Evoon vanteet?

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Evoon vanteet?

BamBu^^ sanoi
Evo VII + Rota P-45R 18"x9,5", 225/35 kumit.
Vähä huono kuvakulma ensimmäisessä, mutta niiku näkyy traktori siitä tuli. Alustasarjan ku saa ni näkee paljo loppujen lopuks tulee kaarista ulos.

Mielipideasioita mutta sanonpa kuitenkin. Liian matala profiiliset ja liian kapeet kumit... :p
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evoon vanteet?

Ite oon laskeskellu omasta mielestä täydellisen setin evo 7-9 rullatuilla takakaarilla olis 18"x9" ET30 ja renkaina 255/35. Pienellä ET muutoksella saattais saada järkevän näkösesti kans ton 9,5". Mikäs ET noissa Bambun vanteissa olikaan?
 

BamBu^^

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Espoo
Vs: Evoon vanteet?

Maxxximus sanoi
Ite oon laskeskellu omasta mielestä täydellisen setin evo 7-9 rullatuilla takakaarilla olis 18"x9" ET30 ja renkaina 255/35. Pienellä ET muutoksella saattais saada järkevän näkösesti kans ton 9,5". Mikäs ET noissa Bambun vanteissa olikaan?

Et on 30. Etupäässä 6mm spaceri eli "Et 24" edessä. 20 Et:llä haluisin nuo vanteet, mutta ei ole tehty kyseistä mallia kyseisellä et:llä. Tonttiin ku tiputtaa ni sit luultavasti tällä 30 et:llä kääntyy takaa ainakin kaarien sisään. Ulos pitäis jäädä.... :-[
 

BamBu^^

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Espoo
Vs: Evoon vanteet?

lancer evo-r sanoi
Mielipideasioita mutta sanonpa kuitenkin. Liian matala profiiliset ja liian kapeet kumit... :p

Toiset tykkää toiset ei.. ;D Mun mielestä pitää vanteen reunuksen jäädä kunnolla näkyviin ja vanteiden pitää tulla nii ulos ku mahdollista. :peukku
 

maurichia

Märkämake
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2009
Sijainti
Lahti
Vs: Evoon vanteet?

lancer evo-r sanoi
Mielipideasioita mutta sanonpa kuitenkin. Liian matala profiiliset ja liian kapeet kumit... :p
yhdyn tähän sen verran että liian kapeet... itellä saman kokoset renkaat evossa muuten mutta vaan tuumaa pienemmät ja vannekkin on mulla tuuman tai puoltoista kapeempi...
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Evoon vanteet?

BamBu^^:lla just hyvä setti, noi liian "läskit" kumit pilaa äkkiä vanteet. Ja ajettavuus niillä saadaan tapettua hienosti, Evojakin olen kokeillut 225-255 kumeilla ja kapeammat sata kertaa paremmat ajaa. 255 hakee ja vetelee kokoajan. Ja samalla vois sanoa, että yli 40-profiiliset kumit on kans rumia, no ehkä 45-menee jotenkin. :)
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evoon vanteet?

Peke sanoi
BamBu^^:lla just hyvä setti, noi liian "läskit" kumit pilaa äkkiä vanteet. Ja ajettavuus niillä saadaan tapettua hienosti, Evojakin olen kokeillut 225-255 kumeilla ja kapeammat sata kertaa paremmat ajaa. 255 hakee ja vetelee kokoajan. Ja samalla vois sanoa, että yli 40-profiiliset kumit on kans rumia, no ehkä 45-menee jotenkin. :)

Joo, no evon ajo-ominaisuudet kaupunkikruisailussa on tottapuhuen kuraa renkailla kun renkailla... sit kun lähetään vetämään vähän kovempaa mihin nämä vehkeet on tehty, niin voisin väittää et venytetyillä renkailla ei enää vedetä ihan samallalailla.
Siis yli 40 on rumat mut 45 menee ??? ;D
 

maurichia

Märkämake
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2009
Sijainti
Lahti
Vs: Evoon vanteet?

joo mut kyl nyt 9,5'' leveelle vanteelle vois laittaa jonku 245 leveen renkaan vaikka eikä se nyt mitään kauheeta venytystä vielä oo... vai onko ::)
 

BamBu^^

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Espoo
Vs: Evoon vanteet?

maurichia sanoi
joo mut kyl nyt 9,5'' leveelle vanteelle vois laittaa jonku 245 leveen renkaan vaikka eikä se nyt mitään kauheeta venytystä vielä oo... vai onko ::)

235 on vielä laillinen kumi 9,5" leveellä vanteella. 245 ei kyllä oo oikeestaan ollenkaan venytetty.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Evoon vanteet?

