evo 5 nykii jä röpeltää

Olsberggi

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2010
alkaa nykimään jä röpeltämään 4500 rpm kohdilla. siitä étteenpäin kiihtyy voimakkaasti nykien. Autoon vaihdettu tulpat puolat ja piuhat sekä kampiakselin asentotunnistin. Voiko lambda anturi aiheuttaa nykimisen. Tosin tuntuu kyllä että jokin katkoo sytytystä kun kiihdyttää. Alkaa keinot loppua itseltä. Ahto puolella ei pitäisi olla vuotoja. voiko ilmamassa anturi aiheuttaa kyseisiä ongelmia???


Heitelkää ideoita
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Väärät tulpat (väärä kärkiväli)
Lambda ei vaikuta, koska lambda toimii alta 3000rpm vain.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Harri K sanoi
Väärät tulpat (väärä kärkiväli)
Lambda ei vaikuta, koska lambda toimii alta 3000rpm vain.

Lambda-kommentti ei pidä paikkaansa, tosin kaasu pohjassa sitä ei kyllä käytetä lähellekään 3000 rpm asti. Kevyellä kaasulla paljon korkeammalle. Mutta ne tulpat kannattaa kyllä katsoa ja laittaa kärkiväliksi 0,6 mm
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

ast sanoi
Lambda-kommentti ei pidä paikkaansa, tosin kaasu pohjassa sitä ei kyllä käytetä lähellekään 3000 rpm asti. Kevyellä kaasulla paljon korkeammalle. Mutta ne tulpat kannattaa kyllä katsoa ja laittaa kärkiväliksi 0,6 mm
Ei käytetä lähellekää joo mut siksi laitoinki korkeemmalle ton rajan. Ja ymmärsin että rajussa kiihdytyksessä oli kyse, jolloin lambda ei vaikuta.
 

Olsberggi

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2010
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

voiko mennä laihalle jostain syystä että rupeaa pätkimään sytytystä sen takia? Onko moottorin ohjauksessa sellaista ominaisuutta? Tosiaan neljään tonniin toimii normaalisti. Kävin juuri kokeilemassa, rupeaa periaatteessa nykimään melkein heti kun rupeaa ahtoja nostamaan.

Missä sijaitsee sytytyksen vahvistin? tai onko tässä sellaista. Voisiko olla se rikki=>ei riitä kipina ahdoilla. Jos on voiko mittaamalla todeta toimiiko
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Olsberggi sanoi
voiko mennä laihalle jostain syystä että rupeaa pätkimään sytytystä sen takia? Onko moottorin ohjauksessa sellaista ominaisuutta? Tosiaan neljään tonniin toimii normaalisti. Kävin juuri kokeilemassa, rupeaa periaatteessa nykimään melkein heti kun rupeaa ahtoja nostamaan.

Missä sijaitsee sytytyksen vahvistin? tai onko tässä sellaista. Voisiko olla se rikki=>ei riitä kipina ahdoilla. Jos on voiko mittaamalla todeta toimiiko

tiimin viritetty Evo V teki samaa. Syy oli muistaakseni sytkä.

Kokeile nyt niitä tulppia ensin. Huomattavasti halvempaa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Olsberggi sanoi
voiko mennä laihalle jostain syystä että rupeaa pätkimään sytytystä sen takia? Onko moottorin ohjauksessa sellaista ominaisuutta? Tosiaan neljään tonniin toimii normaalisti. Kävin juuri kokeilemassa, rupeaa periaatteessa nykimään melkein heti kun rupeaa ahtoja nostamaan.

Voi toki mennä laihalle, et voi tietää ilman laajakaista-lambdaa.

Olsberggi sanoi
Missä sijaitsee sytytyksen vahvistin? tai onko tässä sellaista.

Ei ole, puolat suoraan tulppien päällä.
 

Olsberggi

New Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2010
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

kokeiltu on jo kaksilla uusilla NGK:br8eix tulpilla ja ei vaikutusta. ahtoja on säädetty ylös ja alas milla ei ole todettu olevan vaikutusta. Tulpat on kyllä tummat että ei varmaan mene laihalle. Tuntuu vaan et sytkä takkuaa nyt jostain syystä kierroksilla. Kun sais jossain auton piuhaan ja pääsis samalla ajamaan voi jotain vaikka selvitäkin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Olsberggi sanoi
kokeiltu on jo kaksilla uusilla NGK:br8eix tulpilla ja ei vaikutusta.

Sillä 0.6 mm kärkivälillä (tai tarvittaessa jopa 0.55 mm)? Ei ne toimi vanhoilla puolilla kunnolla vakiovälillä, se on todettu monta kertaa.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Olsberggi sanoi
alkaa nykimään jä röpeltämään 4500 rpm kohdilla. siitä étteenpäin kiihtyy voimakkaasti nykien.

