Evo IX akku tyhjenee??

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
On jatkunut jo pidempään sellainen outo juttu, että Evon akku tyhjentyy kun autolla ei ajeta pariin päivään. Keli ei vaikuta. Tekee saman vaikka +30 C kesäkelissä. Hommasin viime talvena ylläpitolaturin jonka avulla olen saanut auton käyntiin silloin kun autolla ei aja päivittäin.

Akussa ei ole vikaa koska sain uuden akun takuuseen ja se tekee saman tolla uudella akulla. Lisäksi testasin viime keväänä kun auto oli talven seisonnassa, että kun akun kenkä oli irti niin lähti heti käymään vaikka oli ollut 2 viikkoa ajamatta.

Yleismittarilla mittailtuna mikään ei näyttäisi kuluttavan tavallisuudesta poikkeavia lukemia.

Onko kukaan Evon omistajista huomannu blaukkarin soittimessaan sellaista, että kun se ei ole päällä niin näyttö välähtelee sinisenä satunnaisesti ja samalla virtanappiin syttyy hetkeksi valot?

Olen alkanut epäillä soitinta syypääksi akun tyhjenemiseen.

Olisko kellään vinkkejä mikä ihme ton purkamisen voisi aiheuttaa ja miten ton ongelman voisi selvittää.

Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan! Alkaa olla jo mitta täysi ton virtasyöpön kanssa :seina
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Ota se blaukkarin paneeli irti ja testaa onko sillä vaikutusta?
Onko se blaukkari miten kytketty?
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Itsellä oli vähän samaa ongelmaa että akku tyhjeni.Syypää löytyi kun laitoin kännystä videokameran kuvaamaan ja laitoin sen paksiin.Tadaa!!! Paksin valo jäi päälle.Tuohon soitin hommaan en osaa kyllä mitään sanoa.
 

paapaa

New Member
Liittynyt
1 Tammikuu 2008
Sijainti
Kouvola
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

samaa välähtelyä mankan virtanappi tehnyt minulla sen ajan mitä auto minulla ollut.nyt muista varmasti,välähteleekö näyttökin.mankka näyttäisi toimivan ok.

samaa olen ja edelleen siis ihmetellyt tuota
välkkymistä.

Evokuutio sanoi
blaukkarin soittimessaan sellaista, että kun se ei ole päällä niin näyttö välähtelee sinisenä satunnaisesti ja samalla virtanappiin syttyy hetkeksi valot?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Harri K sanoi
Ota se blaukkarin paneeli irti ja testaa onko sillä vaikutusta?
Onko se blaukkari miten kytketty?

Oon ottanut paneelin irti eikä oo vaikutusta..kytkennöistä ei tietoa
Lisäksi oon testannut ottaa myös evoscan gps navigatorin obd-pistokkeen ja tupakansytytin laturin pois eikä niilläkään tunnu olevan mitään merkitystä ???
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Evokuutio sanoi
Yleismittarilla mittailtuna mikään ei näyttäisi kuluttavan tavallisuudesta poikkeavia lukemia.

Mitenkä mittasit mistä?

Onko mahdollista mitata virtapihdillä? Kulutus pitäis olla karkeesti 20-50mA kun mikään ei ole päällä. Jos on enemmän niin sulake kerrallaan irti kunnes virtasyöppö löytyy.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Tuntuis siltä että joku ovikytkin vuotaa... Tai jää juurikn se takaluukun valo päälle
 

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

lancer evo-r sanoi
Mitenkä mittasit mistä?

Onko mahdollista mitata virtapihdillä? Kulutus pitäis olla karkeesti 20-50mA kun mikään ei ole päällä. Jos on enemmän niin sulake kerrallaan irti kunnes virtasyöppö löytyy.

