Evo7: tasapainoakselien hihna poikki

faior

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2010
Noniin, se karmein sitten tapahtui.. tuossa tuli kiihdyteltyä pari kovaa vetoa ja sitten n. 7000 kierroksen kohdalla havaitsin että auto rupesi tärisemään reilusti, siinä sitten pysähdyin ja selvitin, että värinä tulee moottorista paikallaan ollessa ja jonkunlainen vikinä-ääni jakopään puolelta, ensin ajattelin että joku hihnapyörä tai laakeri paskana.. ajelin siinä sitten auton tuohon kotipihaan ja pienen nettitutkimisen jälkeen otin jakopään suojan irti.. siellähän se jakohihna oli sitten ihan helvetin löysällä ja ilmeisesti yhdellä hampaalla toinen nokkapyörä siirtynyt eteenpäin.

Eli kysymyspä onkin sitten aika selvä, tietääkö joku hajottaako tuollainen moottorista mitään? Ainakaan mitään epämääräisiä ääniä ei kuulunut kun auto oli vielä käynnissä ja sitä siinä kierrättelin ja kuuntelin, tyhjäkäynti oli ihan normaali ja ei pomppinut. Ajolleenkin auto toimi ihan normaalisti poislukien tuota kovaa tärinää n. 3000 kierroksesta ylöspäin. Ilmeisesti siis tasapainoakselien hihna mennyt poikki tai hydraulinen kiristin hajonnut?

Jonkulaisen kuvankin sain otettu, vissiinkin nuo kaks valkeaa täplää pitäs olla täysin samaan suuntaan keskenään?

http://faior.miumau.net/Evo/jako.jpg

Eikun sitten miettimään millä ton saa huoltoon vietyä, onko kellään tietoa kustannuksista koko jakopään vaihtoon mitsubishi-liikkeessä? Kotoa löytyisi camskillin jakopääsetti eli hihnat ja hihnapyörät, mutta liekkö niitä suostuvat käyttämään?

edit. Eipä tuosta taida ottaa selvää onko hypännyt.. mikähän tuon tärinän vois aiheuttaa? Tasapainoakselit? Tuntuu siis perseessä asti ja etenkin vaihdekepissä ja polkimissa.
 
Vs: Jakohihna löystyi

Mun silmää tuossa ei oo jakomerkit kyl lähelläkää...tosin en tiedä ootko pyöritelly konetta kampiakselin päästä et sais merkit kohdalleen. Merkit pitää olla tossa venakopissa löytyvien merkkie kohdal..eli noi urat kohdikkain. Ei mitkää maalitäplät tms..

ÄLÄ vain käynnistä enää ainakaan autoa!
Hihnastakin näkee jo että jotain siellä välissäkin pyörii kun on hangannun hihnan reunan pilalle jo.
 
Vs: Jakohihna löystyi

Harri K sanoi
Mun silmää tuossa ei oo jakomerkit kyl lähelläkää...tosin en tiedä ootko pyöritelly konetta kampiakselin päästä et sais merkit kohdalleen. Merkit pitää olla tossa venakopissa löytyvien merkkie kohdal..eli noi urat kohdikkain. Ei mitkää maalitäplät tms..

ÄLÄ vain käynnistä enää ainakaan autoa!
Hihnastakin näkee jo että jotain siellä välissäkin pyörii kun on hangannun hihnan reunan pilalle jo.

Juu siis en oo pyörittäny konetta ollenkaan enää sen jälkeen kun tohon parkkiin sen ajoin, mun silmään noi merkit menis kuitenki venakopassa olevien merkkien kanssa yksiin jos koneen pyörittäs vaan kohdalleen, maalitäplillä siis tarkotin noita nokkapyörissä olevien kolojen kohdilla olevia merkkejä.. jotka siis tosiaan menis kohdalleen ainakin silmämääräisesti katottuna. Eikä oo ollu mielessäkään startata enää.. ihme että ei jo suoraan tapahtunu moottorivauriota..
 
Vs: Jakohihna löystyi

Jakohan osuu joka 3. kierroksella kaikkien merkkien kohdalta kohdillee ja se pitää olla just eikä melkein sitte. Helposti jää 1 pykälän vinoon. Mut 1 pykälä ei riko mitään.
Luultavasti tp-hihna on sulla rikki ainakin ja voi olla jako 0 pieles tai enemmän.
 
