitä ylimääräisen öljyuran tekemisestä laakeriin ja heidän näkemyksen. Eilen sieltä kaveri esitti oman teoriansa miksi päittäislaakeri kuluu alkupään evoista. Syy voi olla kuulema se että japanissa seisotaan liikennevaloissa kytkin pohjassa ::) *tirsk*
 
Vs: crankwalk

Sanoin tosiaan heittokellon näyttäneen noin 53 kymppiä, ja samassa ettei välystä niin paljoa voi tosiaan olla. Silmissähän tuo kuitenkin liikkui. Kovin reilunpuoleisesti tuota taisi välystä kuitenkin silloin olla.

Auto kyllä tuli ajokuntoon ja ihmeen hyvin onkin kestänyt vaikka kampiakselin laakeripinta on ollut rikki. Olisihan tuolla varmaan ilman remonttiakin ajanut vielä vaikka kuinka paljon kunnes olisi seisahtanut kun kampiakselin asennontunnistin kuolee.

Kyse ei mielestäni ole siitä, etteikö auto olisi tullut ajokuntoon (jossa se ennen remonttia oli jo), vaan siitä että sanoitte kampiakselin olevan ehjä, jota se ei mitä ilmeisimmin todellisuudessa ole ollut.

Laakerinvaihto toimi tietysti laastarina viivästyttäen tulevaa kampiakselin vaihtoa, mutta sanoitte myöskin että kestää neljästä viiteen vuotta, ja aikaa on nyt kulunut 1,5v. Ei tuo kai sillon kunnolla ole korjattu.

Voimme käydä asiasta keskustelua täällä tai sähköpostin puolella. Toivottavasti vastaatte sinnekkin jossain vaiheessa.
 
Vs: crankwalk

weedee sanoi
Voi p***a. Ehkä toisen kampiakselin vaihto alakautta pelastaa päivän? Vaihtoivatko ne sulle kuitenkin uuden laakerin?

Laitoin tänään tiedustelua ST-motorssille siitä ylimääräisen öljyuran tekemisestä laakeriin ja heidän näkemyksen. Eilen sieltä kaveri esitti oman teoriansa miksi päittäislaakeri kuluu alkupään evoista. Syy voi olla kuulema se että japanissa seisotaan liikennevaloissa kytkin pohjassa ::) *tirsk*

Uuden laakerin vaihdosta sovittiin. Kampiakselihan tuon vasta lopullisesti korjaisi, mutta tulee niin kalliiksi etten oikein tiedä onko järkeä teettää.

Tuo ruuhkassa seisominen voi hyvinkin olla syy, jos laakerilla on puutteellinen voitelu niin tyhjäkäynnillä oleva matala öljynpaine sekä moottorin matala kierrosluku vähentävät molemmat laakerin kantokykyä, jolloin saattaa olla että tulee metalli-metallikosketuksia.
 
Vs: crankwalk

MakeM sanoi
Uuden laakerin vaihdosta sovittiin. Kampiakselihan tuon vasta lopullisesti korjaisi, mutta tulee niin kalliiksi etten oikein tiedä onko järkeä teettää.

Puhutaan vissiin yli 2:lla alkavasta hinnasta?

MakeM sanoi
Tuo ruuhkassa seisominen voi hyvinkin olla syy, jos laakerilla on puutteellinen voitelu niin tyhjäkäynnillä oleva matala öljynpaine sekä moottorin matala kierrosluku vähentävät molemmat laakerin kantokykyä, jolloin saattaa olla että tulee metalli-metallikosketuksia.

No tuossa voisi ollakin kyllä perää. Itsekin jännityksellä odotan kun vien auton 16. päivä takaisin laakerin vaihtoon, että missä kunnossa se mun kampiakseli todellisuudessa on. 0,3mm on välys nyt, mutta ei ole tietoa onko se laakeri vaihdettu kotimaassa. Itse olen ajanut vajaa 10tkm puolen vuoden aikana.
 
Vs: crankwalk

Varmasti puhutaan.

Temppa siitä sun nelosesta puhuikin, eipä tuo sikäli paha lukema vielä ole. Kampiakseli kuitenkin todennäköisesti ehjänä vielä, laakeri vaan kulunut, ellei sitten tosiaan ole juuri vaihdettu laakeria.
 
