EVO VIII:n poweria

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
hhm tuli tuossa kutiteltua evoon lisä poweria 3" rosteriputkiston / meganracing:in  pakosarjan myötä !  vakio putki ahdistaa kyllä  aika lailla ,meinaan auton luonne muuttui täysin  :p
nyt hymyilyttää kun painaa kaasua, on meinaan "herkkä"!
täytyy vissiin eculle keksiä vielä jotain päivitystä ,meinaan tänään iski kiihdyttäessä fuel cutti ja meinas olla ottalohko tuulilasis, sen verran nykäs :nykii
putkisto tuli väsäiltyä käsityönä, downpipe/ racekatti / suoraputki yhdellä takavaimentimella  (meganracingin) joka ehkä pikkuisen       
pörisee siviili ajoon liikaa! täytyy vissiin keksiä vielä välivaimennin jostain! no mutta kuiteski viikonlopun aherrus kannatti  ;)
 
M

maxpain

Guest
Ihan nättiä palikkaa :driver

Paljon tyhmiä kysymyksiä ;D
Eli ahdot nousi nyt parantuneen hengityksen ansiosta ? Mitens missä ahdoissa noissa tulee fuelcutti ?

Alkaako katsastuksessa valittaan, kun eikö noi palikat pitäis olla tyyppihyväksyttyjä/e hyväksyttyjä tms ?


Onko sulla ic / ahtoputket vakiot vai onko nekin päivitetty ?
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Tepi sanoi
Ihan nättiä palikkaa :driver

Paljon tyhmiä kysymyksiä ;D
Eli ahdot nousi nyt parantuneen hengityksen ansiosta ? Mitens missä ahdoissa noissa tulee fuelcutti ?

Alkaako katsastuksessa valittaan, kun eikö noi palikat pitäis olla tyyppihyväksyttyjä/e hyväksyttyjä tms ?


Onko sulla ic / ahtoputket vakiot vai onko nekin päivitetty ?
Ei kai pakoputki kuulu tyyppihyväksyttyjen osien piiriin,
katti kyllä kuuluu mutta mutta?
vai onko uusissa autoissa eri säännöt kuin esim.-98?
Obd mittauksesta pitää mennä tietysti läpi.
 
M

maxpain

Guest
No mitä mää oon jostain dynamiitti.comin foorumia lukenut kun ne on vaihdellut johonkin typeriin putkistoja jotka ei oo ollut hyväksyttyjä.... tiedä sitten, siksi kysyinkin, että onko jollain faktaa :)
 
1

1gDSM

Guest
markok sanoi
Ei kai pakoputki kuulu tyyppihyväksyttyjen osien piiriin,
katti kyllä kuuluu mutta mutta?
vai onko uusissa autoissa eri säännöt kuin esim.-98?
Obd mittauksesta pitää mennä tietysti läpi.

Eipä ole siteerata AKE:n sivuja tai vastaavia, mutta käsittääkseni kuuluvat tyyppihyväksynnän piiriin. Esim. noita type-r kuskeja löytyy ilmeisesti aika monta, jotka vaihtavat putkiston ja myyvät auton pois ennen ensimmäistä katsastusta.

Faktatietoa on vain Saksasta, jossa kaveri asensi HKS:n putkiston ja maksoi tüvistä 2 x putkiston hinnan.
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Ei tollasessa 200sx -98 ole koskaan ollut mitään vaikeuksia katsastaa 3" meganin putkella.
Toisaalta henk. koht. en ymmärrä koko hyväksyntä hommaa, toi tuntuu tappavan tarvike myynnin kokonaan ja näin ollen kilpailun.
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
cooleri on vaihdettu isompaan, ahtoputket myös (xs power)
periaatteessa jos sedät haluaa olla vaikeita niin tyyyppihyväksyntä pitää ilmeisesti löytyä ,jostain olen kuullut että vaimentimet /katti pitäis olla hyväksyttyjä mutta mutta no vakio osat on "tallella"
fuel cut rajaa en viä osaa sanoa kun ahtomittari on viä asentantamatta! täytyy nyt ensimmäisesksi saada tuo ecu säädettyä
enneku alkaa kokeileen kulkua ! ecutek on vahvasti mielessä tuohon asiaan !ainakin subarussa toimi todella hyvin!
 
