crankwalk

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: crankwalk

No, nyt on laakeri vaihdettu jälleen. Olikin kolmosessa vähän pidempi homma kun uudemmissa, ei ilman jakolaatikon irroitusta selviä tässä. Taidan ensimmäiseen öljynvaihtoon, eli 5000km ajella ja mitata välyksen uudelleen sitten. Sama se sikäli kun kampura on vainaa jo kuitenkin.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: crankwalk

Joni P. sanoi
meidän asentajamme ollu ajatellut tarvitsevansa moista tietoa enää laakerirempan tehtyään ja todettuaan että homma tuli valmiiksi ja laitteet toimi.

Sehän tässä viassa on kovin ikävä ettei näy oikeastaan missään ennenkuin on pari milliä välystä ja ottaa kampiakselin asennontunnistimeen kiinni. Mokoma rotko kun käy ja kukkuu siihen saakka ihan normaalisti ilman sivuääniä, korkeintaan tuo kytkintuntuma muuttuu. Pitäisihän tuo välys tietysti remontin lopuksi mitata, mutta turha jossitella kun se on välistä jäänyt.

Joni P. sanoi
Joka tapauksessa, tarkoitus oli saattaa taas auto ajokuntoon ja ilmeisesti hyvin on toiminutkin koko tämän ajan?

Ei siinä, saihan tuolla teidän remontilla lisäaikaa, mutta kampiakselin vaihto näyttää olevan joka tapauksessa edessä. Sehän tässä sapettaa, koska olen ollut siinä käsityksessä että pitäisi toimia normaalisti teidän remonttinne jälkeen.
 

ahtopaine

Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2003
Vs: crankwalk

mietiskelin vaan et mitenkä se kampiakseli ottaa kampiakselin asentotunnistimeen kiinni koska evo kolomosessa ei ole kyseistä tunnistinta? liipasu otetaan nokka-akselilta..
ps.multa löytyis vakio mitoissa oleva tarkastettu kampura evo kolmoseen..
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: crankwalk

Ainakin eclissä tai evo nelosessa näin tekee laadukkaan jenkkitiedon mukaan. En tiedä mihin tuo kolmonen sitten kuolee.

Tuskin kolmosen vakiokampuraa tulen vaihtamaan sitten kun aika koittaa, töiden osuus nousee kuitenkin niin suureksi että samaan konkurssiin menee osatkin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: crankwalk

1. Yleiskuvaa laakerin sijainnista keskimmäisessä runkolaakeripukissa. Runkolaakeripukin toinen puolikas ja toinen laakerin puolikas on jo irroitettu.

4. Tältä näyttää 1.5-1.6 mm crankwalk. Kampiakselin laakeripinnasta kulunut reippaasti pois ja pinta on aivan urainen, tämän pitäisi olla kuin peili ja täysin tasainen. Huomaa valtava välys laakerinjäännösten ja kampiakselin välissä.
 

Liitetiedostot

  • walk1.jpg
    walk1.jpg
    47 KB · Lukukerrat 1,279
  • walk4.jpg
    walk4.jpg
    58 KB · Lukukerrat 1,295

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: crankwalk

2. Hyvä puoli laakerista, ei merkittävää kulumaa

3. Vähemmän hyvä puoli, kaikki pehmeä laakerimetalli kulunut pois ja rungostakin osa. Huomaa pieni jälki runkolaakeripukissa laakerin ulkokehän ympärillä - tähän on kampiakseli jo ottanut kiinni ja napannut pienen kerroksen metallia mukaansa.
 

Liitetiedostot

  • walk2.jpg
    walk2.jpg
    51.2 KB · Lukukerrat 1,288
  • walk3.jpg
    walk3.jpg
    53.7 KB · Lukukerrat 1,275

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: crankwalk

5. Hyvän puolen paksuus

6. Huonon puolen paksuus

Laakerista on lähtenyt vähintään 1.13 mm, luultavasti vähän enemmänkin koska toinen puolikin täytyy olla aavistuksen kulunut kun moottorilla on ajettu jo reilut 110 tkm.

