Evon palanut kansipahvi?

subi77

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2011
Sijainti
Hyvinkää
Osaako joku viisaampi sanoa kuinka helposti kansipahvi palaa?Pääsi lämmöt nousemaan sen verran että auto "melkein keitti".Auto on evo4:nen ???
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Ei kovin tavallista koska nelosesta eteenpäin tiiviste on monikerroksinen metallimalli. Jos lämmöt tuppaavat nousemaan näillä keleillä niin jäähdyttimen kunto kannattaa tarkistaa ja ennenkaikkea termostaatti olisi syytä vaihtaa.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Joo,kiitti neuvosta.Vielä sellainen asia että pyörittääkö laturin hihna myös vesipumppua?Nimittäin jos pyörittää ni taidan olla k***ssa :seina.
Ja mistä liikkeestä sais ostettuu hihnankiristimen?
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Samalla moniurahihnalla pyörii myös vesipumppu, ylin hihnapyörä koneen kyljessä mihin hihna vastaa ulkopuoleltaan.

Hihnankiristintä saa vain alkuperäisenä eli merkkiliikkeestä tai esim. Camskilliltä. Jos vikana on vain kiristinrullan laakeri niin sen laakerin voi vaihtaa erikseen kun hakee sopivan varaosakaupasta tai laakeriliikkeestä.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Menee varmaan muutakin osaa alakerrasta tilaukseen,se hihna löysty kesken ajon eli vesi ei oo kiertäny koneessa :seina :seina :seina
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

EI paljoa,mut jotain kumminkin auto ajettiin heti tien sivuun kun asia tajuttiin.Mutta ikävä kyllä pelkään et jokuhan siel on ottanu kipeää.Auto lähtee kyllä käyntiin ja käy normaalisti,mut pitää varmaan purkaa kone ja tarkistaa onx tullu tuhoa.Jos jotain positiivista yrittää asiassa nähdä niin samalla voi uusia alakerran laakerit,jakopään ym..+ne mitä on mahdollisesti ottanut kipeää.Ei uskalla ajaa,vaikka mieli tekis.Auto ollu itsellä vasta kaksiviikkoa ja kilometrejä ehti tulla vasta 300km. :-[
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Vielä sen verran lisää et kävin äsken katsomassa konehuoneeseen ja huomasin et joku hihnapyörä mitä laturin hihna käyttää roikkuu irti,onko jossain hihnapyörässä keskiosa metallia ja "ylä"osa kumia?Löysin tälläisen kuvan,näyttäis samalta ku mun konehuoneessa,ainoo ero et multa on toi kumi revenny irti.
 

Liitetiedostot

  • hihna2.jpg
    hihna2.jpg
    14.7 KB · Lukukerrat 928
Vs: Evon palanut kansipahvi?

subi77 sanoi
Mutta ikävä kyllä pelkään et jokuhan siel on ottanu kipeää.Auto lähtee kyllä käyntiin ja käy normaalisti,mut pitää varmaan purkaa kone ja tarkistaa onx tullu tuhoa.
Jos näin on että auto käy normaalisti niin onko nyt sitten aihetta heti konetta alkaa pudottelemaan keulilta? Ajele hissuksiin ja tunnostele onko kaikki ok..jos lämmöt pysyy kurissa, ei ala neste kiehumaan eikä nesteet häviä tai sekoita öljyyn tms niin ei kai nyt huvikseen kannata alkaa konetta purkamaan? Ei neloskone niin herkästi nokkiin ota liiasta lämmöstä kuin vaikka suora kuutonen.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Mulla on kertaalleen noussut lämmöt aika korkealle kun termari meni jumiin. Auton oma mittari näyttä ihan tappiin ja lisämittari näytti sen 120 astetta. Riitti kun termarin vaihtoi. Ei mennyt nesteet sekaisin eikä muutakaan ongelmaa aiheuttanut.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Ostikko liikkeestä? eikö noiski joku takuu ole :) tai ite ainaki sain tapeltua yhden taxfree auton takas myyjälle ku ei saanu kilpiin :D
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Joo ostin ylöjärveläisestä liikkeestä mikä tuo autoja maahan.Pitää varmaan kysellä takuusta tosin eipä ne yleensä korvaa mitään ilman tappelua.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Joo ei sitä moottoria tarvi turhan päiten alkaa auki nyppimään. Hihna pyörineen kuntoon ja kokeilet miten pelaa :)
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Okei,kiitos kaikille vastanneille on tuonu helpotusta asiaan :D.Onko tietoo et saako noita hihnapyöriä suomesta vai tilaanko camskillista? ???
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

subi77 sanoi
Joo ostin ylöjärveläisestä liikkeestä mikä tuo autoja maahan.Pitää varmaan kysellä takuusta tosin eipä ne yleensä korvaa mitään ilman tappelua.

