Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

anttza

New Member
Liittynyt
29 Toukokuu 2011
Omaan Evo3:seen olisi näillä näkymin nyt tulossa eteen moottorin vaihto. Mistä kannattaisi noita moottoreita lähteä etsimään/tiedustelemaan?

Mitä kannattaisi ottaa huomioon?

Kuinka paljon Neliveto Eclipsen kone eroaa Kolmosen koneesta, esirmerkiksi
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1175836

Jollain kokemuksia moottorinvaihdon kuluista. yms?
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Kysys tuolta. http://www.japanimports.fi/index.php?pageid=7&aid=22&bid=38&lang=fi
 

marko_h

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2006
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Crankwalk kyseessä :nykii ??? Kannattaa varmasti selvittää onko vaihtokone kunnossa vai onko sen kanssa sama tilanne edessä kohtapuoliin :-\ Jos teetät koneen vaihdon, niin viallisen vaihtokoneen tapauksessa joudut kuitenkin maksamaan työt uudestaan vaikka saisitkin taas seuraavan koneen tilalle.
 

anttza

New Member
Liittynyt
29 Toukokuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Yllä linkitettyä moottoria aletaan sovittelemaan nyt sitten Evoon, eli tuskin tulee vastaavanlaista mitsua tekniikan puolesta vastaan. :)
 

winga

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Ite tilasin kans kuukausi sitten japanimportsilta moottorin ja moottori tuli ihan ehta kunnossa tosin oli poijat aika rajuin ottein ottaneet pois edellisestä että aika paljon tavaraa joutuu vaihtaan vanhasta myllystä poies. En tiedä miten kolmosessa nelosessa ainakin suhteellisen työläs ottaa motti pois =D
 

anttza

New Member
Liittynyt
29 Toukokuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Oli kuulema työlästä ottaa se motti pois kolmosestakin, pari kilkettä ja turboa odotellessa, toivottavasti sais tuon Evon kohta taas jo ajoon..
 

winga

New Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Ja tosiaan jos ei oo aikasemmin evosta konetta pois ottanu ni kannattaa tutustua tähän ennenku raapi päänsä kovin pahasti ruvelle ;D
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=22450.0
 

anttza

New Member
Liittynyt
29 Toukokuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Osaiskohan joku sanoa että missä kannattaa käyttää Evo, että saadaan moottori säädätettyä. Tai mikä olisi lähin paikka, löytyykö esimerkiksi täältä kymenlaaksosta mitään osaavaa paikkaa?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

anttza sanoi
Osaiskohan joku sanoa että missä kannattaa käyttää Evo, että saadaan moottori säädätettyä. Tai mikä olisi lähin paikka, löytyykö esimerkiksi täältä kymenlaaksosta mitään osaavaa paikkaa?

Miten säädettyä? Kotkasta löytyy kyllä dyno, lähin säätäjä taitaa tosin olla amw lappeenrannassa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

anttza sanoi
Osaiskohan joku sanoa että missä kannattaa käyttää Evo, että saadaan moottori säädätettyä. Tai mikä olisi lähin paikka, löytyykö esimerkiksi täältä kymenlaaksosta mitään osaavaa paikkaa?

Riippuu aika paljon moottorinohjauksesta. Ei taida kolmosen vakiopoksi ainakaan olla säädettävissä, ja Eclipsen aivoja säätää suomessa käsittääkseni aniharva (ainakaan dynopajoista). DSMLink taitaa toimia ainoastaan '95 vuosimallin ecuissa, ja muista ei sitten olekaan itsellä mitään tietoa.
 

MitsuEvo3

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Nonniin, kertokaas ihmiset. Alkaa pikkuhiljaa epäilyttämään crankwalkki omassa evossa, vieny nyt jo kaks kytkintä ja mahdollisesti vaihteistonkin. Kunhan kerkiää niin täytyy purkaa ja tsekata.