Crankwalkin koostumus tässä yksilössä:

normaali välys ~0.1 mm
+ laakeri ~1.15 mm
+ kampiakseli ~0.3 mm
= 1.55 mm

Toivottavasti kuvat selvensivät mistä on kysymys.
 

Liitetiedostot

  • walk5.jpg
    walk5.jpg
    33.5 KB · Lukukerrat 1,284
  • walk6.jpg
    walk6.jpg
    46.8 KB · Lukukerrat 1,291

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: crankwalk

ST Motorsin Teemu Tahko sanoi, että välys syntyy hitaasti ja jos laakerin vaihtaa ajoissa ennen kuin kampiakseli on kulunut, voi taas ajaa 100 tkm. Hän sanoi, että 0,3mm on vielä ok.

Kun siis mittaa/mittauttaa välyksen jokaisessa öljynvaihdossa ja vaihtaa laakerin heti, kun/jos välystä on tullut lisää, ei pitäisi olla ongelmia. Ehkä tätä crankwalk-asiaa on siis paisulteltu liikaa.

Montakohan kampiakseli/isompaa vauriota on tapahtunut Suomessa ja montakohan evoa 1-4 on maassa? Foorumin evokartoituksessakin on jo 111 autoa ja jokaista ei varmasti ole tuonne äänestetty.

MakeM: paljonko sulle jäi välystä laakerin vaihdon jälkeen?
 

Ilotalo

Member
Liittynyt
22 Toukokuu 2008
Vs: crankwalk

markho sanoi
ST Motorsin Teemu Tahko sanoi, että välys syntyy hitaasti ja jos laakerin vaihtaa ajoissa ennen kuin kampiakseli on kulunut, voi taas ajaa 100 tkm. Hän sanoi, että 0,3mm on vielä ok.

Tottakai vaihdathan sinä öljytkin ajallaan ja ajkohihnan. Eli noitten alkupään 7bolt koneiden jakohihna remppaan voi huoletta lisätä tuon laakerisarjan. Ongelma on kuitenkin se, että jengi on tietämätön siitä ja hommaa japanista noita kotteroita. Siellä, kun noi on jo romu metallia ja miltei ilmaisia. Täällä niillä huristellaan ja sitten ihmetellään kun ne ei kestä. Eli selkeesti japanista ei kannata tuoda yli 50tkm ajettua alkupään evoa. Niillä japanilaisilla ei ole tarkoitustakaan vaihtaa tota laakeria eikä murehtia sen seurauksista. Ja siihen kuuluisaan talvipakettiin kannattaa lisätä nuo laakerit myös.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: crankwalk

Ilotalo sanoi
Ja siihen kuuluisaan talvipakettiin kannattaa lisätä nuo laakerit myös.

Ei tuota laakeria ilmeisesti kannata vaihtaa, jos ei ole välystä. Ehkä välyksen mittaus kuuluu siihen talvipakettiin.

Toisaalta Suomessa ei mitään talvipakettia tarvita. Tosimies ajelee Japanin jäähdytysnesteillä, Japanin renkailla eikä turhaan vaivaudu lohkoa lämmittämään. ja ruostesuojausta ei ainakaan Suomessa kannata teettää. Jos poliisit pysäyttää rengasratsiassa, niin sanoo vaan, että nämä on JDM-kitkarenkaat ;)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: crankwalk

markho sanoi
MakeM: paljonko sulle jäi välystä laakerin vaihdon jälkeen?

Enpä muistanut kysyä kun oli niin paljon muuta speksattavaa. Varmaan jotain ~0,4mm. Sama se sikäli paljon siellä sitä välystä on kun se kampiakseli on pilalla kuitenkin ja välys kasvaa jatkuvasti. Tietysti muiden laakereiden kannalta olisi parempi jos välys olisi lähtökohtaisesti pieni.

EDIT: Soitinpa perään, 0,5mm jäi kuulemma.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: crankwalk

Mulla jäi 0,7mm välystä.. Näytti tismalleen samalta kuin Ast:n nelosessa myöskin, 1.58mm alkuperäinen crankwalk ja kampura entinen.
 
