EVO 9 dumppi

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Evo 9:ssä piti oleman parempi dumppi kuin kasissa , noi kasin dumpit on tahtonut vuotaa ,about 1.4bar jälkeen .

Mulla näyttäis ainakin olevan 9:ssä samanlainen musta muovinen dumppi ?  sama kapistus varmaankin kuin kasissa ,  metallinenhan dumppi sen piti olla 9:ssä .

Kuinkas muilla ?
 

malinen

New Member
Liittynyt
26 Huhtikuu 2006
aaki sanoi
Evo 9:ssä piti oleman parempi dumppi kuin kasissa , noi kasin dumpit on tahtonut vuotaa ,about 1.4bar jälkeen .

Mulla näyttäis ainakin olevan 9:ssä samanlainen musta muovinen dumppi ? sama kapistus varmaankin kuin kasissa , metallinenhan dumppi sen piti olla 9:ssä .

Kuinkas muilla ?

Viimeksi kun sitä tuli katseltua niin muoviselta näytti, pitäisi varmaan järjestää kimp patilaus kaikkien kesken siitä JDM mallin metalliversiosta? ;D
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Mukana myös ja jos jollain on tietoa, et samainen dumppi sopii Outlanderin turboversioon, niin sitten otan kaks. Tuli perheeseen tuollainen tilattua,et emäntäkin pääsee nauttii nelivetoturbosta.(off topic) ;)
 

Juischi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Sijainti
Kuopio
Vs: EVO 9 dumppi

Onko mielipiteitä mikä oisi paras by pass valve tuohon tilalle? Greddy type rs? Kokemuksia tuosta..?

Miten muuten jos tuota käyttää evossa "blow off" tyyppisesti, niin että se työntää ilmat pihalle.. Mitä tapahtuu? Moottorin toiminta ym..





EDIT: Niin kuin ajattelinkin, niin siinä käy vissiinkin jotenkin näin...

Originally posted by kamakazi
i fitted a blitz bov to my e8 and it nearly stalls at junctions now, coming off tomorrow, dont even think it sounds very good tbh.

is there any way round the stalling bit with these things anyway? what causes it?
--------------------------------------------------------------------------------



Its becouse the maf sensor "thinks" that is geting air and gives fuel to the motor. but infact it dosent get air becouse it was sent to atmosphere...
so... to much fuel makes the car stall...

so... install only diverter valve or eids.
 

Gooze

Lancer Evolution
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

Yksi keino on lisätä ahtopaineita, niin ei tartte tuollasia virityksiä. Toimii ainakin minulla.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: EVO 9 dumppi

Yleisesti ottaen, autossa jossa on ilmamassamittari ei saisi tuota kerran mitattua ilmaa hukata mihinkään, eli siksi popparin tulisi olla olla tuota kierrättävää mallia. Toki jos moottorinohjaus mahdollistaa tuon käytön, niin sitten, mutta kyllä se muutoksia ohjelmaan vaatii, eikä ihan pieniä. Jos taas olisi MAP-tunnistin, niin asia olisikin ihan eri.
En tiedä onko kaikki jo kokeillu, mut toi orkkiskin toimii ihan ok, jos sen kääntää. Niinku rallimiehetkin aikoinaan teki. ;) Itsellä ollu se melkeen alusta asti käännettynä. ;D
 

Juischi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Sijainti
Kuopio
Vs: EVO 9 dumppi

Mikä sen tekee, että se käännettynä pitää paremmin? Ei varmaankaan niin suunniteltu kumminkaan toimimaan, että koituukohan tuosta jossain vaiheessa jotain haittaa (turbo/moottori)?
 

Tdi??

