Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

TRollis

[s]1[/s]2JZ
Liittynyt
13 Lokakuu 2009
Sijainti
Kaljaani
Vaihdoin tuossa uuden alustan auton alle (bc racing coilit) ja sen jälkeen on ilmennyt täristämissä ratissa yleensä oikealle käännyttäessä. Myös kiihdytteässä ratti täristää n. 40kmh vauhdissa. Vasemalle kaartaessa täristystä ei yleensä ole tai se on lievää.

Mistähän tuo voisi johtua? Voiko pyöränkulmat olla sen verran sekaisin että tekee tuota? Auto menossa 4-pyöräsuuntaukseen kun tässä kerkeää. Vakio alustalla ja vanhalla coilover alustalla ei tehnyt tuota, tosin nyt auto on hieman matalempi kuin ennen.

Kyseessä evo5 gsr -98
 
Vs: Vitonen täristää

TRollis sanoi
Vaihdoin tuossa uuden alustan auton alle (bc racing coilit) ja sen jälkeen on ilmennyt täristämissä ratissa yleensä oikealle käännyttäessä. Myös kiihdytteässä ratti täristää n. 40kmh vauhdissa. Vasemalle kaartaessa täristystä ei yleensä ole tai se on lievää.

Mistähän tuo voisi johtua? Voiko pyöränkulmat olla sen verran sekaisin että tekee tuota? Auto menossa 4-pyöräsuuntaukseen kun tässä kerkeää. Vakio alustalla ja vanhalla coilover alustalla ei tehnyt tuota, tosin nyt auto on hieman matalempi kuin ennen.

Olisko kuitekin jotain jäänyt löysälle ? Double-Check Double-Check..
 
Vs: Vitonen täristää

Double chekkiä on kyllä harrastettu mutta ei löydy mitään mikä olisi löysällä. Tuli tuossa lisää testailtu ja huomasin että kovemmissa vauhdeissa ei ole enää pelkkää täryytystä vaan se muuttuu jo paukkeeksi. Pakko kai tuo on jotenkin vetoniveliin liittyä, kun ääni/tunne tuntuu vauhdin mukaan muuttuvan. Ihanan kalliit näyttäs nuo sisemmät niveletkin olevan :p

Katkenneista lukonpulteista löysin keskustelua mutta tässä ei tietääkseni lukkoa ole edessä (GSR), joten tuskin sekään on mahdollinen äänen aiheuttaja.
 
Vs: Vitonen täristää

TRollis sanoi
Katkenneista lukonpulteista löysin keskustelua mutta tässä ei tietääkseni lukkoa ole edessä (GSR), joten tuskin sekään on mahdollinen äänen aiheuttaja.

Osassa GSR:ä on lukko edessä, kuten mun autossa. Tosin se oireilee ennemminkin käännettäessä ja sen paukkeen kuulee hitaissa vauhdeissa. Tuskin johtuu siitä tällä kertaa.
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

MLR:n foorumilla saman ongelman parissa näköjään painittu myös ja vetoakselia ja raidetangon päitä veikkailtu syylliseksi. Taitaa mennä yritys ja erehdys tyyliseksi tämän vian paikallistaminen... kalliiksi tulee kyllä kaikki rueta tuolta edestä uusaamaan mutta evoilu on. :-X
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

itellä kävi samallalailla että alustan vaihdon jälkeen alko täristää rattia ja vaihdettiin jarrutlevyt ja raidetangon ulommat nivelet ja täristi edelleen ja sit hoksattiin et siel oli raidetankon sisemmät nivelet (nylon holkki tai jotain muovii) oli väljät ja sit ohjaus tankossa oli ristinivel väljä. ja eikun timanttitiskille ja osat vaihtoon
siihen loppu ratin heiluminen ja johan oli tarkka ohjaus :peukku

ja autona oli sillon 80tkm ajettu evo 5
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

itsellä evo 4 ja siinä tein superstreet alusta eikä ollu vuoteen mitään ongelmia mutta tuossa kesän alussa ihmettelin kun pienissä montuissa kuulu hirvee kolaus oikeelta eestä ja menin tallille tutkimaan enkä löytäny mitään ja pultit oli kireellä ku kokeilin mutta sitte ku irrotin iskarin kokonaan ja totesin ettei siinä mitään näkyvää vikaa ole ja laitoin takaisin paikoilleen niin kolinat hävisi, mystisiä on evojen sielunelämät.
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

maurichia sanoi
itsellä evo 4 ja siinä tein superstreet alusta eikä ollu vuoteen mitään ongelmia mutta tuossa kesän alussa ihmettelin kun pienissä montuissa kuulu hirvee kolaus oikeelta eestä ja menin tallille tutkimaan enkä löytäny mitään ja pultit oli kireellä ku kokeilin mutta sitte ku irrotin iskarin kokonaan ja totesin ettei siinä mitään näkyvää vikaa ole ja laitoin takaisin paikoilleen niin kolinat hävisi, mystisiä on evojen sielunelämät.
Tämähän on kuin minun kirjoittama juttu eli sama vika täsmälleen.Varsinkin hitaalla vauhdilla. ???
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

