Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikez
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Noniin, jospa sitä tännekkin kirjoittelisi pienen omakohtaisen tarinan aiheesta galant ja käyntiongelmat. Kohteena puhtaasti "jäärataharraste" jolla on ihan hupiajoa ajeltu, tosin homma on mennyt jo sen verran vakavaksi että kesken "kauden" jos hajoaa niin se korjataan takaisin radalle keinolla millä hyvänsä. Tämän korjaamisessa ja diagnosoinnissa on myös varmasti tehty melkein kaikki virheet mitä voi tehdä. Mitään dataloggereita tai keinoja auton säätöön/sielunelämän tutkimiseen ei ole ollut käytössä vaan perstuntumalta.

Homma alkoi kun auto rupesi tarjoamaan pitkää starttia ja kärsi lämpöongelmista. Pitkän startin laitoin takaiskuvian tjsp piikkiin (tarinan loppuun asti) koska kun sen kerran käymään sai, se lähti iloisesti uudestaan. Muutenkin en siihen juuri kiinnittänyt huomiota, koska pitkä eka startti ei sinänsä jääratakäytössä haitannut.

Lämpöongelmat laitoin perus termarivian ja mahdollisesti tukkoisen syylärin (autossa oli aiemmin käynyt öljyt ja nesteet sekaisin ja ollut eri auton syylärikin kiinni jne pientä) piikkiin.

"Korjaukset" aloitin nyppäämällä termarin kokonaan pois ja vaihtamalla syylärin, samalla huuhdellen järjestelmää. Näillä ei ollut juuri vaikutusta mihinkään. Samaan aikaan persdyno rupesi raportoimaan tehonpuutteesta pienemmillä kierroksilla. Tässä vaiheessa jo tuumin, jotta on sieltä jotain rikki.

Eli perinteiset vikakoodit ulos ledillä ja jakoa tarkastamaan. Ainoa vikakoodi tulikin nakuanturista josta oli johdot poikki. Hommasin uuden, ei vaikutusta. Jako oli millin sadasosalleen oikein, mutta käytin sen auki ja vaihtelin sinne hilppeet samalla kun edellisestä kerrasta ei ollut varmaa muistikuvaa. Ei vaikutusta.

Joten seuraavaksi perinteinen anturijumppa eli kaikki vaihtoon. Ei vaikutusta. Puutuminen tässä vaiheessa oli jo pahentunut, välillä saattoi alkaa sammuilemaankin kytkin pohjassa. Ecu vaihtoon. No ei. Kolmas ecu kiinni. No ei. Johtosarja vaihtoon. No ei.

Tässä vaiheessa oli jo yksi kausi kulunut ja auto siis ollut ongelmista huolimatta koko ajan radalla ajossa ::)

Jätin siis auton seisomaan kesäksi ja arvelin jotta täytyy siinä joku mekaaninen vika olla koneessa, otetaampa siihen syksymmällä kone tuosta käyttöautosta ja korjaillaan se kone sitten ajan kanssa käyttikseen.

Kesän aikana tuli sitten parsittua koria sen verran kasaan että uskaltaa ajaa (palkkeja pohja täyteen jne todella hyvää ja kaunista entisöintiä)

Tuli syksy ja kesän aikana kävin jääratapirssillä ajamassa mutkan (800km) kaverin hallilla jossa auto sai kaaret sisäänsä ynnä muuta pientä. Normiajossa auto ei sitten yllättäen lämmennytkään enää ollenkaan. Eli päinvastainen lämpöongelma kuin radalla vedettäessä. Jaahas, ehkä se termari ois sittenkin ollu hyvä olla siellä. Muuten ei juuri oireet muuttuneet, tosin puutuminen vain paheni pahenemistaan. Kierroksilla (4k+) ja täyskaasulla kyllä meni kuin ennenkin.