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

Juischi sanoi
Mikä sen tekee, että se käännettynä pitää paremmin? Ei varmaankaan niin suunniteltu kumminkaan toimimaan, että koituukohan tuosta jossain vaiheessa jotain haittaa (turbo/moottori)?

käännettynä ahtopainen ei pääse pukkaamaan kalvoa auki.
Mitäpä se voi "särkeä"?? Ei mitään
 

Juischi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Sijainti
Kuopio
Vs: EVO 9 dumppi

http://forums.evolutionm.net/showthread.php?t=242903

Tuolla vääntöä mikä se nyt hyvä sitten oisi... Kuka tietää mistä noita IX:n metallisia bypass venttiilejä saisi hommattua?
Mitkä muuten on IX:n vakio ahdot ja paljonko ecutekillä ohjelmoitaessa ahdot tulee suunnilleen olemaan?
 

Juischi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Sijainti
Kuopio
Vs: EVO 9 dumppi

Jos joku sattuis tietämään mistä juuri noita aluperäisiä metalli venttiileitä saa, niin voisi ihan oikeasti laitta kimppatilausta menemään...
 
R

R-Spec

Guest
Vs: EVO 9 dumppi

Moro kaikille evon omistajille haluen sen verran sekaantua tähän keskusteluun että itselläni on evo8 ja mulle on tulossa toi greddyn dumppi sarja joka sopii suoraan evoon ilman mitään ihme nippeleiden tekoa... Voin ilmoitella käyttö kokemuksia tosta kun saan sen kiinni...

T: R-Spec / Futurez
 

malinen

New Member
Liittynyt
26 Huhtikuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

Futurez / R-Spec sanoi
Moro kaikille evon omistajille haluen sen verran sekaantua tähän keskusteluun että itselläni on evo8 ja mulle on tulossa toi greddyn dumppi sarja joka sopii suoraan evoon ilman mitään ihme nippeleiden tekoa... Voin ilmoitella käyttö kokemuksia tosta kun saan sen kiinni...

T: R-Spec / Futurez

Onko kyseessä takaisinkierrättävä versio?
 
1

1gDSM

Guest
Vs: EVO 9 dumppi

malinen sanoi
Onko kyseessä takaisinkierrättävä versio?

Greddy Type-RS EVO-sarjassa (11531111) tulee mukana adapteri jolla bovista saa halutessaan takaisinkierrättävän. Eli sellainen pieni nippa joka kierretään siihen torveen joka muuten puhaltaisi ilman ulos.
 
R

R-Spec

Guest
Vs: EVO 9 dumppi

Joo aivan niin kuin MaxFlower tossa mainitsi täs ois kuva eclipseen tarkotetusta satsista ei eroa juurikaan tosta evon kitistä...

T: R-Spec / Futurez
 

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
Vs: EVO 9 dumppi

Itse käänsin sen alkuperäisen dumpin tänään.

Ja jos joku aikoo tehdä saman, niin älkää missään nimessä tiputtako klemmaria sinne startin päälle.
T. nimim. melkeen hermot meni

Joutuu purkamaan hetken aikaa että sen saa pois..
 

Tdi??

New Member
Liittynyt
18 Toukokuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

simonsays sanoi
Itse käänsin sen alkuperäisen dumpin tänään.

Ja jos joku aikoo tehdä saman, niin älkää missään nimessä tiputtako klemmaria sinne startin päälle.
T. nimim. melkeen hermot meni

Joutuu purkamaan hetken aikaa että sen saa pois..

Itse käännin eilen.
Rupes kuulumaan siisti sakkaus ääni.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: EVO 9 dumppi

Tdi?? sanoi
Itse käännin eilen.
Rupes kuulumaan siisti sakkaus ääni.

Joo, ääni muuttuu kivasti. ;D Käänsin tosta emännän uudesta Outlanderista kans ton popparin ja kas, johan rupes sekin suhahtaa kunnol. :peukku
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Vs: EVO 9 dumppi

Merliini sanoi
Tyhmä kysymys mutta miten päin se käännetään? Jos tekis itte samat alkajaisiks.

