Evo 6 TME

Makevirittäjä

New Member
Liittynyt
19 Syyskuu 2010
Tiedustelen osaisiko joku sanoa hyvää virityspakettia kyseiseen autoon (6 tme). Auton on vakio.
Tarkoitus saada tehoa 450-600hp. Rahaa saisi mennä max 7-9tuhat eugeniä. Onko potentiaalia
saada tolla rahalla noi paljon tehoa ?
Jos viitit laita osa lista tai valmis kit eli ei siis linkkei missä on vain yks osa kerralla esim.

tv. Make
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo 6 TME

Tottakai on, ja vielä halvemmallakin.

-Holset HX50 + sovitteet, vaihtoehtoisesti mig-hitsaat pakosarjaan kiinni (~1000e)
-Ahtopaineen säädin (manuaalinen tai elektroninen) (ebay, muutama kymppi)
-2xWalbro 255 tai Bosch 044 bensapumput (~200e)

Auto dynoon ja paineita lisää niin kauan kunnes riittävä raja saavutettu. Saattaa kestää hyvällä tuurilla jopa ajaa dynosta kotiin. Jos ahtoputket antautuu, niin mr mmc:n vesiletkufiksien tavoin niitä voi koettaa paikkailla sitomalla nippusiteillä sukkia reikäkohtiin.

Vai pitikö sen kestää ihan ajoakin, vai riittikö pelkkä essonbaaridynolappu? ;D
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo 6 TME

ST Motorsilla sanottiin, etteivät pääse säätämään tme:en ecua mutta ehkä joku muu pystyy sen tekemään. Edellisen postauksen lisäksi tarvitaan ainakin koneremppa + 3" putkisto turbolta taaksepäin + 3" katti + ilmanotto +kytkin.

Suuttimista ei ole hajua mutta eiköhän nekin mene vaihtoon. Välijäähdyttimen riittävyydestä ei ole tietoa mutta . Näistä voi kertoa joku paremmin asiaa tunteva.

Ja sitten katsastuksessa on jännät paikat, kun on holsetti + iso välijäähy konehuoneessa. Eli pidä vakio-osat tallessa kaiken varalta.

Kysypä tarjousta osista ja/tai työstä tuolta: http://www.finranaco.com/
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo 6 TME

~480-500:

- FP Red
- nokat
- takomännät ja kiertokanget
- 3" putkisto turbolta taakse
- Walbro + Bosch bensapumput
- Mahdollisesti imusarja
- mahdollisesti kansityötä
- ilmansuodatin + imuputki
- välijäähdytin + putket
- 1000 cc suuttimet
- ECU tai ECU:n mappaus, mutta MAF tulee helposti ongelmaksi
- kytkin

Budjetti riittänee tuohon luokkaan jos pystyy tekemään jotain itse, teettämällä 100% voi mennä tiukille.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 6 TME

Varaa rahaa myös tiivistesarjaan, pultteihin yms. oheiskamaan. Tekee nopeasti jonkun satasen lisää. Lisäksi kattava mittaristo/tiedonkeruu on enemmän kuin viissasta siinä vaiheessa, kun mennään perus piristyksiä pisemmälle. Mahdollisesti venajouset ja retainerit AST:n mainitsemien osien lisäksi. Ja kun nuo on laitettu, niin potentiaalia on pisemmällekin kuin tuo 500, joten vaikka Holsetti ja pakosarja jotka irtoaa suunnilleen samaan hintaan mitä tuo Red yksinään olis oma valinta (esim. tuolta http://www.kkdmotorsport.com/ ). Tosin ulkosen hukkaportin joutuu hommaamaan lisäksi. Rahat varmaan riittä tosiaan, jos itse voi tehdä jotain ja kasailla osia. Valmis avaimet käteen paketti voi sitten hypätä aika hurjiin hintoihin.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 6 TME

Olisi kiva muuten nähdä joskus jotain dataa siitä miten hyvin se iso holsetti pelaa käytännössä esim. evossa tai vastaavassa autossa, ratakäytössä.
Penkkilaput on siitä turhia kun eivät kerro lagista oikein yhtään mitään.

