EVO IX ongelmia

pkleemola

New Member
Liittynyt
3 Toukokuu 2009
Sijainti
Helsinki
EVO ei lähtenyt viikonloppuna käyntiin. Kaapeleilla sain virtaa, ajelin tunnin, pysähdyin parissa kaupassa ja niiden pihoista lähti normaalisti. Nyt pari päivää myöhemmin ei taaskaan edes lupaa. ei edes pyöritä, kuuluu vaan tiheä tik-tik-tik-tik-tik.

autollahan on jo ikää 4.5v ja rapiat, taitaa olla akku lopussa. tiheä tikitys kai viittaa siihen, ettei jaksa pyörittää starttia?

Onko jotain vinkkejä neuvoja, millainen akku EVO IX:n kannattaisi laittaa? Onko asennuksessa jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon; akkuja ei ole tullut vaihdeltua aiemmin.
 
Vs: EVO IX ongelmia

pkleemola sanoi
Ohjekirja ei käsillä... millaiset speksit pitäisi olla?

En tiedä miten siellä akun vaihto hoidetaan, mutta täällä päin ajetaan akkutalon eteen ja sanotaan vaihda akku, ja hörpitään kahvia, maksetaan ja kun aikaa on kulunut x hetki. Startataan pihasta uudella akulla.
Kätevintä. :driver

Jos on kovakin DIY-mies, niin silloin akun speksit löytää avaamalla konepellin ja katsomalla akun päältä mitä merkintöjä siihen on raapustettu ja marssimalla kauppaan pyytäen samanlaista. Jos varman päälle haluaa pelata niin mittojen ottaminen ei vanhasta akusta myöskään varmasti haittaa.
 
Vs: EVO IX ongelmia

ei kai akun vaihtoon fakiiria tarvita =)

saan kyllä kaivettua ne speksit, ellei joku ystävällinen sielu pysty kylmiltään latelemaan vastauksia.
 
Vs: EVO IX ongelmia

Mulla hyyty orkkisakku jo puolen vuoden jälkeen, nyt menossa jo toinen Optima ku joku aika sitten ei vielä oikein muita parempia akkuja tohon saanu.
 
Vs: EVO IX ongelmia

J. Puhakka sanoi
En tiedä miten siellä akun vaihto hoidetaan, mutta täällä päin ajetaan akkutalon eteen ja sanotaan vaihda akku, ja hörpitään kahvia, maksetaan ja kun aikaa on kulunut x hetki. Startataan pihasta uudella akulla.
Kätevintä. :driver

Jos on kovakin DIY-mies, niin silloin akun speksit löytää avaamalla konepellin ja katsomalla akun päältä mitä merkintöjä siihen on raapustettu ja marssimalla kauppaan pyytäen samanlaista. Jos varman päälle haluaa pelata niin mittojen ottaminen ei vanhasta akusta myöskään varmasti haittaa.

Itellä näytti orkkis akku tammikuussa hyytymisen merkkejä, ja eikun akkutaloon 65€ asennettuna vartan akku.
 
Vs: EVO IX ongelmia

Sen orkkisakun päällä on on sellanen irrotettava muovinen suojakuori, jonka mukaasi nappaamalla saat ainakin akun ulkomitat kohdalleen. Sitä voit sovitella sen uuden akun päälle siellä liikkeessä, jos uuden akun päädyt ostamaan.

Itselläni hyytyi akku ekan kerran Tammikuussa reilun neljän vuoden käytön jälkeen. Nappasin akun irti, täytin nesteet ja laitoin lataukseen ja sitten akku takaisin kiinni. Kustannuksia tuli vaivan lisäksi latauksen kuluttama sähkö + litra akkuvettä (n.20 euro centtiä) Sen jälkeen on toiminut taas moitteetta ja starttasi kovilla pakkasilla täällä suomessakin ihan nätisti, jopa viikon seisomisen jälkeen.
Ei tarvinnut ostaa uutta akkua tilalle kun vanhakin otti vielä virtaa hyvin vastaan ja latautui nätisti. Samat oireet oli silloin itsellänikin, pelkkää nakutusta startatessa ensimmäisen yrityksen jälkeen, jolloin se vielä yritti pyöräyttää starttia. En ihmettele ettei akku jaksanut pyörittää enää jos jouduit kaapeleilla starttaamaan ja sen jälkeen kävit kaupoissa startaten autoa muutamaan otteeseen.
Aja piiitkä lenkki ilman turhia puhaltimia ja soittimia yms. ja anna akun latautua täyteen....ihan jo varmistaaksesi että akun lataus toimii kunnolla ja tarkastaaksesi ottaako akku latausta vastaan.

Edit: Jaa, olitkin jo näköjään ajanut tunnin lenkin :-( Oliko lenkki kaupunkiajoa matalilla kierroksilla ja pysähdyksillä, vai maantieajoa? Oletko tarkistanut akun nestepinnat?
 
Vs: EVO IX ongelmia

Mulla kyykkäs kans vakiopatteri viime kesänä. Just olin ostana auton ja hotellin pihassa häntä koipien välissä kyselemään kaapeleita. Oli sopivasti sunnuntai ja kun ei lataamalla parantunu niin Bilhelvetin keikkaa pukkas :-\
No nyt on toiminut talven yli moitteettomasti ja takuutakin vielä yli 3 vuotta jälellä... :peukku
 
Vs: EVO IX ongelmia

Tarzi sanoi
Oliko lenkki kaupunkiajoa matalilla kierroksilla ja pysähdyksillä, vai maantieajoa?