Ehti tulla jo talvikin. Joten otin sitten käyttiksestä koneen ja varmuuden vuoksi kaikki anturit ja ecut ja suuttimet ja suutinkiskot ja kaiken mahdollisen mikä voisi mihinkään vaikuttaa. Ei lähde käymään. Sitten otin vielä johtosarjankin. Ei lähde käymään. Tarkistaa taas jaon, tarkistaa kaiken, ei lähde. Bensaa tulee silmämääräisesti arvioiden hyvin heti alusta asti. Tässä vaiheessa rupesin jo epäilemään itseäni (tuli tehtyä kellon ympäri autoa 12h pätkissä ja oli hieman väsy) ja vaihtelin vielä kaikki syttyosat sekä nokka-anturin kun en muutakaan keksinyt. Kääntelin nokka-anturiakim kun epäilin että olisinko saanut sen laitettua 180 astetta pieleen. Sehän lähti käymään siinä käännellessä mutta kävi vaivoin. Joten lamppu kouraan ja huoltoliitin maihin jne. Ei se suostunut järkevällä ennakolla käymään. Kävi kyllä hyvin paikallaan kun laittoi ennakkoa aivan perkeleesti. Tässä vaiheessa päädyin että vika on joko lampussa tai allekirjoittaneessa.

Ratakin oli saatu taisteltua auki ja jäätä järveen tarpeeksi joten ei muuta kuin kovaa ajoa.

Ihan kohtuullisesti se siellä menikin, ei sammuillut enää mutta puutuminen ja lämpöongelmat pysyivät.

Tässä vaiheessa myös tankki koki kovia ja alkoi vuotamaan. Osui myös silmiini joskus vuosia sitten hommaamani walbron bensapumppu. Joten nämä vaihtoon. Samalla uusiksi kaikki johdot sekä rele.

Ja sehän oli kuin vedellä pesty. Sai ennakot säätää takaisin järkeviksi jne. Ja oli vedotkin palanneet. Eikä kuumennu enää. Näin se sitten toimi radalla taas 2kk kunnes meni kansipahvi..

En nyt tiiä onko tästä kellekkään apua, mutta kannattaa se pumppu ja johdot kattoa jos ei mikään muu auta. Itse olin ollut vähän siinä uskossa, että se pumppu kuolisi laakista (kuten oli jo joskus aiemmin käynytkin käyttöautossa) mutta joko se tai johdot oli tossa mulla syyllisenä.

Edit: Lisätään nyt sen verran että varmasti jotain yritettyjä asioita jne. jäi tuosta kahden talven taistelusta mainitsematta mutta lyhyenä versiona noin.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

outonaapuri sanoi
Homma alkoi kun auto rupesi tarjoamaan pitkää starttia ja kärsi lämpöongelmista. Pitkän startin laitoin takaiskuvian tjsp piikkiin (tarinan loppuun asti) koska kun sen kerran käymään sai, se lähti iloisesti uudestaan. Muutenkin en siihen juuri kiinnittänyt huomiota, koska pitkä eka startti ei sinänsä jääratakäytössä haitannut.
Hmm. Pitkä startti lienee ollut bensapumpun oire sitten? Ei oo kyl tullu Eclipsen kohdalla mietittyä bensapumpun vian mahdollisuutta. Ehkä sekin kannattaa tarkistaa. Pitkää starttia ei tosin oo koskaan joutunu tekemään, mieluummin jopa lähtee "räjähtämällä" käyntiin minkä vuoksi vaihdoin suuttimet (jos vuotaa sylinteriin). Toisaalta, kyllä se vähän röhii käynnistyksen jälkeen... ??? Galanttiin vaihdoin talvella bensapumpun, vanhassa ei kyllä ollut mitään vikaa koska pumpun vaihto ei siinä vaikuttanut mihinkään. Ehkä vaihdan kokeeksi sen Eclipseen vielä. Hotwire johdotukset jos jaksais vielä tehä...

Hieno tarina kyllä, ei pidä luovuttaa vaikka mikä olis :peukku
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Tähän nyt tartuin ja tilasin Finjectorilta uuden Walbron. Viime syksynä vika tuntui hetkeksi korjaantuneen (kuten monta kertaa muutenkin) bensapumpun vaihdolla, silloin tuli tosin Rockautosta 15 euron hintainen kiinankrääsä. Talvella lähti hyvin laakista käyntiin, nyt taas saa pari kertaa kylmänä houkutella käynnistymään.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Noh, taistelua tuo jääratahomma tuntuu aina olevan muutenkin. Esimerkiksi kesken mutkan tippuva etuperä on melko "mielenkiintoinen" yllätys ;D (protip: laittakaa se läpipulteilla paikoilleen, mahtuu kyllä ainakin galantissa)

Luulen että se pitkä startti oli se ensimmäinen oire ja nimenomaan vain yli vuorokauden seisonnan jälkeen joka sai minut siitä takaiskusta vakuuttuneeksi. Omassa pienessä mielessäni olen asian diagnosoinut niin, että joko pumpun tai johtojen heikkous sai sen käymään laihalla (ja että pumppu ei jaksanut työntää sittenkään tarpeeksi tavaraa järkevään käyntiinlähtöön vaikka äänistä päätellen primasikin kyllä) joka sitten sotki tuon sytynkin mukanaan. Se nimittäin pyrki säätämään itseään koko ajan aikasemmalle ainakin lampun mukaan. Laihalla käynti sitten aiheutti lämpöongelmat jatkuvasti vedätettäessä jne.

Sekin mikä itseä tuossa pois bensapuolesta hämäsi oli se, että laite toimi parhaiten aina kierroksilla ja täyskaasulla. Jotenkin järkeilisi että pumppu kyykkäisi silloin helpommin kuin pienemmällä kuormalla.

Toki satavarma en voi olla että se nimenomaan pumppu oli syyllinen, saattoi se olla johdotkin jotka siis vedin kokonaan uutta.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Taistelu oman kotteron kanssa jatkuu. Eri merkeissä tosin. Nyt kun on uusi tuulilasi ja etujarrujen upgrade osat pöydällä, niin kytkin hajosi ;D

Se ei irrota enää. Ja kun irrottaa, pitää meteliä. Hinataan tänään kaverin kotopuoleen ja avataan kytkin, katsotaan mitä hajosi. Tää on varmaan sitä motorsporttia :D

edit: asetelman jouset väsyneet ja irronneet paikaltaan, hiersivät väärässä välissä
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Mites korsmalla etenee, joko auto käy kunnolla? Bensapumppuhan se ei vissiin parannusta tuonut
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Taistelu jatkuu ja motivaatio autoon alkaa olla nollassa

Ei tuonut parannusta uusi Walbro eikä toinen CAS

Leima loppuu tällä viikolla ja äsken kävin korjaamolta yrittämässä päästömittausta: CO ja HC nollat, mutta lambda-arvo jotain 1.2 sallitun ollessa 1.035
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Kokeilitko sitä maffia?
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Toisella maffilla en ole koittanut vielä kuin käyntiin, ajelut lähipäivinä.

Pitäsköhän bensansuodatinkin vielä uusia, vaikka ei sekään mikään ikuisuuksia vanha ole. Tämän vian aikana kuitenkin vielä vaihtamatta
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

No on se tiukassa oleva vika, jos ei maffillakaan parane. Lueskelin vielä uudestaan ketjua ja oliko näin että johtosarja oli mallia "näperretty"? Ecua ja johtosarjaa itse lähtisin koettamaan seuraavaksi, toki minua ei välttämättä ihan hirveästi kannata kuunnella diagnosointi hommissa kuten aiemmat kirjoitukseni todistavat ::)

Toki jos täysin kyllästyt, niin voin minä sen tulla puoli-ilmaiseksi hakemaan poiskin ja yrittää näppäillä siitä itselle talviautoa, mittään järkevää rahaa mulla ei kyllä ole köyhyysongelmasta johtuen maksaa.. :seina
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Miten jarrutehostimen alipainevuoto vaikuttaa seoksiin? Voiko tehostin olla rikki sillä tavalla, että tyhjäkäynti sotkeutuu? Kun joskus kun testailee rullata tyhjäkäynnillä kohti risteystä, jarrun polkeminen sammuttaa auton. Tai no, tämä lienee taas ihan normaali toiminta, jos tyhjäkäynti on liian alhainen (eli isc rikki).

Tai sit huohotusjärjestelmä? En ole vielä ehtinyt tutkia näitä sen kummemmin itse, mutta ovat seuraavana työlistalla heti kytkimen jälkeen.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Mikez sanoi
Miten jarrutehostimen alipainevuoto vaikuttaa seoksiin? Voiko tehostin olla rikki sillä tavalla, että tyhjäkäynti sotkeutuu? Kun joskus kun testailee rullata tyhjäkäynnillä kohti risteystä, jarrun polkeminen sammuttaa auton. Tai no, tämä lienee taas ihan normaali toiminta, jos tyhjäkäynti on liian alhainen (eli isc rikki).