Ite oon täys käsi näissä hommissa joten autonasentaja kaverini mittasi yleismittarilla niin, että otti toisen akunkengän irti ja laittoi mittarin väliin...mitattuaan sanoi vain, että ei mitään poikkeavaa virrankulutusta mikä selittäisi akun tyhjenemistä
 

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Jahvetti sanoi
Tuntuis siltä että joku ovikytkin vuotaa... Tai jää juurikn se takaluukun valo päälle

Pitääpä laittaa känny konttiin kuvaamaan..sisävaloja en ole enää pitkään aikaan pitänyt päällä
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Paljonko latausjännite on? 13.9-14.3V riippuen moottorin lämmöistä pitäis olla.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Evokuutio sanoi
Ite oon täys käsi näissä hommissa joten autonasentaja kaverini mittasi yleismittarilla niin, että otti toisen akunkengän irti ja laittoi mittarin väliin...mitattuaan sanoi vain, että ei mitään poikkeavaa virrankulutusta mikä selittäisi akun tyhjenemistä

Eipä tuossa nyt jää hirveästi vaihtoehtoja. Joko sielä jokin kuluttaa virtaa tai sitten akku on huono.

Testattiinko uusi akku asiallisella testerillä ennen kuin laitettiin sulle? Tosin koska teki edellisellä akullakin samaa? niin veikkaan että joku sielä kuluttaa. Ei paljoa koska kuitenkin sen pari päivää kestää seistä vai?

Pyydä asentaja kaveriasi ottamaan se virtapihti mukaan ja mittaamaan uudestaan. Se on ainoa oikea työkalu tähän hommaan. Ovet lukkoon ja hetken odottaa että auto sammuun kokonaan niin kulutuksen pitäisi tosiaan olla se alle 50mA.
 

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

No nyt on testattu takapaksin valo eikä se jää päälle..
Latausjännite pyörii siinä 14,3-14,5 välillä mut kone ei ollut vielä täysin käyntilämmöissään
 

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

lancer evo-r sanoi
Eipä tuossa nyt jää hirveästi vaihtoehtoja. Joko sielä jokin kuluttaa virtaa tai sitten akku on huono.

Testattiinko uusi akku asiallisella testerillä ennen kuin laitettiin sulle? Tosin koska teki edellisellä akullakin samaa? niin veikkaan että joku sielä kuluttaa. Ei paljoa koska kuitenkin sen pari päivää kestää seistä vai?

Akku ei voi olla huono koska kestää olla vaikka parikin viikkoa parkissa ja lähtee hyvin käyntiin jos on ollut akunkenkä irti
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

pihtimittari joo ja sitte sulakkeita yksitellen irti kunnes virrankulutus vähenee.
Mikä jälkiasenteinen hälytin? (testaa ilman hälyä eli laita avaimella ovet lukkoon, onko vaikutusta?) Esim akkuvarmennettu sireeni jonka akku oikosessa ja syö virtaa... Tää selittäis sen ettei virrankulutus ole näkyny mittauksessa (hälytin ei ole ollut päällä)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Tai se laturi on oikeesti viallinen.
Katso: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13596.msg91786#msg91786

eli käytä jossain akkufirmassa laturi mittauksessa.
 

Midnight Walker

Evo IX -07
Liittynyt
20 Elokuu 2004
Sijainti
Kotka
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Mun evosta on vaihdettu se alkuperäinen soitin muuhun juurikin sen takia että söi akun aina tyhjille. Akkua ja ylläpitolaturiakin oli asenneltu ennen kuin oli selvinnyt että soitinhan siellä virrat syö.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Eli nappaat sen blaukkarin roskiin ja kuuntelet evon sulosointuja hetken ni tiiät että siinä se vika on ;D
 

Hablu

Member
Club Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2009
Sijainti
Hamina
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Mulla alkoi kesällä soitin tyhjentämään akkua kun kytkin soittimen ns.suoralle virralle.
Kun siirsin takaisin soittimen takaisin virtalukon taakse ongelma hävisi.

Mutta viittaisi että Blaukkari on tullut tiensä päähän
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Harri K sanoi
Tai se laturi on oikeesti viallinen.
Katso: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13596.msg91786#msg91786

eli käytä jossain akkufirmassa laturi mittauksessa.

