Esilämmitys päälle manuaalisesti ?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mullet
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mullet

New Member
Liittynyt
29 Elokuu 2018
Terves,

Alla on loppukesästä hankittu 2014 Outlander PHEV. Tietääkö kukaan saako sähköisen sisätilan lämmityksen jotenkin helposti laitettua käsin päälle siten, että polttomoottori ei käynnisty ?

Autossa on WIFI (remote control), jolla pääsääntöisesti esilämmitän autoa n. 10 min ennen ajoa. Nyt olen huomannut, että jos auto seisoo muutaman päivän ajamatta pakkasessa (-10 tai enemmän), katoaa autosta WIFI. Foorumia selaten ymmärsin, että tämä saattaa liittyä siihen, että lisävarusteakku - eli se 36Ah 12V akku jossain perätilassa - hyytyy ja autosta kytkeytyy pois WIFI. Tämä on ärsyttävää kun juuri silloin kun eniten tarvitsisit esilämmitystä, et saa sitä kytkettyä päälle. Teoria tuosta 12V akusta voi olla oikein, koska WIFI-hotspot herää heti henkiin kun menen autoon sisään ja laitan virrat päälle. Yleensä käy kuitenkin niin, että kun kytken virrat pois ja astun autosta ulos kytkeäkseni esilämmityksen päälle, katoaa WIFI taas.

Tämä on nyt käynyt muutaman kerran kovemmilla pakkasilla. Olen napauttanut auton yksinkertaisesti päälle ja laittanut lämmöt ylös, jolloin käy tietyst niin, että polttomoottori käynnistyy ja auto lämpiää. Haluaisin kuitenkin sähkölämmittimen päälle polttomoottorin sijaan. Eli pari kysymystä viisaammille:

- Saanko auton sähköisen esilämmityksen jotenkin päälle näppärästi auton sisältä ilman WIFI:ä ?

- Mistä lisävarusteakun oikuttelu johtuu ? Onko siinä siis jokin normaali suojamekanismi, joka tämän aiheuttaa, vai alkaako tuo akku olla finaalissa ?

- Onko kukaan vaihtanut tuota 36Ah akkua, tai ottanut sitä irti ja ladannut hyvällä laturilla (onko tästä mitään hyötyä) ?

Loppukaneetiksi toteaisin, että olen ollut suht. tyytyväinen auton pakkaskäyttäytymiseen kunhan saan aina auton vain esilämmitettyä. Pystyn ajamaan lyhyet työmatkat pelkällä sähköllä -15C pakkasessakin kunhan vaan olen sen 10 minuuttia ensin esilämmittänyt autoa. Matkani on sen verran lyhyt (~10km), että pidän auton lämmittimen 15C asennossa, jolloin pakkasillakin auto käy vain pelkällä sähköllä. Polttomoottori käynnistyy tosin aina heti jos nostan pyyntöä vähänkin tuosta 15 asteesta ajon aikana, mutta tätä tarvitsee tehdä vain ja ainoastaan jos taivaalta tulee esim. jäätävää tihkua.

Kiitos!
 
12V akkua voi ladata moottoritilan sulakerasian kautta. Sieltä löytyy +napa. Omaan autoon aion vaihtaa tuon 12V akun lähiaikoina.
 
Ok, kiitos tiedosta. Minulla ei ole lämmintä tallia, joten latausta varten minun pitäisi joka tapauksessa irroittaa akku, jotta saan sen lämpimään lataukseen. Onkohan akun irroittamisesta jotain haittaa ? Taitaa ainakin kaikki mahdolliset asetukset kadota vai onkohan tuo otettu jotenkin järkevästi huomioon.
 
Löysin muuten tuosta wifistä tietoa täältä: https://www.mitsubishi-motors.com/en/products/outlander_phev1/app/remote/reference.html#2

Lainaus:

"
Wi-Fi communication may be temporarily stopped to prevent the auxiliary battery from running out when you do not use the vehicle for a long time.(*)
You can restart Wi-Fi communication if more than 10 minutes have passed since Plug-in Hybrid EV System has been started. (Ready indicator is on).
* If 36 hours have passed and none of the following have been performed:
  • The vehicle has not been run for 10 minutes.
  • The drive battery has not been charged more than 10 minutes.
  • Automatic charging of the auxiliary battery has not occured.
Also, if the vehicle has been outside for 36 hours and the outside temperature is less than -15 degrees C.
"

Tämähän on vähän pässiä. Jos auto seisoo yli 36h -15c pakkasessa, häviää WIFI. Ymmärränköhän tuon nyt oikein, että autossa pitää pitää virta päällä 10 minuuttia niin se uskoo, että WIFI:n voi taas käynnistää. Voi siis hyvin olla, että akussa ei sinänsä ole mitään vikaa vaan tuo yllä kuvattu mekanismi yksinkertaisesti tappaa WIFI:n vaikka 12v akku olisikin iskussa.