Kuinkas sattuikaan niin tänään töistä tullessa lahden motarilla tuli sellanen ihan pieni tilanne päälle ja jotain nykimistä/pätkimistä oli kyllä mullakin havaittavissa. Vähän samanlainen efekti kuin menisi rajoittajalle vaikka ei ole lähelläkään rajoitinta. Niin ja autona siis evo 6
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Jotenkin toi voimakas nykiminen kiihdyttäes vois kuulostaa et ahdot karkaa ja fuelcut?

Tai ainakin tossa mun kun oli se hukkaportin kello mennyt niin nyki niin saatanasti muutaman jos antoi ahtojen nousta..
 

MSRH

I'm so JDM, I sleep on the right side of the bed
Liittynyt
21 Tammikuu 2011
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Meikän evossa oli sama ongelma. Mites tyhjäkäynti kylmällä; meinaako sammua? Siin on snadi ruuvi mustan muovitötsän alla imusarjan yläpuolella jota vois kokeilla jos on vaikutusta. Mulla korjas ongelman.

btw jos joku tietää hyvän paikan löytää sisemmän raidepään ja ulommat samaan syssyyn niin yv...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

MSRH sanoi
Meikän evossa oli sama ongelma. Mites tyhjäkäynti kylmällä; meinaako sammua? Siin on snadi ruuvi mustan muovitötsän alla imusarjan yläpuolella jota vois kokeilla jos on vaikutusta. Mulla korjas ongelman.

Melkein voisin veikata että oikea korjaus olisi ollut korjata tyhjäkäyntimoottori eikä säätää lisäilmaruuvia. No toimii se noinkin, mutta ei pidä tarkasti tyhjäkäynnin kierroksia eri olosuhteissa.
 

MSRH

I'm so JDM, I sleep on the right side of the bed
Liittynyt
21 Tammikuu 2011
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

ast sanoi
Melkein voisin veikata että oikea korjaus olisi ollut korjata tyhjäkäyntimoottori eikä säätää lisäilmaruuvia. No toimii se noinkin, mutta ei pidä tarkasti tyhjäkäynnin kierroksia eri olosuhteissa.

Mites muuten ammattilaiset, voisko siinä olla syy miksi ei meinannu mennä korotetulla tyhjäkäynnillä läpi päästötestistä?
 

MSRH

I'm so JDM, I sleep on the right side of the bed
Liittynyt
21 Tammikuu 2011
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Ja eiku lusikka pohjaan ja :driver
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Maestro sanoi
Jotenkin toi voimakas nykiminen kiihdyttäes vois kuulostaa et ahdot karkaa ja fuelcut?

Tai ainakin tossa mun kun oli se hukkaportin kello mennyt niin nyki niin saatanasti muutaman jos antoi ahtojen nousta..

Mulla nyt sitten vissiin tulee tollanen fuelcut ja juurikin ahtojen noustessa yli 1barin. Mitäs tolle nyt sitten voi tehdä? Ja liittyykö tämä nyt jotenkin näihin kylmiin ilmoihin? Toisin kun Maestro kirjoitti niin mulla ei nyi niin saatanasti vaan vain jonkun verran.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Kun fuelcut puuttuu peliin,täydellä kaasulla kiihdyttäessä ei siitä jää mitään epäselvää.
Meno tyssää kuin seinään,hyvä ettei lyö ohtaansa rattiin.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Liene aika samankaltainen ilmiö kun 180km/h nopeusrajotin. Tuntuu että lähtee auto etukautta ympäri.
 

MSRH

I'm so JDM, I sleep on the right side of the bed
Liittynyt
21 Tammikuu 2011
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

MakeM sanoi
Liene aika samankaltainen ilmiö kun 180km/h nopeusrajotin. Tuntuu että lähtee auto etukautta ympäri.

Kyl nyt taas lähtee semmosta vauhtia :eek:fftopic että ei mitään rajotinta siinä ;D
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Videoin nykimisen ja tältä se näyttää. Vähän vaisulta nykimiseltä kyllä videossa vaikuttaa mutta nykii kuitenkin niin ettei paljon kiihdy 4500 kierroksesta eteenpäin. Kun rupean kiihdyttämään niin kameran mikki menee jotenkin tukkoon ja se nykiminen ei niin helposti kuulu.
http://evo6.kuvat.fi/kuvat/stuff/nykii.avi
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

ast sanoi
Datalogi kiihdytyksestä varmaan auttaisi. Ei tuo fuel cutilta ainakaan vaikuta.

+1

Kuulostaa siltä ku puutuis..