1

1gDSM

Guest
wrx sti sanoi
cooleri on vaihdettu isompaan, ahtoputket myös (xs power)

Mitä mieltä olet XS Powerin tuotteiden laadusta?

eBay tuntuu niitä olevan pullollaan ja tuohon hintaan tuskin saa mitään muuta merkkiä. Myyjän on saanut melko positiivista palautetta, mutta netti on väärällään kuvia haljenneista turboista ja sulaneista pakosarjoista :-\
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
wAAAHHH.. Wahhh,,, Mommie, Mommie wAAAHHH.. Wahhh wAAAHHH.. Mommie, Mommie :nykii ;D
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
muista ei ole kokemusta kuin tosta coolerista josta ei ole mitään pahaa sanottavaa :peukku hyvinhän toi on toiminut ainakin tähän asti ,paikalle meni suht helposti ainoastaan (pohjapanssari)siis se muovihässäkkä ei mahtunu paikoilleen ! ihmettelinkin kuinka hyvät rosteriklemmarit oli mukana ahtoputkissa ,todella leveät ja jykevät lukkomuttereilla!
 

jala

WRX
Liittynyt
25 Elokuu 2005
wrx sti sanoi
putkisto tuli väsäiltyä käsityönä, downpipe/ racekatti / suoraputki yhdellä takavaimentimella  (meganracingin) joka ehkä pikkuisen       
pörisee siviili ajoon liikaa! täytyy vissiin keksiä vielä välivaimennin jostain! no mutta kuiteski viikonlopun aherrus kannatti  ;)

Höpö höpö, sopivasti se murisi :) No joo, ehkä pidempään kuunneltuna voi ruveta korvia jomottamaan.
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
juu! niin murisi :D mut nyt on lääke(välivaimennin) asennettu paikoille ja ehkä kokonaisuus saa nyt olla tämä , pehmensi hiukan sisälle kuuluvaa ääntä! mutta kait tuon vieläkin kuulee kun innostuu kiihdyttään ;D
takavaimentimeen kuuluvaa vaimennus trumpettia ei varmaan tuu käytettyä ,vaikka vaimentaa todella tehokkaasti! dynossa kokeiltiin niin tehoa hävis 11kw (15hv) yläkierroksilla ei jaksanu enää ahtaa kunnolla!sen verran tukkonen kapula!
käväisin G-tech:llä testaamassa tota 0-100kmh tulos 4,5sek :driver
suht kipakka tulos (väliinputoaja evo8:lta ) kuten jostain olin lukevinani! ;D
 

EVOsella pääsee

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2006
Onko Evoosi asennettu myös ecutec tai unichip tms?
Paljonko oli vääntöä ja hevosia?

Kiinnostais tietää, koska on samaiset "hardware" viritteet käyneet mielessä (siis pakosarja ja 3" downpipe + ehkä isompi turbo).

Omaan Evo 8:aan on intaken, high flow katin ja 3" cat-back putken lisäksi tulossa unichip, joka säädellään penkissä kohdalleen. Odotan jotain hieman päälle 300hv tehoa ja noin 450Nm vääntöä säätöjen jälkeen. Nyt arvot ilman unichippiä ovat 206kW ja 395Nm. Jos alkaa tuntumaan kesyltä niin täytyy harkita "hardware" osien päivitystä.
 
M

maxpain

Guest
Kannattaako tuommoiseen autoon mitään unichip räpellyksiä laitella ? Poistaako tuo esim fuelcuttia ollenkaan ? Jos poistaa niin kuinka ? Kunnon ems vaan kehiin, kun kuiteskin nälkä kasvaa syödessä.
 
1

1gDSM

Guest
Tepi sanoi
Kannattaako tuommoiseen autoon mitään unichip räpellyksiä laitella ? Poistaako tuo esim fuelcuttia ollenkaan ? Jos poistaa niin kuinka ? Kunnon ems vaan kehiin, kun kuiteskin nälkä kasvaa syödessä.

