Evo4 perä vonkuu

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Olen pistänyt merkille että 100-110 vauhdissa, kun on veto päällä ja painaa kevyesti kaasua kuuluu sellanen "vuuuu" ääni takapenkin alta. Kun nostaa jalan kaasulta, ääni katoaa. Yleensä ääntä on kuulunut vain 15min kerrallaan ja sitten se katoaa.

Tosiaan viimeksi viikko takaperin kuulunut.

Öljyt pitäs olla alle 10tkm sitten vaihdettu perään, mutta en ole vielä tarkistanu. Ei ole kyllä lätäkköä jättäny.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

nokonzok sanoi
Kiitos tiedosta!

Otsikko korjattu.

Ajattelin jakaa tämän tiedon autoni sielunelämästä kanssanne ;D

Ei mutta onko tuommoset vinkunat yleensä normaaleja? Ensi ajatus oli että onko jotain on menny rikki. Autolla rullattu 127tkm.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo4 perä vonkuu

Voi olla myös perän hammaskosketus, perän laakeri tai perän ja korin väliset puslat.

Voi olla myös kulmavaihde ja siinä hammaskosketus tai laakerit.

Vaihda öljyt molempiin ja tarkista ettei väri ole "vannehopea"
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

ast sanoi
Voi olla myös perän hammaskosketus, perän laakeri tai perän ja korin väliset puslat.

Voi olla myös kulmavaihde ja siinä hammaskosketus tai laakerit.

Vaihda öljyt molempiin ja tarkista ettei väri ole "vannehopea"

Kulmavaihteen öljyt? Onko nelosessa kulmavaihde? En ainakaan Ralliartin Workshop Manualista löytänyt.

Kannattaako/pystyykö käytännössä perää ruveta kunnostamaan vai onko suoraan vain vaihto-osa tilalle?
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo4 perä vonkuu

weedee sanoi
Kulmavaihteen öljyt? Onko nelosessa kulmavaihde?

Jollain se poikittain olevan moottorin tuottama voima pitäisi saada käännettyä pituussuuntaiseksi :)

Yleisellä tasolla on ollut tapana sanoa, että jos Evosta ei kuulu mitään ihmeellisiä ääniä niin sitten kannattaa olla huolissaan. Omalta kohdaltani olen havainnut myös vahvaa vainoharhaa, eli kun jotain alkaa oikein kuuntelemaan niin sitä kuulee vaikka mitä. Tarkkaile tilannetta, mutta kovin huolissani en itse olisi jos jotain tuskin korvin kuultavaa ääntä joskus kuuluu.

http://www.youtube.com/watch?v=OTjvvcaSyMY

Noilla voimansiirron äänillä on menty 2,5 vuotta ja vielä pelittää. Tuossa ei edes kuulu lähellekään koko äänimaailma :)
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo4 perä vonkuu

weedee sanoi
Kulmavaihteen öljyt? Onko nelosessa kulmavaihde? En ainakaan Ralliartin Workshop Manualista löytänyt.

Kannattaako/pystyykö käytännössä perää ruveta kunnostamaan vai onko suoraan vain vaihto-osa tilalle?

Kulmavaihde = jakolaatikko, nelosessa samoissa kuorissa on vaan enemmänkin tavaraa.

Voi kunnostaa perän etenkin jos vikaa on vain laakereissa.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

nokonzok sanoi
Jollain se poikittain olevan moottorin tuottama voima pitäisi saada käännettyä pituussuuntaiseksi :)

No sori kun en tienny et jakolaatikko on sama kun kulmavaihde ???

nokonzok sanoi
http://www.youtube.com/watch?v=OTjvvcaSyMY

Heh kyllähän siellä kaikenlaista kuului. :) Ootko laittanut dumpin kun suhautteli noin mukavasti?

nokonzok sanoi
Omalta kohdaltani olen havainnut myös vahvaa vainoharhaa, eli kun jotain alkaa oikein kuuntelemaan niin sitä kuulee vaikka mitä. Tarkkaile tilannetta, mutta kovin huolissani en itse olisi jos jotain tuskin korvin kuultavaa ääntä joskus kuuluu.

Taitaa olla tarttuvaa. ;) Katon ne öljyt ja jos ne on kunnossa pistän sahapuruja ja banaaninkuoria sekaan. Loppuu ne turhat äänet.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

jcarlson sanoi
Kulmavaihde = jakolaatikko, nelosessa samoissa kuorissa on vaan enemmänkin tavaraa.

Voi kunnostaa perän etenkin jos vikaa on vain laakereissa.

Kiitos korjauksesta.
 

TemeXi

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2010
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo4 perä vonkuu

http://www.youtube.com/watch?v=TXbisxnAW-s

Tuommonen meteli kuulu legnumista (sama jakolaatikko/kulmavaihde kuin nelosessa) kun jakolaatikko oli menossa paskaksi.. Pari kk kesti tuolla metelillä ja sitten rattaat anto periksi.

Öljy/mössö sisällä juurikin vannehopeaa.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo4 perä vonkuu

TemeXi sanoi
http://www.youtube.com/watch?v=TXbisxnAW-s

Tuommonen meteli kuulu legnumista (sama jakolaatikko/kulmavaihde kuin nelosessa) kun jakolaatikko oli menossa paskaksi.. Pari kk kesti tuolla metelillä ja sitten rattaat anto periksi.

Öljy/mössö sisällä juurikin vannehopeaa.

Mä jo tossa talven jälkeen luulin että omasta kutosesta olis kulmavaihde ulissu.. Tohon verrattuna se on täysin äänetön. :D
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

TemeXi sanoi
http://www.youtube.com/watch?v=TXbisxnAW-s

Tuommonen meteli kuulu legnumista (sama jakolaatikko/kulmavaihde kuin nelosessa) kun jakolaatikko oli menossa paskaksi.. Pari kk kesti tuolla metelillä ja sitten rattaat anto periksi.

Öljy/mössö sisällä juurikin vannehopeaa.

Huh. Ei mullakaan noin pahalta kuulosta. Vielä.

Mitä Teme kustansi vaihto kulmavaihde?
 

TemeXi

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2010
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo4 perä vonkuu

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33858.0

Tosta voit vähän lukasta aiheesta, ei ihan niksnaks homma.

Ite oon purkanu ja auto on edelleen pukeilla, odotan englannista osia jakolaatikkoon, korjaan sen vanhan, koska alkaa tuntumaan ainoalta vaihtoehdolta.

Mutta siis uus veholla 4980e, en suosittele.

Mitä oon kyselly noita laatikoita niin joitain nimenomaan evo4 laatikoita tuntus olevan, mutta suoraan vr4:sen ei. Hinnat n. 800-1000e käytettynä.
Englannista pelkät välitykset tilaamalla (jos vain välitykset rikki) n. 650e + laakerit + stefat = n. 750e

En uskalla edes arvailla paljon maksais korjaamolla koko urakka... Helvetisti joutuu purkamaan että saa edes palikan pois sieltä, downpipe, kardaani, vetarit molemminpuolin yms. Ite laatikko on muutamalla vittumaisella mutterilla kiinni. Mutta kannattaa lähteä siitä öljynvaihdosta, jos tosiaan on vannehopean väristä geelimäistä mössöä sisällä niin tietää että kohta se paukahtaa. Jos laatikko terve niin ei sieltä mitään mössöä tule. Tummunutta öljyä vaan.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

TemeXi sanoi
Mutta siis uus veholla 4980e, en suosittele.

Ai no mutta onpas edullisia. Voisi ostaa vaikka muutaman hyllyyn varmuuden vuoks jos vaikka sattus menemään. ;D

Mahtaako noi kulmavaihteet olla evoissa jotain kulutuskamaa vai onko syy hajoomiseen yleensä väärät öljyt / valmistusvika?
 

TemeXi

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2010
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo4 perä vonkuu

Ilmeisesti normikäytössä melko kestävää kamaa jos on oikeeta öljyä ja sitä on oikea määrä.