Näissä tilanteissa minulle riittäisi, että esilämmityksen saisi jotenkin auton sisältä päälle. Onkohan se mitenkään mahdollista ?
 
Näissä tilanteissa minulle riittäisi, että esilämmityksen saisi jotenkin auton sisältä päälle. Onkohan se mitenkään mahdollista ?

Sille täytyy laittaa timeri. Sen saa kyllä siitä monitoiminäytöstä laiteltua, settings-> remote climate control..

"heti päälle"-toimintoa ei ole, eikä oikein voi ollakaan kun lämppärihän sammuu heti kun kuskin ovi avataan. Pitäisi ikkunasta mennä ulos. :)

Mutta, suosittelen että modaat avaimenperän. Siitä on pitkä topic tuolla kansainvälisellä foorumilla:
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=2118

Avaimenperässä siis on piilotoiminto millä lämmittimen saa päälle nappia painamalla. Sille vaan ei ole painonappia viitsitty laittaa tehtaalla, pitää piirilevyltä yhdistellä testipisteitä.. Tein itselle nyt Todella Hienon Patenttiratkaisun, siihen asti kunnes ebaystä tilattu nelinappulainen avaimenperän kuori saapuu..
 

Liitetiedostot

  • image-20190120_211303.jpg
    image-20190120_211303.jpg
    36.2 KB · Lukukerrat 883
Sille täytyy laittaa timeri. Sen saa kyllä siitä monitoiminäytöstä laiteltua, settings-> remote climate control..

"heti päälle"-toimintoa ei ole, eikä oikein voi ollakaan kun lämppärihän sammuu heti kun kuskin ovi avataan. Pitäisi ikkunasta mennä ulos. :)

Mutta, suosittelen että modaat avaimenperän. Siitä on pitkä topic tuolla kansainvälisellä foorumilla:
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=2118

Avaimenperässä siis on piilotoiminto millä lämmittimen saa päälle nappia painamalla. Sille vaan ei ole painonappia viitsitty laittaa tehtaalla, pitää piirilevyltä yhdistellä testipisteitä.. Tein itselle nyt Todella Hienon Patenttiratkaisun, siihen asti kunnes ebaystä tilattu nelinappulainen avaimenperän kuori saapuu..
Pystytkö laittamaan tarkempaa kuvaa, mitkä kaksi pinniä pitää yhdistää. Elektroniikkapuuhailut on itselle aika hepreää, mutta tämä vaikuttaa melko simppeliltä tapaukselta.

Jos haluaisin testailla tuota, niin pitää yhdistää TP5 ja mikä tahansa SW6:sen pinnoista?
 
Riippuu vuosimallista, copypastea tuolta kv-foorumilta:

MY13: SW4 / TP6
MY14: SW4 / TP6
MY15: SW3 / TP5
MY16: SW3 / TP5
MY17: N/A
MY18: N/A
MY19: N/A

Eli tuo TP-pinni kytketään maahan. Maa ei ole "mikä vaan" pinni, mutta SW6:n kaksi piirilevyn reunaa lähinnä olevaa pinniä on maita.

Mun 8/2014:ssa oli ainakin tuo kaukosäätö MY15-mallia, onko tuo sitten jo noin aikaisin vaihtunut? Tässä tuolta foorumilta napattu kuva missä näkyy mitkä pinnit yhdistää:
20180114_154257.jpg

Eli siinä on SW6 kaksi ylintä pinniä eristetty piirilevystä teipillä, alimmat kaksi on maapinnit niin ne saa kytkeytyä noin. Sitten eristetyistä pinneistä piuha sinne TP5:een.