Tai sit huohotusjärjestelmä? En ole vielä ehtinyt tutkia näitä sen kummemmin itse, mutta ovat seuraavana työlistalla heti kytkimen jälkeen.

Voihan se vetää jarrutehostimesta ilmaa "ohi kirjanpidon". Omassa on tämäkin poissuljettua, tulppasin kokeilua varten jarrutehostimen letkun kokonaan pois, eikä mikään muuttunut.
PCV-venttiilikin vaihdettu

Epäilys on vahva, että tämä vika ja päästömittauksessa todettu laihalla käyminen liittyy toisiinsa. Lambda-arvo koholla paljon ja happiarvokin vähän. Putki ei vuoda, eikä putken pään tukkiminenkaan vaikuttanut mitään. Kuten kerrottu, Co ja HC ihan 0-0,01 ja 0-5 arvoissa ja loggerilla en löydä moottorin anturiarvoista mitään erikoista, paitsi trimmit tapissa.

Johtosarjassa lähinnä on varashälyttimen asennuksessa tehtyjä puukotuksia.


Pitäisi tämä saada kuntoon ja katsastettua, ettei ihan puoli-ilmaiseksi tarvitisisi myydä ;D Toki jos joku maksaa hyvin tässäkin kunnossa, laite kyllä joutaa.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Oliko se koriltaan minkälaisessa hapessa? Laita laitteelle hinta, niin pohditaan. Olihan se nelikko? Rupes just vituttamaan ajatus vajaavetodacialla tai aurakorkealla caldinaalla ajelusta talvella ja ei ookkaan ihan hetkeen tullut taas käyttisgalantin omistamisen riemua koettua ;D


Lisätään nyt vielä että en ole jarrua polkemalla saanut kyllä yhtään ehjää 4g63 konetta sammumaan, ellei nyt tosissaan vaihde päällä ole polkenut
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Epäilys on vahva, että tämä vika ja päästömittauksessa todettu laihalla käyminen liittyy toisiinsa. Lambda-arvo koholla paljon ja happiarvokin vähän. Putki ei vuoda, eikä putken pään tukkiminenkaan vaikuttanut mitään. Kuten kerrottu, Co ja HC ihan 0-0,01 ja 0-5 arvoissa ja loggerilla en löydä moottorin anturiarvoista mitään erikoista, paitsi trimmit tapissa.
Trimmit tapissa rikkaalle? Eli työntää niin paljon bensaa koneeseen kuin pystyy?
Ei nyt muista taikka jaksa etsiä ketjusta, mutta olitko vaihtanu suuttimet? Kun ja jos siinä yksi suutin on vähän tukossa, sylinterissä jonka putkesta lambda mittaa seosta, niin silloin se mittaa laihaa mutta samaan aikaan työntää muille sylintereille aivan liikaa bensaa. Hyvä katalysaattori varmaankin peittää päästöarvoissa tämän? Tai sit toisinpäin, yksi suutin ei sulkeudu jolloin mitataan rikasta seosta ja muut sylinterit käy laihalla...
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Nyt kääntyi päällimmäiseksi ongelmaksi se, ettei tätä saa katsastuksesta ainakaan päästöjen puolesta läpi.

Viime yrityksen jälkeen vaihdettu maffi, bensansuodatin ja lambda, lambda-arvo edelleen jotain 1,2-1,5.


Suuttimet olivat finjectorilla puhdistettavina, niissä ei pitäisi vikaa olla.

Hinta mietinnässä
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Nyt on taas ainakin toivoa muutoksesta: Ecu vaihdettu ja samalla biss-ruuvin säädöllä (=kiinni) ISC stepit heilahti laidasta toiseen, 0-120

Päästömittaukseen pääsee vasta perjantaina. Koeajelut ilman leimaa nyt on sen verran lyhyitä, etten osaa tyhjäkäyntiongelmaan sanoa vielä mitään.