Tossa yks sano, että kisakäytössä kestää n. vuoden. Omalla autolla ajettu 150tkm. Voi hyvin olla että siinä kilsoissa ne alkaa muillakin paukkumaan. Tai sitten ei, mistä sen tietää kun auton omistanu vasta reilu puol vuotta :)

Summasummarum, erittäin tärkeää oikea öljy ja oikea määrä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Evo4 perä vonkuu

TemeXi sanoi
http://www.youtube.com/watch?v=TXbisxnAW-s

Tuommonen meteli kuulu legnumista (sama jakolaatikko/kulmavaihde kuin nelosessa) kun jakolaatikko oli menossa paskaksi.. Pari kk kesti tuolla metelillä ja sitten rattaat anto periksi.

Öljy/mössö sisällä juurikin vannehopeaa.

toihan on ihan kun N.ryhmän ralliautos istuis kyydis vaikka onkin kaikki kunnossa :) Vonkuu ja vinkuu mut ni sen kuuluukin ;D
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

ast sanoi
Voi olla myös perän hammaskosketus, perän laakeri tai perän ja korin väliset puslat.

Voi olla myös kulmavaihde ja siinä hammaskosketus tai laakerit.

Vaihda öljyt molempiin ja tarkista ettei väri ole "vannehopea"

Tsekkasin tänään vaihteiston, jakolaatikon (alias kulmavaihde) ja perän öljyt.

Kaikki kolme olivat kirkkaita väriltään ja pinta täyttöaukon tasalla.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

jcarlson sanoi
Kardaanin tukilaakeri todennäköisimmin.

Mistä kohtaa tuo tukilaakeri löytyy? Pystyykö sen kunnon toteamaan muuten kuin vaihtamalla uuteen?
 

jcarlson

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Vs: Evo4 perä vonkuu

Auton altahan sen selvästi näkee, kumi jonka sisällä on laakeri jonka sisällä pyörii kardaani.

Kunnon toteaminen vaatii kardaanin irrotuksen jotta voi kuunnella rohiseeko laakeri. Omassa Galantissa (2 laakeria) molemmat oli loppu ja rohisi irtaalla pyöritettäessä, ajossa myös kuului aika korkeataajuinen ulina aina kardaanin asennon muuttuessa eli kiihdyttäessä tai moottorijarruttaessa. Tasakaasulla oli hiljaisimmillaan. Ääni loppui täysin kun vaihdoin laakerit, sitä ennen epäilin myös perää mutta liki 400tkm ajettu dynyn perä josta tuli mustat öljyt pihalle vaihtaessa oli tämän jälkeen ihan äänetön edelleen, vetareiden pikkurattaissa vaan välystä tyypillisesti jonka voi myös korjata shimmaamalla..
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

jcarlson sanoi
Auton altahan sen selvästi näkee, kumi jonka sisällä on laakeri jonka sisällä pyörii kardaani.

Kunnon toteaminen vaatii kardaanin irrotuksen jotta voi kuunnella rohiseeko laakeri. Omassa Galantissa (2 laakeria) molemmat oli loppu ja rohisi irtaalla pyöritettäessä, ajossa myös kuului aika korkeataajuinen ulina aina kardaanin asennon muuttuessa eli kiihdyttäessä tai moottorijarruttaessa. Tasakaasulla oli hiljaisimmillaan. Ääni loppui täysin kun vaihdoin laakerit, sitä ennen epäilin myös perää mutta liki 400tkm ajettu dynyn perä josta tuli mustat öljyt pihalle vaihtaessa oli tämän jälkeen ihan äänetön edelleen, vetareiden pikkurattaissa vaan välystä tyypillisesti jonka voi myös korjata shimmaamalla..

Hitto toivottavasti olisi vain tuo tukilaakeri. Mainitsemasi oireet kuulostavat aivan samoilta kuin mulla.

Miten tuon kardaanin kanssa, saako sen irti ottamalla vain pultit irti perän ja vaihdelaatikon päästä? (en ole koskaan kardaania autosta irrottanut)
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Evo4 perä vonkuu

weedee sanoi
Hitto toivottavasti olisi vain tuo tukilaakeri. Mainitsemasi oireet kuulostavat aivan samoilta kuin mulla.

Miten tuon kardaanin kanssa, saako sen irti ottamalla vain pultit irti perän ja vaihdelaatikon päästä? (en ole koskaan kardaania autosta irrottanut)

Kardaani on vain "työnnetty" jakolaatikkoon ja perään, mutta kun otat sen pois ni pitää ottaa öljyt ulos noista laatikoista tai muuten ne on sylissä. Eli öljyt pois, kardaanin tuki irti siitä keskeltä ja sitten vetäset sen pois.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Evo4 perä vonkuu

Onko evossa erilainen systeemi kun galantissa? Kulmavaihteessa ja laatikossa on eri öljy, ja riittää kun kulman tyhjentää jos kardaanin meinaa nykiä pois.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo4 perä vonkuu

Kulmavaihteen puolelta tulee muutama desi öljyä pois, enpä ole jaksanut tyhjentää kun olen kardaania irroitellut. Sitten kun kamat ovat takaisin paikallaan olen laittanut lisää niin että taso on oikea. Vaihteisto-öljyt eivät tule ulos kardaania irroitettaessa.

Perässä kardaani on kiinni usealla pultilla eikä sieltä tule mitään ulos. Merkkaa kardaanin asento perän laippaan nähden ennen irroitusta.

AYC perän kanssa kardaanissa on viimeisenä nivelenä vastaava nivel kuin keskellä kardaania, ei tavallinen ristinivel joten kannattaa olla varovainen että päästä likaa sinne tai riko tiivisteitä.

Luulen että laakerin tutkimiseksi riittää kun ottaa tukilaakerit irti korista ja tukee kardaanin jollain niin että niitä pääsee vähän pyörittelemään.
 

[jo

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2008
Sijainti
Turku
Vs: Evo4 perä vonkuu

ast sanoi
Kulmavaihteen puolelta tulee muutama desi öljyä pois, enpä ole jaksanut tyhjentää kun olen kardaania irroitellut. Sitten kun kamat ovat takaisin paikallaan olen laittanut lisää niin että taso on oikea. Vaihteisto-öljyt eivät tule ulos kardaania irroitettaessa.

Perässä kardaani on kiinni usealla pultilla eikä sieltä tule mitään ulos. Merkkaa kardaanin asento perän laippaan nähden ennen irroitusta.

AYC perän kanssa kardaanissa on viimeisenä nivelenä vastaava nivel kuin keskellä kardaania, ei tavallinen ristinivel joten kannattaa olla varovainen että päästä likaa sinne tai riko tiivisteitä.

Luulen että laakerin tutkimiseksi riittää kun ottaa tukilaakerit irti korista ja tukee kardaanin jollain niin että niitä pääsee vähän pyörittelemään.

Olihan se taas varma et jotain muistaa väärin :D
Tuo pelkkä tuen irrotus tosiaan riittää siihen tutkimiseen. Ja ast:ia kannattaa joka tapauksessa uskoa eikä minua ::)
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

Kyselin perän kunnostukselle hintaa ST-Motorssilta. Sanoivat että ei kannata kunnostaa vaan vaihtaa toimiva käytetty tilalle.

Koko hoito tulisi maksamaan heillä 600€ + varaosa.

Ei kellään sattumoisin ole nelos GSR:n perää myynnissä? :)
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evo4 perä vonkuu

Soittele Polton Jyrille,heillä onnistuu myös asennus jos tarvetta.
http://www.japanimports.fi/index.php?pageid=7&aid=22&bid=40&lang=fi
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo4 perä vonkuu

Selvitä nyt ensin onko siinä edes mitään vikaa ennen kuin alat vaihtamaan kalliita osia.

Jos öljyt eivät ole vannehopean väriset eikä propun magneetissa ole isompia kappaleita niin kannattaa lopettaa murehtiminen. Ääntä mahtuu evoon syystä jos toisestakin, tervetuloa kuuntelemaan miltä kuulostaa RS:n perä jäykillä puslilla. Ja on juuri tarkastettu ja kuin uusi sisältä kuulemma.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Evo4 perä vonkuu

ast sanoi
Selvitä nyt ensin onko siinä edes mitään vikaa ennen kuin alat vaihtamaan kalliita osia.