Kokeilin alkajaisiksi ihan pinseteillä yhdistää nuo että toimiiko. Sitä pitää "tuplaklikata" samaan tyyliin kuin takakontin avausnappulaa. Auto kuittaa lukitsemalla ovet ja vilkuttamalla vilkkuja 3 kertaa.

Tuo käytetty painonappi on tämä:
https://www.ebay.com/itm/20PCS-4-4-...tch-SMD-4-Waterproof-copper-head/361565523761

Ja koko komeudelle löytyy ebaystä uudet kuoret missä on tuo neljäs nappi:
https://www.ebay.com/itm/New-Remote...subishi-Lancer-Outlander-Eclipse/191894620615

Ei ole vielä nuo ebay-tilaukset saapuneet.
 
Kiitoksia kattavasta vastauksesta.

Testasin pätkällä kytkentälankaa, ja auto lähti lämpiämään. Nyt sitten miettimään jaksaako tuohon kikkailla jonkin oikeasti toimivan ratkaisun.
TP6:sen takaa lähti itsellä auto lämpiämään.
 
Voisi myös tuon takakontin avausnappulan muuttaa lämmityskäyttöön, ei tarvisi ostella mitään uutta osaa. Mutta hauskahan se on tuo konttikin saada auki. :)
 
Joko zuikkis tehny muutoksen? Itselläni lähti lämmitin pöhisemään kun kytki sw6 4 ja tp6 pisteen. Pitää laittaa tilaukseen nuo kamat. Mikä kantavuus lie kakella, kukaan testannut? Varmaan yhtä onneton tai parempi kuin tuolla wifillä.
 
Juu muokkasin jo.

Mullahan on kyllä myös kännykkä auton kyydissä, mihin soittamalla saa lämppärin päälle. Mutta helpompi kyllä käyttää kaukosäädöstä jos esimerkiksi kauppareissun ajaksi haluaa jättää auton lämpenemään.

Kyllähän tuo aika hyvin kantaa minusta, paremmin kuin se wifi. Ja kun auto vielä kuittaa vilkuttelemalla, voi kokeilla uudestaan jos ei heti tottele.
 
Tämä tuli tänään tehtyä. Hyvin toimii, eli lämmitys lähtee kauko-ohjaimen punaisesta napista painamalla käyntiin. Kantavuudesta en vielä tiedä, mutta yksinkertaisempi tuosta on kuitenkin laittaa kuin jonkun puhelimen ja auton wifisekoilun kautta.
 
Tämä tuli tänään tehtyä. Hyvin toimii, eli lämmitys lähtee kauko-ohjaimen punaisesta napista painamalla käyntiin. Kantavuudesta en vielä tiedä, mutta yksinkertaisempi tuosta on kuitenkin laittaa kuin jonkun puhelimen ja auton wifisekoilun kautta.
Oliko minkälainen homma tehdä? Mulle tuli osat ebaysta ja nyt mietin yritänkö itte kolvailla vai vienkö jollekin kenen kädet ei vatkaa
 
Todella helppo homma. Suosittelen hankkimaan vaan todella ohutta sähköjohtoa koska ylimääräistä tilaa ei ole paljoa.
 
Helppo on jos vaan joskus tehny kolvihommia, kunhan ei sulata piirejä rikki. Pikkukärkinen kolvi ja ohutta johtoa niin onnistuu. Pitää huomioida sen johdon paksuuden kanssa, että kuoret mahtuu kiinni.
 
Pystyisiköhän mitenkään tätä asentamaan-> gsm-rele RTU5024 ja ohjaamaan sitä lämmityksen alkamista? Aiemmassa autossa Webastossa Remuc jolla sai auton lämpiämään soitolla kun lähti töistä ja auto metroparkissa toisella puolen kaupunkia.. oli mukava saapua lämpimään autoon
 
No siis ihan vanhasta android-kännykästä saa tehtyä tuon. Silleen minä olen sitä koko talven käyttänyt. Puhelinsoitolla lähtee pöhisemään.

Autossa on siis kännykkä missä pyörii se mitsun remote-softa, ja Taskerilla tehty scripti mikä painelee niitä remoten nappeja.
 
Minkälainen käsky tehdään? Itse en noita juttuja osaa tehdä mutta ehkä koodari tuttava löytyisi. Tämä systeemi ei varmaan toimi sen yli 36 tunnin jos auto on käyttämättä? Eikös se hiton akkuvahti laita wifin pois kun apsillakaan ei sillon pääse remotella kiinni..
 