Logia vaan niin päästään porukalla spekuloimaa. :driver
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Mitäs kaikkea arvoja sitä kannattaisi loggailla? Tullut tuota evoscania vähän turhan vähän käytettyä :-[
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

evo6 sanoi
Mitäs kaikkea arvoja sitä kannattaisi loggailla? Tullut tuota evoscania vähän turhan vähän käytettyä :-[

- Injection duty cycle
- Timing advance
- fuel trim
- WidebandAFR (jos sulla on esim innovate)
- MAF

..öö.. en nyt just muista kaikkee.. :D Ollut 3kk taukoo loggaamisesta.

Ast?
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

ast sanoi
Datalogi kiihdytyksestä varmaan auttaisi. Ei tuo fuel cutilta ainakaan vaikuta.

Tässä jotain logia jota sain kauheen taistelun jälkeen otettua.
Eka on orkkis tiedosto ja toisesta on poistettu kaikki tyhjät sarakkeet.
Kertokaas puuttuuko tuosta jotain tarvittavia mittausarvoja ja jos puuttuu niin mitä? Innovate ei ole vielä autossa kiinni.

Eka kiihdytys alkaa riviltä 650
Toka kiihdytys alkaa riviltä 1100

http://alle5sataseen.com/evo6/EvoScanDataLog_2011.03.02_17.41.29.csv
http://alle5sataseen.com/evo6/nykii1.xls
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

evo6 sanoi
Tässä jotain logia jota sain kauheen taistelun jälkeen otettua.
Eka on orkkis tiedosto ja toisesta on poistettu kaikki tyhjät sarakkeet.
Kertokaas puuttuuko tuosta jotain tarvittavia mittausarvoja ja jos puuttuu niin mitä? Innovate ei ole vielä autossa kiinni.

Eka kiihdytys alkaa riviltä 650
Toka kiihdytys alkaa riviltä 1100

http://alle5sataseen.com/evo6/EvoScanDataLog_2011.03.02_17.41.29.csv
http://alle5sataseen.com/evo6/nykii1.xls

Load Calculated. Se antais suurin piirtein mitä on rasitus.

Katoin ton datalogin ja itelle ny ei osunu silmää heti mitää.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Mukaan pitäisi ottaa lisäksi:

- Load Calculated
- CoolantTemp
- AirFlow
- KnockSum

Pois voi (ja kannattaa loggausnopeuden maksimoimiseksi) jättää:
- gmas
- MAFAirTempScaled
- FuelTrimmit

On mahdollista että sytytysennakko viivästyy nakutuksen vuoksi mutta ilman noita lueteltuja parametrejä ei pysty sanomaan.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Huomenna töihin mennessä otan uuden login jossa on nyt mukana

Throttle position
Engine RPM
Timing Advance
Injector Pulse Width
Injector Duty %
Airflow/Rev
Knock Sum
AFR Map
Load Calculated
MAF Air Temp Scaled
Coolant Temp Scaled
Airflow Rate gm/s

Ja noiden logittamisen jälkeen voin ottaa login missä on kaikki mahdollinen. Jos näin tekee niin hyytyykö loggausnopeus tietokoneen, yhteyden vai jonkun muun takia?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Yhteys siinä alkaa tökkimään eli jokaisen tiedon kysyminen ECU:lta vie tietyn verran aikaa ja mitä enemmän valittuja parametrejä sitä kauemmin menee että päästään uudelle kierrokselle.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

No ni tämäkin nyt sitten feilas. Eli en saanut logattua nykimistä kun sitä nykimistä ei ollut aamusta ollenkaan ??? Ahtopainekkin pysy niin nätisti 1bar kohdalla kun se nykimisen aikana meni vähän 1barin yli.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

evo6 sanoi
No ni tämäkin nyt sitten feilas. Eli en saanut logattua nykimistä kun sitä nykimistä ei ollut aamusta ollenkaan ??? Ahtopainekkin pysy niin nätisti 1bar kohdalla kun se nykimisen aikana meni vähän 1barin yli.

No olihan se aamun nykimättä ja taas nykii mutta nyt on logi.

Ja kuten edellä niin eka on taas orkkis tiedosto ja toisesta on poistettu kaikki tyhjät sarakkeet.

http://alle5sataseen.com/evo6/EvoScanDataLog_2011.03.03_16.47.01.csv
http://alle5sataseen.com/evo6/nykii3.xls
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Eikai logi nyt niin pahalta näytä ettei kukaan kehtaa sanoa mitä sieltä löyty?
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Rikkaallehan se jostain syystä vetää...
 

frede

Member
Club Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Onko sulla "cold air intakea" (putkea puskurin alta suodattimelle),itsellä se oli täynnä lunta.
Kerkesi juuri alkaa ahtamaan kunnes veti rikkaalle ja kone tukehtui...ei siis saanut ilmaa.
Suodatinkotelokin oli aivan täynnä lunta.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

frede sanoi
Onko sulla "cold air intakea" (putkea puskurin alta suodattimelle),itsellä se oli täynnä lunta.
Kerkesi juuri alkaa ahtamaan kunnes veti rikkaalle ja kone tukehtui...ei siis saanut ilmaa.
Suodatinkotelokin oli aivan täynnä lunta.

