EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Tehdääs nyt ihan yleinen kysymys tästä aiheesta kun on koko autolla ajamani ajan tuo häirinnyt.

Kytkinremontin (Sachs Race 520Nm asetelma ja massalevy) jälkeen ja mahdollisesti jo aikaisemminkin (ajoin 300km ajoa palaneella kytkimellä ennen remonttia joten vaikea sanoa) autossa on ilmennyt seuraavia ominaisuuksia:

Vaihteisto takkuaa mielestäni todella paljon riippumatta siitä onko se kylmä tai lämmin. Kytkin ei luista lainkaan missään tapauksessa ja vaihteet menevät kyllä siististi sisään kun vaan sille päälle sattuvat. Pahimpia ongelmia aiheuttavat matalilla kierroksilla kytkettävät vaihteet (ykkönen ja pakki). Keppiä hieman "vatkaten" samalla kun hakee vaihdetta päälle se menee useimmiten paremmin. Vaihde päällä ja kytkin pohjassa käynnistämisen jälkeen vaihteet menee hetken hyvin päälle.

Öljyinä remontin jälkeen oli aluksi Motul 300 jotka vaihdoin pois ko. vian takia ja nyt loorassa on Castrol SMX-S öljyt. Vaihdekepin nivelet on rasvattu kabiinin puolelta. Voisiko noissa vaijerisiirroissa olla klappia tai säätöjä tai laatikon päällä olevassa vaihteensiirtolinkku systeemissä jtn. ongelmia? Vaihteisto ei pidä ääntä eikä rusahtele.

Jos nyt jo on näin hauskaa kepitellä niin mitähän talvi tuo tullessaan.... ::)
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

nokonzok sanoi
Irrottaako kytkin kunnolla?

Mielestäni irroittaa hyvin. Kytkinremontin jäljiltä jouduin säätämään hieman polkimen ja kytkintyösylinterin välistä tankoa, mutta nyt kytkin irroittaa n. puolessa välissä polkimen liikettä ja polkimessa on pieni tyhjä liike yläasennossa kuten kuuluukin. Alussa kytkin haisi yllättävän paljon käytön jälkeen ja hain muutenkin pitkään oikeaa säätöä ennenko olin tyytyväinen.

Sinänsä kumma juttu että joutui ylipäätänsä säätämään tota tankoa koska kytkinlevyn kitkapinta ei ollut kulunut loppuun, oli vaan lasittunut molemmin puolin kuten myös asetelma ja vauhtiyörä. Oli myös ottanut pirusti lämpöä kun oli luistanut.

Sitä en tiedä onko joku säätänyt aikasemmin tota em. tankoa. Mutta tietty ekana tuli mieleen asennusvirhe kun remontin jälkeen säätöön koskematta ei ollut kytkintä ollenkaan kun painoin poljinta. Kytkin on ilmattu takaperin paineella joten ilmaakaan ei pitäisi olla.
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Vähän kuulostais että sulla on jäänyt ilmaa kytkimeen? Tai jostain muusta syystä ei vain irroita ::)
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Painelaakerin vaihdoin kyllä, unohtu vaan mainita. Ja kytkinakselin pikarin vaihdoin myös. Laakeri loksahti hienosti asetelmaan kiinni ja sylinterissäkään ei ole säätöä minkä olisin voinut sössiä.

Ilmaan en jaksaisi uskoa koska ilmattiin kytkintä varmaan tunti eka lutkutellen poljinta mutta siitä kun ei mitään tullut niin sitten sellasella räjäytystekniikalla takaperin paineilmasylinteriä apuna käyttäen ja kyllä luulisi ilmaantuneen. Tänään huomasin että kytkinpoljin ei nouse ylätoppariin asti, vaan siihen jää vajaa sentti tyhjää. Sen huomasin myös että kytkinhaarukan liike vaihteiston päässä on jokseenkin lyhyt? mutta millä sitä pidemmäksi saat kun poljinta säätämällä kytkimen tuntuma menee jo vituralleen. Jos sylinterin päässä olisi säätö niin siitähän tuo onnistuisi kyllä.
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Crankwalk.Itellä oli ykkös ja pakki vaihteet vaikeasti meneviä.No okei voihan se olla jotain muutakin mutta pitää vähän pelotella ;D
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

ah-05 sanoi
Crankwalk.Itellä oli ykkös ja pakki vaihteet vaikeasti meneviä.No okei voihan se olla jotain muutakin mutta pitää vähän pelotella ;D