Tuo 36 tuntia pätee minusta vaan jos auto ei ole piuhassa? Kyllä minulla ainakin hyvin wifi toimii vaikka pidempään olisi seisonut.
 
Ei oikein saa, kun autossa ei ole mitään nappulaa mistä lämmitys käynnistyisi. Muutenhan se olisi helppo johdottaa tuo rele nappulan rinnalle. Ellei sitten jostain johtosarjojen syövereistä löytyisi kyseinen piuha..
 
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=4122&start=10

Tuolla on mun jorinat tuohon androidin Tasker-scriptiin liittyen. Tuo on kyllä ollut luotettava nyt tuon viimeisimmän screenshot-virityksen myötä. Ihan pari kertaa käynyt että ei ole toiminut, mutta silloinkin se soittaa mulle takaisin niin tiedän mennä ihmettelemään. Lähinnä joskus lapset jättäneet oven rakoselleen niin silloin ei lämppäri lähde.
 
En ole saanut esilämmitystä/ viilennystä /ajastettua latausta toimimaan ollenkaan manuaalisesti kosketusnäytöltä. Timerin mukaan näyttäisi siltä että pitäisi toimia mutta ei. Mitäköhän teen väärin? No tänään koitan viritellä anroid puhelimeeni sovellusta jospa sitten skulaisi. Auto ollut kuukauden ja muuten ok. Ilmamassa-anturikin jo vaihettiin takuuseen. Auto on Hollannista.
 
En ole saanut esilämmitystä/ viilennystä /ajastettua latausta toimimaan ollenkaan manuaalisesti kosketusnäytöltä. Timerin mukaan näyttäisi siltä että pitäisi toimia mutta ei. Mitäköhän teen väärin? No tänään koitan viritellä anroid puhelimeeni sovellusta jospa sitten skulaisi. Auto ollut kuukauden ja muuten ok. Ilmamassa-anturikin jo vaihettiin takuuseen. Auto on Hollannista.
Outoa vai ominaisuus että kännykällä pelaa ajastettu lataus ja viilennys/lämmitys mutta manuaalisesti ei. Näillä mennään. Mitäköhän tarkoittaa tuo sovelluksessa lataus täysi/pois. Tarkoittaako sitä että vaikka ajastus loppuu niin silti lataa täyteen?
 
Onko kukaan koittanut laittaa sen tuohon takaluukun avausnapin tilalle autoon jossa ei ole sähköistä takaluukkua?
 
En ole kokeillut mutta pitäisi se onnistua ihan helposti. Katkaisee alkuperäisen nappulalle menevän johtimen ja vetää sen hitujohdolla oikeaan paikkaan.
 
Koitin tänään saada sen toimaan 2017 tai 2018 vuosimallin autossa mutta en onnistunut.
 
En ole saanut esilämmitystä/ viilennystä /ajastettua latausta toimimaan ollenkaan manuaalisesti kosketusnäytöltä. Timerin mukaan näyttäisi siltä että pitäisi toimia mutta ei. Mitäköhän teen väärin? No tänään koitan viritellä anroid puhelimeeni sovellusta jospa sitten skulaisi. Auto ollut kuukauden ja muuten ok. Ilmamassa-anturikin jo vaihettiin takuuseen. Auto on Hollannista.

Mulla ainakin ajastin toimii tunnin myöhässä, epäilen automaattista kesäaikaa syyksi.

Kolvasin MY14 sw4/tp6 välille johdon. Auton ovet ei auennut eikä lukittunut. Meni siis ihan sekaisin. Pitikö siinä jotain muutakin vielä tehdä, että toimii?
 
Minulle se ei kerro kaikkea.

Alla kuvat miten itse tein, ei siis toiminut.
 

Liitetiedostot

  • IMG-20190801-WA0002.jpg
    IMG-20190801-WA0002.jpg
    279 KB · Lukukerrat 523
  • IMG-20190801-WA0001.jpg
    IMG-20190801-WA0001.jpg
    265.8 KB · Lukukerrat 587
  • IMG-20190801-WA0000.jpg
    IMG-20190801-WA0000.jpg
    208.8 KB · Lukukerrat 530
Väärin tehty tuo, Zuikkiksen viestin kuvassa oikea periaate ja sama kuva myös tuossa Konzikan viestissä. Eli sen johdon lisäksi siihen on laitettava tuo painonappi.
 

