Vs: Evo XI: Diesel hybridi
MakeM sanoi
Ei kyllä mielestäni sovi diiselin luonne urheiluautoon ollenkaan. Eipä nuo kulje yhtään mihinkään ennenkun ottaa ahtoja, ikävä ääni ja ei kierrä. Väännöstäkään ei paljoa ole hyötyä kun renkailta tuskin on niinkään paljoa kun bensassa.
Tuon kaltaisessa sähköisessä voimansiirrosssa moottorin ns. "luonteella" ei taida olla merkitystä auton nopeuden tai ajettavuuden suhteen. Polttomoottori kerta toimii genuna ja se optimoidaan luultavasti hyvinkin kapealle kierroslukualueelle, ehkä jopa vakiokierroksilla. Oleellista onkin paketin paino, max sähköteho ja kulutus g/kwh. Turbolagia tms. viiveitä ei oo, kerta tehoa on varastoituneena superkonkkaan, jolloin napamoottorien "maksimiteho" on "nanosekunnissa" käytettävissä. Onhan tuo korirakenteen ja painonjakauman kannaltakin aika innovatiivinen juttu, motti-genu paketti on periaatteessa vapaasti sijoiteltavissa ja mitn kardaanitunneleita eikä pyöräntuennan geometrioita yms. tarviste suunnitella pyörivien rauta-akselien ehdoilla. Lisäks kaikki mekaaniset ja monimutkaiset aktiiviperät ja isot brembot saa heittää vesilintuun (
tämä askarrutti kirjoittaa)
Ehkä tällaiset sitten on tulevaisuuden urheiluautoja. Ekovehkeet kulkee aurinkopaneelilla, mutta urheiluautoja liikuttaa +500kw sähkövoimalaitokset. Virittäminen tietty silloin muuttuu oleellisesti, kuinkakohan tuollainen tehoelektroniikka kestää boosti jännitettä ;D.
Rallitietäjät. Antaako N-ryhmä tai se uusi 2000 luokka mahdollisuuden ajaa tuollaisella huhun Evo XI:sta kaltaisella autolla. Jos samankokoisella kuristimella saisi päästellä menemään, niin olisi kyllä ihan pitelemätön. Moottori voisi koko pätkän ajan generoida voimaa "puskuriin" maksimitehollaan, ja napamoottorien tehoon säännöissä ei luonnollisestikkaan ole otettu kantaa.