V

veikka81

Guest
Vs: crankwalk

:eek:fftopic

Tuli tässä mieleen, että viime talavena juttelin yhen ukon kanssa, joka ajaa evo kakkosella tai kolmosella rallia, ja ajanut sillä jo useamman vuoden. Tuli puheeksi tuo kuuluisa crankwalk, ja se ei ollut kuullutkaan moisesta. Jos hänen autonsa on kakkonen, niin eikö tätä crankkia ole esiintynyt kakkosissa ollenkaan ??? Tai jos se on kolmonen, niin onko sillä vaan joku valio yksilö missä ei crankkia sitten esiinny ?
 

Pluto

BMW e92 335i
Liittynyt
29 Toukokuu 2005
Sijainti
Raisio
Vs: crankwalk

Veikka sanoi
:eek:fftopic

Tuli tässä mieleen, että viime talavena juttelin yhen ukon kanssa, joka ajaa evo kakkosella tai kolmosella rallia, ja ajanut sillä jo useamman vuoden. Tuli puheeksi tuo kuuluisa crankwalk, ja se ei ollut kuullutkaan moisesta. Jos hänen autonsa on kakkonen, niin eikö tätä crankkia ole esiintynyt kakkosissa ollenkaan ??? Tai jos se on kolmonen, niin onko sillä vaan joku valio yksilö missä ei crankkia sitten esiinny ?

Ei taida rallissa yhtäpaljon kilometrejä kertyä kuin normi ajossa. Liikennevaloseisotuksia kytkin pohjassakin on rallissa vähemmän.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: crankwalk

Pluto sanoi
Ei taida rallissa yhtäpaljon kilometrejä kertyä kuin normi ajossa. Liikennevaloseisotuksia kytkin pohjassakin on rallissa vähemmän.

Heh, meitille on niin outo käsitteitä nämä että startataan autoa kytkin pohjassa (no rehellisyyden nimissä, tosikovilla pakkasilla teen näin, ainakin jos ei ole ollut lohkolämppärissä), ja samoten tuo liikennevaloissa seistään kytkin pohjassa.. Isäukko hakkas aikanaan kyllä tajuntaan että "nyt penikka vaihde vapaalle, kytkimellä ei seistä" ;D :eek:fftopic
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: crankwalk

Veikka sanoi
Tuli puheeksi tuo kuuluisa crankwalk, ja se ei ollut kuullutkaan moisesta.

Ei tosiaan rallissa esiinny ollenkaan kun huoltoväli on niin lyhyt, ja vaikka ei olisi niin kytkintä ei käytetä nimeksikään.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: crankwalk

J. Puhakka sanoi
Heh, meitille on niin outo käsitteitä nämä että startataan autoa kytkin pohjassa (no rehellisyyden nimissä, tosikovilla pakkasilla teen näin, ainakin jos ei ole ollut lohkolämppärissä), ja samoten tuo liikennevaloissa seistään kytkin pohjassa.. Isäukko hakkas aikanaan kyllä tajuntaan että "nyt penikka vaihde vapaalle, kytkimellä ei seistä" ;D :eek:fftopic

Samaa koulukuntaa täällä.. :)
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: crankwalk

Kiitos ast kuvista. Ne selvensivät huomattavasti asiaa.

Olivatko kuvat sun autosta? Sulla ei päittäisvälys ole kasvanut modatun laakerin vaihdon jälkeen vaikka kompurasta oli höyläytynyt kamaa pois?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: crankwalk

weedee sanoi
Kiitos ast kuvista. Ne selvensivät huomattavasti asiaa.

Olivatko kuvat sun autosta? Sulla ei päittäisvälys ole kasvanut modatun laakerin vaihdon jälkeen vaikka kompurasta oli höyläytynyt kamaa pois?

Mun vanhasta autosta juu. Moottori kasattiin remontissa täysin virheettömällä alle 30 tkm ajetulla Evo 7 kampiakselilla jonka jälkeen välystä jäi noin 0.11-0.12 mm. Kuvissa oleva vanha kampiakseli meni romulavalle.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: crankwalk

No nyt on laakeri uusittu. Tuli maksamaan ST-Motorssilla 360e.

Kampiakselin laakeripinnassa oli kuulema pientä kulumaa, mutta ei ollut muodostunut "kynttä", eivätkä pitäneet kulumaa huolestuttavana. Kehoittivat seuraamaan välyksen kehitystä öljyn vaihtojen yhteydessä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: crankwalk

weedee sanoi
No nyt on laakeri uusittu. Tuli maksamaan ST-Motorssilla 360e.

Kampiakselin laakeripinnassa oli kuulema pientä kulumaa, mutta ei ollut muodostunut "kynttä", eivätkä pitäneet kulumaa huolestuttavana. Kehoittivat seuraamaan välyksen kehitystä öljyn vaihtojen yhteydessä.

Paljonko välystä jäi? Se on tietysti välttämätön tieto että voi seurata tilanteen kehittymistä jatkossa...
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: crankwalk

Mä vähän epäilen että jos laakeripinta on pinnanlaadultaan huono, niin se syö noita laakereita pikkuhiljaa.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: crankwalk

nokonzok sanoi

Häh? Mistäs tuon tiesit? 12 satkua joo jäi välystä...eli meinaako 0,12mm?

Voin pistää vanhasta laakerista kuvan tänne. Siinä kupari pinta näkyy jo.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: crankwalk

Tässä on kuvia vanhasta päittäislaakereista, joissa mitattu välys oli 0,3mm.
 

Liitetiedostot

  • 002.JPG
    002.JPG
    32.8 KB · Lukukerrat 1,356
  • 004.JPG
    004.JPG
    30.2 KB · Lukukerrat 1,367
  • 003.JPG
    003.JPG
    32.7 KB · Lukukerrat 1,379

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: crankwalk

On ykkösessä ja kakkosessakin sama ongelma. Ja eikös AYC-ongelmia ole kaikissa evoissa 4:stä alkaen ainakin 9:ään asti (pl. RS-mallit)?

Eli ns. hyvä ostos harrasteautoksi olisi ei-tyyppihyväksytty RS-mallinen evo, joka on numeroltaan vähintään 5. Saisi rakennella suht vapaasti eikä olisi todennäköisiä kalliita extrakuluja tiedossa (ettei viribudjetti katoa korjauksiin)
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: crankwalk

markho sanoi
On ykkösessä ja kakkosessakin sama ongelma. Ja eikös AYC-ongelmia ole kaikissa evoissa 4:stä alkaen ainakin 9:ään asti (pl. RS-mallit)?

Mulla on 130tkm ajettu IV GSR, eikä ole kyllä mitään ongelmia ollut AYC:n kanssa.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: crankwalk

weedee sanoi
Mulla on 130tkm ajettu IV GSR, eikä ole kyllä mitään ongelmia ollut AYC:n kanssa.

Veikkaisin, että suurimmassa osassa ei olekaan ongelmia. Mulla on ollut 2 evo 3:a eikä kummassakaan ollut suurempia ongelmia. Silti luottamus autoon ei ole samaa luokkaa kuin sellaisessa, jossa ei ole kalliita tyyppivikoja.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: crankwalk

markho sanoi
Veikkaisin, että suurimmassa osassa ei olekaan ongelmia. Mulla on ollut 2 evo 3:a eikä kummassakaan ollut suurempia ongelmia.

No ei varmaan ainakaan AYC-ongelmia :)
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: crankwalk

markho sanoi
On ykkösessä ja kakkosessakin sama ongelma. Ja eikös AYC-ongelmia ole kaikissa evoissa 4:stä alkaen ainakin 9:ään asti (pl. RS-mallit)?

On muitakin evo-malleja ilman AYC:ä olemassa kuin RS:t, siis uudempiakin.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: crankwalk

nokonzok sanoi
No ei varmaan ainakaan AYC-ongelmia :)

No ei niitä :) mutta eipä ollut crankwalk-ongelmiakaan. Tosin, kun omistin ensimmäisen auton, en edes tiennyt koko crankwalkista, joten sen osalta en voi olla varma. Mittarissa oli 171 tkm, kun möin sen.

Ensimmäisessä autossa piti kerran herkistellä jarruja. Toisessa katkesi etuvakaajatanko ja samalla menivät etukoiranluut uusiksi .

Teemu T. sanoi
On muitakin evo-malleja ilman AYC:ä olemassa kuin RS:t, siis uudempiakin.