Jos öljyt eivät ole vannehopean väriset eikä propun magneetissa ole isompia kappaleita niin kannattaa lopettaa murehtiminen. Ääntä mahtuu evoon syystä jos toisestakin, terveloa kuuntelemaan miltä kuulostaa RS:n perä jäykillä ripustuspuslilla. Ja on juuri tarkastettu ja kuin uusi sisältä kuulemma.

+1 :D

Omassakin VAKIOkytkin pitää ääntä ja ei oo mitään ongelmaa.. + laatikon äänet.. ja ja .. :D
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo4 perä vonkuu

MMracing sanoi
Hyvät on hinnat ST:llä.

70 € / h. Harvassa on autokorjaamot PK-seudulla, jotka paljon halvemmalla tekee. Siihen en osaa ottaa kantaa meneekö perän vaihdossa yhdeltä mieheltä yksi työpäivä.
 

TemeXi

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2010
Sijainti
Vantaa
Vs: Evo4 perä vonkuu

Samaa mieltä kuin Ast. Ja puhutko nyt etu vai takaperästä? Ne ottaa äkkiä siitä käytetystä osasta 700e-1000e. Alkaa olemaan parin tonnin hujakoilla se remontti.

Ja kyllä ne ainakin juuri ST-motorsilla legnumin etuperän korjasivat kun vein vaan vanhan lootan sinne uusine osineen. 3h velotus tuli siitä + osien hinta englannista.

Kannattaa ottaa joku kyytiin ja kysyä mielipidettä, noille äänille tulee äkkiä todella vainoharhaseks kun kuuntelemalla kuuntelee.. Musiikki vaan isommalle ;)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evo4 perä vonkuu

Sen verran lisäisin vielä että jos ääni alkaa nopeasti kilometrien karttuessa muuttumaan on syytä huolestua, mutta jos muutosta ei tule ja öljyt ovat puhtaat niin eihän perästä mitään ole ainakaan lähitulevaisuudessa hajoamassa.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

TemeXi sanoi
Samaa mieltä kuin Ast. Ja puhutko nyt etu vai takaperästä? Ne ottaa äkkiä siitä käytetystä osasta 700e-1000e. Alkaa olemaan parin tonnin hujakoilla se remontti.

Ja kyllä ne ainakin juuri ST-motorsilla legnumin etuperän korjasivat kun vein vaan vanhan lootan sinne uusine osineen. 3h velotus tuli siitä + osien hinta englannista.

Kannattaa ottaa joku kyytiin ja kysyä mielipidettä, noille äänille tulee äkkiä todella vainoharhaseks kun kuuntelemalla kuuntelee.. Musiikki vaan isommalle ;)

Takaperästä on kyse. Lähetään tuossa kaverin kanssa joku ilta kurvaamaan kenellä on ollut kaikenlaisia ruoskia ajossa, niin saa vähän toista mielipidettä kanssa. :D

Ehkä otan turhaa ressiä tuosta. No seurataan tilannetta. Käynpä huvikseen kattomassa ne peräöljyt ovatko muuttuneet miksikään...niin ja se tukilaakerin kunto myös.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evo4 perä vonkuu

weedee sanoi
Takaperästä on kyse. Lähetään tuossa kaverin kanssa joku ilta kurvaamaan kenellä on ollut kaikenlaisia ruoskia ajossa, niin saa vähän toista mielipidettä kanssa. :D

Ehkä otan turhaa ressiä tuosta. No seurataan tilannetta. Käynpä huvikseen kattomassa ne peräöljyt ovatko muuttuneet miksikään...niin ja se tukilaakerin kunto myös.

Liikut ilmeisesti PK-seudulla? Tule joku päivä käymään tossa meidän konttorilla Arabiassa niin käydään kuulostelemassa. Aika montaa Evoa on tullut ajeltua, joten jotain uskallan väittää normaalista äänimaailmasta tietäväni.
 

weedee

New Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2010
Vs: Evo4 perä vonkuu

nokonzok sanoi
Liikut ilmeisesti PK-seudulla? Tule joku päivä käymään tossa meidän konttorilla Arabiassa niin käydään kuulostelemassa. Aika montaa Evoa on tullut ajeltua, joten jotain uskallan väittää normaalista äänimaailmasta tietäväni.

Mikä ettei :D Pistän yv:tä tulemaan.
 
Ylös Bottom