Tälle ääni. Mullakin teki samaa, latausvirta ok, akku uus. Yleismittarilla et pysty akun navoista tätä mitata.
 

ewopower

Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

Harri K sanoi
Eli nappaat sen blaukkarin roskiin ja kuuntelet evon sulosointuja hetken ni tiiät että siinä se vika on ;D

:peukku Mun evon blaukkari kesti reilun vuoden ja sen jälkeen Volbeat CD levy oli ainoa soiva musa. Ei se huonoa ole mutta jossain vaiheessa alkoi kyllästyttää ja piti vaihtaa soitin totaalijuntturan takia.

Onko autossa vahvari? Parilla kaverilla vahvistin on päättänyt tyhjätä akun.
 

Evokuutio

Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR -07
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Kuopio
Vs: Evo IX akku tyhjenee??

ewopower sanoi
:peukku Mun evon blaukkari kesti reilun vuoden ja sen jälkeen Volbeat CD levy oli ainoa soiva musa. Ei se huonoa ole mutta jossain vaiheessa alkoi kyllästyttää ja piti vaihtaa soitin totaalijuntturan takia.

Onko autossa vahvari? Parilla kaverilla vahvistin on päättänyt tyhjätä akun.

Ei ole vahvistinta..blaukkari on nyt otettu irti ja autolla ei oo ajettu sitten lauantain joten jos evo aamulla lähtee käyntiin niin syyllinen on löytynyt.. :pesis
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
kova epäily että mun autossa on laturi finaalissa.. mutta se temppuilee ja aika rajusti.. Välillä toimii vaikka kuinka nätisti ja kun latausvirta on mitattu niin käyrä on erittäin tasainen.

Olen viime kuukaudet ottanut akun napa irti jokaisen ajon jälkeen koska olen epäillyt että jotain syö virtaa. Pari viikkoa sitten (kesäpäivillä) unohdin ota napaa pois yön yli.. Silti oli aamulla 14.2 V akussa. Ajoin kesäpäiviltä kotiin, ajoin auto talliin ja otin napa irti. Eilen oli tarkoitus ajaa auto ulos tallista, onneksi tarkistin varmuuden vuoksi akun virta.

Yllätys! Oli alle 10V siinä! o_O

Voiko olla mitään muuta kuin viallinen laturi?
Akku on uus.

Uusi OEM laturi maksaa hunajaa, mutta onko vaan uhka-peli ostaa tarvike-laturi? :rolleyes:
 

Roba

2006 Evolution IX GSR Electric Blue/Carbon
Club Member
Liittynyt
6 Elokuu 2016
Sijainti
Helsinki
Mulla oli myös laturi finaale Evossa, mutta se oli aika selkee. Myös ajossa rupes latauksen jälkeen uudella akulla tiputtamaan virtaa pikkuhiljaa, ja tais haistakkin se laturi, tai ainaki kävi aika kuumana vaikkei ladannutkaan. Mulla on joku Maatsin asentama OBD portissa kiinni oleva näyttö mistä pystyin seuraamaan volttimäärää ajon aikana, niin aika selkeehän se oli kun ei pysyny yhtään yli 14v ajossa, edes uudella ladatulla akulla.

VOISIHAN se olla akkukin vaan mallia maanantai, mutta näistä on paha sanoa. Mulle vaihdettiin käytetty laturi, jonka hinta tais sekin olla luokkaa muutama satanen, en itse ehkä lähtisi sinne tarvike puolelle, jos ei ihan hirveä hätä ole :D
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Mulla oli myös laturi finaale Evossa, mutta se oli aika selkee. Myös ajossa rupes latauksen jälkeen uudella akulla tiputtamaan virtaa pikkuhiljaa, ja tais haistakkin se laturi, tai ainaki kävi aika kuumana vaikkei ladannutkaan. Mulla on joku Maatsin asentama OBD portissa kiinni oleva näyttö mistä pystyin seuraamaan volttimäärää ajon aikana, niin aika selkeehän se oli kun ei pysyny yhtään yli 14v ajossa, edes uudella ladatulla akulla.