Ast:n kuvaama paketti on itsellä harkinnassa, redillä nimenomaan. Ilman imusarjaa ja kansitöitä, enkä välijäähdytintäkään aio vaihtaa ellei osoittaudu pullonkaulaksi.
 

uusis

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Vs: Evo 6 TME

ajattelin kanssa ysiin tuota rediä mutta epäilen että sillä tulee aikas isooo turbo laagi :-[
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 6 TME

markho sanoi
Mitenkä katsastuksen päästömittaus onnistuu tonnisilla suuttimilla?

Täysin ongelmitta, jos tonniset suuttimet on laadukkaat esim. injector dynamicsin EV14 Boscheihin perustuvat.

uusis sanoi
ajattelin kanssa ysiin tuota rediä mutta epäilen että sillä tulee aikas isooo turbo laagi :-[

Ei taida lagia tulla merkittävästi lisää redillä, boost response siirtyy kyllä varmasti ylöspäin. Jos vakiona on täydet ahdot ennen 3000rpm niin redillä lienee yleensä 3700rpm kieppeillä.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Evo 6 TME

uusis sanoi
ajattelin kanssa ysiin tuota rediä mutta epäilen että sillä tulee aikas isooo turbo laagi :-[
stroukkaa se :peukku

välijäähdytintä tuskin tarvii vaihtaa noille tehoille. kuten samppa sanoi niin tiivisteisiin, kuluviin osiin ja koneen purku/kasaus ja koneistuksiin menee yllättävän paljon rahaa. voihan tietysti käyttää vanhat tiivisteet ja vesipumpun ja semmoset mutta kannattaako?
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo 6 TME

ast sanoi
- nokat
- mahdollisesti kansityötä

Eikö näissä ole aika heikko teho-/hintasuhde? Eli miksi ei vähän isompi ahdin ja nämä pois tai ainakin jättää viimeiseksi listalla.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 6 TME

Paperitehoillahan voi sitten pyyhkiä perseensä, se millä on merkitystä on käyttöalue ja miten auto käytännössä tien päällä/radalla toimii.

Hyvät ja oikein valitut nokat auttaa molempiin eikä sellaisista tarvitse n. 400-500e enempää maksaa (esim. Kelford, GSC, FP jne.), sen sijaan Brian Crowerit kannattaa unohtaa ja japsinokissa on yleensä turhan suolaiset hinnat. Yli 400hv on nokista käytännössä pelkkää hyötyä kun tehoalue siirtyy lähemmäs sitä missä ahdinkin on alueella.

Kansityöt on monesti kalliita ja ehkä ei hintansa väärtejä vielä 500hv projektissa, vakiokansi virtaa melko hyvin kuitenkin ja venat on riittävän isot poraukseen nähden.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 6 TME

jcarlson sanoi
sen sijaan Brian Crowerit kannattaa unohtaa

Onko sulla näistä enemmänkin kokemusta? Ite tuollaset jokunen vuos sitten ostin ja sellanen perstuntuma jäi perus piristyksillä olevasta autosta (vakio ahdin), että paremmin nuo toimi mitä vakiot. Lagi ei juuri muuttunut ja jaksoi vetää ylhäällä huomattavasti paremmin. Liian vaisuthan nuo on isommille tehoille, mutta ei nuo hinta/laatusuhteeltaan ihan paskaa makua jättänyt. Tosin siis nyt ei puhuta tämän topicin tehoista vaan perus autoon laitettuna. Tietty jos pari sataa ois laittanu lisää, niin ois saanut jotkut enemmän kehutut mutta tollasena budjettiratkasuna toimi omassa ihan kohtuudella.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 6 TME

Samppa sanoi
Onko sulla näistä enemmänkin kokemusta? Ite tuollaset jokunen vuos sitten ostin ja sellanen perstuntuma jäi perus piristyksillä olevasta autosta (vakio ahdin), että paremmin nuo toimi mitä vakiot. Lagi ei juuri muuttunut ja jaksoi vetää ylhäällä huomattavasti paremmin. Liian vaisuthan nuo on isommille tehoille, mutta ei nuo hinta/laatusuhteeltaan ihan p*skaa makua jättänyt. Tosin siis nyt ei puhuta tämän topicin tehoista vaan perus autoon laitettuna. Tietty jos pari sataa ois laittanu lisää, niin ois saanut jotkut enemmän kehutut mutta tollasena budjettiratkasuna toimi omassa ihan kohtuudella.

Ei ole henkilökohtaista kokemusta mutta parin vuoden takainen AMS:n nokkatesti ainakin itseni pelotti pois noista BC:n halpisnokista, oli nimittäin niin suuria heittoja valmistustarkkuudessa. Vaati säädettävät nokkapyörät ja tarkkaa mittailua että nokat sai edes niihin asetuksiin mitkä oli cam cardissa. Vähän amerikkalaista tarkkuutta siis.. Säädettynä oikein kohilleen oli kohtalaiset mutta ei mitenkään erikoiset tulokset.

Oma tuntuma on että maksan mielummin sen parisataa enemmän CNC-koneistetuista laatunokista jotka voi periaatteessa asentaa vakiopyöriin ja toimivat kuten valmistaja on tarkoittanut. Olettaen että kantta tai lohkoa ei ole madallettu tms., jolloin säädettävät tietysti tarttisi kuitenkin. Muistaakseni tyypillisesti ainakin japsit Tomei, Jun ja HKS on lupailleet kevyempiin nokkamalleihinsa että koskemattomaan koneeseen voi asentaa bolt-on eikä tarvitse säätää. Oma valinta on Kelford 264, ei AMS:n testin takia vaikka 272:t siinä hyvin pärjäsivätkin vaan koska useamman kertomuksen perusteella ovat laadukkaasti valmistetut ja toimivat hyvin uhraamatta tyhjäkäyntiä ja matalampien kierrosten toimintaa kovin paljoa. Samoin valmistajan sivulta löytyy asiallisesti dataa kunnon cam cardin kera mitä ei voi monesta muusta puljusta sanoa. HKS 264 tai 264/272 kävi myös mielessä hyvin testattuna kokoonpanona mutta ovat kalliimmat ja aika vanhaa suunnittelua esim. Kelfordiin tai GSC nähden.
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo 6 TME

jcarlson sanoi
Ei ole henkilökohtaista kokemusta mutta parin vuoden takainen AMS:n nokkatesti ainakin itseni pelotti pois noista BC:n halpisnokista, oli nimittäin niin suuria heittoja valmistustarkkuudessa. Vaati säädettävät nokkapyörät ja tarkkaa mittailua että nokat sai edes niihin asetuksiin mitkä oli cam cardissa. Vähän amerikkalaista tarkkuutta siis.. Säädettynä oikein kohilleen oli kohtalaiset mutta ei mitenkään erikoiset tulokset.

Jees. Mulla vissiin kävi sitten hyvä tuuri, kun nuo omat pari vuotta tuolla motissa pyöri ongelmitta ja meni säätöihinkin heittämällä. Hyvä niin :) Noi oli BC:n 272:t. GSC2:a tai Kelfordin 272:a vois testata seuraavaksi... Pitääpä kattella.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Evo 6 TME

jcarlson sanoi
Oma valinta on Kelford 264, ei AMS:n testin takia vaikka 272:t siinä hyvin pärjäsivätkin vaan koska useamman kertomuksen perusteella ovat laadukkaasti valmistetut ja toimivat hyvin uhraamatta tyhjäkäyntiä ja matalampien kierrosten toimintaa kovin paljoa.
No ollut sitten kerrankin hyvää tuuria jossain. Löytyy juurikin kyseiset 264 nokat. Paha tietysti sanoa mitään vaikutusta kun kerralla vaihtunu kaikki osat. Valmistajan mukaan kyseiset nokat on ala ja keskikierroksille suunniteltu. Mutta kyllä ehdottomasti nokat vaihtoon heti alkuunsa jos on tavoite +400hp. Omat nokat on vielä vakio nokkapyörien kanssa :peukku
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Evo 6 TME

Kysytäänpäs nopeasti täs samalla, että mitkä nokat sopis, jos tavoite yli 500hv ja autona Evo 9. Tyhjäkäynti pitäs kuitenkin pysyä asiallisena.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 6 TME

Mivec auttaa todella paljon, joten ysissä voi käyttää aika paljon kireämpiäkin nokkia niin että ajettavuus pysyy kuitenkin hyvänä matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynti on kaikilla vakiota kireämmillä nokilla käytännössä "rumempi", joten riippuu ihan siitä mitä pitää asiallisena. HKS 264 todennäköisesti käy hyvin vakion oloisesti ja noilla muillakin kevyillä nokilla (GSC S1, Kelford 264, Jun/Tomei 260?) ei varmasti aiheuta ongelmia jos säätää sytkän ja Mivecin hyvin. Kierroksiakaan tuskin tarvitsee yli 900rpm nostaa.

Nuo kaikki kyllä "riittää" 500hv, 272 nokilla varmaan voittaisi parikymmentä heppaa mutta vastaavasti häviää tyhjäkäynnissä ja alakierrosten väännössä jonkin verran väkisin. Toinen pointti on myös vetoalue ylhäällä, kireämmillä vääntö laskee hitaammin yläkierroksilla joten huipputeho saattaa pysyä lähes samana pidemmällä alueella kuin löysemmillä. Ainakaan ilman Mivecciä en usko että monikaan 272 nokista suostuu käymään alle 1000rpm kovinkaan nätisti.

Vaikea kuitenkaan yleispätevästi mitään sanoa koska mainosasteet vaihtelee niin kovasti, oikeista cam cardeista voi katsella todellista duraatiota eli millistä-milliin arvoja. Tyhjäkäynnin laatuun vaikuttaa eniten overlapin (imu ja pako auki yhtä aikaa tdc:ssä) määrä ja kokonaisduraatio. Jos katsastusta ajattelee, niin säädettävillä nokkapyörillä saanee säädettyä sitä varten overlapin mahd. pieneksi vähän kireämmistäkin nokista.
 

uusis

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Vs: Evo 6 TME

kelford ilmoittaa 264 nokille 300-450hp sovelluksiin ja 272 +400hp sovelluksiin.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 6 TME

Ja hassua kyllä Evo1-3 versiolle täysin samoilla spekseillä 500hp asti 264. ;)
Eli joo, ihan puhtaasti suuntaa-antavanahan noi suositukset kannattaa ottaa, ei tarkoita etteikö niillä enemmän voisi saada mutta ehkä pikemmin löysänä ohjenuorana että mille alueelle mikä versio voisi olla optimaalisin tehon kannalta.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Evo 6 TME

uusis sanoi
kelford ilmoittaa 264 nokille 300-450hp sovelluksiin ja 272 +400hp sovelluksiin.
TX264 The ULTIMATE EVO 4-7 Cam for engines from 350-500HP
Great for street cars and track cars where low end throttle response and midrange torque are essential.
Alkaa ehkä mennä vähän ohi aiheen ;D
 

uusis

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2009
Vs: Evo 6 TME

riippuu ihan paikasta kuka ilmoittaa mutta vaihtelee max 450 ja 500 välillä tuon nokan kanssa.
ehkä se 272 olisi parempi +500 sovelluksiin ettei ainakaan nokat ala sitten ahdistamaan..
tosin 264 saadaan aikasemmin heräämään.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 6 TME

uusis sanoi
riippuu ihan paikasta kuka ilmoittaa mutta vaihtelee max 450 ja 500 välillä tuon nokan kanssa.
ehkä se 272 olisi parempi +500 sovelluksiin ettei ainakaan nokat ala sitten ahdistamaan..
tosin 264 saadaan aikasemmin heräämään.

Sekä makuasia että riippuu millaisen moottorin tekee muutenkin, ahdinvalinta jne.

Jos haetaan likemmäs 600 niin laittaisin kireämmät, esim. 272. Jos taas kyseessä esim. Evo Red tmv. ja riittää 5:llä alkava niin ainakin itse arvostan enemmän sitä että toimii alempanakin hyvin. Motarikisat ja muu suoraan ajaminen kun ei ole prioriteetti.
 