Selvennys :
Moroo ,ihan huvikseen sitä ei kannata kääntää ..ei mitään hyötyä,muutakuin "sakkaava ääni" onko se sitten hieno vai ei?
ennemminkin haittaa, turbon "herkkyys" katoaa hiukan .
sitten on eri asia ,kun jostain syystä omistaja on nostanut paineita ;D
 

Andy´s

EX: Lancer evolution VIII MY05
Liittynyt
31 Joulukuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

siis ne isot letkut?toinen toisee ja silleenkö??miten se sit toimii? toimiiko sama kasissa..enpä oo ennen kuullu et sen voi kääntää!! ::)
 

evo-9

Member
Club Member
Liittynyt
12 Elokuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

ne ulospuhaltavat on pelkkää tuning touhua...
vakiona dumppi pienentää turbon viivettä , kun se puhaltaa paineistettua ilmaa suoraan turbolle ,kun kaasuläppä sulkeutuu... ja käännettyna dumppi pääsee myöskin elämää ,muttei toimi niinkuin on tarkoitettu ,eikä päästä paineistettua ilmaa takaisin imupuolelle. eli paine jää kaasuläpän taakse ja kun läppä taas aukeaa niin turbon viivettä ei ole käytännössä ollenkaan! parempi keino on tukkia dumppi vakioasentoon, kokeile esim. iso patteri yms... on toimiva ;) ainakin mun siviili ysissä.
ralli mitsua( evo 8 )kun penkitettiin ja kokeilimme pelkästään dumpin kääntämisen vaikutusta , niin eipä se ollut kuin +100nm!!!! ahtopaineiden ollessa 1,8bar.
että silleen...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: EVO 9 dumppi

En ymmärtänyt mitään tuosta edellisestä selostuksesta mutta lyhyesti dumpin idea on seuraava:

Kun kaasuläppä äkillisesti sulkeutuu aiheutuu paine-isku kompressorin siiville joka pyrkii hidastamaan turbon pyörimistä ja siten lisää turboviivettä kun taas aletaan kiihdyttämään. Hidastumisen lisäksi aiheutuu voimia jotka ovat haitallisia turbolle. Sopivalla venttiilillä voidaan tässä tilanteessa päästää paine ulos tai kierrättää takaisin turbon imupuolelle. Ilmamäärämittarilla varustetuissa ruiskuissa kertaalleen mitattua ilmaa ei voi päästää systeemistä hukkaan joten kierrättäminen on ainoa vaihtoehto. Ulos paineet päästävien dumppien melutaso on myös huomattavasti isompi kuin kierrättävissä.

Tehoon tai vääntömomenttiin vaikutusta dynossa voi olla jos dumppi vuotaa kovalla ahtopaineella koko ajan.
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: EVO 9 dumppi

ast sanoi
En ymmärtänyt mitään tuosta edellisestä selostuksesta mutta lyhyesti dumpin idea on seuraava:

Kun kaasuläppä äkillisesti sulkeutuu aiheutuu paine-isku kompressorin siiville joka pyrkii hidastamaan turbon pyörimistä ja siten lisää turboviivettä kun taas aletaan kiihdyttämään. Hidastumisen lisäksi aiheutuu voimia jotka ovat haitallisia turbolle. Sopivalla venttiilillä voidaan tässä tilanteessa päästää paine ulos tai kierrättää takaisin turbon imupuolelle. Ilmamäärämittarilla varustetuissa ruiskuissa kertaalleen mitattua ilmaa ei voi päästää systeemistä hukkaan joten kierrättäminen on ainoa vaihtoehto. Ulos paineet päästävien dumppien melutaso on myös huomattavasti isompi kuin kierrättävissä.

Tehoon tai vääntömomenttiin vaikutusta dynossa voi olla jos dumppi vuotaa kovalla ahtopaineella koko ajan.

Kyllä ilmamäärämittarilla varustettuihin autoihin voi free air dumpin laittaa, joskus voi olla jopa parempi kuin kierrättävä
On aikalailla sama rikastaako ecu seosta sen takia että mmitattu ilma päästetään ulos järjestelmästä
vai mitataanko se uudestaan. Jotkut ilmamäärämittarit kun lukee kumpaankin suuntaan liikkuvan ilman.

Eli ei ulos puhaltava dumppi ole myöskään pelkkä turha tunning varuste.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: EVO 9 dumppi

markok sanoi
Kyllä ilmamäärämittarilla varustettuihin autoihin voi free air dumpin laittaa, joskus voi olla jopa parempi kuin kierrättävä
On aikalailla sama rikastaako ecu seosta sen takia että mmitattu ilma päästetään ulos järjestelmästä
vai mitataanko se uudestaan. Jotkut ilmamäärämittarit kun lukee kumpaankin suuntaan liikkuvan ilman.

Eli ei ulos puhaltava dumppi ole myöskään pelkkä turha tunning varuste.

siis kierrätettävää ilmaa ei mitata uudelleen se palautetaan turbon ja mittarin väliin eli se on siinä mielessä huono että lämmintä ilmaa kierrätetään uudelleen tbo->välijäähy->by pass->turbo->välijäähy.... eli se lämpenee suhteellisen paljon tuossakin...

se että se päästetään ulos vakio ruiskulla aiheuttaa vain sen että ellei map&kaasuläpän asentoanturin tiedot ole "tarpeeksi kovalla" proriteetillä ecun softassa aiheuttaa rikkaalle menemisen hetkellisesti, voi jossain tapauksessa jopa ylimääräinen bensa jäähdyttää konetta... tämä on siis tapaus/auto malli kohtainen...
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: EVO 9 dumppi

JKorpela sanoi
siis kierrätettävää ilmaa ei mitata uudelleen se palautetaan turbon ja mittarin väliin eli se on siinä mielessä huono että lämmintä ilmaa kierrätetään uudelleen tbo->välijäähy->by pass->turbo->välijäähy.... eli se lämpenee suhteellisen paljon tuossakin...

se että se päästetään ulos vakio ruiskulla aiheuttaa vain sen että ellei map&kaasuläpän asentoanturin tiedot ole "tarpeeksi kovalla" proriteetillä ecun softassa aiheuttaa rikkaalle menemisen hetkellisesti, voi jossain tapauksessa jopa ylimääräinen bensa jäähdyttää konetta... tämä on siis tapaus/auto malli kohtainen...
Ajattelen asian niin että imm:n ja turbon välinen putki on joku 20cm pitkä, siihen tilaan jos dumppi pukkaa esim.
1.5bar paineella ilmaa, niin ei kaikki mene turbon kautta koneesen vaan poukkoilee edestakaisin siinä putkessa, niin mikä sen estää ettei se mene imm:n läpi uudestaan jolloin se tulee mitattua kahteenkertaan? Tämä siis silloin jos imm. pystyy mittaamaan kumpaankin suuntaan liikkuvaa ilmaa, kaikki mallit ei mittaa enkä tiedä miten mitsussa toi toimii.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: EVO 9 dumppi

no vanhoissa mitsuissa tämä työntää ulos koska niissä ei ole minkäänlaista kierrätystä/ulosheittoa vakiona...
kiva kikatus kuuluu ku päästää kaasulta...

mutta ahdinhan imee sen imm ja tbo väliseen putkeen tulevan hetkellisen 1,5bar paine sykäyksen, ja varmasti siitä osa menee imm:n kautta ulospäinkin, mutta tuo imm perustuu mitsussa siihen hunajakennon suoristamaan ilmaan mitä mitataan ultraääni anturein
ja ns väärin päin tuleva ilma sekoittaa sen mittauksen ja tuskin sillon antaa lukemaa imm oikien,
uskoisin siis tälläisen peruseella että kaasuläpän aseno anturi ja map ovat prioriteetissä korkeammalla ja bensaa ei syötetä
eli blow off vain kehiin kyllä se vakio silläkin toimii ;D