Vs: Jakohihna löystyi

Harri K sanoi
Jakohan osuu joka 3. kierroksella kaikkien merkkien kohdalta kohdillee ja se pitää olla just eikä melkein sitte. Helposti jää 1 pykälän vinoon. Mut 1 pykälä ei riko mitään.
Luultavasti tp-hihna on sulla rikki ainakin ja voi olla jako 0 pieles tai enemmän.

Jees, kiitoksia tiedosta, saas nyt nähdä mitä sitä ton kanssa tekee.. varmaan hinata mitsulle niin saavat kattoo onko jako hypänny+vaihtaa hilut jos ei. Ei nimittäin tossa parkkipaikalla pysty kauheammin mitään itse tekemään.
 
Vs: Jakohihna löystyi

Mjoo, sen verran tuli vielä tutkittua, että nytkytettiin autoa eestaas kaverin kanssa vaihde päällä niin hihna kiristyi ihan normaaliin asentoon(verrattiin kaverin evo kasiin). Tosiaan ennen tuota nytkäytystä hihna oli ihan v*tun löysällä, tolleen ne kai sit kaikissa menee kohtuu löysälle jossain tilanteessa, koska kaverin autoon saatiin melkein sama löysyys kun nytkyteltiin pakki päällä autoa eestaas.

Ensviikon alussa sitte liikkeeseen ja jakoroippeet vaihtoon.. hintahan oli kohtuu muikea 800-1000euroo.. :) jostain syystä huoltoukko oli sitämieltä ettei vesipumppua tarviis muka uusia kun ei vuoda vielä.. ???
 
Vs: Jakohihna löystyi

faior sanoi
Ensviikon alussa sitte liikkeeseen ja jakoroippeet vaihtoon.. hintahan oli kohtuu muikea 800-1000euroo.. :)
Itse tilasin kutoseen tarvike jakoroippeet alle satasella ja vaihtotyö siihen päälle st-motorsilla 360e
 
Vs: Jakohihna löystyi, tasapainoakselien hihna poikki

Samalla sen pumpunkin vaihtaa jos ei tiedä koska on vaihdettu.Helppoa nyt samalla.Hinta kuulostaa melkoisen muhkealta mutta sähän sen päätöksen teet.
 
Vs: Jakohihna löystyi, tasapainoakselien hihna poikki

Multa löytyy noi kaks hihnaa ja laturin hihna, ja kolme hihnapyörää jakopäähän. Tuli joskus tilattua se camskillin setti, kuulemma noi voivat asentaa eli vähänhän se hinta sitten tippuu.. Asun Joensuussa niin ei oo oikeen mahdollisuutta minnekkään etelään tuota rohjoa lähteä viemään enää ja haluan, et ees joku "vähän" enemmän tietävä liike sen jakopään laittais.. vai onko vaihtoehtoja tiedossa tässä lähellä?
 
Vs: Jakohihna löystyi, tasapainoakselien hihna poikki

Joensuussa suositeltavia korjaamoja ainakin Autokätevä, Vauhtipyörä, PP-autopalvelu..
Kätevällä ainakin on kilpa-autoista kokemusta ja vasta toissa viikolla laittoivat yhteen evoon jakopäätä joten esim.sinne.
 
Vs: Jakohihna löystyi, tasapainoakselien hihna poikki

terosan sanoi
Joensuussa suositeltavia korjaamoja ainakin Autokätevä, Vauhtipyörä, PP-autopalvelu..
Kätevällä ainakin on kilpa-autoista kokemusta ja vasta toissa viikolla laittoivat yhteen evoon jakopäätä joten esim.sinne.

Kiitti! pitää soitella noihin maanantaina ja kysellä tarjouksia.. :)
 
Vs: Jakohihna löystyi, tasapainoakselien hihna poikki

Tjjoo, tuli sit soiteltua.. kätevään ja ad-huoltoon, voisin lievästi ilmaistuna sanoa ettei oo vielä ikinä vituttanu noin paljoa puhelun aikana/puhelun jälkeen kun Kätevän ukolle soitin.. ristus sentään, en voi suositella kenellekkään jo pelkästään asiakaspalvelun perusteella + kuulin vähän muualtakin juttua että tehdään mahd. halvalla ja laskutetaan kalliisti.

Huomenna sit lavetilla auto merkkiliikkeeseen, tällä viikolla pitäs homman hoitua.. saapa nähdä tuleeko siitä vielä kalua ja pääseekö viikonloppuna taas rälläämään. Superkasko onneksi muuten korvaa hinauksen kokonaan ilman bonuksien menettämistä, omavastuutakaan ei ole.
 