Kolmen viikon odotuksen jälkeen tuli nappi ja uus kotelo. Viimeyönä kaveri kolvas johdon kiinni. Ja TOIMII

Ilmastoinnista kysymys.
Kestää noin 10minuuttia ennen kuin alkaa puhaltaa viileetä. Onko normaalia että kuumalla ilmalla menee noin kauan ennen kuin tuuppaa viileetä hyttiin, vai onko aineet vähissä? Sen ecoasetuksen poistin käytöstä.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20190829_084928.jpg
    IMG_20190829_084928.jpg
    128.9 KB · Lukukerrat 567
Viimeksi muokattu
Hyvin toimii ohje ja nappi, kiitos! Johto (ohut sellainen) kannattaa vetää vähän kauempaa sivusta, ei ihan nappien vierestä, ettei tule tilan ahtaus kasatessa.
 
Hyvin toimii ohje ja nappi, kiitos! Johto (ohut sellainen) kannattaa vetää vähän kauempaa sivusta, ei ihan nappien vierestä, ettei tule tilan ahtaus kasatessa.
Toimiiko sulla aina napista?
Mulla toimii kerran päivässä vaan.
Aamulla kun tuplaklikkaan nappia niin vilkut välähtää sen 3kertaa, jos ovet ei lukossa, niin lukittuu ja välähtää 3kertaa. Avaan ovet ja koitan uudestaan niin ei toimi enää. Jos ajan lenkin niin ei toimi.
Seuraavana päivänä vasta toimii uudestaan. Tuntuu aika erikoiselta.

Ja jos ei ole ajastus päällä niin silloinhan ei pitäisi napista toimia ollenkaan?

Eikai se nyt voi niinkään olla, että kerran toimii napista ja sitten seuraavan kerran toimii ajastuksella ja vasta sen jälkeen toimii taas napista, on kyllä erikoinen.
 
Joo itsellä tekee joskus samaa, sitten taas lähtee toimimaan kaukosäätimen napista, kun käyttää puhelimen remote controlilla autossa yhteyttä.
 
Toimiiko sulla aina napista?
Mulla toimii kerran päivässä vaan.
Aamulla kun tuplaklikkaan nappia niin vilkut välähtää sen 3kertaa, jos ovet ei lukossa, niin lukittuu ja välähtää 3kertaa. Avaan ovet ja koitan uudestaan niin ei toimi enää. Jos ajan lenkin niin ei toimi.
Seuraavana päivänä vasta toimii uudestaan. Tuntuu aika erikoiselta.

Ja jos ei ole ajastus päällä niin silloinhan ei pitäisi napista toimia ollenkaan?

Eikai se nyt voi niinkään olla, että kerran toimii napista ja sitten seuraavan kerran toimii ajastuksella ja vasta sen jälkeen toimii taas napista, on kyllä erikoinen.
Minulla on toiminut joka kerta, jos akussa on ollut jännitettä. Tai sitten olen vain sattunut käyttämään oikeaan aikaan. Ajastimen ei ole tarvinnut olla päällä.
 
Sain lopulta toisen avaimen autooni tänään ja työmaalla lopulta modattiin/lisättiin puuttuvat nappulat molempiin avaimiin.
IMG_20191113_150944_small.jpg
Minun avaimissani siis paikat noille ns. sivunapeille.
Vielä modaamaton sivunappi:
IMG_20191113_151030_small.jpg
Modattu sivunappi:
IMG_20191113_151024_small.jpg
 
Minulla on myös tuollainen sivunapillinen avain josta samoin puuttuu painike lämppärin käynnistykselle. Ovat laittaneet kuitenkin lämmityksen sammutusnapin (käsittääkseni se toinen katkaisijaa painava sivunappi on sammutusta varten). Pitää duunauttaa jossain Heffun esittämä versio. Tosin eBaystä tulossa jo uusi kotelo, mutta ei tietoa minä vuonna .
 
Minulle jäi muuten 2kpl noita nappuloita jemmaan ja tuskin niitä tulen koskaan tarvitsemaan.
Tuolla setillä saa siis kahteen avaimeen nuo puuttuvat napit.
 
Takaisin
Ylös Bottom