Fast idle ei ainakaan toimi edelleenkään
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Näissähän on ilmeisesti ollut tyhjäkäyntimoottoreilla tapana kyrvähtää ja viedä ecu mukanaan, en jaksanut lueskella ketjua uudestaan oliko tämä jo huomioitu eikä itsellä ole tietoa / kokemusta miten ilmenee.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Nyt toisella eculla päästömittauksessa lambda-arvo kierroksilla 1.003 entisen 1.5 sijaan ja happiarvo 0.2 edellisen 5-6 sijasta. 8) Muuta ei välillä tehty, kuin ecu vaihdettu ja biss-ruuvi säädelty.

Ihan vielä en vahvista, että ecu poisti myös käyntiongelmat, mutta toivoa on. Vika on ennenkin ollut toisaikainen, saa nähdä miten jatkossa.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Hyvältähän tuo vaikuttaisi ainakin :peukku
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Galantilla on tullut ajeltua jo, eikä vielä ole sammuillut tai pätkinyt lainkaan :)

Katsastuskin meni ilman huomautuksia, kunhan sai ensin päästölapun.

Ecun vaihdosta siis korjaantui, tai ainakin vielä siltä tuntuu.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Galantilla on tullut ajeltua jo, eikä vielä ole sammuillut tai pätkinyt lainkaan :)

Katsastuskin meni ilman huomautuksia, kunhan sai ensin päästölapun.

Ecun vaihdosta siis korjaantui, tai ainakin vielä siltä tuntuu.
Helkkarin hienoa :peukku
Olet varmaan ehtinyt ajamaan jo muutaman tankillisen, eli ECU on oppinut jo säädöille?
Mistäpä löysit ECUn? Menee varmaan itselläkin hankintaan seuraavaksi. Eclipsessä on koodien perusteella ihan oma ECU, en tiedä käviskö jonkun Galantin vastaava sitten.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Mikez sanoi
Helkkarin hienoa :peukku
Olet varmaan ehtinyt ajamaan jo muutaman tankillisen, eli ECU on oppinut jo säädöille?
Mistäpä löysit ECUn? Menee varmaan itselläkin hankintaan seuraavaksi. Eclipsessä on koodien perusteella ihan oma ECU, en tiedä käviskö jonkun Galantin vastaava sitten.

Kyllä noita ainakin ebayssä aina pyörii, toki pikku riskin niiden kunnon puolesta ottaa.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

outonaapuri sanoi
Kyllä noita ainakin ebayssä aina pyörii, toki pikku riskin niiden kunnon puolesta ottaa.
ASA:n ilmoittamalla varaosanumerolla ei tahdo löytyä, pelkästään tarjotaan 200€ korjauspalveluja. Mutta eipä tuolla niin kiire ole, etteikö ehtis jostain löytämään.
 
Nykyään on sitten tyhjäkäynti joko joku 500, tai 1300-1600rpm välillä ryntäilyä ja pätkäisyä. Kun katson loggeria, on ISC stepit joko 0 tai 120, minkä mukaan sitten se tyhjäkäynnin laatu edellämainituista.

Säädän BISS-ruuvia inan kerrallaan tarvittavaan suuntaan, joskus puolentoista kierroksen jälkeen alkaa loggerissa stepit reagoimaan ja valuvat vähitellen toiseen laitaan, välille sitä ei saa jäämään. Tyhjäkäyntimoottorikin taas noin tuhannetta kertaa vaihdettu toiseen.
 
Nykyään on sitten tyhjäkäynti joko joku 500, tai 1300-1600rpm välillä ryntäilyä ja pätkäisyä. Kun katson loggeria, on ISC stepit joko 0 tai 120, minkä mukaan sitten se tyhjäkäynnin laatu edellämainituista.
Eikös tämä nyt tarkoita, että ECU:n säätö sekä ISC toimivat kuten pitää ja vika on jossain anturipuolella? Joku anturi rikki tai signaali huono esim. johdotusten ja liittimien vuoksi. Miltä trimmit muuten näyttää?
 
Nopeasti koitin lukea läpi mutta missään vaiheessa ei silmään sattunut että oliko missään vaiheessa tehty sitä "oikea oppista" biss ruuvin säätöä + tarkistettu TPS näyttämä?
 
TPS arvo tyhjäkäynnillä 0,49v, wsm sanoo ohjearvoksi 0,48-0,52v "at curb idle" eli pitäisi olla OK.