Vs: crankwalk

MakeM sanoi
Sanoin tosiaan heittokellon näyttäneen noin 53 kymppiä, ja samassa ettei välystä niin paljoa voi tosiaan olla. Silmissähän tuo kuitenkin liikkui. Kovin reilunpuoleisesti tuota taisi välystä kuitenkin silloin olla.

Ihan vaan pisti silmään vaikka en Evoista mitään tiedä.

Mutta jos on normaali heittokello (eli kierros on 1mm), niin 53 kymppiä on jo yli 5 kierrosta kellossa!!!

53 satasta saataa olla, eli 0.53mm. Eli vähän yli puoli kierrosta.

Kymppi = kymmenesosa milli = 0,1mm ja satku = sadasosa milli = 0,01mm :tmi
 
Vs: crankwalk

Eipä hajua kellosta mutta luki että 0,1mm per yksikkö ja näytti 53 :) Kyllä ihmeteltiin molemmat että mitähän tää meinaa.
Saattoi olla tulkintavaikeuksia ja esim. 1,5 kierrosta jolloin olisi ollut 1,53mm.
Vähän epäluotettavaksi jäi kyllä omat mittaukset mutta silmä kertoi että jotain on vialla ;D
 
Vs: crankwalk

Itekkin kyllä olen tuon 0,53mm kannalla.
Yksi viivan väli tuollaisessa normaalissa heittokellossa on satkun ja numerot näyttää kymppejä ja tuo pikkuviisari näyttää sitten millejä.
Indikatorklocka%2064824.jpg
 
Vs: crankwalk

Pystyi kyllä suoraan sanomaan ettei 0,53mm riitä, liikkui nimittäin ihan reilusti kun työnsi takaisin toiseen päähän. Vähän tyhjä arpa tosiaan koko mittaus, heittokellokaan ei ollut täysin suorassa jne..
Harmi kun ei nyt sitten ole tarkkaa lukemaa tiedossa kyseiseltä ajalta. Kampiakseli ainakin oli kulahtanut, eli laakerimetalli on ollut loppu.
 
Vs: crankwalk

Mittaus kannattaa tehdä huolellisesti ja varmistaa että kampura on tosiaan toisessa laidassa kun kello on nollattu. Pienellä harjoittelulla sai kyllä luotettavia tuloksia. Kampuran voi kammeta toiseen laitaan pitämällä kytkintä pohjassa, mutta toiseen laitaan pitää joko vauhtipyörästä ja kampiaksein hihnapyörästä kammeta (varovasti ettei riko muovikoteloa tai hihnapyörää). Kaksi siinä melkein pitää olla, muuten menee vaikeaksi.

Joku FAQ tästä olisi kyllä hyvä tehdä, ei vaan taida olla sopivia kuvia yhtään itsellä.

Mutta: liike silmälle näkyvää -> liikaa
 
Vs: crankwalk

Jeps, kahdestaan tuo on hyvä tehdä. Pienellä sorkkaraudalla väännettiin varovasti toiseen päähän ja siitä kytkintä painamalla takaisin. Liikerata oli kyllä ihan oikea, mutta ilmeisesti heittokellon käyttö tai tulosten tulkitseminen ei oikein kuulunut kummankaan vahvimpiin puoliin. Mutta sanotaanko että olisi suunnilleen viivoittimellaki mitannut.
 
Vs: crankwalk

Onko muuten tiedossa vaikuttaako crankwalkin syntyyn se, että onko autossa vakiokytkin?

Löytyisikö keneltäkään konerempan yhteydestä kuvaa missä näkyisi tuo ongelma kohta hyvin? Itselle on ainakin hieman epäselvää missä tuo liian nopeasti kuluva laakeri sijaitsee.
 
Vs: crankwalk

Saattaa vaikuttaa mutta löytyy sekä vakio- että aftermarketkytkimillä varustetuista. Päittäislaakerointi on keskimmäisessä runkolaakerissa, astilla taisi ainakin olla jotain kuvia sekä jcarlsonilla.
 
Takaisin
Ylös Bottom