VOISIHAN se olla akkukin vaan mallia maanantai, mutta näistä on paha sanoa. Mulle vaihdettiin käytetty laturi, jonka hinta tais sekin olla luokkaa muutama satanen, en itse ehkä lähtisi sinne tarvike puolelle, jos ei ihan hirveä hätä ole :D

Mullakin se näyttö käytössä mutta ei ole tullut ajossa seurattu miten käyttäytyy..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Silti oli aamulla 14.2 V akussa. Ajoin kesäpäiviltä kotiin, ajoin auto talliin ja otin napa irti. Eilen oli tarkoitus ajaa auto ulos tallista, onneksi tarkistin varmuuden vuoksi akun virta.

Yllätys! Oli alle 10V siinä! o_O

Kyllä tuo minusta silti enemmän akkuvialta kuulostaa vaikka onkin uusi, jos itekseen napa irti tyhjenee parissa viikossa. Ja muutenkin jos on ollut alle 10V jännite vaikka yön yli tai varsinkin jos pidempään niin se akku on muutenkin suht todennäköisesti ongelmajätettä vaikka ikää ei olisikaan.

Toi on se ihan kaikista pahin akulle että se on tyhjänä vähänkään pidempiä aikoja, tuollaiseen akkuun ei kyllä enää voi luottaa yhtään.
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Kyllä tuo minusta silti enemmän akkuvialta kuulostaa vaikka onkin uusi, jos itekseen napa irti tyhjenee parissa viikossa. Ja muutenkin jos on ollut alle 10V jännite vaikka yön yli tai varsinkin jos pidempään niin se akku on muutenkin suht todennäköisesti ongelmajätettä vaikka ikää ei olisikaan.

Toi on se ihan kaikista pahin akulle että se on tyhjänä vähänkään pidempiä aikoja, tuollaiseen akkuun ei kyllä enää voi luottaa yhtään.


Mjooo... no tämä on nyt kolmas akku joka käyttäytyy tällä tavalla...

Ensimmäinen oli uusi..
Toinen oli käytetty isännän autossa yli 3 vuotta (ja siinä toiminut moitettomasti!)
Ja tämä kolmas on siis uusi.

Isännän autossa on identtinen akku, sekin uusi, ja se käyttäytyy normaalisti.

Tiedä sitten..
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Akulta kyllä kuulostaa ? Itselläni kyllä navat kiinni jatkuvasti, mutta radiota ei autossa ole.
Radion herätevirrat mulla söivät akkua kun auto seisoo. Jos auton käydessä laturi lykkää 12,5-14,5 V niin se on silloin kyllä kunnossa.

Miltä laturin hihna vaikuttaa kunnoltaan tai apulaitehihnan kiristäjä ?
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Eli mulla olisi siis ollut kolme viallisia akkuja? Ja yksi niistä ”ehjä” / ”kunnossa” niin kauan kun se oli isännän autossa?

Hihna (ja kiristin) vaihdettu samalla kun akku vaihdettiin ”eka kerta” uuteen. Eli konerempan jälkeen. Ennen sitä oli toisen tyyppinen akku ja sekin oli aika huonossa kunnossa... mutta en seurannut sen kunto sillä tavalla kun oli vaihto tiedossa..

Vanha hihna (ja kiristin) olivat OK-näköisiä
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Aivan, noh siinä tapauksessa tuokin akku on sit sökö jos se on pidempään ollut 10 voltissa, että voit varautua neljännen hommaamiseen. Toki jos se oli sen ajon jälkeen heti siellä 10v:ssä niin sehän sit taas kertoo että vika on laturissa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Hmmm.... kestää noin 1 minuutin kun mittaa latausjännitteen... jos ok niin akku kaupoille...
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Käynti jossain korjaamossa jossa akkutesteri? Samalla tulis testattua laturi.

Pitemmän päälle tulee kalliiksi arvaamalla vaihdella osia.;)
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Uskotteko ihan oikeasti että emme ole yrittäneet mitata? x)

Konstit loppumassa. Siksi kysyin täältä.


Laturi testattu jo helmikuussa... silloin oli kunnossa... (katso liite)

Ja voisitteko kertoa mulle miksi se akku joka toiminut isännän autossa hyvin yhtäkkiä ei toimi mun autossa?

Sähkö on sinistä ja sattuu.
 

Liitetiedostot

  • A4A678B1-FD06-45E7-B295-8A1447455182.jpeg
    A4A678B1-FD06-45E7-B295-8A1447455182.jpeg
    160.6 KB · Lukukerrat 154

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Uskotteko ihan oikeasti että emme ole yrittäneet mitata? x)

Konstit loppumassa. Siksi kysyin täältä.

Laturi testattu jo helmikuussa... silloin oli kunnossa... (katso liite)

Ja voisitteko kertoa mulle miksi se akku joka toiminut isännän autossa hyvin yhtäkkiä ei toimi mun autossa?

Sähkö on sinistä ja sattuu.

En tiedä miten tai mitä olette mitanneet. Yleismittarilla et pysty mitenkään mittaamaan akun kuntoa. Mikä akku muuten on kyseessä?
Olen vaihtanut kymmeniä Fiam-merkkisiä akkuja jossa on kennovika. Osa alle vuoden vanhoja. Oireilevat sillälailla että joku kerta akku on vain tyhjä, jännite alle 10V. Hetken latauksessa tai apuvirralla auto käyntiin, niin toimivat taas monta päivää, ehkä.:rolleyes: Akkutesterillä voi saada mitattua akun ehjäksi, mutta kun muutamia kertoja kiusaa akkua (starttaa useamman kerran peräkkäin) niin akun kunto romahtaa täysin.

Tuosta lataustestin kuvasta ei selviä kuin latausjännite ja kierrokset. Kuinka laturi toimii eri kuormilla?

Onko virtamittaus miten tehty? Mittari kytketty sarjaan virtapiirin kanssa? Autosta kaikki virrankulutus pois. Minulla on myös pieni epäilys tuon kuvan mittarin luotetavuuden suhteen... :rolleyes:
Jos tulos on 0.02A eli 20mA niin terve akku ei todellakaan kyykkää yhdessä tai kahdessa yössä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
En tiedä miten tai mitä olette mitanneet. Yleismittarilla et pysty mitenkään mittaamaan akun kuntoa. Mikä akku muuten on kyseessä?
Olen vaihtanut kymmeniä Fiam-merkkisiä akkuja jossa on kennovika. Osa alle vuoden vanhoja. Oireilevat sillälailla että joku kerta akku on vain tyhjä, jännite alle 10V. Hetken latauksessa tai apuvirralla auto käyntiin, niin toimivat taas monta päivää, ehkä.:rolleyes: Akkutesterillä voi saada mitattua akun ehjäksi, mutta kun muutamia kertoja kiusaa akkua (starttaa useamman kerran peräkkäin) niin akun kunto romahtaa täysin.

Tuo on muuten erittäin raivostuttava tapa akulle hajota. Perustuu ilmeisesti siihen että lyijy on mekaanisesti rikki ja yksi tai useampi 2v kenno putoaa välillä pois. Saattaa toimia toisin päin myös että kun starttaa tai kuormittaa kovasti, niin "hitsautuu" takas kiinni ja kapasiteetti ja jännite nousee normaaliksi.

Joskus riitelin akkuliikkeen kanssa tollaisesta akusta, oli kuulemma ihan OK kun testeri näin näytti.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Meilläkin kuoli yhden kesän jälkeen snjadzerin AGM akku ja Motonetin akkutesteri väitti sitä ehjäksi. Kannattaa unohtaa noi digitaaliset testerit ja testata vanhanaikaisella testerillä se kunto.
 
Ylös Bottom