Vs: evo6 uutta bensapumppua
Jahas pumppu vaihdettu omaan Evo 6:n GSR:n.
Maistu itselle ainakin asennuksen aikana muutama olut.. ja aikaa meni kun heti ei voinut sitten alistua siihen että kardaani PITÄÄ irroittaa..
DISCLAIMER: MINÄ EN VASTAA JOS NÄILLÄ OHJEILLA SAAT AUTOSI RIKKI TAI SE SYTTYY PALAMAAN! TEET TÄYSIN OMALLA VASTUULLA JOS SEURAAT NÄITÄ OHJEITA! KÄÄNNY AMMATTILAISEN PUOLEEN MIKÄLI VÄHÄNKIN EPÄILYTTÄÄ. TÄMÄ KYSEINEN OHJE ON VAIN EVO 6 GSR JDM! EVO 5:SSA ON PUMPPU ERI PAIKASSA! KTS EDELLINEN POSTAUS!
"Pikaohjeet" ensikertalaiselle (tai ainakin miten me vaihdettiin..):
HUOM! Aja tankki mahdollisimman tyhjäksi niin on helpompi liikutella tankkia (eikä niin kuin minä että on yli puol tankkia... tyhmä minä..).
1. Aja montulle/nosturille
2. Takapenkki pois (irtoaa helposti sillä kaksi lukitusta penkin etureunassa)
3. Huoltoluukut auki penkin alta (ristipäiset ruuvit x 8 )
4. Mikäli autona JDM Evo 6 niin bensapunppu on pelkääjän puolella (tunnistaa isosta valkosesta liittimestä kannen päällä) -> Liitin irti
Muista merkitä kardaaniin ja perän kiinnitykseen merkki/viiva missä kohdassa se on!
5. Auton alle ja kardaani perästä irti (4 läpipulttia + mutterit) 12mm mutterit - 12mm pultin kanta + kuuskolo (itse käytin lenkkiä)
6. Kardaanin eka tukilaakeri rungosta irti
7. Pakoputki kiinnikkeistä irti (kattiin asti riitti ainakin itselläni - siis irroitin ripustuskumit vain)
Tässä vaiheessa ois hyvä olla kaveri jeesaamassa niin ei tule jännittäviä tilanteita..
8. Avaa tankin sivuilta käsivaijerin/ABS anturin kiinnikkeet (ovat muuten tiellä jos laskee tankkia) - pultin kanta 12mm (jos muistan oikei)
9. Löysää tankin kaikkia neljää mutteria (14mm kanta)
10. Avaa tankin takimmaiset mutterit (14mm kanta) ja laske varoen perän päälle
11. Tässä vaiheessa on hyvä hankkia tuki/kannatusta tankin alle että se ei lipsahda - itsellä käytössä ihan nelosnelosta ja kakkos kakkosta
(11.1. extratoimenpide jos haluaa tehdä - kardaanin eka tukilaakeri irti auton rungosta - 2x mutteria - helpotti ainakin meitä)
12. Avaa etummaiset mutterit tankista (14mm kanta) ja laske varoen alas (tässä kohtaa kaverin apu on jees.. ja se että tankki on tyhjähkö..)
Kun tankki laskettu - siirrytään kabiinin puolelle..
13. Irroita pelkääjän puolelta näkyvä putkikiristi (bensaa tulee joten rättiä vaan ensin alle)
14. Irroita kuskin puolelta putkikiristi keskimmäisestä letkusta
15. Irroita pikakiinnike reunimmaisesta letkusta
Yhteensä kaksi kumiletkukiinnitystä ja yksi kovaputken pikakiinnike. Kaksi näistä on keskellä huoltoluukkujen välissä ja yksi suoraan pumpun päällä.
16. Putsaa bensapumpun ympäristö..
17. Bensapumpun päällä oleva kansi on kiinni kuudella 8mm muttereilla - ne auki
Nyt alkaa se raastavin vaihe joka todennäköisesti vie tupakoitsijoilta askillisen röökiä - alkoholisteilta kopan kaljaa ja muuten vaan hulluilta tukan päästä..
18. Ujuta bensapumppu taidokkain ninjaliikkein silmät kiinni ja verisin rystysten kera (terävä pellin reuna huoltoluukun ympärillä hoitaa tämän) ulos tankista
Kun tämä on saatu suoritettua kunnialla niin pääsee vaihtamaan itse pumpun.. Itselleni tuli Walbrosta tämä "motorsport" -malli. Asennuskitissä oli seuraavat: Pumppu, äänieriste, virtaliitin johdoilla, sokka bensanpuhdistimella, bensanpuhdistin/suodatin, pätkä bensaletkua, 2xkiristintä ja warranty lappuska. Näistä kaikista omaan autoon tarvitsi bensapumpun, bensasuodattimen, sokan suodattimelle, pätkän letkua ja kiristimet. Sillä itselläni ainakin vakioliitin meni suoraan pumppuun kiinni ja napsahti lukitus.
19. Pura bensapumppu telineestä - pumpun takana olevassa telineessä 1xristipää -> auki -> varovasti pumpun pohjasta L-mallinen levy pois
20. Avaa letkukiristimet pumpun päältä
21. Irroita bensapumpun virtaliitin
22. Kiinnitä uuteen pumppuun saman pituinen pätkä bensaletkua ja kiristimet -> virtaliitin kiinni (VARMISTA ETTÄ LIITIN ON VARMASTI OIKEA - eli + ja - on oikein..) -> pumppu kiinni kanteen
23. Uuteen pumppuun suodatin kiinni + pieni sokka
24. L-mallinen pala pumpun pohjaan kiinni ja kiristä ruuvi
Tadaa.. pumppu vaihdettu..
25. Pumppu kokonaisuudessaan telineineen päivineen takaisin tankkiin
Tämän jälkeen kaikki liittimet kiinni, letkut kiinni ja takaisin telineisiinsä ja tankkia ylös ja kardaania sekä pakoputkea kiinni.
Kun kaikki taas nipussa niin tarkista vielä huoltoluukuista että kaikki on kiinni niin kuin pitää ja mikään ei ole irti. Ekalla kertaa varmaan kannattaa vaan laittaa virrat päälle (ei startata) ja katsoa että mistään ei vuoda kun pumppu herää. Kun virrat päällä niin tarkkailla vuotaako mistään. Jos ei niin virta pois ja varmistaa vielä toisen kerran. Jos vieläkään ei vuoda niin sitten käynnistää auto ja heittää testilenkki.
Tadaaa.. pumppu vaihdettu... Itsellä meni liikaa aikaa koska oli kaverin kanssa liian rento asenne. Kuten "Ei sitä kardaania nyt tarvii irroittaa.. laitetaa tankki makaa sen päälle.." ja tässä vaiheessa sitten on kiva alkaa kenottaa puoltäysnäistä tankkia takas runkoon kiinni kardaanin päältä kun tajuaa että se pitää irroittaa.......... Noh me tehtiin se kuitenkin kunnolla ilman kompromisseja niin ei tartte olla huolissaan että joku on huonosti.
Edit: Kuva lisätty. Punaset rinkulat = letkun aukaisukohdat - Sininen rinkula = bensapumppu - Vihrea rinkula = missä kaksi bensaletkua kiinni