outonaapuri
Active Member
- Liittynyt
- 13 Kesäkuu 2011
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)
Noniin, jospa sitä tännekkin kirjoittelisi pienen omakohtaisen tarinan aiheesta galant ja käyntiongelmat. Kohteena puhtaasti "jäärataharraste" jolla on ihan hupiajoa ajeltu, tosin homma on mennyt jo sen verran vakavaksi että kesken "kauden" jos hajoaa niin se korjataan takaisin radalle keinolla millä hyvänsä. Tämän korjaamisessa ja diagnosoinnissa on myös varmasti tehty melkein kaikki virheet mitä voi tehdä. Mitään dataloggereita tai keinoja auton säätöön/sielunelämän tutkimiseen ei ole ollut käytössä vaan perstuntumalta.
Homma alkoi kun auto rupesi tarjoamaan pitkää starttia ja kärsi lämpöongelmista. Pitkän startin laitoin takaiskuvian tjsp piikkiin (tarinan loppuun asti) koska kun sen kerran käymään sai, se lähti iloisesti uudestaan. Muutenkin en siihen juuri kiinnittänyt huomiota, koska pitkä eka startti ei sinänsä jääratakäytössä haitannut.
Lämpöongelmat laitoin perus termarivian ja mahdollisesti tukkoisen syylärin (autossa oli aiemmin käynyt öljyt ja nesteet sekaisin ja ollut eri auton syylärikin kiinni jne pientä) piikkiin.
"Korjaukset" aloitin nyppäämällä termarin kokonaan pois ja vaihtamalla syylärin, samalla huuhdellen järjestelmää. Näillä ei ollut juuri vaikutusta mihinkään. Samaan aikaan persdyno rupesi raportoimaan tehonpuutteesta pienemmillä kierroksilla. Tässä vaiheessa jo tuumin, jotta on sieltä jotain rikki.
Eli perinteiset vikakoodit ulos ledillä ja jakoa tarkastamaan. Ainoa vikakoodi tulikin nakuanturista josta oli johdot poikki. Hommasin uuden, ei vaikutusta. Jako oli millin sadasosalleen oikein, mutta käytin sen auki ja vaihtelin sinne hilppeet samalla kun edellisestä kerrasta ei ollut varmaa muistikuvaa. Ei vaikutusta.
Joten seuraavaksi perinteinen anturijumppa eli kaikki vaihtoon. Ei vaikutusta. Puutuminen tässä vaiheessa oli jo pahentunut, välillä saattoi alkaa sammuilemaankin kytkin pohjassa. Ecu vaihtoon. No ei. Kolmas ecu kiinni. No ei. Johtosarja vaihtoon. No ei.
Tässä vaiheessa oli jo yksi kausi kulunut ja auto siis ollut ongelmista huolimatta koko ajan radalla ajossa :
Jätin siis auton seisomaan kesäksi ja arvelin jotta täytyy siinä joku mekaaninen vika olla koneessa, otetaampa siihen syksymmällä kone tuosta käyttöautosta ja korjaillaan se kone sitten ajan kanssa käyttikseen.
Kesän aikana tuli sitten parsittua koria sen verran kasaan että uskaltaa ajaa (palkkeja pohja täyteen jne todella hyvää ja kaunista entisöintiä)
Tuli syksy ja kesän aikana kävin jääratapirssillä ajamassa mutkan (800km) kaverin hallilla jossa auto sai kaaret sisäänsä ynnä muuta pientä. Normiajossa auto ei sitten yllättäen lämmennytkään enää ollenkaan. Eli päinvastainen lämpöongelma kuin radalla vedettäessä. Jaahas, ehkä se termari ois sittenkin ollu hyvä olla siellä. Muuten ei juuri oireet muuttuneet, tosin puutuminen vain paheni pahenemistaan. Kierroksilla (4k+) ja täyskaasulla kyllä meni kuin ennenkin.