Ottamatta kantaa tähän yksittäiseen tapaukseen niin täytyy todeta että uskomattoman paljon suomalaiset autoharrastajat on valmiita nielemään paskaa.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

subi77 sanoi
Vielä sen verran lisää et kävin äsken katsomassa konehuoneeseen ja huomasin et joku hihnapyörä mitä laturin hihna käyttää roikkuu irti,onko jossain hihnapyörässä keskiosa metallia ja "ylä"osa kumia?Löysin tälläisen kuvan,näyttäis samalta ku mun konehuoneessa,ainoo ero et multa on toi kumi revenny irti.

Tuo on kampiakselin pyörä ja aika tavallinen vika että ulko-osa repeää irti aikaa myöten. Siellä on kumi vaan välissä ja ideana on vaimentaa kampiakselin värähtelyjä.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Eli kannattaako lähte peräämään myyjän vastuuta asiasta,jos kerran on "kuluva"osa? ??? :nykii
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Kyllä minä lähtisin noilta hakemaan jotain edes jossain suhteessa, mikäli tuolla 300km matkalla autosta jotain hajoaa jne.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Kyllähän se on rikki ollut jo ostettaessa,jos kerran 300km ajolla porsii.
Reklamaatiota menemään,todennäköisesti korvaavat varaosan hinnan,työt joudut tehdä ite.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Kuluttajansuoja sulla on vähintää 3kk.. mutta luultavasti sullaki lukee kauppakirjassa varaosiksi jolloin liike pesee ittensä pois, perus juttu tuola liikkees..
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

"Korjattavaksi" määritelmä kauppakirjassa ei ainakaan päästä myyjää pälkähästä,koska silloin siitä pitää ilmetä että mikä osa autossa on korjauksen tarpeessa.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Ostin auton kytkinvikaisena minkä korjasin jo,mistään muusta viasta/vioista ei todellakaan ollu puhetta.Mutta katotaan miten tilanne kehittyy liikkeen kanssa. ??? :(
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

subi77 sanoi
Ostin auton kytkinvikaisena minkä korjasin jo,mistään muusta viasta/vioista ei todellakaan ollu puhetta.Mutta katotaan miten tilanne kehittyy liikkeen kanssa. ??? :(

kytkin vai crankwalk? ootko mitannut...
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

En ole mitannu,autos ei pitänyt olla mitään muuta kuin luistava kytkin minkä vaihdoin jo uuteen. :)No tulihan todettua kun irroitin kampuran hihnapyörän et sen verran välystä löytyy akselin päästä et kädellä tuntuu. :-\
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Ja sit vaan hop hop mittaamaan.Jos on mukavasti välystä niin lahjat joulun jälkeen kaniin niin pääsee remppaamaan.Köyhällä se ainakin kirpasi :'(
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Aina kannattaa yritää neuvotella myyjäosapuolen kanssa. Mun käytetty auto missä autoliike vastaa moottorin ja voimansiirron vioista 3. kk vaikka muuta takuuta ei voitu myöntää. Kyseisen auto oli niin kallis / iäkäs että ilman minkäänlaista takuuta oli turha yrittää myydä. :)

Siltikin sain kalliin pyöränlaakerivian korjautettua takuuaikana kun neuvottelun jälkeen tämä kuului osana voimansiirtoon. Vastapalveluna teetin todella kalliin ison huollon kyseisessä liikkeessä. Mutta mistään ei siihen aikaan ei olisi saanut osia mitä kokonaissumma oli.

Eli kannattaa olla keskusteluväleissä myyneeseen firmaan ja yrittää sovitella. Jos täysi änkyrä niin auttaa yllättävästi kun sanoo että hoidetaan se muuta kautta mutta kyllähän se tekee hallaa sullekkin. :)

Esim. yllättävästi tehosi yhteen nettimyyjään englannissa kun uhosin kertovani hänen myyntitavoistaan sekä suomen että englannin foorumeilla. Kaveria ei kiinnostanut muu kuin tulevaisuuden kaupat ---> Tuote perille alle viikossa ;D
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Virhevastuuta on selvitelty tällä foorumilla aiemminkin toisen auton kohdalla (evo 2) ja silloin kuluttajaneuvonnan vastaus oli, että he arvioivat autoa iän, kilometrien ja hinnan perusteella. Ko tapauksesta on n. pari vuotta ja autolla oli ajettu muistaakseni n. 100 tkm. Eli suunnilleen samassa tilanteessa ollaan nytkin. Kuluttajaneuvoja sanoi, että muutaman päivän kuluttuakin tapahtuva moottorin hajoaminen voidaan katsoa normaaliksi kulumaksi, koska auto on niin vanha. Pieni ajomäärä ei hänen mukaan vaikuttanut asiaan.