Elkää ny perkule pelotelko ! ;D Crankwalk piti olla mitattu ja todettu olevan olematon edellisen omistajan (kokenut yritys) toimesta joten sitä en usko, ainakaan vielä :)
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Voinhan mäkin myydä kilon paskaa ja väittää että se on kultaa.Mittaus ei montaa kymppiä maksa joten tarkistuta vaikka itse jos epäilet.
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

crankwalk tai kytkime pääsylkyn tai apusylkyn tiivisteet menny ja päästää läpi ...
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

ah-05 sanoi
Voinhan mäkin myydä kilon p*skaa ja väittää että se on kultaa.Mittaus ei montaa kymppiä maksa joten tarkistuta vaikka itse jos epäilet.

Word.

En vaan ymmärrä miksi muuten rehdin oloinen jdm-autoja tuova/myyvä yritys valehtelisi nimenomaan kysyessä asiasta, että ei ole crankwalkkia koska se on mitattu ja tieto varmistettu sillä. Sanoisivat vaikka mielummin että asiasta ei ole tietoa. Mutta sitähän se autokauppa on, ketään sen enempää syyllistämättä... :) Täytyy käydä kytkimen puoli täysin läpi vielä ja säätää, sitten mahdollisen vian jatkuessa varmistua tosta cw asiasta.

E: Ja kytkin ei parane/muutu vaikka sitä pumppaa useita kertoja ennen vaihteen siirtämistä, joten en ilmaan järjestelmässä jaksaisi uskoa. Jatketaan harjoituksia!
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Mulla oli suomeen tullessa välykset ok ja 20tkm myöhemmin kampiakseli kaput.Sitä kun alkaa tulemaan niin tulee vissiin aika nopeasti sit.Tietty jos akseli alkaa olla saanut kipeetä niin laakerin vaihdolla saa välykset hetkellisesti kuntoon.Toivotaan että sulla on joku pikku juttu vaan siellä.Oli vaan kalliin oloinen remontti minkä ite tein ennen myyntiä.
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

ah-05 sanoi
Mulla oli suomeen tullessa välykset ok ja 20tkm myöhemmin kampiakseli kaput.Sitä kun alkaa tulemaan niin tulee vissiin aika nopeasti sit.Tietty jos akseli alkaa olla saanut kipeetä niin laakerin vaihdolla saa välykset hetkellisesti kuntoon.Toivotaan että sulla on joku pikku juttu vaan siellä.Oli vaan kalliin oloinen remontti minkä ite tein ennen myyntiä.

Niin oon kuullut joo että se ei kauaa vie kun syö kampuran paskaks. Toivotaan että olisi vika muualla, ei tarvisi koko alakertaa purkaa... Vaikkakin onhan toi vanha auto ja mun tietojen mukaan ei oo ikinä laakeroitu konetta uudestaan. 96tkm tuli juuri täyteen. Olikos tohon joku niksi miten mitata toi suurpiirteinen välys itse?
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

ah-05 sanoi
Mulla oli suomeen tullessa välykset ok ja 20tkm myöhemmin kampiakseli kaput.Sitä kun alkaa tulemaan niin tulee vissiin aika nopeasti sit.Tietty jos akseli alkaa olla saanut kipeetä niin laakerin vaihdolla saa välykset hetkellisesti kuntoon.Toivotaan että sulla on joku pikku juttu vaan siellä.Oli vaan kalliin oloinen remontti minkä ite tein ennen myyntiä.

