Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Perä oli lukon säädössä eräällä kohtuullisen hyvämaineisella pajalla. Kun perä asennettiin takaisin autoon oli ilmestynyt naputtava ääni joka esiintyy kardaanin pyörimisnopeudella 1 napu / kardaanin kierros. Ääni esiintyy vain vapaalla tai silloin kun voimaa ei siirry kumpaankaan suuntaan. Moottorijarrutus tai kiihdyttäminen saa äänen katoamaan kokonaan.

Perä oli purettu kokonaan remontissa, myös pinjoniakseli on ollut irti ja pinjonia on tuotu taaksepäin laittamalla paksumpi shimmilevy pinjonin ja laakerin väliin. Aikaisemmin pinjonin ja lautaspyörän välys oli toleranssin ylärajalla, mutta kuitenkin sallituissa arvoissa.

Hammaskosketuksen virheelle tyypillistä vinkumista ei esiinny.

Paja tutki autoa tänään ja nosti lopulta kädet pystyyn eikä osaa poistaa ääntä. Löytyisikö täältä ketään joka osaisi veikata tai kertoa mistä on kyse?

30-> 20 km/h vapaalla:
www.iki.fi/ast/naputus.wav
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Onko kardaani samoissa rei'issä kuin aiemmin?
Laitoitko ne perän holkit oikeisiin paikkoihin (perämurikka täysin samassa kohtaa? )
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Harri K sanoi
Onko kardaani samoissa rei'issä kuin aiemmin?
Laitoitko ne perän holkit oikeisiin paikkoihin (perämurikka täysin samassa kohtaa? )

Kardaani on tietysti samassa asennossa,mutta mistä holkeista puhut?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

ast sanoi
Kardaani on tietysti samassa asennossa,mutta mistä holkeista puhut?
Ne lätkät mitkä tulee perän kiinnityskohtien yläpuolelle. Korin ja perän väliin. Eikös sielläkin ollu ne muoviset "jäykemmät"?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Harri K sanoi
Ne lätkät mitkä tulee perän kiinnityskohtien yläpuolelle. Korin ja perän väliin. Eikös sielläkin ollu ne muoviset "jäykemmät"?

Samalla tavalla ovat kuin aikaisemminkin.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

ast sanoi
Samalla tavalla ovat kuin aikaisemminkin.

Koitas vaihdella ne samanlaisiks tai saman kovuisiksi. Olikos ne kahta eri jäykkyyttä/kovuutta ?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

-JP- sanoi
Koitas vaihdella ne samanlaisiks tai saman kovuisiksi. Olikos ne kahta eri jäykkyyttä/kovuutta ?

Kumisia puslia ei ole saatavilla. Vaihdan heti jos jostain vaan löytyy, mutta en suostu ostamaan koko perän kiinnityskorvakkeita saadakseni puslat. Ralliartin puslaa on yritetty metsästää sieltä sun täältä, mutta ei ole saatavilla.

Korostan myös edelleen ettei tätä naputtavaa ääntä kuulunut lainkaan ennen remonttia.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

ast sanoi
Kumisia puslia ei ole saatavilla. Vaihdan heti jos jostain vaan löytyy, mutta en suostu ostamaan koko perän kiinnityskorvakkeita saadakseni puslat. Ralliartin puslaa on yritetty metsästää sieltä sun täältä, mutta ei ole saatavilla.

Korostan myös edelleen ettei tätä naputtavaa ääntä kuulunut lainkaan ennen remonttia.

Kun en tiedä niin kysyn... Tulevat siis perän mukana ? Jos vaikka sais jostain "vanhasta" autosta kumit lainaan tai sitten tilalle ?

Esim. Ilmoitus MLR Wanted osioon.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Kuulostaisi kuin joku pultinkanta tms ottaisi ehkä johonkin kiinni.
Perän sisällä tai muualla? Mahdollista onko?

Mitä sulla oli irti kun tuo remppa tehtiin?
Kardaani vain takapäästään + takavetarit?

Kardaanin asentohan muuttuu vähän kun moottorijarruttaa tai kiihdyttää.
Kardaanin tahti tuo tosiaan on noilla kmh-nopeuksilla.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Harri K sanoi
Kuulostaisi kuin joku pultinkanta tms ottaisi ehkä johonkin kiinni.
Perän sisällä tai muualla? Mahdollista onko?

Juu, siltä se vähän kuulostaa. Olivat ottaneet perän uudelleen auki eikä mikään ota kiinni minnekään.

