Evo7: laajakaistalambdasta

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Noniin, ajattelin turvautua viisaampien neuvoihin.. elikkäs ostin tollasen Innovaten MTX-L laajakaistalambdan ja nyt ois tarkotus viikonloppuna asentaa se, kysymys vaan kuuluu, että voiko tuon nyt asentaa alkuperäisen lambdan paikalle? Syy miksi kysyn on, että ohjeessa sanotaan ettei kannattaisi asentaa kovin kuumaan paikkaan ja tuo alkuperänen anturi on tuossa 10-15cm päässä turbosta, eli onko tämä nyt sitten se liian kuuma paikka?

Vaikuttaako tuo kuumuus nyt sitten anturin elinikään, vai voiko se hajota kerralla kokonaan?
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Alkuperäisiä kapeakaista-antureitakin on hajonnut tuossa paikassa, joten laittaisin tuon laajakaistan anturin huomattavasti kauemmaksi turbosta.
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Eihän sillä ole tarkoitus korvata mitään alkuperäistä...reikä vaan putkeen juuri ennen katalysaattoria,siihen sopiva kierre adapteri ja lambda kiinni...lyhyesti ;D
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Elikkä.

Laajakaistalambda tulee yleensä vakion rinnalle. Vakio pysyy ihan omassa paikassaan ja ohjaa moottorinohjausboxia ja laajakaistaa sitten taas käytetään säätämiseen. Eli laajakaistalla katsotaan tarkemmin mitä seos oikeasti on.

Hyvä paikka laajakaistalle on ennen kattia. Omassani (Evo 6) laajakaistalambda on aika lailla downpipen loppuosassa.
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Nojuu, meillä vaan oli tässä pieni säätötuokio kun epäiltiin että kaverin lambda-anturi on paskana ja antaisin omani lainaan sille sitten.. jokatapauksessa vetäsin nyt kuitenki ecullekkin tuosta laajakaistasta emuloitua signaalia.. hyvihän toi pelaa. Näyttää 11 - 11.5 AFR:ää täyskaasukiihdytyksessä, käsittääkseni ihan kohdallaan olis siis, tasakaasulla ~14,7.

Varmaan pitää tohon tilata tämmönen http://www.livefast.fi/kauppa/product_info.php?cPath=220_404_407&products_id=1378&osCsid=csd17s76f7cgn4hshiovcm1157
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Seokset näyttää olevan mallillaan. :)
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

faior sanoi
Varmaan pitää tohon tilata tämmönen http://www.livefast.fi/kauppa/product_info.php?cPath=220_404_407&products_id=1378&osCsid=csd17s76f7cgn4hshiovcm1157

Melkosen kallis palikka, kun uuden anturinkin saa suunnilleen samaan hintaan. Toivottavasti toimii.
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Samppa sanoi
Melkosen kallis palikka, kun uuden anturinkin saa suunnilleen samaan hintaan. Toivottavasti toimii.

Heh, oikeassa oot kyllä. Kyllähän mulla 3 paikkaa ois tuolla putkistossakin, mutta vähän tuottaa piuhavedot ongelmia.. oliko jossain joku tutoriaali mistä selviäis se reikä auton pohjassa mistä ton anturin sais pujotettua?

edit. eli siis nämä lambdan paikat ois katalysaattorin kohdalla, ja yks pikkasen siitä vielä taakseppäin. Mullahan ei siis kattia ole lainkaan.

edit2. kysytääs viel tähän samaan, että onko porukka mitä kautta laittanu menemään vahvistimille virtakaapelit? Omassa on tuo kuskinpuolen tulipellin reikä jo ihan täynnä johtoja, niin siitä ei mahu millään.. matkustajan puolelta en ainakaa pikaetsinnällä löytänyt mitään. Mjoo tuoltahan löytyki tuo audiopuolikin.. eiköhän sieltä löydy vastaus tähän
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Siinä on katin kohilla kardaanitunnelissa läpivientikumi. Sisältä katottuna sen löytää lepuutustuen+maton alta.
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

faior sanoi
Näyttää 11 - 11.5 AFR:ää täyskaasukiihdytyksessä, käsittääkseni ihan kohdallaan olis siis, tasakaasulla ~14,7.

Ei kerro yhtään mitään vielä jos on ECU:ssa vakio-softa sisällä. Vedä kolme täyttä kiihdytystä 2000-7500 rpm kolmosella peräkkäin niin että välissä on vain nopea jarrutus ja katso seosta viimeisen vedon kohdalla, se on se "todellinen" arvo kun ECU seuraa oikeasti karttoja. Ensimmäiset vedot menevät laihemmalla.
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Ecu on flässätty ecutekin toimesta ja pumppu, ahdin(10.5t) ja putkisto on vaihettu. Mutta voinhan kokeilla tehdä vielä noinkin, aika monta vetoa kyllä tullu tehtyä ja 11.4-11.7 välissä noi arvot liikkuu kun päästään tehoalueelle. Pitäs logittaa että näkis tarkemmin.

Tuottaa myös vähä hankaluuksia kolmosella kun ei oikeen pitoja löydy.. :D
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

mulla olis sama homma edessä, pitäs emuloida kapeekaista ja takimaiseen laajakaista sisälle...
miten hankala tuo MTX-L on säädellä emulointiin?
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Mr mmc sanoi
mulla olis sama homma edessä, pitäs emuloida kapeekaista ja takimaiseen laajakaista sisälle...
miten hankala tuo MTX-L on säädellä emulointiin?

Ainakin muissa Innovaten tuotteissa toinen analogilähtö on valmiiksi säädetty normaalilambdan tilalle laitettavaksi eli ei tarvitse muuttaa mitään.
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

Mr mmc sanoi
mulla olis sama homma edessä, pitäs emuloida kapeekaista ja takimaiseen laajakaista sisälle...
miten hankala tuo MTX-L on säädellä emulointiin?

Joo tosiaan valmiina löytyy tuo emulointi, eli ei tarvii säätää mitään. Mittarista lähtevä ruskea kaapeli antaa oikean signaalin eculle.

Testailin vielä eilen lisää kiihdytyksiä ja 11.2-11.6 väliin nuo seokset menee, ainakin silmällä tarkastellessa.. pirun nopeasti tämä mittari kyllä päivittää lukemaa.
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

faior sanoi
Joo tosiaan valmiina löytyy tuo emulointi, eli ei tarvii säätää mitään. Mittarista lähtevä ruskea kaapeli antaa oikean signaalin eculle.

Testailin vielä eilen lisää kiihdytyksiä ja 11.2-11.6 väliin nuo seokset menee, ainakin silmällä tarkastellessa.. pirun nopeasti tämä mittari kyllä päivittää lukemaa.

Loggaa läppärillä.. Suosittelen.
 
Vs: Evo7: laajakaistalambdasta

kysäsen tässä kun aihe on laajakaistalambdasta nii ostin evo nelosen ja siihen on joku edellinen omistaja laittanu laajakaistalambdan mutta seos mittari ei näytä mitään, virta mittariin tulee ja jotain lukemaa se vilauttaa kun starttaa mutta kun auto hörähtää käyntiin niin tulee lukemaan [4] joskus nelonen vaihtuu kolmoseks ja taas takasi neloseks ??? voisko vika olla anturissa ku näyttäis olevan vääntynyt hieman.
 
Takaisin
Ylös Bottom