Veikkaan että laakeri vaihdettu laakeripinnaltaan käyttökelvottomaan kampiakseliin, sillä tuollainen rikkonainenkin kampura söi laakeria vain noin kympin per 10tkm.
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Tuli tänään ronkittua autoa sen verran mitä lauantain päivystyksessä kerkesi. Kytkintyösylinteri oli mulla irti, ja kun tangon työnsi säiliön korkin ollessa kiinni sisään, niin järjestelmään meni ilmaa ja kytkinpoljin jäi lattiaan. Tanko oli hieman kostea myös, joten taitaa tulla eteen uuden työsylinterin hankinta. Sieltä sitä ilmaa sinne menee.

Sitten vaan pumppailemaan säiliön korkki auki ja kytkin ilmestyi takaisin peliin. Tein lopuksi sellaisen virityksen että työsylkän tangon päähän laitoin samaa halkaisijaa olevan helmen hydrauliliittimestä joka teki tangosta n. 1mm pidemmän. Sen verran oli kytkinhaarukan päästä jo kulunutkin kyllä tavaraa...

Onko normaalia että painelaakeri on asetelmasta n. 1cm irti ja kytkinhaarukasta käsin vetäen se liikkuu asetelmaa kohti? Mietin että olisiko voinut tulla hama tossa asennuksessa, mutta toisaalta on se tuola roikkunut mukana jo pari tuhatta kilometriä eikä pidä ääntä tai kolise kummemmin niin en kyllä jaksaisi uskoa.

Nyt on taas jonkunmoinen kytkin ja vaihteetkin menee päälle jopa paremmin kuin aikasemmin. Säätelin polkimen päästä myös hieman ja tosi tarkka tuntuisi olevan toi säätö, millin säätö tuntuu jo huomattavana erona polkimessa.
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Mistähän ton em. kytkintyösylinterin tähän löytäisi? Pelkät tiivisteetkin kyllä riittävät. Ei kellään olisi Mitsun varaosanumeroa heittää niin saisi käännettyä tarvikenumeroksi? Varaosaputkat tuntee osia vasta EVO VI lähtien enkä oo varma onko siitäkään apua.
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Haanpää sanoi
Mistähän ton em. kytkintyösylinterin tähän löytäisi? Pelkät tiivisteetkin kyllä riittävät. Ei kellään olisi Mitsun varaosanumeroa heittää niin saisi käännettyä tarvikenumeroksi? Varaosaputkat tuntee osia vasta EVO VI lähtien enkä oo varma onko siitäkään apua.
http://www.camskill.co.uk/m8b0s2305p10561/_MITSUBISHI_LANCER_EVOLUTION_%28EVO_4_CN9A%29_-_SERVICING_PARTS_TUNING_SPARES_and_SERVICE_ACCESSORIES_-_Clutch_Slave_Cylinder_-_Mitsubishi_Lancer_Evolution_4_CN9A
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Tunari-82 sanoi
http://www.camskill.co.uk/m8b0s2305p10561/_MITSUBISHI_LANCER_EVOLUTION_%28EVO_4_CN9A%29_-_SERVICING_PARTS_TUNING_SPARES_and_SERVICE_ACCESSORIES_-_Clutch_Slave_Cylinder_-_Mitsubishi_Lancer_Evolution_4_CN9A

Sieltä se numero löytykin. Kiitoksia ! :) Täytyisi saada se ensi viikonlopuksi vaihdettua kun on reissu edessä joten en varmaan kerkeä briteistä tilaamaan.
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Haanpää sanoi
Sieltä se numero löytykin. Kiitoksia ! :) Täytyisi saada se ensi viikonlopuksi vaihdettua kun on reissu edessä joten en varmaan kerkeä briteistä tilaamaan.

Ja sama osa Evo 4-9 malleissa eli jos kuutoseen jostain löysit niin pitäisi sopia.

Näkyy vaan olevan esim. Printsportilla melko suolaisen hintainen, yli 2 kertainen Camskilliin verrattuna vaikka laskisi postitkin mukaan.

