evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

j.partanen

New Member
Liittynyt
21 Toukokuu 2009
elikkä tänään sytty moottorinvika valo ja kävin sen lukemassa ja kone näytti että tyhjäkäynti järjestelmässä olis jotain, valo nollattiin mutta se sytty pian uusiks ja samaa vikaa näytti. onko jollain tietoa mistä voisi johtua? voisiko liittyä ilmamassamäärämittarin lankaan, vai sijaitseeko se evossa edes kaasuläpän lähettyvillä?
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Oliskohan se koodi sanonut jotain muutakin kuin että "tyhjäkäyntijärjestelmässä jotain"?

Yleensä se koodi yksilöi melko kivasti komponentin/piirin, jota ECU tulkitsee vialliseksi = se tieto mistä voisi johtua on yleensä siinä koodissa sanottu.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

en ihan tarkkaan muista mikä se oli, muistaakseni se oli että tyhjäkäynnin säätöjärjestelmässä häiriö, auto kyllä toimii mielestäni ihan normaalisti mutta vikavalo syttyy vaan uudestaan koko ajan :seina
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

TAAS sama kysymys kuin aina ennen..onko sulla siel vakio by-pass vaiko dumppi?
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

UUuuuu eka viesti!

Minullakin pamahti moottorinohjauksen varoitusvalo tauluun viime viikolla. Kyseessä vielä täysin vakio EVO 9. Kävin luettamassa koodin ja syy oli ilmeisesti tuo sama "Tyhjäkäynnin perusasetus".

Veholla opettivat koneelle tyhjäkäynnin uudestaan takuun piikkiin, eikä vikavalo ole vielä syttynyt uudestaan. Ajettu nyt muutama sata kilometriä.

Hmmm jos tuo nyt taas uudestaan syttyy niin sensorien putsausta kai sitten tiedossa...
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Minullakin oli ongelmia, öö, "tyhjäkäyntiventtiilin" kanssa, mikäli muistan oikein. Se ongelma esiintyi vain kyllä vedättäessä sitten. Mitään vikakoodeja ei tullut, mutta kun takuusen korjasivat tuon, niin ongelmat loppuivat. Tai kait se vaikutti jotenkin tyhjäkäynnin palautumiseen, koska korjaamopäällikkö kertoi havainneensa ongelman siitä.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

vika on ilmesesti tyhjäkäynninsäätöventtiilissä, tarvis vaan hiukan neuvoja että löydän sen? olisko jollain joku hyvä vinkki?
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

j.partanen sanoi
vika on ilmesesti tyhjäkäynninsäätöventtiilissä, tarvis vaan hiukan neuvoja että löydän sen? olisko jollain joku hyvä vinkki?

Suoraan kaasuläpän alla. Jää sen alle vähän inhasti jemmaan. Itse helpotin hommaa ja irrotin koko läpän edestä.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Siellä kaasuläpän alla se on, ahtoputken kun ottaa pois niin pitäisi jo hyvin päästä käsiksi.
Pelkällä puhdistuksella vika ollut jo poissa ~3 viikkoa.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

osku sanoi
Egr taitaa sitä sotkea. ::)

Edelliseen liittyen onnistuin itse aikoinaan irrottamaan egr:n ohjausletkun, jolloin egr luonnollisesti antoi vikakoodia. Letku irtosi kun irrotin tyhjäkäyntiventtiilin puhdistusta varten, aika lähekkäin kun ovat. Joten silmä tarkkana tuon kanssa sitten. :)
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Biim sanoi
Edelliseen liittyen onnistuin itse aikoinaan irrottamaan egr:n ohjausletkun, jolloin egr luonnollisesti antoi vikakoodia. Letku irtosi kun irrotin tyhjäkäyntiventtiilin puhdistusta varten, aika lähekkäin kun ovat. Joten silmä tarkkana tuon kanssa sitten. :)
ja vielä tyhmä kysymys,mikä ja millainen tuo egr on? ;D
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

täytyy varmaa itekki putsaa toi venttiili ku o ruvennu puskee tota p0505 koodia.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Mulla vaihdettiin tyhjäkäynti moottori, ja koodia puskee nykyään päivittäin. Nimenomaa P0505, tyhjäkäyntisäätöhäiriö. Ajattelin kysellä saisko koko koodin disabloitua, koska tyhjäkäynnissä ei ole mitään vikaa.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Ja samaa koodia pukannut mullekin muutaman kerran, tyhjäkäynti on ok.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Onko kukaan logittanut ISC Steps arvoa lämpimällä moottorilla? Normaalisti pitäisi ilmeisesti olla välillä 2-25 ja heittää tuota koodia jos arvo kasvaa liian suureksi. Jotkut on saaneet apua säätämällä tyhjäkäynnin perusasetusta siten että stepit saadaan pienemmälle alueelle.