Ehti tulla jo talvikin. Joten otin sitten käyttiksestä koneen ja varmuuden vuoksi kaikki anturit ja ecut ja suuttimet ja suutinkiskot ja kaiken mahdollisen mikä voisi mihinkään vaikuttaa. Ei lähde käymään. Sitten otin vielä johtosarjankin. Ei lähde käymään. Tarkistaa taas jaon, tarkistaa kaiken, ei lähde. Bensaa tulee silmämääräisesti arvioiden hyvin heti alusta asti. Tässä vaiheessa rupesin jo epäilemään itseäni (tuli tehtyä kellon ympäri autoa 12h pätkissä ja oli hieman väsy) ja vaihtelin vielä kaikki syttyosat sekä nokka-anturin kun en muutakaan keksinyt. Kääntelin nokka-anturiakim kun epäilin että olisinko saanut sen laitettua 180 astetta pieleen. Sehän lähti käymään siinä käännellessä mutta kävi vaivoin. Joten lamppu kouraan ja huoltoliitin maihin jne. Ei se suostunut järkevällä ennakolla käymään. Kävi kyllä hyvin paikallaan kun laittoi ennakkoa aivan perkeleesti. Tässä vaiheessa päädyin että vika on joko lampussa tai allekirjoittaneessa.
Ratakin oli saatu taisteltua auki ja jäätä järveen tarpeeksi joten ei muuta kuin kovaa ajoa.
Ihan kohtuullisesti se siellä menikin, ei sammuillut enää mutta puutuminen ja lämpöongelmat pysyivät.
Tässä vaiheessa myös tankki koki kovia ja alkoi vuotamaan. Osui myös silmiini joskus vuosia sitten hommaamani walbron bensapumppu. Joten nämä vaihtoon. Samalla uusiksi kaikki johdot sekä rele.
Ja sehän oli kuin vedellä pesty. Sai ennakot säätää takaisin järkeviksi jne. Ja oli vedotkin palanneet. Eikä kuumennu enää. Näin se sitten toimi radalla taas 2kk kunnes meni kansipahvi..
En nyt tiiä onko tästä kellekkään apua, mutta kannattaa se pumppu ja johdot kattoa jos ei mikään muu auta. Itse olin ollut vähän siinä uskossa, että se pumppu kuolisi laakista (kuten oli jo joskus aiemmin käynytkin käyttöautossa) mutta joko se tai johdot oli tossa mulla syyllisenä.
Edit: Lisätään nyt sen verran että varmasti jotain yritettyjä asioita jne. jäi tuosta kahden talven taistelusta mainitsematta mutta lyhyenä versiona noin.
Noniin, jospa sitä tännekkin kirjoittelisi pienen omakohtaisen tarinan aiheesta galant ja käyntiongelmat. Kohteena puhtaasti "jäärataharraste" jolla on ihan hupiajoa ajeltu, tosin homma on mennyt jo sen verran vakavaksi että kesken "kauden" jos hajoaa niin se korjataan takaisin radalle keinolla millä hyvänsä. Tämän korjaamisessa ja diagnosoinnissa on myös varmasti tehty melkein kaikki virheet mitä voi tehdä. Mitään dataloggereita tai keinoja auton säätöön/sielunelämän tutkimiseen ei ole ollut käytössä vaan perstuntumalta.
Homma alkoi kun auto rupesi tarjoamaan pitkää starttia ja kärsi lämpöongelmista. Pitkän startin laitoin takaiskuvian tjsp piikkiin (tarinan loppuun asti) koska kun sen kerran käymään sai, se lähti iloisesti uudestaan. Muutenkin en siihen juuri kiinnittänyt huomiota, koska pitkä eka startti ei sinänsä jääratakäytössä haitannut.
Lämpöongelmat laitoin perus termarivian ja mahdollisesti tukkoisen syylärin (autossa oli aiemmin käynyt öljyt ja nesteet sekaisin ja ollut eri auton syylärikin kiinni jne pientä) piikkiin.
"Korjaukset" aloitin nyppäämällä termarin kokonaan pois ja vaihtamalla syylärin, samalla huuhdellen järjestelmää. Näillä ei ollut juuri vaikutusta mihinkään. Samaan aikaan persdyno rupesi raportoimaan tehonpuutteesta pienemmillä kierroksilla. Tässä vaiheessa jo tuumin, jotta on sieltä jotain rikki.
Eli perinteiset vikakoodit ulos ledillä ja jakoa tarkastamaan. Ainoa vikakoodi tulikin nakuanturista josta oli johdot poikki. Hommasin uuden, ei vaikutusta. Jako oli millin sadasosalleen oikein, mutta käytin sen auki ja vaihtelin sinne hilppeet samalla kun edellisestä kerrasta ei ollut varmaa muistikuvaa. Ei vaikutusta.