Evo 4 on 50% museoauto eli puolet museoauton (30v) iästä. Eli heikoilla ostaja on tässä tapauksessa. Olisi ihan eri asia, jos kyseessä olisi 2008-mallinen evo X, jonka mittarissa olisi 30 tkm ja hintalapussa + 40000 euroa. Tällöin myyjä todennäköisesti joutuisi korvaamaan ainakin jotain. Mikään ei tosin sano varmuudella, että myyjä joutuisi tällöinkään korvaamaan kaikkea.

Soitto kuluttajaneuvontaan selkeyttää asiaa mutta kovin suurin odotuksin sinne ei kannata lähteä. Ja liikkeen ei ole mikään pakko toimia kuluttajaneuvonnan suositusten mukaan. Joutuvat tosin listalle, jossa luetellaan firmat, jotka eivät ole noudattaneet kuluttajaviranomaisten päätöksiä. Tällä on sitten jotain merkitystä tai ei

Jos liike heittäytyy vaikeaksi, niin ainoa tapa edetä on haastaa liike käräjäoikeuteen mutta jokainen voi itse harkita ko. toimenpiteen kannattavuutta ja liike voi tietysti valittaa hoviin, josta tulee lisää kuluja. Tämä on toisaalta kovaa mutta toisaalta asiaa kannattaa miettiä myös autokauppiaan näkökulmasta: Pitäisikö autokauppiaan ottaa vastuu alle kymppitonnin 50% museoauton hajoamisesta automaattisesti eli kuka alkaisi autokauppiaaksi, jos tällainen velvollisuus olisi.

Yksityisten välisissä kaupoissahan ei ole virhevastuuta lainkaan eli pitäisi pystyä näyttämään toteen, että on tullut petetyksi, jotta voisi saada korvauksia ja tällöinkin reitti menee käräjäoikeuden kautta. (Tässä tapauksessa kyse oli liikkeestä ostetusta autosta eli tämä ei sovellu tähän tapaukseen)
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

markho sanoi
Virhevastuuta on selvitelty tällä foorumilla aiemminkin toisen auton kohdalla (evo 2) ja silloin kuluttajaneuvonnan vastaus oli, että he arvioivat autoa iän, kilometrien ja hinnan perusteella. Ko tapauksesta on n. pari vuotta ja autolla oli ajettu muistaakseni n. 100 tkm. Eli suunnilleen samassa tilanteessa ollaan nytkin. Kuluttajaneuvoja sanoi, että muutaman päivän kuluttuakin tapahtuva moottorin hajoaminen voidaan katsoa normaaliksi kulumaksi, koska auto on niin vanha. Pieni ajomäärä ei hänen mukaan vaikuttanut asiaan.

Evo 4 on 50% museoauto eli puolet museoauton (30v) iästä. Eli heikoilla ostaja on tässä tapauksessa. Olisi ihan eri asia, jos kyseessä olisi 2008-mallinen evo X, jonka mittarissa olisi 30 tkm ja hintalapussa + 40000 euroa. Tällöin myyjä todennäköisesti joutuisi korvaamaan ainakin jotain. Mikään ei tosin sano varmuudella, että myyjä joutuisi tällöinkään korvaamaan kaikkea.

Soitto kuluttajaneuvontaan selkeyttää asiaa mutta kovin suurin odotuksin sinne ei kannata lähteä. Ja liikkeen ei ole mikään pakko toimia kuluttajaneuvonnan suositusten mukaan. Joutuvat tosin listalle, jossa luetellaan firmat, jotka eivät ole noudattaneet kuluttajaviranomaisten päätöksiä. Tällä on sitten jotain merkitystä tai ei

Jos liike heittäytyy vaikeaksi, niin ainoa tapa edetä on haastaa liike käräjäoikeuteen mutta jokainen voi itse harkita ko. toimenpiteen kannattavuutta ja liike voi tietysti valittaa hoviin, josta tulee lisää kuluja. Tämä on toisaalta kovaa mutta toisaalta asiaa kannattaa miettiä myös autokauppiaan näkökulmasta: Pitäisikö autokauppiaan ottaa vastuu alle kymppitonnin 50% museoauton hajoamisesta automaattisesti eli kuka alkaisi autokauppiaaksi, jos tällainen velvollisuus olisi.