Yksi esimerkki:
http://forums.evolutionm.net/ecuflash/335567-p0505-super-mivec.html
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Mulla sytty kans yks päivä vikavalo ja sit hävis kohta itsekseen. Antoi koodin P0505, tyhjäkäyntisäätöhäiriö kun luettiin. Mikähän tuon aiheuttaa, et syttyy ja kohta jo sammuu sit itsekseen. Eikä ole nyt syttynyt uudelleen. Aiheuttaako toimenpiteitä?
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Peke sanoi
Mulla sytty kans yks päivä vikavalo ja sit hävis kohta itsekseen. Antoi koodin P0505, tyhjäkäyntisäätöhäiriö kun luettiin. Mikähän tuon aiheuttaa, et syttyy ja kohta jo sammuu sit itsekseen. Eikä ole nyt syttynyt uudelleen. Aiheuttaako toimenpiteitä?
Muistiin koodi jää vaikka valo sammuu.
Eli viimeistään ennen katsastusta koodien nollaus.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

itel ei oo enää häirinny ku putsas ton venttiilin ja opetti tyhjäkäynnin uudelleen (kuumalla koneella)
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Makeko sanoi
itel ei oo enää häirinny ku putsas ton venttiilin ja opetti tyhjäkäynnin uudelleen (kuumalla koneella)

mites tää tyhjäkäynnin opettaminen hoituu ???
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

akusta musta piuha irti vaikka 10min, piuha takas kii ja auto käyntii. antaa käydä vähintään 5min.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

overboost sanoi
Muistiin koodi jää vaikka valo sammuu.
Eli viimeistään ennen katsastusta koodien nollaus.

Tottakai se nollattiin samalla ku luettiin...
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Sytytellyt muutaman kerran minullakin IX:ssä moottorivaloa, sammuu kyllä itsestään sitten jonkun ajan kuluttua. Tänään auto sitten oli Ayc- pumpun vaihdossa, ja samalla oli taas syttynyt se häiriövalo. Tyhjäkäyntimoottoria oli herjannut. Nollasivat, mutta syttyi kotimatkalla jo uudestaan. Huoltohistoria sanoo että 2008 on kyseinen osa vaihdettu kertaalleen. Kuulemma viritykset aiheuttaa arvojen vääristymisen eikä järjestelmässä ole todellista vikaa...
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Temppas sanoi
Kuulemma viritykset aiheuttaa arvojen vääristymisen eikä järjestelmässä ole todellista vikaa...
Kuulostaa kyllä aika mielenkiintoiselta näin äkkiseltään. Mikähän perustelu..
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Temppas sanoi
Kuulemma viritykset aiheuttaa arvojen vääristymisen eikä järjestelmässä ole todellista vikaa...

Sano nyt vielä, että maahantuojan huolto sanoi noin.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Biim sanoi
Sano nyt vielä, että maahantuojan huolto sanoi noin.

Herttoniemen Veho kyseessä. Sanoin, että voihan se olla, että edellinen omistaja on jotain viriä laittanut. Itsellä auto ollut vain pari kk ja en sen tarkemmin tiedä.

No tärkein, eli ayc- pumppu meni takuuseen.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Joo, ei paljon pikkuvirit tollasia vikakoodeja aiheuta. :p
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

overboost sanoi
Muistiin koodi jää vaikka valo sammuu.
Eli viimeistään ennen katsastusta koodien nollaus.


ei ainkaan mulla jäänyt muistiin.

itsellä korjaantu viimeinkin p0505 vika, kun pistivät uuden turbo ja tekivät perusteellisen putsauksen.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Tänään putsasin tuon systeemin (ei ollut kyllä mitenkään likainen) ja tyhjensin vikamuistin sekä opetin tyhjäkäynnin uusiks. Ei ainakaan ensimmäisen 10km matkalla syttynyt vikavalo..
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

mistäs olette noita tyhjäkäyntimoottoreita ostanut?

kävin lahden mega-autossa kysymässä,hinta 495e :p

jäi ostamatta.jos jostain löytys edullisemmin ???
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Tekeekös muilla sellaista, että kun ilmastointi on päällä (esim. auto seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla) niin tyhjäkäynti käy 1500-2000rpm hetkellisesti kun kompura pyörähtää päälle? Itse en ainakaan moista ilmiötä ole aiemmin havainnut.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Evokuutio sanoi
Tekeekös muilla sellaista, että kun ilmastointi on päällä (esim. auto seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla) niin tyhjäkäynti käy 1500-2000rpm hetkellisesti kun kompura pyörähtää päälle? Itse en ainakaan moista ilmiötä ole aiemmin havainnut.