Vs: Jakohihna löystyi, tasapainoakselien hihna poikki

faior sanoi
Tjjoo, tuli sit soiteltua.. kätevään ja ad-huoltoon, voisin lievästi ilmaistuna sanoa ettei oo vielä ikinä vituttanu noin paljoa puhelun aikana/puhelun jälkeen kun Kätevän ukolle soitin.. ristus sentään, en voi suositella kenellekkään jo pelkästään asiakaspalvelun perusteella + kuulin vähän muualtakin juttua että tehdään mahd. halvalla ja laskutetaan kalliisti.

Huomenna sit lavetilla auto merkkiliikkeeseen, tällä viikolla pitäs homman hoitua.. saapa nähdä tuleeko siitä vielä kalua ja pääseekö viikonloppuna taas rälläämään. Superkasko onneksi muuten korvaa hinauksen kokonaan ilman bonuksien menettämistä, omavastuutakaan ei ole.

Toi kätevän ukko on aika legendaarinen. Kyllä se osaa tehdä, mutta ulosanti on aina vähän mitä sattuu ja joustoa ei ole. Tuon takia jäi aikanaan yksi viritysprojektikin toteuttamatta kun vaparin virihinta olis ollu sama laittoipa sinne pelkät nokat vai tekikö koko koneen rallispekseillä. Tämä siis joskus lähemmäs 15v sitten.
 
Vs: Jakohihna löystyi, tasapainoakselien hihna poikki

Heh,siellä on sitten sattunut vähän huonompi päivä taas arille, itse olen kyllä aina tullut hyvin toimeen eikä mitään ongelmaa ole ollut..
Paljonko muuten mutasella ottavat laitosta/oliko se sinun se hopeanvärinen 7 siinä pihassa?
Mutasella siis joensuulaisella merkkiliikkeellä on myös ollut palvelu erittäin hyvää ainakin siinä varaosissa homma toiminut vrt.muihin merkkiliikkeisiin.
 
Vs: Jakohihna löystyi, tasapainoakselien hihna poikki

terosan sanoi
Heh,siellä on sitten sattunut vähän huonompi päivä taas arille, itse olen kyllä aina tullut hyvin toimeen eikä mitään ongelmaa ole ollut..
Paljonko muuten mutasella ottavat laitosta/oliko se sinun se hopeanvärinen 7 siinä pihassa?
Mutasella siis joensuulaisella merkkiliikkeellä on myös ollut palvelu erittäin hyvää ainakin siinä varaosissa homma toiminut vrt.muihin merkkiliikkeisiin.

Nojoo, maanantai voi teettää sitäkin, mutta ei kyllä vakuuttanut minua.

Ööh hinnasta ei voi olla varma, mutta 500-800euron väliin pitäs asettua jos ei mitään kauheeta tappelua minkään kanssa tule.. omasta takaa siis hihnat ja hihnapyörät, vesipumppu 213e(81e tarvike 1v takuu) ja kiristin 170euroo.

Ja kai se minun auto on, siellä sen ainakin pitäs olla :D Oli hinauksen pojilla menny 2 tuntia 25 kilometriä ajaessa, missä lie ajelleet .. :driver Ja joo, Mutasella on aina ollu ihan ykkösluokan palvelu ja erittäin erittäin mukava henkilökunta, oon siitä heille maininnutkin joskus aiemmin.
 
Vs: Jakohihna löystyi, tasapainoakselien hihna poikki

Jepulis, hilut on nyt vaihdettu ja auto takasin ajossa, ei ollu jako hypänny yhtään onneksi. :peukku

Ja siellähän se tasapainohihna oli poikki mennyt, olihan noi muutkin rojut jo vaihdon tarpeessa.. alko olemaan noi hihnapyörät vähä rouheessa kunnossa ja jakohihnassakin oli jo yks vekki, eli tuskin olis kauaa enää kestänyt. Vaihtoaika olis pitäny olla about 20tkm päästä. Hintaa tuli karvan alle 700e, hihnat ja hihnapyörät omastatakaa camskilliltä(70euron kitti).

pari kuvatusta


 
Vs: Evo7: tasapainoakselien hihna poikki

Hyvä ettei pahemmin mennyt :peukku

Mulla meni kesällä Evossa kanssa tp-akselin hihna. Lähti n. 10cm matkalta hampaat ja vei kampiakselin asentotunnistimesta palasen mennessään sekä hihna oli periaatteesa keskeltä haljennut.
Vaihtoaika olis ollut noin ~25tkm päästä itsellä myös jos en väärin muista.
 
Takaisin
Ylös Bottom