Hyvänä puolena sitten taas tiivistesarja näyttäsi olevan sama suunnilleen kaikissa saman aikakauden Mitsuissa, joten esim. Motonet 84-6649 saattaisi hyvinkin sopia.
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

ast sanoi
Ja sama osa Evo 4-9 malleissa eli jos kuutoseen jostain löysit niin pitäisi sopia.

Näkyy vaan olevan esim. Printsportilla melko suolaisen hintainen, yli 2 kertainen Camskilliin verrattuna vaikka laskisi postitkin mukaan.

Hyvänä puolena sitten taas tiivistesarja näyttäsi olevan sama suunnilleen kaikissa saman aikakauden Mitsuissa, joten esim. Motonet 84-6649 saattaisi hyvinkin sopia.

Samaa katsoin joo että jos Suomen hintataso kiteytyy tohon Printsportin hintaan niin mieluummin sitten tilaan sen osan Camskillistä tai vaihdan pelkät tiivisteet. Mutta täytyy huomenna soitella vielä paikat läpi että löytyisikö mistään koko sylkkyä edullisesti, vai laitanko tosiaan vain tiivisteet.

Ja tosiaan kun tota kytkinsylinteriä kun räpelsin niin nyt kytkintä joutuu aina pumppailemaan pari kertaa ennen ajoa ennenko kytkin irroittaa täysin. Joten aika selvä tapaus tämä ::)
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

En tiedä liittyykö suoranaisesti aiheeseen mitenkään mut tuli yks juttu mieleen tosta et joutuu pumppuamaan kytkintä pari kertaa ennen ajoa.

Nimittäin tuos mun vitoses ei ollut vakiokytkimellä mitään ongelmaa havaittavissa, kunnes se rupesi luistamaan. No autoon tuli clutchnetin levy ja ralliartin asetelma+uus originaali painelaakeri, tällöin kytkimestä tuli vähän samanlainen että se veti jostain ilmaa itseensä pikkuhiljaa, eli ensimmäisellä polkaisulla työliike oli aika lyhyt, ilmailin muutaman viikon aikana kytkimen pariinkin kertaan. Sitten poistin sen hidastusventtiilin työsylinteristä, niin tuo ilmaongelma poistui samalla kerralla.

Onko tässä tapauksessa se hidastin vielä paikoillaan?
 
Vs: EVO IV VAIHTEISTON JÄYKKYYS ?

Maestro sanoi
En tiedä liittyykö suoranaisesti aiheeseen mitenkään mut tuli yks juttu mieleen tosta et joutuu pumppuamaan kytkintä pari kertaa ennen ajoa.

Nimittäin tuos mun vitoses ei ollut vakiokytkimellä mitään ongelmaa havaittavissa, kunnes se rupesi luistamaan. No autoon tuli clutchnetin levy ja ralliartin asetelma+uus originaali painelaakeri, tällöin kytkimestä tuli vähän samanlainen että se veti jostain ilmaa itseensä pikkuhiljaa, eli ensimmäisellä polkaisulla työliike oli aika lyhyt, ilmailin muutaman viikon aikana kytkimen pariinkin kertaan. Sitten poistin sen hidastusventtiilin työsylinteristä, niin tuo ilmaongelma poistui samalla kerralla.

Onko tässä tapauksessa se hidastin vielä paikoillaan?

Todennäköisesti se on vielä paikallaan.

Mutta kummastuttaa että toi pumppauksen tarve ilmeni vasta kun säädin tota kytkintä viimesimmän kerran ja tein sen lievän pidennyksen siihen sylinterin tappiin. Eli tavallaan ennen se työsylkkä on mahdollisesti hieman ottanut ilmaa aina painettaessa ja siitä syystä ei kytkin ole irroittanut täysin. Kun taas nyt puolestaan vetää ilmaa jo todella suuresti kun tarve on pumpata aina käyttämättömyyden jälkeen. Otan kyllä em. "hidastimen" pois sitten kun otan sylinterin pöydälle! ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom