Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Dom sanoi
Testasin Evoscan v2.0 omassa -97 eclipse gs:ssä ja hieman jäi askarruttamaan oxygen sensor2 ja fueltrim low käyrät. Onkos tuolla kakkoslambdalla mitään vaikutusta fueltrimmeihin vai pelkästään ykkösellä? Vaikuttaa että kakkosanturi olisi kuollut. :-\

Fueltrim mid ja high käyrät ovat päällekäin ja toisessa kuvassa oxygen sensor2 on nollatasolla.

Arvot mitattu hyvin vaihtelevalla nopeudella kaupunki- ja maantieajossa

Noh niin,

eipä ole ihme jos oxygen sensor2:sta ei tule kunnollista signaalia kun sitä ei ole ollenkaan edm 2g eglipsessä. ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

ST sanoi
Vinkkejä tarkkaan mittaukseen purkamatta konetta.?

Kampuran päittäisvälyksen mittaus:

http://www.angelfire.com/pa4/fwdcrankwalk/

Heittokello olisi luultavasti työntömittaa luotettavampi tapa. Eli kampura ensin kytkimen puoleiseen laitaan, mittarin nollaus ja sitten kytkimellä painaen tai jollain muulla tavalla kampura toiseen laitaan.
 

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Dom sanoi
Noh niin,

eipä ole ihme jos oxygen sensor2:sta ei tule kunnollista signaalia kun sitä ei ole ollenkaan edm 2g eglipsessä. ;D

Korjaus edelliseen: Osassa tuo ko. anturi on ja osassa ei. Olisi mukava tietää, minkä vuoksi saman mallin ja vuosimallinkin kesken on tällä kohtaa eroavaisuus. :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Saastejuttu, eri markkina-alueilla eri määräykset ja sitä myöten eri saastelaitteet.

Esim. kaasarikoneiseen Colttiin on 80-luvun alussa asennettu USA:n markkinoita varten katalysaattori. Lipposlovakiaanhan moinen tekniikka rantautui vasta 90-luvun alussa ja ruiskuautojen myötä.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Dom sanoi
Korjaus edelliseen: Osassa tuo ko. anturi on ja osassa ei. Olisi mukava tietää, minkä vuoksi saman mallin ja vuosimallinkin kesken on tällä kohtaa eroavaisuus. :)

Kalifornian malleissa on aina 2kpl, federal malleissa yksi. Nämä ovat siis lakisääteisiä, jos on joku poikkeus niin lienee että esim cali-malli jossain vaiheessa myyty federal-alueelle ja sitten sieltä roudattu Suomeen.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Sigmassa koholla reilusti HC, vähän myös CO ja happiarvo (=putki vuotaa, mutta vain vähän)

Loggasin lambdan toimintaa tyhjäkäynnillä, eikös tuo näytä toimivan, eikä vuotoa ennen lambdaa olisi sekottamassa?

Mitään käyntihäiriöitä ei ole. Kattiko huono? Näyttää alkuperäiseltä.
 

Liitetiedostot

  • lambda.jpg
    lambda.jpg
    144.4 KB · Lukukerrat 590

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Niin että näkeekö tosta jo, että seos on ok, ja mikäli ei niin mitä arvoja tuosta loggerista pitäisi katsoa?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Oliko tuo tyhjäkäynnillä vai kierroksilla? Samapa tuo sinäänsä, ihan järkevältä tuo käppyrä näyttää.. :) Ääripäiden (0-1 volttia) välillä sen pitäisi heilua, kierroksilla yleensä "siistimmin" kun tyhjäkäynnillä.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Tyhjäkäynnillä, kierroksilla sahaa ylös-alas paljon tiheämmin ja kaasu pohjassa kiihdyttäessä kohoaa tonne 1 volttiin.

Onko vielä muista loggerilla nähtävistä arvoista tulkittavissa, että seokset ok, vai tuomitsenko jo katalysaattorin syylliseksi päästöihin?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Käytäntö opettanut että alkuperäinen kunnossa oleva lambda tuon ikäisessä on 1hz luokkaa toiminnaltaan, eli piirtää viivan ääripäästä ääripäähän kerran sekunnissa, kun tuossa on ~5s ääripäät.

Tarvikelambdoilla usein juuri tuo ongelma, ja silloin juurikin ongelmia päästöjen kanssa.

Mutta samaa tekee vanha väsynyt lambdakin.

Ja asiaa ei auta yhtään vanha katalysaattori..
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

korsma sanoi
Tyhjäkäynnillä, kierroksilla sahaa ylös-alas paljon tiheämmin ja kaasu pohjassa kiihdyttäessä kohoaa tonne 1 volttiin.

Onko vielä muista loggerilla nähtävistä arvoista tulkittavissa, että seokset ok, vai tuomitsenko jo katalysaattorin syylliseksi päästöihin?
Et pysty näkemään seoksista kapeakaistalla kuin et onko ne ees samalla hehtaarilla.

ST sanoi
Käytäntö opettanut että alkuperäinen kunnossa oleva lambda tuon ikäisessä on 1hz luokkaa toiminnaltaan, eli piirtää viivan ääripäästä ääripäähän kerran sekunnissa, kun tuossa on ~5s ääripäät.

Tarvikelambdoilla usein juuri tuo ongelma, ja silloin juurikin ongelmia päästöjen kanssa.
Ei pidä yleistää. Tarvikkeena saa täysin OE:ta vastaavia mut jos ostaa halvinta niin sit voi olla toki vähän mitä sattuu.

ST sanoi
Mutta samaa tekee vanha väsynyt lambdakin.