Joten seuraavaksi perinteinen anturijumppa eli kaikki vaihtoon. Ei vaikutusta. Puutuminen tässä vaiheessa oli jo pahentunut, välillä saattoi alkaa sammuilemaankin kytkin pohjassa. Ecu vaihtoon. No ei. Kolmas ecu kiinni. No ei. Johtosarja vaihtoon. No ei.
Tässä vaiheessa oli jo yksi kausi kulunut ja auto siis ollut ongelmista huolimatta koko ajan radalla ajossa :
Jätin siis auton seisomaan kesäksi ja arvelin jotta täytyy siinä joku mekaaninen vika olla koneessa, otetaampa siihen syksymmällä kone tuosta käyttöautosta ja korjaillaan se kone sitten ajan kanssa käyttikseen.
Kesän aikana tuli sitten parsittua koria sen verran kasaan että uskaltaa ajaa (palkkeja pohja täyteen jne todella hyvää ja kaunista entisöintiä)
Tuli syksy ja kesän aikana kävin jääratapirssillä ajamassa mutkan (800km) kaverin hallilla jossa auto sai kaaret sisäänsä ynnä muuta pientä. Normiajossa auto ei sitten yllättäen lämmennytkään enää ollenkaan. Eli päinvastainen lämpöongelma kuin radalla vedettäessä. Jaahas, ehkä se termari ois sittenkin ollu hyvä olla siellä. Muuten ei juuri oireet muuttuneet, tosin puutuminen vain paheni pahenemistaan. Kierroksilla (4k+) ja täyskaasulla kyllä meni kuin ennenkin.
Ehti tulla jo talvikin. Joten otin sitten käyttiksestä koneen ja varmuuden vuoksi kaikki anturit ja ecut ja suuttimet ja suutinkiskot ja kaiken mahdollisen mikä voisi mihinkään vaikuttaa. Ei lähde käymään. Sitten otin vielä johtosarjankin. Ei lähde käymään. Tarkistaa taas jaon, tarkistaa kaiken, ei lähde. Bensaa tulee silmämääräisesti arvioiden hyvin heti alusta asti. Tässä vaiheessa rupesin jo epäilemään itseäni (tuli tehtyä kellon ympäri autoa 12h pätkissä ja oli hieman väsy) ja vaihtelin vielä kaikki syttyosat sekä nokka-anturin kun en muutakaan keksinyt. Kääntelin nokka-anturiakim kun epäilin että olisinko saanut sen laitettua 180 astetta pieleen. Sehän lähti käymään siinä käännellessä mutta kävi vaivoin. Joten lamppu kouraan ja huoltoliitin maihin jne. Ei se suostunut järkevällä ennakolla käymään. Kävi kyllä hyvin paikallaan kun laittoi ennakkoa aivan perkeleesti. Tässä vaiheessa päädyin että vika on joko lampussa tai allekirjoittaneessa.
Ratakin oli saatu taisteltua auki ja jäätä järveen tarpeeksi joten ei muuta kuin kovaa ajoa.
Ihan kohtuullisesti se siellä menikin, ei sammuillut enää mutta puutuminen ja lämpöongelmat pysyivät.
Tässä vaiheessa myös tankki koki kovia ja alkoi vuotamaan. Osui myös silmiini joskus vuosia sitten hommaamani walbron bensapumppu. Joten nämä vaihtoon. Samalla uusiksi kaikki johdot sekä rele.
Ja sehän oli kuin vedellä pesty. Sai ennakot säätää takaisin järkeviksi jne. Ja oli vedotkin palanneet. Eikä kuumennu enää. Näin se sitten toimi radalla taas 2kk kunnes meni kansipahvi..
En nyt tiiä onko tästä kellekkään apua, mutta kannattaa se pumppu ja johdot kattoa jos ei mikään muu auta. Itse olin ollut vähän siinä uskossa, että se pumppu kuolisi laakista (kuten oli jo joskus aiemmin käynytkin käyttöautossa) mutta joko se tai johdot oli tossa mulla syyllisenä.
Edit: Lisätään nyt sen verran että varmasti jotain yritettyjä asioita jne. jäi tuosta kahden talven taistelusta mainitsematta mutta lyhyenä versiona noin.