Mitä malleja?
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: crankwalk

markho sanoi
Mitä malleja?
Alkaa mennä sivuun alkuperäisestä aiheesta, mutta.
Ainakin Maxxximuksen mainitsema USDM evo 8 (todiste omassa tallissa).

Kopsasin tollasen JP:n jonkin aikaa sitten kirjoittaman viestin toisesta ketjusta:
USDM CT9A

ACD :2005

AYC : Never. EVO X : kyllä.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: crankwalk

Maxxximus sanoi
Jenkkimalli Evo 8 esim.

Toi voisi olla aika hyvä virikohde. Ratti vasemmalla, ei tyyppihyväksyntää, ei crankwalkia eikä hajoilevia monen tonnin pumppuja.

Pitäisi varmaankin avata uusi topic, kun tämä ei tosiaan liity otsikkoon enää
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: crankwalk

Tän topikin luinkin läpi mut ei vaan missään käynyt silmään et millä tavalla toi vika alkaa oirilee.
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: crankwalk

Voi alkaa kytkin temppuilemaan.Näin mulla se pelko alkoi tulemaan.ST-motorssilla kävin sit piruuttani mittauttamassa ja tuomio oli selvä.Sanoi että ei edes aluksi laittanut heittokelloa kiinni kun sanoi että näki silmällä jo että huonona on.Mittaus oli sit yli millin luokkaa.
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: crankwalk

calle sanoi
Tän topikin luinkin läpi mut ei vaan missään käynyt silmään et millä tavalla toi vika alkaa oirilee.

Itsellä alkoi oireilemaan juurikin kytkintuntuman pieninä muutoksina sekä kytkimen irroittaessa varsinkin kun lähti liikkeelle tai ryömitti parkkipaikalla esmes niin kuului sellainen juilasu ääni. Sitten joillakin on voinut olla pientä käyntihäiriötäkin? Niin ja kuului mulla ylimääräistä pientä mekaanista ääntäkin kun öljypohjan likellä kuunteli.

Toisilla ei sitten ole ollut taas mitään enteitä ja silti mittailtu on isojakin lukuja. Näin siis itse olen kuullut ::)
 

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Vs: crankwalk

Tuli vaan mieleen et minkä verran on ollut kilometrejä taulussa kun on tullut noita ns. vikoja? Ei mulla vielä ole ollut mitään oireilua ainakaan vielä mut kyselin ihan varmuuden vuoksi et tietää alkaa seuraamaan tilannetta :). Kaikesta päätellen on kuitenkin tulossa jossain vaiheessa eteen tollanen vaihto työ.
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: crankwalk

calle sanoi
Tuli vaan mieleen et minkä verran on ollut kilometrejä taulussa kun on tullut noita ns. vikoja? Ei mulla vielä ole ollut mitään oireilua ainakaan vielä mut kyselin ihan varmuuden vuoksi et tietää alkaa seuraamaan tilannetta :). Kaikesta päätellen on kuitenkin tulossa jossain vaiheessa eteen tollanen vaihto työ.

Se ei oikeastaan kysy niitä kilometrejä ollenkaan, se voi olla 50-200tkm kun vika ilmenee. Itsellä oli 100tkm taulussa kun huomasin vian. tarkemmin kun tutki niin ilmeni vielä sekin että laakeri on ilmeisesti jo kerran vaihdettu aikasemmin.

Mittaamalla saat varmuuden ;)
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: crankwalk

Onkos porukka kuinka laakereiden vaihdon tai moottoriremontin yhteydessä tehnyt kikkoja uusiin laakereihin tulevan crankwalk vaurion ehkäisemiseksi? Kyseessä siis Evo IV ja kiinteät päittäisliuskat keskimmäisten runkolaakereiden yhteydessä. Onko noilla kikoilla yleisesti mitään havaittua vaikutusta laakerin voitelulle tai laakeripinnan jäähdyttämiselle?

Kiinnostusta olisi kokeilla nyt kun moottori on vielä levällään jos joku on vaan onnistuneesti tehnyt tuon jutun omaansa, ja kuvia olisi myös kiva nähdä, kuinka tuo modi käytännössä tapahtuu?
 
Ylös Bottom