Ja asiaa ei auta yhtään vanha katalysaattori..
Jep. Lambdat harvemmin hajoaa kertalaakista vaan usein reagointi hidastuu hidastumistaan, eli ikään kuin hiipuvat pois.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Basbarduu sanoi
Ei pidä yleistää. Tarvikkeena saa täysin OE:ta vastaavia mut jos ostaa halvinta niin sit voi olla toki vähän mitä sattuu.
Kyllä voi yleistää.

NTK lähimpänä alkuperäistä, sillä ~1,5hz toiminta.

Walkeri laahaa kaukana perässä, puhumattakaan Boschista, ja kiinalaisista halpiksista ei kannata edes keskustella.

Olen kymmeniä ellen satoja vaihtanut, joten pientä hajua asiasta ihan omakohtaisina kokemuksina.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Ei.
Esim. Denso on Toyotan omistama pulju ja valmistaa OE laatua.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Vaihdoin Galantista joskus ilmeisesti ehjänä irroittamani, 10tkm ajetun Denso-lambdan vanhan NGK:n tilalle. Vanhan ikä ja ajomäärä tuntematon.
Samanlaista käppyrää tuolla tulee, kuvassa ensin tyhjäkäyntiä ja 4:22 jälkeen 2500rpm käyttöä paikallaan.

Jotenkaan en usko, että päästöarvot olisi lamdasta kiinni olleet.

edit: sikäli muuttui lambdan vaihdolla, että nythän tosa on tyhjäkäynnillä tuo jännitteen vaihtelu 0.05-0.9V vanhan 0.15-0.8 sijaan.?
 

Liitetiedostot

  • lambda2.jpg
    lambda2.jpg
    148.4 KB · Lukukerrat 535

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Basbarduu sanoi
Ei.
Esim. Denso on Toyotan omistama pulju ja valmistaa OE laatua.
Mjoo, Denso on myös hyvä valmistaja, samassa sarjassa NTK:n kanssa, mutta sekään ei pääse samaan kuin OEM.

Ja huomasithan ikäluokan mistä puhuin, eli karkeasti 90-94, mielenkiinnosta joskus tutkinutkin kuka valmistanut tuon aikakauden mitsun lambdat, mutta eipä ole selvinnyt.

Koska tosiaan tarvikkeilla en ole koskaan päässyt samaan tarkkuuteen nopeuden suhteen kuin oem-lambdoilla, joten joko "tarvikelambdat" tehdään hivenen huonommiksi, tai sitten tuon aikakauden lambdat on mitsun itsensä valmistamia.

Densoahan on sitten pääsääntöisesti uudemmissa, ja niissähän tarvikkeetkin toimii.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Nyt putkesta pienet reiät tilkittynä ja lambda vaihdettuna tuli hyväksyttävät päästöarvot. Eli tuon ylemmässä kuvassa olevan lambdan toiminta on kuitenkin jo niin vajaa, ettei käy kone kunnolla ???
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

korsma sanoi
Nyt putkesta pienet reiät tilkittynä ja lambda vaihdettuna tuli hyväksyttävät päästöarvot. Eli tuon ylemmässä kuvassa olevan lambdan toiminta on kuitenkin jo niin vajaa, ettei käy kone kunnolla ???
ST sanoi
NTK lähimpänä alkuperäistä, sillä ~1,5hz toiminta.

Meh.. noh jos tuon kerta pitäs noin sekunnissa mennä huipusta (samaan) huippuun, niin kyllä taitaa lambdahommiks mennä pajeron kanssa täälläkin. Tossahan ollut aina katsastuksessa HC vähän korkealla ja jonkun aikaa saanut pitää kierroksilla että menny aisoihin.

Kuvanmukaista vaihtelua se on tuossakin tyhjäkäynnillä. Onkin varmaan jännä homma selvittää että mikä anturi tohon käy. :p
 

Liitetiedostot

  • mininlambda.JPG
    mininlambda.JPG
    55.4 KB · Lukukerrat 370

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Pitäiskös loggerilla jotenkin havaita, jos on puola tai PTU huono ja tulee sytytyskatkoksia?

Galantilla aina vähänkin pidemmän siivun (~30km) ajettua alkaa tyhjäkäynti pätkimään ja joskus jopa sammuu. Pätkiminen on epäsäännöllistä


Ei vikakoodeja.
 

vph

Member
Liittynyt
7 Helmikuu 2011
Vs: Dataloggausta ja sen tulkintaa..

Toisessa topicissa oltiin huolestuneita :

korsma sanoi
En tiiä pitäskö tolle mysteerille tehdä jotain että tuo lambdajännite alkaa putoamaan aina vähän reippaammassa ajossa, jäällä ja radalla. Äkkiseltäänhän tuo vaikuttas että bensapumppu hyytyy kun antaa enemmän happea, liekkö lambda-anturi osaa tolleen hajota että maksiminäyttämä putoaa? Toisaalta neljä vuotta sit vissiin huomasin tuon ja edelleen pelaa..

Kuvassa siis ajettu neljä kierrosta jäärataa.

Vähän aikaa jos käyttelee tyhjäkäyntiä niin nousee taas tonne "tappiin" ja lähtee siitä putoamaan.

Tavallisen lambdan ulostulojännite hiipuu lämpötilan noustessa. Jos lambdan huippuarvot alkaa pienemään kovemmassa ajossa niin pakolämmön nousu voi olla syynä. Olen havainnut ilmiön myös omassa autossa jossa lambda on heti turbon jälkeen. Seoksen arvailu ei-laajakaistaisen anturin kanssa vaatii mielestäni pakolämmön mittauksen samalla. Anturi on kuitenkin suunniteltu olemaan tarkka vain vaihtopisteen ~0.45V kohdalla.
 

Liitetiedostot

  • sensor.jpg
    sensor.jpg
    10.9 KB · Lukukerrat 165
Ylös Bottom