Mitäs siihen oikeaoppiseen sitten sisältyy, muuta kuin loggerilla katsoa stepit johonkin 30 paikkeille?
Edit: Jaa no jossain jenkkien sivuilla näkyy, että pitäisi se "sytytyksensäätöliitin" maadoittaa myös tyhjäkäyntiä laittaessa. Hommaa vähän sekoittaa, kun wsm:mää kirjoittaessa ei ole mitään dataloggereita varmaan vielä keksittykään.

Voishan tuotakin kokeilla, vaikka kyllä tuon joskus aiemmin sai järkevästi säädeltyä ilmankin.
 
Viimeksi muokattu
Nopeasti koitin lukea läpi mutta missään vaiheessa ei silmään sattunut että oliko missään vaiheessa tehty sitä "oikea oppista" biss ruuvin säätöä + tarkistettu TPS näyttämä?
Eipä tullut hoksattua, jotenkin varmaan pidin niin selvänä asiana että BISS on säädetty oikein :)
Edit: Jaa no jossain jenkkien sivuilla näkyy, että pitäisi se "sytytyksensäätöliitin" maadoittaa myös tyhjäkäyntiä laittaessa. Hommaa vähän sekoittaa, kun wsm:mää kirjoittaessa ei ole mitään dataloggereita varmaan vielä keksittykään.
Kyllähän se varmasti sekaisin menee jos ruuvia pyörittää ilman maadoitusta. Tyhjäkäynnin säätöön ei tarvita dataloggeria, mutta kone pitää ajaa lämpimäksi ja tosiaan maadoittaa se liitin konehuoneessa. Maadoitus ajaa ISC:n muistaakseni 50% auki ja jää siihen, eli se ei silloin sotke tyhjäkäynnin säätöä.
http://vfaq.com/mods/BISS-1G.html
 
Mää olen taas ymmärtänyt, että tyhjäkäyntikierrokset ovat ecussa valmiiksi kiveen hakattuja ja siihen se pyrkii tyhjäkäyntimoottorin avustuksella sitä sitten aina säätämään. Biss-ruuvista säädetään vaan tyhjäkäyntimoottori sopivaan kohtaan?

Väärässä oleminenkin toki on mahdollista
 
Mää olen taas ymmärtänyt, että tyhjäkäyntikierrokset ovat ecussa valmiiksi kiveen hakattuja ja siihen se pyrkii tyhjäkäyntimoottorin avustuksella sitä sitten aina säätämään. Biss-ruuvista säädetään vaan tyhjäkäyntimoottori sopivaan kohtaan?

Väärässä oleminenkin toki on mahdollista
En nyt tarkkaan tiedä mitä siellä ECU:n sielunelämässä tapahtuu, mutta noin se pitää tehdä. ECU olettaa, että tyhjäkäynnin perussäätö on kohdallaan, ja jos se ei ole, säätö ei toimi. Samalla tavalla myös nokan asentotunnistin pitää olla mekaanisesti säädetty 5° perusennakolle, koska ECU olettaa että näin on ja säätö perustuu siihen.
 
Samaa asiaahan tässä silti tarkoitetaan. Tuolla ohjeella säädetään tyhjäkäynti vaan ruuvia kääntämällä siihen "kiveen hakattuun" ja toisella tapaa ecu pyrkii siihen itse, ja loggeria katsomalla säädetään tyhjäkäyntimoottori liikerataansa sopivalle kohtaa.

Tulin just säätelemästä. Maajohto laitettuna näkyy olevan ISC stepit lukittu lukemaan 9, alueella 0-120. Laitan johdon kiinni auton ollessa sammuksissa, käynnistän, ruuvaan kierrokset 750-800 välille (loggerista katsottuna), sammutan moottorin, otan johdon pois, käynnistän uusiksi ja katson loggerista kuinka isc stepit heilahtavat lukemaan 120.

Tämä tuntuu pyrkivän tyhjäkäyntilukemaan 875, kuten edelliselläkin eculla. Jos säätelee maadoitusjohto kiinnitettynä tyhjäkäynnin siihen, saattaa sitten johdon irroituksen jälkeen olla tyhjäkäyntimoottori kummassa päässä aluettaan tahansa.

Ideat taas loppu, että mitä tekisi, paitsi myisi auton
 
Takaisin
Ylös Bottom