On juurikin tollanen systeemi mutta siitä ei ole mennyt lunta sisälle.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

evo6 sanoi
Eikai logi nyt niin pahalta näytä ettei kukaan kehtaa sanoa mitä sieltä löyty?

Näyttää normaalilta, mutta:

- loggaa O2Sensor myös seuraavaksi
- vaihda lämpötilojen yksiköksi valikosta Celcius (tai Metric, mikä se nyt olikaan)
- auto käy mahdollisesti vähän viileänä, termostaatti vaihtokunnossa? Ei kuitenkaan liene osuutta ongelmaan

Hakisin vikaa sytytyspuolelta eli tulpat (kärkiväliksi 0.55 - 0.6 mm), tulpanjohdot tai puolat, sillä edellytyksellä ettei auto mene aivan tajuttoman paksulle mitä ei pysty sanomaan varmasti ilman lambdaa tai mieluummin laajakaistaa. Silloin sen pitäisi ensimmäisellä kiihdytyksellä kulkea paremmin kun ECU antaa laihempaa soppaa kuten myös AFRMAP kertoo.

Loadi on OK eli ei siellä mitään tukossa ole, sytytysennakko normaalin näköinen ja suuttimien duty cycle suunnilleen oikealla alueella. Edellytykset ovat siis kunnossa, ilmaa menee koneeseen, bensaa menee koneeseen ja sytytysennakko on oikealla alueella. Auto yrittää mennä mutta joku estää, luultavimmin sytytys pätkii.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

ast sanoi
Näyttää normaalilta, mutta:

- loggaa O2Sensor myös seuraavaksi
- vaihda lämpötilojen yksiköksi valikosta Celcius (tai Metric, mikä se nyt olikaan)
- auto käy mahdollisesti vähän viileänä, termostaatti vaihtokunnossa?

Hakisin vikaa sytytyspuolelta eli tulpat (kärkiväliksi 0.55 - 0.6 mm), tulpanjohdot tai puolat, sillä edellytyksellä ettei auto mene aivan tajuttoman paksulle mitä ei pysty sanomaan varmasti ilman lambdaa tai mieluummin laajakaistaa. Silloin sen pitäisi ensimmäisellä kiihdytyksellä kulkea paremmin kun ECU antaa laihempaa soppaa kuten myös AFRMAP kertoo.

Loadi on OK eli ei siellä mitään tukossa ole, sytytysennakko normaalin näköinen ja suuttimien duty cycle suunnilleen oikealla alueella. Auto siis yrittää mennä mutta joku estää, luultavimmin sytytys pätkii.

Samoilla linjoilla, en itekkää löytäny mitään heittelyä.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

mystinengalant sanoi
AFR-mappia meinaat? Eihän se mitään kerro siitä mitä ne seokset oikeesti on? Tossahan on vielä vapari sotkemassa karman vortexia.
Juu siis tota 9,x afr: ää meinasin. Mut jos se ei oo laajakaistan logi, niin unohtakaa. Näi lonkero keissin jälkee en lähe sanomaani puolustelee :D
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Samppa sanoi
Juu siis tota 9,x afr: ää meinasin. Mut jos se ei oo laajakaistan logi, niin unohtakaa. Näi lonkero keissin jälkee en lähe sanomaani puolustelee :D

+1
 

MSRH

I'm so JDM, I sleep on the right side of the bed
Liittynyt
21 Tammikuu 2011
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

Kävi todella outo tapaus tänään. Ajelion porvoon motaria kotio päin espooseen, ja yht'äkkiä femma nykäs ja moottorin vikavalo sytty... no jatkoin matkaa valo päällä. Melkein kotona kehällä kone rykäs uudestaan ja valo sammu... njet problema kun pääs kotiin... ??? Ja ei, mulla ei ole mitään vikakoodimasiinoita. Kosteus syynä? Misfireä tai jottain? Vois tulpat vaihtaa...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: evo 5 nykii jä röpeltää

MSRH sanoi
Kävi todella outo tapaus tänään. Ajelion porvoon motaria kotio päin espooseen, ja yht'äkkiä femma nykäs ja moottorin vikavalo sytty... no jatkoin matkaa valo päällä. Melkein kotona kehällä kone rykäs uudestaan ja valo sammu... njet problema kun pääs kotiin... ??? Ja ei, mulla ei ole mitään vikakoodimasiinoita. Kosteus syynä? Misfireä tai jottain? Vois tulpat vaihtaa...

ja tulpanjohdot...
 
Ylös Bottom