Yksityisten välisissä kaupoissahan ei ole virhevastuuta lainkaan eli pitäisi pystyä näyttämään toteen, että on tullut petetyksi, jotta voisi saada korvauksia ja tällöinkin reitti menee käräjäoikeuden kautta. (Tässä tapauksessa kyse oli liikkeestä ostetusta autosta eli tämä ei sovellu tähän tapaukseen)

Ihan näin ohi mennen kahden kaverini kokemuksia, imppu sti -00 jdm 10 000€ auto liikkeestä pätkällä en tarkalleen muista kauan kesti mutta <-6kk alakerta alko kilkattaa liikkeeseen yhteys myyjä tuli vastaan remontissa 30% (uusi moottori ilman mitään apulaitteita) rempan hinta siis 5000€

Toinen tapaus sulan kaupoista 318iS bemari toisena päivänä alkoi nostelemaan lämpöjä eikä pitäny nesteitä sisällä kansipahvi antautui liikeeseen yhteys liike itse teetti kansiremontin, mutta toimii antoi myös vaihtoehdon "vaihto" eli saat samanhintaisen auton liikkeestä
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

jaNNN sanoi
Ihan näin ohi mennen kahden kaverini kokemuksia, imppu sti -00 jdm 10 000€ auto liikkeestä pätkällä en tarkalleen muista kauan kesti mutta <-6kk alakerta alko kilkattaa liikkeeseen yhteys myyjä tuli vastaan remontissa 30% (uusi moottori ilman mitään apulaitteita) rempan hinta siis 5000€

Toinen tapaus sulan kaupoista 318iS bemari toisena päivänä alkoi nostelemaan lämpöjä eikä pitäny nesteitä sisällä kansipahvi antautui liikeeseen yhteys liike itse teetti kansiremontin, mutta toimii antoi myös vaihtoehdon "vaihto" eli saat samanhintaisen auton liikkeestä

Joo, noin se yleensä menee, että liikkeellä on pelisäännöt tai sitten saattavat tulla vastaan kustannuksissa. Parhaimmassa asemassa on, kun ostaa auton jonkun ison automerkin merkkiliikkeestä. Itse ostin kauan sitten 7 vuotta vanhan Honda Preluden (107 tkm) Bemarin merkkiliikkeestä. Edellinen omistaja kertoi kaupan jäkeen, että jakopää vuotaa. Soitin liikkeeseen ja sieltä sanottiin, että vie Vehoon ja lasku heille. Varmasti olisi ollut eri juttu, jos auto olisi ostettu, jostain "kehä kolmosen jobbarin autokaupasta".

Off topic: ko. auton tekniikan luotettavuudesta saisivat nykyiset valmistajat ottaa mallia. Kyseessä oli -87 Honda ja ihan alkuaikana käsijarrua korjattiin kerran ja sen jälkeen lähes 5 vuotta korjaamatta mitään (paitsi ruostetta). Juuri ennen auton myyntiä lähes 200 tkm mittarissa katsastaja käski vaihtaa 12 vuotta vanhan Hondan jonkun alustan osan (ehkä koiranluu, en muista enää). Ruosteen takia piti tosin maalata kaaria ja kylkiä pariin kertaan mutta tekniikka pelasi loistavasti.
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

Kun kylmänä lyöt käymään..ja jos lämppärin kennosta kuuluu pulputusta..on kansipahvi paskana...ajaa painetta jäähd.järjestelmään. Eli toosa hiljaseks kun seuraavan kerran käynnistät!
 
Vs: Evon palanut kansipahvi?

ite taistelin just yhden jdm auton takasi myyjälle, tosin teknista vikaa ei ollu vaan autoa ei saanu suomen rekisteriin.. kuluttajansuojasta ei ollu muuta hyötyä ku että sain reklamaatio pohjan, itellä palo käämit useasti ton jutun aikana mut onneks vaimo hoiti paremmilla hermoilla asiaa :) no rahat saatii takas ja maininta etten vaan osannu laittaa kilpiin.. no sitä odotelles koska se 3.4 v6 bensa granvia on suomen rekisteris
 
Takaisin
Ylös Bottom