Evo 9 tyhjäkäynti ongelma [VIKA LÖYTY JA KORJATTU ]

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Olen lukenut noi kaikki aikasemmet aiheet kyseisestä eikä samanlaista oireita muilla löytynyt kyseisestä !


Oireet:

Röpöttää tyhjäkäynnillä, et koko auto melkein välillä heijaa
Ei lähde lämpimänä helposti käyntiin.
Ei tunnu laskevan kierroksia kauhean nopeasti alas et pitää välillä 1500rpm ja sit hiljalleen siitä valuu tuonne 800 nurkille
Välillä antaa P0505 vikakoodia
ISC Steps oli 60-70 luokkaa ennen ku ruvettiin säätää...vieläkin liian korkea

Toimenpiteet

Tyhjäkäyntimoottori putsattu
Kokeiltu säätä Pietarin ohjeiden mukaan Evoscannin ja säätöruuvin avulla
Nollattu ei auttanu
Lambdat näyttää pelaavan ok
Liikkeessä ei mitään ongelmia...nätisti toimii ja ahtaa ( ei viitti tappiin saakka ahtaa ku kone sisäänajossa )

VIKA KORJATTU
EGR-venttiili oli jumissa johtuen pakoventtiilin palasesta
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

Röpötyksen (eli ei käy kaikilla pytyillä?) perusteella sanoisin että perussäätö ei auta koska sen pielessä oleminen ei aiheuta pätkivää käyntiä eikä tätä aiheuta rikkinäinen tyhjäkäyntimoottorikaan. Se vaan ei nyt jostain muusta syystä käy kunnolla ja tyhjäkäyntimoottori vaan koittaa pitää sen käynnissä.
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

Subaru se ei ole eikä todellakaan heilu niin pahasti kuin radalla ku oli yks pytty oikeasti pois pelistä (moottori rikko )

Et kyl se kaikilla käy, mutta sit se räpsii välillä eli joku/jotkut pytyt missaa välillä. Tätä ei tapahdu kierroksien ollessa enemmän kuin 2000rpm,ollaan paikallaan ja ajossa en ole huomannu lainkaan.

Tulpat tsekattu ja kaikki näyttivät samanlaisilta eikä mitään huomautettavaa.

Toi tyhjäkäyntimoottori P0505 herjannu ihan siitä lähtien ku kone kasattu ja käynnistetty.

Parhaiten auton tyhjäkäyntiä kuvaa autoa johon on nokat vaihdettu, jota ei ole viel säädetty
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

ISC nollaus toimiskos näin:
Turn the car off.
Disconnect the battery.
Wait a minute.
Reconnect it.
Turn the key to the on position. You should hear it vibrate for a second. Its now reset. (do not start engine)

katoppa tuleeko ton jälkee.

Onko isc:n piuha ollu irti siten, että akkukin on ollut kiinni kuitenkin?
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

^ tehtiin Laurin kanssa kyseinen. Eli kokeiltiin säätää ja nollattiin samalla tuo ja kyseinen ääni kuulu ku laitettiin virrat päälle.

Mullahan toi kone ollu täys rempassa ja kone veke tuolta omalta paikaltaan ja tietääkseeni akkukin oli irti... Markus ( simonsays ) osaa tuohon akku juttuun sanoa

Ai niin tuli mieleen et otettiin tuo tyhjäkäyntimoottorin piuha irti ja katottiin miten käy ilman sitä. Kierroksia oli 2000-2500rpm välillä ja kävi todella nätisti, ei pätkimisiä sun muuta.

Et oisko se kumminkin sit loppupeleissä vai sen säädöt on ketuillaan vieläkin ?
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

Mitä tässä lueskellu niin jengillä joilla tuo tyhjäkäyntimoottori on ollut viallinen on myöskin ollu tuota et jää kierrokset ylös seikkailemaan ennen ku laskevat alas.
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

Pietari sanoi
Röpötyksen (eli ei käy kaikilla pytyillä?) perusteella sanoisin että perussäätö ei auta koska sen pielessä oleminen ei aiheuta pätkivää käyntiä eikä tätä aiheuta rikkinäinen tyhjäkäyntimoottorikaan. Se vaan ei nyt jostain muusta syystä käy kunnolla ja tyhjäkäyntimoottori vaan koittaa pitää sen käynnissä.

Samoilla linjoilla, vika on jossain muualla ja tyhjäkäyntimoottori tekee parhaansa että auto pysyisi käynnissä.
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

Mani sanoi
Mitä tässä lueskellu niin jengillä joilla tuo tyhjäkäyntimoottori on ollut viallinen on myöskin ollu tuota et jää kierrokset ylös seikkailemaan ennen ku laskevat alas.

Nää vessat tekee tuota throttle-hangia ihan ehjänäkin. Se vielä korostuu ennenkuin uusi tyhjäkäynti on opittu esim. akun irrotuksen tai flässin jälkeen.

Perusasioista lähtisin liikkeelle kun konekin on ollut irti eli jako, kaikki liitokset (sähkö, paine ja alipaine) ja kun näitä on joka nurkalla niin joku varmaan lainaa esim. puolia jotta vikamahdollisuuksia voi sulkea pois.
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

Dodii jatketaas

Eli tuo tyhjäkäyntimoottorin putsaus + sit ku Laten kanssa säädettin (rävellittiin ) sitä niin saatiin tuo steppi tuonne sopivien rajojen sisään niin loppu tuon moottorivikavalon vilkuttelu...