Harri K sanoi
Mitä sulla oli irti kun tuo remppa tehtiin?
Kardaani vain takapäästään + takavetarit?

Jep, pyöränripustusta purettu sen verran että sai vetarit pois, kardaani irti vain takapäästä ja asento perän laippaan nähden merkitty.

Harri K sanoi
Kardaanin asentohan muuttuu vähän kun moottorijarruttaa tai kiihdyttää.
Kardaanin tahti tuo tosiaan on noilla kmh-nopeuksilla.

Laskennallisesti kardaani pyörii 40 km/h nopeudessa noin 18.4 kertaa sekunnissa. Tallensin ääntä 40 km/h mittarinopeudessa puhelimella jonka jälkeen leikkasin tallenteesta sekunnin pituisen pätkän ja kuuntelin sitä hidastettuna niin että pystyin laskemaan kopaukset. Sain tulokseksi 18 eli mittaustarkuuden puitteissa ääni tulee kerran kardaanin kierroksessa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Kardaanin takapään pulttien päät ei ota kii mihikää? ovat samoinpäin?
Pystyykös vakionopeusnivel pystyykö "muljahtaa" väärään?
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Astin evo kyl pitää jännää ääntä. Radalla se silti kyllä hyvin menee.. :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Kardaanissa oli kaikissa nivelissä välystä reippaasti vaikka ne oli keväällä vaihdettu ja koko roska tasapainotettu kokonaisena. En voi suositella GMB:n tarvikeniveliä kenellekään, varsinkaan autoon jossa on Evon verran voimaa.

Vaihdoin kaikki nivelet uusiin alkuperäisiin ja sovitin lukkorenkaiden paksuudet huolellisesti niin että nivelien välys jäi sopivaksi. Vaikka voimansiirron yleinen ääntely hieman pieneni tämä ei kuitenkaan poistanut naputusta eli naputus ei mielestäni voi tulla kardaanista itsestään mitenkään, siinä on jokainen kuluva osa uusittu keväällä tai nyt etummaista tukilaakeria lukuunottamatta jossa ei tunnu mitään epänormaalia.

Toisaalta naputus ei myöskään muuttunut mihinkään Botniaringin ratapäivän aikana vaikka ajoin lähes 200 km radalla joten mitään tuskin on heti hajoamassakaan.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Jep. Kyl se olis Botnialla antautunut.

OT: Se etulukko on kyl aika yllättävän äänekäs. :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

cubeqtio sanoi
OT: Se etulukko on kyl aika yllättävän äänekäs. :)

Hitaissa kakkosen neulansilmissä se tuntuu jo ratissa astikin, varmaan ~100% lukitus veto päällä. Täytyy talvella tutkia saisiko sitä säädettyä vähän loivemmaksi, monesti noissa voi säätää preloadia muuttamalla jousien määrää ja ramppikulma voi olla myös valittavissa kahdesta vaihtoehdosta.
 

frede

Member
Club Member
Liittynyt
6 Helmikuu 2008
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Itsellä vastasi pakoputken vaihton yhteydessä kardaanin hitsisauman "nööli" putkeen, kun putki olli lämmin.
Tämä korjautui tietenkin muuttamalla putken kiinnikkeitä,eikä tosiaan ollu paljosta kiinni eikä olisi varmaan edes huomannut ellei olis maali kulunut siitä "nöölistä".Voisikohan sullakin olla jotain vastaavaa?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Ei ole putki lähelläkään mistään ja tosiaan ääni kuuluu aina, kylmänä ja kuumana. Kuumana tosin hieman voimakkaammin mikä tukee teoriaa että perästä se ääni tulisi kuitenkin ja öljyjen lämmetessä kovenee.

Jos joku tietää OIKEASTI hyvän tekijän niin periaatteessa voisin viedä tuon tarkastettavaksi talvella ja jos jotain löytyy niin sitten keskustella vähän lisää aikaisemman remontin tehneen pajan kanssa.

No, perän kannatinkumit vaihdan heti kun sellaisen jostain saan, nyt siellä on pirun tiukat polyuretaanipuslat jotka kyllä johtavat ääntä koriin.

Tärkeintä on kuitenkin ettei ääni muuttunut mihinkään ratapäivän aikana joten tuolla uskaltaa kyllä ajaa.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 5 RS voimansiirron naputtava ääni

Ketomaan Jarin yks huoltomies. Voin kertoo et OSAA hommansa!
 
Ylös Bottom