Evo XI: Diesel hybridi

masa-90

Member
Liittynyt
26 Syyskuu 2003
Seuraava Evo; diesel hybridi?. ???

Aika jännä ajatus. Mutta toisaalta viimeaikojen suuntaus tehdä merkin imagosta ympäristöystävällisempi ja viimevuosien konseptit huomioon ottaen, en yhtään ihmettelisi vaikka olisikin.

Vielä jonkin aikaa sitten uutisoitiin evon tulevan bensahybridinä.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

masa- sanoi
Seuraava Evo; diesel hybridi?. ???

Aika jännä ajatus. Mutta toisaalta viimeaikojen suuntaus tehdä merkin imagosta ympäristöystävällisempi ja viimevuosien konseptit huomioon ottaen, en yhtään ihmettelisi vaikka olisikin.

Vielä jonkin aikaa sitten uutisoitiin evon tulevan bensahybridinä.

Lähde?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

http://www.greencarreports.com/blog/1046119_mitsubishi-evo-xi-going-diesel-electric-hybrid

http://www.motorauthority.com/blog/1046035_diesel-hybrid-on-the-cards-for-mitsubishi-evo-xi

http://www.nextcars.net/next-generation-mitsubishi-lancer-evolution-x-to-be-diesel-hybrid/

Niin no huhun mukaan näin on tapahtumassa...

Poimintoja netistä :

"Aktiivijousitus..."

"Dieselin tuominen markkinoille saattaa vähentää mallin kysyntää Japanissa sekä USA:ssa.."


Nähtäväksi jää miten moni suomalainen on valmis maksamaan yli 90 k€ Sähköautosta ? ::)
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Mua ei haittaa jos on alkoholivehje. Tosin jos siitä sähkönen tulee niin voi olla aika hissua.. No sitten poppivehkeet autoon ja kaasupedaalin mukaan säätyvä moottorin ääni.. :D

E85 = More boost = more power :peukku
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Aika vaikea nähdä tuollaisen toteutuvan. Ja jos näin tosiaan käy, on jälleen yksi syy enemmän pysyä vanhemmissa malleissa.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Autojen kanssa kun alkoi pelaamaan silloin kun kortin sai eli reilu 15 vuotta sitten niin tuolloin oli noloa ajaa jollain diesel autolla saati sitten, että sellaisen olisi itselle ostanut. Nykyään dieseleitä ostetaan ihan harraste autoiksikin ja sellaisiksi joita laitetaan enemmän tai vähemmän. Eli jos sama linja jatkuu niin 10 vuoden päästä clubin ratapäivillä suristellaan näillä sähköisillä vibraattori autoilla... ei hyvältä näytä tulevaisuus ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

^- No varmaankin osa totuutta on se että ,ehkä 10 vuoden kuluttua ´tosiaan ratapäivillä voi olla harvinaista Evo nähdä. Sitten kun nostavat käyttömaksut/verot vajaaseen 3000 € / vuosi niin....

Eli nyt puhumme Valkoisen Eurooppalaisen väestön omista pyrkimyksistä kusta omiin taskuihinsa. Eihän nämä päästö määräykset ,koske kuin EU kansalaisia ,saatana...

Kiinalaiset ja Jenkit saavat tehdä aivan mitä heitä huvittaa.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Jos XI olisi diesel niin ei siinä mitään. Kunhan tuo sähköhäröstin jää pois..

Olis se makiaa vetää 400hp - 700nm nelikko Evolla voimasavun saattelemana.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

cubeqtio sanoi
Kunhan tuo sähköhäröstin jää pois..

Tuo asia on jo lähes päätetty. Nyt huhutaan vain sitä millä sitä sähköä tuotetaan. Taloudellisuutta ,jos haetaan niin se on juurikin tuo DieselPower. On se komiaa kun Evo kiertää 3500 rpm.. :peukku , ja turhavaihdella sit niitä putkia enää... Ei tule ääntä muualta kuin Radiosta.