Muuhun ei vielä löytyny ratkasua...
Tuossa evolutionm foorumilta bongasin vastaavanlaisen ongelman,et uusi rakennettu kone ja röpöttää johtuen et mivec säätö pielessä...ainut poikkeus et nokat oli vaihdettu myöskin. Tai sit joku unohtanu kertoa mulle et nokat vaihdettu :D

Onko mahdollista et johtuen tuosta tyhjäkäyntimoottorin korkeista stepeistä ois voinu mivec säädellä omiaan ?


Tosissaan hassuinta oli se et ekan kerran ku ahtoa anto niin tyhjäkäyntikierrokset nous 1500rpm ja siitä hiljalleen laski normaalialueelle ja kävi todella nätisti. Seuraava käynnistys ja sama ongelma taas :S
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

Mulla on ihan samat oireet, vikavalo syttyy nykyään joka kerta kun auton starttaa, ja koodina tuo p0505. Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu. Kun tekee kunnon nollauksen, eli akku vartiks irti ja sit tyhjäkäyntii vartti, ni käy niin tasaseen kun vaan voi. Mut ei mee kauaa kun homma muuttuu. Sit ei esim nosta kierroksii kun ilmastointi päällä ja flektit yms lähtee päälle. Muutaman kerran auto tehnyt niinkin kun vaikka kolmosvaihteella tulee risteykseen ja painaa kykän pohjaan, niin evo ottaa ja sammuu.
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

Dodii...ongelman aiheuttaja löyty. Pieni biitti pakoventtiilistä about kynnen palanen ( moottori tuhoutu huhtikuussa ) oli jääny jumittamaan egr venttiilin kohdalle, et se ei menny kiinni. Osa poistettiin välistä jonka jälkeen auto toimi kuin unelma !

Onni onnettomuudessa et ei ollu menny turbon läpi...
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma

Anakonda sanoi
Mulla on ihan samat oireet, vikavalo syttyy nykyään joka kerta kun auton starttaa, ja koodina tuo p0505. Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu. Kun tekee kunnon nollauksen, eli akku vartiks irti ja sit tyhjäkäyntii vartti, ni käy niin tasaseen kun vaan voi. Mut ei mee kauaa kun homma muuttuu. Sit ei esim nosta kierroksii kun ilmastointi päällä ja flektit yms lähtee päälle. Muutaman kerran auto tehnyt niinkin kun vaikka kolmosvaihteella tulee risteykseen ja painaa kykän pohjaan, niin evo ottaa ja sammuu.

Pitäis myös säätää se tyhjäkäynti. Se ei auta vaikka vaihtais kuinka monta ehjää tyhjäkäyntimoottoria.
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma [VIKA LÖYTY JA KORJATTU ]

Mites tää tyhjäkäyntimoottori nyt sit säädetään kuntoon?

o2 palikan kun sai putkistoon kiinni niin nyt vikavalo herjaa tosta tyhjäkäyntimoottorista. Auto toimii muuten täysin normaalisti.

Ilmeisesti tyhjäkäyntimoottorin kunnon puhdistus on ensimmäinen askel?
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma [VIKA LÖYTY JA KORJATTU ]

Maxbrotha sanoi
Mites tää tyhjäkäyntimoottori nyt sit säädetään kuntoon?

o2 palikan kun sai putkistoon kiinni niin nyt vikavalo herjaa tosta tyhjäkäyntimoottorista. Auto toimii muuten täysin normaalisti.

Ilmeisesti tyhjäkäyntimoottorin kunnon puhdistus on ensimmäinen askel?

Viime viikolla joku kyseli niin laitoin johonkin toiseen keskusteluun ohjeet ,pitäisi löytyä helposti.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=40492.0
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma [VIKA LÖYTY JA KORJATTU ]

Itselläni on evo V ja tyhjäkäynti alkoi heilua vedättämisen jälkeen tuolla 2500-yli 3000rpm puolella, otin akun yöksi pois jotta nollaise ecun mutta ei vaikutusta.
myöskin tyhjäkäynti moottori ja läppä putsattu mutta otanpa uudestaan käteen ja kokeilen vielä, jos sinne vaikka jäikin jotain... miten suuntaan tuota uskaltaa säätää tuota moottoria, onko jotain selvää vikaa tiedossa? privaankin voi laittaa kellä on nappitietoa ja joka osaisi korjata yläpirkanmaa-eteläpohjanmaa akselilla niin voin tulla näyttämäänkin.
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma [VIKA LÖYTY JA KORJATTU ]

Mulla oli vastaavaa ilmiötä,ja syyksi ilmaantui silloin pieni vuoto pakoputken liitoksessa,juuri lambdan kohdalla...että sellaista... :peukku
 
Vs: Evo 9 tyhjäkäynti ongelma [VIKA LÖYTY JA KORJATTU ]

Mulla tätä pientä heijaamista on ollut koko ajan. Iso heijaus oli tk-moottori, mutta se vaihdettu.
Tyhjäkäynti on 770-900rpm välillä ja kone käy vähän "raskaasti" ehkäpä. Tulpat vaihdoin niin tuntu et vähän vaikutti ja välil tyhjäkäynti on aiva tasainen.
Tuohon VII on asennettu apex AVC-R eli voiskos se vaikuttaa. Ainakin bensanpaineen solenoidi on "ohitettu" eli siihen ei mee mitää letkua, mutta eihä sen pitäs vaikuttaa juurikaan?

http://www.lancerregister.com/art_avcrfitting.php

step3 on muutoin em. mukainen mielestäni.
 
Takaisin
Ylös Bottom