Bosch

Evo V hieman solmussa.
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
lohja
Vs: Evo 6 TME

No avataan peli osalistalla:

-wiseco männät 660€
-eagle veivit 490€
-laakerit 200€
-suuttimet bosch ev14 870cc 440€
-tiivistesarja 185€
-nokat kelford 272 725€
-kannenpultit arp 170€
-pakosarja kkd 600€
-hx40 super 750€
-hukkis 200€
-kytkin carbonetic single 1200€
-joku kaveri tekee jonkun suoran putkiston 100€
-bensapumppu 150€
-jäykemmät venttiilijouset 150€
-ecu esim. ite ostin käytetyn hks f-con pro:n 700€ ja säätö/asennus oli joku 700€

Toi on nyt vaan tommonen nopeasti kerätty esimerkki. Loppusumma=7420€
Tosta puuttuu vielä koneen purku/kasaus ja koneistukset eli kyllä sitä rahaa noihin tehoihin kyllä menee. Tolla käytettävissä olevalla rahalla pistäisin ensin koneen sisältä ne kuntoon mitkä on vaikeita myöhemmin vaihtaa. esim. turbo ja pakosarja on helppo vaihtaa jälkeenpäin kunhan tekniikka on muuten kunnossa eikä kasattu millään halvalla.

Oma näkemys, ei varmasti paras tai ainut mutta tosta voi lähtee muut jatkamaan.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo 6 TME

Evo4-> laatikko vaikuttaisi kestävän ainakin reilut 600Nm melko ongelmitta. Tuolla vääntömäärällä irtoaa sama määrä hevosiakin jos vetoja löytyy vielä siellä 7k rpm paremmalla puolella ilman väännön hiipumista. Takaperä taitaa tulla jossain vaiheessa kestossa vastaan mutta lienee siellä 600-700hv tienoilla kun kaipaa jotain järeämpää, riippuen paljonko ja miten rajua launchailua harrastaa.

Selvästi lujempaa tekoa on E4-9 voimansiirto kaikinpuolin vrt. vanhemmat toisinpäin asennetut koneet eli 6G GTi/VR-4 Galant, 1/2G DSM ja Evo1-3.

Ratassarjojahan löytyy moneen lähtöön vakiokuoriin siinä vaiheessa kun kesto loppuu niistä, joten en kovin suurena ongelmana pidä voimansiirron kestävyyttä Evoissa. Lienee melko selvää että niillä yli 600-700hv tehoilla ei voi puhua mitenkään järkevästi toimivasta katu- tai rata-autosta vaan lähinnä varttimaili tms. suoraan ajamisen autosta.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo 6 TME

Nyt on muistettava se että ns. rallipelit on suorakytky-lootia (suorahampaisia) jolloin väännön aiheuttamat voimat ovat pienempiä laatikon sisällä (tavallaan). Siksi evoissa kestää vakiolaatikon kuoret NIINKIN paljon kuin sen muutama tuhat km N-ryhmän peleissä ::).
Mikäli samat väännöt laitetaan vakiolaatikkoon (vakiosisuskalut siis) on kuorien elinikä varmaan samaa luokkaaa ns. siviilikäytössä ja päätylaakeroinnit ovat kovilla.
Kuitenkin siis raja piilee tuossa 600Nm tietämillä laatikolle, perälle jne.
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo 6 TME

Onko tietoa miten TME:n ecun säätäminen onnistuu? ST Motorsilla sanottiin aiemmin, etteivät pysty säämämään, vaikka muut evot onnistuvat vitosesta alkaen
 

Pietari

IV&IX
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2009
Sijainti
Kuopio
Vs: Evo 6 TME

markho sanoi
Onko tietoa miten TME:n ecun säätäminen onnistuu? ST Motorsilla sanottiin aiemmin, etteivät pysty säämämään, vaikka muut evot onnistuvat vitosesta alkaen

Säätö onnistuu kun muuttaa xml:stä prossutyypin TME:tä vastaavaksi. Evo 5 ja 6 on aavistuksen erilaisella prossulla ja näissä tätä kikkailua ei tarvitse harrastaa.
 
Ylös Bottom