Mielenkiintoiseksi vaan menee onko paino lähempänä 1500 Kg vai 2000 Kg ? Vaikkakin kyllä taitaa nuo napamoottorit olla suhtkevyitä... = €€€€€ ! :)

Takuu ajan jälkeen ei ole kenelläkään varaa korjata enää noita autoja. ???

"..jouduin kierroksella 6 hidasmaan ,koska vasemman takamoottorin ylilämpövalo syttyi.."

"...Mahtaako kukaan tietää mistä johtuu ? Evo kulkee hivenen kallellaan..? Olisiko mahdollisesti aktiivijousituksen pulssianturi viallinen..?.."
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Kyllähän nyky dieselit jo vähän enemmän rinkiä ottaa kun tuon 3000.
Bemarin 535 dieselistä saa jo pelkällä lastuvirityksellä +360hv/725nm
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Sehän on pelkästään positiivista jos saadaan hiljainen, taloudellinen ja suorituskykyinen seuraava Evo! Jos 3500 rpm riittää suorituskyvyn aikaansaamiseen niin ei minulla ole mitään sitä vastaan. Vielä parempi jos vakioputkeakaan ei tarvitsisi vaihtaa viritettäessä.

Melu on vähän out tänä päivänä, enemmän noita teinipuolen juttuja ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Tunari-82 sanoi
Kyllähän nyky dieselit jo vähän enemmän rinkiä ottaa kun tuon 3000.
Bemarin 535 dieselistä saa jo pelkällä lastuvirityksellä +360hv/725nm

Niin käytetäänkö sitä moottoria sähkön tuottamiseen vai auton liikuttamiseen ? Tuo Evo XI on siis Sähkö-auto ei Diesel Auto.


Eli jotenkin näin : Diesel generaattorilla tuotettu sähköenergia otetaan käyttöön kondensaattori/akku varastosta ja johdetaan napamoottoreille... pyörät pyörivät ja auto liikkuu... 0 - 100 Kmh = 4.5s
 

kmk

New Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2004
Sijainti
Tampere
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

-JP- sanoi
Niin käytetäänkö sitä moottoria sähkön tuottamiseen vai auton liikuttamiseen ? Tuo Evo XI on siis Sähkö-auto ei Diesel Auto.


Eli jotenkin näin : Diesel generaattorilla tuotettu sähköenergia otetaan käyttöön kondensaattori/akku varastosta ja johdetaan napamoottoreille... pyörät pyörivät ja auto liikkuu... 0 - 100 Kmh = 4.5s

Tulkitsin noista linkkien artikkeleista kyllä niin, ettei se diesel-mosa (pelkkää) generaattorin virkaa tuota. Eli olisi siis normi hybridi, mutta dieselillä.
Eli siis sähkömoottori olisi apuna ja vain tosi kevyellä kuormalla yksistään.

Minkähän laista vaihteistoa XI:n olisi tulossa. Eikös nuo hybridit ole tähän asti ollut aina CVT:llä...ei kovin urheiluautomaista ::)
 

Samppa

Voima hävis, vääntö jäi.
Liittynyt
20 Helmikuu 2008
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

ast sanoi
Melu on vähän out tänä päivänä, enemmän noita teinipuolen juttuja ;D

Meitsi on sit tällanen ikiteini. Just säädellessä ihastelin, että pitääpä auto pitkästä aikaa mukavaa ääntä, kun päästiin tuonne 7000 ja yli alueelle.
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Kyllähän nyt polttomoottorista pitää hyvät sävelet kuulua. V8, V6 ja voimaa = ;D

No valitettavasti 4-pyttyset ei kovin hääviltä ikinä kuulosta mutta kyllä se korkealle kiertävä turbokone 3" röörillä ihan hyvältäkin osaa joskus kuulostaa (kunhan ei ole ikkunan alla klo 2 yöllä).

Töissä tulee oltua tekemisissä vähän keskivertoa isompien dieseleiden kanssa, sitä melua varsinkaan turbosta ei mielellään kuuntele. :p
 

Chiqi_

Member
Liittynyt
16 Elokuu 2008
Sijainti
Halikko
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

-JP- sanoi
"..jouduin kierroksella 6 hidasmaan ,koska vasemman takamoottorin ylilämpövalo syttyi.."

"...Mahtaako kukaan tietää mistä johtuu ? Evo kulkee hivenen kallellaan..? Olisiko mahdollisesti aktiivijousituksen pulssianturi viallinen..?.."

Kiitti vaan... nyt saan keräillä makaronin palasia näppiksen sokkeloista kun repesin niin pahasti :D

Ei mulla mitään tuollaisia hybridi kamppeita vastaan ole kunhan kulku on kunnossa.. :peukku
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

-JP- sanoi
Niin käytetäänkö sitä moottoria sähkön tuottamiseen vai auton liikuttamiseen ? Tuo Evo XI on siis Sähkö-auto ei Diesel Auto.


Eli jotenkin näin : Diesel generaattorilla tuotettu sähköenergia otetaan käyttöön kondensaattori/akku varastosta ja johdetaan napamoottoreille... pyörät pyörivät ja auto liikkuu... 0 - 100 Kmh = 4.5s

Silloinhan Evo XI on diesel auto, jossa on mekaanisen sijaan sähköinen voimansiirto. Tää on jo nykyisyyttä monessa SUURESSA kulkineessa ja tulee näemmä kohtuullisen nopeasti myös autoihinkin. Mekaaninen ja portaittainen voimansiirto on loppuenlopuksi aika vanhanaikainen ja kompromissejä edellyttävä ratkaisu.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

MikkoM sanoi
Tää on jo nykyisyyttä monessa SUURESSA kulkineessa ja tulee näemmä kohtuullisen nopeasti myös autoihinkin.

Meidän firman tuotteissa käytetään seuraavia nimityksiä : DieselElectric ,DieselHybrid. Molemmat nimitykset sisältävät liikkeen muodostamisen sähköenergian avulla. Tosin en tiedä onko tuo jokin standardi vaiko markkinoinin aikaan saannosta ?

Saas nähdä milloin aletaan polttokennoja käyttämään ?
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Sopivasti leikkaantui Chromen välilehdessä toi ekan linkin otsikko, "Mitsubishi Evo XI Going Die" ;D

Ei kyllä mielestäni sovi diiselin luonne urheiluautoon ollenkaan. Eipä nuo kulje yhtään mihinkään ennenkun ottaa ahtoja, ikävä ääni ja ei kierrä. Väännöstäkään ei paljoa ole hyötyä kun renkailta tuskin on niinkään paljoa kun bensassa.

Toivottavasti polttokennoja ei aleta käyttämään ennenkuin keksitään jotain järkevää vedyn tuottamiseksi, kauhea vaiva vedyn takia eikä se kuitenkaan korvaa kuin akun vastaavassa tilanteessa. Paitsi että hukataan enemmän energiaa.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

MakeM sanoi
Ei kyllä mielestäni sovi diiselin luonne urheiluautoon ollenkaan. Eipä nuo kulje yhtään mihinkään ennenkun ottaa ahtoja, ikävä ääni ja ei kierrä. Väännöstäkään ei paljoa ole hyötyä kun renkailta tuskin on niinkään paljoa kun bensassa.

Tuon kaltaisessa sähköisessä voimansiirrosssa moottorin ns. "luonteella" ei taida olla merkitystä auton nopeuden tai ajettavuuden suhteen. Polttomoottori kerta toimii genuna ja se optimoidaan luultavasti hyvinkin kapealle kierroslukualueelle, ehkä jopa vakiokierroksilla. Oleellista onkin paketin paino, max sähköteho ja kulutus g/kwh. Turbolagia tms. viiveitä ei oo, kerta tehoa on varastoituneena superkonkkaan, jolloin napamoottorien "maksimiteho" on "nanosekunnissa" käytettävissä. Onhan tuo korirakenteen ja painonjakauman kannaltakin aika innovatiivinen juttu, motti-genu paketti on periaatteessa vapaasti sijoiteltavissa ja mitn kardaanitunneleita eikä pyöräntuennan geometrioita yms. tarviste suunnitella pyörivien rauta-akselien ehdoilla. Lisäks kaikki mekaaniset ja monimutkaiset aktiiviperät ja isot brembot saa heittää vesilintuun ( ;) tämä askarrutti kirjoittaa)

Ehkä tällaiset sitten on tulevaisuuden urheiluautoja. Ekovehkeet kulkee aurinkopaneelilla, mutta urheiluautoja liikuttaa +500kw sähkövoimalaitokset. Virittäminen tietty silloin muuttuu oleellisesti, kuinkakohan tuollainen tehoelektroniikka kestää boosti jännitettä ;D.


Rallitietäjät. Antaako N-ryhmä tai se uusi 2000 luokka mahdollisuuden ajaa tuollaisella huhun Evo XI:sta kaltaisella autolla. Jos samankokoisella kuristimella saisi päästellä menemään, niin olisi kyllä ihan pitelemätön. Moottori voisi koko pätkän ajan generoida voimaa "puskuriin" maksimitehollaan, ja napamoottorien tehoon säännöissä ei luonnollisestikkaan ole otettu kantaa.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Ainakin ensimmäisen ja toisen linkin artikkelissa puhuttiin että polttomoottori käyttäisi takarenkaita ja sähkömoottori eturenkaita, jolloin kyse ei ole kokonaan sähköisestä voimansiirrosta. Silloinhan tilanne tosiaan olisi erilainen. Sähkövermeethän on sikäli melko kovia, että renkaille on "aina" pirusti vääntöä, kun taas bensakoneessa laskee voimakkaasti isompien vaihteiden myötä.

Veikkaan että rallin säännöissä puhutaan polttomoottoreista, ja liene autonkin oltava bensiinikäyttöinen?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

MakeM sanoi
Veikkaan että rallin säännöissä puhutaan polttomoottoreista, ja liene autonkin oltava bensiinikäyttöinen?

Ryhmiin N ja A on luokiteltu useita diesel-käyttöisiä autoja.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

En tiedä onko kukaan koskaan huomannut mutta onhan LeMansissakin diesel vehkeitä ollut.. Niin ja rataSeattejakin.. :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Nürburgringin 24h kisaa muuten johti vielä 20 tunnin kohdalla hybridi Porsche ennen keskeytystä tekniseen vikaan.

Ei kannata kangistua vanhoihin kaavoihin vaan pitää mieli avoimena uudelle tekniikalle.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Aijaa, en rallista tiennykkään. Radallahan noita tosiaan on pörränny melkosesti, vähäinen tankkaamisen tarve aika kova etu varsinkin kestävyysajoissa.
Tällä hetkellä imo ahdettu ottomoottori voittaa joka tapauksessa ominaisuuksiltaan ahdetun dieselmoottorin, jos tilanne muuttuu tulevaisuudessa niin :)
 

Mani

VW GOLF V Variant 1.9TDI
Liittynyt
26 Helmikuu 2010
Sijainti
Kirkkonummi
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Kiisseli tuo näihin evoihin puuttuvan alaväännön mikä on ISO-plussa, mut onhan se huvittavaa, kun rajotin ottaa jo 5000rpm kohilla :D
En ainakaan ite olis ensimmäisten joukossa ostamassa. Ties mitä lastentauteja löytyy, ku tässä uusimassakin on niitä ihan tarpeeksi.
 

overboost

New Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2008
Vs: Evo XI: Diesel hybridi

Evo X on viimeinen auto, jonka Mitsubishi luokittelee isoon N-ryhmään.
Iso-N kuolee ainakin pois(tilalle R4 tjs.), Miten käy evon :'(
 
Ylös Bottom