_jkh_ sanoi
itellä kävi samallalailla että alustan vaihdon jälkeen alko täristää rattia ja vaihdettiin jarrutlevyt ja raidetangon ulommat nivelet ja täristi edelleen ja sit hoksattiin et siel oli raidetankon sisemmät nivelet (nylon holkki tai jotain muovii) oli väljät ja sit ohjaus tankossa oli ristinivel väljä. ja eikun timanttitiskille ja osat vaihtoon
siihen loppu ratin heiluminen ja johan oli tarkka ohjaus :peukku

ja autona oli sillon 80tkm ajettu evo 5

Oma kolisi juuri sen takia myös että sisempi nivel oli rikki.. Nyt ei kolistele enää.. :)
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

cubeqtio sanoi
Oma kolisi juuri sen takia myös että sisempi nivel oli rikki.. Nyt ei kolistele enää.. :)
oliko sul ratti alkselin ristinivelet välyksettömät ?
ite nyt oon pari evo 5 huvikseen tsekannu ni kaikissa ollu väljää
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

_jkh_ sanoi
oliko sul ratti alkselin ristinivelet välyksettömät ?
ite nyt oon pari evo 5 huvikseen tsekannu ni kaikissa ollu väljää

Vaikee sanoo. Vois ammattimies tulla heiluttelee.. :) Itsestäni ainakin tuntuu että ei oo väljää.
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

TRollis sanoi
MLR:n foorumilla saman ongelman parissa näköjään painittu myös ja vetoakselia ja raidetangon päitä veikkailtu syylliseksi. Taitaa mennä yritys ja erehdys tyyliseksi tämän vian paikallistaminen... kalliiksi tulee kyllä kaikki rueta tuolta edestä uusaamaan mutta evoilu on. :-X

Sellainen tuli mieleen ,että :

Kun joskus aikoinaan vaihdoin Monoflexit alle niin pientä naputusta alkoi kuulumaan parin kuukauden jälkeen.
MLR:ää tutkittuani -> Suihkautin teflon spraytä etupäiden pillowballeihin. Varmaankin myös WD40 ajaa saman asian. Äänet läks.
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

_jkh_ sanoi
oliko sul ratti alkselin ristinivelet välyksettömät ?
ite nyt oon pari evo 5 huvikseen tsekannu ni kaikissa ollu väljää

Samaa vikaa huomannut myös. Pitää rattia pyörittäessä ääntä ihan ajossakin. Se on helppo koittaa, kun ottaa siitä nivelestä kiinni polkimien kohdalta ja heiluttaa rattia. Tuntuu melkein paremmin jos auto ei käy.
Välys löytyy siitä rihloitetusta osasta vai oletko itse ristinivelessä huomannut väljää??
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

mulla oli ihan se ristinivel väljänä ja sen ku vaihto ni lähti välykset.
onks sul sit se pultti löysällä siit rihlotetusta kohasta, vai oliks siin ees pulttii ;D ku nii kauan siit aikaa ku korjasin.
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

_jkh_ sanoi
mulla oli ihan se ristinivel väljänä ja sen ku vaihto ni lähti välykset.
onks sul sit se pultti löysällä siit rihlotetusta kohasta, vai oliks siin ees pulttii ;D ku nii kauan siit aikaa ku korjasin.

Sä tarkoitat varmaan sitä ohjausakselin liitosrihlaa ohjausvaihteeseen joka lukittu pultilla rintapellin läpiviennin kohdalta. Se on kyllä piukassa eikä välystä siinä vaan niiden kahden ohjausakselin ristinivelen välissä olevassa rihlassa, joka sallii ohjausakselin pitkittäisen liikeen.
Ristinivelissä ei väljää ollut, mutta toi rihloitus oli väljä ja aiheuttaa ääntä aina kun isku tulee renkaaseen tai rattia pyörittää ja välittyy siitä ohjausakseliin. Koitin aluksi rasvata sitä paksulla rasvalla joka on auttanut muissa autoissa, mutta ei ollut kuin pieni vaimentava vaikutus.

Mulla oli myös molemmat sisemmät raidetangot väljät ja toinen ulompi joka aiheutti suurimman kolinan ja vetelyn. Ne kyllä tuntee kun rengasta heiluttaa. Mutta mä veikkaisin kysyjän vikaa myös muuttunutta vetoakselin kulmaa jos kaikki muut ovat varmasti kiinni.
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

Selviääkö runkonumerosta jotenkin onko tuossa edessä lukkoa(, jonka pultit on mahdollisesti poikki)?
 
Vs: Evo5 - täristää/paukuttaa rattia

TRollis sanoi
Kiitos! :peukku

Kertoisitko lisää?

MMC ASA osaa kertoa runkonumeron perusteella, jos tietää mitä katsoo. Ilman numeroa ei tietenkään voi sanoa onko lukko vai ei :)

Laita runkonumero yksityisviestillä jos kiinnostaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom