Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

Pecu

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2009
Sijainti
Kuopio
Kävin katsastamassa auton ja joutokäynnillä ei mennyt päästöistä läpi vaan olivat:
CO% : 2
CO2 : 14.1
HC ppm : 160
O2 : 0

eli CO2 ja HC ovat korkealla. Missähän vika?
Kattiakin kyllä inssi yritti aikansa lämmitellä.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

Käy rikkaalla. Onko lambda-anturi kunnossa (alkuperäinen?)
 

Pecu

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

jcarlson sanoi
Käy rikkaalla. Onko lambda-anturi kunnossa (alkuperäinen?)
Tätä itsekin mietin, varmaankin on alkuperäinen, kunnosta ei tietoa.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

Tuo mittalaitteen antama keskiarvo ei välttämättä kerro onko lambda-anturi kunnossa vai ei. Hitaalla anturilla joka on laiska nostamaan jännitettä, moottori voi käydä välillä pitkäänkin rikkaalla joka taas aiheuttaa tuon keskiarvoistetun CO:n nousun vaikka keskimääräinen seos olisi jopa laihan puolella. CO-arvo kun ei nouse mistään muusta syystä kuin happivajauksesta palotilassa, ja sen optimaalinen arvo on kemiallisista syistä johtuen n. 0,5% jonka alle ei pääse ilman katalysaattorin hapetusta. Stoikiometristä (lambda = 1,00) rikkaammalla käydessä CO nousee tuosta arvosta rajusti.

Eli vaihtoehdot on joko väsynyt lambda (vaihda uuteen MERKKItuotteeseen, ei halvimpaan tarvikeosaan) tai epätasainen seos pyttyjen välillä. Ensimmäinen todennäköisempi ja josta lähtisin liikkeelle. Toki sen voisi skoopilla mitata mutta ei maksane vaivaa koska kyseessä on muutenkin kulutusosa jota ei ole edes tarkoitettu kestämään yli ~100tkm.
 

Pluto

BMW e92 335i
Liittynyt
29 Toukokuu 2005
Sijainti
Raisio
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

jcarlson sanoi
Eli vaihtoehdot on joko väsynyt lambda (vaihda uuteen MERKKItuotteeseen, ei halvimpaan tarvikeosaan) tai epätasainen seos pyttyjen välillä. Ensimmäinen todennäköisempi ja josta lähtisin liikkeelle. Toki sen voisi skoopilla mitata mutta ei maksane vaivaa koska kyseessä on muutenkin kulutusosa jota ei ole edes tarkoitettu kestämään yli ~100tkm.

Kyllä sen lambdan voi yleismittarillakin mitata, niin näkee ainakin osviittaa miten heiluu vai heiluuko mitenkään. Ainakin oma Flukeni on pysynyt perässä.
 

|auri

New Member
Liittynyt
18 Heinäkuu 2011
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

Nostellaas vanha kun ei viitti uuttakaan tehdä. Eli ei mennyt päästöistä läpi.

CO-pitoisuus 1,19 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 1,00
HC-pitoisuus 127 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 73

Lamba näyttää 1,00. Autossa on 3" catback ja muuten pitäisi olla vakio. Voisiko vika olla ihan siinä, että ajoin auton vain lämpimäksi ennen katsastusta sen kummemmin polkematta? Tulpat, tulpanjohdot ja hatut, ilmanputsari?
 

MSRH

I'm so JDM, I sleep on the right side of the bed
Liittynyt
21 Tammikuu 2011
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

|auri sanoi
Nostellaas vanha kun ei viitti uuttakaan tehdä. Eli ei mennyt päästöistä läpi.

CO-pitoisuus 1,19 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 1,00
HC-pitoisuus 127 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 73

Lamba näyttää 1,00. Autossa on 3" catback ja muuten pitäisi olla vakio. Voisiko vika olla ihan siinä, että ajoin auton vain lämpimäksi ennen katsastusta sen kummemmin polkematta? Tulpat, tulpanjohdot ja hatut, ilmanputsari?

Kyllä.
 

kalle88

evo6 rs2 lhd
Liittynyt
31 Lokakuu 2011
Sijainti
hyvinkää
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

ootko kattonu mikä moottorinohjaus on paikallaan? arvot näyttäis aika samalta ku mulla oli ralliartin eculla kutosessa.. lukee ihan päälipuolella jos on..
 

|auri

New Member
Liittynyt
18 Heinäkuu 2011
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

Vaihdoin tulpat ja ilmansuodattimen mutta ei mennyt läpi. Kävin vielä polkemassa ja uudestaan mittaamaan mutta ei auttanut. Arvot edelleen samat:

CO-pitoisuus 1,19 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 1,00
HC-pitoisuus 127 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 73
 

|auri

New Member
Liittynyt
18 Heinäkuu 2011
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

Pitäisköhän sitä seuraavaks sitten kokeilla ostaa uus lambda. Nokka-akselin asentotunnistin taitaa vedellä viimeisiään myös, tai ainakin löysin täältä täysin vastaavat oireet ja vikakoodi oli myös. Voiko toi tunnistin vaikuttaa päästöihin?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

Mikä oli siis liikaa koholla? Mitä antoi lambda-arvoksi?
 

|auri

New Member
Liittynyt
18 Heinäkuu 2011
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

CO-pitoisuus tyhjäkäynnillä: 1,19 kierroksilla: 1,00
HC-pitoisuus tyhjäkäynnillä: 127 kierroksilla: 73

Siinä arvot, lambda 1,00.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

Olisko sitten katissa vika? Se muuttaa häkää ja hiilivetyjä hiilidioksidiksi. (CO ja HC -> CO2)
Vertaa myös noihin aiemmin mainittuihin päästöihin, jos sillon uskottiin lambdaviaksi.

Oliko katti mitatessa oikein kunnolla lämmin?
 

|auri

New Member
Liittynyt
18 Heinäkuu 2011
Vs: Evo 5 ei mennyt päästöistä läpi

Ekalla kerralla ajelin vähän reippaammin konttorille, ei mennyt läpi niin kävin isolla tiellä polkemassa ja uudestaan mittaus, vähän parani arvot mutta ei mennyt läpi.
 
Ylös Bottom