Porkkalanniemen lenkki, kuivaa asfalttia, märkää asfalttia, välillä puoli kaistaa lumisohjossa. käytetty kierroslukualue 3,400 - 7,200rpm painottuen yläpäähän, jarrutkin ehtivät lämmetä.
 
Vs: EVO IX ongelmia

Akku ei lataudu ikinä täyteen auton omalla laturilla vaikka ajaisit 60 tuntia putkeen. :-X Varsinkaan talvella.
 
Vs: EVO IX ongelmia

Kylmässä akussa ei voikkaan olla koskaan niin paljon varausta kun lämpimässä.
 
Vs: EVO IX ongelmia


taitaa mullakin olla ysin orkkisakku sökönä. auto seissyt lämpimässä hallissa vuodenvaihteesta, enkä ottanut kenkää irti (ilmeisestihän kylmä säilytyspaikka on akun kannalta parempi.). sen pari kertaa, mitä sitä käynnistin, pyöritti ihan ok. nyt oli kuitenkin akku täysin kuollut, eikä ota kunnolla latausta vastaan. minkähän merkkinen akku sinne kannattaisi laittaa? itse en ole vuosikausiin joutunut akkukaupoille, joten kokemuksia kaipailen.. ihan halvinta en osta, mutta tuskin kuitenkaan sen kummemmin hifistelemäänkään alan.
 
Vs: EVO IX ongelmia

nahkuri sanoi
taitaa mullakin olla ysin orkkisakku sökönä. auto seissyt lämpimässä hallissa vuodenvaihteesta, enkä ottanut kenkää irti (ilmeisestihän kylmä säilytyspaikka on akun kannalta parempi.). sen pari kertaa, mitä sitä käynnistin, pyöritti ihan ok. nyt oli kuitenkin akku täysin kuollut, eikä ota kunnolla latausta vastaan. minkähän merkkinen akku sinne kannattaisi laittaa? itse en ole vuosikausiin joutunut akkukaupoille, joten kokemuksia kaipailen.. ihan halvinta en osta, mutta tuskin kuitenkaan sen kummemmin hifistelemäänkään alan.

Ei sillä merkillä niin väliä nykyään ole. Tuppaavat olemaan joka tapauksessa samoilta linjoilta. Ota joku akkuliikkeen keskihintainen akku, jota suosittelevat ja joka autoon käy. Toki mieluusti hyvällä käynnistysvirralla ja isolla kapasiteetilla, mutta ei noilla sulle suuresti merkitystä ole kun et kerran talvella ajele. Seiskaan laitoin Exiden 027TE 62Ah, ei pahaa sanottavaa ja oli järkevän hintainen. Tuo oli isoin mitä vakiopaikalle mahtui.
 
Vs: EVO IX ongelmia


en nyt tiedä, onko toi vakioakkukaan ihan sökö.. lähti se äsken hyvin vielä käyntiin silläkin, vaikka vähän näytti, ettei akku enää latautuisi kunnolla. jospa se kestäisi siihen asti, että otan evon liikenteeseen, niin voisi sitten mennä ajamalla akkukauppaan. :)

tämä talvi meni evolta ohi, eikä edellisenäkään tullut pahemmin ajeltua, vaikka liikennekäytössä olikin. tiedä sitten seuraavasta, todennäköisesti lämmintä hallipaikkaa ei kuitenkaan enää silloin ole. :( varmasti mulle joku hyvä normiakku riittää silti. onko ne optimat ylimainostettuja/-hinnoiteltuja, kun joskus on ollut mielessä sellaisen hankkiminen!?
 
Vs: EVO IX ongelmia

nahkuri sanoi
en nyt tiedä, onko toi vakioakkukaan ihan sökö.. lähti se äsken hyvin vielä käyntiin silläkin, vaikka vähän näytti, ettei akku enää latautuisi kunnolla. jospa se kestäisi siihen asti, että otan evon liikenteeseen, niin voisi sitten mennä ajamalla akkukauppaan. :)

tämä talvi meni evolta ohi, eikä edellisenäkään tullut pahemmin ajeltua, vaikka liikennekäytössä olikin. tiedä sitten seuraavasta, todennäköisesti lämmintä hallipaikkaa ei kuitenkaan enää silloin ole. :( varmasti mulle joku hyvä normiakku riittää silti. onko ne optimat ylimainostettuja/-hinnoiteltuja, kun joskus on ollut mielessä sellaisen hankkiminen!?

Ovat. Mulla on nissanissa ollut kaksi yellowtoppia ja molemmat on menneet sököksi aivan ykskaks parin vuoden käytön jälkeen. Toinen heräsi hetkeksi kovalla herätysvirralla, mutta hyytyi sitten viikkoa myöhemmin lopullisesti. Nämähän maksaa sen 2-3x sen mitä tavallinen akku.. Tämä nimenomaan kesäautossa, joka seisoo talvet akunkengät irti. En voi suositella. Ihan tavallisen akun kanssa ei ole ollut nyt ongelmia kolmeen vuoteen, joten osta sinäkin sellainen. Esim juuri tuo exide mikä mulla on.
 
Takaisin
Ylös Bottom