ainakin e15 tbo gallu suhahteli kivasti http://mmc.1g.fi/kuvat/e15tbo/dumppi.mpg
 

evo9

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

evo-9 sanoi
ne ulospuhaltavat on pelkkää tuning touhua...
vakiona dumppi pienentää turbon viivettä , kun se puhaltaa paineistettua ilmaa suoraan turbolle ,kun kaasuläppä sulkeutuu... ja käännettyna dumppi pääsee myöskin elämää ,muttei toimi niinkuin on tarkoitettu ,eikä päästä paineistettua ilmaa takaisin imupuolelle. eli paine jää kaasuläpän taakse ja kun läppä taas aukeaa niin turbon viivettä ei ole käytännössä ollenkaan! parempi keino on tukkia dumppi vakioasentoon, kokeile esim. iso patteri yms... on toimiva ;) ainakin mun siviili ysissä.
ralli mitsua( evo 8 )kun penkitettiin ja kokeilimme pelkästään dumpin kääntämisen vaikutusta , niin eipä se ollut kuin +100nm!!!! ahtopaineiden ollessa 1,8bar.
että silleen...
Tä?
Vaikka vakio dumpin kääntää väärinpäin niin se toimii silti samoin kuin oikeinpäin.
Erona siinä on se että dumppi ei pääse vuotamaan koska ahtopaine painaa dumppia kiinni. Jalan kun nostaa kaasulta niin alipaine avaa dumpin ja kierrättää ilman takaisin imupuolelle.
Lämmintä ilmaa on turha kierrättää uudelleen... = ulospuhaltava kiinni.

ps: vaikka se ilma on jo kerran ahtimen kautta tullut niin ei se ilma enää kierrätyksen jälkeen ole paineistettua... vaan lämmitettyä. :)
 

Sx-Freak

S14 -95 EVO-05
Liittynyt
8 Lokakuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

jos ton verran lämmmintä ilmaa menee koneeseen ja se on haitta niin sitten saat olla kesä kuumalla ihmeissäs... ;D (ei herneitä)

Tossa kun kattelin imusarjan lämpötilaa niin paikoillaan nousee johonkin 50 asteeseen sitten kun lähetliikkeelle ja ahdatat kerrankin niin johan putoo n.10 asteeseen ulko ilma oli noin +5 asteista... oooff topic mut kuitenkin :peukku
 
1

1gDSM

Guest
Vs: EVO 9 dumppi

aaki sanoi
Evo 9:ssä piti oleman parempi dumppi kuin kasissa , noi kasin dumpit on tahtonut vuotaa ,about 1.4bar jälkeen .

Mulla näyttäis ainakin olevan 9:ssä samanlainen musta muovinen dumppi ? sama kapistus varmaankin kuin kasissa , metallinenhan dumppi sen piti olla 9:ssä .

Kuinkas muilla ?

Kyselin tuossa asiaa Englannista ja sielläkin näyttäisi ysissä olevan vakiona tuo alumiinirunkoinen by-pass ja kyse ei ole mistään FQ-versiosta vaan ihan tuosta perus-euromallista. Japanissahan tuo on ollut käytössä jo EVO 8 MR:stä lähtien.

Samalla venttiilillä korvaa nätisti myös tonnarin (vuotavan) muovisen by-passin.

Kuva
 

Andy´s

EX: Lancer evolution VIII MY05
Liittynyt
31 Joulukuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

mitähän toi alumiininen bassi mahtaa maksaa?jep tiiän jo katoin powerdosen sivuilt :seina
 

evo9

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

Jap-Spec sanoi
jos ton verran lämmmintä ilmaa menee koneeseen ja se on haitta niin sitten saat olla kesä kuumalla ihmeissäs... ;D (ei herneitä)

Tossa kun kattelin imusarjan lämpötilaa niin paikoillaan nousee johonkin 50 asteeseen sitten kun lähetliikkeelle ja ahdatat kerrankin niin johan putoo n.10 asteeseen ulko ilma oli noin +5 asteista... oooff topic mut kuitenkin :peukku

Ei herneitä. :)
Mitäs hyötyä kierrättävästä on?
Aika viileenä käy jos rasituksessa pysyy lämmöt noin alhalla.
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Vs: EVO 9 dumppi

tällähetkellä on käytössä vielä muovinen dumppi ja taitaa olla niin ,että en taida siirtyäkkään alumiiniseen ,voipi olla että ahdot pomppais vielä entisestään ;D
ahtaa kyllä ihan riittävästi tällähetkellä ... varsinkin pakkaskelillä
 

Dosentti

Member
Liittynyt
20 Joulukuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

Kertokaahan nyt yksinkertaiselle yksinkertaisesti miten se kääntö tapahtuu? ???
 

