Terves,
Alla on loppukesästä hankittu 2014 Outlander PHEV. Tietääkö kukaan saako sähköisen sisätilan lämmityksen jotenkin helposti laitettua käsin päälle siten, että polttomoottori ei käynnisty ?
Autossa on WIFI (remote control), jolla pääsääntöisesti esilämmitän autoa n. 10 min ennen ajoa. Nyt olen huomannut, että jos auto seisoo muutaman päivän ajamatta pakkasessa (-10 tai enemmän), katoaa autosta WIFI. Foorumia selaten ymmärsin, että tämä saattaa liittyä siihen, että lisävarusteakku - eli se 36Ah 12V akku jossain perätilassa - hyytyy ja autosta kytkeytyy pois WIFI. Tämä on ärsyttävää kun juuri silloin kun eniten tarvitsisit esilämmitystä, et saa sitä kytkettyä päälle. Teoria tuosta 12V akusta voi olla oikein, koska WIFI-hotspot herää heti henkiin kun menen autoon sisään ja laitan virrat päälle. Yleensä käy kuitenkin niin, että kun kytken virrat pois ja astun autosta ulos kytkeäkseni esilämmityksen päälle, katoaa WIFI taas.
Tämä on nyt käynyt muutaman kerran kovemmilla pakkasilla. Olen napauttanut auton yksinkertaisesti päälle ja laittanut lämmöt ylös, jolloin käy tietyst niin, että polttomoottori käynnistyy ja auto lämpiää. Haluaisin kuitenkin sähkölämmittimen päälle polttomoottorin sijaan. Eli pari kysymystä viisaammille:
- Saanko auton sähköisen esilämmityksen jotenkin päälle näppärästi auton sisältä ilman WIFI:ä ?
- Mistä lisävarusteakun oikuttelu johtuu ? Onko siinä siis jokin normaali suojamekanismi, joka tämän aiheuttaa, vai alkaako tuo akku olla finaalissa ?
- Onko kukaan vaihtanut tuota 36Ah akkua, tai ottanut sitä irti ja ladannut hyvällä laturilla (onko tästä mitään hyötyä) ?
Loppukaneetiksi toteaisin, että olen ollut suht. tyytyväinen auton pakkaskäyttäytymiseen kunhan saan aina auton vain esilämmitettyä. Pystyn ajamaan lyhyet työmatkat pelkällä sähköllä -15C pakkasessakin kunhan vaan olen sen 10 minuuttia ensin esilämmittänyt autoa. Matkani on sen verran lyhyt (~10km), että pidän auton lämmittimen 15C asennossa, jolloin pakkasillakin auto käy vain pelkällä sähköllä. Polttomoottori käynnistyy tosin aina heti jos nostan pyyntöä vähänkin tuosta 15 asteesta ajon aikana, mutta tätä tarvitsee tehdä vain ja ainoastaan jos taivaalta tulee esim. jäätävää tihkua.
Kiitos!
Alla on loppukesästä hankittu 2014 Outlander PHEV. Tietääkö kukaan saako sähköisen sisätilan lämmityksen jotenkin helposti laitettua käsin päälle siten, että polttomoottori ei käynnisty ?
Autossa on WIFI (remote control), jolla pääsääntöisesti esilämmitän autoa n. 10 min ennen ajoa. Nyt olen huomannut, että jos auto seisoo muutaman päivän ajamatta pakkasessa (-10 tai enemmän), katoaa autosta WIFI. Foorumia selaten ymmärsin, että tämä saattaa liittyä siihen, että lisävarusteakku - eli se 36Ah 12V akku jossain perätilassa - hyytyy ja autosta kytkeytyy pois WIFI. Tämä on ärsyttävää kun juuri silloin kun eniten tarvitsisit esilämmitystä, et saa sitä kytkettyä päälle. Teoria tuosta 12V akusta voi olla oikein, koska WIFI-hotspot herää heti henkiin kun menen autoon sisään ja laitan virrat päälle. Yleensä käy kuitenkin niin, että kun kytken virrat pois ja astun autosta ulos kytkeäkseni esilämmityksen päälle, katoaa WIFI taas.
Tämä on nyt käynyt muutaman kerran kovemmilla pakkasilla. Olen napauttanut auton yksinkertaisesti päälle ja laittanut lämmöt ylös, jolloin käy tietyst niin, että polttomoottori käynnistyy ja auto lämpiää. Haluaisin kuitenkin sähkölämmittimen päälle polttomoottorin sijaan. Eli pari kysymystä viisaammille:
- Saanko auton sähköisen esilämmityksen jotenkin päälle näppärästi auton sisältä ilman WIFI:ä ?
- Mistä lisävarusteakun oikuttelu johtuu ? Onko siinä siis jokin normaali suojamekanismi, joka tämän aiheuttaa, vai alkaako tuo akku olla finaalissa ?
- Onko kukaan vaihtanut tuota 36Ah akkua, tai ottanut sitä irti ja ladannut hyvällä laturilla (onko tästä mitään hyötyä) ?
Loppukaneetiksi toteaisin, että olen ollut suht. tyytyväinen auton pakkaskäyttäytymiseen kunhan saan aina auton vain esilämmitettyä. Pystyn ajamaan lyhyet työmatkat pelkällä sähköllä -15C pakkasessakin kunhan vaan olen sen 10 minuuttia ensin esilämmittänyt autoa. Matkani on sen verran lyhyt (~10km), että pidän auton lämmittimen 15C asennossa, jolloin pakkasillakin auto käy vain pelkällä sähköllä. Polttomoottori käynnistyy tosin aina heti jos nostan pyyntöä vähänkin tuosta 15 asteesta ajon aikana, mutta tätä tarvitsee tehdä vain ja ainoastaan jos taivaalta tulee esim. jäätävää tihkua.
Kiitos!