Ainakin kylmällä koneella tekee mulla samaa..
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Evokuutio sanoi
Tekeekös muilla sellaista, että kun ilmastointi on päällä (esim. auto seisoo liikennevaloissa vaihde vapaalla) niin tyhjäkäynti käy 1500-2000rpm hetkellisesti kun kompura pyörähtää päälle? Itse en ainakaan moista ilmiötä ole aiemmin havainnut.


eikös tuo nyt ole normaalia joka autossa,kun ilmastointi menee päälle niin kierrokset nousee.
evossa tekee ja kaikissa muissakin mitä on itellä ollut.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

uusis sanoi
eikös tuo nyt ole normaalia joka autossa,kun ilmastointi menee päälle niin kierrokset nousee.
evossa tekee ja kaikissa muissakin mitä on itellä ollut.

Ahaa..toi evo sattuu olemaan mulla eka auto missä on ilmastointi ja tosiaan en ainakaan viime kesänä tollasta havainnu sen tekevän..mut hyvä homma sit jos kuuluu asiaan :)
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

On aika erikoinen tuo koodin tuleminen.. Koodia pukkas moneen kertaan päivässä, tein sitten tän tyhjäkäynti opetuksen, miinus irti akusta n. 10 min, sen jälkeen tyhjäkäyntiä n.5 min. Ei antanut koodia päivään, sitten kun polkasin eli tais kaasu käydä pohjassa, niin alkoi taas koodia pukkaan lähes aina kun moottori putoo tyhjäkäynnille. Voikohan toi säätömoottori mennä eri asentoon täyskaasu tilanteessa..? Jotenki tuntuu et näil on jotain tekemistä toistensa kanssa, mut mitä... Pitäis taas tehä toi opetus ja olla polkematta autoo ja kattoo tuleeko koodia.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Anakonda sanoi
On aika erikoinen tuo koodin tuleminen.. Koodia pukkas moneen kertaan päivässä, tein sitten tän tyhjäkäynti opetuksen, miinus irti akusta n. 10 min, sen jälkeen tyhjäkäyntiä n.5 min.

Käytä auto lämpimäksi. Ota kaapelit irti. Käytä tyhjä käyntiä pidempään... 15min. Auttoiko ?

Niin , putsasithan sen venttiilin myös ?
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Mul tuli kerran toi koodi eikä sen jälkeen oo näkyny. Ja on ajettu sen jälkeen jo paljon.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

-JP- sanoi
Käytä auto lämpimäksi. Ota kaapelit irti. Käytä tyhjä käyntiä pidempään... 15min. Auttoiko ?

Niin , putsasithan sen venttiilin myös ?

Mulla on vaihdettu se säätömoottori kokonaan, ja sen jälkeen alkoiki koodia pukkaa, eli siinä se ongelman ydin on. Pitää pitää pitempään tyhjäkäynnillä kun seuraavan kerran teen ton homman.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Mulla on toiminut hyvin nyt 5 päivää ja n.200km putsaamisen jälkeen..
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Temppas sanoi
Mulla on toiminut hyvin nyt 5 päivää ja n.200km putsaamisen jälkeen..

siis mistä venttiilistä tässä tarkalleen puhutaan? pystyyks sen ite putsaa helposti?
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

Anakonda sanoi
siis mistä venttiilistä tässä tarkalleen puhutaan? pystyyks sen ite putsaa helposti?

Kaasuläppäkotelon alapuolella oleva, kolmella ruuvilla kiinni. Helppo irroittaa ja putsata. Sen ilmaputken kun vain ottaa edestä poies, niin pääsee hyvin käsiksi.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

tyhjäkäynti moottorin sisällä se venttiili.jos sulle on vaihdettu koko moottori niin ei varmaan irrottaa tarvi ja putsailla.
 
Vs: evo 9 tyhjäkäynti järjestelmässä häiriö

uusis sanoi
tyhjäkäynti moottorin sisällä se venttiili.jos sulle on vaihdettu koko moottori niin ei varmaan irrottaa tarvi ja putsailla.

No näin juuri aattelinkin :)
 
Takaisin
Ylös Bottom