Dosentti

Member
Liittynyt
20 Joulukuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

Niimpä varmasti mutta ecu päivitystä on luvassa ja uus putkistokin tuli hommattua niin sitä silmällä pitäen ;)
 

Gooze

Lancer Evolution
Liittynyt
14 Heinäkuu 2006
Vs: EVO 9 dumppi

Turha sitä on vakioahdoilla käännellä, pitää ihan sujuvasti suurempiakin paineita
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: EVO 9 dumppi

Mikähän venttiili tonne nyt kannattas vaihtaa? Ääntä haluais lisää ja ainakin Juischin Evoon verrattuna mulla on viivettä enemmän(Juischilla käännettynä). Voikohan toi mun vakio dumppi sit vuotaa? Millasia ahtoja kestää? Oisko nyt tosiaan ketään lähdössä kimppaan, jos tässä heinäkuun aikana laitettas tilaukseen vaikka... ::)
 

Juischi

New Member
Liittynyt
23 Lokakuu 2006
Sijainti
Kuopio
Vs: EVO 9 dumppi

Käänsin tosiaan tuon pari päivää sitten ja kaasuun vastaavuus ja kiihtyvyys tuntuisi hieman parantuneen. Tosin samalla osakaasulla ja esim ruuhkassa ajettaessa ajo muuttui melkoisen nykiväksi, kun ahtopaineet purkautuvat imeisestikin sysäyksittäin eikä kerralla, niin kuin venttiilin oikein päin ollessa. Ajelen nyt tuolla hetken ja jos nykiminen rupeaa vielä enemässä määrin v*tuttamaan, niin tilaan ehkäpä metallisen version tuosta bypass venttiilistä ja tyrkkään sen kiinni oikein päin.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: EVO 9 dumppi

Peke sanoi
Mikähän venttiili tonne nyt kannattas vaihtaa? Ääntä haluais lisää ja ainakin Juischin Evoon verrattuna mulla on viivettä enemmän(Juischilla käännettynä). Voikohan toi mun vakio dumppi sit vuotaa? Millasia ahtoja kestää? Oisko nyt tosiaan ketään lähdössä kimppaan, jos tässä heinäkuun aikana laitettas tilaukseen vaikka... ::)

Kokeile ensin kääntää se, mulla ainakin toimi todella hyvin. Ääntä saat kun vaihdat ilmansuodattimen kartiomalliin, ilmoille puhaltavaa dumppia et kuitenkaan voi hankkia jos et meinaa ECUa hankkia.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: EVO 9 dumppi

Tosta kartiomallin filsusta ku on niin monta mielipidettä. Viripajoilla ollaan sitä mieltä, ettei auta mitään ja Karala sano, et kovissa vauhdeissa jopa huonontaa ilmansaantia. Kuulema ysissä vakiona hyvä. Jos kartifilsun laittaa, pitäs ehdottomasti tehdä samantyyppinen systeemi ku Juischilla on, et se ei haukkaa konehuoneen lämmintä ilmaa(tuolla Evon konehuoneessa tuntuu nimittäin todellakin olevan välillä sitä lämpöä). Ja sellasta mä en pysty rakentelemaan ku on muita lisävarusteita jo konehuoneen pienissä vapaissa paikoissa. Ihan pelkkien äänien takia en laita kartiofilsua, eikös siihen olis paras ratkaisu sellanen hybridi, mikä päästää ekaks kiertoon ja sit osan pihalle. Nuohan on tuntunu toimivan kaikilla Evoissa...? Ja sit vielä tosta nykimisestä, mistä Juischi jo mainitsikin eli siitä lisämiinus kääntämisen kannalle. :p Mutta mites esim. tällänen http://www.futurez.fi/webshop/product_details.php?p=53 sit kestää ns. kovempaa käyttöä? ;D
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: EVO 9 dumppi

Haluat pelkän äänen perusteella laittaa dumpin, mutta et kartiofilsua ::)

Ensimmäistä kertaa kuulen, että vakio popparin kääntäminen aiheuttaa nykimistä. BOV se todellista ongelmaa aiheuttaa. Mitä tuohon futurezin linkkiin tulee niin olen ymmärtänyt, että dumppi on sama asia kuin BOV (Blow Off Valve) eli ns. ilmoille puhaltava malli, kun taas kierrättävästä puhutaan nimillä Bypass tai pop off venttiili. Korjatkaa jos olen väärässä.