Ni kysymys on se, että mite onnistuu evo 5 tai jopa evo 6 moottorin vaihdos evo kolmoseen? Kiinnostais jonkun verra tuo crankwalkiton tekniikka. Varmaa moottorin kiinnikkeissä tulee ne ongelmat kun jakopäät väärissä päissä.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Se on erittäin hankalaa, käytännössä koko voimansiirto pitää myös ottaa uudemmasta ja tehdä uusiksi jokainen kiinnike.
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Nettivaraosassahan on ollut jo hetken rakennettu Evo 1-3 tekniikka myynnissä. Hintaa tosin ei kerrota mutta voi olla että olisi ihan kohtuullinenkin?

Aika iso ja kallis homma meinaan tuo uudemman tekniikan swappaaminen olisi, ja loppujen lopuksi onko siitä niin paljoa hyötyä hintaan verraten? Jos on kunnolla rakennettu kone uusilla osilla niin ei se sitä meinaa että se crankwalk siihen automaattisesti heti tule :)
 

MitsuEvo3

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Olette oikeassa, täytyy tsekata kone! ;)

Kiitos vinkeistä jälleen. :)
 
E

evo 4/5

Guest
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Neloseen meni vitosen kone ainakin mutkitta kun vein auton ja uuden koneen sepälle eräänä sunnuntaina sai auton ajaa tiistaina kotiin ja ukko rassaa autoa yksin, sano vaan että "en tartte apua helpompi touhuta itekseen". Säädettävänä pitää auto käyttää vielä että saa päästöt kohallee kun on nelosen ecu vakio kartoilla.
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

evo 4/5 sanoi
Neloseen meni vitosen kone ainakin mutkitta kun vein auton ja uuden koneen sepälle eräänä sunnuntaina sai auton ajaa tiistaina kotiin ja ukko rassaa autoa yksin, sano vaan että "en tartte apua helpompi touhuta itekseen". Säädettävänä pitää auto käyttää vielä että saa päästöt kohallee kun on nelosen ecu vakio kartoilla.

Eihän nelosen vakio ecu ole säädettävä, eikös se vitosesta ylöspäinhän ole vasta mahdollista? Ja 4-6 moottorit menevät juu päikseen, pieniä erojahan niissä on mutta moottori itsessään on sama. Uudemmista en itse tiedä varmaksi mitä eroja on näihin vanhempiin?
 

Jonny

New Member
Liittynyt
23 Heinäkuu 2010
Sijainti
Hki
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

evo 4/5 sanoi
Neloseen meni vitosen kone ainakin mutkitta kun vein auton ja uuden koneen sepälle eräänä sunnuntaina sai auton ajaa tiistaina kotiin ja ukko rassaa autoa yksin, sano vaan että "en tartte apua helpompi touhuta itekseen". Säädettävänä pitää auto käyttää vielä että saa päästöt kohallee kun on nelosen ecu vakio kartoilla.


Vitosessa myös isommat suuttimet joten ei varmaan kovin turvallista ajaa nelosen eculla.
 

MitsuEvo3

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Dodiin siirrytääs asiaan, ois varmaan tiistai-keskiviikko purkupäiviä joten kertokaa ihmiset jippoja tuosta koneen irroittamisesta! ;)

Koko kone kerrallaan vaihteiston kanssa? Meinasin, että jos nyt onnaa niin pudottas koko pakan pois, eli vaihteisto mukaanlukien, tosin kardaani tai jakolaatikko irti.

Ylä vai alakautta pois? Kyllä itellä kovasti sellane fiilis, että otetaan se kone alakautta pois? Mitä kannattaa ottaa huomioon?

Ja kysehän on Eeva kolmosesta..

Kiitos jälleen etukäteen jo! :)
 

ah-05

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
23 Heinäkuu 2008
Sijainti
Hamina
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

mannion sanoi
Sopiiko kysyä, että mitä tuo crankwalk tarkoittaa??
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33793.0
 

MitsuEvo3

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Doddiin, tänään oli purkupäivä..ja sitte kasausvaihde edessä jossakin vaiheessa ;)

Motti irtos 4,5h eevasta. ;) Kahvit+lounastauot päälle ni semmone vajaa 6h projekti.

Tehdään nyt sitten pientä listaa hommasta. Kuvia koko rojektista tulee myöhemmin.

1. Purettiin alustasta, downpipe ja jakolaatikko ja kardaani.

2. Öljyt veks laatikosta, koneesta ja jakolaatikosta. Alavesiletkusta nesteet ja syylärin ropusta.

3. Kaveri irroitteli imuputket ja vesiletkut, poikkituen ja nestesäiliöt.

4. Syyläri irti ja paisuntasäiliö myös.

5. Pakosarja irti turboineen ja öljyputkineen.

6. Imusarjan irroitus (Projektin v*ttumaisin homma..? Paljon sähköjohtoja, alipaineletkuja yms muuta shaibaa irroitettavana..) Mitä itse sanotte omista kokemuksista? :)

7. Apulaitteiston "irroittaminen" lohkosta eli johdot veks laturilta, o-tehostajapumpulta letkut irti, sekä öljylauharilta.

Siinähä se sitte alko olla aika paljaana koko kone ;) Ja voitiin siirtyä ilomielin kohtaan 8!

8. Koneen "pitkittäiskannatin", mikä lie oikealta nimitykseltä..Niin irti rungosta ja tyynyt jätettiin koneeseen, eli koko pitkittäistuki jäi koneeseen. (Hyvä tuki jos joutuu lattialla olemaan.)

9. Eihä siinä muutaku auto takasi kumartelukorkeuteen ja koneesta yläkannattimet irti ja niin se motti sitte irtos.

10. "Varovasti" nostettiin koria ylös ja kone jäi kiltisti trukkilavan päälle. Kannattimet on pulteilla kiinni, mutta jakopään puolella on yksi mutterikannatin, eli pultti on kiinni kannattimessa. Suunniteltu kai jotenkin sitten helpottamaan päälleasentamista, että kone ohjautuu sen pultin mukana oikein paikalleen.


Ja tarkotin tolla "varovasti" jutulla, että nosturi oli aika hätänen liikkeistään. Meinas olla konepelti otassa kerran, onneks huomasin ja sain kädellä otettua vastaan.

Paljon jäi välistä kertomatta ja epäselvää tekstiä varmaan muutenkin, mutta kyselkää ihmeessä jos tulee probleemia, uskoisin että osaan apua antaa!

Toivottavasti kuvien kanssa sitten tästä on edes pientä hyötyä ihmisille! :)
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Riippuen ihan saatavilla olevista nostureista että kuinka kannattaa tehdä, mutta meillä on kone/laatikko nostettu ihan kokonaisena paikalleen yläkautta... Ei olla imusarjoja / pakosarjoja / turboja irroteltu...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=41805.0
 

MitsuEvo3

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2011
Vs: Evo3 Moottorin vaihto/uusi moottori ja sen metsästys.

Hyvää juttua oli, mukava lukea kun jollakin sama asenne kun minulla. Kun laitetaan, laitetaan sitten kerralla kuntoon.

Ja jokseenkin sama tilanne kuin minulla tässä Evo I tapauksessa. Oikein sääliksi käy omaa evoa kanssa millasta kyytiä sille on joskus annettu ja korjailtu miten sattuu..mitään ei juuri kunnolla ole tehty, edes ohjauksen swappausta ei ole tehty kunnolla..

Niin ja tänään sitten purettiin laatikko irti ja kytkin oli valmis, itse kulutuspinta oli tallella, kuin uusi melkein MUTTA koko kytkimen keskiö p*skana. Kaikki jouset irti ja keskiö rämisi, kilisi ja kolisi. Ja mikä ihmetytti oli, että kytkimen booritus oli sileä..
 
Ylös Bottom