Oma käsitykseni on ettei poista, siirtää kyllä koska tuo toimii kuten monet muutkin piggybackit eli muokkaa ilmamäärämittarin signaalia. Isommilla suuttimilla fuel cuttia saa toki siirrettyä, mutta rajansa tuollakin.

Unichip on siitä veikeä vekotin ettei sitä itse säädetä lainkaan eli jokaisen muutoksen jälkeen käydään aina valtuutetulla jälleenmyyjällä hakemassa uudet säädöt.

Käsittääkseni myös bensapumppu olisi niitä ensimmäisiä vaihdettavia eli jos niitä tehoja kaipaa niin kannattaa lisätä ostoslistalle vaikka Walbron GSS341.

AEM EMS FTW!
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
mites lie kytkin kestää kasvaneita tehoja?, olen jostain kuullut (sinisiltä blue-diba-daa) miehiltä, että evossa ois kytkin se tehokkain sulake, joka ei riitä kuin hivenen 300hv paremmalle puolelle?, miten lie ???
 

EVOsella pääsee

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2006
En kyllä edes lähtisi niin laihalle säätelemään, että fuel-cutti nappaisi kiinni. Vakiona käy niin rikkaalla, että on reilusti varaa laihentaa seosta. Sitten sytkän säätövä ja pieni paineen nosto. Kokeiltiin jo pelkkää paineen nostoa, mutta sillä ei tullut paljoakaan muutosta ja käytettävä kierrosalue pieneni. :-\

Se kytkin voi laueta ihan vakiotehoillakin jos sitä rääkkää. Samoin lievilläkin viritteillä voi kuulemma hajota vaihteisto tai nelivetoloota (siis ainakin Jenkkimallista, jossa perinteinen viskokytkin nelivetolootassa). Paikaltaan lähettelyt ja driftaaminen ovat ne pahimmat myrkyt. Varmaan myös tulostavoitteellinen kisailu, vaikka oliskin vaan korttelisarjaa.  ;)
Itse aion välttää em kikkailua ja pitää hauskaa evolla silloin tällöin, snadissa sladissa. :driver Kytkin vaihtoon jos alkaa luistamaan (joku vähän kestävämpi kuin alkuperäinen, mutta ei jäykkää on/off mallia).
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
EVOsella pääsee sanoi
Kokeiltiin jo pelkkää paineen nostoa, mutta sillä ei tullut paljoakaan muutosta ja käytettävä kierrosalue pieneni. :-\

Eli pumpun tuotto lopahti Suomeksi sanoen... Paineiden nostohan ei pumpun tuottoa lisää, suuttimien virtausta kylläkin. Ja evon suuttimet kyllä virtaavat kyllä iha ok, mutta pumpun tuotto ei riitä, kuten aiemmassakin mainittiin.

Edit: puhuitko ahto-, vaiko bensanpaineesta?
 
M

maxpain

Guest
Minkä paineen nostoa ?

Tarkoitin fuelcutilla, ahtojen tuomaa painerajaa. Milläpä sitä tehoa muuten kunnolla kasvattaisi autossa ???
 

EVOsella pääsee

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2006
Eli kokeiltiin ahtoja nostaa---> 1,5bar. Ei fuel-cutti silloin ainakaan tökänny. Mut jos säätää pelkkää "ilmaa" niin välttämättä normaali ecu ei pysty sitä täysin kompensoimaan tai sitten alkaa ahistaan bensapuolelta kuten Harri K mainitsi. En tiedä mikä oikeasti mätti, mutta tehoa tuo ahtopaineen nosto yksistään ei kasvattanut (tulihan kokeiltua. käytössä oli mekaaninen hukkaportin kellon säädin merkkiä turbosmart).

En tiedä mistä kaikista "vaaratilanteista" fuel-cut menee päälle, mutta ainakin liian laihalla seoksella menee.
Onko tietoa, paljonko ahtopaine pitää olla, että menee fuel-cut päälle?

Onko muillakin kuin nimimerkillä wrx sti, kokemuksia evon voimien kasvattamisesta (tyyliin pakosarja, turbo, ecu, suuttimet, yms)?
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Muutamia kysymyksiä olis edellä käydystä keskustelusta herännyt.

Miten tollanen Evon ecu toimii?

Onko siinä ilmamäärämittari vai millä se laskee moottorin ottaman ilman?

Pystyykö tollasta uudelleen ohjelmoimaan, kuinka helposti?

Onko vanhemmissa malleissa kuinka isoja eroja moottorin ohjauksessa?
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
EVOsella pääsee sanoi
Onko Evoosi asennettu myös ecutec tai unichip tms?
Paljonko oli vääntöä ja hevosia?

juu tais olla ensimmäinen evo mihinkä jauhiainen (artec power)asensi ecutek:in samalla päivitettiin bensapumppu (walbro)!

säädöissä otettiin varman päälle eikä lähdetty ennakoilla hulluttelemaan!
limiittiä jäi tulevaisuutta ajatellen ,kuulostellaan nyt ensin tätä säätöä!paineita  on about 1,45 bar!

siitä evo on kumma värkki,et yläkierroksilla tahtoo vieläkin käydä tosi rikkaalla !sitä kun vielä rukkaa niin voimaa tuleepi lisää 10-15hp !

ai niin dumppi käännettiin ralliasentoon  eli väärinpäin! muutoin tahtoo vuotaa kun mennään yli 1,4bar ahtoja!

suosittelen kyllä ecutek:iä (artec power) saku säätää auton tien päällä todellisesssa kuormituksessa ,ja varmasti sieltä saa lähteä hymyssä suin ajeleen kotia päin!sen verran on homma hanskassa!
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Mitenkähän onnistuu Evo 9 viritys Kuopiossa? Siis mitä muutoksia sun 8:iin tehtiin? Aika kiitettävät tehot! Saako Sakun kautta putkistoja Evoihin?
 

EVOsella pääsee

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2006
Hyvin on noussut teho ja vääntö.  :peukku
Tuosta päätellen hankin itsekin downpipen ja pakosarjan jos ei nykyisellä kokoonpanolla kulje tarpeeksi liukkaasti säätöjen jälkeen. Onhan se selvä, ettei evon vakio pakosarja virtaa optimaalisesti (muistuttaa lähinnä tavallisen perheauton pakosarjaa). Hyvin mitoitettu pakosarja herättää turbon ajoissa ja yhdessä ahdistamattoman putkiston kanssa suorastaan p-a-k-o-t-t-a-a virtaukset kasvamaan. 
Oletan, että et ole vielä vaihtanut bensapumppua etkä suuttimia, sillä oletan niiden riittävän just tonne noin 350hv tietämille.

Oletko siirtänyt ilmanoton pois vakiopaikalta? Kuinka paljon arvioit uudella intercoolerilla ja imuputkistolla olevan osuutta tehon ja väännön nousuun?
 

jala

WRX
Liittynyt
25 Elokuu 2005
wrx sti sanoi
suosittelen kyllä ecutek:iä (artec power) saku säätää auton tien päällä todellisesssa kuormituksessa ,ja varmasti sieltä saa lähteä hymyssä suin ajeleen kotia päin!sen verran on homma hanskassa!

Hyvin kyllä tuntui säädöt onnistuneen, tasaisesti veti yläkierroksille asti.
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
bensapumppu vaihdettiin walbron 255 , ilmanotto on vakiokotelo systeemi green:in paneelisuodattimella !

toi evo 8:n oma cooleri on kyllä hyvä ja kuulemma riittää varmasti viritys tarpeisiin ei jää siittä kiinni ,
mulle vain tuli tuo cooleri samassa klimpissä pakosarjan myötä!
se turbon ja dowpipen välissä oleva kollektori kannattaa vaihtaa se vaikuttaa varmasti paljon yhdessä dowpipen kanssa !
 

rodney

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2006
Sijainti
Kotka
Onkos kukaan vielä testaillut Evossa tuota V-Power bensaa että onko vallan mitään hyötyä normi 98:n??
 