Joka tapauksessa vakio ECUn kanssa ilmoille puhaltava malli sekoittaa seokset ihan kunnolla, ja jos se on tällainen hybridi malli, niin seokset ovat sitten vain hieman vähemmän pielessä. Ei siis mitenkään erityisen toimiva ratkaisu. Ja jos sitä ääntä haetaan, niin kyllä ne tsuhinat vaatii sen kartiosuodattimen.

Mielipiteitä tuntuu olevan joka lähtöön, joten varmasti joku kertoo sinulle tasan vastakkaiset näkemykset. Sitä aina tuppaa löytämään ne selitykset, jotka itseään eniten miellyttää.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: EVO 9 dumppi

nokonzok sanoi
Haluat pelkän äänen perusteella laittaa dumpin, mutta et kartiofilsua ::)

Kukas sellasta puhui? Äänien ja toimivuuden takia hybridiä meinasin. Saattaa olla, että vakio jo "vuotaa"... :mad:
Ja kartiofilsukin osaa aiheuttaa ongelmia.

nokonzok sanoi
Ensimmäistä kertaa kuulen, että vakio popparin kääntäminen aiheuttaa nykimistä. BOV se todellista ongelmaa aiheuttaa. Mitä tuohon futurezin linkkiin tulee niin olen ymmärtänyt, että dumppi on sama asia kuin BOV (Blow Off Valve) eli ns. ilmoille puhaltava malli, kun taas kierrättävästä puhutaan nimillä Bypass tai pop off venttiili. Korjatkaa jos olen väärässä.
Niin siis hybridihän on sellanen joka puhaltaa kiertoon ja ulos...
Joka tapauksessa vakio ECUn kanssa ilmoille puhaltava malli sekoittaa seokset ihan kunnolla, ja jos se on tällainen hybridi malli, niin seokset ovat sitten vain hieman vähemmän pielessä. Ei siis mitenkään erityisen toimiva ratkaisu. Ja jos sitä ääntä haetaan, niin kyllä ne tsuhinat vaatii sen kartiosuodattimen.

Niin siis hybridihän on sellanen joka puhaltaa kiertoon ja ulos...
Äänistä sen verran, että sitä suhinaa haluaisin, mutten sitä sakkauksen ääntä. Sen hienoudesta voi olla montaa mieltä.

nokonzok sanoi
Mielipiteitä tuntuu olevan joka lähtöön, joten varmasti joku kertoo sinulle tasan vastakkaiset näkemykset.

Viritysgurut moittii molemmat konstit. Mutta sit ei saa ääntä ja kuitenkin jotain tolle vakiolle on tehtävä, koska ei se toimi niin ku sen pitäs. :p :(
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: EVO 9 dumppi

nokonzok sanoi
Ensimmäistä kertaa kuulen, että vakio popparin kääntäminen aiheuttaa nykimistä.

Ei se varsinaista nykimistä aiheuta, mutta tietyissä tilanteissa, pienen kevyen kiihdytyksen jälkeen kun teet pienen moottorijarrutuksen, se pikemminkin tekee sellaisen "ravistuksen". Mutta mitään varsinaista nykimistä kiihdytyksessä tai tasakaasulla ajettaessa ei tule. Ja ainakin K&N:n air intake kit:llä ravistus paheni ja sakkaus äänet koveni jo häiritseviksi. ;D Joten käänsin popparin takas oikein päin, ni ravistukset loppu ja suhadukset jäi. ;)
 
Ylös Bottom