Mul oli 9,5" vanteella 225 kumi ja se oli vasta pikkasen venytetty...
Minusta evo on erinomainen ajaa tilanteessa kuin tilanteessa, vertailupohjaa kuitenkin on aika lailla kun on tullut ajettua melkeinpä joka merkin tehokkaamman pään vehkeet. Jos näin ei ole, on vika joko autossa tai mielipiteessä. ;D Kerran yks tyyppi sanoi hyvin kun oli käynyt ajaa mun evolla ja oli ajanut aikaisemminkin jollain vähän "rakennetulla" evolla, niin et ihan ku ois ajanu eri autolla. Tykkäsi siis mun autosta todella paljon enemmän ku auto ei vedellyt minnekään ja taittui mutkiin niinkuin pitääkin. Ja täs toisessa oli siis joku alustakin vaihdettu ja jotkut todella lehdet kumit. No joo, jos alla on todella paljon venytetyt renkaat, niin ehkä ei oo paras setti johonkin driftailuun tms. mutta pieni venytys ja kova ajo kyllä sopii hyvin yhteen.
 

emsii

3.0tdi A5 coupe
Liittynyt
4 Elokuu 2011
Sijainti
Orimattila
Vs: Evoon vanteet?

Venykumi on ainki paremman näkönen jos vanne vaan on tarpeeks ulkona. Joku läski slicksiki voi kyl näyttää ihan hyvältä. Edellises autos oli 225/40 kympillä, eikä ollu mikää överiveny viel. 35 ois kyl ollu parempi vaihtoehto mut ei autoo saanu enää alaspäin nii oid jääny liian iso gapi.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Evoon vanteet?

:eek:fftopic Mietin vaan et millanen venytetty kumi on sitten tälläsessä tilanteessa... tää siis nyt yleisesti. No herne. Tossa on 8,5 leveällä vanteella 245/40 rengas ja taittuu noin alle.
_big.jpg
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evoon vanteet?

Eikös se mennyt jonkin nyrkkisäännön mukaan niin että vanne tulisi olla yhtä leveä kuin renkaan kulutuspinta?
Sillä laskukaavalla 9.5" vanteelle menisi joku ~245 rengas.
Oman käsitykseni mukaan juurikin kapeammalla kumilla tulee lisää tukevuutta ja tuo max.in tarkoittama alletaittuminen vähenee ???
Enkä nyt tarkoita mitään äärimmäistä paikalleen räjäytettyä "german look" rengastusta.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evoon vanteet?

Tunari-82 sanoi
Eikös se mennyt jonkin nyrkkisäännön mukaan niin että vanne tulisi olla yhtä leveä kuin renkaan kulutuspinta?
Sillä laskukaavalla 9.5" vanteelle menisi joku ~245 rengas.
Oman käsitykseni mukaan juurikin kapeammalla kumilla tulee lisää tukevuutta ja tuo max.in tarkoittama alletaittuminen vähenee ???
Enkä nyt tarkoita mitään äärimmäistä paikalleen räjäytettyä "german look" rengastusta.

Profiililla on tietysti myös iso merkitys tuohon alle taittumiseen ja renkaitakin on aika moneen junaan. Omalla maalaisjärjellä kuulostaa vähän oudolta tuo ajatus, että kapeammalla renkaalla saa lisää tukevuutta. Olennaista tietysti on, että rengas on sopivan kokoinen, ei liian leveä tai kapea. En ole kokeillut, mutta voisin kuvitella, että radalla on aika erikoinen ajotuntuma tuollaisella rengastuksella, joka jättää vanteen reunan selkeästi näkyviin, vaikkei nyt ihan Günther linjalla oltaisikaan.

Evo 8/9 vakiovanne taitaa olla 8,5" leveä ja renkaan leveys on 235. Tällä matematiikalla itse heittäisin 9,5" vanteelle jo jotain 265 osaston rengasta.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evoon vanteet?

nokonzok sanoi
Evo 8/9 vakiovanne taitaa olla 8,5" leveä ja renkaan leveys on 235

8"

Sallittu renkaan leveys riippuu myös profiilista. Tuo aikaisemmin mainittu 225/35 ja 9.5" vanne EI ole sallittu yhdistelmä ainakaan STRO normin tai muutaman vilkaisemani rengasvalmistajan mukaan, en sitten tiedä tarkistetaanko esim. katsastuksessa tai onnettomuuden yhteydessä.

Sitäpaitsi IMHO renkaan venytys näyttää harvinaisen typerältä ;D
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Evoon vanteet?

ast sanoi
8"

Sallittu renkaan leveys riippuu myös profiilista. Tuo aikaisemmin mainittu 225/35 ja 9.5" vanne EI ole sallittu yhdistelmä ainakaan STRO normin tai muutaman vilkaisemani rengasvalmistajan mukaan, en sitten tiedä tarkistetaanko esim. katsastuksessa tai onnettomuuden yhteydessä.

Sitäpaitsi IMHO renkaan venytys näyttää harvinaisen typerältä ;D

I stand corrected. Ja se venytys tosiaan näyttää harvinaisia poikkeuksia lukuunottamatta aika dorkalta :)
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evoon vanteet?

Esko Mauno on kirjoittanut virittäjän käsikirja kakkosessa,(jossa käsitellään alustaa)seuraavaa.

Kun haluttu rengaskoko on päätetty,on valittava siihen sopiva vanne.
Halkaisijaa ei tietenkään tarvitse miettiä jos rengaskoko kerran on jo päätetty,mutta leveyden suhteen sen sijaan on valinnan varaa.
Vanteen leveydestä voidaan sanoa, että mitä leveämpi sen parempi,kunhan ei mennä liiallisuuksiin.
Leveä vanne nimittäin lisää renkaan jäykkyyttä,jolloin renkaan muodonmuutokset kaarreajossa pienenevät,mikä puolestaan johtaa pienempiin sortokulmiin ja lisääntyneeseen pitoon.
Sopivana yleisohjeena vanteen leveydelle voidaan pitää sitä,että sen tulee olla likimain yhtä suuri kuin on renkaan kulutuspinnan leveys.
Kilparenkaiden yhteydessä käytettävät vanneleveydet voivat olla kaksikin tuumaa renkaiden kulutuspinnan leveyttä suurempia.
Mikäli renkaan valmistaja on ilmoittanut kyseiselle renkaalle suositeltavat vanneleveydet,tulee näistä aina valita levein,mikäli tähän muutoin on mahdollisuus.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Evoon vanteet?

Tuo on kyllä sen verran vanha opus että en hirveästi lähtisi nykyisiä renkaita sen mukaan mitoittamaan. Korkeaprofiiliset renkaat on suunniteltu luonnostaan donitsin mallisiksi ja kapealla vanteella käytettäväksi jolloin leveämpi vanne voi tuodakin tukevuutta mutta miten jossain 35 tai 40 sarjan kumissa?
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Evoon vanteet?

Totta tuokin,meinasinkin laittaa tuohon edelliseen postaukseen että näin vuonna -91
Eipä tuossa kirjassa puhuttu muistaakseni 50 sarjaa matalammasta rengastuksesta.
Jotenkin vaan omaan maalaisjärkeen sopisi että hieman venytetty rengas olisi sivusuunnassa tukevampi kuin leveämpi vanteelta yli tuleva.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Evoon vanteet?

Pietari sanoi
Mäkin revitän vaan essoa ympäri.

No sä ootkin Pietari. ;)
Ehkä jotkut nuoret varmaan ajaakin "essoa ympäri", mutta ei ei enää tässä iässä. :) Mielipide asioita nämä tosiaan on ulkonäön kannalta. Liian venytetty kumi voi ollakin vaarallinen, mutta en ole koskaan kuullut että olisi ollut ongelmia jos venytystä on vain vähän kuten esim. mulla oli. 225 kumi 9.5" vanteella meni just "laittomuuden" puolelle, 235 olisi ollut laillinen. Ja on ajettu kovaa suoralla, mutkissa jne. ajettavuus oli hyvä kaikissa tilanteissa ja urissa vetely sata kertaa vähäisempää kuin jos alla olisi olleet vaikka ne 265 kumit. ;)
Nykyisessä kulkineessa tehtaalta 225 8.5" vanteella, et ei nekään tunnu hirveen läskejä kumeja tonne laittavan, varmaankin ainakin osittain juuri vetelyn takia.
 

emsii

3.0tdi A5 coupe
Liittynyt
4 Elokuu 2011
Sijainti
Orimattila
Vs: Evoon vanteet?

Liian venytetty kumi on hirveen näkönen ja liian läski rengas on hirveen näkönen.
Sopiva veny on paras. Jos olette erimieltä niin olette väärässä.
Ja tuo venyttäminenki näyttää aina typerältä jos auto ei oo oikeesti matala.
Vakiokorkeudel evo nii saa olla joku läskimpiki kumi. (Lähentelee maasturia?)
 

BamBu^^

New Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2011
Sijainti
Espoo
Vs: Evoon vanteet?

emsii sanoi
Ja tuo venyttäminenki näyttää aina typerältä jos auto ei oo oikeesti matala.

Oikeessa oot.. Toi oma auto näyttää nyt hirveeltä traktorilta, ku on matalat ja kapeet kumit leveellä vanteella. Onneks tätä varte saa coilovereita. ;) Täytyy pistää lähi tulevaisuudessa tilaukseen. Sit näyttää hyvältä, ku saa kunnolla tonttii. :peukku
 

emsii

3.0tdi A5 coupe
Liittynyt
4 Elokuu 2011
Sijainti
Orimattila
Vs: Evoon vanteet?

Korkee on korkee ja se ei näytä ikinä hyvältä. :D
Vanteet on kyl siistit ja veny hyvä. Coilit vaan alle.
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: Evoon vanteet?

Kyllä Evo on hieno auto kun on kuraläpät, ralliteippaukset ja alla mörkökumit niinkun se alunperin on suunniteltu. Mutta on se sitten hieno kliininä ja matalana sopivalla venylläkin :)

Tyylejä on niin monia, eikä niitä kyllä sekoittaakaan auta mun mielestä. Mutta kun tietty tyyli on hyvin toteutettu eli ei oo menty liiallisuuksiin niin lopputulos varmasti miellyttää useampia :)
 

anko

EVO IX
Liittynyt
10 Kesäkuu 2011
Sijainti
Hamina
Vs: Evoon vanteet?

Jollain varmaan on TeamDynamics ProRace, kysymys kuuluu että mikä ET? Omaa IX aattelin 18" hankkia..
 

Haanpää

New Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2011
Sijainti
Valkeakoski
Vs: Evoon vanteet?

Talveksi tuli hommattua facelift Legun orkkis Enkeit, 6.5/16" ET 38. Hyvin natsasti alle, tosin täytyy ne vielä valkoiseksi maalata niin natsaa valkoisessa autossa punaisen ja mustan värin kanssa paremmin.

Ensi kesäksi tekisi mieli hankkia ne rpf-ykköset mitä olen kauan jo kuolannut. Tai sitten jotkin japsivanteet pienellä huulella 8)
IMG_8528.JPG
 

zero8

Evo VI
Liittynyt
1 Lokakuu 2010
Sijainti
Parikkala
Vs: Evoon vanteet?

Mitkäs 5-puolaset "budjetti" talvivanteet E6, joilla ohittaa brembot ilman spacereita?
Renkaat 205/50/17.

- CMS C4 high gloss 7,5x17 et35 tai et38
- Alutec grip 7,5x17 et35
- Dezent RE 7,5x17 et38

Noita malleja kattonu, muttei ole varmuutta sopivuudesta. Muitakin vanteita voi ehdotella, jotka sata varmasti sopis pyörimään.
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Evoon vanteet?

CMS:t sopii Brembojen ympärille et40:lläkin ja on mukavan väljät niin puolien väliin pakkautuva lumi on helppo paukutella veks.
 

oudie

- Autoton tätä nykyä -
Liittynyt
15 Marraskuu 2010
Sijainti
Kemi/Keminmaa
Vs: Evoon vanteet?

miten on, joutuuko 9.5" leveellä, 18", et:llä 22 olevalle vanteelle mankeloimaan kaaria jos haluaa ne madalletussa evo 9:ssä saada pyörimään raapimatta? Oletetaan että rengastus olis 245/35R18...
 

oudie

- Autoton tätä nykyä -
Liittynyt
15 Marraskuu 2010
Sijainti
Kemi/Keminmaa
Vs: Evoon vanteet?

Mankeloitko koko kaarta ulos vai pelkän pokkauksen reunasta? Löytyykö kuvaa että millasta jälkeä tuli?
 

Assari

New Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2011
Sijainti
Porvoo
Vs: Evoon vanteet?

oudie sanoi
miten on, joutuuko 9.5" leveellä, 18", et:llä 22 olevalle vanteelle mankeloimaan kaaria jos haluaa ne madalletussa evo 9:ssä saada pyörimään raapimatta? Oletetaan että rengastus olis 245/35R18...

Joutuu mankeloimaan, mutta suosittelen leikkaamista... Edessä ei tarvii tehdä mitään. Kannattaa myös harkita 255:sta kumia, kun 245 venyy aika paljon 9,5:selle vanteelle. Ja on hyvä myös muistaa se että semislicksit on jonkin verran leveämpiä kuin perusrenkaat...
 

oudie

- Autoton tätä nykyä -
Liittynyt
15 Marraskuu 2010
Sijainti
Kemi/Keminmaa
Vs: Evoon vanteet?

Assari sanoi
Joutuu mankeloimaan, mutta suosittelen leikkaamista... Edessä ei tarvii tehdä mitään. Kannattaa myös harkita 255:sta kumia, kun 245 venyy aika paljon 9,5:selle vanteelle. Ja on hyvä myös muistaa se että semislicksit on jonkin verran leveämpiä kuin perusrenkaat...

Millä se leikattu reuna kannattais suojata ettei se ihan heti alkais ruostumaan siitä? Pienellä venyllä kumet saattais mahtua paremmin pyörimään alla...
 

Rehveli

Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2011
Sijainti
Parainen
Vs: Evoon vanteet?

Meinasin tossa kesäks tollasia kun OZ Rally Asfalto 8x18 ET38. onko jollain risuja tai ruusuja kyseisist vanteis? Kai ne noitten Brembojen kans soppii pyörii? Autona toimii toi viitos eeva. Ja jos jollakin on jotain vastaavia ehdoksia tai hyviä mielikuvia nii saa ehrotella :p
 

CusCo

Member
Liittynyt
1 Tammikuu 2010
Vs: Evoon vanteet?

Kohta ois myytävänä 8x18" ET 38? Team dynamicsit. Mustat ja valkonen reunus. Vanteilla tällä hetkellä 215/35 suht ok kesärenkaat
<-- kuvan setti kyseessä

Tarjolla myös 225/45-18 todella hyvät nastarenkaat!

Yv:tä jos kiinnostaa!
 

oudie

- Autoton tätä nykyä -
Liittynyt
15 Marraskuu 2010
Sijainti
Kemi/Keminmaa
Vs: Evoon vanteet?

Ozit lähti ja tilalle tuli Advan RG II! :peukku

9180939.jpg


18"x9"ET29 ja kumeina Falkenin FK-452, 245/35R18

Pitkä talvi eessä ootella kesärengas kelejä! :driver
 
Ylös Bottom