Yami

Lancer Evolution VIII -05 Porsche 911 Turbo -04
Liittynyt
12 Helmikuu 2006
Sijainti
Hämeenlinna
rodney sanoi
Onkos kukaan vielä testaillut Evossa tuota V-Power bensaa että onko vallan mitään hyötyä normi 98:n??
Kyllä mä ainakin heti ekalla tankillisella tein kulutusvähyysennätyksen(huh mikä sana), vaikka ajelin ihan niinkuin ennenkin, tai jopa hieman kuluttavammalla tyylillä. Eli ei se ainakaan kulutusta nosta. Ainakin puoli litraa vähenee kulutus sadalla.
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
V-poweria tuli tankattua jo toinen tankki !
saman huomion tein itsekkin ,et aivan niinkuin kulutus olisi hiukan vähentynyt! muutamia kymmeniä kilomettrejä tuli normaalia enemmän ajettua tankillisella!
en tiedä sittte tohon voima puoleen !persdyno ainakin haluais sanoa että jotain pientä kutinaa/sutinaa konepuolelle olis tullu ! mutta en usko ennenkuin on mustaa valkoisella!! voishan sitä kokeilla kellotella niitä aikoja !!
 

rodney

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2006
Sijainti
Kotka
Täytyypi tänään käydä tankillinen sitä täräyttämässä niin sittenhän sen näkee/tuntee...
 

wrx sti

Member
Liittynyt
21 Elokuu 2005
Rodney!
tuossa lueskelin että olet dumppia vaihtamassa ? minkälaiseen olet päätynyt ? mulla olis sama homma edessä kun tuo vakio dumppi pakkaa vuotamaan ellei se ole käännettynä niinsanotusti väärin päin!
 

rodney

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2006
Sijainti
Kotka
wrx sti sanoi
Rodney!
tuossa lueskelin että olet dumppia vaihtamassa ? minkälaiseen olet päätynyt ? mulla olis sama homma edessä kun tuo vakio dumppi pakkaa vuotamaan ellei se ole käännettynä niinsanotusti väärin päin!

Mulla ei merkistä/mallista ole vielä tietoa kun valtuutin kyseisen Uutelan Racingin Marko sen minulle hommaamaan kun tietää mikä on paras/oikea tuohon autoon.Mutta kun saan mallin selville torstaina niin voin ilmoittaa sinulle sen.Löytyykö mistä tuohon sitä huoltotoimenpide erittelyä eli mitä missäkin huollossa tehdään???Kun en ainakaan omasti käyttäjän oppaasta enkä huoltokirjasta sitä löytänyt..
 

Yami

Lancer Evolution VIII -05 Porsche 911 Turbo -04
Liittynyt
12 Helmikuu 2006
Sijainti
Hämeenlinna
rodney sanoi
Löytyykö mistä tuohon sitä huoltotoimenpide erittelyä eli mitä missäkin huollossa tehdään???Kun en ainakaan omasti käyttäjän oppaasta enkä huoltokirjasta sitä löytänyt..
En ole mullakaan tietoa mitä tehdään missäkin huollossa. Öljynvaihtoväli 0n 7500 ja hihna 60000km:ssä.
Mulla siinä huoltokirjan kannessa on 'GDI' eli ei taida maahantuojalla olla omaa huoltokirjamallia evolle.
 

rodney

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2006
Sijainti
Kotka
rodney sanoi
wrx sti sanoi
Rodney!
tuossa lueskelin että olet dumppia vaihtamassa ? minkälaiseen olet päätynyt ? mulla olis sama homma edessä kun tuo vakio dumppi pakkaa vuotamaan ellei se ole käännettynä niinsanotusti väärin päin!

Mulle tuli Tommi´s Billetin dumppi joka on sitä kiertävää mallia ja ihan mukavasta kiekasee kun vaihtaa 8)..Kyllä mulla se vakio dumppikin piti paineita ylhäällä tosi hyvin ja piikkikin kävi 1.55barissa että ei mulla ainakaan vuotanut..Ja onhan tuo hieno kun on venttiilikopan värinenkin..Nyt vaan v#ituttaa jos joutuu noita vennttiilin nostajia vaihtamaan kun tuppaa vähän maksamaan... :seina
 

rodney

New Member
Liittynyt
12 Heinäkuu 2006
Sijainti
Kotka
Vajaa 40tkm on mittarissa ja nyt kun on seissyt auto jonkun aikaa niin ei enää ole naputtanut joten ei ainakaan vielä ole ajankohtaista vaihtaa noita kun tuntuisivat taas ajavan asiansa.
 
Ylös Bottom